Ἀντιπρόεδρος ΑΠ ε.τ., πρώην βουλευτής - iepomenimera.gr
Ἐδῶ καὶ τρία χρόνια, ὑπὸ συνθῆκες ἀπόλυτης μυστικότητας, κάποιοι στὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἐργάζονται, σὲ συνεργασία μὲ τραπεζῖτες ἐπενδυτές, γιὰ τὴν ὑλοποίηση ἑνὸς «πρότζεκτ» γιὰ τὴ δημιουργία ψηφιακῆς τράπεζας μὲ μέτοχο τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καὶ τοὺς ἄγνωστους ἀκόμη αὐτοὺς τραπεζῖτες.
Καὶ τὸ ὄνομα αὐτῆς, «ΦΩΣ Bank".
Τὰ πράγματα, λένε οἱ δημοσιογραφικὲς πληροφορίες, ἔχουν προχωρήσει τόσο ὥστε μέχρι τὸν Μάϊο 2025, τὸ ἀργότερο στὶς ἀρχὲς Ἰουνίου, σχεδιάζεται νὰ κατατεθεῖ στὴν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος ὁ φάκελος μὲ ὅλα τὰ ἀπαραίτητα στοιχεῖα, προκειμένου νὰ ἀδειοδοτηθεῖ ἡ λειτουργία τῆς τράπεζας.
Ἡ εἰδηση ἐδῶ: kathimerini.gr/to-schedio-gia-pagkari-gr
Γιὰ τὴν ὥρα, ἡ προσπάθεια ἐπικεντρώνεται στὴ συγκέντρωση κεφαλαίων ἀπὸ ἰδιῶτες ἐπενδυτές, ὥστε νὰ ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἀπαραίτητη... προεργασία καὶ νὰ κατατεθεῖ ὁ φάκελος πρὸς ἀδειοδότηση ἀπὸ τὴν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος.
Ὑπάρχει βέβαια καὶ ἡ ἀνεπιβεβαίωτη πληροφορία ὅτι ἡ ἄδεια θὰ ζητηθεῖ ἀπὸ τὸ ἐξωτερικὸ λ.χ τὸ κράτος τῆς Λιθουανίας.
Τὸ θέμα εἶναι πολὺ σοβαρό. Γι’ αὐτὸ οἱ πληροφορίες ρέουν στὸ ἐκκλησιαστικὸ περιβάλλον σὲ δόσεις ὥστε νὰ μὴν ὑπάρξουν ἀντιδράσεις στὸ ἐγχείρημα. Βασικά, πιστῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας καὶ σὲ μικρότερο βαθμὸ κάποιων Ἱεραρχῶν καὶ κληρικῶν. Ὡστόσο, τὸ θέμα ἀρχίζει νὰ ἀνακινεῖται στὸ ἐσωτερικὸ τῆς Ἐκκλησίας, προκαλῶντας ἀνησυχία καὶ ἐρωτήματα γιὰ τὸ κατὰ πόσον εἶναι σωστὸ ἡ Ἐκκλησία νὰ ἐμπλακεῖ σὲ κάτι τέτοιο.
Πολλοὶ εἶναι αὐτοὶ ποὺ εἶναι ἀντίθετοι καὶ ἐρωτοῦν: Κατὰ πόσο ἡ ἄσκηση τραπεζικῶν ἐπιχειρηματικῶν ἐργασιῶν, μὲ σκοπὸ τὸ ἐπιχειρηματικὸ κέρδος καὶ τὴ «μπίζνα», εἶναι συμβατὴ μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, μὲ τὴν πνευματικὴ ἀποστολὴ τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὴν οὐσία τῆς Πίστης μας;
Πρὸς τὴν κατεύθυνση ἑνὸς τέτοιου προβληματισμοῦ κατατείνει καὶ ὁ παρὼν σχολιασμός. Ἂς δοῦμε ὅμως τί λένε οἱ διαρρέουσες πληροφορίες γιὰ τήν ... «ἱερὴ» αὐτὴ τράπεζα.
