31 Οκτ 2010

"ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΟΙΚΙΛΟΜΟΡΦΗΣ ΚΡΙΣΗΣ" ΤΟΥ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΥ

 «Τ ατια τς σύγχρονης ποικιλόμορφης κρίσης» 
Σιατίστης Παύλος 
Σάββατο, 09 κτώβριος 2010
Μακαριώτατε,
Σεβασμιώτατοι γιοι δελφο
Μ δέος νέρχομαι τς βαθμίδες το ερο τούτου βήματος δι ν μιλήσω νώπιόν του ερο Σώματος τς εραρχίας τς καθ’ λλάδα γιωτάτης του Χριστο κκλησίας κα ν κθέσω τος προβληματισμος κα τς νησυχίες μου δι τ θέμα τ ποον νετέθη ες τν λαχιστότητά μου π τς Διαρκος ερς Συνόδου μ τν τίτλον «Τ ατια τς σύγχρονης ποικιλόμορφης κρίσης».  Αισθάνομαι ελικριν πολ μικρός, πευθυνόμενος ες πολιος ρχιερες μ τη πολλ ες τν ρχιερατικ διακονία κα εθύνη, μ κανότητες κα γνώσεις κα μπειρία, π τς ποες πόρρω πέχω. Ασθάνομαι λοιπν τν νάγκη ν εχαριστήσω τν Μακαριώτατο Πρόεδρο κα τ μέλη τς Διαρκος ερς Συνόδου δι τν πιδειχθεσα πρς μ μπιστοσύνη κα καλομαι ατ τν ρα ν ναμετρηθ μ τν εθύνη μου.
Θέλω πίσης π τ θέση ατ ν εχαριστήσω τος Σεβασμιωτάτους δελφος μετ τν ποίων συνεργασθήκαμε δι τν καταρτισμ τν βασικν συνιστωσν τς παρούσης εσηγήσεως τοι τος Σεβασμιωτάτους δελφος Φθιώτιδος κ. Νικολάο, Μεσογαίας κα Λαυρεωτικς κ. Νικολάο, καθς κα τος Σέβ. Ζακύνθου Χρυσόστομο, Ναυπάκτου κ. ερόθεο κα Δημητριάδος κ. γνάτιο. Τ θέμα εναι πολ μεγάλο, ν ο καταστάσεις τς ποες διερχόμεθα εναι ντως κρίσιμες. να μεγάλο μέρος το λαο χει τν ασθηση τι χουμε δη ργήσει ν μιλήσουμε κα μ γωνία ναμένει τ λόγο τς κκλησίας.  Ο εθύνες μας  εναι πολ μεγάλες. Καλούμεθα πίσης ν μιλήσουμε σ μία ποχ κατ τν ποία πάρχουν δυνάμεις  στν τόπο μας, ο ποες πιτίθενται μετ μανίας ναντίον τς... κκλησίας κα προσπαθον ν τν δηγήσουν στ περιθώριο τς ζως το τόπου μας. πως ρθοτατα σημειώνει γιος δελφός: «Ατ πο ζε κόσμος στν περίοδο ατ δν τ ζησε ποτ κατ τ παρελθόν. Ατ πο συμβαίνει στν πατρίδα μς εναι πρωτόγνωρο κα συνταρακτικό. Μαζ μ τν πνευματική, κοινωνικ κα οκονομικ κρίση συμβαδίζει κα πάσης φύσεως νατροπ»[1].
Πρόκειται γι προσπάθεια κρίζωσης κα κθεμελίωσης πολλν παραδεδομένων, τ ποία μέχρι τώρα θεωρονταν ατονόητα γι τ ζω το τόπου μας. π κοινωνικς πλευρς πιχειρεται μία νατροπ δεδομένων κα δικαιωμάτων κα μάλιστα μ να πρωτοφανς πιχείρημα. Τ παιτον τ μέτρα ατ ο δανειστές μας. Δηλώνουμε δηλαδ τι εμαστε μία χώρα π κατοχ κα κτελομε ντολς τν κυριάρχων-δανειστν μας. Τ ρώτημα τ ποο γεννται εναι ἐὰν ο παιτήσεις τος φορον μόνον οκονομικ κα σφαλιστικ θέματα φορον κα τν πνευματικ κα πολιτιστικ φυσιογνωμία τς Πατρίδος μας.
Τ στορικό της κρίσεως
οκονομικ κρίση ποία ταλαιπωρε κα δυναστεύει τ χώρα μς εναι κορυφ το παγόβουνου. Εναι συνέπεια κα καρπς μίας λλης κρίσης τν ποία θ προσπαθήσουμε ν προσεγγίσουμε.  Η οκονομικ κρίση εναι παγκόσμια, λλ κα τοπική. Θέλω λίγο ν σταθ στν παγκοσμιότητα ατς τς κρίσης. Στ  κατ πόσον δηλαδ εναι κρίση πο πηγάζει π συγκεκριμένες λαθεμένες οκονομικς πιλογς εναι κατασκευασμένη, δηλαδ μία κρίση-ργαλεο, πο ποβλέπει σ λλους σκοπούς. Μία κρίση πο ποβλέπει σ να παγκόσμιο λεγχο. Μία προσεκτικ ματι στν λη δομ τς «κρίσης» δηγε τ σκέψη πρς τ δεύτερο. Εναι μία κρίση-ργαλεο ποία δηγε  στν λεγχο τν πάντων. σφαλς πάρχουν κα ο νθρώπινες δυναμίες κα τ νθρώπινα λάθη κα ο σφαλμένοι χειρισμοί. λα ατ μως  ξιοποιονται προκειμένου ν πιτευχθε τ σχέδιο.
