13 Δεκ 2010

Γιὰ τὴν δύναμη τοῦ καλοῦ λόγου

ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
Γι τν δύναμη το καλο λόγου κα τν πιείκεια στος μαρτωλος
«Κα παράγων ησος κεθεν εδεν νθρωπον καθήμενον π τ τελώνιον, Ματθαον λεγόμενον, κα λέγει ατ· κολούθει μοί. Κα ναστς κολούθησεν ατ» (Μθ. 9, 9).
Ποις ταν ατς Ματθαος, ποος στ συνέχεια γινε μεγάλος πόστολος κα εαγγελιστής; ταν τελώνης κα μάζευε φόρους. λας μισοσε τος τελνες κα τος θεωροσε μαρτωλούς, διότι καναν πολλς δικίες προσπαθώντας ν κερδίσουν περισσότερα χρήματα γι τν αυτό τους. Κα ατν τν νθρωπο, πο λοι τν θεωροσαν θλιο κα τν ποστρέφονταν, Κύριος τν καλε κα το λέει: «κολούθει μοί».
Μόνο δύο λέξεις, κα ατς καναν πανάσταση στν ψυχ το τελώνη. Σηκώθηκε μέσως, ριξε κάτω τ χρήματά του κα κολούθησε τν Χριστό.
Ατ τί σημαίνει; Σημαίνει τι τ κάλεσμα το Χριστο μπορε ν προκαλέσει στν ψυχ το νθρώπου πανάσταση. Στος βίους τν γίων πάρχουν πολλ παραδείγματα νθρώπων, ο ποοι πέστρεψαν στν Χριστ μετ π ναν λόγο το Εαγγελίου. π τν πείρα μου γνωρίζω τι νας καλς λόγος μπορε ν συνταράξει τν ψυχ το μαρτωλο, πως συντάραξε τν ψυχ το τελώνη Ματθαίου. νθρωποι πνιγμένοι στν μαρτία, κλέφτες, ληστς κα φονιάδες, ταν τος λς ναν καλ λόγο κα τος δείχνεις τν γάπη σου, τν συγκατάβαση κα τν σεβασμ στ πρόσωπό τους, συγκινονται πάρα... πολύ.
Κα μες ο μαρτωλοί, δύναμοι κα σήμαντοι νθρωποι μ ναν λόγο γάπης κα σεβασμο μπορομε ν συγκινομε κα ν συνταράζουμε τς καρδις τν μαρτωλν, πως Κύριος ησος Χριστός. Ν τ θυμόμαστε κα ποτ ν μν κατακρίνουμε τος μαρτωλούς, ν μν τος στιγματίζουμε, λλ ν τος φερόμαστε μ γάπη, δείχνοντας σεβασμ στ πρόσωπό τους, ν κα ο διοι δν τ σέβονται κα τ χουν καταπατήσει.
«Κα γένετο ατο νακειμένου ν τ οκία, κα δο πολλο τελναι κα μαρτωλο λθόντες συνανέκειντο τ ησο κα τος μαθητας ατο. Κα δόντες ο Φαρισαοι επον τος μαθητας ατο· διατ μετ τν τελωνν κα μαρτωλν σθίει διδάσκαλος μν; δ ησος κούσας επεν ατος· ο χρείαν χουσιν ο σχύοντες ατρο, λλ' ο κακς χοντες. Πορευθέντες δ μάθετε τί στν λεον θέλω κα ο θυσίαν. Ο γρ λθον καλέσαι δικαίους, λλ' μαρτωλος ες μετάνοιαν» (Μθ. 9, 10-13).
Ο φαρισαοι γανακτοσαν γι τ τι Κύριος ησος Χριστς συναναστρεφόταν μ τος μαρτωλούς, τς πόρνες κα τος τελνες. Περιφρονοσαν ατος τος νθρώπους κα θεωροσαν καθαρσία ν πικοινωνον μαζί τους. Ποτ δν τος μιλοσαν, λλα τος κακολογοσαν κα τος κατέκριναν γι τν συμπεριφορά τους.
Ξέρουμε τι ο πόρνες πλεναν τ πόδια το Κυρίου ησο κα τ σκούπιζαν μ τ μαλλιά τους. Ποτ δν χουν κούσει π' Ατν κανένα λόγο πιπληκτικό. Τς συγχωροσε κα τς λεγε: «Πορεύου κα π το νν μηκέτι μάρτανε» (ω. 8, 11).