Τὸ ἐγχείρημα, λένε, ἀφορᾶ τὴ λειτουργία μιᾶς ἀποκλειστικὰ ψηφιακῆς τράπεζας. Ἑνὸς ὀργανισμοῦ, δηλαδή, ποὺ θὰ παρέχει τὸ σύνολο τῶν ὑπηρεσιῶν ποὺ παρέχει μιὰ κλασικὴ τράπεζα, χωρίς, ὅμως, νὰ διαθέτει φυσικὰ ὑποκαταστήματα, ἀλλὰ νὰ λειτουργεῖ ἀποκλειστικὰ μέσῳ τῆς ὀθόνης τῶν ὑπολογιστῶν ἢ τῶν κινητῶν τηλεφώνων τῶν πελατῶν της. Μία καθαρὰ ἠλεκτρονικὴ τράπεζα. Φυσικά, τίποτα δὲν ἀποκλείει ἀργότερα νὰ γίνει μία κανονικὴ τράπεζα σὰν αὐτὴ τοῦ Βατικανοῦ.
Θὰ ρωτοῦσε κάποιος: Στὴν τράπεζα αὐτὴ θὰ εἰσφερθεῖ, θὰ εἰσαχθεῖ ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο θὰ συνδεθεῖ ὡς collateral, ἡ περιουσία τῆς Ἐκκλησίας; Καὶ ἐπειδὴ ἡ μεγάλη περιουσία δὲν ἀνήκει στὸ νομικὸ πρόσωπο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος οὔτε τῶν Μητροπόλεων, ἀλλὰ στὰ αὐτοτελῆ νομικὰ πρόσωπα τῶν Μονῶν, τῶν Ἡσυχαστηρίων, τῶν Ἐνοριῶν καὶ τῶν Προσκυνημάτων, ρωτᾶμε εὐθέως: Θὰ εἰσφερθεῖ στὴν «ἱερὴ» τράπεζα καὶ ἡ περιουσία τῶν Μονῶν καὶ τῶν Προσκυνημάτων; Ἂς τὸ «ψάξουν» πιὸ βαθιὰ τὰ μοναστήρια. Ὄχι ὅμως μὲ κριτήριο τὸ κέρδος. Ἀλλὰ μὲ βάση τὸν σκοπὸ καὶ προορισμὸ τῆς δημιουργίας μοναστηριακῆς μὲ βάση τὸ Εὐαγγέλιο, τὴν Μοναστικὴ Παράδοση καὶ τὰ Τυπικὰ τῶν κτητόρων τους.
Ἐπὶ τοῦ παρόντος ἀόριστες πηγὲς βεβαιώνουν ὅτι ἡ τράπεζα αὐτὴ δὲν θὰ ἔχει collateral τὴν περιουσία τῆς Ἐκκλησίας.
Καὶ τὰ κεφάλαια γιὰ τὴν ἵδρυση καὶ τὴ λειτουργία της ἀπὸ ποῦ θὰ ἀντληθοῦν; ρωτᾶμε ἐμεῖς.
Ἀπαντοῦν οἱ «διαρροὲς» ὅτι τὰ ἱδρυτικὰ κεφάλαια θὰ κατατεθοῦν ἀπὸ ἐνδιαφερόμενους ἰδιῶτες ἐπενδυτὲς (ἄγνωστο ποιοί θὰ εἶναι καὶ ποιῶν ποίων προθέσεων καὶ ποίας προελεύσεως). Φυσικὰ οἱ ἐπενδυτὲς αὐτοὶ δὲν θὰ μείνουν ἁπλοῖ μέτοχοι τῆς τράπεζας ἀλλὰ θὰ μποῦν στὸ διοικητικὸ συμβούλιό της. Γιὰ τὴν ὥρα, λένε, ἡ προσπάθεια ἐπικεντρώνεται στὴ συγκέντρωση κεφαλαίων ἀπὸ ἰδιῶτες ἐπενδυτές, ὥστε νὰ ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἀπαραίτητη προεργασία καὶ νὰ κατατεθεῖ ὁ φάκελος πρὸς ἀδειοδότηση.
Καὶ τί "βάζει" λοιπὸν ἡ Ἐκκλησία σὲ αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα ὥστε νὰ εἶναι μέτοχος;
Τὸ πολὺ ἰσχυρὸ brand name ποὺ διαθέτει, ἀπαντοῦν. Τὸ καλὸ ὄνομά της. Τὴν ἱστορία της. Τὴν προέλευση. Τὸ σύνδεσμό της μὲ τὴν πίστη τῶν πολλῶν Ἑλλήνων μέσῳ τοῦ βαπτίσματος. Ἀκοῦς ὅτι μιὰ δράση γίνεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία μας καὶ ἀμέσως συνειρμικὰ σοῦ ἔρχεται στὸ μυαλὸ ἢ σκέψη ὅτι ἡ δράση αὐτὴ εἶναι κάτι καλό, κάτι ἀναγκαῖο γιὰ τὴ Χριστιανοσύνη, κάτι ὠφέλιμο πνευματικά. Αὐτὸ ἀκριβῶς λοιπὸν ἐπιδιώκουν καὶ οἱ ἐπενδυτὲς αὐτοὶ καὶ οἱ ἐκκλησιαστικοὶ ἄνθρωποι (προφανῶς ὑψηλόβαθμοι) ποὺ συνεργοῦν στὸ ἐγχείρημα. Νὰ πείσουν τοὺς καταναλωτὲς τῶν τραπεζικῶν ὑπηρεσιῶν ὅτι ὅσα πράττει, ὑπόσχεται καὶ διαβεβαιώνει ἡ «ἱερὴ» τράπεζα εἶναι ἅγια καὶ καλά, ὑπεράνω πάσης ὑποψίας, ἄμωμα, ὅπως ἀκριβῶς ἡ Ἐκκλησία.