Μία ματι στ τρόπο μ τν ποο ξελίχθηκαν τ πράγματα στν τόπο μς δημιουργε τν βεβαιότητα, τι φαρμόστηκε να ργανωμένο σχέδιο μ τν συμμετοχ πολιτικν δυνάμεων το τόπου μας, τ ποο μς δήγησε στ σημεριν αχμαλωσία τς πατρίδος μας σ λλότριες δυνάμεις, ο ποες πιβάλλουν τν δικό τους τρόπο διακυβέρνησης κα  μ τ δ ργανά τους, πιχειρον ν λλοιώσουν τν πολιτισμικ ταυτότητα το τόπου μας. κάθε λογικς νθρωπος διερωτται: Γιατί δν πήραμε νωρίτερα λα ατ τ δύσκολα μέτρα,  πο σήμερα χαρακτηρίζονται ναγκαα. λες ατς τς παθογένειες τς κοινωνίας κα τς οκονομίας πο σήμερα πιχειρομε μ βίαιο τρόπο ν  λλάξουμε, γιατί δν τς λλάξαμε στν ρα τους; Γιατί πρεπε ν φθάσουμε μέχρις δ; Τ πρόσωπα στν πολιτικ σκην το τόπου μς εναι, δ κα δεκαετίες, τ δια. Πς τότε πολόγιζαν τ πολιτικ κόστος, γνωρίζοντας  τι δηγον τ χώρα στ καταστροφ κα σήμερα ασθάνονται σφαλες, γιατί νεργον ς ντολοδόχοι; Σήμερα γίνονται ριζικς νατροπς γι τς ποες λλοτε θ ναστατωνόταν λη λλάδα κα σήμερα πιβάλλονται χωρς σχεδν ντιδράσεις.
ς δομε λίγο κα σ τοπικ πίπεδο τν κρίση.
οκονομική μας κρίση μ πολ πλ λόγια φείλεται στ διαφορ μεταξ παραγωγς κα  κατανάλωσης. Στν ργ ρυθμ τς παραγωγς πο πιτυγχάνουμε πέναντι στ ψηλ βιοτικ πίπεδο πο μάθαμε ν ζομε. ταν σα καταναλώνουμε εναι πολ περισσότερα π σα παράγουμε, τότε τ οκονομικ σοζύγιο γέρνει πρς τν πλευρ τν ξόδων. χώρα μας γι ν ντεπεξέλθει, ναγκάζεται ν δανείζεται μ τν λπίδα τι τ διαταραγμένο σοζύγιο θ νακάμψει.  ταν ατ δν γίνεται κα ο δανειστς παιτον τν πιστροφ τν δανεισθέντων σν τόκω, τότε φθάνουμε στν κρίση κα στν χρεωκοπία. Εναι κα λλες χρες πο ερίσκονται σ δειν οκονομικ θέση κα λαμβάνουν σκληρ οκονομικ μέτρα, δν ερίσκονται μως στν δια νυποληψία  στν ποία ερίσκεται χώρα μας. Πρόκειται γι να διεθν διασυρμ κα χλευασμ τς πατρίδας μας κα τν κατοίκων της, πο τραυματίζει τν θνική μας ξιοπρέπεια. κούσαμε π μογενες τι φθασαν στ σημεο ν ντρέπονται ν δηλώνουν τι εναι λληνες, διότι ατ πληροφορία προκαλοσε τν χλευασμ τν συνομιλητν τους. ατία το διασυρμο φείλεται στ ψευδ στοιχεα, τ ποα διναν στν παγκόσμια κοινότητα κα στ ρμόδια ερωπαϊκ ργανα ο πεύθυνες -ποτίθεται- λληνικς κυβερνήσεις. Μία συνειδητ προσπάθεια ξαπάτησης, τν ποία ἐὰν κανε νας πλς λληνας πολίτης πέναντι στ λληνικ δημόσιο, θ δηγετο σ δικαστικ κρίση κα καταδίκη. Μία τέτοια συμπεριφορ ξέθεσε διεθνς τ χώρα μας, τραυμάτισε καίρια τν ξιοπρέπειά της κα μς ετέλισε ς λα στ διεθν κοινότητα.
Εναι προφανς τι τέτοιες συμπεριφορς προέρχονται π νθρώπους διεφθαρμένους, ο ποοι ποτάσσουν στ τομικ συμφέρον κα στν διοτέλειά τους, τν οκονομία λλ κα τν ξιοπρέπεια νς λόκληρου λαο. Δομικ στοιχεα ατς τς οκονομικς κρίσης  εναι διαφθορ τν θεσμν, διαφθορ τς κοινωνίας κα τν π μέρους πολιτν, καθς κα τ φαινόμενα τς διαπλοκς. λα ατ τ νοσηρ φαινόμενα, δείχνουν ν τέλει τν ληθιν ποιότητα τς κρίσης, ποία εναι πνευματικ κα χει σν καρπ τς τν οκονομική. δη δυσαναλογία μεταξ παραγωγς κα κατανάλωσης συνιστ χι μόνον οκονομικ μέγεθος, λλ πρωτίστως πνευματικ γεγονός. Σημεο πνευματικς κρίσης τ ποον φορ τόσο τν γεσία, σο κα τ λαό. Μία γεσία πο δν μπόρεσε ν σταθε πεύθυνα πέναντι στ λαό, πο δν μπόρεσε δν θελε ν μιλήσει τ γλώσσα τς λήθειας, πο πρόβαλε λαθεμένα πρότυπα, πο καλλιέργησε τς πελατειακς σχέσεις, μόνο κα μόνο γιατί εχε σν στόχο τν κατοχ κα τ νομ τς ξουσίας.

