23 Απρ 2011

Φώτης Κόντογλου, Χαρμολύπη, ἢ τὸ Χαροποιὸν Πένθος

Φώτης Κόντογλου
Χαρμολύπη, τ Χαροποιν Πένθος
«Τατα λελάληκα μν να χαρ μ ν μν μείνη κα χαρ μν πληρωθ» (ω. ΙΕ’.11). « γυν ταν τίκτη, λύπην χει, τι λθεν ρα ατής• ταν θ γεννήση τ παιδίον, οκέτι μνημονεύει τς θλίψεως, δι τν χαρν τι γεννήθη νθρωπος ες τν κόσμον. Κα μες ον λύπην μν νν χετε• πάλιν δ ψομαι μς κα χαρήσεται μν καρδία, κα τν χαρν μν οδες αρει φ’ μν.» (ω. ΙΣΤ’. 20).
ληθιν κι’ χι ψεύτικη χαρ νοιώθει μονάχα ποιος χει τν Χριστ μέσα του, κ’ εναι ταπεινός, πράος, γεμάτος γάπη. ληθιν χαρ χει μονάχα κενος πο ξαναγεννήθηκε στν ληθιν ζω το Χριστο... Κι’ατ ληθιν χαρ βγαίνει π καρδι πο πον κα θλίβεται γι τν Χριστό, κα βρέχεται π τ παρηγορητικ δάκρυο τ ποο δν τ γνωρίζουνε ο λλοι νθρωποι, κατ τν γιο λόγο πο επε τ στόμα το Κυρίου : «Μακάριοι ο πενθοντες, τι....

 ατο παρακληθήσονται» (Μάτθ. Ε’. 4), «Καλότυχοι σοι εναι λυπημένοι, γιατί ατο θ παρηγορηθονε.» Κι’ λλο λέγει : «Καλότυχοι σοι κλατε τώρα, γιατί θ γελάσετε.» (Λούκ. ΣΤ’. 21). ποιος λυπται κα ποφέρνει γι τν Χριστό, πέρνει παρηγορι οράνια κα ερήνη θόλωτη. Παράκληση δν θ πε παρακάλεσμα, λλ παρηγοριά. Γι’ ατ κα τ γιον Πνεμα λέγεται Παράκλητος, δηλαδ Παρηγορητής, πειδ ποιος τ πάρει, παρηγοριέται σ κάθε θλίψη του κα βεβαιώνεται κα δν φοβται τίποτα. Κι’ ατ βεβαιότητα πο δέχεται μυστικά, τν κάνει νὰ χαίρεται πνευματικά. Κα πάλι λέγει Κύριος παρακάτω στν π το ρους μιλία : «Μακάριοι στ ταν νειδίσωσιν μς κα διώξωσι κα επωσι πν πονηρν ρμα ψευδόμενοι νεκεν μο,» (Μάτθ. Ε’, 11). Κα κατ τν μυστικ Δεπνο επε στος γίους ποστόλους: «μν μν λέγω μν τι κλαύσετε κα θρηνήσετε μες, δ κόσμος χαρήσεται• μες δ λυπηθήσεσθε, λλ’ λύπη μν ες χαρν γενήσεται.» (ω.στ’ 20). λα τ λλα πο τ λένε χαρς ο νθρωποι, δν εναι ληθινς χαρές• μία εναι ἡ ληθιν χαρά, τούτη πονεμένη χαρ το Χριστο, πο ξαγοράζεται μ τ θλίψη, γι τοτο κι’ Κύριος τ λέγει «πεπληρωμένη», δήλ. τέλεια, ληθινή, σίγουρη. (ω. στ’ 25). Κι’ γιος Παλος στς πιστολς το λέγει πολλ γι’ατ τ βλογημένη θλίψη πο εναι συμπλεγμένη μ τ χαρά: « λύπη γι τν Θεό, λέγει, φέρνει μετάνοιωτη μετάνοια γι τ σωτηρία (δήλ. λύπη πο νοιώθει ποιος πιστεύει στν Θεό, κάνει στε κενος νθρωπος ν μετανοιώσει κα ν σωθε, χωρς ν λλάξει γνώμη κα ν γυρίσει πίσω στν μαρτία), ν λύπη το κόσμου φέρνει τν θάνατο.» (Κορινθ. Β’ ζ’10). Κι’ λλο λέγει πς ο χριστιανο φαίνουνται στος σεβες πς εναι λυπημένοι, μ στ’ ληθιν χαίρουνται :»ς λυπούμενοι ε δ χαίροντες, ς πτωχο πολλος δ πλουτίζοντες, ς μηδν χοντες κα πάντα κατέχοντες,» (Κορινθ. Β’ στ’ 10). π’ ατ τν παντοτιν χαρ φτερωμένος γιος Παλος, γράφει λοένα στος μαθητάδες του : «Χαίρετε ν Κυρίω πάντοτε!» (Φιλιπ. δ’ 4). «Πάλιν χαρτε.» (Φιλιπ. β’28). «Πάντοτε χαίρετε.» (Θεσσαλ. ε. 16). «Λοιπόν, δελφοί, χαίρετε.» (Κορινθ. Β’. ζ 16).