Ἡ στόχευση βέβαια δὲν περιορίζεται στὰ ὅρια τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας. Εἶναι... global! Δὲν τὸ κρύβουν. Μὲ ἕδρα, λένε, τὴν Ἑλλάδα, στόχος εἶναι ἡ «ἱερὴ» τράπεζα νὰ ἀναπτύξει τὶς ἐργασίες της στοὺς τόπους ὅπου ἀνθεῖ ἡ ἑλληνικὴ διασπορὰ καὶ ὁμογένεια.
Ὑπάρχει βέβαια καὶ ἡ ἀνεπιβεβαίωτη πληροφορία ὅτι ἡ ἄδεια θὰ ζητηθεῖ ἀπὸ τὸ ἐξωτερικὸ λ.χ τὸ κράτος τῆς Λιθουανίας.
Τὸ θέμα εἶναι πολὺ σοβαρό. Γι’ αὐτὸ οἱ πληροφορίες ρέουν στὸ ἐκκλησιαστικὸ περιβάλλον σὲ δόσεις ὥστε νὰ μὴν ὑπάρξουν ἀντιδράσεις στὸ ἐγχείρημα. Βασικά, πιστῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας καὶ σὲ μικρότερο βαθμὸ κάποιων Ἱεραρχῶν καὶ κληρικῶν. Ὡστόσο, τὸ θέμα ἀρχίζει νὰ ἀνακινεῖται στὸ ἐσωτερικὸ τῆς Ἐκκλησίας, προκαλῶντας ἀνησυχία καὶ ἐρωτήματα γιὰ τὸ κατὰ πόσον εἶναι σωστὸ ἡ Ἐκκλησία νὰ ἐμπλακεῖ σὲ κάτι τέτοιο.
Πολλοὶ εἶναι αὐτοὶ ποὺ εἶναι ἀντίθετοι καὶ ἐρωτοῦν: Κατὰ πόσο ἡ ἄσκηση τραπεζικῶν ἐπιχειρηματικῶν ἐργασιῶν, μὲ σκοπὸ τὸ ἐπιχειρηματικὸ κέρδος καὶ τὴ «μπίζνα», εἶναι συμβατὴ μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, μὲ τὴν πνευματικὴ ἀποστολὴ τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὴν οὐσία τῆς Πίστης μας;
Πρὸς τὴν κατεύθυνση ἑνὸς τέτοιου προβληματισμοῦ κατατείνει καὶ ὁ παρὼν σχολιασμός. Ἂς δοῦμε ὅμως τί λένε οἱ διαρρέουσες πληροφορίες γιὰ τήν ... «ἱερὴ» αὐτὴ τράπεζα.
Τὸ ἐγχείρημα, λένε, ἀφορᾶ τὴ λειτουργία μιᾶς ἀποκλειστικὰ ψηφιακῆς τράπεζας. Ἑνὸς ὀργανισμοῦ, δηλαδή, ποὺ θὰ παρέχει τὸ σύνολο τῶν ὑπηρεσιῶν ποὺ παρέχει μιὰ κλασικὴ τράπεζα, χωρίς, ὅμως, νὰ διαθέτει φυσικὰ ὑποκαταστήματα, ἀλλὰ νὰ λειτουργεῖ ἀποκλειστικὰ μέσῳ τῆς ὀθόνης τῶν ὑπολογιστῶν ἢ τῶν κινητῶν τηλεφώνων τῶν πελατῶν της. Μία καθαρὰ ἠλεκτρονικὴ τράπεζα. Φυσικά, τίποτα δὲν ἀποκλείει ἀργότερα νὰ γίνει μία κανονικὴ τράπεζα σὰν αὐτὴ τοῦ Βατικανοῦ.
