23 Μαρ 2011

Παθολογικὰ συμπτώματα τῆς σύγχρονης ἱστοριογραφίας.

                          Παθολογικ συμπτώματα τς σύγχρονης στοριογραφίας. 
Πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνο

Τ θέμα εναι τεράστιο κα ναγκαστικ θ περιοριστ σ κάποιες δειγματοληπτικς πισημάνσεις γι τν κατανόηση τς πολυπλοκότητάς του.
Μ τν παθολογία μως τς στοριογραφίας συνδέονται προβλήματα, πο χουν μεση σχέση μ τν σύγχρονη πραγματικότητα κα τν περαιτέρω πορεία το θνους.
Διότι ο συχνο πειραματισμο στ χρο τς στοριογραφίας, διοχετεύονται στν κπαίδευση μ λες τς ατονόητες συνέπειες.
Βέβαια, π τν Λουκιαν τν Σαμοσατέα (±117–180 μ.Χ.) κα τ ργο του «Πς δε στορίαν συγγράφειν» μέχρι σήμερα, τ θέμα χει μελετηθε πανειλημμένα σ μελέτες κα συνέδρια κα ποκτηθεσα γνώση κα πείρα εναι σημαντική.
πάρχουν μως συγκεκριμένα ατια, στε πάρχουσα δυσλειτουργία ν παρατείνεται.
Πρέπει ν λεχθε προοιμιακ τι στοριογραφία εναι ατόνομο πεδίο τς γνώσης, πο ποσκοπε βασικ στν ρμηνεία τς πραγματικότητας κα τν κατανόησή της μέσα π τν ρευνα τν πηγν.
πιτυγχάνεται, τσι, νας πολογισμς τς ξελικτικς πορείας τς νθρώπινης κοινωνίας, πο συμβάλλει στν κατανόησή του πς προέκυψε τ σήμερα.

Κύριο, συνεπς, στοιχεο τς στοριογραφίας δν εναι δικανικ κρίση το παρελθόντος κα πιμερισμς τν εθυνν, στε στοριογραφία ν μεταβάλλεται σ δικαστήριο, λλ ρμηνεία συμβάντων κα γεγονότων, θεωρουμένων μέσα π τς γενετικές τους σχέσεις.

δη στν Καιν Διαθήκη χουν καταγραφε, σ ατ τν κατεύθυνση, δύο καθαρὰ...
πιστημονικς ρμηνευτικς ρχές: Λούκ. 10,26: «ν τ νόμω ΤΙ γέγραπται, ΠΩΣ ναγινώσκεις;» (ρώτηση το Χριστο πρς ναν νομικό).
Κοντ στο ΤΙ, συνεπς τ γεγονς κάθ? ατ (das Ereignis an sich) πάρχει κα το ΠΩΣ της νάγνωσης, τς ρευνάς του, δηλαδ ρμηνεία κα κατανόησή του. Πράξ. 8,30: «ρα γινώσκεις, ναγινώσκεις; ( π. Φίλιππος πρς τν Ενοχο τς Κανδάκης).
Πρόκειται κα δ γι τν νάγκη κατανόησης, πο προϋποθέτει τν ρμηνεία.
αθεντικ πιστήμη συνεχίζει τν τέρμονα ατν γώνα τς ρμηνείας κα σ κάποιες περιπτώσεις κα πανερμηνείας μ βάση τν μπλουτισμ τν πηγν μ νέες νακαλύψεις τν κ νέου ναψηλάφηση τν γνωστν μ βάση τν αξημένη γνώση.
Σ ατ τ πλαίσιο μως ντοπίζονται συμπτώματα παθολογικά, πως τ κόλουθα:

