5 Φεβ 2011

12 ἐρωταποκρίσεις περὶ Ὀρθόδοξης Μαρτυρίας καὶ Λατρείας

12 ἐρωταποκρίσεις περ ρθόδοξης Μαρτυρίας κα Λατρείας
Γι τν καταγραφή: Α.Δ. Κοντογιαννακοπούλου
Τν Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου κατόπιν προσκλήσεως π μία προτεσταντικ θεολογικ σχολ (μεταπτυχιακ τμμα), πο βρίσκεται ξω π’ τν Σεούλ, Σέβ. Μητροπολίτης Κορέας π. μβρόσιος δωσε δύο διαλέξεις σ 35 μεταπτυχιακος φοιτητές, λοι πάστορες. Τ μαθήματα, στ πλαίσια τν ποίων δόθηκαν ο διαλέξεις, ταν εραποστολικ κα Λειτουργική.  Καταγράψαμε, κατ τ μεγαλύτερο μέρος, τ συζήτηση πο κολούθησε μετ π κάθε μία διάλεξη κα τν παραθέτουμε κατωτέρω, γιατί πιστεύουμε τι τόσο τ θέματα πο θίγονται σο κα τρόπος μεταδόσεως τς ρθόδοξης μαρτυρίας στν Κορέα παρουσιάζουν ξαιρετικ νδιαφέρον.
****
Α’
1η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Πς κατανοετε τν εραποστολ στν ρθόδοξη κκλησία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κατ’ ρχς ρος «εραποστολ» δν κφράζει τ πνεμα τς ρθόδοξης κκλησίας.  Τν χρησιμοποιομε συγκαταβατικ πειδ χει πικρατήσει διεθνς.  ντ’ ατο προτιμομε τν ρο «μαρτυρία».  ρος εραποστολή, πο εναι δημιούργημα τς δυτικς θεολογίας, δν βρίσκεται στν γία Γραφή, ν ντίθετα ρος μαρτυρία παντται πολλς φορές.  Τ κήρυγμα το Εαγγελίου δν σημαίνει: λέγω ραία λόγια γιὰ...
τν Χριστό, λλ δίνω καθημερινς μαρτυρία γι τν Χριστ μ τ λόγο κα τ σιωπή μου, μ τ ργα κα τ παράδειγμά μου. Κα πιπλέον, ν χρειαστε, μαρτυρ γι τν Χριστό, δηλαδ χύνω τ αμα μου γι τν Χριστό, πως τ πραξαν κατομμύρια Μάρτυρες κα μολογητς τς πίστεως.

2η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Ποι εναι γνώμη σας γι τν προσηλυτισμό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Στν ρθόδοξη κκλησία θεωρομε τν προσηλυτισμ μεγάλη μαρτία, γιατί δν σέβεται τν νθρωπο.  Καταπατε τ πολύτιμο θεϊκ δρο τς λευθερίας του κα ποβιβάζει τν προσωπικότητά του.  Προσηλυτισμς σημαίνει τι πιβάλλω στν λλο τ πιστεύω μου μ θεμιτ κα θέμιτα μέσα, ν μαρτυρία περ Χριστο σημαίνει γωνίζομαι ν ζ κατ Χριστν κα παναλαμβάνω μ τ λόγο κα τ ζωή μου τ διαχρονικ «ρχου κα δε» το ποστόλου Φιλίππου πρς τν ποιονδήποτε καλοπροαίρετο «Ναθαναλ» - «πλησίον» μου.  Τ λέθρια ποτελέσματα π τν προσηλυτισμ στς λεγόμενες εραποστολικς χρες κ μέρους το δυτικο Χριστιανισμο, τ ποία γευόμαστε μέχρι σήμερα, δν φήνουν, νομίζω, κανένα περιθώριο γι τν μ ριστικ καταδίκη της προσηλυτιστικς τακτικς.