Μία γεσία πο παγίδευσε τ λα δίδοντας οκονομικς παροχς χωρς ν πάρχουν τ νάλογα ποθέματα. Μία γεσία πο γνώριζε τν κατάσταση τς οκονομίας τς χώρας, λλ πο γκληματικ σιωποσε. Μία γεσία πο οσιαστικ πονόμευσε τ πραγματικ συμφέροντα τς χώρας κα το λαο. Κι π τν λλη νας λας πο λειτούργησε νεύθυνα. Πο γνώριζε κα κουγε τι ο παροχς τς ποες το πρόσφερε γεσία δν προήρχοντο π τν γχώρια παραγωγή, π ποθέματα, λλ π δάνεια. νας λας πο δν γωνίσθηκε γι τν προκοπ τς χώρας, πο οδέποτε πρόσεξε σχετικς προειδοποιήσεις, λλ παραδόθηκε στν εμάρεια, στν εκολο πλουτισμ κα στν καλοπέραση, πιδόθηκε στν κομπίνα κα στν ξαπάτηση, πο δν προβληματίσθηκε γι τν λήθεια τν πραγμάτων, πο στερημένος π οσιαστικ παιδεία δν στάθηκε μ κριτικ πνεμα πέναντι στν ξουσία. αθαίρετη παίτηση δικαιωμάτων π συντεχνίες κα κοινωνικς μάδες μ πλήρη διαφορία γι την  κοινωνικ συνοχ δήγησαν κατ τ μεγαλύτερο μέρος στν σημεριν κατάσταση. Η  οσία τς πνευματικς κρίσης εναι πουσία νοήματος ζως κα γκλωβισμς το νθρώπου στ εθύγραμμο παρόν, δηλαδ γκλωβισμός του στ γωκρατούμενο νστικτο. να παρν χωρς μέλλον, χωρς ραμα. να παρόν  καταδικασμένο στ νιαρ κα μονότονο. μετατροπ τς ζως σ’ να χρονικ διάστημα νάμεσα σ δύο μερομηνίες, ατές, τς γέννησης κα τς ταφς, μ γνωστο τ μεταξύ τους διάστημα.  Σ μία τέτοια προοπτικ τ -σκοπ συναγωνίζεται τ παρ-λόγο κα τν γώνα τν κερδίζει   πάντα τ τραγικό, πως θαυμάσια πισημαίνει γιος -πλέον- ουστίνος  Πόποβιτς.
ταν πευθύνεσαι σ νέους νθρώπους κα τος ρωτάς: «γιατί παιδί μου παίρνεις ναρκωτικά;» κα σο παντον: «πέστε μου σες γιατί ν μν πάρω; Δν λπίζω τίποτα, δν περιμένω τίποτα, μόνη  μου χαρ εναι ταν τρυπάω τν νεση κα ταξιδεύω» ταν πισημαίνεις σ να νέο νθρωπο τι παίρνοντας ναρκωτικ θ πεθάνει κα κενος σου παντ μ να τραγικ χαμόγελο: «σες δν καταλαβαίνετε τι γ παίρνω ναρκωτικ γι ν ζήσω» τότε ντιλαμβάνεσαι πόσο πίστευτα ληθινς κα πόσο τραγικ πίκαιρος εναι γιος ατς το Θεο νθρωπος. πόμενο εναι μία οσιαστικ πουσία νοήματος τς ζως ν την  δηγε  σ κατανάλωση, σ κυνήγι εδαιμονίας, σ ναζήτηση γωιστικς πόλαυσης. Τ γχος τς νασφάλειας-μίας νασφάλειας πο εναι πλέον κατάσταση παρξιακ - κάνει τν νθρωπο ν ζε σ κλίμα πανικο. Ατ πουσία νοήματος ζως συνιστ τν πι ριζική, τν προσωπικ κρίση το νθρώπου. Σηματοδοτε τν παρξιακή του ποτυχία μ λες τς περαιτέρω τραγικς συνέπειες, τν νικανότητά του ν ντισταθε σ ,τι τν ετελίζει.
γινε πολς λόγος στος σχατους καιρος γι τ διαφθορ τς δημόσιας ζως κα τ λεηλασία το κράτους. πάταξή της γινε σημαία γι τ διεκδίκηση τς ξουσίας.Τ ποτέλεσμα ταν μία βαθύτερη κα μεγαλύτερη διαφθορ κα μία κοινωνία ζωσμένη στ μαγγανοπήγαδο μίας πολιτικς χωρς ράματα, πο δυνατε ν καταλάβει τι διαφθορ εναι πράξη πόγνωσης, να κυνήγι ετυχίας σ’ να κόσμο πο θεοποίησε τν κατανάλωση. ταν δν πάρχει λλο ραμα ζως πέρα π τν κατανάλωση, ταν οκονομικ δύναμη κα πίδειξή της γίνεται μόνος τρόπος κοινωνικς καταξίωσης, τότε διαφθορ εναι μόνος δρόμος ζως, διότι διαφορετικά, ν δν εσαι διεφθαρμένος, εσαι νόητος. Τ κυνήγι τς κατανάλωσης, πο πηγάζει π μία ζω χωρς νόημα, μετέτρεψε τν νθρωπο π λεύθερη προσωπικότητα σ γρανάζι μίας πρόσωπης μηχανς. οκονομία δν πηρετε πλέον τν νθρωπο, λλ νθρωπος γίνεται πρόσωπο γρανάζι τς οκονομίας, νθρωπος χει πλέον ποταχθε σ’ ατήν. Τ ρώτημα-δίλημμα το Ντοστογιέφσκι τ βλέπουμε κα σήμερα μπροστά μας.
λευθερία ετυχία;
Σήμερα νθρωπος δικαίως τρέμει μήπως μειωθε τ εσόδημά του, λλ δν νησυχε τ διο γι τ λλειμμα παιδείας πο φορ τ παιδιά του κα δν γωνι γι τν ετελισμ το νθρώπινου προσώπου. Εμαστε μία χώρα πο σως δν εναι λεύθερη πιά, μία χώρα πο σως στν οσία διοικεται π λλους, πο φαίνεται ν κχώρησε τν θνική της κυριαρχία στ χέρια ξένων, λλ ατ δν μς νοιάζει πλέον. ραγε θ συνετισθε λαός μας, θ καταλάβει πόσο πικίνδυνη εναι ατ ρα, γιατί κάποιοι τν χρησιμοποιον γι ν λλοιώσουν τν πνευματικ ταυτότητά του, ν τν καταστήσουν ριστικ ξένο μ τς ρίζες κα τν παράδοσή του; συζήτηση κα μόνο γι τν φαίρεση το Σταυρο κα π τν σημαία τς χώρας μς εναι νδεικτική. Μέγας εροεξεταστής, στ σχετικ ργο το Ντοστογιέφσκι, σχολιάζοντας τν πρτο πειρασμ το Χριστο στν ρημό του λέγει: «Θέλεις ν πς στν κόσμο κα πηγαίνεις μ δειαν χέρια, μ κάποια όριστη πόσχεση μίας λευθερίας τν ποία ο νθρωποι μ τν πλοϊκότητα τους  κα τν φυσική τους μβλύνοια δν μπορον ν καταλάβουν κα πο τν φοβονται... Βλέπεις μως τς πέτρες σ’ ατ τ γυμν κα φλογισμένη ρημο; Κάμε τς ψωμι κα νθρωπότης θ σ κολουθήσει σν κοπάδι εγνμον κα ποτακτικό».