Ο φαρισαοι ταν νίκανοι ν καταλάβουν ατ τν συμπεριφορ το Χρίστου κα δυσφοροσαν γι τν στάση το πέναντι στος μαρτωλούς. λλ Κύριος τους παντοσε τ ξς: «Ο χρείαν χουσιν ο σχύοντες ατρο, λλ' ο κακς χοντες» (Μθ. 9, 12). λθε γι ν σώσει τος μαρτωλούς. Μ τν γάπη το γκαλίαζε κάθε μαρτωλ κα ζητοσε ν τν δηγήσει στν σωτηρία. Στος φαρισαίους πο το παραπονέθηκαν επε: «Πορευθέντες δ μάθετε τί στν λεον θέλω κα ο θυσίαν» (Μθ. 9, 13). Ο γραμματες κα ο φαρισαοι τν λπίδα τς σωτηρίας τος στήριζαν στς θυσίες κα τς προσευχές τους, κα Κύριος λέει τι δν θέλει θυσία, λλ λεος, λεος στος μαρτωλούς.
Ο θυσίες χρειάζονταν στν Παλαι Διαθήκη, διότι προεικόνιζαν τν Μόνη Θυσία πο πρόσφερε Κύριος ησος Χριστς πάνω στν Σταυρ το Γολγοθά. ταν δόθηκε ατ Θυσία ο λλες θυσίες χασαν τν σημασία κα τ νόημά τους, γι' ατ δν τς προσφέρουμε πιά.
Τώρα Κύριος δν περιμένει θυσία λλ λεος. Περιμένει π μς τν εσπλαχνία σ λους τους μαρτωλος κα τος περιφρονημένους. συμπεριφορά μας πρς ατος τος νθρώπους ν εναι δια μ' ατν πο δειξε κενος. Ν μν περιφρονομε κανέναν, κανέναν ν μν θεωρομε κατώτερο πό μας. Ν βλέπουμε τς δικές μας μαρτίες κα χι τν λλων, ν ποκτήσουμε τν ταπείνωση κα τν πραότητα, μιμούμενοι τν δική Του ταπείνωση κα πραότητα. Ν γαπμε κα ν εεργετομε τος περιφρονημένους κα τος ταπεινωμένους, ν τος προσφέρουμε πνευματικ βοήθεια, δείχνοντας νδιαφέρον γι τν σωτηρία τους.
Κύριος λέει ταν κάνουμε τραπέζι ν μν καλομε νθρώπους πο μπορον μετ ν καλέσουν κα μς στ γεμα, λλ τος πένητες κα τος φτωχος κουρελιάρηδες. Θέλει ν τ κάνουμε μ γάπη, κα πάντα μ συμπόνια ν φερόμαστε στος νθρώπους πο κόσμος τος περιφρονε, καλώντας τος βρωμιάρηδες κα χρείους.
Κύριός μας δωσε παράδοξες κα θαυμαστς ντολές. Επε τι δν θέλει θυσία λλ λεος, λεος σ λους πο τ χρειάζονται. να μεγάλο, μέτρητο πλθος νθρώπων περιμένουν κάποιον ν τος δείξει εσπλαχνία, ν τος πε να λόγο γάπης κα παρηγορις. Περιμένουν ο νθρωποι κάποιον ν τος δείξει τρυφερότητα κα ν τος βοηθήσει, κα ντ ατο συναντον στος γύρω τους ψυχρότητα κα διαφορία. λλ πάνω π ατ κα σ μερικος κόμα χριστιανος βλέπουν περιφρόνηση κα ποστροφή.
Στ μάτια το Θεο ατός, πο τσι συμπεριφέρεται στος δελφούς του, πράττει βαρι μαρτία. Σ λα πρέπει ν εμαστε μιμητς το Κυρίου κα ν κολουθομε τ παράδειγμά Του. ς Τν κολουθήσουμε λοιπν κα ς μν θεωρομε τν αυτ μς νώτερο π τν πλησίον, ποιος κα ν εναι ατς - κλέφτης, φονις ληστής, διότι στ μάτια το Θεο μπορε ν εμαστε χειρότεροι π ατόν.
Ν θυμόμαστε πάντα πς συμπεριφερόταν Κύριος στος μαρτωλούς, πς φέρθηκε στν τελώνη Ματθαο κα πς φερόταν σ λλους τελνες, πόρνες κα μαρτωλος κα προκαλοσε μ' ατ τν ργ τν φαρισαίων. Ν μν εμαστε σν τος φαρισαίους, λλ ν μιμούμαστε τν Κύριό μας ησο Χριστό. μήν.

ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ
|ΤΟΜΟΣ Β’
ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.