3η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Ποι διαδικασία κολουθεται στν ρθόδοξη κκλησία προκειμένου ν ργαστε κάποιος εραποστολικά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Στν ρθόδοξη κκλησία ο διάκονοι το Εαγγελίου δν εναι ατόκλητοι, λλ τερόκλητοι.  Μ’ λλα λόγια δν ποφασίζει κάποιος μόνος του ν ργαστε εραποστολικά, λλ τν ποστέλλει κκλησία.  πακο στν κκλησία εναι μόνη ψυχοσωτήρια δός.  Ἐὰν θυμηθομε π.χ. τν περίπτωση τν ποστόλων Βαρνάβα κα Παύλου θ δομε τι τ γιο Πνεμα τος ξέλεξε κα κκλησία μ προσευχ κα νηστεία τος πέστειλε στ ργο το εαγγελισμο (Πράξ. 13,3). Κα ατο ταν πιστρέφουν στ εροσόλυμα ναφέρουν στν ποστέλλουσα κκλησία «σα Θες ποίησε μετ’ ατν» (Πράξ. 15,4).
Τ θέμα ατ χει τεράστια θεολογικ σημασία γι τ διάδοση τς ρθς πίστης κα τν νότητα τς κκλησίας.  Ἐὰν καθένας νεργε κατ τ γνώμη του κα τν πιθυμία του, τότε κινδυνεύει κα πίστη κα νότητα τς κκλησίας.
Στ σημεο ατό, πιτρέψτε μου ν σς ναφέρω τ ξς περιστατικό:  Κάποτε συνταξίδευα εροπορικς π τν μερικ γι λλάδα μ μία μερικανίδα ατοαποκαλούμενη εραπόστολο.  ταν τ ρώτησα γιατί διάλεξε τν λλάδα ς τόπο εραποστολς, μο επε τι θαυμάζει πολύ τους λληνες, πειδ γνωρίζει πολλ γι τν νδοξη ρχαία στορία τους, κα γι’ ατ χει μεγάλο ζλο ν τος κάνει Χριστιανούς.
- Γνωρίζετε σ τί πιστεύουν ο Νεοέλληνες; τν ρώτησα.
- Βεβαίως, στος δώδεκα θεος το λύμπου! μο πάντησε.
- Ξέρετε, τς επα, τι 2.000 χρόνια πρν π σς κάποιος λλος πόστολος, μέγας πόστολος τν θνν Παλος πγε στν λλάδα κα κήρυξε τ Χριστιανισμό;  Κα τι ο λληνες π τότε μέχρι σήμερα χουν μία διάκοπη χριστιανικ ρθόδοξη παράδοση;
Τέτοια ετράπελα κα πολ χειρότερα συμβαίνουν ταν πίσω π τν κάθε ατόκλητο εραπόστολο δν πάρχει ποστέλλουσα κκλησία.

4η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Κατηγορήσατε τν κυρία π τν μερική, πο πγε γι εραποστολ στν λλάδα.  σες γιατί ρθατε στν Κορέα; Τ διο δν κάνετε κα σες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  χι, δν κάνω τ διο.  Κα οτε κατηγόρησα τν κυρία. πλς νέφερα τ περιστατικ γι ν δείξω τί μπορε ν συμβε ἐὰν τ εραποστολικ ργο το καθενς δν χει σωστς κκλησιολογικς βάσεις.  Γνωρίζετε καλύτερα π μένα τι στν Κορέα πάρχουν κατομμύρια νθρώπων χι μόνον μ Χριστιανν λλ κα θρήσκων.  ν λλάδα εναι μία χώρα μ δύο χιλιάδες χρόνια χριστιανικς στορίας κα μ ποσοστ πάνω π 90% ρθοδόξων Χριστιανν.  Ἐὰν Κορέα ταν μία χριστιανικ χώρα δν θ μ στελνε τ Οκουμενικ Πατριαρχεο στν Κορέα.
Γι ν γίνω πι σαφς πιτρέψτε μου ν προσθέσω κα τ ξς: Στ πανεπιστήμιο πο διδάσκω ο γονες μίας φοιτήτριάς μας βρίσκονται στν λλάδα ς ατόκλητοι εραπόστολοι.  Κα μάλιστα διάλεξαν ς τόπο εραποστολικς δράσης τ ερ νησ τς Πάτμου! Τ νησ τς ποκαλύψεως, στ ποο τ χνη το Εαγγελιστο τς γάπης γίου ωάννου το Θεολόγου εναι κόμη λοζώντανα.  Στ νησ ατό, στ ποο ζησαν κα δρασαν μεγάλοι χριστιανο γιοι, πάρχουν ναρίθμητες κκλησίες κα μοναστήρια, κα πο ρθόδοξη πίστη τν κατοίκων το χει τς ρίζες της στν ποστολικ ποχή.  ναρωτιέται κανες τί μπορον ν διδάξουν στος ρθόδοξους κατοίκους το νησιο γι τν Χριστ δύο Κορεάτες, πο γιναν Χριστιανο πρν π κάποια χρόνια; Δν νομίζετε τι δν εναι τίμιο ν προσπαθες ν λλάξεις τν πίστη νθρώπων πο κουβαλον μέσα στ DNA τος μία παράδοση εκοσι αώνων;  πως τίμιο δν ταν κα ατ πο πραξε Ρωμαιοκαθολικ κκλησία τ δεκαετία το ’90, μετ τν πτώση το κομμουνιστικο καθεσττος, στ Ρωσία.  μέσως τρεξαν ο Ονίτες ν κάνουν πουλά τους Ρώσους, μ τν μακραίωνη ρθόδοξη παράδοσή τους, Ρωμαιοκαθολικούς.  Ἐὰν κάποιος πιθυμε ν κάνει εραποστολ ς στραφε σ λλες μ χριστιανικς χρες.