Θὰ ρωτοῦσε κάποιος: Στὴν τράπεζα αὐτὴ θὰ εἰσφερθεῖ, θὰ εἰσαχθεῖ ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο θὰ συνδεθεῖ ὡς collateral, ἡ περιουσία τῆς Ἐκκλησίας; Καὶ ἐπειδὴ ἡ μεγάλη περιουσία δὲν ἀνήκει στὸ νομικὸ πρόσωπο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος οὔτε τῶν Μητροπόλεων, ἀλλὰ στὰ αὐτοτελῆ νομικὰ πρόσωπα τῶν Μονῶν, τῶν Ἡσυχαστηρίων, τῶν Ἐνοριῶν καὶ τῶν Προσκυνημάτων, ρωτᾶμε εὐθέως: Θὰ εἰσφερθεῖ στὴν «ἱερὴ» τράπεζα καὶ ἡ περιουσία τῶν Μονῶν καὶ τῶν Προσκυνημάτων; Ἂς τὸ «ψάξουν» πιὸ βαθιὰ τὰ μοναστήρια. Ὄχι ὅμως μὲ κριτήριο τὸ κέρδος. Ἀλλὰ μὲ βάση τὸν σκοπὸ καὶ προορισμὸ τῆς δημιουργίας μοναστηριακῆς μὲ βάση τὸ Εὐαγγέλιο, τὴν Μοναστικὴ Παράδοση καὶ τὰ Τυπικὰ τῶν κτητόρων τους.
Ἐπὶ τοῦ παρόντος ἀόριστες πηγὲς βεβαιώνουν ὅτι ἡ τράπεζα αὐτὴ δὲν θὰ ἔχει collateral τὴν περιουσία τῆς Ἐκκλησίας.
Καὶ τὰ κεφάλαια γιὰ τὴν ἵδρυση καὶ τὴ λειτουργία της ἀπὸ ποῦ θὰ ἀντληθοῦν; ρωτᾶμε ἐμεῖς.
Ἀπαντοῦν οἱ «διαρροὲς» ὅτι τὰ ἱδρυτικὰ κεφάλαια θὰ κατατεθοῦν ἀπὸ ἐνδιαφερόμενους ἰδιῶτες ἐπενδυτὲς (ἄγνωστο ποιοί θὰ εἶναι καὶ ποιῶν ποίων προθέσεων καὶ ποίας προελεύσεως). Φυσικὰ οἱ ἐπενδυτὲς αὐτοὶ δὲν θὰ μείνουν ἁπλοῖ μέτοχοι τῆς τράπεζας ἀλλὰ θὰ μποῦν στὸ διοικητικὸ συμβούλιό της. Γιὰ τὴν ὥρα, λένε, ἡ προσπάθεια ἐπικεντρώνεται στὴ συγκέντρωση κεφαλαίων ἀπὸ ἰδιῶτες ἐπενδυτές, ὥστε νὰ ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἀπαραίτητη προεργασία καὶ νὰ κατατεθεῖ ὁ φάκελος πρὸς ἀδειοδότηση.
Καὶ τί "βάζει" λοιπὸν ἡ Ἐκκλησία σὲ αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα ὥστε νὰ εἶναι μέτοχος;
Τὸ πολὺ ἰσχυρὸ brand name ποὺ διαθέτει, ἀπαντοῦν. Τὸ καλὸ ὄνομά της. Τὴν ἱστορία της. Τὴν προέλευση. Τὸ σύνδεσμό της μὲ τὴν πίστη τῶν πολλῶν Ἑλλήνων μέσῳ τοῦ βαπτίσματος. Ἀκοῦς ὅτι μιὰ δράση γίνεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία μας καὶ ἀμέσως συνειρμικὰ σοῦ ἔρχεται στὸ μυαλὸ ἢ σκέψη ὅτι ἡ δράση αὐτὴ εἶναι κάτι καλό, κάτι ἀναγκαῖο γιὰ τὴ Χριστιανοσύνη, κάτι ὠφέλιμο πνευματικά. Αὐτὸ ἀκριβῶς λοιπὸν ἐπιδιώκουν καὶ οἱ ἐπενδυτὲς αὐτοὶ καὶ οἱ ἐκκλησιαστικοὶ ἄνθρωποι (προφανῶς ὑψηλόβαθμοι) ποὺ συνεργοῦν στὸ ἐγχείρημα. Νὰ πείσουν τοὺς καταναλωτὲς τῶν τραπεζικῶν ὑπηρεσιῶν ὅτι ὅσα πράττει, ὑπόσχεται καὶ διαβεβαιώνει ἡ «ἱερὴ» τράπεζα εἶναι ἅγια καὶ καλά, ὑπεράνω πάσης ὑποψίας, ἄμωμα, ὅπως ἀκριβῶς ἡ Ἐκκλησία.