1. νεξέλεγκτος ποκειμενισμός:
στοριογράφος π τ θέση το γίνεται χι μόνο κριτς λλα κα κριτήριο το στορικο γεγονότος.
Στν θεολογικ (κυρίως) ρμηνευτικ χει καθιερωθε νας σπουδαος ρος μ καθολικ σχύ: Εναι ρος Vorverstandnis (προκατανόηση, προκατάληψη), τ σύνολο δηλαδ τν σωτερικν προϋποθέσεων, συνόλος ψυχικς κόσμος το ρευνητ, πο συνθέτει τ ρμηνευτικ πρίσμα θεώρησης τν πραγμάτων.
Εναι, τσι, κατανοητ τι στν ρμηνευτικ προσέγγιση τν πνευματικν φαινομένων πόλυτη ντικειμενικότητα δν μπορε ν πάρξει, φο δεδομένη πάντα σταθερ εναι προσωπικότητα το στοριογράφου, πο νεργε ριστικ —κα ν πολλος ατονομα— σ κάθε πτυχ τς ρευνητικς του ργασίας μ καθοριστικ μάλιστα ρόλο.
π τ γνωσιακ κα δεολογικό του πρίσμα ξαρτται ρμηνεία τν δεδομένων τς ρευνάς του κα κατάστρωση τν πορισμάτων της.
τσι ξηγονται κα ο ποκλίσεις τν στορικν στν προσέγγιση τν δίων γεγονότων. Θ πενθυμίζαμε δ νεκδοτολογικ τν γνωστ περιγραφ το λέφαντα π τος τέσσερις τυφλούς.
ς να δ σημεο ναπόφευκτος ποκειμενισμς το στορικο ρευνητ παίρνει διαστάσεις, ταν συνδέεται, πως θ δομε, μ ξωτερικς δεσμεύσεις.


2. κσυγχρονιστικς ναχρονισμός.
π τ τέλη το 19ου αώνα ναπτύσσεται ατ τάση. Πρόκειται γι χρησιμοποίηση ννοιν κα ρων τς τρέχουσας ποχς γι τ θεώρηση, τν περιγραφ κα ρμηνεία δεδομένων κα καταστάσεων παλαιοτέρων ποχν κα δίως τς ρχαιότητας.
Διαπράττεται δηλαδ ρμηνεία το παρελθόντος μ κριτήρια το παρόντος κα εσαγωγ ρχν κα κριτηρίων γνώστων στν πιστημονικ ρευνώμενο, ποτίθεται, χρο στ προσεγγιζόμενο πνευματικ φαινόμενο.
Στς περιπτώσεις ατς λειτουργε δέα τς έναης πανάληψης κα νακύκλησης, πο ντιτίθεται στν ννοια τς ξέλιξης (στορία!)
«Κάθε στορικ γεγονς μως χει πραγματικ τν νεπανάληπτη στορική του φυσιογνωμία». (Πρβλ. Mircea Eliade (Μ- τάφρ. Θέμ. Λαζάκη, Κόσμος κα στορία, μύθος τς ενάου παναλήψεως, θήνα 1966, σ. 43). 
3. Εξαρτώμενος κλεκτισμός στον χρο τν πηγν κα τς λης: στορία δν γράφεται χωρς γνώση τν πηγν, μέχρι μάλιστα τ μικρότερη λεπτομέρεια.Διαφορετικ συντίθεται μυθιστορία.
κριτικ κα συνδυαστικ χρήση τν πηγν πόκειται σ κάθε ξιο λόγου στορικ ργο.
Συχν μως παρατηρεται διαφορία γι κάποιες περιόδους χώρους.
Λ.χ. π μοντερνίζοντες κα δεολογικ ξαρτώμενους στορικος περιθωριοποιεται τ Βυζάντιο, λόγω τς σχέσης του μ τν ρθοδοξία, κκλησιαστικς χρος διαχρονικά, στν ποο μως μέχρι τν 19° αώνα γράφεται στορία μας.
Τρομερς συνέπειες χει τ πράγμα στος βυζαντινολόγους, πο βλέπουν τ Βυζάντιο κα τν συνέχειά του μ θεϊστικς προϋποθέσεις κα ποσιωπον παραμορφώνουν ρμηνευτικ τ πατερικ κείμενα, στερούμενοι τν προϋποθέσεων κατανόησης τους λόγω τς a priori πορρίψεως το χώρου.

