18 Οκτ 2010

Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΔΙΑ ΤΟ ΠΑΠΙΚΟΝ ΠΡΩΤΕΙΟΝ ΚΑΙ Η ΠΑΠΙΚΗ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ


Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΔΙΑ ΤΟ ΠΑΠΙΚΟΝ ΠΡΩΤΕΙΟΝ ΚΑΙ Η ΠΑΠΙΚΗ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
Γράφει Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Δ. Μεταλληνός,
μότιμος Καθηγητς Πανεπιστημίου θηνν
ΤΟ ΠΑΠΙΚΟ “πρωτεον δικαιοδοσίας” (JURISDICTIONIS) μένει κύρια κα μόνιμη κφραση τς παπικς λλοτριώσεως, λλ κα νίατη, ς φαίνεται, νόσος τς Λατινικς κκλησίας. Ατ ταν συνείδηση τν Βυζαντινν ρθοδόξων, πο προσέκρουαν κθ λη τν διάρκεια τν νωτικν διαλόγων (11ος–15ος α.) στν παπικ μμον στ πρωτεον ξουσίας κα τν συνεχ παίτηση τν Παπν δι τν πιβολή του στος νατολικούς. Εναι δ γεγονός, τι τ περ Πάπα δόγματα (πρωτεον, λάθητον, Πάπας VICARIUS –ντιπρόσωπος– το Χριστο κ.λπ.) ταν κα εναι τ μεγαλύτερο μπόδιο στν πιτυχ κβαση τν σημερινν διαλόγων, πως κα κατ τν “βυζαντιν” περίοδο. Πρέπει δ ν πογραμμισθ, τι π τν δυτικ μεσαίωνα κα κυρίως π τν / Βατικαν Σύνοδο (1869-70), μ τν δογματοποίηση το λαθήτου, πρωτεο κα λάθητο συμπορεύονται ς πεμπτουσία το Παπισμο.....
Στν διεξαγόμενο διάλογο δίνεται ντύπωση, τι τ βάρος πίπτει στ πρωτεον, κα μάλιστα κατ τν πρώτη χιλιετία (ταυτίζονται μως πρωτεο κα “πρεσβεία τιμής”;), εναι δ πολύτως βέβαιο, τι μία τυχν κοιν ποδεκτ διατύπωση (FORMULA) θ δηγήσει ναπότρεπτα στν ποδοχ το παπικο πρωτείου κα στν μεταγενέστερη κδοχή του. Ατς εναι στόχος το Παπισμο κα τν δικν μς δυτικοφρόνων. Κα δι μν τ “παπικ πρωτεο” χουν γραφ πολλ κατέρωθεν.
Γι τν ρθόδοξη τοποθέτηση στ πρόβλημα ρκε ν μελετήσουμε τν γκώδη τόμο “κκλησιολογία” (θναι 1973) το μακαρίτου διδασκάλου μς ω. Καρμίρη. Δία τ “παπικν λάθητον” μως, πο εναι συμπλήρωση το πρωτείου κα θ ποτελέσει κτ δήριτη νομοτέλεια τ πόμενο βμα το διαλόγου λάχιστα λέγονται. ν δν γίνει μετ τν ναγνώριση το πρωτείου ατομάτως κα ποδοχ το λαθήτου, διότι, πως θ δομε παπικς θεσμς εναι διανόητος χωρς τν μεση διασύνδεση πρωτείου κα λαθήτου.
Τί εναι δ ς δόγμα πίστεως τ λάθητον; Κατ τν “γκύκλιον τς ν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου κατ τν λατινικν καινοτομιών” (1838) πρόκειται γι θεοποίηση το Πάπα (“ πρ ατν –δηλαδ τν Λατίνων– θεοποιούμενος πάπας”). Κατ τν σιο π. ουστίνο Πόποβιτς “τ δόγμα περ το λαθήτου του Πάπα… δν εναι λλο παρ ναγέννησις τς εδωλολατρίας κα το πολυθεϊσμού”. καθηγητς δ ω. Καρμίρης, δεχόμενος τν μεση σύνδεση πρωτείου κα λαθήτου, παρατηρε: “Τ συγκροτοντα τν παπικν θεσμν δύο δόγματα το πρωτείου κα το λαθήτου εναι παράδεκτα π τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας” (π.π.σ. 621). Τ δύο δ ατ παπικ δόγματα εναι “τ κυριώτερον ατιον τς θλιβερς διαιρέσεως τς νατολικς κα τς Δυτικς κκλησίας” (σ. 645).