Ἡ στόχευση βέβαια δὲν περιορίζεται στὰ ὅρια τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας. Εἶναι... global! Δὲν τὸ κρύβουν. Μὲ ἕδρα, λένε, τὴν Ἑλλάδα, στόχος εἶναι ἡ «ἱερὴ» τράπεζα νὰ ἀναπτύξει τὶς ἐργασίες της στοὺς τόπους ὅπου ἀνθεῖ ἡ ἑλληνικὴ διασπορὰ καὶ ὁμογένεια.
Ἔχω τὴν ταπεινὴ γνώμη ὅτι ἡ σύλληψη τῆς ἰδέας εἶναι δαιμονική!
Ἰδοὺ καὶ τὸ ὡραῖο περιτύλιγμα τῆς ἰδέας: Ἡ συμμετοχὴ τῆς Ἐκκλησίας στὸ ἐγχείρημα, σύμφωνα μὲ πρωτεργάτη τῆς προσπάθειας, εἶναι ἡ δημιουργία ἑνὸς κοινῶς ἀποδεκτοῦ πόλου ἕλξης φορέων καὶ προσωπικοτήτων ποὺ ἐπιθυμοῦν νὰ ὑπηρετήσουν τὸ «κοινὸ καλό», ὥστε τὸ ἐγχείρημα νὰ εἶναι πολυδύναμο καὶ πολυσυλλεκτικό, μὲ μετόχους ἀπὸ διάφορους χώρους καὶ διακυμαινόμενης ἰσχύος ὡς πρὸς τὴν οἰκονομική τους ἐπιφάνεια, ἀλλὰ μὲ κοινὸ στοιχεῖο τὴν ἀγάπη πρὸς τὴν Ἑλλάδα, τὴν ἀφοσίωσή τους στὴν οἰκουμενικὴ ἰδέα τῆς ἁρμονικῆς συνύπαρξης τῶν λαῶν, τὴν εὐαισθησία τους σὲ θέματα κοινωνικῆς δικαιοσύνης καὶ ἴσων εὐκαιριῶν.
Ἀργότερα, λένε καὶ δὲν τὸ κρύβουν, θὰ μπεῖ στὸ τραπεζικὸ παιγνίδι καὶ ἡ περιουσία τῆς Ἐκκλησίας. Μπορεῖ σὲ αὐτὴ τὴ φάση νὰ διαβεβαιώνεται ὅτι ἡ Ἐκκλησία δὲν θὰ βάλει κεφάλαια παρὰ μόνον τὸ ἰσχυρὸ ὄνομά της, ἀλλὰ εἶναι σαφὲς ὅτι σὲ δεύτερο χρόνο θεωρεῖται ὅτι ὑπάρχει τέτοια προσδοκία. «Νὰ δοῦμε ὅταν θὰ ἀρχίσουν νὰ προκύπτουν ἀποτελέσματα, ἂν θὰ θέλουν οἱ μητροπολῖτες νὰ μποῦν μέτοχοι σιγά-σιγά», σχολιάζει ἄμεσα ἐμπλεκόμενος. Τί μᾶς λέει δηλαδή; Τὸ νόημα εἶναι ὅτι προσδοκᾶται ὅτι μὲ τὴν ἀπόδοση κερδῶν θὰ «γλυκαθοῦν» καὶ οἱ μητροπολῖτες, ὅσοι ἀντιδροῦν, καὶ θὰ θελήσουν νὰ ἐπενδύσουν ἐκκλησιαστικὴ περιουσία. Ὄχι φυσικὰ προσωπικὴ ἀλλὰ τῶν ἐπὶ μέρους ἐκκλησιαστικῶν νομικῶν προσώπων, κυρίως μονῶν καὶ προσκυνημάτων.
Δόλιοι οἱ ἀρχικοὶ σκοποί, δόλιοι καὶ περαιτέρω στόχοι.
Τελικὸ ἀποτέλεσμα, ποὺ μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ τὸ ζητούμενο: Ἐκκοσμίκευση καὶ τῶν τελευταίων ἐκκλησιαστικῶν φρονημάτων καὶ ἀντιστάσεων.