Χάνεται μως τσι δυνατότητα καθολικής–σφαιρικης θεώρησης τν πραγμάτων. τσι προκύπτουν ο μονομερες ρμηνεες κα στν οσία παρερμηνεες.
Χαρακτηριστικ ξαίρεση, κα πιβεβαίωση το προβλήματος,  ληθιν βυζαντινολόγος Στβεν Ράνσιμαν, πο μπόρεσε ν καταλάβει σ μεγαλύτερο βαθμ τ Βυζάντιο, λόγω παρκος γνώσης κα τς πατερικς παραδόσεως κα τς θεολογίας του.

4. Με τν κλεκτισμό συνδεεται σκόπιμη ναπαραγωγ θέσεων παγιωμένων, χωρς τν διάθεση κριτικο λέγχου τους, γι τν κατίσχυση τς παράταξης, στν ποία κα στορικς νήκει.
Συναφς εναι διαφορία γι ρευνα κα μάλιστα ρχείων γι τος τελευταίους κυρίως αἰῶνες.

π τν δάσκαλό μου, είμνηστο Νικόλαο Τωμαδάκη, μαθα τι γι τος τελευταίους αἰῶνες στορία χωρς γνώση τν ρχείων δν μπορε ν γραφε. εκολη λύση εναι καταφυγ στν νέρειστο στοχασμ κα τν πένδυση μ ψήγματα στορίας τς ποστηριζόμενης δεολογίας.
πιστράτευση το μετέωρου στοχασμο δηγε στν εσοδο τς μεταφυσικς στν στοριογραφία, κάτι νάλογο μ τν μεταφυσικ θεολόγηση χωρς δηλαδ τν θεοπτία.
Τ κενό της γνοιας μάλιστα καλύπτεται μ ντυπωσιακ γλώσσα, κατ κανόνα κατάληπτη, πο δικαιώνει τν Σοφοκλ στν ντιγόνη: «Οτοι διαπτυχθέντες φθησαν κενο» (στ. 709).
στορικο ατς τς μάδας δν παραλείπουν ν πικρίνουν εσυνείδητους ρευνητές, πως είμνηστος Πατριάρχης το χώρου μας, Καθηγητς πόστολος Βακαλόπουλος, πο ναγκάστηκε ν παντήσει στς ατιάσεις κάποιων κατηγόρων του: «Τότε κόμη θ' ποφύγουμε τς πολ συνηθισμένες στν τόπο μς πρόχειρες ρμηνεες, τς στηριγμένες σ φτωχ κα λλιπ στοιχεα, τς όριστες γενικότητες, πο συχν προβάλλονται μ τν πεποίθηση τι κφράζουν τν φιλοσοφικ θεώρηση τν γεγονότων κα τι μς φέρνουν δθεν κοντ στ εναι, στν οσία το νέου λληνισμο, ν στν πραγματικότητα μς ξεμακραίνουν πολ π' ατήν.

Γιατί στ? λήθεια πς εναι δυνατν ο φιλόσοφοι, ο κοινωνιολόγοι ο κοινωνιολογοντες, ο οκονομολόγοι κ.λπ. ν μελετήσουν, ν? νατάμουν τν σύγχρονη λληνικ κοινωνία κα οκονομία, χωρς ν χουν γνωρίσει τς βάσεις της;

πορεία πο φείλουμε ν κολουθήσουμε διαγράφεται καθαρά: μόνον ταν ποκτήσουμε πακριβωμένες θετικς γνώσεις, τότε νατένιση τν γεγονότων θ βασίζεται στ στερε βάθρο κα θ κινται μέσα σ να γενικ πλαίσιο μ ρευστ βέβαια ρια, λλ δν θ κινδυνεύει ν κτραπε σ προχειρολογία μ κυρίαρχο στοιχεο τν φαντασία…

Εναι θλιβερ ν? ναλογίζεται κανες πόσο μς στοίχισε κατ τν ρο τν αώνων νδεια τν στορικν γνώσεων». (ποστόλου Ε. Βακαλοπούλου, στορία το Νέου λληνισμο, τ. Β?, Θεσσαλονίκη 1976, σ. 7).