ξ λλου, τ παπικν πρωτεον εναι πηγ λων τν λλων καινοτομιν τς Λατινικς κκλησίας. νύψωση δ το Πάπα πρ τν Οκουμενικν Συνόδων μένει, πως θ δομε, μέχρι σήμερα μετακίνητη. “Λεβιάθαν”, συνεπς, πο καταβροχθίζει τν ννοια τς κκλησίας, εναι παπικς θεσμός. μεγαλύτερη αταπάτη τν ρθοδόξων συνομιλητν εναι πιδίωξη πανερμηνείας το πρωτείου, τ ποο, πως κα ν χαρακτηρισθ, θ παραμένει πρωτεο ντιεκκλησιαστικ κα πατερικ παράδεκτο, ς π ρχς φορτισμένο μ τν πολιτικ-κοσμικ σημασία του. προσχηματική, μάλιστα, πρόταση Παπικν κα Οκουμενιστν ν γίνει δεκτ τ παπικ πρωτεον ς “πρωτεον διακονίας”, ποδεικνύεται πατηλ πυροτέχνημα. Διότι μεγαλύτερη κφραση ελικρινείας, φιλαληθείας κα διακονίας θ ταν πίσημη ρνηση κ μέρους το Παπισμο λων τν παπικν καινοτομιν, στ πίκεντρο τν ποίων βρίσκονται τ εδικ περ Πάπα δόγματα. Εναι, λλωστε, στορικ γνωστό, τι Παπισμς μετέρχεται πολλ τεχνάσματα, δι ν γίνονται δεκτς ο θέσεις του.
Στν Σύνοδο τς Φλωρεντίας (1439) λ.χ. γινε δεκτ τ πρωτεο το Ρώμης, “ς περιέχεται ν τας πράξεσι τν οκουμενικν συνόδων κα τος ερος κανόσι”. Ατ ταν διατύπωση τν νατολικν, γι ν ποφευχθ ποδοχ το παπικο πρωτείου κατ τν δυτικ κδοχή του. Τότε μως ναδύθηκε παπικ πονηρία κα πάτη. Κα δο πώς:
Ο ΣΤ? κανόνας τς ? Οκουμενικς ρχίζει μ τν φράση: “Τ ρχαία θη κρατείτω”. Στν λατινική–παπικη μετάφραση μως προτάχθηκε φράση: “ROMANA ECCLESIA SEMPER PRIMATUM HABUIT” ( ρωμαϊκ κκλησία εχε πάντα τ πρωτεο), στε ν θεωρηθ κα τ πρωτεο “ρχαον θος” τς κκλησίας. Τ “πρεσβεία τιμής”, πο δέχονταν ο νατολικοί, ταν Πάπας εναι “ν τ κκλησία”, προβάλλονταν π τος Δυτικος ς παπικν πρωτεον (δικαιοδοσίας).