Εἶναι πολλὰ τὰ λεφτά, Ἄρη ποὺ ἔλεγε καὶ ὁ σχωρεμένος ὁ Σπ. Καλογήρου στὴν ταινία «Λόλα».
Ἡ δράση αὐτὴ τῆς Ἐκκλησίας εἶναι βέβαιο ὅτι θὰ γεννήσει «ἐχθρούς». Πρωτίστως ἀπὸ τὶς τάξεις ὅσων θὰ θεωρήσουν ὅτι ἐνδεχομένως θίγονται τὰ συμφέροντά τους, ὅπως τὸ ὑφιστάμενο τραπεζικὸ σύστημα. Εἶναι μαθηματικὰ βέβαιο ὅτι ἡ τραπεζικὴ ἀγορὰ θὰ δεῖ τὴν ἐκκλησιαστικὴ «εἰσπήδηση» στὴν τραπεζικὴ ἀγορὰ ἀνταγωνιστικά. Ἡ Ἐκκλησία ὅμως ἑνώνει, δὲν ἀνταγωνίζεται, πολὺ περισσότερο δὲν διαιρεῖ. Καὶ κάτι ἄλλο: Αὐτοὶ οἱ ἀνταγωνιστὲς εἶναι ποὺ θὰ βγάζουν στὸν ἀέρα κάθε πραγματικὸ ἢ κατασκευασμένο, οἰκονομικὸ καὶ μή, σκάνδαλο τῶν παραγόντων τῆς «ἱερῆς» τράπεζας.
Συνειδητοποιοῦμε σὲ τί «λάκκο λεόντων» ρίχνουμε τὴ φήμη τῆς Ἐκκλησίας μας;
Δὲν εἶναι ὅμως αὐτὴ ἡ σοβαρότερη παράμετρος ποὺ θὰ βαρύνει στὴ συνείδηση τῶν πιστῶν γιὰ νὰ ἀπορρίψουν, ὡς μὴ συμβατὴ μὲ τὴν Ὀρθοδοξία καὶ τὴν ἀποστολὴ τῆς Ἐκκλησίας, τὴ σχεδιαζόμενη ἐπιχειρηματική / τραπεζικὴ δραστηριότητα τῆς Ἐκκλησίας.
Θὰ πρέπει νὰ θεωρήσουμε ἀναμενόμενο ὅτι ἀπὸ τὴν δράση τῆς Ἐκκλησίας νὰ δανείζει καὶ νὰ δανείζεται μὲ σκοπὸ τὸ κέρδος, νὰ ἀγοράζει καὶ νὰ πωλεῖ δάνεια, κοκκινισμένα ἢ μή, νὰ χρηματοδοτεῖ ἐνδεχόμενα ἄδηλες καὶ ἄνομες ἐπιχειρήσεις ποὺ φυσικὰ θὰ ἐμφανίζονται μὲ «ἠθικὸ» καὶ «καλὸ» προσωπεῖο γιὰ νὰ ξεγελοῦν, θὰ προκύψουν πολλὲς καὶ σοβαρὲς παρενέργειες. Ποὺ θὰ λειτουργήσουν σὲ βάρος τῆς Πίστης.