5η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Θ θέλατε ν μς μιλήσετε γι τ πρόσωπο το εραποστόλου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: παντώντας στν πολ οσιαστικ ρώτησή σας, θ προσπαθήσω ν ξηγήσω πολ σύντομα ποις εναι θεωρητικ δεώδης τύπος εραποστόλου.  Χωρίς, βέβαια, ν ποστηρίζω τι τ δέον συμβαδίζει πάντοτε μ τν πράξη.  ργαζόμενος, λοιπόν, στ εραποστολικ ργο τς κκλησίας θ πρέπει ν χει ς πρότυπό του τν Χριστ κα σους κολούθησαν τ χνη το Χριστο, δηλαδ τος γίους.  εραπόστολος πρέπει ναμφίβολα ν εναι πρόσωπο μ πολλ προσόντα, τ κυριώτερο κ τν ποίων εναι τ ν εναι νθρωπος γωνιζόμενος κατ τν παθν του.  κάθαρση γι τν πόκτηση το γίου Πνεύματος εναι τ πρτο βμα.  Κα π τν κάθαρση προχωρε κανες μετ στ φωτισμ κα στ θέωση.  Δν μπορες ν μεταδώσεις στν λλο τίποτε πο δν χεις.  Γι ν δώσεις μαρτυρία γι τν Χριστ πρέπει παραιτήτως ν χεις σ διος γευθε τν παρουσία το Χριστο στ ζωή σου.