Μέσα στν Παλαι Διαθήκη, πο εναι σκιος τς Καινς Διαθήκης, εναι παραστημένα λα σν σκεπασμένα, συμβολικά, πως εναι θυσία το βραάμ, τύπος τς θυσίας το Χριστο, ο δώδεκα γυιο το ακβ τύπος τν δώδεκα ποστόλων, κ.λ.π. τσι κα τ πικρ νερ τς Μερρς πο τ κανε γλυκ Μωυσς μ τ σημεο το σταυρο, παριστάνει τ λύπη τς μαρτίας πο τν λλαξε Χριστς σ χαρά, «ες δωρ λλόμενον ες ζων αώνιον.» Τούτη τν πνευματικ Χαρ πο γεννιέται π τ δάκρυα, νοίωσε μέσα του κι’ Δαυΐδ κ’ λεγε: «Κύριε, ν θλίψει πλάτυνας μέ», «Κύριε, μ τ λύπη νοιξες τν καρδιά μου.» Κι’ λλο λέγει: «Τ σπέρας αλισθήσεται κλαυθμς κα ες τ πρωΐ γαλλίασις.» (Ψάλμ. κθ’.) κα πάλι λέγει : «Κύριος γεννήθη βοηθός μου. τρεψας τν κοπετόν μου ες χαρν μοί.» (Ψάλμ. κθ’.) Κι’ λλο λέγει : «Γεύσασθε κα δατε τι χρηστς Κύριος. Μακάριος νρ λπίζων π’ ατόν.» (Ψάλμ. λγ’.). Κι’ λλο λέγει : «Πολλα α θλίψεις τν δικαίων, κα κ πασν ατν ρύσεται ατος Κύριος.» (Ψάλμ. λγ’).

Γ’ ατ τν πνευματικ χαρ πο δίνει Χριστς σ σους τν γαπονε κα πο βγαίνει π τ θλίψη, γράψανε πολλ κα θαυμαστ ο γιοι Πατέρες. γιος ωάννης τς Κλίμακος τ λέγει Χαροποιν πένθος κα Χαρμολύπη. «Πένθος γι τν Θεό, λέγει, εναι τ νάναι σκυθρωπ ψυχή σου, κ’ καρδιά σου ν ποθε ν πικραίνεται, κα ν’ ποζητ λοένα ατ πο διψ, κ’ πειδ δν τ βρίσκει, ν τ κυνηγ μ πόνο κα ν τρέχει ξοπίσω του κλαίγοντας παρηγόρετα». «Βάστα γερ τ μακάρια τούτη χαρμολύπη κα τν γιασμένη κατάνυξη, κα μν πάψεις ν τν ργάζεσαι μέσα σου, ς πο ν σ κάνει ν ψωθες π τοτον τν κόσμο, κα ν σ παραστήσει καθαρν στν Χριστό».»ποιος πορεύεται διάκοπα μ θλίψη, ατς γιορτάζει κατάπαυστα• κι’ ποιος λοένα διασκεδάζει, ατς μέλλεται ν πολάψει θλίψη αώνια». «γ λογιάζοντας τ λογς εναι τούτη θλιμένη κατάνυξη, πορ• πς γίνεται, κάποιο πράγμα πο λέγεται κλάψιμο κα λύπη, ν χει μέσα το τ χαρ κα τν εφροσύνη περιμπλεγμένα συναμεταξύ τους σν τ μέλι μ τ κερ .» Ατ οράνια παρηγορι εναι κάποια νακούφιση κα θεϊκ ξαλάφρωση πο παρηγορ τν