24 Απρ 2011

Καθαρθῶμεν τὰς αἰσθήσεις καὶ ὀψόμεθα

ρθόδοξοι Χριστιανοί, σήμερα μς κράζει θεογλωσσος μνωδός, γιος ωάννης Δαμασκηνς λέγοντας «Καθαρθμεν τς ασθήσεις κα ψόμεθα τ προσίτω φωτ τς ναστάσεως Χριστν ξαστράπτοντα κα χαίρετε φάσκοντα τρανς κουσόμεθα, πινίκιον δοντες». Μς κράζει λοιπν ν καθαρίσουμε τς ασθήσεις μας, γι ν μπορέσουμε ν δομε τν Χριστ τν ναστημένον π τν τάφο. Ν καθαρίσουμε τς ασθήσεις μας, γιατί εναι κάθαρτες, βρωμισμένες, πειδ τς μεταχειριζόμαστε γι σαρκικ κα λικ πράγματα.
Κα πς ραγε καθαρίζονται ο ασθήσεις; μα καθαρισθε καρδι κα διάνοιά μας μ τν πνευματικ τροφ κα μ τ χάρη το γίου Πνεύματος, θ καθαρισθονε κ’ ο ασθήσεις μας κα θ γίνουνε π σαρκικές, πνευματικές. μνωδς τ λέγει ατ γιατί τ διδάχθηκε π τν διο τν Κύριο κα Σωτήρα του πο επε στος Μακαρισμούς: «Μακάριοι ο καθαρο τ καρδία, τι ατο τν...
Θεν ψονται».  Κι ν καθαρίσουμε τς ασθήσεις μας, λέγει πς θ δομε τν Χριστν «ξαστράπτοντα», μ στραπή, χι θαμπά, λλ καθαρώτατα, στραφτερν π τ ζύγωτο φς τς ναστάσεως, «τ προσίτω φωτ τς ναστάσεως». Κι χι μονάχα θ τν δομε «τηλαυγς», λλ κα θ τν κούσουμε κιόλας (γι’ ατ πρέπει ν ενε καθαρς λες ο ασθήσεις μας), κ’ φωνή του δν θάρχεται π μακρυά, ν μφιβάλλουμε ν τν κούσαμε δν τν κούσαμε, λλ «τρανς», δυνατά.
Τς ασθήσεις μας δν τς μολεύουμε μονάχα σν κάνουμε μ’ ατς σαρκικ ργα κι νέργειες, δηλαδ σν τς μεταχειριζόμαστε γι τς πολαύσεις το κορμιο, λλ κι ταν τς μεταχειριζόμαστε γι κάποια ργα πο τ λέει κόσμος «πνευματικά», ν ενε κι ατ σαρκικά, κα μάλιστα ατ ενε συχν πι πονηρ π τ’ λλα πο φαίνονται φανερ πς ενε σαρκικά.
Ατ τ λεγόμενα «πνευματικ» ργα ενε ο πονηρς σκέψεις πο κάνει νος μς ψάχνοντας τ θεϊκ πράγματα, κα πο ενε σεβέστατες, κα σ’ ατς μας σπρώχνει περηφάνειά μας κα φοβία μας μπροστ στ Θεό, γιατί δίνουνε τροφ στν ματαιοδοξία μας, πειδ φαινόμαστε πολύξεροι στος λλους, ν σοφς Σολομν επε: «ρχ τς σοφίας (δήλ. τς κατ Θεν σοφίας) ενε φόβος το Κυρίου». Μ’ ατ τ ψαξίματα κα μ τς φιλοσοφίες, χριστιανς ληθιν μολύνει τς ασθήσεις του, τς στομώνει, κι ντ ν τς κάνει πνευματικές, τς κάνει ργανα χονδροειδ, φο μ’ ατς ρευν χονδροειδ, λικ πράγματα, κι χι πνευματικά. Γιατί, πως επα πρίν, μ λο πο ατς ο νέργειες φαίνονται πνευματικές, στ’ ληθιν ενε σαρκικές, κατ τν πόστολο Παλο πο λέγει πς τς κάνει « νος τς σαρκός», γράφοντας στος Κολοσσαες: «Μηδες μς καταβραβευέτω θέλων ν ταπεινοφροσύνη κα θρησκεία τν γγέλων, μ ώρακεν μβατεύων, εκ φυσιούμενος π το νος τς σαρκς ατο.» (Κολος. Β, 18). Κα στος φεσίους γράφει: «Τοτο ον λέγω κα μαρτυρόμαι ν Κυρίω, μηκέτι μς περιπατεν καθς κα τ λοιπ θνη περιπατε ν ματαιότητι το νος ατν, σκοτισμένοι τ διανοία, ντες πηλλοτριωμένοι τς ζως το Θεο δι τν γνοιαν τν οσαν ν ατος δι τν πώρωσιν τς καρδίας ατν.» (φεσ. Δ, 18). Ποι λοιπν λέγει «ματαιότητα το νος τν θνν»; Δν λέγει τ μάταια ψαξίματα πο