να κόμη χαρακτηριστικ γνώρισμα ατς τς πνευματικς κρίσης εναι κατάσταση τς Παιδείας στν τόπο μας. δ τ πι τραγικ εναι τι ο πεύθυνοί της Πολιτείας δυνατον ν συλλάβουν τν οσία της. Παιδεία στν τόπο μς χει πλέον τελειώσει. Τ σημεριν κπαιδευτικ σύστημα διαστρέφει συστηματικ κα συνειδητ τ μαθητή, ο πνευματικο νθρωποι, ν πάρχουν, σιωπον, ο πνευματικς ξίες χουν καταπέσει, τ πρότυπα χουν χαθε. Γι τος λεκτρονικος πολογιστς χρησιμοποιομε συνήθως να ρμα. Τ ρμα «φορτώνω». Φορτώνουμε τν πολογιστ μ δεδομένα. σημεριν κπαίδευση «φορτώνει» τν γκέφαλο τν παιδιν μας μ λη. Τ σχολεο κα ο κπαιδευτικο  γωνίζονται ν τελειώσουν τν λη. Ατς εναι πρτος κα ψιστος στόχος. μαθητής, σν πρόσωπο, εναι πν π ατ τν κπαιδευτικ διαδικασία. Τ παιδι μς μέσα στ Γυμνάσιο κα τ Λύκειο περνον τ κρισιμότερα χρόνια της ζως τους κα τ σημεριν σχολεο εναι πολύτως διάφορο γι τν μαθητ σν πρόσωπο, γι τν ψυχή του. Τ σημεριν σχολεο τεμαχίζει τν προσωπικότητα το μαθητ, τν κρωτηριάζει ντολογικ κα τν διαστρέφει χοντας τν μεταποιήσει σ λεκτρονικ πολογιστ στν ποο τ μόνο πο χει ν προσφέρει εναι ν τν «φορτώνει», τσι το χει χρηστεύσει κα τν κριτικ κανότητα. Τ παιδι μς μεγαλώνουν σήμερα μόνο «σοφία κα λικία», λλ χι «κα χάριτι» κα ατ εναι τ δράμα τους. Μ μία τέτοια στάση τ σύνθημα το σημερινο πουργείου Παιδείας, «πρτα μαθητής», μόνον σν κακόγουστο στεο μπορε ν χήσει σν πικρ ερωνεία πέναντι στ πρόσωπο το μαθητ. ταν τ πουργεο ναζητε ν συνδέσει τν δευτεροβάθμια κπαίδευση μ τν παραγωγή, κάτι πο λογικ  τ κάνει νώτατη κπαίδευση, ταν δν καταλαβαίνει τι μέση κπαίδευση πρέπει ν συνδεθε μ τν γωγ κα τ διαμόρφωση τς προσωπικότητας το μαθητ, ταν χρηστεύει τν σύγχρονη γκύκλιο παιδεία, τότε Παιδεία στν τόπο μς εναι τελειωμένη κα τότε συνειδητοποιε κανες κα τν διαρκς γκουμένη ντίδραση τν μαθητν, λλ κα τν πικαιρότητα  τς Γραφικς ρήσης: «ε τ φς τ ν σο σκότος, τ σκότος πόσον»;
κκλησιαστικς εθύνες 
χουμε φθάσει σν χώρα σ σημεο ριακό. Πολλο ατ τν ρα, σήμερα θ λεγα, προσβλέπουν  στν κκλησία ναμένοντες κα τ λόγο της κα τς πράξεις της. τούτη τν κρίσιμη ρα εναι σημαντικ μες ο Ποιμένες τς κκλησίας ν χουμε τ θάρρος ν ναμετρηθομε μ τς εθύνες μας κα ν ναζητήσουμε μ τόλμη τ μερίδιο τς νδεχομένης δικς μας παιτιότητας στν παροσα κρίση. Εναι σημαντικ ν κατανοήσουμε τι πάλη σήμερα δν εναι «πρς σάρκα κα αμα, λλ πρς τς ρχές, τς ξουσίες, τος κοσμοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου».
κκλησία χει τ ντίδοτο τς κατανάλωσης σν τρόπο ζως κα ατ εναι σκηση. Κα ἐὰν κατανάλωση εναι τ τέλος, γιατί ζω δν χει νόημα, σκηση εναι δρόμος, γιατί δηγε σ ζω μ νόημα. σκηση δν εναι στέρηση τς πόλαυσης, λλ μπλουτισμς τς ζως μ νόημα. Εναι προπόνηση το θλητ πο δηγε στν γώνα κα στ μετάλλιο κα ατ τ μετάλλιο εναι ζω πο νικ τ θάνατο, ζω  πο πλουτίζεται μ τν γάπη. σκηση εναι τότε δς λευθερίας, νάντια στ δουλεία το περιττο. Ατ τν σκηση σν δ λευθερίας κα νοηματοδότηση τς ζως, δν τν κηρύξαμε σο κα πως πρεπε, λλ πρ παντς δν τν βιώσαμε. Κατηγορηθήκαμε, χι πάντα δικα, γι κκοσμίκευση, ποία συνιστ νοθεία τς αθεντικότητας. Ο το ερο Κλήρου λων τν βαθμίδων δν ζήσαμε τν σκητικ τρόπο ζως, καθς διδάσκει τ Εαγγέλιο, δν δώσαμε πάντα τ καλ παράδειγμα, χι εσεβιστικ κα ποκριτικά, λλ σν λεύθερη κα συνειδητ πιλογ νς τρόπου ζως. Δν θελήσαμε ν εμαστε «ο λλοι», ο μ συσχηματιζόμενοι μ τν παρόντα κόσμο. Προκαλέσαμε μ τν οκονομική μας νεση,  μ τν προσχώρησή μας στν κκοσμίκευση, μ τν πουσία τς λιτότητας στς κδηλώσεις μας κα νίοτε κα στν μφίεσή μας. Μ τν πιδίωξη τς νεσης  κόμη κα στν μοναστική μας ζωή, μ τν δυσκολία πο δημιουργήσαμε στος πλος νθρώπους ν μς προσεγγίσουν, κάποτε