6η ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποι εναι εραποστολικ μέθοδος τς ρθόδοξης κκλησίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Στν ρθόδοξη κκλησία κολουθομε τν πράξη τς ρχαίας κκλησίας πως τν βρίσκουμε ποτυπωμένη στ βιβλίο τν Πράξεων.  Ο πόστολοι ταν εδαν πς ο πολλς φροντίδες γι τ διακονία τν τραπεζν τος «κλεβαν» τ χρόνο π τ κύριο ργο τους, τότε πέδειξαν ν κλέξουν πτ διακόνους κα γι τν αυτ τος νακοίνωσαν σ λους τν ξς ελημμένη πόφαση: «μες δ τ προσευχ κα τ διακονία το λόγου προσκαρτερήσωμεν» (Πράξ. 6,4).  Μ’ λλα λόγια ρθόδοξη κκλησία, κολουθώντας τν ποστολικ παράδοση προτάσσει το κηρύγματος τ λατρεία.  Ατ μπορε κανες εκολα ν τ διακρίνει ἐὰν πισκεφθε μία λατρευτικ σύναξη σ ρθόδοξο να κα ντίστοιχα ναν προτεσταντικ εκτήριο οκο.  μφαση στ σύναξη τν ρθοδόξων δίδεται στ λατρεία το Θεο, ν στος προτεστάντες στ κήρυγμα.  Γι’ ατ κομε συχν π προτεστάντες πο γνώρισαν τν ρθοδοξία τι «στς συνάξεις μς κούγαμε πολλ λόγια, ν στν ρθόδοξο να προσευχόμαστε πολ κα κομε λίγα».
μες ο ρθόδοξοι, τ ερ εαγγέλιο, τ ποο χουμε πάντοτε στ κέντρο τς γίας Τράπεζας, γι ν μς πενθυμίζει τι λόγος το Θεο πρέπει ν εναι στ κέντρο τς καθημερινς ζως μας, τ διδασκόμαστε κατ τ θ. Λατρεία μ τρες τρόπους: Πρτον τ διαβάζουμε.  Σ κάθε ερ κολουθία ναγινώσκονται γιογραφικ ναγνώσματα.  διαιτέρως σ κάθε θ. Λειτουργία κομε τ λόγο το Θεο π τ ποστολικ κα τ εαγγελικ νάγνωσμα κα π τ θ. Κήρυγμα πο κολουθε.  Δεύτερον τ ψάλλουμε.  Ο θαυμάσιοι θεολογικότατοι μνοι τς ρθόδοξης λατρείας στν πλειονότητά τους εναι κατάμεστοι π μμεσες μεσες γιογραφικς ναφορές.  Σ πολλς περιπτώσεις μάλιστα, μ τν ντιπαραβολ τν κειμένων διαπιστώνεται τι ρισμένοι μνοι εναι κατ λέξη παράθεση το βιβλικο κειμένου.  Μ΄ λλα λόγια χουμε «μελοποιημένο»  τ κείμενο τς γίας Γραφς.  Κα τρίτον τ βλέπουμε.  Βλέπουμε τ Εαγγέλιο στς ρθόδοξες εκόνες.  Δηλαδ ο εκόνες εναι να «εκονογραφημένο» Εαγγέλιο. Ἐὰν π.χ. προσέξουμε τν εκόνα τς Μεταμορφώσεως το Σωτρος θ διαπιστώσουμε τι γιογράφος μ τ σχέδια κα τ χρώματα παναλαμβάνει εκονογραφικ τ λόγια τν εαγγελιστν, ο ποοι περιγράφουν τ θαμα τς Μεταμορφώσεως.  Συμπερασματικ λέμε τι στ λατρεία τς ρθόδοξης κκλησίας διαθέτουμε να ριστο πτικοακουστικ σύστημα τς εαγγελικς διδαχς.

7η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Επατε πς στν ρθόδοξη κκλησία λατρεία προηγεται το κηρύγματος.  μως πόστολος Παλος στν ρειο Πάγο κανε μόνο κήρυγμα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  πόστολος Παλος μιλώντας γι πρώτη φορ στος θηναίους εδωλολάτρες ταν λογικ ν ρχίσει μ τ κήρυγμα περ το «γνώστου Θεο».  Σ ποι Θε ν προσευχόταν μ τος εδωλολάτρες;  Σ’ λλες μως περιπτώσεις, πως μς διδάσκουν ο Πράξεις, ο πόστολοι κολουθοσαν τν εραποστολικ μέθοδο τς λατρείας μετ κηρύγματος.  Ο συνάξεις τος εχαν ς κύριο σκοπ τν «κλάση το ρτου» κα τ διδαχή.

Β’
8η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Μς μιλήσατε δι πολλν γι τ λατρεία κα τ κέντρο της,  πο εναι, πως επατε, θ. Εχαριστία.  Πς πιστεύετε τι ρτος κα ονος εναι σμα κα αμα Χριστο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στν ρθόδοξη κκλησία πιστεύουμε τι τ μεγαλύτερο ργο πο τελεται π τς γς εναι θ. Λειτουργία.  Κι ατ γιατί κατ τ θ. Εχαριστία ζομε τν τέλεση το Μ. Δείπνου γι τν πολύτρωση το νθρωπίνου γένους.  πως τότε στ περο τν εροσολύμων Χριστς παρέδωσε τ Σμα Του κα τ Αμα Του στος Μαθητές του, τσι κα σ κάθε θ. Λειτουργία διος Χριστς εναι οράτως παρν ποστατικς κα οδιωδς ς θύμα κα θύτης κα μεταδίδει τ Σμα Του κα τ Αμα Του στος βαπτισμένους πιστούς, πο κατέχουν τν θέση τν ποστόλων.  Κα βεβαίως σοι μεταλαμβάνουν τ θ. Κοινωνία πιστεύουμε τι κοινωνομε ατ τ τίμιο Σμα κα Αμα το Χριστο «ες φεσιν μαρτιν κα ες ζων αώνιον».  χι συμβολικά, γιατί Χριστς δν επε κατ τ Μ. Δεπνο στος Μαθητς Το «Λάβετε, φάγετε, ατ εναι σαν το σμα μου», «Πίετε ξ ατο πάντες, ατ εναι σαν το αμα μου», λλ «τοτό στι τ Σμα μου» κα «τοτό στι τ Αμα μου».

