23 Απρ 2011

Ἡ Γνησιότης τοῦ Παναγίου Τάφου

 
Γνησιότης το Παναγίου Τάφου
ρχιμ. Τίτου Κ. Χορτάτου, εροκήρυκος

ΠΡΟΣΦΑΤΩΣ νεκινήθη θέμα, κ το μ ντος, κ ξένων πρς τν καθόλου χριστιανικν παράδοσιν κα δ κα ατν τς Σιωνίτιδος Μητρς τν κκλησιν, περ τς γνησιότητας το Παναγίου Τάφου.
Ες πάντησιν τν σν λέχθησαν κα γράφησαν θεωρ σκόπιμον να, συμφώνως τας πηγας, σημειώσω τ ξς, χι βεβαίως τι χρειάζονται ποδείξεις περ τς γνησιότητας το Τάφου το Σωτρος μν ησο Χριστο, λλ ς πάντησιν τν -σων κακοβούλως κα νιστορίτως λέγονται.

Τόπος τν γίων Παθν, τς τριημέρου Ταφς κα τς νδοξου ναστάσεως ερίσκεται βεβαίως ες τ κέντρον τς πόλεως ερουσαλμ π τς ποχς το δριανο. Τοτο κατανοεται, ἐὰν λάβωμεν π ψιν μας τν μετ Χριστν στορικ διαδρομ τς γίας Πόλεως. Τ 70 μ.Χ. ερουσαλμ κατεστράφη π το Τίτου. νιδρύθη δ ν μέρει π δριανο κατ τ τη 136-138, ποος τν μετενώμασεν ες Αλίαν Καπιτωλίναν κα τν νέδειξεν ς θνικ πόλιν, πελάσας ξ ατς τος ουδαίους. Τερτυλλιανς μάλιστα λέγει τι οτε ες τ «μεθόρια τς γς κείνης πετρέπετο να κατοικσιν ο ουδαοι» (Τιμοθέου Θέμελη, ερουσαλμ κα τ μνημεα ατς, εροσόλυμα 1928, σέλ. 197). 

π τν ν λόγω νοικοδόμησιν περιοχ τς ερουσαλμ σημαντικς μετεβλήθη, διότι ἡ...
Χιν, ποία περιεκλείετο ες τν πρ Τίτου πόλιν, π δριανο πεκλείσθη κα μεινεν ξω τν τειχν. Γολγοθς κα Τάφος το Κυρίου περιελήφθησαν ες τν νέαν πόλιν προκειμένου τ μβαδν ατς ν εναι τ ατ μ τ τς παλαις. Ἐὰν δ λάβωμεν π ψιν μας τι π τν ποχν το ησο τ βόρειον μέρος τς ερουσαλμ καλύπτετο π οκιν, ξυπακούεται τι ες τν μετ τν δριανν πόλιν, Γολγοθς ερίσκεται περίπου ες τ μέσον ατς. Σήμερον δ περ τν Ναν Χριστιανικ συνοικία καλεται «Χάρτου Νασάρα».



