19 Νοε 2010

Τὸ κίνημα τῶν Κολλυβάδων καὶ ἡ προσφορά του


Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης

ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΩΝ ΚΟΛΛΥΒΑΔΩΝ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ
 Ο μεγάλοι διδάσκαλοι τς κκλησίας κα το Γένους Μακάριος Νοταρς, Νικόδημος γιορείτης κα θανάσιος Πάριος, πο ζησαν κα δρασαν τν 18ον αώνα κα στς ρχς το 19ου, ποτελον μία νέα τριάδα μεγίστων φωστήρων, πως ο παλαιο Τρες εράρχαι, τηρουμένων βεβαίως τν ναλογιν κα λαμβανομένων π' ψιν τν στορικν συγκυριν στς ποες ζησαν μ τς διαφορς κα τς μοιότητες. Σ' ατος προστίθεται κα Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης, πρωτουργς χρονικά του κινήματος, χι μως μ τν προσφορ κα δραστηριότητα πο ο τρες λλοι πέδειξαν στ συνέχεια, ποία λλωστε ταν κα ατία ν συγκαταριθμηθον στ χορεία τν γίων. νομάσθηκαν ερωνικ Κολλυβάδες π τος ντιπάλους τους στ γιο ρος, ξ ατίας του τι ντέδρασαν στν ντιπαραδοσιακ μεταφορ τς τελέσεως τν μνημοσυνν π τ Σάββατο στν Κυριακή, γιατί ρθ κα δίκαια ξετίμησαν τι προσβάλλεται τσι ναστάσιμος κα... πανηγυρικς χαρακτρ τς μέρας.
Ατ βέβαια ταν ντελς μικρ λεπτομέρεια μέσα στ λο νακαινιστικ κα φωτιστικό τους ργο- πλς τονίσθηκε κα διογκώθηκε σκεμμένα, στε χι μόνο ν ποκρύβει λλη τος προσφορά, λλ κα ν συκοφαντηθον ο διοι, γιατί σχολονται μ πράγματα μικρ κα σήμαντα, πως εναι δθεν τ μνημόσυνα κα τ κόλλυβα. πάρχουν μέχρι τν μερν μς ρευνηταί, ο ποοι σμικρύνουν τ ργο κα τν προσφορά τους, βλέποντας τ μέσα π ατ τ παραμορφωτικ πρίσμα τς ριδος γύρω π τ μνημόσυνα. Ετυχς πο τς τελευταες δεκαετίες, κατ τς ποες ρχισε λληνικ στορικ κα θεολογικ ρευνα ν πελευθερώνεται σιγ-σιγ π τ δεσμά, τς ξαρτήσεις κα τς πιρρος τν Δυτικν, ποκαταστάθηκε εκόνα τς προσφορς τους ς μίας ερύτερης φιλοκαλικς ναγέννησης, πο σημειώθηκε τν 18ο αώνα. ναγέννηση ατ εχε ποφασιστικς πιδράσεις στν τόνωση κα νίσχυση τς παιδείας τν ποδούλων ρθοδόξων λαν κα στν διατήρηση τς ατοσυνειδησίας τν, χι μόνον πέναντι τν θωμανν κατακτητν, λλ κα πέναντι τν δυτικν μισσιοναρίων πο ργωναν τς ρθόδοξες χρες, σκώντας προσηλυτισμ μ θέμιτα μέσα, πρ παντς μως κμεταλλευόμενοι τν μάθεια, τν δουλεία κα τν φτώχεια τν ρθοδόξων πιστν.
κίνδυνος το ξισλαμισμο κα το κλατινισμο ταν ξ σου μεγάλος, μεγαλύτερος μάλιστα δεύτερος, λόγω τς μοιότητος στ θρησκεία κα το ψηλο πολιτιστικο πιπέδου τν Δυτικν, πο διευκόλυναν τν φομοίωση, ν ς πρς τ λλόθρησκο σλμ ασθηση τς διαφορς κα τς περοχς δημιουργοσε κάποιους φραγμος κα πιφυλάξεις. χει καταντήσει κλασικ ρήση το λλου πίσης μεγάλου διδασκάλου κα γίου της δίας ποχς, το γίου Κοσμ το Ατωλο, μ τν ποία ξηγε γιατί πέτρεψε Θες ν σκλαβωθομε στος Τούρκους κα χι στος Φράγκους, «Τριακόσιους χρόνους μετ τν νάστασιν το Χριστο μς στειλεν Θες τν γιον Κωνσταντνον κα στερέωσε βασίλειον χριστιανικν κα τ εχαν Χριστιανο τ βασίλειον 1150 χρόνους. στερον τ σήκωσεν Θες π τος Χριστιανος κα φερε τν Τορκον κα το τ δωσε δι δικν μς καλόν, κα τ χει Τορκος 320 χρόνους (1453+320=1773). Κα διατ φερεν Θες τν Τορκον κα δν φερεν λλο γένος; Δι δικν μς συμφέρον διότι τ λλα θνη θ μς βλαπτον ες τν πίστιν, δ Τορκος σπρα μα το δώσης, κάμνεις ,τι θέλεις».
