Στὶς 2 Φεβρουαρίου 2025 ἔληξε ἡ πρώτη προθεσμία συμμόρφωσης (ἀφορᾶ στὰ Κεφάλαια Ι καὶ ΙΙ) μὲ τὴν πράξη τῆς ΕΕ γιὰ τὴν τεχνητὴ νοημοσύνη (AI ACT, Κανονισμὸς 2024/1689 τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίου καὶ τοῦ Συμβουλίου) ἡ ὁποία τέθηκε σὲ ἰσχὺ τὸν Αὔγουστο 2024. Πρόκειται γιὰ διατάξεις ποὺ περιέχουν ρυθμίσεις ἐν εἴδει ἐξαιρέσεων ποὺ ἐπιτρέπουν στὰ κράτη-μέλη τῆς ΕΕ διενεργοῦν νόμιμα βιομετρικὴ μαζικὴ παρακολούθηση.
Αὐτὸ ὑλοποιεῖται μέσῳ τοῦ ἄρθρου 5 τοῦ Κανονισμοῦ, τὸ ὁποῖο ἐκ πρώτης ὄψεως ἐπιδιώκει νὰ κατοχυρώσει τὴν προστασία ἀπὸ τὴ χρήση συστημάτων τεχνητῆς νοημοσύνης ποὺ ἐνέχουν «ἀπαράδεκτο κίνδυνο» ("unacceptable risk"). Ὅμως, ὑπάρχουν καὶ ἐξαιρέσεις σὲ αὐτὸν τὸν κανόνα, οἱ ὁποῖες... προβλέπονται στὸν Κανονισμὸ ὡς οἱ «ἀπολύτως ἀναγκαῖες» ("strictly necessary") περιπτώσεις στὶς ὁποῖες ἐπιτρέπεται ἡ χρήση τῶν ἴδιων αὐτῶν τεχνολογικῶν συστημάτων.
Αὐτὲς οἱ ἐξαιρέσεις προκαλοῦν εὔλογες ἀνησυχίες ὅτι μία ἀπὸ τὶς συνέπειες αὐτῆς τῆς νέας νομοθεσίας εἶναι νὰ νομιμοποιήσει στὴν πραγματικότητα σὲ εὐρεῖα κλίμακα τὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση σὲ δημόσιους χώρους!
Τὸ ἄρθρο 5 ἀπαγορεύει τὴ χρήση συστημάτων βιομετρικῆς ταυτοποίησης σὲ πραγματικὸ χρόνο ἀπὸ τὶς ἀστυνομικὲς ἀρχὲς σὲ δημόσια προσβάσιμους χώρους ἀλλὰ τὴν ἐπιτρέπει ἐφόσον ἡ χρήση αὐτὴ εἶναι «ἀπολύτως ἀναγκαία».
Οἱ «ἀπολύτως ἀναγκαῖες» περιπτώσεις περιγράφονται ὡς ἐκεῖνες στὶς ὁποῖες οἱ διωκτικὲς ἀρχὲς ἀναζητοῦν συγκεκριμένα θύματα ἀπαγωγῶν, ἐμπορίας ἀνθρώπων καὶ σεξουαλικῆς ἐκμετάλλευσης ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀναζητοῦν ἀγνοούμενους.
Ἡ δεύτερη ἐξαίρεση εἶναι ἀρκετὰ πιὸ ἀσαφής – καὶ ἄρα ἐπιδέχεται ἑρμηνειῶν ποὺ θὰ ἀνοίξουν τοὺς ἀσκοὺς τοῦ Αἰόλου- ὡς πρὸς τὸ πεδίο ἐφαρμογῆς, καθὼς ἐπιτρέπει τὴ χρήση τῶν συστημάτων ἐπιτήρησης τεχνητῆς νοημοσύνης γιὰ τὴν πρόληψη συγκεκριμένης, οὐσιαστικῆς καὶ ἐπικείμενης ἀπειλῆς κατὰ τῆς ζωῆς ἢ τῆς σωματικῆς ἀκεραιότητας φυσικῶν προσώπων ἢ πραγματικῆς καὶ ὑπαρκτῆς ἢ πραγματικῆς καὶ προβλέψιμης ἀπειλῆς τρομοκρατικῆς ἐπίθεσης·
Τέλος, ἡ συγκεκριμένη νομοθεσία θεωρεῖ ὡς «ἀπολύτως ἀναγκαία» τὴ χρήση μεθόδων μαζικῆς βιομετρικῆς παρακολούθησης γιὰ τὸν ἐντοπισμὸ ἢ ταυτοποίηση προσώπου ποὺ εἶναι ὕποπτο γιὰ μιὰ σειρὰ ἀπὸ σοβαρὲς ἀξιόποινες πράξεις!
