9 Ιουν 2011

Περὶ ἐξομολογήσεως καὶ πνευματικῆς καθοδηγήσεως

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
(1906-1982)
*  Η κκλησία χει δύο τρόπους καθοδηγήσεως τν ψυχν: Τν κρίβεια κα τν οκονομία. Τ ζητήματα, πο πιδέχονται οκονομία, Πνευματικς πρέπει ν τ χειρίζεται μ προσοχή, προσευχ κα διάκριση, στε ν προκύπτη φέλεια κα χι βλάβη. Στ ζητήματα μως, πο δν εναι πιδεκτικ οκονομίας, ν εναι αστηρότατος, γι ν μ κατακριθ ν μέρα Κρίσεως ς θεομάχος.
* Ο Πνευματικς κατ τ Μυστήριο τς ερς ξομολογήσεως χει τ δυνατότητα ν κάνη οκονομία κα συγκατάβαση μέσα στ ρια τν ερν Κανόνων, δηλαδ μέχρι κείνου το σημείου, πο δν θ βλάψη τν ξομολογούμενο. Διότι οκονομία δν γίνεται, γι ν παναπαυθ κα ν παραμείνη ξομολογούμενος στς πτώσεις του, λλ γι ν παρακινηθ ν τς ξεπεράση.
* Υπάρχουν ζητήματα στν ξομολόγηση, γι τ ποία ὁ...
Πνευματικς πρέπει ν χρησιμοποιήση κα τ μέτρο τς συγκαταβάσεως κα οκονομίας, προκειμένου ν φέρη τν ξομολογούμενο στν δ τς σωτηρίας. πάρχουν μως κα λλα ζητήματα, στποα δν μπορε κατ’ οδένα λόγο ν γίνη οκονομία. Γι παράδειγμα δν χωρε συγκατάβαση, ν ξομολογούμενος μμένει στ μνησικακία, ζητ κδίκηση, δν συγχωρε ατόν, πο το φταιξε, ετε δίκαια, ετε δικα. Δν μπορε κόμη ν γίνη συγκατάβαση σ’ ατόν, πο πιμένει μετανόητα σ αρετικ φρονήματα κα δν πείθεται ν ποχωρήση π ντιχριστιανικς μυστικς θρησκεες, πως εναι π.χ. Μασσωνία. Εναι πίσης τελείως νεπίδεκτα οκονομίας τ κωλύματα ερωσύνης. Δν πιτρέπεται δηλαδ σ καμμία περίπτωση ν δοθ συμμαρτυρία, γι ν προσέλθη στς τάξεις τς ερωσύνης κάποιος, πο πεσε σ βαρι σαρκικ μαρτήματα, πως εναι ο πρν τ γάμο το σεξουαλικς σχέσεις, στω κα μ ατν κόμη τν ρραβωνιαστικιά του, λλ κα κάθε λλη ξω π τν γάμο το σεξουαλικ σχέση, πως εναι πορνεία, μοιχεία, ρσενοκοιτία. Ο Πνευματικοί, πο συγκαταβαίνουν σ τέτοιες περιπτώσεις κα δίνουν συμμαρτυρία, φέρουν τεράστια εθύνη νώπιόν του Θεο. λίμονο κα σ’ κείνους, πο κρύβουν τέτοια μαρτήματα π τν Πνευματικό, γι ν ποκλέψουν συμμαρτυρία, κα ν γίνουν ναξίως ερες!
* * *
* Ο στόχος το Πνευματικο, ταν ξομολογ, εναι τ ν κερδηθ μαρτωλός!
* * *
* Πολλοί γκαταλείπουν τν Πνευματικό τους κα προστρέχουν σ λλο, ποος, πως λέγουν, τος «ναπαύει» καλύτερα. Χρειάζεται μως πολλ προσοχ στ θέμα ατό, διότι πως δυστυχς πάρχει «καλ νάπαυση», πάρχει κα «κακ νάπαυση». ν κάποιος Πνευματικς ξασθενίζη στ συνείδηση το ξομολογουμένου τ σοβαρότητα κάποιων πτώσεών του το πιτρέπει ν κοινων τν χράντων Μυστηρίων, παρ’ τι πέφτει σ σοβαρ μαρτήματα, τέτοιου εδους «νάπαυση» καταποντίζει, χι μόνο τν ξομολογούμενο, λλ κα τν Πνευματικό.
* * *
* Τα πιτίμια εναι φάρμακα, πο τ πιβάλλει Πνευματικός, γι ν κλείση τ τραμα, κα ν θεραπευθ σθένεια το ξομολογουμένου. Τ πιτίμια προλαμβάνουν τν πανάληψη τς μαρτίας. ν δν μπ τ κατάλληλο πιτίμιο σ κάποια σοβαρ πτώση, εναι πολ εκολο ατ ν ξανασυμβ.
* * *
* Οι ερο Κανόνες τν Οκουμενικν Συνόδων εναι ξίσου θεόπνευστοι, πως κριβς θεόπνευστα εναι κα τ Δόγματα, τ ποα διευκρίνησαν κα διετύπωσαν ο διες κενες γιες Οκουμενικς Σύνοδοι. Γι’ ατν κριβς τν λόγο γιος Νικόδημος γιορείτης χαρακτήρισε τ «Πηδάλιον» μ τ ξς πέροχα λόγια: «Ατη βίβλος εναι μετ τς γίας Γραφς γία Γραφή, μετ τν Παλαιν κα Καινν Διαθήκην Διαθήκη. Τ μετ τ πρτα κα θεόπνευστα λόγια δεύτερα κα θεόπνευστα λόγια. Ατη στι τ Αώνια ρια, θεντο ο Πατέρες μν, κα Νόμοι ο πάρχοντες ες τν αώνα κα πρ πάντας τος ξωτερικος κα βασιλικος νόμους περέχοντες...».
* * *
* Εκείνος, πο πραγματικ μετανοε γι τν μαρτία του κα χει γνήσια ταπείνωση, δέχεται γόγγυστα τ πιτίμιο, πο κρινε κατάλληλο ν το βάλη Πνευματικός. κενος, πο γογγύζει γι τ τυχν πιτίμιο, πο το πιβλήθηκε, ατς πωσδήποτε δν συνειδητοποίησε τ μέγεθος τς μαρτίας, στν ποία περιέπεσε, δν κατανοε τ βάθος το Μυστηρίου τς Μετανοίας κα ξομολογήσεως, κα μ τν πρώτη εκαιρία πάλιν θ ξαναπέση, σως κα σ χειρότερα.
* * *
* Όπως γιατρς δν πρέπει ν ξεγελ τν ρρωστο, κρύβοντάς του τ σοβαρότητα τς σθένειάς του κα στερώντας το τ ναγκαία φάρμακα, παρομοίως πρέπει ν νεργ κα Πνευματικός. Εναι δύνατο ν δηγ στ σωτηρία τος νθρώπους, ν στ συνείδησή τους παμβλύνη κα δικαιολογ κάποιες μαρτίες, πο μερικς φορς μπορε ν εναι κα θανάσιμες.
* * *
* Ως Γέροντάς σας κα Πνευματικός σας, κάθε μέρα εμαι νοερς κοντά σας. Μ νομίζετε τι σς ξεχν. πόστολος Παλος λέγει. «πν τ σώματι, παρν δ τ πνεύματι» (’ Κόρ. 5, 3). Δηλαδ νοερς, μ τ πνεμα εμαι παρών, ν κα πουσιάζω σωματικά. Ναί! Μ τ σκέψη κα τς προσευχές μου εμαι πάντοτε πλησίον σας, στω κι ν σωματικ βρίσκομαι πολ μακριά. ς εναι, κι π μακριά, χω τν γνοια κα τ φροντίδα σας.
* * *
* Μη νομίζετε τι εστε μόνοι στν γώνα σας. Γέροντάς σας βρίσκεται δίπλα σας, μαζί σας.
* * *
* Αν σ πλακώση στενοχώρια κα σο βάλη πειρασμς τν λογισμ ν μ πς στν ναό, οτε τ πόδειπνο ν κάνης, κα τ παρόμοια, ν νθυμηθς πς Πνευματικς κα Γέροντάς σου εναι δίπλα σου νοερς, κα σ παρακολουθε. Κα θ λυπηθ πολύ, ν ποκύψης στν πειρασμό, κα δν ντισταθς σ’ ατόν. Μ τ ξεχντε πς πράγματι Γέροντάς σας εναι πάντοτε κοντά σας μ τς προσευχές του, κα σς παρακολουθε.
* * *
* Κι ν λοι γύρω σου σ’ γκαταλείψουν, δν πρέπει ν πιτρέψης στν αυτό σου ν ασθάνεται πς δν χεις νθρώπινο στήριγμα. Γιατί Πνευματικός σου σο πόσχεται πς θ χη τ φροντίδα κα τν γνοια σου.
* * *
* Αφού ξέρης πς σ γαπ Θες κα Πνευματικός σου, δν πρέπει ν φοβσαι! Ν σκέφτεσαι τι,  «κι ν δν μο πομείνη τίποτα στν κόσμο ν στηριχθ, ν κουμπήσω, ν σταθ, μως πάρχει πανταχο παρν Θεός. Γι’ ατ κα δν μπορ ν’ πελπισθ. Κοντά μου βρίσκεται κι πνευματικός μου, κα μπορ ν στηριχθ». «Τί δύναται ν μς χωρίση π τν γάπη το Χριστο; Θλίψη; Στενοχώρια; Ξίφος; Κίνδυνος; Θάνατος;» (πρβλ. 'Ρώμ. 8, 35). Τίποτε δν μπορε ν μς χωρίση π τν γάπη το Χριστο, ταν χουμε τν πίστη κα λπίδα μς σ’ Ατόν.
