18 Οκτ 2010

Σχολεῖα παραγωγῆς ἄεργων και δούλων

 

Το Νίκου Γ. Ξυδακη
Λίγες μέρες φότου τ δεκαπεντάχρονα λαχτάρησαν γι τ πολυτήριό του Γυμνασίου (πέρασα, μ τί βαθμό;), κε στ τέλος τς ποχρεωτικς ννεάχρονης κπαίδευσης, που βάση το 10 χει σημασία, βγκαν τ ποτελέσματα τν περίφημων Πανελλαδικν ξετάσεων γι τος δεκαοκτάχρονους πόφοιτους Λυκείου. π ατ λοιπν τ γιγάντια κα θεαματικ τελετ τν Πανελλαδικν, ο πιτσιρικάδες το Γυμνασίου μαθαν τι τ 10 τς βάσης, γι τ ποο κουράστηκαν κα λαχτάρησαν, δν σχύει· στς νώτερες σχολς περνς κα μ μέσο ρο κάτω π τ βάση. Περνς κα μ 7 μόσο ρο, κα μ 6, μπορε κα μ 5.
Παράδοξο, λλ τσι συμβαίνει. Γι ν περάσει τν τάξη στ Γυμνάσιο μαθητς χρειάζεται βαθμ 10 κατ μέσο ρο κα ν μν πέφτει κάτω π τ βάση σ ρισμένo ριθμ βασικν μαθημάτων (ρχαία, μαθηματικ κ. λπ.). Γι ν περάσει σ κάποιο πανεπιστήμιο ΤΕΙ δν χρειάζεται τίποτε, χρειάζεται , τί ν ’ναι… Πρόκειται γι διπλ μήνυμα, γι τ double bind τν νθρωπολόγων, ατ πο δηγε σ σχιζοφρένεια κατ τος ψυχαναλυτές…
λο τ λληνικ κπαιδευτικ σύστημα κπέμπει τέτοια σχιζοφρενιογόνα μηνύματα, σήματα καταστροφς. Μ τ χώρα πισήμως σ κατάσταση κτάκτου νάγκης, τ σχολεο ξακολουθε ν βρίσκεται σ λήθαργο, ν φίσταται π τς πνευματικς πιθυμίες κα νάγκες τν πολιτν, ν φίσταται π τς παραγωγικς νάγκες τς χώρας, ν φίσταται π τν κοιν λογική.
πουργς Παιδείας ρχισε τ μεταρρύθμσή της (κάθε πουργς κάνει μεταρρύθμιση…) καταργώντας τ βάση το 10. Γι ν μ μείνουν κενς θέσεις στ νεπιθύμητα ΑΕΙ κα ΤΕΙ· γι ν μ μείνουν δειες ο παρχιακς πόλεις, ο γκαρσονιέρες τους κα ο καφενειοταβέρνες τους· γι ν μ μείνουν δεια τ ΚΤΕΛ κα ο πτήσεις· γι ν παρκάρουν ο νέοι σ σχολς κα ν μν μφανιστον στ μετρούμενη, δη τρομακτική, νεανικ νεργία· γι ν ξακολουθήσουν ο φοιτητς ν φαιμάσσουν τς δη ξαντλημένες οκογένειες καταγωγς.
εσαγωγ χωρς βάση, οσιαστικ χωρς κριτήρια, σ σχολς-φαντάσματα, γι νύπαρκτες γνώσεις κα στεία πτυχία, τ κυνικ παρκάρισμα τν νέων κτς παραγωγς κα κοινωνίας, πρωτοφανς παραγωγ έργων κα μιμαθν, εναι διαρκς γκλημα: διαρκε δεκαετίες κα χει πονομεύσει τ μέλλον το λληνικο λαο, βαθύτερα κα π τ δημόσιο χρέος.
χώρα δν χρειάζεται κι λλους κατοντάδες πόφοιτους φιλοσοφικν κα θεατρικν σπουδν, δν χρειάζεται πόφοιτους ΤΕΙ μ σαφ κατανόητο ντικείμενο σπουδν. Τ παιδι το 9 το 7 δν χρειάζεται ν σπουδάσουν θεωρία γι ν ζήσουν δυστυχισμένα κα εργα, κλιπαρώντας δουλικ γι να διορισμό, μία σύμβαση, να στάζ, να , τί ν ’ναι. χώρα δν χρειάζεται δούλους νέργους. χώρα χρειάζεται λεύθερους πολίτες, τεχνίτες, μηχανικούς, δραυλικούς, ψυκτικούς, λεκτρολόγους, τεχνικος λιακν συσκευν κα συσκευν φωταερίου, νοσηλευτές, φυσικοθεραπευτές, ντιζάινερ, μαγείρους, ζαχαροπλάστες, φωτιστές, σχεδιαστς WEB, συντηρητς δικτύων.