Ἕνα παράδειγμα: Ἡ «ἱερὴ» τράπεζα θὰ δανείζει ἰδιῶτες καὶ ἐπιχειρήσεις. Ὅταν ὁ δανειζόμενος, γιὰ ποικίλους λόγους, δὲν θὰ εἶναι σὲ θέση νὰ τὸ ἐξυπηρετήσει καὶ καταστεῖ ληξιπρόθεσμο καὶ ἀπαιτητό, «κοκκινίσει" ὅπως λέγεται, τί θὰ κάνει ἡ «ἱερὴ» τράπεζα; Δὲν θὰ προχωρήσει, ὅπως καὶ κάθε ἄλλη «μὴ ἱερὴ» τράπεζα ἢ fund στὴν κατάσχεση καὶ στὸν πλειστηριασμὸ τοῦ σπιτιοῦ ἢ τοῦ περιουσιακοῦ στοιχείου ἐξασφάλισης; Μπορεῖτε νὰ φανταστεῖτε τὶς σκηνὲς ποὺ θὰ ἐκτυλίσσονται πρὸ τοῦ πλειστηριασμοῦ καὶ τῆς ἐξώσεως καὶ τὶς κατηγόριες ποὺ θὰ ἐκστομίζονται σὲ βάρος τῆς Ἐκκλησίας;
Πῶς μποροῦμε λοιπὸν νὰ ἀποκρούσουμε τὶς κατηγορίες αὐτὲς καὶ τὰ ἐρωτήματα ποὺ αὐθόρμητα θὰ γεννηθοῦν, ἰδιαίτερα στὶς ἀδύνατες πνευματικὰ συνειδήσεις τῶν νεοελλήνων, γιὰ τὸν πνευματικὸ καὶ κοινωνικὸ ρόλο ποὺ πρέπει νὰ ἔχει ἡ Ἐκκλησία; Ἰδιαίτερα τὸ ἐρώτημα πῶς μπορεῖ ἡ Ἐκκλησία νὰ λειτουργεῖ μὲ κριτήριο τὸ ἐπιχειρηματικὸ κέρδος; Σὲ μία τέτοια ἰδίως ἐποχὴ καὶ σὲ μιὰ τέτοια κοινωνία (τὴν Ἑλληνικὴ) ὅπου ἀπὸ τὴν οἰκονομικὴ κρίση καὶ μετά, ἡ λειτουργία τοῦ τραπεζικοῦ συστήματος εἶναι ἔννοια ἀρνητικὰ φορτισμένη. Πῶς θὰ μποροῦν οἱ κληρικοί μας νὰ δικαιολογοῦνται γιὰ μιὰ τέτοια δράση τῆς Ἐκκλησίας σὲ ἐκείνους τούς πιστοὺς πού, πιεζόμενοι ἀπὸ οἰκονομικὰ βάρη, καταφεύγουν στὴν Ἐκκλησία γιὰ νὰ ἀναζητήσουν οἰκονομικὴ βοήθεια καὶ παρηγορητικὸ λόγο, ὅταν τὴν ἴδια στιγμὴ θὰ γνωρίζουν ὅτι καὶ ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία δρᾶ ὅπως καὶ οἱ ἄλλες τράπεζες;
Τὸ σοβαρότερο ὅμως καὶ τὸ πλέον οὐσιαστικὸ ἐρώτημα στὸ ὁποῖο θὰ κληθοῦν νὰ ἀπαντήσουν (ἀπολογούμενοι) οἱ Ἱεράρχες μας θὰ εἶναι τὸ ἑξῆς: Εἶναι ἡ ἀποστολὴ τῆς Ἐκκλησίας νὰ κάνει «μπίζνες»; Καὶ μάλιστα τέτοιες «μπίζνες»;
Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ἱδρυτὴς τῆς Ἐκκλησίας, ἔδιωξε μὲ μαστίγιο τοὺς ἀργυραμοιβοὺς (σαράφηδες) ἀπὸ τὸν Ναὸ τοῦ Σολομῶντα καὶ ἀναποδογύρισε τοὺς πάγκους τους. Ἔδιωξε τοὺς πρόδρομους τῶν σημερινῶν τραπεζιτῶν ἀπὸ τὸ Ναό Του. Ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας σήμερα θὰ τοὺς βάλει «ἐντός»; Θὰ συνεταιριστεῖ μαζί τους;
Θεωρῶ σκόπιμο νὰ ὑπενθυμίσω στοὺς Ἱεράρχες μας τὰ παρακάτω χωρία ποὺ καταδικάζουν τὴ μανία τοῦ πλουτισμοῦ, τὴ σκληρότητα τοῦ πλούτου καὶ παροτρύνουν τὴν ἀνακατανομὴ τοῦ εἰσοδήματος πρὸς ὄφελος τῶν φτωχῶν.
Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ἦταν ἐναντίον τῆς συσσώρευσης ὑλικοῦ πλούτου, τὸν ὁποῖο θεωροῦσε ἐφήμερο. (Ματθαῖος Στ' 19). Ὁ ἴδιος ἦταν ἀκτήμονας καὶ χαρακτηριστικὰ ἔλεγε γιὰ τὸν ἑαυτό του ὅτι ἐνῷ τὰ πουλιὰ καὶ οἱ ἀλεποῦδες ἔχουν φωλιὲς αὐτὸς δὲν εἶχε ποὺ νὰ μείνει καὶ νὰ ἀναπαυθεῖ (Ματθαῖος Η' 20, Λουκᾶς Θ' 58).