Γι ν ποφευχθον πάντως ο ξισλαμισμο κα ο κλατινισμο κα ν μ γίνουν ποτάμι π μικρο χείμμαροι κα φανίσουν τ Γένος στν πορεία τους, χρειαζόταν φραγμς κα ο ρίζες τς παιδείας, μετ μάλιστα π τ βαθ σκοτάδι τς παιδευσίας κα τς μάθειας τν προηγουμένων αώνων. ,τι κανε γιος Κοσμς Ατωλς μ τς περιοδεες του κα τν δρυση σχολείων σ λαϊκ πίπεδο, καναν σ ψηλότερη βαθμίδα ο Κολλυβάδες γιοι κδίδοντας κα ρμηνεύοντας κείμενα τς γίας Γραφς κα τν Πατέρων τς κκλησίας, βίους κα κολουθίες γίων, μνους τς κκλησίας, κόμη κα σχολικ γχειρίδια Γραμματικς, Ρητορικς, Φιλοσοφίας κα μάλιστα θύραθεν συγγραφέων, ρχαίων λλήνων κα Δυτικν. Ατ πο προεχε ταν ν φωτισθε τ Γένος κα ν σταθε στν πίστη κα στς παραδόσεις τν Πατέρων, ν διασωθε λληνορθόδοξος πολιτισμός. πρεπε στ σχολεα πο ρχισαν ν πυκνώνουν, στος δασκάλους, στος μοναχούς, στος κληρικος ν ξασφαλισθε δυνατότης ν κατανοον τ λληνικ κείμενα μ τ σχολικ παιδεία, λλ κα ν τος προσφερθον τέτοια κείμενα μ κδόσεις, γιατί τ χειρόγραφα σπάνιζαν, κρυμμένα σ μοναστηριακς βιβλιοθκες συλημένα π πιτηδείους ξένους περιηγητς.
Μπορε μάλιστα κανες ν ντοπίσει μέσα στν ντυπωσιακ πράγματι κπαιδευτικ κα συγγραφικ δραστηριότητά τους κα εδικ τάση κα δράση πέναντι στν κίνδυνο τν ξισλαμισμν κα τν κλατινισμν. Εναι γνωστν τι πολλο π τος Νεομάρτυρες εχαν ς «λείπτας», ς προπονητς θ λέγαμε, ο ποοι ψυχολογικά τους τόνωναν κα τος στήριζαν στ δρόμο το μαρτυρίου, Κολλυβάδες γίους, πως τν γιο Μακάριο κα τν γιο Νικόδημο γιορείτη. Κα εναι βέβαιο πς σα μ παρρησία λέγουν πολλο Νεομάρτυρες στς πολογίες τος πέναντι τν Τούρκων δικαστν, προβάλλοντας τν περοχ τς Χριστιανικς πίστεως πέναντι στν θρησκεία το Μωάμεθ, τν ποία ποτιμον κα πορρίπτουν, πηχον τ διδασκαλία τν Κολλυβάδων γίων. Πολλος π τος διαλόγους ατος τν Νεομαρτύρων μ τος Τούρκους δικαστς, πο θυμίζουν τ ρχαία μαρτυρολόγια, διέσωσε γιος Νικόδημος στ «Νέο Μαρτυρολόγιο». Κατ τν διο τρόπο πρέπει ν ρμηνευθον κα τ εδικ ντιλατινικ ργα το γίου θανασίου Πάριου «ντίπαπας», «Ορανο κρίσις», « Παλαμς κενος», κα σα λλα σ εδικ μ ργα γράφουν γι τς κτροπς κα τς πλάνες τν Λατίνων λοι τους.
προσφορ βέβαια τν Κολλυβάδων στ χρο τς παιδείας κα το πολιτισμο δν περιορίζεται μόνο στν νίσχυση τς ατοσυνειδησίας τν ρθοδόξων πέναντι στν διπλ κίνδυνο τν πιρρον κα φομοιώσεων π νατολ κα Δύση, πο εναι κα ατ πολ μεγάλη. χει κα μία λλη, ξ σου ερεία διάσταση, στν χρο τς ποίας φάνηκε τι δν εχαν τότε τόσο μεγάλη πιτυχία, χι γιατί διδασκαλία τους δν εχε πήχηση, λλ διότι δυστυχς λληνισμς κα ρθοδοξία πο δημιούργησαν να οκουμενικ κράτος μ οκουμενικ κτινοβολία, τν Ρωμιοσύνη το Βυζαντίου, πο ντεχε κα κρατοσε ρθια τν ψυχ κα τ πνεμα του κα κάτω π τ σκληρ δουλεία τν κατακτητν, μετ τ 1821 δέχθηκαν σοβαρ πλήγματα.
Τ νέο κράτος ποκόπηκε βίαια π τν λληνορθόδοξη παράδοση, γκατέλειψε τν παραδοσιακ λληνοχριστιανικ παιδεία κα στράφη καθοδηγούμενο κα κηδεμονευόμενο π τ Δύση ναντίον τς Βυζαντινς του κληρονομις, τν γίων κα τν Πατέρων, τν ερν κα σιών του Γένους.

Εναι γνωστν τι ο Κολλυβάδες γιοι λθαν σ σύγκρουση, διαίτερα γιος θανάσιος Πάριος, μ τος ερωπαϊστς κα ερωπαΐζοντας κπροσώπους το Νεοελληνικο Διαφωτισμο, ο ποοι υοθέτησαν τς δέες το Γαλλικο Διαφωτισμο κα τς Γαλλικς παναστάσεως, κόμη κα τν θεΐα το Βολταίρου, κα προσπάθησαν ν στρέψουν τν πορεία το νεοελληνικο πολιτισμο πρς τν κλασικ ρχαιότητα, κθειάζοντας κα προβάλλοντας τν θύραθεν, τν κοσμικ σοφία κα γνώση κα ποτιμώντας γνοώντας τν θεία σοφία.
ρθς λόγος, πιστήμη, γνώση, λευθερία σαν ο νέες θεότητες το κηρύγματος το Διαφωτισμο. βυζαντιν σύνθεση, που κατορθώθηκε διάσωση κα νίσχυση τν γιν στοιχείων το λληνικο πνεύματος στν πηρεσία το θείου κηρύγματος τς γάπης, τς ταπεινώσεως, τς καταλλαγς πο πέρρεαν π τ κήρυγμα το Εαγγελίου το Σταυρο, γκαταλείφθηκε κα ποτιμήθηκε. ταν οσιαστικς νας νέος διωγμς ναντίον τς κκλησίας π λλη μορφή, πο συγγενεύει πολ μ τν πόπειρα το ουλιανο του Παραβάτου τν 4ο αώνα ν ναβιώσει τν κραιφν λληνισμ ναντίον το Χριστιανισμο κα το Βαρλαμ το Καλαβρο τν 14ο αώνα ν περάσει, μέσα στ ρθόδοξο Βυζάντιο, τν σχολαστικισμ κα ρθολογισμ τς Δυτικς ναγέννησης, πορρίπτοντας τν δοκιμασμένη μέθοδο φωτισμο κα τελειώσεως τν Πατέρων τς νατολς, πο διναν τ πρωτεα στ θεία σοφία χωρς ν πορρίπτουν τν κοσμική, τν νθρώπινη.
Ο Τρες εράρχαι το 4ου αἰῶνος, Μ. Βασίλειος, Γρηγόριος θεολόγος κα ωάννης Χρυσόστομος, μ τν ξοχη λληνικ παιδεία τους, πως κα γιος Γρηγόριος Παλαμς τν 14ο αώνα, δν πέτρεψαν τν πισθοδρόμηση πρς να νοσηρ κλασικισμ πο τοποθετε τ κτιστ πάνω π τ κτιστο, τν νθρώπινη σοφία πάνω π τν θεϊκ σοφία, τ θεα γράμματα πάνω π τ θεωτικά, πως λεγε σιος μοναχς Χριστόφορος Παπουλάκος, βλέποντας τν σφαλμένη πορεία πο κολούθησαν μετ τ 1821 ο δυτικοτραφες λόγιοι κα κληρικο υοθετώντας πλήρως τς θέσεις τν Ερωπαίων Διαφωτιστν.