Γιατί ν ποτιμνται τόσα κα τόσα παγγέλματα κα ν θονται λα, μ λα, τ παιδι σ ατ τ σισύφεια καδημαϊκ δό, πο βγάζει μόνο στν δράνεια, τ ματαίωση κα τν εργία; πολιτεία, ο κυβερνήσεις, ο «μεταρρυθμιστς» πουργο Παιδείας περιφρόνησαν τν παγγελματικ προσανατολισμ κα τς παγγελματικς σχολς – π τερατώδη γνοια, π δράνεια, π λλειψη κριτηρίων κα βούλησης. Κα π τερατώδη λαϊκισμό: λλο ν τάζεις πανεπιστήμιο σ κάθε κωμόπολη, κα λλο ν δρύεις παγγελματικ σχολ στίασης νδυσης: τ να ξασφαλίζει γκλάμουρ κα ψήφους, τ λλο παιτε ργάνωση, ργασία, ποδομή, σύνδεση μ τν κοινωνία κα τν παραγωγή. ρα, ποιος θέλει ν σπουδάσει μάγειρας μοντελίστ κα ν γίνει τεχνίτης, περήφανος μαΐστορας, λεύθερος παγγελματίας, ς πάει στ ξωτερικό. ποος θέλει ν σπουδάσει ποψήφιος εργος, νεργος, δολος το πολιτευτ, πισφαλς πάλληλος, εναι καλόδεχτος σ δεκάδες πανεπιστήμια ν τν λληνικ πικράτεια.
Ατ πράττει τ σημεριν κπαιδευτικ σύστημα: κατασπαταλ ταλέντα, κανιβαλίζει τν νθ τς κοινωνίας, ληστεύει κα κβιάζει τς οκογένειες.
κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, φαρμόζοντας τ Μνημόνιο, ναμορφώνει βίαια τν κοινωνία, εσάγει να νέο φήγημα γι τ τί στ πολίτης, κράτος, κοινωνικ συμβόλαιο. ναμορφώνει δυνηρ τ σφαλιστικ κα τ ργασιακ περιβάλλον. ς δεχτομε τι δν μπορε ν πράξει διαφορετικ στν παροσα φάση. Μπορε μως ν πιχειρήσει λλες μεταρρυθμίσεις, πο δν φέρνουν πόνο, λλ λπίδα κα νάπτυξη; Μπορε ν πράξει κάτι ντιστρόφως νάλογο στν κπαίδευση; Μπορε ν ξεκινήσει μία σοβαρή, βαθιά, δημοκρατικ μεταρρύθμιση, γι να σχολεο το 21ου αώνα πο θ ξιοποιε τς πολλς δυνάμεις ατο του λαο, πο θ δίνει γνώση, κουλτούρα κα προοπτικ στος νέους, πο δν θ ξαντλε τς οκογένειές τους; Πο δν θ δημαγωγε μ τν κατάργηση το 10; Πο δν θ δρύει κι λλα ετελ πανεπιστήμια;
Περισσότεροι φόροι, μικρότεροι μισθοί, λιγότερες συντάξεις, δυσκολοτερη ργασία, μεγαλύτερη πισφάλεια. Τί θ γίνει μως μ τ σχολεο, τ μάθηση, τν παιδεία; Εναι δη στ λάχιστο κα στ χείριστο.
λλάδα χρειάζεται πεγνωσμένα σχέδιο, δομή, χρειάζεται πεγνωσμένα ραμα. Τ σχολεο, π τν πρώτη βαθμίδα ως τν τελευταία, εναι τ προνομιακ πεδίο πο θ σπείρουμε τ ραμα τς νέας λλάδας μετ τν καταστροφπως γινε μετ τς καταστροφς στν Μεσοπόλεμο, π φωτισμένους γέτες κα κπαιδευτικούς, πως γινε κόμη κα τ δεκαετία το ’60. Ατ πρόκληση μως φαίνεται τι περβαίνει τς πνευματικς κα ψυχικς δυνατότητες το παρόντος πολιτικο προσωπικο.
kathimerini.gr
Πηγή: http://e-parembasis.blogspot.com/2010/10/blog-post_1743.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.