9η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Δηλαδ ατ πο κάνουμε μες στ λατρεία μας δν εναι τίποτε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  μεγάλη διαφορ μεταξύ της ρθόδοξης λατρείας κα τς δικς σας φίσταται στ γεγονς τι στ δική σας λατρεία γίνεται μία φανταστικ ναπαράσταση τς θυσίας το Χριστο, δηλαδ μία εκονικ πράξη το Μ. Δείπνου.  ντίθετα στν ρθόδοξη θ. Λειτουργία καθίστανται παρόντα Μ. Δεπνος, Σταύρωση κα νάσταση το Χριστο, κα Χριστς δίδεται «πάλιν κα πολλάκις» «ες βρσιν κα πόσιν» τν πιστν, «πάντοτε σθιόμενος κα μηδέποτε δαπανώμενος».  Τν παράδοση τς τελέσεως το Μ. Δείπνου παρέλαβαν π τν Κύριον ο γιοι πόστολοι, ο ποοι τν παρέδωσαν στος μαθητές τους κι ατ τν παράδοση τν συνεχίζει ρθόδοξη κκλησία μέχρι σήμερα διαλείπτως.  Στν κκλησιαστικ στορία τς ρχαίας κκλησίας πάρχουν πάμπολλες ναφορς π τν περίοδο τν διωγμν κα τν κατακομβν, πο μαρτυρον τ ζλο τν πρώτων Χριστιανν κα τος κινδύνους πο ψηφοσαν προκειμένου ν συμμετάσχουν στς εχαριστιακς συνάξεις γι ν κοινωνήσουν τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο.
Γι μς τος ρθοδόξους εναι κατανόητο τ πς ρμηνεύει προτεσταντικ θεολογία γιογραφικ χωρία, πο μιλον σαφέστατα περ το ορανίου ρτου, πως π.χ. ατ πο περιέχονται στ κέφ. 6 το κατ ωάννην Εαγγελίου.  Χριστς τ επε μ τρόπο πόλυτο:  « τρώγων μου τν σάρκα κα πίνων μου τ αμα χει ζων αώνιον, κα γ ναστήσω ατν ν τ σχάτη μέρα» (ω. 6,54) κα « τρώγων μου τν σάρκα κα πίνων μου τ αμα ν μο μένει, καγ ν ατ» (ω. 6,56).  πως τ σμα μς χει πόλυτη νάγκη π πραγματικ κα χι συμβολικ τροφ κα πόση γι ν συντηρηθε στ ζωή, τσι κα ψυχ μς χει πόλυτη νάγκη π τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο γι ν μν πεθάνει πνευματικά.  Δν μπορομε ν ζήσουμε οτε σ’ ατν οτε στν λλη ζω ἐὰν δν φμε τ Σάρκα κα δν πιομε τ Αμα το Χριστο λόγος σως ν κούγεται σκληρός.  ς θυμηθομε μως τι πολλο π τος μαθητς παψαν ν κολουθον τν Χριστ μετ π σα τος τόνισε γι τ Σάρκα κα τ Αμα Του. Κα πευθυνόμενος στος δώδεκα τος επε: «Μ κα μες θέλετε πάγειν;» (ω. 6,67).  Τ διο παναλαμβάνει κα σ λους σοι σήμερα θέλουν ν εναι Χριστιανοί, λλ δν θέλουν ν πιστέψουν κα ν γκολπωθον λόκληρη τ διδασκαλία το Χριστο