5. Καθαρ μως ναίρεση της στορίας εναι δεολογικ χρήση τς συναρτώμενη μ τν δεολογικ ρμηνεία τν στορικν δεδομένων. Τότε μως κάνουμε πολιτική, χι στορία.
Σ ατς τς περιπτώσεις δεινοπαθε συνήθως κκλησία κα σχέση της μ τ θνος κα τν λευθερία του κα ποστυλώνεται προπαγάνδα.
Δεινοπαθε μως κα δια στορία μ τς νέες περ θνους δέες, πο προωθονται π ξένους οκονομικος παράγοντες νήκοντες στος κύκλους τς Νέας ποχς κα τς παγκοσμιοποίησης, ς κίνησης πρς τν πλανητικ κοινωνία.

6. Αυτή τν τάση ξυπηρετεί η κίνηση τν τελευταίων δεκαετιν ν ξαναγραφε στορία.
Βεβαίως κάθε γενε εναι ποχρεωμένη ν ξαναγράψει τν στορία το θνους της, γι τν πανεκτίμησή της μ βάση τ νεώτερα πορίσματα τς ρευνας κα τν νανέωση τν συμπερασμάτων.
Ατ μως δν μπορε ν γίνει μ βιασμ τν πηγν κα χειραγώγηση τς ρευνας, λλ μ τν διεύρυνσή της. πληρέστερη γνώση τν ρνητικν δεδομένων το παρελθόντος μπορε ν συμβάλει στν βελτίωση τν σχέσεων κα χι συγκάλυψή τους μ τν λήθη.
δημιουργία σχέσεων φιλίας προάγεται μόνο μ τν ρευνα κα τν ποδοχ τν ντικειμενικν πορισμάτων τς προκατάληπτης στορικς πιστήμης, θ πιμείνουμε σ ατό, διότι τ ατημα ν ξαναγραφε στορία κυριαρχε σήμερα στν χρο τς κπαίδευσης.
Τ πρόβλημα βιώθηκε π τν φοιτητικ κόσμο πρν π μερικς δεκαετίες στ πλαίσιο τς προϊούσας πίθεσης κατ του μαθήματος τν Θρησκευτικν.

Τ 1962 ξέσπασε μεγάλος πράγματι γώνας τν φοιτητν τς Θεολογίας θηνών–Θεσσαλονικης, πο κράτησε π να πτάμηνο (27.2 – 27.9) κλειστς τς δύο Θεολογικς Σχολές, ταν διαπιστώθηκε προσπάθεια συρρικνώσεως κα μειώσεως το μαθήματος τν Θρησκευτικν μ τν –κτ ρχς πιλεκτικ περιορισμ τν ρν διδασκαλίας π δίωρο σ μονόωρο σ κάποιους τύπους σχολείων μ πρόσχημα τν νταξή μας στν Ερώπη (ΕΟΚ, τότε).

Σημαντικ μως εναι τι φοιτητικ γεσία ατο του γώνα διαπιστώσαμε τι δν ταν μόνο τ μάθημα τν Θρησκευτικν, πο πρεπε ν πέσει θύμα τς μανίας το ξευρωπαϊσμο κα τς παγκοσμιοποίησης, λλ γρήγορα θ πεκτεινόταν πολεμικ ατ κα στο μάθημα τς στορίας κα τς Γλώσσας μας. 
Διότι τ τρία ατ μαθήματα, τ καθένα μ τν τρόπο του, συνιστον τ ρμηνευτικ κλειδι κατανοήσεως κα ρμηνείας το πολιτισμο μας,συμβάλλοντας συνάμα στν διατήρηση τς στορικς μας συνέχειας κα κοινωνικς συνοχς.

λλ' ατ τ δύο μεγέθη εναι σήμερα τ «κόκκινο παν» γι τους «κσυγχρονιστς» λων τν παρατάξεων, πο προσπαθον μ τν παρουσία τους στν χρο τς κπαίδευσης ν τα διαστρέψουν μέχρι ν τ καταστρέψουν.
Τν σκοπιμότητα τν νεοεποχιτν συγγραφέων στορίας ποστυλώνει ενας «παγκόσμιος ερηνισμός», πο ποστασιώνει τν ποψη, τι ρκε πάλειψη τν διαιρούντων κα τονισμς τν νούντων, γι ν ρθε τ «μεσοτειχον» (φ. 2,14) μεταξ θνν κα νθρώπων, π τν «προστασίαν» κα τν «λεγχο» το Πλανητάρχη τς Νέας ποχς, κείνων πο κυβερνον τν κόσμο πίσω π ατόν.

