12 Ιαν 2025

Ἡ σκληρότητα τοῦ πνευματικοῦ ἀγῶνα στὴν Ὀρθοδοξία ἑλκύει τοὺς νέους στὶς ΗΠΑ

Γράφει ὁ Νικόδημος Καλλιντέρης, νομικός

Σὲ ἕνα πολὺ πρόσφατο (4/1/25) ἐκτενὲς ἄρθρο του ὁ βρετανικὸς Telegraph ἐρευνᾶ τὸ φαινόμενο τῆς μαζικῆς μεταστροφῆς νέων ἀνθρώπων, ἰδίως ἀνδρῶν, πρὸς τὴν ὀρθόδοξη πίστη!
Σύμφωνα μὲ τὸ δημοσίευμα σὲ ὅλη τὴν ἐπικράτεια τῶν ΗΠΑ δημιουργοῦνται μὲ ραγδαίους ρυθμοὺς νέες ὀρθόδοξες ἐνορίες γιὰ τοὺς χιλιάδες νέων πιστῶν ποὺ προσεγγίζουν τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἰδίως μετά την τὴν ὑγειονομικὴ κρίση τοῦ κορωνοϊοῦ.
Κατὰ τὴν ἀρθρογράφο, εἶναι ἡ «σκληρότητα», ἡ «ἀρρενωπότητα» καὶ ἡ «αὐθεντικότητα» τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς πίστης αὐτὰ ποὺ ἑλκύουν τοὺς νέους πιστοὺς ἐν ἀντιθέσει μὲ τὴν «χαλαρότητα» ποὺ ἔχουν νὰ ἐπιδείξουν... οἱ ἄλλες χριστιανικὲς ὁμολογίες.
Λένε ὅτι οἱ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς νέους προσήλυτους βρῆκαν τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία παρακολουθῶντας διάφορα βίντεο στὸ YouTube ἢ ἀκούγοντας διαδικτυακὲς ἐκπομπές!
Ὁ Matthew Ryan, ἕνας πρώην ἀθεϊστής, o ὁποῖος γιὰ πρώτη φορὰ ἄκουσε γιὰ τὴν ὀρθόδοξη πίστη τυχαία σὲ ἕνα βίντεο στὸ Youtube, δηλώνει ὅτι αὐτὰ ποὺ τὸν προσέλκυσαν πραγματικὰ στὴν Ὀρθοδοξία ἦταν ἡ δομή της, ἡ συμβουλευτικὴ καθοδήγηση, ἡ αὐθεντικότητα καὶ ἡ ἱστορικότητα της.
Μιὰ ἔρευνα τοῦ 2023 ἀπὸ τὸ Ὀrthodox Studies Institute κατέγραψε μιὰ αὔξηση τῆς τάξης τοῦ 80% στὶς μεταστροφὲς πρὸς τὴν Ὀρθοδοξία ἐντὸς τοῦ 2022 συγκριτικὰ μὲ αὐτὲς τὸ 2019! Ἀπὸ αὐτὲς τὸ 60% ἀφορᾶ ἄνδρες!

Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς νεοεισερχόμενους στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἑλκύονται ἀπὸ τὴν ἔμφαση ποὺ δίνεται στὴν ἄρνηση τοῦ ἑαυτοῦ τους καὶ στὸν «πιεστικὸ» πνευματικὸ ἀγῶνα.
Γιὰ κάποιους αὐτὴ εἶναι μιὰ θεμελιώδης διαφορὰ σὲ σχέση μὲ ἄλλες χριστιανικὲς κοινότητες οἱ ὁποῖες εἶναι περισσότερο «θηλυκοποιημένες» ("feminised").
Στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία οἱ πιστοὶ παρακολουθοῦν πολύωρες ἀκολουθίες ἐνῷ ὀφείλουν νὰ νηστεύουν γιὰ μεγάλα χρονικὰ διαστήματα.

Ὁ 32χρονος Emmanuel Castillo μεταστράφηκε πρὸς τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τὸ 2019, ὅταν ξεκίνησε
νὰ διαβάζει τὴ Βίβλο ἐνῷ φρουροῦσε κρατούμενους τῆς Ἀλ Κάϊντα στὶς φυλακές του Γκουαντάναμο!
Ὁ πρώην παλαιστὴς ἀνῆκε μέχρι τότε σὲ μιὰ προτεσταντικὴ ὁμολογία, ἀλλὰ ἔνιωθε ὅτι οἱ τελετουργίες της δὲν ἦταν καὶ πολὺ διαφορετικὲς ἀπὸ μιὰ βραδινὴ σαββατιάτικη ἔξοδο τοῦ σὲ ἕνα μπάρ.