* * *
* Όταν χης νάγκη ν 'δης τν Πνευματικό σου, κι ναλογίζεσαι πς εναι πολ μακριά, κα εναι δύσκολο ν τν συναντήσης τ στιγμ κείνη, πο χεις νάγκη, τότε ν χης πόψη σου, κα ν τ πι¬στεύης, πς Πνευματικός σου πατέρας, ν κα εναι «πν τ σώματι», εναι μως «παρν τ πνεύματι» (’ Κόρ. 5, 3) [δηλαδ ν κα πουσιάζη σωματικά, εναι μως παρν πνευματικά], κα παρακαλε τν Θε ν σ’ νδυναμώνη κα ν σ σώζη.
* * *
* Το ν θ «φύγη» (σ.σ. ννοε Γέροντας τ ν ποθάνη) σύντομα Πνευματικός σου, σημαίνει τι Θες τ παρεχώρησε ατό. Κα Κύριος θ φροντίση πωσδήποτε γι τ συμφέρον τς ψυχς σου κα γι τ σωτηρία σου. Κάποιος λλος θ βρεθ ν τν ντικαταστήση. « πιστεύων ες μέ, καν ποθάνη ζήσεται» (ωάν. 11, 26). ν κάποιος πιστς ποθάνη, θ ζήση μως στν λλη ζωή. Κι ν ποθάνη Πνευματικός σου, μως θ ζ κοντ στν Θεό. Κα θ πρεσβεύη σ’ Ατν γι τ πνευματικά του παιδιά. Θ παρακαλ κα γι σένα, ν σ δυναμώνη Κύριος κα ν σ στηρίζη!
* * *
* Εγώ πιστεύω στν εσπλαγχνία το Θεο. Ατς θ σ βοηθήση ν’ παλλαγς π τν πειρασμό, πο χεις. Πρέπει μως ν κάνης πομονή, κι γ θ παρακαλ τν Θε γι σένα, σο μπορ. Κι σ μως πρέπει ν παρακαλς ν σ λεήση Θεός. Κα θ 'ρθ σίγουρα λύτρωση.
* * *
* Πάντοτε ξομολόγηση στν Πνευματικ πρέπει ν εναι καθαρή. Ν μ ποκρύπτη ξομολογούμενος ν γνώσει το καμμία μαρτία του. Κα τότε θ 'χη τ συγχώρηση π τν Θεό. ταν ξομολόγηση εναι ελικρινής, τότε κριβς εναι πο βρίσκει ξομολογούμενος λεος, παρηγορία κα φεση τν μαρτιν του.
* * *
* Δεν μπορες ν νικήσης τν μαρτία, ν δν φύγης π τ ατια, πο τ γεννον. Κα τ κυριώτερά της ατια εναι: πολλ νάπαυση, καλοπέραση, τ χρήματα, συναναστροφ μ τ λλο φύλο, τ ποτ κ.λπ. χι πς ατ καθεαυτ εναι μαρτία, λλ κακ χρήση ατν τν πραγμάτων εκολά μας παρασύρει πρς τν μαρτία. Γι τοτο νθρωπος πρέπει ν προσέχη π λ’ ατά.... πτώση σ’ να πάθος δηγε σ πτώση κα σ’ λλο πάθος.
* * *
* Το οσιαστικ μοναδικ κακ στν νθρωπο εναι μόνον μαρτία. Ν φοβάστε τν μαρτία. Ατόν, πο φοβται τς μαρτίες, τν φυλάττει Θες στν δρόμο τς ζως του. Κι ν συμβ κα σκοντάψη σ κάποιο σφάλμα, τν προφθάνει μως Κύριος κα τν βοηθε σύμφωνα μ τ μεγάλο Του λεος!
* * *
* Ως Πνευματικός σας, λπίζω κα πιστεύω πς σιγ σιγ θ γίνετε πως σς θέλει Θεός. γώ, σο μπορ, θ σς βοηθ. λλ κα σες πρέπει ν πακούετε σ σα σς λέγω. Πέραν τούτου, εναι το Θεο δουλειά. Κα δική σας σωτηρία εναι κα δική μου σωτηρία.
* * *
*  Για σους προσέρχονται σ μένα, κα μ μπιστεύονται, κα γίνονται πνευματικά μου παιδιά, γι’ ατος θεωρ τν αυτό μου πεύθυνο νώπιον Θεο κα νθρώπων. Κα θεωρ καθκον μου ν κπληρώσω στ κέραιο τν ποχρέωσή μου πέναντι σ’ ατ τ πρόσωπα. σωτηρία τν πνευματικν μου παιδιν εναι ταυτόχρονα κα δική μου σωτηρία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.