14 Σεπ 2018

Ἀσφαλῶς «νίκας τοῖς βασιλεύσι» ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ

Λόγος ποιητικὸς ἡ ἐκκλησιαστικὴ ὑμνογραφία, δημιούργημα σπουδαίων καλλιτεχνῶν τοῦ λόγου ποὺ οἰκοδόμησαν μνημεῖα ὁλοζώντανα κι ἂς χιλιοχρόνισαν πολλὰ ἀπὸ αὐτά. Στὰ χρόνια τῆς νεοελληνικῆς μεταπολίτευσης ἡ χούντα τῶν νεόκοπων «δημοκρατῶν» ἀπαιτεῖ «εὐσεβεῖς» καὶ ὄχι «βασιλεῖς». Εἶναι δύσκολο, καταλαβαίνω, νὰ ἀντιπαλαίσει κανεὶς τὴν ἄγνοια καὶ τὴν ὑποκρισία. 

Ο ἐκκλησιαστικὸς ποιητικὸς λόγος μεταξὺ ἄλλων ἐμπεριέχει τρία μετωπιαῖα χαρακτηριστικά. Ποίηση, μουσική, ἱστορία. Ἕνας στίχος ἐκκλησιαστικὸς - ἀπολυτίκι, τροπάρι, κανόνας – εἶναι γραμμένος σὲ ἕνα συγκεκριμένο ποιητικὸ μέτρο, ὑπηρετεῖται ἀπὸ συγκεκριμένη μουσικὴ σύνθεση καὶ...
μεταξὺ ὑμνογραφικῶν ἢ ἄλλων στοιχείων βρίθει ἱστορικῶν ἀναφορῶν. 

Παράδειγμα: Τὸ «Τὴ Ὑπερμάχω» εἶναι ἕνα κοντάκιο στὸ ὁποῖο ἀναγνωρίζει εὔκολα κανεὶς τὸ ποιητικό του μέτρο, ὑπηρετεῖται ἀπὸ τὴν πασίγνωστη μελωδία καὶ περιγράφει ἕνα συγκεκριμένο, γνωστό, ἱστορικὸ γεγονός. Ὁ σύγχρονός του γεγονότος ὑμνογράφος, συνθέτει ἐπιλέγοντας ἀπὸ τὰ ποιητικὰ μοτίβα τῆς ἐποχῆς του, τὶς μουσικὲς ἐπιρροὲς τῆς ἐποχῆς του καὶ ἡ ὁρολογία ἀντλεῖται ἀπὸ τὸ πολιτικό, κοινωνικό, ἱστορικό, καὶ πολιτιστικὸ παράδειγμα τῆς ἐποχῆς του. 

Εσείς, οἱ «ἐκκλησιαζόμενοι» τοῦ ἁγιασμοῦ καὶ τῶν ἐπίσημων δοξολογιῶν τῆς κάμερας καὶ τῆς ψήφου, δὲν ἀντιλαμβάνεστε ἀσφαλῶς πὼς εἶναι ἔγκλημα κατὰ τοῦ παγκόσμιου πολιτισμοῦ νὰ ζητᾶτε ἀντικατάσταση λέξεων ἢ φράσεων ἀρχαίων ποιητικῶν ἔργων ἐπειδὴ δὲν ἐξυπηρετοῦν τὰ πρόσκαιρα ἰδεολογικά σας συμφέροντα. 

Εσείς, οἱ «δημοκράτες» τῆς ἐξουσίας τῶν ὀλίγιστων. Ώ, εἶστε τόσο ὑποκριτὲς μὲ τὸ δημοφιλὲς «νίκας τοῖς βασιλεύσι»! Ἂν δὲν ἤσασταν, θὰ ζητούσατε ἀντικατάσταση σὲ χίλια καὶ παραπάνω χωρία τῆς ἐκκλησιαστικῆς ποίησης ὅπου βασιλεῖς, ἄνακτες καὶ αὐτοκράτορες κοσμοῦν λεκτικὰ τὴν ὑπέροχη ἐκκλησιαστικὴ ποιητική μας παράδοση. Ἂν δὲν ἤσασταν, θὰ ἐπιχειρούσατε ἐπίσης νὰ ἐπιβάλετε στοὺς καλλιτέχνες ποὺ ἑρμηνεύουν Σοφοκλῆ ἢ Αἰσχύλο νὰ ἀντικαταστήσουν τὴν «ἀπαγορευμένη» ὁρολογία γιὰ νὰ μὴν θιχτοῦν οἱ «δημοκρατικὲς» εὐαισθησίες σας. 

Εσείς, οἱ νεοέλληνες τῆς ἀνύπαρκτης πολιτιστικῆς καταγραφῆς του δυοχιλιάδες, κορδώνεστε ἐμπρὸς σὲ γίγαντες τῆς ποίησης καὶ τῆς μουσικῆς καταδικάζοντάς τους ἀκόμα καὶ γιὰ τὴν «ἀτυχία» τους νὰ ζήσουν σὲ συγκεκριμένες ἱστορικὲς περιόδους. 

