18 Οκτ 2010

Ώ, ἡ θαυμαστὴ αὐτὴ καὶ μυστηριώδης διαδικασία! (Γέροντας Σωφρόνιος Ἁγιορείτης)







μνος
Ποις εναι μοναχς κα ποι ργασία του κα σ ποι ψος θεωρίας ατς φθασε
μοναχς πο εναι καθαρς π τν κόσμο κα μιλ συνεχς μόνο μ τν Θεό,
βλέποντας βλέπεται, γαπώντας γαπται
κα φς γίνεται λαμπόμενος ρρήτως δοξαζόμενος νομίζει τι περισσότερο φτωχαίνει κα σο οκειοται τόσο ξένος νομίζει τι εναι.
ξένο κα φραστο θαμα σ λους!
Εμαι φτωχς γι τν πειρο πλοτο
κα κατέχω πολλ μν χοντας τίποτε
κα λέγω· Διψ γι πολ νερ
κα ποις θ μο δώσει, ,τι χω πλουσίως,
κα πο θ βρ ατν πο βλέπω κάθε μέρα;
Κα πς θ κρατήσω, ατ πο πάρχει μέσα μου;
κα στν ξω κόσμο καθόλου δν φαίνεται;
ποιος χει ατι ν κούσει, ς κούσει
ννοώντας ληθιν τ λόγια νς γραμμάτου!
[...]Τ σημαντικότερο ργο το μοναχο εναι σωτερικ παράστασή του νώπιόν του Θεο, προσευχή. λη ζω το οκοδομεται πάνω στν πέτρα τν ντολν το Χριστο. οκοδόμηση τς αώνιας σωτηρίας μ βάση τν «νθρώπινη πιστήμη» εναι μωρία.
χρος τς μπειρικς πιστήμης περιορίζεται π τν «ντικειμενικ γνώση» προσδιορισμένων φυσικν φαινομένων. Τ Εναι ς γαθό, γάπη, λευθερία, Δημιουργία, Κάλλος, Σοφία χαρακτηρίζει τ Πρόσωπο, πο γεννιέται νωθεν στν προσευχ μς πρόσωπο μ πρόσωπο το Θεο-Δημιουργο μας. ξω π τν προσωπικ ατ Θε δν πάρχει κα δν μπορε ν πάρξει τίποτε. δημιουργικ θέληση νήκει στς ποστάσεις τς γίας Τριάδος.
μπειρικ πιστήμη δν μς προσφέρει τ γνώση γι τν αωνιότητα. νήκει λοκληρωτικ στν ν χρόνω κα χώρω μορφ πάρξεως κα εναι θνητ κατ τ φύση της. πηρεσία της πρς τν νθρωπότητα θ τελειώσει μαζ μ τ τέλος τς γήινης στορίας μας.[...]
μοναχς κατέχεται π τ φλογερ πιθυμία ν προσλάβει μέσα το τ πλήρωμα τς ζως, ν περνικήσει τν θάνατο, πνο το ποίου μαυρώνει τ ρο το χρόνου. Χαρακτηριστικ στν μοναχ εναι ν ασθάνεται τι λα τ πρόσκαιρα χάνουν κάθε νόημα, ταν πίσω π ατ δν κολουθε θεία αωνιότητα, στν ναζήτηση τς ποίας συγκεντρώνεται λη παρξή του. Ώ, θαυμαστ ατ κα μυστηριώδης διαδικασία! Σ προσευχ κρας ντάσεως τ πνεμα μς ψώνεται στν γαπημένο Θε μ ταχύτητα πο περβαίνει τν ταχύτητα το φωτός. Εναι τσι δημιουργημένο (τ πνεμα μας), στε σ μία στιγμ ν διεισδύει κα ν γκαλιάζει τν πειρότητα τν βύσσων. Τότε βεβαίως μφανίζεται τ Φς τς Θεότητος κα σ πείρως σύντομο διάστημα δέχεται τν ποκάλυψη το πλούτου το πνευματικο κόσμου.
πάρχουν περιπτώσεις, κατ τς ποιες παρόμοια μπειρία τς αωνιότητας κα τς περαντοσύνης δίδεται στν νθρωπο π τ Θεία χάρη, δη κατ τν ρχ τς εσόδου του στν σκητικ γώνα. Συνήθως μως κανότητα ν ποπτεύσουμε τν θεο κόσμο ναπτύσσεται μέσα μς σταδιακά· συχν μ τν πάροδο τν κόμη κα δεκαετιν. τσι κα στν δια τ Θεομήτορα, ποκάλυψη δόθηκε κατ’ ρχς τν μέρα το Εαγγελισμο γι τ σύλληψη π ατν το Υο το ψίστου, πειτα κατ τ διάρκεια λης της ζως της, ς τν Γολγοθ κα τν νάσταση, τν νάληψη το Χριστο κα τν κάθοδο το γίου Πνεύματος τν Πεντηκοστ- στερα κόμη τν μέρα τς Κοιμήσεώς της κα πέρα π τ τέλος τς πίγειας ζως της… Κα μόνο τότε προσέλαβε στ προσωπικό της εναι τ πλήρωμα τς θείας ζως.
τσι πρέπει ν συμβε κα μέ μας. γιος Σιλουανς κατ τ διάρκεια τς μακρς -μισο αώνα- ζως το γωνιζόταν ντονα γι ν φομοιώσει τ πλήρωμα τς ποκαλύψεως πο το δόθηκε.
ταν λοιπν νθρωπος δέχεται τν ψίστη ατ γνώση, «ψίστη» σ σχέση μ κάθε λλο εδος γνώσεως, συμπεριλαμβανομένης κα τς καδημαϊκς θεολογίας, τότε τ πνεμα το λευθερώνεται π τς μφιταλαντεύσεις, πο εναι ναπόφευκτες, ταν πουσιάζει ζωνταν πείρα.
