17 Απρ 2011

Κυριακὴ τῶν Βαΐων

ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ BAlΩN
Ελογημένος ρχόμενος
(κενος πο χει θρόνο τν οραν κα ποπόδιο τ γ, γυις το Θεο κα Λόγος το συναΐδιος, σήμερα ταπεινώθηκε κα ρθε στ Βηθανία πάνω σ' να πουλάρι. Κα τ παιδι τν βραίων τν ποδεχθήκανε φωνάζοντας: «σανν ν τος ψίστοις, ελογημένος ρχόμενος, βασιλις το σραήλ».
Ο πολέμαρχοι το κόσμου, σν τελειώνανε τν πόλεμο κα βάζανε κάτω τους χτρούς τους, γυρίζανε δοξασμένοι κα καθίζανε πάνω σ χρυσ μάξια γι ν μπονε στν πολιτεία τους. Μπροστ πηγαίνανε ο σάλπιγγες κι ο σημαες κ' ο ντρειωμένοι στρατηγο κα πλθος στρατιτες σκεπασμένοι μ σίδερα γρια κα βαστώντας φονικ ρματα γύρω σ' να μάξι φορτωμένο μ λογς λογς ρματωσις κα σπαθι κα κοντάρια παρμένα π τ νικημένο θνος.
λοι ο πολεμιστς τανε σν γρια θηρία σιδεροντυμένα, τ κεφάλια τος τανε κλειδωμένα μέσα σ φοβερς περικεφαλαες, τ χοντρ κα μαλλιαρ χέρια τος τανε ματωμένα π τν πόλεμο, τ γερ ποδάρια τος περπατούσανε περήφανα κα τεντωμένα, σν το λιονταριο πο ξεσκίσε μ τ νύχια το τ ζαρκάδι κα τανύζεται μ μουγκρητ κα φοβερίζει τν κόσμο. στερα ρχότανε τ χρυσ τ' μάξι το πολεμάρχου, πο καθότανε σ' να θρον πλουμισμένο μ' κριβ πετράδια, περήφανος, κατάδεχτος, φοβερός, πο δν μποροσε ν τν ντικρύσει μάτι δίχως ν χαμηλώσει κα βαστοσε τ τρομερ σκπτρο του, πο κάθε σάλεμά του τανε προσταγή, δίχως ν' νοίξει τ στόμα το ατς πο τ κρατοσε.
λογα νήμερα, τανε ζεμένα σ' ατ τ' μάξι, μ λουρι χρυσοκεντημένα μ γαϊτάνια κα περπατούσανε κι ατ καμαρωτ κα περήφανα σν τος νθρώπους. να κορίτσι μορφο σν νεράιδα, μεταξοντυμένο, βαστοσε να χρυσ στεφάνι πάνω π τ κεφάλι τοῦ...
νικητ, κι λλα κορίτσια κι γόρια ρίχνανε λιβάνια κι λλα μυρουδικ σ κάποια μεγάλα θυμιατήρια μοια μ μανουάλια.
π πίσω ρχόντανε ο σκλάβοι ντρες κα γυνακες κι ποιοι τανε ρρωστοι κα λαβωμένοι, τος σέρνανε κα τος χτυπούσανε ο στρατιτες. ση δόξα εχανε ατο πο πηγαίνανε μπροστά, λλη τόση καταφρόνεση κα δυστυχία εχανε σοι κολουθούσανε π πίσω. Ατο τανε δεμένοι μ σκοινι κα μ' λυσίδες, πολλο πιστάγκωνα, κουρελιασμένοι, πληγιασμένοι, κίτρινοι σν πεθαμένοι π τ μαρτύρια κι π τν γρύπνια. Πολλο τανε μισόγυμνοι κ' ο πλάτες τος τανε μελανιασμένες π τ βούνευρο. νάμεσά τους τανε γυνακες, παρθένες ντροπιασμένες, κλαμένες μανάδες μ θώα μωρ στν γκαλιά τους, γρης πο βαστούσανε τ γγόνια τους π τ χέρι, λες κατατρομαγμένες σν τ ρνι πο τ πάνε στν μακελάρη. Γύρω κόσμος κανε σν τρελλς κα φώναζε κα δόξαζε τν νικητ κι π πολλ στόματα τρέχανε φροί. λαλαγμς βγαινε σν καπνς π' λη τν πολιτεία. Ατ τν παράταξη τ λέγανε «θρίαμβο».