ξιοσημείωτο εναι τι ο γωνιστα το 1821, Κολοκοτρώνης, Μακρυγιάννης, Παπαφλέσσας κα λλοι, γαλουχημένοι μ τ πνεμα τς παραδόσεως τν Κολλυβάδων, βρέθηκαν προδομένοι κα στ σημεο ατό. γωνίσθηκαν γι ν πελευθερώσουν σωματικά τους λληνες π τος Τούρκους, κα εδαν τν λλάδα ν ποδουλώνεται πνευματικά, ν παραδίδει τν ψυχή, τ πνεμα της στος Ερωπαίους. κλατινισμς πανλθε μ τ μορφ το ξευρωπαϊσμο κα το κδυτικισμο. Δύση πο δν μπόρεσε οτε στ λεύθερο Βυζάντιο μ τν Βαρλαμ Καλαβρ ν «διαφωτίσει», δηλαδ ν σκοτίσει τος λληνες, γιατί ντέδρασε γιος Γρηγόριος Παλαμς μ τ κίνημα το συχασμο, οτε στν Τουρκοκρα¬τία, λόγω το νέου φιλοκαλικο - συχαστικο κινήματος τν Κολλυβάδων, πεχείρησε ν πάρει τ ρεβνς μετ τ 1821 θέτοντας π πνευματικ κηδεμονία τ νεοελληνικ κράτος, τν παιδεία κα τν πολιτισμό του. Φαίνεται μως τι κα πάλι βγαίνει νικημένη. Ο δυσφημισμένοι κόμη κα κατ τ νομα Κολλυβάδες πηρεάζουν τώρα βαθύτατα τν ρθόδοξη πίστη κα ζω ς γνήσιοι συνεχιστς τς πατερικς συχαστικς παραδόσεως. Τ γιον ρος πο τος ξέθρεψε, πως κα τν γιο Γρηγόριο Παλαμά, μπορε ν καυχά¬ται γι τος μεγάλους ατος διδασκάλους τς ρθοδοξίας κα το Γένους.

1. χαρακτηρισμς το κινήματος ς φιλοκαλικς ναγέννησης πεκράτησε με¬τ τ μελέτη το μητροπολίτου Μαυροβουνίου μφιλοχίου Ράντοβιτς, φιλοκαλικ ναγέννησις το ΙΗ' κα ΙΘ' α. κα ο πνευματικο καρποί της, θναι 1984. Δν παραθέτουμε δ τ σχετικ μ τ κίνημα τν Κολλυβάδων βιβλιογραφία. Γι τος δύο ξ ατν γιναν στς μέρες μς πιστημονικ συνέδρια, να γι τν θανάσιο Πάριο στν Πάρο, τν Σεπτέμβριο το 1998, κα να γι τν γιο Νικόδημο γιορεί¬τη στν ερ Μον γίου Νικόδημου στ Γουμένισσα Κιλκίς, τν Σεπτέμβριο το 1999, μ νδιαφέρουσες εσηγήσεις κα πλήρη βιβλιογραφικ κάλυψη. ντός του ¬τους θ κυκλοφορήσουν τ πρακτικ κα τν δύο συνεδρίων. Στν γιο θανάσιο Πάριο ναφέρονται πίσης κτ εσηγήσεις πο γιναν κατ τ πιστημονικ συνέ¬δριο πο γινε στν Πάρο τ Σεπτέμβριο το 1996 γι τν κατονταπυλιανή. Τ πρα¬κτικ χουν κδοθ π τ ερ Προσκύνημα Παναγίας κατονταπυλιανς Πάρου• 'κατονταπυλιαν κα Χριστιανικ Πάρος. Πρακτικ πιστημονικο Συμποσί¬ου (Πάρος 15-19 Σεπτεμβρίου 1996), Πάρος 1998.
Πηγή: Θεοδρομία τεχος 7- ούλιος – Σεπτέμβριος 2000

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.