Και νῦν, στὰ χρόνια τῆς μιζέριας καὶ τῆς καθολικῆς πενίας, ἀρνοῦμαι κύριοι νὰ συνταχθῶ ἢ ἔστω νὰ σᾶς ἀνεχθῶ, νὰ κάνω παραχώρηση. Πῶς νὰ προδώσω τὴν Τέχνη τῶν πολιτιστικῶν μου προγόνων, τῆς καταδικῆς μου ρωμαίικης παράδοσης; Ἀσφαλῶς λοιπόν, ἀσφαλέστατα, «νίκας τοῖς βασιλεύσι» ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ.

4 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια για το αρθρο σας πολυ ωραιο.. θα ηθελα ομως να ρωτησω χωρις καμια δόση ειρωνείας, ειχε παρθεί απόφαση απο συνοδο να λεμε ευσεβεσι; ή καποιος απο τους γνωστους μου μπερδευετε; οποιος γνωρισει ας απαντησει προκειμένου να μπορουμε να στηριξουμε την συγκεκριμένη αποψη . Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οχι, ηταν αποφαση του μακαριστου Χριστοδουλου προκειμενου να ηρεμησουν οι Πασοκοι που ειχαν επελθει λαυροι και χωνοντουσαν παντου ακομα και στα εκκλησιαστικα και για να μην υπαρξει περαιτερω διχασμος στον λαο, εφταναν τα πρασινα και μπλε καφενεια.....
      Στους εξω χωρους θα λενε "ευσεβευσι" και μεσα στις εκκλησιες "βασιλευσι". Ηταν τοτε που το Πασοκ κατεφερετο κατα της βασιλικης περιουσιας για ψηφους.
      Θυμαμαι ακομα οτι οταν τον ειχε στριμωξει με τα "σοσιαλιστικα" η κυβερνηση, τους απειλησε οτι θα επαναφερει το παλαιο ημερολογιο και αμεσως εσιωπησαν. Οσοι καταλαβαν.....
      Αν ζουσε σημερα πολλα θα ειχε περισωσει, ηταν Ελληνας και ειχε ηγετικα προσοντα και τον φοβηθηκαν πολυ.
      Σημερα οσοι το συνεχιζουν ειναι αριστεριζοντες και καθολου ενημεροι. Παραμενει το "βασιλευσι", τα τροπαρια της εκκλησιας μας που γραφτηκαν απο Αγιους Πατερες δεν αλλαζουν.

      Διαγραφή
  2. Μόνο αυτό είναι;
    Τα αναθέματα των αιρετικών και οι χαρακτηρισμοί προς του Εβραίους που αφαιρέθηκαν από τα λειτουργικά κείμενα;

    Στο κάτω-κάτω της γραφής, οι Έλληνες πάντα είχαμε βασιλέα ή αυτοκράτορα.
    Δημοκρατία είχε μόνο η πόλη της Αθήνας και για μια εκατονταετία. Και είναι γεγονός ότι οι πρόγονοί μας, και ειδικά οι πιο ευφυείς από αυτούς, δεν ήταν και πολύ ενθουσιασμένοι με το νέο υπό δοκιμή πολίτευμα...
    Και η σημερινή "δημοκρατία" δεν έχει καμιά σχέση με εκείνη των αρχαίων Ελλήνων, δεν είναι καν δημοκρατία (αλλά μάλλον μασονοκρατία) και οι "εκπρόσωποί" της δεν εκπροσωπούσαν ποτέ τον Ελληνισμό.

    Άρα, γιατί όχι «νίκας τοῖς βασιλεύσι»;
    Βασιλέα είχαμε επί χιλιετίες και μόνο με βασιλέα είδαμε κάποια προκοπή μέσα στην ιστορία μας, όταν ήταν Έλληνας και όχι εισαγόμενος τουλάχιστον. Τον Καποδίστρια τον κατηγορούσαν ότι έπαιρνε πολλές εξουσίες πάνω του. Και αυτό δεν ήταν μια μορφή βασιλείας; Ή στη Ρωσσία όπου, ναι μεν έχουν δημοκρατία, δεν αποτελεί ο Πούτιν μια βασιλική μορφή; Μπορεί να μην έχει τόσες εξουσίες, αλλά καθοδηγεί ολόκληρο το ρωσικό έθνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η απόφασις της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας θεωρώ ότι είναι να λέγεται "τοις βασιλεύσι"εντός των ιερών ναών και όπου γίνεται αγιασμός εκτός να χρησιμοποιήται το "τοις ευσεβέσι". Αλλά ωρισμένοι ψαλτάδες το παρακάνουν , ενώ οι ιερείς λέγουν "τοις ευσεβέσι"ο δεξιός πρωτοψάλτης του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης έλεγε "τοις ευσεβέσι".Αλήθεια τί εφοβείτο;Η Εκκλησία τον πληρώνει όχι κάποιοι άλλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.