κα μ τν ποιότητα τς φιλανθρωπίας μας. Μιλήσαμε πολλς φορς γι τ κανονικά μας δικαιώματα, σπάνια μως γι τς κανονικές μας εθύνες. Συνερχόμεθα σ Συνόδους, λλ θεωρομε τι ο Συνοδικς ποφάσεις σταματον στ ρια τν Μητροπόλεών μας. λλ τότε γιατί συνερχόμεθα; φήσαμε μία χαλαρότητα ν μουδιάσει τν πνευματικ  μς ζω κα θεωρήσαμε τν σκητικότητα σν κρο κα χι σν τ αθεντικ κκλησιαστικ θος. νεχθήκαμε συμπεριφορς Μονν, μοναχν κα κληρικν, πο λίγον πέχουν π τ ν εναι ντιεκκλησιαστικές, γιατί χι κα ντιχριστες. Γίναμε κάποιες φορς πομπώδεις, λλ πολ λίγο οσιαστικο κα αθεντικοί. κηρυκτικς μς λόγος χασε τ πνευματικό του νερο. γκατέλειψε ν πολλος τν Θεολογία κα τν Κατήχηση, χασε τν παφ μ τν πραγματικότητα κα τν διάλογο μ τς πνευματικς ναζητήσεις το σύγχρονου νθρώπου. Συντελέσαμε στ σύγχυση το λαο μας, στν ποπροσανατολισμό του, διαφορώντας γι τ οσιώδη. Κινηθήκαμε στ βάση τς κοσμικότητας κα λειτουργήσαμε σν μονάδες διοικητικές, οκονομικές, ξουσιαστικς κα χι σν μέλη το Σώματος το Χριστο. Λησμονήσαμε τν πρωτοχριστιανικ κκλησία, τν κκλησία τν Πράξεων τν ποστόλων, που εχαν λοι τ πάντα κοινά, που μετεχαν νας στ πρόβλημα το λλου. Κάναμε κα κάνουμε Συνέδρια, λλ γιατί; Πότε προβληματιστήκαμε γι τν πορεία τν ποφάσεών τους, γι τ πέρασμά τους στν καθημερινότητα τς κκλησίας μας; Προβάλλουμε τν κοινοβιακ τρόπο ζως σν παράδειγμα, λλ δν τν ζομε. Λησμονήσαμε τι Θεία Λειτουργία συνεχίζεται κα μετ τ Θεία Λειτουργία. Εναι γνωστο τι πάρχουν Μητροπόλεις πο οκονομικ πολ δυσκολεύονται; Πόσο θυμόμαστε τν τρόπο μ τν ποο νήργησε σ νάλογες περιπτώσεις πόστολος Παλος; Τ πλέον δυνηρ ξ λων εναι, τι γίναμε στ συνείδηση το λαο, κα χι πάντοτε δικα, μέρος το πολιτικο συστήματος πο καταρρέει κα κινδυνεύουμε ν μς συμπαρασύρει. εσεβς λας μς κατηγορε γι’ ατ κα μς καταλογίζει εθύνη, μς θεωρε συνενόχους γι τν κατάσταση στν ποία ερίσκεται χώρα. εθύνη μας δν εναι τι δν ναχαιτίσαμε μες τν κρίση, λλ τι δν ντιδράσαμε, δν ντισταθήκαμε, δν μολογήσαμε. Δν σταθήκαμε δυστυχς κριτικά, δηλαδ πνευματικ κα χι ντιπολιτευτικ πέναντι στν ξουσία. Προσπαθήσαμε ν τν πείσουμε τι εμαστε δικοί της, στηριχθήκαμε στ δεκανίκια της κα τώρα εσπράττουμε ργή. Ο ντιτιθέμενοι στν κκλησία ερίσκουν εκαιρία ν πιτεθον μ δριμύτητα ναντίον της, ν παιτον τν χωρισμ  κκλησίας κα Πολιτείας, ν προσπαθον ν μφανίσουν τν κκλησία ς μπλεκομένη μ τν πολιτικ ξουσία κα  καταφέρνουν ν πείθουν πολλούς. σφαλς κα δν χουν δίκαιο, λλ κα μες δν προσέξαμε πάντα κα σο χρειαζόταν. Διεκδικομε ς ξουσία, προσπαθομε ν πείσουμε τν ξουσία τι μς χρειάζεται κα δίνουμε πλα στ χέρια τους. πιτρέψαμε  τ πραγματικ κατασκευασμένα σκάνδαλα ν γίνουν ργαλεο στ χέρια τν μπόρων τς κατεδάφισης κα δν ντιδράσαμε μεσα κα δραστικ πρς λες τς κατευθύνσεις. Δείξαμε περίεργη νοχ σ θικ σκάνδαλα. Δείξαμε νοχ σ σημεο πο γγιξε τν νοχή.
Ταλαιπωρήθηκε πολ κα π πολ χρόνο κκλησία μας μ θλιβερς ποθέσεις. χουμε τεράστια εθύνη γι τν πολυκαιρισμ τέτοιων  θλιβερν κα δυσωνύμων καταστάσεων. Κάναμε τολμες κινήσεις, πήραμε περίεργες ποφάσεις, χυρωθήκαμε πίσω π δικονομικος ρους, δημιουργήσαμε περίεργα δικαστικ  τετελεσμένα κα κτεθήκαμε, ρνηθήκαμε να γενναο ξεκαθάρισμα, φήσαμε π μνες χετος βρωμις δι τς τηλοψίας ν μολύνουν τς κος κα τς συνειδήσεις το πληρώματος, προκαλέσαμε μ ποφάσεις πο γέμισαν ργ τν πιστ λαό μας κα χλεύη τος ναντίους, γι ν φθάσουμε στ γνωστ διέξοδα. Δν εχαμε καθαρ λόγο. Προκρίναμε, μ ποφάσεις τν ργάνων μας, τ «φιλάδελφον» ες βάρος το φιλόθεου κα το φιλάνθρωπου. Εναι σκληρ τ λόγια, λλ ατ μας καταμαρτυρον ο δικοί μας νθρωποι. φήσαμε προστάτευτη τν κκλησία το  Χριστο ν κατηγορεται π τος ναντίους.
