18 Απρ 2011

Ποιὰ ἄσματα μέλψω τὴ σὴ ἐξόδω οἰκτίρμον

«ΠΟΙΑ ΑΣΜΑΤΑ ΜΕΛΨΩ ΤΗ ΣΗ ΕΞΟΔΩ ΟΙΚΤΙΡΜΟΝ»
Πρωτοπρ. Γεωργίου Δ. Μεταλληνού, Καθηγητο Πανεπιστημίου
Μεγάλη βδομάδα νακεφαλαιώνει λη τν νθρώπινη στορία.Τ δημιουργία, τν πτώση, τν ν Χριστ νάπλαση κα ναδημιουργία. Χριστός, σταυρωμένος κα ναστς Κύριος της κκλησίας κα τς στορίας, προβάλλεται μέσα π τς ερς κολουθίες ς Ατός, πο δίνει λύση στ διαχρονικ τραγωδία το νθρώπου κα νοηματοδοτε τν στορία. πάρχει δ συνοχ κα συνέχεια στ ναγινωσκόμενα, δόμενα κα τελούμενα στ Λατρεία, πο ποδυναμώνεται μως μ τν ποσπασματικότητα τς μετοχς, σ’ ντίθεση μ τ μοναστικ λειτουργικ πράξη. καταφυγ τν φιλακόλουθων στ μοναστήρια ατς τς μέρες, κα μάλιστα τ γιορείτικα, ατ τ νόημα χει: τ δυνατότητα βιώσεως λου του φάσματος τς προσφερόμενης π τ λατρεία νακεφαλαίωσης τς σωτηρίας νθρώπου κα κόσμου.
παροντοποίηση τν συνδεδεμένων μ τ Πάθη το Χριστο στορικν σωτηριωδν γεγονότων πραγματοποιεται μ τ δρώμενα (λιτάνευση τς εκόναςτου Νυμφιου, το Μυστικο Δείπνου, το Σταυρο, πιταφίου, ποκαθήλωση), λλ κυρίως μ τ βασικότερο μέσο τς κκλησιαστικς μας λατρείας, τ λόγο το μνου κα τ μουσικ νδυμά του, τν πέροχο ατ διφυ φορέα κα κφραστ τς ρθόδοξης πίστης. λειτουργικς μνος συνιστ τν καρδι τς κκλησιαστικς λατρείας, διότι ο δυνατότητες πο προσφέρει ποιητικς λόγος, καθιστον τν μνογραφία τ προσφορότερο μέσο γι τ μυσταγωγία το σώματος - συνάξεως. θεολογικς - πατερικς λόγος γίνεται φων τς κκλησίας, περιβεβλημένος μάλιστα τ λκυστικ νδυμα τς μελωδίας. μνος μεταβάλλει τ λατρεία σ σίγαστο στόμα τς κκλησιαστικς κοινωνίας, πο δίνει...
καθημεριν τ μαρτυρία κα μολογία τς πίστεώς της, τς μπειρίας τς σωτηρίας της. Ποιητικς μως λογος κα μελωδία συνάπτονται στν ρθόδοξο λειτουργικ μνο μπροϋπόθετα, φο κκλησιαστικ Τέχνη στν ρθοδοξία δν πάρχει ποτ ατόνομα κα αθυπόστατα, λλ λειτουργικ κα διακονικά, προσφέροντας μέσα γι τν προσέγγιση το μυστήριού της σωτηρίας. Τέχνη τς ρθοδοξίας κινεται στ μεταίχμιο κτιστο κα κτίστου, γεφυρώνοντας χαρισματικ τν πόστασή τους, ς στορικ σάρκα τς θεανθρώπινης πραγματικότητας τς κκλησίας.
τσι μνος, ς λόγος πατερικός, γίνεται ποιμαντικ μέσο γι τν οκοδομ τν πιστν. Προσφέρει τ θεογνωσία κα θεολογία τς καθαρμένης κα φωτισμένης π τ γιο Πνεμα καρδις τν γίων, πο θεολογώντας ποιητικά, βάπτουν τν κάλαμο στ νάματα τς πίστεώς τους κα στ δάκρυα τς μετανοίας τους. Μεγάλοι Πατέρες κα Μητέρες μς εναι ο ποιητς κα μελωδο τν μνων τς Μ. βδομάδος: Σωφρόνιος εροσολύμων, Κοσμς Μαϊουμά, Μάρκος δροντος, νδρέας Κρήτης, Κασσιαν Κασσία εναι τ γνωστότερα νόματα, πο μετασκευάζουν σ «τραγούδι» το κκλησιαστικο σώματος κα «θε-λογία» τν πνευματικ καρδιακ μπειρία τους.