κάνανε ο φιλόσοφοι, ς τανε κι κενοι πο φαινότανε ο πι πνευματικοί; Ατ πο λέγανε τανε σάρξ, (γιατί «τ κ τς σαρκς σάρξ στι») φο ,τι κάνανε τ κάνανε ντας «πηλλοτριωμένοι τς ζως το Θεο», δηλαδ τ κάνανε μ πνεμα σαρκικό. ποιος ψάχνει κι ρευν μ’ ατ τ σαρκικ πνεμα, πρτα χάνει τν παρθενικ πλότητα τς διανοίας, γι τν ποία πρωτομακάρισε (ατς ενε πρτος μακαρισμς) γλυκύτατος Χριστς μς κείνους πο τν χουνε, λέγοντας «μακάριοι ο πτωχο τ πνεύματι». στερα, ατς πο σκαλίζει μ τ μυαλ το τ θεία, πειράζει τν Θε πο κρύβεται π τς διάκριτες διάνοιες κα χώνεται μέσα στ γνόφο, κι ατ τ φανερώνει μ τ στόμα το προφήτη σαΐα, λέγοντας «Φανερς γινα σ κείνους πο δ μ ρωτνε, κα γνωρίσθηκα π κείνους πο δν μ ζητνε μ πονηρία». γιος Κύριλλος λεξανδρείας λέγει: «Πίστις οκ στι τ ζητούμενον· ν τρόπον γρ λπς βλεπομένη οκ στιν λπς οτω κα πίστις ρευνωμένη κα οκ χουσα τ ζήτητον, πίστις οκ εη, κατ τν σον τ λπίδι λόγον». Κι μέγας Βασίλειος λέγει: «Τ πλον τς πίστεως σχυρότερόν στι τν λογικν ποδείξεων».
Κα μολαταύτα πλθος χριστιανο καταγίνονται κόμα σήμερα, κα πι πολ μάλιστα, μ τέτοιου εδους ψαξίματα κα ρευνες «πηλλοτριωμένοι τς ζως το Θεο» πως λεγε Παλος γι τος θνικούς, κι νακατεύουνε μ τν πίστη, πο δν γνωρίσανε ο δυστυχες τί λογς πράγμα εναι, τς πιστμες κα τς φιλοσοφίες, κα «ψυχραίνουνε» μ’ ατ πο λένε «τν πίστη τν πολλν», κι ν μάταιος λογισμς τος καταγίνεται μ «μάταια κα ψευδ», καταργονε π λαζονεία κι π κουφότητα τν γία Παράδοση τς ρθοδοξίας, στε χριστιανισμς ν καταντήσει να σύστημα πίγειας ζως, χωρς ποκαλύψεις θανασίας, δηλαδ χωρς Χριστό. Κι ατο θέλουνε ν διδάξουνε τ πλοϊκ κι θα πρόβατα το Χριστο πο τ μακάρισε διος σ’ λους τους Μακαρισμούς, μ διαίτερα στν πρτο κα στν γδοο.
Τοτοι λοιπν ο νθρωποι πς γιορτάζουνε Χριστν ναστάντα κ νεκρν! Ξένον κα παράδοξον! Φιλοσοφοντες κα πιστημοντες πιστεύουν; Μ ποις πίστεψε ποτ φιλοσοφώντας; Ρωτ ν μάθω. Μ τν Χριστό, φιλοσοφία τελείωσε κα θάφτηκε γι ποιον πίστεψε σ’ Ατόν. ς κούσουνε τν Παλο πο φωνάζει «Τ ρχαία παρλθεν, δο γέγονε καιν κα πάντα». Ποι εναι τ ρχαία; « ματαιότης το νος» ο ξυπνοι κι εστροφοι συλλογισμοί, τ ν ψευδοταπεινώνεσαι ν περιφάνειά σου φανερώνεται π τ διανοήματά σου, πως κάνανε πρ Χριστο ο θικο φιλόσοφοι κα τώρα ο θικολόγοι Χριστιανοί. «δο γέγονε καιν τ πάντα». Φων λπιδοφόρα του ελογημένου Παύλου, πο ξαναλέγει στν καρδιά μας, ,τι λέγει κα τ «χαίρετε» πο επε ναστημένος Κύριός του κα Κύριός μας! «Νά, τ πάντα γινήκανε καινούρια!» Γινήκανε καινούρια γιατί εναι «καινν κα ξένον» νάσταση το Χριστο, κι ατ τ «καινούριο» τ κανε λα καινούρια, πειδ κατήργησε τ παλιά. Κατήργησε τ παλι « καταργήσας τν θάνατον», γιατί που δν βρίσκεται « ρχηγς τς Ζως» βασιλεύει θάνατος. Κατήργησε τν κατάρα τς σαρκός, κι φερε τν ελογία το Πνεύματος. Κατήργησε τν γνώση κι φερε τν Πίστη («Δίκαιος κ πίστεως ζήσεται»).