 α. μαρτυρία τν ερν Εαγγελίων περ τος Τόπου τς Ταφς

        Συμφώνως πρς τ ερ Εαγγέλια Σταύρωσις κα Ταφ το Θεανθρώπου Σωτήρας Χριστο διεδραματίσθη ξωθέν της τότε ερουσαλήμ. γιος Εαγγελιστς ωάννης μαρτυρε: «Παρέλαβαν δ τν ησον κα πήγαγαν κα βαστάζων τ σταυρόν, ατο ξλθεν ες τν λεγόμενον Κρανίου Τόπον... πο ατν σταύρωσαν» (ωάν. 19.17 κα 18). πόστολος Παλος, σύγχρονος κα ατς τν γεγονότων τν γίων Παθν κα τς Τριημέρου ναστάσεως λέγει: «δι κα ησος να γιάση δι το δίου αματος τν λαόν, ξω της πύλης παθεν» (βρ. 13, 12). Γολγοθς λοιπν ερίσκετο ξω της πόλεως λλ πλησίον ατς, διότι ς γνωστν θος πεκράτει ες τος ουδαίους λλ κα τος Ρωμαίους, α θανατικα ποφάσεις ν κτελνται ξω κα πλησίον τν πόλεων, στε βλέποντες ατς ο νθρωποι ν παραδειγματίζονται κα ν φοβονται. Τοτο βεβαίως μαρτυρεται π το Εαγγελιστο Λουκ, ποος γράφει: «κολούθει δ ατ πολ πλθος το λαο» κα «εστήκει λας θεωρν» (Λούκ. 23, 27 κα 35). γγύτις το Γολγοθ βεβαιοται π το ατοπτου μάρτυρος τν γεγονότων Εαγγελιστο ωάννου, ποος ξιστορν, τ θεία Πάθη γράφει τ ξς: «τοτον ον τν τίτλον πολλο νέγνωσαν τν ουδαίων, τι γγύς της πόλεως τόπος πο σταυρώθη ησος» (ωάν. 19, 20).

Τν ποχήν, λοιπόν, το ησο Γολγοθς κα παρακείμενος Τάφος, τν ποον Γραπτ Παράδοσις πέδωκεν ες τν οκογένειαν το ωσήφ του π ριμαθαίας (Μάτθ. 27, 5760, Μάρκ. 15,1 4346, Λούκ. 23, 5054) κετο πρς δυσμς το δευτέρου τείχους, πως τ νομάζει ώσηπος κα ερίσκετο κατηφορικς ατο. κε πρχεν μικρ κοιλάς, τς ποίας τ τελευταον βάθος κατέβαινεν μέχρι το δάφους, πο οκοδομήθη ργότερον Νας τς ναστάσεως. Ες τ νατολικά της κοιλάδας ταύτης ο βράχοι ποτελοσαν εδος κρωτηρίου γκνος. 

Ατς γκν το Γολγοθάς, ποος ξ ατιας το ψους του κα τς ποτόμου μορφς το νδείκνυτο δι τν κτέλεσιν θανατικς ποινς. Ες τος πρόποδας ατο, ς ναφέρει εροσολυμιτικ παράδοσις κα κατ τος χρόνους το ησο τοιαύτη, πρχεν τ κρανίον το δάμ, «κρανίου τόπος» πως χαρακτηριστικς νομάζεται ες ,τος γίους Εαγγελιστς, δηλαδή, Γολγοθς (Μάτθ. 27, 33, Μάρκ. 15, 22, Λούκ. 23, 33). Ες τ δυτικν μέρος τς βραχώδους κοιλάδας πρχον δύο λαξευμένοι τάφοι. Πληρωθέντος το νς κ τς καταθέσεως νεκρν ωσφ ρξατο ν λαξεύη τν δεύτερον δ αυτόν. τελς οτος τάφος ποτελε τ «καινν μνημεον, πο θηκαν τ Χμα το ησο» (Μάτθ. 27, 60).

       Βορειοανατολικούς της μικρς ατς κοιλάδας πρχεν σπήλαιον, ες τ ποον κατ τν παράδοσιν ο στρατιται περιόρισαν τν Κύριον μέχρι ν τοιμασθ Σταυρός. Τόπος ατς περιλαμβάνεται σήμερον ες τ παρεκκλήσιον τν Κλαπν το Πανιέρου Ναο τς ναστάσεως (Π.Ν.Α). νατολικς το Γολγοθ ερίσκετο μία χρηστος στέρνα, ποία μλλον χρησίμευεν γι τν ταμίευσιν τν βρόχινων δάτων κα ες τν ποίαν ο ουδαοι, προκειμένου ν μ μιάνωσι τν μέρα το Σαββάτου, μετ τν ποκαθήλωσιν, ρριψαν τν Σταυρν κα πάντα τ ργανα τς σταυρώσεως. ποτελε τ Σπήλαιον τς ερέσεως το Τιμίου Σταύρου.
Δετε τν πόλοιπη στν στοσελίδα γκόλπιο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.