ν μως μνογραφικς λόγος εναι φων τς κκλησίας, μουσικ (μελωδία) εναι τ νδυμά της. πάρχει γι τ λόγο, «τν ρημάτων τν δύναμιν», κα χι ς αθυπόστατο καλλιτεχνικ μέσο. Στόχος της δν εναι τέρψη συναισθηματικ διέγερση, λλ ποβοήθηση το λόγου ν διεισδύσει στ βάθη τς παρξης, δημιουργώντας διάθεση προσευχητική, κατάνυξη κα ατομεμψία. Δν εναι μουσικ κροάματος («οκ στι θέατρον κκλησία, να πρς τέρψιν κούωμεν» - παρατηρε . Χρυσόστομος), λλ λειτουργική. Διακονε τ μυστήριο το νσαρκου Λόγου, πενδύοντας τ θεολογικ λόγο, γι ν μπορε τ κκλησιαστικ σμα ν «πλέκει» ες τν Θεο Λόγο - Χριστ «κ λόγων μελωδίαν». Γι’ ατ κα δν βρκαν στν λατρεία τς κκλησίας, ς ρθοδοξίας, ποτ θέση τ μουσικ ργανα. Στν κκλησία, «ργανο» γλυκύφθογγο το γίου Πνεύματος γίνεται πιστς («ατς νθρωπος ψαλτήριον γενόμενος» κατ τν Μ. θανάσιο), μ τν καθαρ π πάθη καρδιά του. Χωρς τν καθαρότητα τς καρδις, λλωστε, δν μπορε κανες ν ζήσει τ γεγονότα τς Μ. βδομάδος κα το Πάσχα.
Προχωρώντας γι τν «τελετ» τς ναστάσεως, τ νύχτα το Μ. Σαββάτου, θ ψάλλουμε: «... κα μς τος π γς καταξίωσον ν καθαρ καρδία Σ δοξάζειν». Εναι «καλ καρδιά», γι τν ποία εχεται λαός μας στ πανηγύρια κα στς χαρές του, ψώνοντας τ κρασοπότηρο. Γιατί, χωρς «καλ καρδι» δν πάρχει δυνατότητα κοινωνίας μ τος συνανθρώπους μας κα χωρς «καθαρν καρδίαν» χάνεται δυνατότητα μετοχς στν κτιστη Θεία Χάρη. Ατς εναι ο κκλησιολογικς κα θεολογικς ρχές, πο διέπουν τν μνογραφικ λόγο (κα) τς Μ. βδομάδος κα τ μουσικ -μελωδία του, καθιερωμένες π τν γιοπατερικ συνείδηση, ταυτιζόμενη μ τν ρθόδοξη ατοσυνειδησία. Γι’ ατ κα Λας - λοι μας δηλαδ - μετέχει μ κατάνυξη κα συμψάλλει τ βασικ τροπάρια («δο Νυμφίος ρχεται...», «Τν νυμφώνα Σου βλέπω...», τ «γκώμια» το πιταφίου κ.α.π.). π τ στιγμή, πο τ κκλησιαστικ σμα χάνει τ δυνατότητα παρακολούθησης το μνογραφικο λόγου κα τς συμψαλμωδίας, λέγχεται (νίοτε μ θεολογοσα) ψαλτικ τέχνη, πο ποβαίνει περισσότερο «τέχνη» κα λιγότερο διακονικ νδυμα το λόγου. Τότε σκοπς γίνεται τ κρόαμα κα χι κατανυκτικ συμμετοχή. τσι μως «δυτικοποιεται» κκλησιαστικ Τέχνη κα κκοσμικεύεται Λατρεία.
ΠΗΓΗ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ»
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 1999
ΤΕΥΧΟΣ 4

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.