Εἶχαν τὸ ἴδιο εἶδος φωτισμοῦ, τὸ ἴδιο εἶδος μουσικῆς, ἄφηναν τὴν ἴδια αἴσθηση... Ἀφοῦ διάβασε τὰ Εὐαγγέλια καὶ τὸ βιβλίο τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων κατανόησε ὅτι δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἦταν ἔτσι ἡ θεία λατρεία πρὶν ἀπὸ 2000 χρόνια καὶ γι’ αὐτὸ ἐγκατέλειψε τοὺς Προτεστάντες!
Ὁ ἴδιος θεωρεῖ ὅτι μέρος τῆς αὔξησης τοῦ ποσοστοῦ τῶν ἀνδρῶν ποὺ προσεγγίζουν τὴν Ὀρθόδοξη ἐκκλησία ἔχει ὡς αἰτία τὴν ἀπόρριψη τῆς «θηλυκοποίησης» ("feminisation") τῶν ἄλλων χριστιανικῶν δογμάτων.
Σημειώνει ὅτι «εἶναι λυπηρὸ ποὺ ὁ φεμινισμὸς ἔχει βυθίσει τὰ δόντια του σὲ ὅλες τὶς ὀργανώσεις μας γιὰ νὰ συμπεριλάβει καὶ τὸν Χριστιανισμό».
Λέει ἐπίσης ὅτι οἱ ὀρθόδοξοι κληρικοὶ μοιάζουν μὲ Πατέρες, εἶναι δυνατοὶ πνευματικά, διανοητικὰ καὶ σωματικὰ καὶ θεωρεῖ ὅτι οἱ σημερινοὶ ἄνδρες νεαρῆς ἡλικίας λαχταροῦν νὰ ἀκολουθήσουν ἕναν καλὸ Πατέρα.

Ὁ π. Τιμόθεος Παυλάτος τῆς ἐνορίας τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης στὸ Chadler της Ἀριζόνας ἐπισημαίνει ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀποτελεῖ μιὰ πρόκληση ("challenge") γιὰ πολλοὺς νέους ἄνδρες! Πιστεύει ὅτι «ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἐπίσης πρόκληση καὶ σωματικὰ καὶ ἀπαιτεῖ πολλά...
Ζοῦν σὲ ἕναν κόσμο τῆς στιγμιαίας ἱκανοποίησης ὅπου ἁπλᾶ παίρνεις αὐτὸ ποὺ θέλεις, αὐτὸ ποὺ νιώθεις ὅτι θέλεις, αὐτὸ ποὺ νομίζεις ὅτι χρειάζεσαι... Ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι τὸ ἀντίθετο ἀπ’ αὐτό, ἀρνεῖσαι τὸν ἑαυτό σου».

Ἡ Sarah Riccardi-Swartz, Καθηγήτρια Θρησκειῶν καὶ Ἀνθρωπολογίας στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Northeastern, ἡ ὁποία ἑστιάζει τὴν ἔρευνά της στὶς πρόσφατες μεταστροφὲς πιστῶν πρὸς τὴν Ὀρθοδοξία, σημειώνει ὅτι ἄρχισε νὰ βλέπει μιὰ αἰσθητὴ αὔξηση τοῦ ποσοστοῦ τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἀναζητοῦσαν τὴν ὀρθόδοξη πίστη ἀπὸ τὸ 2016! Δηλώνει ὅτι αὐτὴ ἡ τάση αὐξήθηκε σὲ μεγάλο βαθμὸ κατὰ τὴν περίοδο τοῦ κορωνοϊοῦ!

Χαρακτηριστικὰ διαπιστώνει τὸ ἑξῆς: «Ἤμασταν γιὰ πολὺ χρόνο στὰ σπίτια μας τὸ 2020 καὶ κατὰ ἕνα μέρος καὶ ἐντὸς τοῦ 2021. Οἱ ἄνθρωποι εἶχαν τὸν χρόνο νὰ δημιουργήσουν περιεχόμενο καὶ νὰ βροῦν ὑλικὸ στὸ Διαδίκτυο καὶ καταγράψαμε ἐκείνη τὴν περίοδο μιὰ αὔξηση τῶν νέων ἀνδρῶν καὶ ἀνδρῶν γενικὰ ποὺ ἦταν Ὀρθόδοξοι ἢ ἐκδήλωναν ἐνδιαφέρον νὰ γίνουν Ὀρθόδοξοι, δημιουργῶντας περιεχόμενο γιὰ νὰ βρεῖ ὁ κόσμος τὴν Ὀρθοδοξία».

Εἶναι δύσκολο νὰ ἔχουμε ἀκριβὴ εἰκόνα γιὰ τὸ πόσοι Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ ὑπάρχουν στὶς ΗΠΑ λόγῳ ἔλλειψης δεδομένων.
Τὰ πιὸ ἐνημερωμένα στοιχεῖα εἶναι ἀπὸ τὸ 2010, ὅταν τὸ Pew Research Center βρῆκε ὅτι τὸ 0,5 % τοῦ πληθυσμοῦ τῶν ΗΠΑ ἦταν Ὀρθόδοξοι.

Ὁ π. Σεραφεὶμ Holland στὸν Ἅγιο Νικόλαο στὸ McKinney του Τέξας παρατήρησε κι αὐτὸς ἕνα κῦμα μεταστροφῶν πρὸς τὴν ὀρθόδοξη πίστη τὰ τελευταῖα χρόνια!
Ὁ ἴδιος λέει ὅτι ἡ μία πτυχὴ τῆς Ὀρθοδοξίας ποὺ προσελκύει νεοεισεχόμενους πιστοὺς εἶναι ὅτι ἐνῷ ἄλλες ὁμολογίες παρασύρονται σὲ μιὰ σειρὰ ἀπὸ ἀξιακὰ ζητήματα, ὅπως οἱ συζητήσεις γύρω ἀπὸ τὴν κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δὲν ἀλλάζει καὶ παραμένει σταθερή. 

2 σχόλια:

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.