10η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Μόνο μ τ κήρυγμα δν σώζεται νθρωπος;  Γιατί πιμένετε τόσο πολ στ θέμα τς λατρείας; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Τ σωτηριολογικ ργο τς κκλησίας δν ξαντλεται μόνο μ τ κήρυγμα.  κούοντας κάποιος τ λόγο το Θεο κα λέγοντας «εμαι σεσωσμένος» δν σημαίνει τι χει δη σωθε ρθόδοξη κκλησία κτς π τ λόγο το Θεο προσφέρει στν νθρωπο κα τ μυστηριακ ζωή.  Συμμετέχοντας νθρωπος στ Μυστήρια τς κκλησίας γιάζεται κα θεώνεται.  μετάδοση π.χ. τς θ. Κοινωνίας στος πιστος γίνεται «ες φεσιν μαρτιν κα ζων αώνιον».  Ο πιστο μέσω τς θ. Εχαριστίας νώνονται μυστικ μ τν Χριστ κα γίνονται «θείας κοινωνο φύσεως» (Β’ Πέτρ. 1,4).  Τί λλο εναι σωτηρία το νθρώπου πέρα π ατό;

11η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Πς μπορετε ν μς ξηγήσετε τί εναι Μυστήριο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Εναι δύσκολο ν πιστέψει κανες στ μυστηριακ ζω τς κκλησίας ἐὰν δν κατανοήσει πρτα τί σημαίνει λέξη «Μυστήριο».  Μυστήριο εναι κάτι πο τ βλέπουμε ν τελεται λλ εναι δύνατο στν νθρώπινο νο ν καταλάβει τ πς τελεται. Ἐὰν καταλαβαίναμε τν τρόπο τελέσεως το Μυστηρίου τότε δν θ ταν Μυστήριο, λλ μία συνηθισμένη καθημεριν νθρώπινη πράξη.
Λέμε π.χ. τι Θες εναι Τριαδικός. Σς ρωτ: Ποις π μς καταλαβαίνει τ Μυστήριο τς γίας Τριάδος;  Τρία Πρόσωπα, μία Οσία!  Τ Μυστήριο ατ κρινόμενο μ τν νθρώπινη λογικ εναι παράλογο.  Ἐὰν τ δε μως κανες μ τ διάσταση τς Πίστης τότε καταλαβαίνει τι δν εναι παράλογο, λλ περλόγο.  Ποις μπορε ν καταλάβει τί εναι Θεός; Ποι εναι, δηλαδ Οσία το Θεο; ΚΑΝΕΙΣ!  Κι μως πιστεύουμε στν Θεό.  χι γιατί τν καταλαβαίνουμε, λλ γιατί ασθανόμαστε μυστικ τν παρουσία Του κα γευόμαστε καρδιακ τν γάπη Του.  Δηλαδ μπορομε ν καταλάβουμε τς κτιστες νέργειες το Θεο, πως πολ ραία θεολόγησαν μεγάλοι πατέρες τς ρθόδοξης κκλησίας, λλ χι μως κα τν Οσία Του.  ς δομε στ Γραφ τί επε Θες στ Μωυσ ταν ζήτησε π τν Θε ν το δείξει τ δόξα Του:  «γ παρελεύσομαι πρότερός σου τ δόξη μου… ο δυνήση δείν μου τ πρόσωπον ο γρ δη νθρωπος τ πρόσωπόν μου κα ζήσεται…» (ξ. 33,18-20). Τ διο συμβαίνει μ λα τ θέματα τς πίστεως, πο περβαίνουν τος φυσικος νόμους.  Τ «βλέπουμε χωρς ν τ βλέπουμε», «τ γνωρίζουμε χωρς ν τ γνωρίζουμε» γιατί λα εναι τυλιγμένα μέσα στν «θεο γνόφο» (Γρήγ. Νύσσης).  Τ ζομε κα συμμετέχουμε σ’ ατ μόνον μ τ δύναμη τς Πίστεως.  Ἐὰν πιμένουμε ν πιστεύουμε μόνο σ σα κατανοομε μ τν πεπερασμένη λογική μας τότε στενεύουμε φάνταστα τν πνευματικό μας ρίζοντα κα τελικς δν μπορομε ν εμαστε Χριστιανοί.  Γιατί σ τελευταία νάλυση «πίστις στ λπιζομένων πόστασις, πραγμάτων λεγχος ο βλεπομένων» (βρ. 11,1).  Κα βέβαια πίστη προϋποθέτει ληθιν ταπείνωση, μ τν ποία προσελκύουμε τ χάρη το Θεο.  Γιατί « Θες περηφάνοις ντιτάσσεται, ταπεινος δ δίδωσι χάριν» (ακ. 4,6).  ταπεινός, πο μπιστεύεται τν Θε περισσότερο π τ λογική του, μ τ χάρη το Θεο, μπορε ν καταλάβει τ Μυστήρια τς κκλησίας.