Δν προσέξαμε τς χειροτονίες τν κληρικν μας. Κυκλοφορον δυστυχς θαρρετ κα προκλητικά, χι μόνο στος δρόμους λλ κα στν κυβερνοχρο, κληρικο πο διάντροπα προσβάλλουν τ τίμιο ράσο κα τύπτουν τν συνείδηση το λαο. Δείχνουμε νοχ σ ποικίλες κτροπς κληρικν μας  κα  μ τν τρόπο  ατ  ποθαρρύνουμε σοβαρος νθρώπους πο θέλουν ν διακονήσουν τν κκλησία. Διδάσκουμε τι κκλησία εναι κλρος κα λαός. Τ λαϊκ στοιχεο μως δν συμμετέχει πολ νεργά, δν το ναθέσαμε εθύνες κα διακονίες ο ποες το νήκουν. Δν σταθήκαμε σο πρεπε κοντ στ νεολαία μας. Ο περισσότεροι π τος νοριακούς μας ναος δν εναι φιλόξενοι χροι γι τ παιδι κα τος νέους μας. Δημιουργομε χώρους γι ν  προσφέρουμε καφ στ  μνημόσυνα, λλ χι χώρους γι τ παιδιά μας. Μς νοχλε παρουσία τους. Φοβόμαστε μήπως μς λερώσουν τν χρο κα δν σκεπτόμαστε τν ταλαιπωρία τν ψυχν τους. Ο Κατηχητς μς πολλς φορς περνον δύσκολα μ τ στελέχη τν ναν μας. Δν εναι ραγε νδεικτικ τι στν Σύνοδο τν φήβων συμμετεχαν παιδι μόνο π 20 Μητροπόλεις τς κκλησίας μας, τ στιγμ κατ τν ποία πόφαση γι τν συγκρότησή της ταν πόφαση τς ερς Συνόδου; π τν λλη πλευρ συμμετεχαν νέοι πο πληροφορήθηκαν γι τν προσπάθεια ατ τς κκλησίας π τ διαδίκτυο κα δήλωσαν συμμετοχ κα μς ξέπληξαν μ τν νεπιτήδευτο λόγο τους κα τς εχαριστίές  τους, γιατί τος δώσαμε βμα γι ν μιλήσουν. Δίνουμε τν ντύπωση τι χουμε κουραστε μ τος νέους μας τι εμεθα κλεισμένοι στν ατάρκειά μας. Τ λόγια μ τ ποία προσφώνησε τν Μακαριώτατο κα τ μέλη τς ερς Συνόδου κπρόσωπος τς Συνόδου τν φήβων εναι πολ σημαντικά. Επε τ νέο ατ παιδ γι τν πρωτοβουλία ατ τς κκλησίας:
«Τ κάλεσμα ατ φέρνει να μήνυμα ασιοδοξίας σ μς τος νέους, τι κκλησία εναι κοντά μας κα μς τ ποδεικνύει μπρακτα, δίνοντάς μας φων μέσα π τέτοια προγράμματα. Μπορε ν νομίζετε τι ο νέοι δν νδιαφέρονται πι γι θέματα τς κκλησίας, μως ατ εναι μία μεγάλη παρεξήγηση. Νεολαία εναι δ κα μπορε ν δώσει βροντερ παρόν, ρκε ν δοθον κα λλες τέτοιες εκαιρίες ν τ ποδείξει».
Τν πρωτοβουλία ατ τς κκλησίας τν χαρακτήρισε μήνυμα ασιοδοξίας πρς τος νέους, να νέο παιδ πο δν λθε πεσταλμένος π καμμία Μητρόπολη, λλ πο πληροφορήθηκε π τ διαδίκτυο γι’ ατήν. Ατ τν ασιοδοξία τους θ τν τονώσουμε θ τν ποθαρρύνουμε;
σφαλς εναι πολλο κα ο εράρχες κα ο λοιπο κληρικο πο ργάζονται θυσιαστικ γι τ λα το Θεο. πιτρέψαμε μως, να τόσο θαυμαστ ργο, ν καλυφθε π τν θόρυβο μερικν θλιβερν καταστάσεων
κκλησία ς κρίση το κόσμου κα κρίση τς κκλησίας
«Νν κρίσις στ το κόσμου» κα κρίση συνίσταται ες τ τι τ φς λθε στν κόσμο, λλ ο νθρωποι γάπησαν πι πολ τ σκοτάδι π τ φς, γιατί ταν πονηρ τ ργα τους. Ατ κρίση γι τν ποία μιλε Χριστς εναι πραγματικ κα οσιαστικ κρίση το κόσμου. Τ σημεο ες τ ποο σήμερα ερισκόμεθα δηλώνει τι λη πορεία το τόπου μς ταν μία πορεία στ σκοτάδι πο μς φερε στ χελος νς γκρεμο κα τοτο γιατί ρνηθήκαμε κενον πο εναι τ φς τ ληθιν πο φωτίζει κάθε νθρωπο πο ρχεται στν κόσμο. Μετ τν λοκλήρωση το σωτηριώδους ργου το Κυρίου μας κρίσις ατο ρθη. Κύριος πρξε πόλυτα σαφής. Ατς πο πιστεύει σ μένα, δν κρίνεται, γιατί πίστεψε, ν ατς πο δν πιστεύει σ μένα δη χει κριθε, γιατί δν μπιστεύθηκε τ πρόσωπο το νανθρωπήσαντος Θεο. κρίση πλέον νήκει στν νθρωπο κα στν στάση τν ποία θ πάρει πέναντι στ πρόσωπο το Χριστο. Χριστς λοιπν εναι κρίση το κόσμου κα τς στορίας γενικώτερα, λλ κα τν π μέρους καταστάσεων τς ζως κα τς κοινωνίας μας. κκλησία ς Σμα Χριστο εναι κρίση το κόσμου. Μ οσα κ το κόσμου, λλ πορευομένη ν τ κόσμω, κρίνει τν κόσμο κα τν στορία. Κρίνει μ τν παρξή της κα τν πορεία της. κκλησία εναι χώρα τν ζώντων, ες τν ποία θάνατος οκέτι κυριεύει. Εναι λλη φωνή, λλη πραγματικότητα πο ζε στν κόσμο, γι ν προσλαμβάνει κα ν σώζει τν κόσμο. Σήμερα μως πολλο μιλον γι τν κρίση κα ατς τς κκλησίας. Διέρχεται κρίση κκλησία; κκλησία πο κρίνει τν κόσμο, τώρα κρίνεται π τν κόσμο; Εναι προφανς τι κκλησία δν διέρχεται κρίση, λλ εναι κα παραμένει κρίση το κόσμου κα τς στορίας. ησος Χριστός, Κεφαλ το Σώματος τς κκλησίας, εναι «χθς κα σήμερον ατς κα ες τος αώνας». Εναι κα παραμένει « δς κα λήθεια κα ζωή», τ ληθιν φς το κόσμου. Κρίση διερχόμεθα μως μες, ο νθρωποι τς κκλησίας, ο ποιμένες κα ο ποιμαινόμενοι, στ μέτρο κα τ βαθμ πο βιώνουμε χι τν πραγματικότητα τς κκλησίας. Στ μέτρο πο ζομε σ’ ατ τν κόσμο ς πάροικοι κα παρεπίδημοι ς συσχηματιζόμενοι μ ατόν. Στ μέτρο πού, ντ ν γινόμαστε ς κκλησία κρίση το κόσμου, κρινόμαστε π τν κόσμο ς νεπαρκες.