πονεμένη κα λυπημένη ψυχή, πού θλίβεται γιατί χωρίσθηκε π τν Θε γι τς μαρτίες της. Ατ βοήθεια εναι μία θεϊκ νέργεια πο ξανανηώνει κα καινουργιεύει τς δυνάμεις τς ψυχς πού κατάπεσε στν πίκρα κα στ σκληρ λύπη, κα στέκεται καταφαρμακωμένη π τν μέτρητη πίκρα της, πελπισμένη π τς μαρτίες της. Κα τούτη χαριτωμένη βοήθεια λλάζει τ πονεμένα δάκρυά της σ κάποια παρηγορι θαυμαστ κι’ νακουφιστική». «Κανένα πράγμα δν ταιριάζει μ τν ταπεινοφροσύνη, σο ατ τ χριστιανικ πένθος». « ποια νάρετη ζω κι ν κάνουμε, ν δν χουμε καρδι θλιμένη κα πονεμένη, γι μάταιη κι’ διαφόρετη λογαριάζεται}. Τοτο τ βλογημένο κα θεάρεστο κλάψιμο εναι μία λύπη λησμόνητή της ψυχς, μία ρεξη πονεμένη τς καρδις, πο ζητ μ δάκρυα κα μ μεγάλον πόθο τν Θεό».

Κι’ γιος Μακάριος Αγύπτιος λέγει : «Σν λυτρωθε ψυχ π τος χθρούς της, κα σν περάσει μ τ δύναμη το Θεο τν πονηρ θάλασσα, κα βλέπει μπροστά της τος χθρούς της ν χάνουνται, στος ποίους τανε πρωτήτερα δούλα, ναγαλλιάζει μ μία χαρ νεκλάλητη κα δοξασμένη, γιατί παρηγοριέται π τν Θε κα ξεκουράζεται στν Κύριο. Τότε τ πνεμα πο λαβε, τραγουδ κάποιο καινούριο τραγούδι μ τ τύμπανο, γουν μ τ σμα, κα μ τς κιθάρας, γουν τς ψυχς, τς λογικς κόρδες κα τος λεπτότατους λογισμούς, κα μ τ δοξάρι τς θείας χάρης, κα ψέλνει μνους στν ζωοδότη Χριστό.» «Σ τοτο ο χριστιανο εναι διαφορετικο π λο τ γένος τν νθρώπων, κα μεγάλη πόσταση πάρχει νάμεσά τους, γιατί χουνε τν νο τους κα τ διάνοιά τους στ οράνιο φρόνημα, κα καθρεφτίζουνε μέσα τος τ αώνια γαθά, πειδς χουνε τ γιον Πνεύμα• γιατί γεννηθήκανε νωθεν κι’ ξιωθήκανε ν γίνουνε τέκνα το Θεο μ λήθεια κα μ δύναμη, κα κατασταθήκανε σταθερο κα στέρεοι κι’ σάλευτοι κι’ ναπαυμένοι στερα π πολλος γνες κα κόπους, χωρς ν ταράζονται πι π στατους κα μάταιους λογισμούς. Σ’ ατ εναι πι μεγάλοι κα πι καλο π τν κόασμο, πειδς χουνε τ νο τους κα τ φρόνημα τς ψυχς τους στν ερήνη το Χριστο κα στν γάπη το γίου Πνεύματος».