μέθοδος ατ τς προβολς τν νούντων κα χι τν διαιρούντων, φαρμόζεται κα στν λλη ψη το Οκουμενισμο», στν θρησκευτικό–θεολογικο, τν διαχριστιανικ διάλογο.
Εναι γεγονός, τι χι μόνον ο διες ξουσιαστικς δυνάμεις, λλα κα τ διο πνεμα διέπει κα τς δύο πλευρς το Οκουμενισμο, λλ κα διος στόχος, ξυπηρέτηση τν σχεδίων τς περδύναμης κα τς Νέας Τάξης.
Σ' ατ τ κλίμα «συνωστίζονται» τ σχολικ μαθήματα, πο σχετίζονται μεσα μ τν ταυτότητά μας. Τ περιεχόμενο, λλωστε, ατν τν μαθημάτων εναι τ κύριο διαφοροποιητικ στοιχεο το πολιτισμο μας π τν πολιτισμ τς Φραγκοτευτονικς Δύσης.

Δν θέλουν κάποιοι στορικοί μας —κα σως κα δν μπορούν— ν κατανοήσουν, τι γι τς διχο- στασίες κα διαιρέσεις δν πταίουν τ Θρησκευτικ κα στορία (τ παρελθν δηλαδή), λλα πολιτική, ο προκλήσεις κα τ νοσιουργήματα τς περδύναμης κα τν συνεργν της.

Ο λώσεις το 1204 κα το 1453, ο θνικο διχασμοί μας ς τν 20ό αώνα, τ δράμα τς Κύπρου κα τ Σκοπιανό, δν λύνονται μ τ ξαναγράψιμο τς στορίας, λλ μ τν ρθ κατανόηση τν μηνυμάτων της.
δ μως γίνεται ληθιν «γενοκτονία», μ τν προσπάθεια γι τη διάλυση τν θνικν ταυτοτήτων, μέσα π την λοβοτόμηση τς θνικς μνήμης κα τη διάσπαση τς θνικς μας συνέχειας.
τσι μως δν ξαναγράφεται στορία, λλ φιμώνονται, πως εδαμε, ο πηγές, χωρς τς ποες δν γράφεται ληθιν στορία, λλ μία νύπαρκτη– κατασκευασμένη παρα–ιστορία.
πιστήμη τότε δίνει τ θέση της στν πολιτική. Το προϊν ατς τς κίνησης εναι μία πραγματικ «στορία το σωλήνα» ς «Κοιν στορία τν Βαλκανίων».
νδιαφέρον μως εναι, τι νάλογες προσπάθειες στν λλη Ερώπη δν μπορον ν γίνουν δεκτές. Γαλλία, λλωστε, δν μπορε ν πορρίψει τν Ναπολέοντα κα Γερμανία δυνατε ν παγγιστρωθε π τ φάντασμα το Βίσμαρκ.
Εναι δ γεγονς τι πώθηση το κακο στ λήθη μς καταδικάζει ν ξαναζήσουμε συμφορές. ντίθετα, πλήρης γν σ το δηγε στν μπέδωση τς γνώσης κα τ δημιουργία νιαίας συνείδησης.
Τελικά, πιστεύω τι μ δηγ τν μεγάλο μας στορικ Θουκυδίδη, πο χει, ς πρς τν κατανόηση τς στορίας, διαχρονικ σημασία, φείλει στοριογραφία το παρόντος ν πορεύεται, μπλουτίζοντας τ μέσα της κα νανεώνοντας τος στόχους της, χωρς ν ντιπαρέρχεται τν αώνια ρχή, τι διαιώνια, φύση τν νθρώπων μένει πάντα ατή!

*νακοίνωση σ μερίδα (20.1. 2011) μ θέμα: «Εναι ναγκαο τ ξαναγράψιμο τς στορίας σήμερα;».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.