Εναι σημαντικ ν διερωτηθομε, ἐὰν ντως τ πολίτευμά μας ς μελν τς κκλησίας εναι στν οραν γίναμε στελέχη γκοσμίων πολιτευμάτων, ποτε χουμε ποχωρήσει στν κκοσμίκευση, χουμε ταυτιστε μ τ πολιτικ κατεστημένα. κόσμος μιλάει γι διακριτος ρόλους κκλησίας κα Πολιτείας, μες μως φείλουμε ν συνειδητοποιομε τι κκλησία εναι μία ριζικ διάκριση νοοτροπίας κα στάσης ζως. Εμαστε τ λας κα δν πρέπει ν γίνουμε τ λας τ ποον μωράνθη, διότι τότε θ σβήσουμε τν λπίδα π τς καρδις τν νθρώπων. Ατς πο θέλει ν τηρήσει τ Εαγγέλιο το Χριστο, πρέπει ν ζε σκητικ κα χι εδαιμονιστικά, πρέπει ν ζε σχατολογικ κα χι γκοσμιοκρατικά. Πολλς φορές, πολλο δελφοί, πίσκοποι κα ερες, προσκαλονται ες τ τηλεοπτικ παράθυρα. λήθεια χουμε προβληματισθε, ἐὰν μιλομε πάντοτε ς κπρόσωποι τς κκλησίας ς στελέχη ατο του κόσμου, σον φορ κα τ περιεχόμενο, λλ κα τν τρόπο κφρασης τν πόψεών μας; Προσπαθομε πολλς φορς ν ποδείξουμε πόσο χρήσιμοι εμαστε πόσα πολλ προσφέρουμε κα εναι λήθεια τι κκλησία πολλ προσφέρει κα πολ πόνο κα μεγάλη δυστυχία νακουφίζει κα τι ν δν πρχε ατ τ ργο Της θ εχαν σημειωθε πρ πολλο κοινωνικς κρήξεις. Χωρς μως ν τ καταλαβαίνουμε, ποτάσσουμε τ εναι τς κκλησίας σ μία κοινωνικ πηρεσία τς Πολιτείας. Μίας Πολιτείας ποία μς παινε, γιατί καλύπτουμε τ κενά της, ποία μς θέλει κοντά της, λλ γι ν μς λέγχει κα ποία μ τς συμπεριφορς κα τς ποφάσεις της, κυρώνει τν εαγγελικ λήθεια. Ο Λας μς ζητ μία κκλησία μ ρωϊσμό, μ νερο, μ λόγο προφητικό, μ σύγχρονο νεανικ λόγο, χι κκοσμικευμένη, λλ γιαζομένη κα γιάζουσα, μία κκλησία λευθέρα κα ποιμαίνουσα μετ δυνάμεως. Μία κκλησία πο δν θ φοβται ν μυνθε στ πονηρ σύστημα ατο του κόσμου, στω κι ν ντίσταση σημαίνει διωγμ κα μαρτύριο. κκλησία π τ φύση Τς εναι ληθιν κρίση το κόσμου κα δν θ πρέπει ν γίνει μέρος τς κρίσης το κόσμου.
ν Συμπεράσματι
κκλησία πιστεύω τι εναι μόνη πο μπορε ν ρμηνεύσει τ γεγονότα κα τ ζωή. Πιστεύω τι πολ πι σημαντικ π τν καταγραφ τν περιγραφ τν γεγονότων εναι ρμηνεία τους. Εναι ναμφίβολο τι σήμερα κόσμος πάσχει κα πάσχει ποικιλοτρόπως κα χι μόνο οκονομικά. Εναι σημαντικ μως ν κατανοήσει γιατί πάσχει. Καμμία σφαλς οκογένεια δν θ θελε τ παιδιά της ν «μπλέξουν» μ τ ναρκωτικά. τρόπος μως πο πολλς οκογένειες μεγαλώνουν τ παιδι τος τ δηγε μ μαθηματικ κρίβεια σ ατά.
Εναι σημαντικ ν μελετήσουμε μ προσοχ λλ κα μ εθύνη τί κριβς συμβαίνει. Ν ξεκινήσουμε π τος αυτούς μας. Ν δομε πρτα πο πάσχουμε, διαφορετικ θ νακυκλωνόμαστε, χωρς ποτέλεσμα. Ν δομε μ προσοχ τί πρέπει ν διορθώσουμε. Ξεκινώντας π μς, προχωρώντας στος κληρικούς μας κα φθάνοντας στ λαϊκ μέλη τς κκλησίας, ν δομε τ κκλησιαστικό μας θος, ν δομε τν νοριακή μας ζωή, ν διακρίνουμε τ πομπδες κα γι’ ατ ψεύτικο, π τν ληθιν λειτουργική μας παράδοση. Ν λειτουργήσουμε στς π μέρους ποιμαντικς μονάδες, λλ κα στ σύνολό μας ς κκλησία, πι κκλησιαστικά, πι κοινοβιακά, πι σκητικά, ν σχοληθομε σοβαρ μ τν κατάρτιση τν κληρικν μας. « κκλησία κηρύττοντας, λλ κα βιώνοντας τν γάπη χει τν κανότητα ν συμφιλιώνει κα ν νοποιε τος πάντας κα ν μετατρέπει τ διασπασμένη κα κατακερματισμένη νθρωπότητα σ κοινωνία γάπης κα εχαριστιακ νότητα δελφν. ποτελε μως προϋπόθεση κ τν ν οκ νευ γι τ διασφάλιση τς νότητας κα τς ερήνης στν κκλησία, ν ταπεινώσει οσιαστικ παραίτηση π τν προβολ το γ κα τν τομικν πιδιώξεων.