γιος σακ Σύρος γράφει γιαυτ τ βλογημένα δάκρυα : «ν δν φτάξεις στ δάκρυα, μν νομίσεις πς φταξες κάπου στ διαγωγή σου κα στν πολιτεία σου, γιατί ς τ τότε, τν κόσμο πηρετονε ο κρυφο διαλογισμοί σου, δηλαδ μ τν ξω νθρωπο κάνεις τ ργο το Θεο, ν μέσα νθρωπος εναι κόμα καρπος• πειδ καρπς το ρχεται π τ δάκρυα. Γιατί σν φτάξςεις στ χώρα τους, τότε ν ξέρεις πς βγκε διάνοιά σου π τ φυλακ τούτου το κόσμου κι’ βαλε τ πόδι της στ στράτα το καινούριου κόσμου,, κι’ ρχισε ν μυρίζει κενον τν καινούριον έρα τν θαυμαστόν. Κα τότε ρχίζουνε ν τρέχουνε τ δάκρυα, πειδ κοντεύει ν γεννηθε τ πνευματικ νήπιο. Γιατί χάρη, πο εναι μητέρα λων, βιάζεται ν γεννήσει στν ψυχ κάποιον θεϊκ τύπο μυστικ στ φς τς μέλλουσας ζως. Κα σν φτάξει ρα ν γεννηθε, τότες νος ρχίζει ν κινιέται σ κάποια πράγματα το κόσμου, πως ναπνο πο παίρνει τ γέννητο μωρ μέσα στν κοιλι κα θρέφεται• κ’ πειδ δ μπορε ν βαστάξει σ κάποιο πράγμα πο δν εναι συνηθισμένο, συνειθισμένο, ξαφνα ρχίζει ν σαλεύει τ κορμί του σν ν θέλει ν κλάψει μ’ να κλάψιμο νακατεμένο μ τ γλυκύτητα το μελιο. Κι’ σο θρέφεται τ μέσα βρέφος, τόσο περισσότερα δάκρυα ρχουνται.» Κι’ λλο γράφει διος γιος: «Πρτα δοκιμάζει μ πειρασμος Θεός, στερα δείχνει τ χάρισμα. Δόξα στν δεσπότη πο μς δίνει τν γεία μας μ γιατρικ στυφά.» Κι’ λλο λέγει: «λοι ο γιοι θλιμένοι μισέψανε π τούτη τ ζω• κι’ ν ο γιοι πενθούσανε κα τ μάτια τος γεμίζανε πάντα δάκρυα, σπου φύγανε π τούτη τ ζωή, ποις δν θ κλάψει; παρηγορι το χριστιανο γεννιέται π τ κλάψιμο• κι’ ν ο τέλειοι κ’ ο νικηφόροι κλάψανε δ κάτω, πς θ παραδεχτε ν συχάσει π τ κλάψιμο ατς πο εναι γεμάτος πληγές; ατς πο χει μπροστά του κειτάμενο τ κουφάρι του, κα πο βλέπει διος τν αυτ το νεκρωμένον π τς μαρτίες, χρειάζεται κα διδασκαλία μ ποιν λογισμ θ μεταχειρισθε τ δάκρυα;» Κι’ λλο γράφει: «Καλότυχοι σοι εναι καθαρο στν καρδιά, γιατί δν περν ρα πο δν νοιώθουνε τούτη τ χαρ τν δακρύων, κα μέσα σ’ ατ βλέπουνε τν Κύριο. Κ’ ν κόμα τ δάκρυα εναι στ μάτια τους, ξιώνουνται ν θωρονε τ μυστήριά του μ τ ψος τς προσευχς τους, κα δν κάνουνε ποτ προσευχ πο ν μν εναι βρεγμένη μ δάκρυα. Κι’ ατ εναι πο λέγει Κύριος «Μακάριοι ο πενθοντες, τι ατο παρακληθήσονται.» Γιατί π τ πένθος ρχεται κανένας στν καθαρότητα τς ψυχς, γι τοτο επε μν Κύριος πς ατο θ παρηγορηθονε, μ δν ξήγησε ποι παρηγορι θ παρουνε• γιατί σν ξιωθε χριστιανς μ τ δάκρυα ν περάσει τ χώρα τν παθν κα ν φτάξει στν κάμπο τς καθαρότητας τς ψυχς, τότε τν βρίσκει ατ παρηγορι πο δν βρίσκεται σ τοτον τν κόσμο, τότε καταλαβαίνει ποι παρηγορι βρίσκει στ τέλος τς λύπης, πο τν δίνει Θες μ τν καθαρότητα σ’ σους θλίβουνται• γιατί δν γίνεται ν θλίβεται κανένας διάκοπα κα ν πειράζεται κι’ π τ πάθη, πειδ ατ τ χάρισμα δίνεται σ κείνους πο δν χουνε πάθη, τ ν κλανε κα ν θλίβουνται. Τ βοήθεια πο γίνεται π τ κλάψιμο, κανένας δν τ γνωρίζει, παρ μονάχα κενοι πο παραδώσανε τς ψυχς τος σ’ ατ τ ργο.» Κι’ λλο λέγει: « πλοτος το χριστιανο εναι παρηγορι πο γίνεται π τ πένθος, κα χαρ πο βγαίνει π τν πίστη κα πο λάμπει στ κατάβαθά της διανοίας.» Κα σ λλο μέρος γράφει: «Ο καλς πράξεις πο γίνουνται χωρς τ λύπη τς διάνοιας, εναι σν να σμα ψυχο».