καδημαϊκ μόρφωση γινε στν ποχή μας γι τν μοναχ περισσότερο παραίτητη πάρα στος περασμένους αἰῶνες. Ζομε σ ατ τν κόσμο πο μς δόθηκε κα ξαρτόμαστε π ατν στ πίπεδό της πίγειας πάρξεώς μας. Δοκιμάζουμε διάκοπα πάνω μας τν πίδραση το περιβάλλοντός μας· πίδραση ρνητικ στν πλειονότητα τν περιπτώσεων, πο πρέπει πωσδήποτε ν περνικήσουμε, ν ναιρέσουμε. πιστημονικ θεολογικ μόρφωση μς ποκαλύπτει τ ριζόντιο πίπεδο· μς ξοικειώνει μ τ θρησκευτικ προβληματική της ποχς μας. ταν γνωρίσουμε πολλ ρεύματα πνευματικς ζως τν συγχρόνων μας, δν δοκιμάζουμε πειτα κλονισμ μέσα μας γι προσδόκητες συναντήσεις κα παραμένουμε πρόσβλητοι π τ φιλοσοφία ατο του κόσμου. κανότητα μως ατ ν κατανικήσουμε κάθε ρνητικ πίδραση το βυθισμένου στ φθορ κόσμου μς δίδεται χι τόσο μ τν πιστήμη, σο μ τν πραγματικ μπειρία το ζντος Θεο.
Στ κπαιδευτικ θεολογικ δρύματα, μερικο π τος καθηγητς προσπαθον ν θέσουν τος μαθητς τος μπροστ στν ναγκαιότητα μίας κατακόρυφης ναβάσεως πρς τν Θεό, δηλαδ γνώσεως σ βάθος κα ψος. Ο πόπειρες μως ατς δν λλάζουν τ γενικ κατάσταση, δεδομένου μάλιστα τι καδημαϊκ μόρφωση νήκει στ ριζόντιο πίπεδο, κα γι’ ατ εναι νίκανη ν δώσει αθεντικ πνευματικ πείρα, δηλαδ τν μπειρία τς μετάνοιας κα τς καθαρς προσευχς.
μοναχισμς εναι κάτι λλο· εναι διδασκαλία εσέβειας, πιστήμη πρς πέρβαση το θανάτου. Τ μοναστήρια κα ρημος δίνουν τν λευθερία ν παραδοθε νθρωπος στ πένθος τς μετανοίας σ τέτοιο βαθμό, πο κόσμος σχεδν ποτ δν πιτρέπει. Μ τν ννοια ατ στν μοναχισμ πάρχει μόρφωση νώτερης τάξεως σ σύγκριση μ τν καδημαϊκή. λλ κα ταν μοναχς κατανοήσει τν κατάσταση ατ τν πραγμάτων, πως γ μπορ ν μαρτυρήσω, δν περιφρονε τν καδημαϊκ μόρφωση, πράγμα πο θ ταν χι πλς σφάλμα λλ κα μαρτία. Πολ συχνότερα σφάλλουν ο καδημαϊκο θεολόγοι γνοώντας τν παρκτικ μπειρία το αθεντικο μοναχισμο κα τν νεκτίμητη σπουδαιότητά του γι τ ζω λης της κκλησίας, λου του Χριστιανισμο.
γιος Σιλουανς ναφέρει στς γραφές του: «λλο πράγμα εναι ν πιστεύει κανες στν Θε κα λλο ν τν γνωρίζει». Βέβαια γιος εχε π’ ψιν το τν αυτ το πρν κα μετ τν μφάνιση το Χριστο σ ατόν. μοναχς τοποθετεται στ θέμα ατ ς ξς: ταν πάρχει τ πλήρωμα τς μοναχικς μπειρίας, πιστημονικ μόρφωση δν ποτελε παραίτητο στοιχεο, γιατί τ Πνεμα μαρτυρε μέσα μας τ σωτηρία. λλ κα ν κάποιος ποκτήσει τν «πληρότητα», δηλαδ τν κρως φικτ γι τ νθρώπινα μέτρα ποσότητα θεωρητικν γνώσεων, μπειρία τς ζωντανς Θεοκοινωνίας παραμένει παραίτητη γι τ σωτηρία του.
Κα πάλι στς γραφς το γίου Σιλουανο βρίσκουμε: «ν εσαι θεολόγος, προσεύχεσαι καθαρά.
ν προσεύχεσαι καθαρά, τότε εσαι θεολόγος». Στ πρτο μέρος τς κφράσεως ατς, μ τν ρο «θεολόγος» ποδηλώνεται ντολογικ διαμον το νθρώπου ν τ Θε. Τ δεύτερο μέρος παναλαμβάνει οσιαστικ τ περιεχόμενο το πρώτου. δ δημιουργεται ντύπωση τι δν πάρχει καθόλου χρος γι καδημαϊκος τίτλους.
Παρόμοια κατανόηση τν πραγμάτων χαρακτήριζε τος μοναχος τν πρώτων αώνων τς μφανίσεως το μοναχισμο στν Αγυπτο. Βρίσκουμε παρόμοια πορεία σκέψεως στ ζω κα τος λόγους το σίου ντωνίου το Μεγάλου, κα ργότερα σ πολλος λλους Πατέρες, πο διέλαμψαν μ γιότητα κα πλούσια γνώση.
πηγή; ρχιμ. Σωφρονίου, Τ Μυστήριο τς χριστιανικς ζως, Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου,  σσεξ 2010, ποσπάσματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.