ναν τέτοιον θρίαμβο κανε κι Χριστς σήμερα, ρχοντας τς ερήνης κα τς γάπης. Μά, πως τ λλαξε λα κα τ κανε νάποδα π’ ,τι συνηθίζανε ο νθρωποι, τσι κι θρίαμβος πο κανε, τανε θρίαμβος τς φτώχειας κα τς ταπείνωσης. Ρωμαος πατος τανε καθισμένος πάνω σ θρόνο κα σ χρυσ μάξι, μ Χριστς τανε καβαλικεμένος πάνω σ' να πουλάρι, σ' να γαϊδουρόπουλο, πονε τ πι ταπειν κα καταφρονεμένο νάμεσα στ ζα.
Κι' διος τανε ταπεινός, πράος, συχος, φτωχοντυμένος, κατ την  προφητεία πο λεγε: «Επατε τ θυγατρ Σιν· δο βασιλεύς σου ρχεται σο πράος κα πιβεβηκς π νον κα πλον, υἱὸν ποζυγίου». Τ χέρι του δν βαστοσε σκπτρο, λλ βλογοσε τν κόσμο. π πόλεμο ρχότανε κα κενος, μ ναν πόλεμο πολ δυσκολοκέρδιστον, πόλεμο καταπάνω στν κακία κα στν ψευτι κα στν ποκρισία κα στ φιλαργυρία. Κα δν πήγαινε ν ξεκουραστε π’ ατν τν πόλεμο, λλ πήγαινε ν' ρχίσει λλον, πι σκληρόν, κα ν στεφανωθε μ' γκαθένιο στεφάνι κα ν δαρθε κα ν περιπαιχθε κα στ τέλος ν καρφωθε πάνω σ' να ξύλο σν κακοργος.
Δν τανε τριγυρισμένος π γριεμένους ποταχτικούς, λλ π κακους ψαράδες, καταφρονεμένους σν κα κενον. Κι οτε σερνε π πίσω του σκλάβους τυραννισμένους, λλ νθρώπους πο τος λευθέρωσε π τ σκλαβι το διαβόλου κα πεθαμένους πο ναστηθήκανε π τ φωνή του. Σάλπιγγες κα τούμπανα δν φωνάζανε γι ν τν δοξάσουνε, λλ παιδι θώα πο συμβολίζανε τν πλότητα πο χουνε ο χριστιανο κα πο φωνάζανε «Ελογημένος ρχόμενος» κα κρατούσανε ντ γι σημαες κα γι μπαϊράκια κλαδι πράσινα τν δέντρων. Κλαδι χλωρ κα ροχα στρώνανε χάμω γι ν πατήσει τ γαϊδούρι κα ν περάσει. Κι ατ τ βλογημένο πήγαινε μ σκυμμένο τ κεφάλι, ταπεινό, νήξερο, σηκώνοντας τν Χριστ πο καθότανε πρωτύτερα πάνω στ τρομερ ξαφτέρουγα σεραφεμ πο εναι π φωτιά. Δν ξιώθηκε ν τν σηκώσει κανένα χρυσ μάξι, μήτε λογο κριβοσελωμενο, μήτε καμμι κούνια πο ν τ βαστνε ντρειωμένοι βαστάζοι, λλ τν σήκωνε τ γαϊδούρι. Ποι μάτι δν δακρύζει μα συλλογιστε ατ τ μυστήριο!
Χριστς ναποδογύρισε σα εχε γι σωστ κα γι ληθιν μαρτωλς νθρωπος. Ποις μως εναι σ θέση ν νοιώσει τν λευθερία πο μς φερε κα ν κολουθήσει τ πουλάρι μ τ σκοινένιο καπίστρι κι χι τ' φρισμένα τάλογα πο χλιμιντρνε καμαρωτ κα ν μ μπε στ Ρώμη μ τ πολλ τ εδωλα, παρ ν μπε μαζ μ τν βασιλι τς ερήνης στν πάνω ερουσαλήμ;
Πολλοί, πο εναι σοβαρο νθρωποι, θ πονε πς δν τ καταλαβαίνουνε ατ κα πς τ παιδι παιδιακίζουνε κ' ο ντρες ντρειεύουνται. Τ δια λέγανε κ' ο ρχιερες κ' ο σπουδασμένοι. «δόντες δ ο ρχιερες κα γραμματες τ θαύματα ποίησε κα τος παίδας κράζοντας ν τ ερ κα λέγοντας: σανν τ υω Δαυίδ, γανάκτησαν κα επον ατ: κούεις τί οτοι λέγουσιν; δ ησος λέγει ατος: Ναί· οδέποτε νέγνωτε τι «κ στόματος νηπίων κα θηλαζόντων κατηρτίσω ανον;» Κα καταλιπν ατος ξλθεν ξω της πόλεως». Ο ρχιερες κ' ο γραμματες διαβάσανε τν ψαλμ το Δαυδ πο λεγε πς θ προϋπαντήσουνε τν Χριστ τ νήπια κα δν πιστέψανε στόσο σ' ατν πο μνολογούσανε. μ μες πο διαβάσαμε στ σημεριν Εαγγέλιο κα τν ψαλμ κι ατ πο επε Χριστς στος βραίους, δν θ κριθομε πι αστηρ ν δν τν πιστέψουμε; ματαιότητα κ' περηφάνεια μς κάνουνε ν μν καταδεχόμαστε ν πμε μαζ μ τ φτωχ συνοδεία του, ντρεπόμαστε ν κολουθήσουμε να ρχηγ πο πάει καβαλικεμένος πάνω σ' να γαϊδούρι. Τ ταπεινά, τ φτωχικά, δν τ θέλουμε. Μ μπορε ν γίνει χριστιανς ποιος δν γαπ ατ πο γάπησε Χριστός;
Χθές, Σάββατο, νάστησε ναν πεθαμένο νθρωπο, τν Λάζαρο. Ποις τανε ατς Λάζαρος; Κανένας πίσημος νθρωπος, κανένας τρανός; Λάζαρος τανε φτωχός, χωριάτης, κι πως λέγει τ Εαγγέλιο, τανε φίλος του Χριστο, πο εχε φίλους λους τους νθρώπους. ναν φίλο σημειώνει τ Εαγγέλιο πς εχε Χριστς στν κόσμο, κι ατς τανε φτωχς κι γράμματος. Μ ποις π μς γαπ ατ τν πλούσια φτώχια του Χριστο; π' που λείπει Χριστός, κε εναι φτώχια ληθινή, πως π’ που λείπει Χριστς λείπει κ' ζω ληθιν κα βασιλεύει θάνατος. Ατ θ τ καταλάβεις καλώτατα ν γυρίσεις κα δες γύρω σου κι κουμπήσεις τ κεφάλι σου κα συλλογιστες. Πο εναι κενοι ο Ρωμαοι κ' ο παντοδύναμοι φέντες πο κάνανε τος θριάμβους πού στορήσαμε πρωτύτερα; Τί γινήκανε κι ατο κι ο μυριάδες πο τος προσκυνούσανε κα πο γονατίζανε μπροστά τους σν τ καλάμια πο τ γέρνει βοριάς; Ποις τος φέρνει στν νο το ξν κάποιοι πο γράφουνε τ στορικ κείνου το καιρο; Κορμιά, ψυχές, θρονιά, διαμαντόπετρες, λογα, περηφάνειες, φοβέρες, φωνές,   λα  πέσανε σ' ναν λάκκο κα χαθήκανε κα σβύσανε σν ν μ γινήκανε ποτές. Κα τί πόμεινε π λα τοτα στς καρδις τν νθρώπων; Τίποτα κι κόμα πι λίγο π τίποτα.  
Πλν νθρωπος εναι πιστος κόμη κα σ' ατ πο βλέπει κα  σ' ατ πο πιάνει μ τ χέρια του κα τραβ τν δρόμο  πο τραβήξανε κα κείνοι  κα σέρνει μ  εχαρίστηση τ ρμα το Νέρωνα, γιατ  εναι   «νερον σιδηρον τράχηλός του». Τ' ατι το εναι σφαλιχτ σ Κενον πο λέγει:   «γ εμ Θες πρώτος  κα ες τ περχόμενα γ εμί. γ  βοσκήσω  τ  πρόβατά μου κα γ ναπαύσω  ατά».  κείνος  πο καθότανε πάνω στ γαϊδούρι, κενος εναι ζωντανς μέσα στς πλς ψυχς στν αώνα κ' εναι γι δατες θροφή, πηγ θανασίας, χαρ κα γαλλίαση, κατ τν λόγο πο λέγει : «Εφρανθήσεται καρδία ζητούντων τν Κύριον». Ναί, ποιος νοίωσε τ χαρ το Χριστο, εναι σν τν πεθαμένο πο ναστήθηκε. Στν κόσμο πάρχουνε πονεμένοι λογς λογής.   σοι πονάνε  στο   κορμ κα στν ψυχ κι πόνος  τους  καθαρίζει κα τος πηγαίνει στν Θεό, ατο εναι ο γαπημένοι το Χριστο  κα  περπατάνε  στ στράτα του μ τ  φς το  τ παρηγορητικό. Ο λλοι ποφέρουνε γονα.   Γι’ ατ πόστολος Παύλος  γράφει  στους  Κορινθίους:   «Νυν  χαίρω,  οχ τι  λυπήθητε, λλ' τι  λυπήθητε  κατ  Θεόν,   να  ν μηδεν ζημιωθτε  ξ μν.  γρ κατ Θεν λύπη μετανοιαν  ες σωτηρίαν  μεταμέλητον κατεργάζεται·    δ  το  κόσμου λύπη  θάνατον   κατεργάζεται».   Γι' ατος πο λπίζουνε   στν Θεό,  δεν  μετάλλαξε Χριστς τν γονον δρωτα τους  σ δρώτα σωτηρίας, «δρώτα δρώτι», λλ  θρηνονε κα ποννε παντοτιν σν τους  εδωλολάτρες, σφαζόμενοι μ τ μαχαίρι τς μοίρας. Γι' ατος δν λλαξε Χριστς τν δρώτα τς γωνίας τους σ δρώτα τς προσευχς κα τς λπίδας. ποιος δν πιστεύει στν Χριστ κα στ Εαγγέλιο, εναι πεθαμένος, φο δν πάρχει ληθιν ζω μέσα του. Γιατί ζω δν θ πε ν νασαίνεις κα ν περπατς κα ν τρως  κα ν πίνεις, λλ ν νοιώθεις τ χάρη τς θανασίας. Τότε θ μπορες ν ψάλεις μαζ μ τν μνωδ τοτο τ ξαίσιο πολυτίκιο:
«Τν κοινν νάστασιν πρ τού σου πάθους πιστούμενος, κ νεκρν γειρας τν Λάζαρον, Χριστ Θεός. θεν κα μες, ς ο παδες, τ τς νίκης σύμβολα φέροντες, σο τ νικητ το θανάτου βομεν. σανν ν τος ψίστοις, ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου».
ΚΙΒΩΤΟΣ 
ΜΗΝΙΑΙΟΝ ΦΥΛΛΑΔΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΔΑΧΗΣ
ΕΤΟΣ Β’ ΜΑΡΤΙΟΣ 1953 ΑΡΙΘ. ΦΥΛΛΟΥ 15

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.