Παρόμοιο τέχνασμα ποδεικνύεται σήμερα τ κα π τν ρθόδοξη πλευρά, δυστυχς, προβαλλόμενο “πρωτεον διακονίας”, διότι μπορε μν ν νοηθ εαγγελικς κα ρθοδόξως (πρβλ. Μάρκ. 10,44). Τ πρόβλημα μως εναι, πς νοεται παπικς. Τν πάντηση δίδει σχύουσα σήμερα γκώδης παπικ Κατήχησις. Τ βιβλίο δ ατό, πο συντάχθηκε μ τν πόφαση τς Β? Βατικανς Συνόδου (1962-65) π πιτροπή, τν προεδρία τς ποίας εχε σημερινς Πάπας ς Καρδινάλιος Γιόσεφ Ράτσιγκερ, εναι πίσημη φων τς Λατινικς κκλησίας, πο προβάλλει τν Πίστη κα τ θος τς σ λο τ πλήρωμά της θεολογικά, λλ κα κλαϊκευτικά, τ προσφέρει δν ς πρόταση σωτηρίας στος προτιθεμένους ν εσέλθουν στος κόλπους της. Τί λέγει μως γι τ παπικ ατ δόγματα “Κατήχησις τς Καθολικς κκλησίας (Βατικαν- Κάκτος 1996); Παραθέτουμε μερικς παραγράφους, πο νήκουν στν “Παραγραφο” (=Κεφάλαιον) 4, μ τίτλο “Ο πιστοί του Χριστοεραρχία, Λαϊκοί, φιερωμένη ζω” :
Σύλλογος τν πισκόπων κα ρχηγός του, Πάπας
880. Χριστς “συγκρότησε τος δώδεκα (ποστόλους) π μορφ Συλλόγου, δηλαδ σταθερο σώματος, πικεφαλς, το ποίου τοποθέτησε τν Πέτρο, πο τν διάλεξε νάμεσα τους”[2]. “Όπως γιος Πέτρος κα ο λλοι πόστολοι, σύμφωνα μ τ θέλημα το Κυρίου, ποτελον να κα μόνο ποστολικ σύλλογο, τσι κα πίσκοπος Ρώμης, διάδοχός του Πέτρου, κα ο πίσκοποι, διάδοχοι τν ποστόλων, σχηματίζουν μεταξύ τους να συνολο”[3].
881. Κύριος μόνο τν Σίμωνα, στν ποο δωσε τ νομα Πέτρος, τν κανε τν πέτρα τς κκλησίας Του. Σ' ατν μπιστεύθηκε τ κλειδι[4], τν ρισε ποιμένα λου του ποιμνίου[1]. “Αλλά ατ τ ξίωμα ν δένει κα ν λύνει, πο δόθηκε στν Πέτρο, δόθηκε πίσης, χωρς καμι μφιβολία, στ σύλλογο τν ποστόλων, νωμένων μ τν ρχηγ τους”[2]. Τ ποιμαντικ ατ καθκον το Πέτρου κα τν λλων ποστόλων νήκει στ θεμέλια της κκλησίας κα συνεχίζεται π τος πισκόπους κάτω π τ πρωτεο το Πάπα.
882. Πάπας, πίσκοπος Ρώμης κα διάδοχός του ποστόλου Πέτρου, “εναι αώνια κα ρατ ρχ κα θεμέλιό της νότητας, πο συνδέει τόσο τος πισκόπους μεταξύ τους σο κα τ πλθος τν πιστών”[3]. “Πραγματικά, πίσκοπος Ρώμης, μ τ ξίωμά του ς ντιπρόσωπος το Χριστο κα ς ποιμένας λης της κκλησίας, χει πλήρη, πέρτατη κα παγκόσμια ξουσία μέσα στν κκλησία, τν ποία μπορε πάντοτε λεύθερα ν σκεί”.
883. “Ο σύλλογος τ σμα τν πισκόπων δν χει ξουσία, ν δν βρίσκεται σ κοινωνία μ τν πίσκοπο Ρώμης, ς ρχηγ τού”. διος ατς σύλλογος “εναι πίσης φορέας τς πέρτατης κα πλήρους ξουσίας μέσα στν παγκόσμια κκλησία, τν ποία μως δν μπορε ν σκε χωρς τ σύμφωνη γνώμη το πισκόπου Ρώμης”[5].
884. “Ο σύλλογος τν πισκόπων σκε τν ξουσία πάνω σ λη τν κκλησία μ πίσημο τρόπο στν Οκουμενικ Συνοδο”[6]. “Δεν μπορε ν πάρξει Οκουμενικ Σύνοδος ν δν πικυρωθε, τουλάχιστον ν δν γίνει δεκτή, π τ διάδοχό του Πέτρου”[7].
885. “Ο σύλλογος ατός, μ τν πολλαπλή του σύνθεση, κφράζει τν ποικιλία κα τν παγκοσμιότητα το λαο το Θεο, καί, μ τ συνάθροισή του κάτω π ναν ρχηγό, κφράζει τν νότητατου ποιμνίου το Χριστο”[8](…).