Μ ατ τν προϋπόθεση κκλησία γίνεται τρόπος συνύπαρξης κα συγχώρησης γι τ μέλη της, λλ κα ατία σοβαρο προβληματισμο γι τος κτός. Εναι σημαντικ ν συνειδητοποιήσουμε τι ν γάπη τν χριστιανν το σήμερα δν μπορε ν νικήσει τν πονηρία το κόσμου κα το διαβόλου, δν εναι ληθιν γάπη κα ν κκλησία δν μπορε ν μετατρέψει τ λισθήματα κα τς πτώσεις το σύγχρονου νθρώπου σ φετηρίες λυτρώσεως κα νακαινίσεως χει ποτύχει στ ποιμαντικ κα διακονικό της ργο», παρατηρε σύγχρονος πανεπιστημιακς καθηγητής. Ντοστογιέφσκι λέγει τι πάρχουν μόνο τρες δυνάμεις στ γ πο μπορε κανες μ’ ατς ν κατανικήσει κα ν αχμαλωτίσει γι πάντα τ συνείδηση τν νθρώπων, γι τ δική τους τν ετυχία: Τ θαμα, τ μυστήριο κα ξουσία. Κα Μέγας εροεξεταστς λέγει στ Χριστό: πόρριψες κα τν μία κα τν λλη κα τν τρίτη. ...Διψοσες γάπη κα λευθερία κα χι τν δουλοπρεπ γοητεία νς σκλάβου μπροστ σ μία δύναμη πο τν ποδουλώνει μία γι πάντα». Εναι περιπέτεια τς νθρώπινης λευθερίας πο ερίσκεται στ βάση τς κάθε κρίσης. Κα λευθερία εναι μόνιμα ζευγμένη μ τν εθύνη. Σέβ. δελφς ρμηνεύοντας ατος τος τρες πειρασμος το Χριστο στν σύγχρονη ποχ τονίζει: « σύγχρονος νθρωπος θέλει ν μετατρέψει τος λίθους, τ ντικείμενα, τ φυσικ περιβάλλον καθς πίσης κα λα τ δομικ στοιχεα τς ζως του, κόμη κα τ κύτταρα κα τ γονίδια, σ χρυσό, σ τροφή, σ γαθ γι τν σωματική του πόλαυση.
Τ νδιαφέρον το εναι ν ζε εδαιμονιστικ κα ν παρατείνει σο μπορε περισσότερο τν βιολογική του ζωή. πίσης σύγχρονος νθρωπος νδιαφέρεται κυρίως γι σα φαίνονται κα προκαλούν  τν προσοχή του, νδιαφέρεται γι τ φαίνεσθαι, πιθυμε τν κοινωνικ προβολ κα τν νάδειξή του στν κοινωνία μ ποιοδήποτε τρόπο. κόμη σύγχρονος νθρωπος πιδιώκει τν κατάκτηση τς ποικιλόμορφης ξουσίας μ ποιοδήποτε τρόπο, γι ν κυβερν τν κόσμο κα τς κοινωνικς μάδες. λα ατ διαπνέονται π τν φιληδονία,τν φιλοδοξία κα τν φιλοκτημοσύνη. Δν βλέπει νθρωπος τν σωτερικ διάσταση τν πραγμάτων, δν τν πασχολον τ παρξιακ προβλήματα, τ νόημα τς ζως». Εναι πίσης σημαντικ ν συνειδητοποιήσουμε τί γίνεται γύρω μας. Ζομε σ να κράτος πο ποδυναμώνεται πολιτισμική του ταυτότητα. κομε θεωρίες κα κινήματα περ νότητος, πως οκουμενισμός, συγκρητισμς κα σχετικοποίηση τν πάντων. Τ διαίτερα χαρακτηριστικά του, γλώσσα, στορία, ρθόδοξη πίστη, ατ βασικ συνεκτικ δύναμη τς κοινωνίας, πλήττονται συστηματικ κα συνειδητ π ργανωμένες ρατς κα όρατες δυνάμεις. Παιδεία στν τόπο μας χι μόνο χει τελειώσει, λλ γίνεται κα πικίνδυνη γι τος τροφίμους της. Τ παιδιά μας στ διαδίκτυο γράφουν μ λατινικος χαρακτρες, γιατί δν γνωρίζουν τν γλώσσα μας. θνική μας συνείδηση πλήττεται, λλ κα πονομεύεται. κκλησία μς πολεμεται νοικτ πολλς φορές, λλ κα δόλια τς περισσότερες, ν φθείρεται μέσα π τν σχέση της μ τν ξουσία. Εναι πολ σημαντικ ν μν φοβηθομε, λλ ν τοιμαστομε γι τ καινούριο πο ρχεται κα πο δη εναι παρόν. Θες δν μς δωσε «πνεμα δειλίας, λλ δυνάμεως κα γάπης κα σωφρονισμο». Εθύνη τς κκλησίας εναι ν καταθέτει τν μπειρία της κα τν λήθειά της.
Πανεπιστημιακς Καθηγητς λέγει σ να κείμενό του τι λέξη κρίση στ κινέζικα ποτελεται π δύο χαρακτρες. πρτος σημαίνει κίνδυνος, ν δεύτερος δυνατότητα, εκαιρία. κίνδυνος εναι μπροστά μας, τν ζομε. ς τν κάνουμε εκαιρία γι ξοδο, γι λλη ποιότητα ζως. Σ ατ τν πορεία παρουσία τς κκλησίας εναι κρίσιμη. Εναι μόνη δυνατότητα κα μόνος δρόμος γι τν ξοδο.
+ Σισανίου κα Σιατίστης Παλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.