Ἀκόμα ἔθετε ὡς προϋπόθεση γιὰ νὰ γίνει κάποιος πλούσιος μαθητής του, τὸ μοίρασμα τῆς περιουσίας του στοὺς φτωχούς, δηλαδὴ τὴν ἀνακατανομὴ τοῦ πλούτου πρὸς ὄφελος τῶν οἰκονομικὰ ἀσθενέστερων. (Ματθαῖος ΙΘ' 21, Λουκᾶς ΙΗ' 22). Ὅποιος δὲν μοιράσει τὸν πλοῦτο του στοὺς πένητες, δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι μαθητής μου, ἔλεγε μὲ ἔμφαση στὸν στενὸ κύκλο τῶν ὀπαδῶν του. (Λουκᾶς ΙΔ' 33).
Τονίζοντας τὸ ἰδανικὸ τῆς ἀκτημοσύνης εἶπε στοὺς 70 μαθητὲς νὰ μὴν πάρουν χρήματα μαζί τους, στὴν πορεία τους πρὸς τὰ χωριά γιὰ κήρυγμα. (Λουκᾶς Ι 3-4).
Στοὺς μαθητές του δίδασκε ὅτι εἶναι εὐκολότερο νὰ περάσει ἡ καμήλα ἀπὸ τὴν τρῦπα τοῦ βελονιοῦ παρὰ ὁ πλούσιος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν (Ματθαῖος ΙΘ' 23-24 Μᾶρκος Ι' 23,25, Λουκᾶς ΙΗ' 24-25).
Τέλος, κάκιζε τοὺς ἀνάλγητους πλούσιους μὲ σφοδρότητα λέγοντάς τους «Ἀλίμονο σὲ ἐσᾶς τοὺς πλούσιους γιατί δὲν θὰ ἱκανοποιηθοῦν τὰ αἰτήματά σας. Ἀλίμονο στοὺς χορτασμένους γιατί θὰ πεινάσουν». (Λουκᾶς Στ' 24-25).
Περιττὸ νὰ πῶ ὅτι τὸ ὑγιὲς καὶ μὴ ἐκκοσμικευμένο κομμάτι τῆς Ἐκκλησίας, ὅσο ἀπομένει, ἀπὸ κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς πρέπει νὰ ἀντιδράσει ὑγιῶς καὶ νὰ ὑψώσει φωνὴ διαμαρτυρίας. Νὰ ἀποτρέψει αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα.
Δὲν χρειαζόμαστε καὶ ἄλλες τράπεζες. Ἱερὲς καὶ ἀνίερες. Παραδείγματα ὀρθοδοξίας καὶ ὀρθοπραξίας χρειαζόμαστε.
Παπᾶδες καὶ καλόγεροι, ὅσοι πιστοί, φωνάξτε. Χανόμαστε!
Ἡ ἐκκοσμίκευση τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἡ αἰτία τῆς δογματικῆς μας πτώσεως. Ἡ ἐκκοσμίκευση δὲν ἐμφανίζεται σὰν ἀπ’ εὐθείας ἄρνηση τοῦ Θεοῦ, κι αὐτὸ εἶναι ποὺ τὴν κάνει δυσδιάκριτη. Δὲν βάλλει κατὰ μέτωπον. Δὲν ἀρνεῖται τὰ δόγματα, ἀρνεῖται ὅμως τὸν ὀρθόδοξο τρόπο ζωῆς. Ἰδεολογικοποιεῖ τὰ δόγματα καὶ δὲν τὰ θεωρεῖ προτάσεις ζωῆς. Ἀποκόβει τὴ ζωὴ ἀπὸ τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως. Καὶ ζεῖ ὅπως θέλει καὶ κατὰ τὸ δοκοῦν. Αὐτὸ συνεπάγεται ἀλλαγὴ θρησκείας, χωρὶς ἐξωτερικὴ ἀλλαγὴ τοῦ δόγματος.
Καλὸ Πάσχα. Καλὴ μετάνοια.
Τρίκαλα 31.3.2025
Τρίκαλα 31.3.2025
Εκκλησία: Αποταμίευση χρήματος ή αποταμίευση Χάριτος;
ΑπάντησηΔιαγραφή«εἶπε δὲ Πέτρος· ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι· ὃ δὲ ἔχω τοῦτό σοι δίδωμι· ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου ἔγειρε καὶ περιπάτει». (Πράξ. 3,6)
Λείπει η ταπείνωση,δυστυχώς!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔόξα τα λεφτά θεό έχουμε ! Δυστυχώς αυτό ισχύει σήμερα .
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ λέξη Θεός, Σπύρο, γράφεται πάντα με κεφαλαίο το Θ.
ΔιαγραφήΌταν φυσικά εννοούμε τον αληθινό Θεό της Ορθόδοξης Εκκλησίας.