890. (…) Τ ποιμαντικ καθκον το Διδακτικο Σώματος γκειται στν παγρύπνηση, στε Λας το Θεο ν παραμένει στν λήθεια, ποία λευθερώνει. Γι ν κπληρώνουν ατ τν πηρεσία, ο ποιμένες τς κκλησίας προικίσθηκαν π τν Χριστ μ τ χάρισμα το λάθητου σ θέματα πίστεως κα θν. σκηση ατο του χαρίσματος μπορε ν γίνει μ διάφορους τρόπους.
891. “Αυτό τ λάθητο χει πίσκοπος Ρώμης, κεφαλ το συλλόγου τν πισκόπων, χάρη στ ξίωμά του, ταν, σν πρτος ποιμένας μαζ μ τ διάδοχό του Πέτρου, σκον τ ψιστο διδακτικό τους ξίωμα”, προπάντων στν Οκουμενικ Συνοδ[2]. ταν, μ τ πέρτατο Διδακτικό της Σμα, κκλησία προτείνει μία λήθεια “ν τν πιστεύσουμε ς ποκαλυμμένη π τν Θε”[3] κα σν διδασκαλία το Χριστο, “φείλουμε ν παραδεχθομε μέσα στν πακο τς πίστεως ατος τος ρισμούς”[4]. Τ λάθητο ατ πεκτείνεται στς διες διαστάσεις, που πεκτείνεται κα παρακαταθήκη τς θεϊκς ποκαλύψεως[3].
892. θεϊκ συμπαράσταση προσφέρεται πίσης στος διαδόχους τν ποστόλων, ταν διδάσκουν νωμένοι μ τ διάδοχό του ποστόλου Πέτρου, κα μ διαίτερο τρόπο προσφέρεται στν πίσκοπο Ρώμης, ποίμενα λης της κκλησίας (…).
895. “Η ξουσία ατή, πο τν σκον προσωπικ στ νομα το Χριστο, εναι δική τους, τακτικ κα μεση, στω κα ν σκησή της ρυθμίζεται τελικ π τν νώτατη ξουσία τς κκλησίας”6. λλ δν πρέπει ν θεωρονται ο πίσκοποι ς ντιπρόσωποι το Πάπα, το ποίου τακτικ κα μεση ξουσία σ λη τν κκλησία δν κμηδενίζει, λλ ντίθετα πιβεβαιώνει κα προστατεύει τν ξουσία τν πισκόπων. ξουσία ατ πρέπει ν σκεται σ κοινωνία μ λη τν κκλησία π τν καθοδήγηση το Πάπα”.

Καταγράφουμε τς βασικότερες πισημάνσεις μας:
1. Τ πρωτεον το Πάπα ξακολουθε ν στηρίζεται στν γιο Πέτρο.
2. Θεμέλιό της νότητας «αώνιο κα ρατ» εναι Πάπας.
3. Πάπας μένει «ντιπρόσωπος το Χριστο» κα ποιμένας ΟΛΗΣ τς κκλησίας, μ «πέρτατη κα παγκόσμια ξουσία» (Episcopus Universalis).
4. Πάπας πέρκειται τν Οκουμενικν Συνόδων.
5. Πάπας χει –κτ ξοχήν– τ λάθητον ς «κεφαλ» λων τν πισκόπων κα «πρτος ποιμένας» τς κκλησίας.
6. λα τελονται (π τος πισκόπους) «π τν καθοδήγηση το Πάπα».
Εναι κατάδηλος παποκεντρισμός, θ μποροσε –σως– ν δικαιολογηθ στν δυτικ μεσαίωνα, λλ χι κα σήμερα.
Πρ λα ατ ο μέτεροι φιλοπαπικο ξακολουθον ν χαρακτηρίζουν τν Παπισμ “πλήρη κκλησία”. λλ “πλήρης” κα “καθολικκκλησία εναι μόνο ρθόδοξη κκλησία τν γίων ποστόλων κα Πατέρων. σως μως θεωρομε κα τν Παπισμό, πως κα σήμερα εναι, “πλήρη κκλησία”, διότι δν τν συγκρίνουμε μ τος γίους μας, λλ μ τος θλίους αυτούς μας…
πηγή: ρθόδοξος Τύπος, 15/10/2010
ναδημοσίευση: http://thriskeftika.blogspot.com/2010/10/blog-post_6378.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.