Μὲ ἄλλα λόγια, ἀπὸ τοὺς ἀπαγορευτικοὺς κανόνες μποροῦν νὰ προκύψουν ἀρκετὰ «ἀπολύτως ἀναγκαῖα» σενάρια τὰ ὁποῖα μὲ τὶς κατάλληλες ἑρμηνεῖες θὰ ἐπιτρέπουν τὴ μαζικὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση σὲ δημόσια προσβάσιμους χώρους μὲ τεχνολογίες τεχνητῆς νοημοσύνης.
Αὐτὸ ὑλοποιεῖται μέσῳ τοῦ ἄρθρου 5 τοῦ Κανονισμοῦ, τὸ ὁποῖο ἐκ πρώτης ὄψεως ἐπιδιώκει νὰ κατοχυρώσει τὴν προστασία ἀπὸ τὴ χρήση συστημάτων τεχνητῆς νοημοσύνης ποὺ ἐνέχουν «ἀπαράδεκτο κίνδυνο» ("unacceptable risk"). Ὅμως, ὑπάρχουν καὶ ἐξαιρέσεις σὲ αὐτὸν τὸν κανόνα, οἱ ὁποῖες... προβλέπονται στὸν Κανονισμὸ ὡς οἱ «ἀπολύτως ἀναγκαῖες» ("strictly necessary") περιπτώσεις στὶς ὁποῖες ἐπιτρέπεται ἡ χρήση τῶν ἴδιων αὐτῶν τεχνολογικῶν συστημάτων.
Αὐτὲς οἱ ἐξαιρέσεις προκαλοῦν εὔλογες ἀνησυχίες ὅτι μία ἀπὸ τὶς συνέπειες αὐτῆς τῆς νέας νομοθεσίας εἶναι νὰ νομιμοποιήσει στὴν πραγματικότητα σὲ εὐρεῖα κλίμακα τὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση σὲ δημόσιους χώρους!
Τὸ ἄρθρο 5 ἀπαγορεύει τὴ χρήση συστημάτων βιομετρικῆς ταυτοποίησης σὲ πραγματικὸ χρόνο ἀπὸ τὶς ἀστυνομικὲς ἀρχὲς σὲ δημόσια προσβάσιμους χώρους ἀλλὰ τὴν ἐπιτρέπει ἐφόσον ἡ χρήση αὐτὴ εἶναι «ἀπολύτως ἀναγκαία».
Οἱ «ἀπολύτως ἀναγκαῖες» περιπτώσεις περιγράφονται ὡς ἐκεῖνες στὶς ὁποῖες οἱ διωκτικὲς ἀρχὲς ἀναζητοῦν συγκεκριμένα θύματα ἀπαγωγῶν, ἐμπορίας ἀνθρώπων καὶ σεξουαλικῆς ἐκμετάλλευσης ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀναζητοῦν ἀγνοούμενους.
Ἡ δεύτερη ἐξαίρεση εἶναι ἀρκετὰ πιὸ ἀσαφής – καὶ ἄρα ἐπιδέχεται ἑρμηνειῶν ποὺ θὰ ἀνοίξουν τοὺς ἀσκοὺς τοῦ Αἰόλου- ὡς πρὸς τὸ πεδίο ἐφαρμογῆς, καθὼς ἐπιτρέπει τὴ χρήση τῶν συστημάτων ἐπιτήρησης τεχνητῆς νοημοσύνης γιὰ τὴν πρόληψη συγκεκριμένης, οὐσιαστικῆς καὶ ἐπικείμενης ἀπειλῆς κατὰ τῆς ζωῆς ἢ τῆς σωματικῆς ἀκεραιότητας φυσικῶν προσώπων ἢ πραγματικῆς καὶ ὑπαρκτῆς ἢ πραγματικῆς καὶ προβλέψιμης ἀπειλῆς τρομοκρατικῆς ἐπίθεσης·
Τέλος, ἡ συγκεκριμένη νομοθεσία θεωρεῖ ὡς «ἀπολύτως ἀναγκαία» τὴ χρήση μεθόδων μαζικῆς βιομετρικῆς παρακολούθησης γιὰ τὸν ἐντοπισμὸ ἢ ταυτοποίηση προσώπου ποὺ εἶναι ὕποπτο γιὰ μιὰ σειρὰ ἀπὸ σοβαρὲς ἀξιόποινες πράξεις!
Μὲ ἄλλα λόγια, ἀπὸ τοὺς ἀπαγορευτικοὺς κανόνες μποροῦν νὰ προκύψουν ἀρκετὰ «ἀπολύτως ἀναγκαῖα» σενάρια τὰ ὁποῖα μὲ τὶς κατάλληλες ἑρμηνεῖες θὰ ἐπιτρέπουν τὴ μαζικὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση σὲ δημόσια προσβάσιμους χώρους μὲ τεχνολογίες τεχνητῆς νοημοσύνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου