21 Νοε 2010

Τὸ σύγχρονο φαινόμενο τῶν «μεταθανάτιων» ἐμπειριῶν


Το π. Σεραφεμ Ρόουζ
Τ θέμα τς ζως μετ τν θάνατο χει γίνει ντελς ξαφνικ ντικείμενο κτεταμένου λαϊκο νδιαφέροντος στν δυτικ κόσμο. Ττελευταία χρόνια χουν κδοθε πολλ βιβλία στ ποα πιδιώκεται μία περιγραφ τν «μεταθανάτιων» μπειριν. Διάσημοι πιστήμονες κα ατρο χουν συγγράψει τέτοια βιβλία  χουν ποστηρίξει θερμ τν κδοσί τους. Μία ξ ατν,  παγκοσμίου φήμης ατρς κα«εδικς» π προβλημάτων θανάτου κα πιθανάτιας γωνίας λιζαμπεθ Κιομπλερ-Ρός, ποστηρίζει τι ο ρευνες ατς σχετικ μ τς μεταθανάτιες μπειρίες «θ διαφωτίσουν πολλος κα θ πιβεβαιώσουν ατ πο διδασκόμαστε δ κα δύο χιλιάδες χρόνια, τι δηλαδπάρχει ζω μετ τν θάνατο».
λα ατ βέβαια ποτελον μία πότομη λλαγ το κλίματος πο πικρατοσε μέχρι σήμερα στος ατρικος κα πιστημονικος κύκλους, ο ποοι γενικ ντιμετώπιζαν τ θέμα το θανάτου σν «ταμπο» κα τοποθετοσαν κάθε δέα περ συνεχίσεως τς ζως μετ τν θάνατο στν χρο τς φαντασίας  τς δεισιδαιμονίας , στν καλύτερη περίπτωσι, τν προσωπικν πεποιθήσεων, γι τς ποες δνπάρχουν ντικειμενικς ....

ποδείξεις.
 ξωτερικ ατία τς ξαφνικς ατς λλαγς τρόπου σκέψεως εναι πλή: Τ τελευταία χρόνια χρησιμοποιονται ερύτατα νέες τεχνικς διεγέρσεως τς σταματημένης καρδις γι τν παναφορ τν ρτιθανν  «κλινικ νεκρν» σθενν στ ζωή.  Έτσι νας μεγάλος ριθμςτόμων «ξ ρισμο» νεκρν γι τν ατρικ πιστήμη (χωρς σφυγμ  καρδιακος παλμος) χουν πανέλθει στ ζω κα πολλο π' ατος μιλον δη νοιχτ γι τς «μεταθανάτιες» μπειρίες τους, φ' σον χει κλείψει  σχετικ προκατάληψις κα  φόβος ν τος χαρακτηρίσουν τρελούς.
μως τ πι νδιαφέρον γι μς εναι τ βαθύτερο ατιο ατς τς λλαγς, καθς πίσης κα  «δεολογία» της. Γι ποι λόγο τφαινόμενο ατ ν γίνη ξαφνικ τόσο ξαιρετικ δημοφιλς κα βάσει ποις θρησκευτικς  φιλοσοφικς θεωρίας γίνεται συνήθως κατανοητ π τος περισσότερους;  Αν χη γίνει πι κι ατ να π τ «σημεα τν καιρν», να σύμπτωμα το θρησκευτικονδιαφέροντος τν μερν μας, ποι πρέπει ν εναι  σημασία του; Θ πανέλθουμε στ ρωτήματα ατά, φο ξετάσουμε π πι κονττ διο τ φαινόμενο.
Πρτα-πρτα μως πρέπει ν διερωτηθομε: Μ ποι κριτήρια θ ξετάσουμε ατ τ φαινόμενο; Ατο ο διοι πο τ περιγράφουν δνχουν ν δώσουν κάποια σαφ ρμηνεία σ' ατό. Συχν ναζητον μι τέτοια ρμηνεία σ ποκρυφιστικ  πνευματιστικ κείμενα. Μερικοθρησκευόμενοι (πως πίσης κα μερικο πιστήμονες), πειδ διαισθάνονται κάποια πειλ γι τς καθιερωμένες πεποιθήσεις τους, πλπορρίπτουν ατς τς μπειρίες, τσι πως περιγράφονται, κα τς τοποθετον συνήθως στν χρο τν «παραισθήσεων». Ατ χει γίνει πμερικος Προτεστάντες ο ποοι εναι προσκολλημένοι στν ποψι τι  ψυχ μετ τν θάνατο βρίσκεται σ κατάστασι συνειδησίας πηγαίνει μέσως «κοντ στν Χριστό». Τ διο κάνουν κα κάποιοι δογματικο θεοι, ο ποοι πορρίπτουν ξ παρχς τν δέα τι  ψυχπιζεποιαδήποτε κι ν εναι τ τεκμήρια πο τος προσφέρονται.  Όμως ο μπειρίες ατς δν μπορον ν ξηγηθον δι μίας πλςπορρίψεως. Πρέπει ν κατανοηθον σωστ ατς καθεαυτές, λλ κα μέσα στ γενικώτερο πλαίσιο τν σων γνωρίζουμε γι τν τύχη τς ψυχς μετ τν θάνατο.
Δυστυχς κόμη κα μερικο ρθόδοξοι Χριστιανοί, πηρεασμένοι συνήθως π κάποιες σύγχρονες λιστικς δέες, πο πέρασαν συγκεκαλυμμένες μέσα στν Προτεσταντισμ κα τν Ρωμαιοκαθολικισμό, φθάνουν ν χουν μλλον όριστη κα συγκεχυμένη γνώμη σχετικ μ τν πέραν το τάφου ζωή.  συγγραφες κάποιου π τ νέα βιβλία γι τς μεταθανάτιες μπειρίες ζήτησε τς πόψεις διαφόρωνμολογιν σχετικ μ τν κατάστασι τς ψυχς μετ τν θάνατο. τσι πισκέφθηκε κι ναν ερέα τς λληνορθοδόξου ρχιεπισκοπς, ποος το μίλησε γενικ γι παράδεισο κα κόλασι, το επε μως τι  ρθοδοξία δν χει «κάποια συγκεκριμένη ποψι γι τ πς εναι μέλλουσα ζωή». τσι  συγγραφες συνεπέρανε τι « λληνορθόδοξη ποψι γι τν μέλλουσα ζω δν εναι σαφς»2.
Βέβαια  ρθόδοξη κκλησία χει ρκετ συγκεκριμένη διδασκαλία κα ποψι γι τν μεταθανάτια ζωή, ξεκινώντας μάλιστα π ατν τν δια τν στιγμ το θανάτου.  διδασκαλία ατ περιέχεται στν γία Γραφ (ρμηνευμένη σ συνάρτησι μ τ σύνολο τν χριστιανικν δογμάτων), στ κείμενα τν γίων Πατέρων καί, εδικώτερα, σον φορα τς συγκεκριμένες μπειρίες τς ψυχς μετ τν θάνατο, σ πολλος βίους γίων κα νθολογίες σχετικν προσωπικν μπειριν. λόκληρο τ τέταρτο βιβλίο τν Διαλόγων το γίου Γρηγορίου πάπα Ρώμης το Μεγάλου († 604) εναι φιερωμένο στ θέμα ατό. Στς μέρες μς κδόθηκε στ γγλικ μία νθολογία π τέτοιες μπειρίες, παρμένες τόσο π παλαιος Βίους γίων σο κα π πρόσφατες προσωπικς περιγραφές3. πίσης τελευταία πανεκδόθηκε στ γγλικ ναξιόλογο κείμενο, πο γράφτηκε στ τέλη το 19ου αἰῶνος π κάποιον πο ξαναγύρισε στ ζωή, φο παρέμεινε νεκρς π τριάντα ξιρες4.  ρθόδοξος λοιπν χει στν διάθεσί του μία πλούσια γραμματεία, μ τν βοήθεια τς ποίας μπορε ν κατανοήση κα νξιολογήση τς νεώτερες «μεταθανάτιες» μπειρίες κάτω π τ φς τς συνόλης χριστιανικς διδασκαλίας περ μελλούσης ζως.
Τ βιβλίο πο ναζωπύρωσε τ σύγχρονο νδιαφέρον π το θέματος πρωτοκυκλοφόρησε τν Νοέμβριο το 1975 κα γράφτηκε π να νεαρ ψυχίατρο π τς νότιες νωμένες Πολιτείες5,  ποος μως τότε γνοοσε ποιαδήποτε λλη σχετικ μελέτη  βιβλιογραφία. Καθςμως τ βιβλίο κόμη τυπωνόταν, γινε μφανς τι εχε δη προϋπάρξει μεγάλο νδιαφέρον π το θέματος κα τι πολλ εχαν δη γραφεπερ ατο καταπληκτικ πιτυχία το βιβλίου το δόκτορος Μούντυ (πουλήθηκαν πάνω π δύο κατομμύρια ντίτυπα) φερε τςμπειρίες τν τοιμοθάνατων στ φς τς νοιχτς δημοσιότητος κα τ πόμενα τέσσερα χρόνια νας ξιόλογος ριθμς βιβλίων καρθρων γι τς μπειρίες ατς μφανίστηκε στν τύπο. Μεταξ τν σπουδαιότερων εναι τ ρθρα τς δόκτορος λίζαμπεθ Κιομπλερ-Ρός, τς ποίας ο διαπιστώσεις εναι μοιες μ κενες το δόκτορος Μούντυ, κα ο πιστημονικς μελέτες τν ατρν  σις κα Χάραλντσον.πίσης  διος  Μούντυ γραψε να δεύτερο βιβλίο σν συνέχεια το πρώτου6 μ συμπληρωματικ λικ κα καινούργιες σκέψεις π τοθέματος. Τς διαπιστώσεις ατν κα λλων νεωτέρων βιβλίων (πο κατ βάσιν συμφωνον μεταξύ τους ς πρς τ ν λόγω φαινόμενα) θξετάσουμε παρακάτω. Κα θ ξεκινήσουμε π τ πρτο βιβλίο το δόκτορος Μούντυ, πο ποτελε μία ρκετ ντικειμενικ κασυστηματικ προσέγγισι το λου θέματος.
Μέσα σ δέκα χρόνια  Μούντυ συγκέντρωσε τς προσωπικς μαρτυρίες 150 περίπου τόμων, τ ποία ετε εχαν γευθε τν διο τν θάνατο εχαν φθάσει στ πρόθυρά του, ετε το μετέφεραν τς μπειρίες λλων τος ποίους εχαν δε ν πεθαίνουν. π λους ατος πικέντρωσε τς ρευνές του σ πενήντα περίπου τομα, μ τ ποα εχε λεπτομερες συνεντεύξεις. Προσπαθε ν εναι ντικειμενικς στν παρουσίασι τν στοιχείων ατν, μολονότι παραδέχεται τι τ βιβλίο «εναι φυσικ ν ντικατροπτίζη τν παιδεία, τς γνμες κα τς προκαταλήψεις το συγγραφέως το»7,  ποος π πλευρς θρησκευτικς καταγωγς εναι μεθοδιστς προτεστάντης μ φιλελεύθερες μλλον πόψεις. Κα πράγματι πάρχουν κάποια μειονεκτήματα στ βιβλίο ατό, ν θέλουμε ν τ δομε σν μία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.