Κι’ γιος φραμ Σύρος λέγει: «Καλότυχος κενος πο μ γνώση θ πιθυμήσει ν κλαίγει, κα πο θ χύσει δάκρυα μ κατάνυξη πάνω στ γ σν καλ μαργαριτάρια μπροστ στν Κύριο».

Πολλ γράφει γι τ χαροποι πένθος κι’ γιος Συμεν Νέος Θεολόγος: «ς ποθήσουμε, λέγει, μ λη τν ψυχ μς κενα πο μς προστάζει Θεός, φτώχια πνευματική, γουν ταπείνωση, παντοτιν θλίψη, νύχτα κα μέρα, π’ που ναβρύζει κάθε ρα χαρ τς ψυχς κ’ παρηγορι σ κείνους πο γαπνε τν Θεό. Γιατί π’ ατ τ θλίψη ποχτιέται κ’ πραότητα σ λους κείνους πο γωνίζονται ληθινά. π τ πένθος «πεινονε κα διψονε τν δικαιοσύνη», γουν λες τς ρετές, κα ζητνε πάντα τν βασιλεία το Θεο πο ξεπερν κάθε νο νθρώπινον. π τν παντοτιν θλίψη γίνουνται κ’ λεήμονες κα καθαρο στν καρδι κα γεμάτοι π ερήνη κ’ ερηνοποιο κι’ νδρεοι στος πειρασμούς. π τ πένθος μισε κανένας τ κακά. π τ πένθος νάβει στν ψυχ θεϊκς ζλος πο δν τν φήνει πι ν συχάσει λότελα, ετε ν γυρίσει στ κακ μαζ μ τος κακούς. λλ τν γεμίζει π νδρεία κα δύναμη στ ν κάνει πομον μέχρι τέλος στος πειρασμούς.» Κα σ’ λλο μέρος λέγει: «Πρωτήτερα π τ πένθος γι τν Θεό, εναι ταπείνωση, κ’ στερα π’ ατ κολουθε χαρ κα εφροσύνη νέκφραστη. Κι’ λόγυρα στν ταπείνωση πο γίνεται γι τν Θε φυτρώνει λπίδα τς σωτηρίας• γιατί σο νομίζει κανένας μ λη τν ψυχ το τν αυτ το πι μαρτωλν π’ λους τους νθρώπους, τόσο πληθαίνει μαζ μ τν ταπείνωση λπίδα, κι’ νθίζει μέσα στν καρδιά του, κα τν πληροφορε πς μέλλει ν σωθε μ τν ταπείνωση. σο κατεβαίνει κανένας σ βάθος ταπείνωσης κα καταδικάζει κα κατακρίνει τν αυτό του γι νάξιο ν σωθε, τόσο πικραίνεται κα βγάζει πηγς π δάκρυα, κα κατ’ ναλογία μ τ δάκρυα κα μ τ θλίψη το ναβρύζει στν καρδιά του πνευματικ χαρά, κα μαζ μ’ ατ ναβρύζει λπίδα κα μεγαλώνει μαζί της κα δίνει τν πληροφορία βεβαιότερη.» Κι’ λλο γράφει: «Πρέπει κάθε νας ν στοχάζεται τν αυτό του κα ν προσέχει μ φρονιμάδα, στε ν χει τ θάρρος σ μονάχη τν λπίδα, χωρς τ λύπη γι τν Θε κα τν ταπείνωση, οτε πάλι ν θαρεύεται στν ταπεινοφροσύνη κα στ δάκρυα, χωρς τν πνευματικ λπίδα κα χαρ πο ρχονται μαζ μ τ’ λλα.» Κι’ λλο πάλι γράφει: «Γίνεται κα λύπη χωρς πνευματικ ταπείνωση, κι’ κενοι πο θλίβονται τσι, νομίζουνε πς ατ τ πένθος καθαρίζει τς μαρτίες, λλ μάταια πλανιονται, πειδς εναι στερημένοι π τ γλυκύτητα το πνεύματος πο γίνεται μυστικ μέσα στ νοερ θησαυροφυλάκιο τς ψυχς κα δν γεύουνται π τ χρηστότητα το Κυρίου. Γι τοτο ο τέτοιοι νθρωποι νάβουνε γλήγορα κα θυμώνουνε κα δν μπορονε ν