12η ΕΡΩΤΗΣΗ:  Πς μπορε κάποιος ν σπουδάσει στν Κορέα ρθόδοξη θεολογία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  πειδ ρθόδοξη θεολογία εναι σχεδν γνωστη στν Κορέα, γι’ ατ ρθόδοξη Μητρόπολη Κορέας προσπαθε ν δρύσει μία ρθόδοξη Θεολογικ Σχολή, πο θ εναι πρώτη χι μόνο στν Κορέα, λλ κα σ’ λόκληρη τν νατολικ σία, προκειμένου ν δώσει τ δυνατότητα σ ποιον πιθυμε ν χει πρόσβαση στν πολύτιμο ατ θησαυρό.  Εχηθετε πιθυμία μς ατ ν γίνει σύντομα πραγματικότητα πρς δόξαν Θεο.
δύο διαλέξεις, πο μ τς ρωταποκρίσεις διήρκεσαν τρες κα πλέον ρες (μ να δεκάλεπτο νδιάμεσο διάλειμμα) τελείωσαν μ τν ξς πίλογο:]

γαπητοί μου, πρν ν γκαταλείψω τ βμα θ ‘θελα πρτον ν σς εχαριστήσω γι τν εγενικ πρόσκλησή σας κα γι τς ξαιρετικ εστοχες ρωτήσεις σας.  Δεύτερον ζητ συγνώμη γιατί νδεχομένως κάποιος ν νοχλήθηκε π τς παντήσεις πο δόθηκαν.  Πρόθεσή μου δν ταν ν θίξω κανέναν.  πειδ πιστεύω τι γι ν εναι νας διάλογος οσιαστικς κα καρποφόρος (κανένας νομίζω δν ρθε δ σήμερα γι ν κούσει κενς βαττολογίες χάνοντας τ χρόνο του), πρέπει πωσδήποτε ν πρυτανεύει ελικρίνεια κα γάπη, γι’ ατ σας επα ατ πο πιστεύω μ τν γλώσσα τς λήθειας κα τς γάπης. Τ «ληθεύοντες ν γάπη» (φεσ. 4,15) κα τ «γνώσεσθε τν λήθειαν, κα λήθεια λευθερώσει μς» (ω. 8,32) ταν τ γιογραφικ πόβαθρο τν σκέψεών μου.  Κα τέλος θέλω ν προσθέσω πρς ποφυγν παρεξηγήσεως τι δν σς επα τι μες ο ρθόδοξοι εμαστε λοι γιοι.  Στόχος μας, βεβαίως, εναι γιότητα κα γι’ ατν γωνιζόμαστε.  μως τί κάνει καθένας στν προσωπική του ζωή, ατ θ τ κρίνει Θεός.  Ατ πο προσπάθησα ν σς π εναι μες ο ρθόδοξοι πιστεύομε κράδαντα τι χουμε τν ρθ Πίστη.  Συνεχίζουμε τν Πίστη τς μίας διαίρετης κκλησίας τς πρώτης χιλιετίας, χοντες κατ νον τν ποστολικ παραγγελία:  «δελφοί, στήκετε, κα κρατετε τς παραδόσεις ς διδάχθητε ετε δι λόγου, ετε δπιστολς μν» (Β’ Θέσ. 2,15).
Σς εχαριστ θερμς.


ΠΗΓΗ: ΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΘΝΗ 
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΟ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ 116
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.