Τ παλι τανε Γνώση, τ ψάξιμο, τ ν ψηλαφε νθρωπος στ τυφλ κα ν μ βρίσκει τίποτα. Τ καινούριο εναι Πίστη πο νοίγει τ πνευματικ μάτια το νθρώπου κα βλέπει τν λιο τς Δικαιοσύνης «Χριστν ξαστράπτοντα τ προσίτω φωτ τς ναστάσεως». κενος φθάνει γι λα, δν χρειάζεται πι διόλου ν ψάχνει τ μυαλό μας σν τν θνικν φιλοσόφων, φο βρέθηκε « δός», δηλαδ κενος πο επε καθαρ κα σύντομα: «Πάντα μο παρεδόθη π το Πατρός μου· κα οδες πιγινώσκει τν Υἱὸν ε μ Πατήρ, οδ τν Πατέρα τς πιγινώσκει ε μ Υός, κα ἐὰν βούληται Υἱὸς ποκαλύψαι.» (Μάτθ. α’, 27).
« ἐὰν βούληται Υἱὸς ποκαλύψαι», «σ’ ποιον θέλει Υἱὸς ν φανερώσει, ν γνωρίσει τν Πατέρα». Πο πς, λοιπόν, χριστιανέ, ν γνωρίσεις τν Θεν κα τν Χριστν σύ, τυφλός, δύνατος, κάθαρτος, μ τν δική σου δύναμη, ν διος Κύριός μας επε πς μονάχα Πατέρας φωτίζει τ διάνοιά σου γι ν γνωρίσεις τν Χριστό, κι Χριστς γι ν γνωρίσεις τν Πατέρα; Κα δν πέφτεις σ προσευχ ν τ παρακαλέσεις ν σ φωτίσει, λλ καταγίνεσαι μ σεβ ψαξίματα, πως κενοι ο ρχαοι πο δν εχανε κούσει κόμα τν Χριστ ν λέγει μ ξουσία ατ τ λόγια; Κι λλο πο λέγει «γ εμαι θύρα, γ εμαι δός, γ εμαι καθηγητής, γ εμαι τ φς, γ εμαι γιατρός, μεσίτης (Τιμοθ. Ά, β, 2), ποιμήν, ραββί. Ατς εναι «πρωτότοκός της καινς κτίσεως», πο κανε «καιν τ πάντα» κι κανε κα «καινος νθρώπους», «τος ν τος μνήμασι ζων χαρισάμενος».
Ναί, μ τν νάσταση το Χριστο λα γινήκανε καινούρια. Γι’ ατ κι μνωδς λέγει μ χαρ κι γαλλίαση «Δετε πόμα πίομεν καινν οκ κ πέτρας γόνου (της φιλοσοφίας) τερατουργούμενον, λλ’ φθαρσίας πηγν κ τάφου μβρήσαντος Χριστο ν στερούμεθα» κα «Δετε το καινο της μπέλου γεννήματος τς θείας εφροσύνης ν τ εσήμω μέρα τς γέρσεως, βασιλείας τ Χριστο κοινωνήσωμεν, μνοντες ατν ς Θεν ες τος αώνας».
δελφοί μου Χριστιανοί, σες πο καταγινόσαστε μ τς πιστμες κα μ τς φιλοσοφίες, κοστε τν Κύριο πο λέγει μ τ στόμα το προφήτη «μένα μ φήσανε, πο εμαι πηγ τς ζως, κα σκάψανε κάποιους ξερόλακκους πο δν χουνε νερό». Κα πο λέγει μ τ δικό του στόμα στ Εαγγέλιο «ποιος βάλει τ χέρι του στ λέτρι μου κα βλέπει πίσω, δηλαδ δν παρνήθηκε τν κοσμικ γνώση πο καταγίνονται ο νθρωποι πρν ν λθω γ στν κόσμο, δν εναι δεκτς στ βασιλεία το Θεο» (Λούκ. θ’, 62). Κα πο επε πάλι λλη φορ: «δ βάζουνε καινούριο κρασ σ παλι σκιά».
ς καθαρίσουμε λοιπν τ διάνοιά μας π τ θολούρα τς πολύπλοκης γνώσεως, γιατί λλοις δν θ δομε τν Χριστ «ξαστράπτοντα τ προσίτω φωτ τς ναστάσεως», κι οτε θ τν κούσουμε ν λέγει τρανς τ «Χαίρετε». Μάτια ν τν δομε κι ατι γι ν τν κούσουμε δν μπορε ν μς δώσει μ κανέναν τρόπο γνώση, «κεν πάτη», λλ μονάχα ελογημένη Πίστη στν Κύριο κα Σωτήρα μς ησο Χριστ πο ενε δοξασμένος στος τελεύτητους αἰῶνες τν αώνων. μήν.

Φώτης Κόντογλους 
ΚΙΒΩΤΟΣ ΜΗΝΙΑΙΟΝ ΦΥΛΛΑΔΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΔΑΧΗΣ
ΕΤΟΣ Α’ ΜΑΡΤΙΟΣ 1952

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.