καταφρονήσουνε λότελα τν κόσμο κα τ το κόσμου. Μ ποιος δν τ καταφρονέσει λότελα τοτα, κα δν ποχτήσει μίσος μ’ λη τν ψυχ το γι’ ατά, δν εναι δυνατ ν’ ποχτήσει ποτ βέβαιη κι’ δίσταχτη λπίδα πς θ σωθε, λλ τριγυρίζει παντοτιν μ μφιβολία δ κ’ κε, πειδ δν βαλε θεμέλιο πάνω σ πέτρα.» Κι’ λλο λέγει ατς γιος: «Τ πένθος εναι διπλ κατ τς νέργειες: σν νερ σβύνει μ τ δάκρυα λη τ φλόγα τν παθν, κα ξεπλύνει τν ψυχ π τν μολυσμ πο προξενοσε στν ψυχ• κα πάλι σν φωτι ζωοποιε μ τν παρουσία το γίου Πνεύματος κι’ νάβει κα πυρώνει κα ζεσταίνει τν καρδι κα τν νάβει στν ρωτα κα στν πόθο το Θεο.» Κα σ λλο μέρος πάλι γράφει: ποιος συλλογίζεται μ ασθηση τς ψυχς πς εναι νάξιος ν δεχτε τν Θε κα πς πολιτεία του, σο καλ κι’ ν εναι, εναι τιποτένια μπροστ στν πολιτεία τν γίων, χωρς λλο θ πενθήσει μ κενο τ πένθος πο εναι ληθιν μακαριώτατο, π τ ποο ρχεται κι’ παρηγοριά, κα κάνει τν ψυχ πραεία• γιατί χαρ πο ρχεται π τ θλίψη εναι ραβώνας τς βασιλείας τν ορανν.» Κι’ λλο λέγει: «που εναι ταπεινοφροσύνη, κε εναι κι’ φώτιση το γίου Πνεύματος. Κι’ που εναι φώτιση το γίου Πνεύματος, κε εναι κα φωτοχυσία το Θεο κα Θες μ σοφία κα γνώση τν μυστηρίων του. Κι’ που εναι ατά, κε εναι κ’ βασιλεία τν ορανν, κ’ γνώση τς βασιλείας, κ’ ο κρυφο θησαυρο τς γνώσης το Θεο, πο μέσα τος εναι κα τ φανέρωμα τς πνευματικς φτώχιας. Κι’ που εναι ασθηση πνευματικς φτώχιας, κε εναι κα τ χαρούμενο πένθος, κε εναι κα τ παντοτιν δάκρυα, πο καθαρίζουνε κείνη τν ψυχ πο τ γαπ κα τν κάνουνε λόκληρη φωτεινή. Ώ, δάκρυα πο ναβλύζετε π θεϊκν φωτισμ κι’ νοίγετε τν οραν κα μο προξεντε θεϊκ παρηγοριά! Γιατί π τ χαρ κι’ π τν πόθο πο χω, λέγω πάλι κα πολλς φορς τ δια; Γιατί που εναι πλθος δάκρυα μ γνώση ληθινή, κε εναι κα λάμψη θείου φωτός, κι’ που εναι λάμψη θείου φωτός, κε εναι κι’ λα τ καλά, κ’ κε εναι τυπωμένη μέσα στ καρδι κ’ σφραγίδα το γίου Πνεύματος, π’ που προέρχονται λοι ο καρπο τς ζως. π τ δάκρυα γι τν Χριστ βγαίνουνε τοτοι ο καρποί, πραότητα, ερήνη, λεημοσύνη, εσπλαχνία, χρηστότητα, γαθωσύνη, πίστη, γκράτεια. π τ δάκρυα βγαίνει τ ν γαπ κανένας τος χθρούς του κα ν παρακαλε τν Θε γ ατούς, τ ν χαίρεται στος πειρασμούς, τ ν καυχιέται στς θλίψεις, τ ν στοχάζεται σν δικές του τς μαρτίες τν λλουνν κα ν κλαίγει γι’ ατές, τ ν βάζει τ ζωή του σ θάνατο γι τος δελφούς του μ προθυμία».
πηγή: λληνικ Δημιουργία, τ.61, 1950 και Μυριόβιβλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.