14 Μαΐ 2012

Ὁ Γέροντας Ἰωσὴφ ὁ Ἡσυχαστὴς συνεχιστὴς τῆς ἡσυχαστικῆς καὶ φιλοκαλικὴς παραδόσεως

(ποτελε Εσήγηση στ Διορθόδοξο πιστημονικ Συνέδριο, Γέροντας ωσφ συχαστής, γιον ρος – Φιλοκαλικ μπειρία, θήνα 22-24/10/2004.)

Ι. Γενικ – Εσαγωγικ
ναγνώστης τν κειμένων το π. ωσφ το συχαστ χει τν βαθύτατη ασθηση, τι μελετ κείμενα τς ντως ζως. Δ’ ατν χει μπροστά του συμπυκνωμένη λόκληρη τν προηγούμενη συχαστικ κα φιλοκαλικ μπειρία τς κκλησίας, σαρκωμένη σ σύγχρονο προσωπικ βίωμα, «νταύθα κα νν» (δ κα τώρα). λόγος το μακαριστο συχαστ εναι γιογραφικς κα πατερικός, πάντοτε μως ζωνταν ποκαλυπτικός. χοντας σαφ τ πνευματικ κριτήρια τς ρθοδόξου Παραδόσεως κα τ χάρισμα τς διακρίσεως τν πνευμάτων, παρουσιάζεται ς ριστος νατόμος τς γιοπνευματικς ν Χριστ ζως. τσι, ποκωδικοποιε μ πολλ νεση τν γιότητα, τς ντολς το Θεο, λλ κα τς ρετς πο προκύπτουν π τν τήρηση τν ντολν, καθιστώντας νεργς παροσα τν συχαστικ κα φιλοκαλικ Παράδοση στν ποχή του...
Παράλληλα, πομυθοποιε τν κοσμικ θεώρηση τς ζως κα νοηματοδοτε θετικ τς θλίψεις, τς δοκιμασίες, τν κόπο κα τν πόνο, κα ποδεικνύει πολύτως φικτ κα σήμερα τν φαρμογ το Εαγγελίου κα τν σκητική της κκλησίας[1]. Μς δίδαξε μπειρικς, τι Φιλοκαλία προϋποθέτει πωσδήποτε τν φιλοπονία κα τν αταπάρνηση νάντια στ φιλαυτία το παλαιο νθρώπου.
Βάσιμα μπορομε ν ποστηρίξουμε, τι δν προβάλλει τίποτε δικό του. Εναι πλς νας αθεντικς συνεχιστς τς συχαστικς Παραδόσεως, τν ποία...
παναδιατύπωσε, τν ξαναζωντάνεψε κα τν πλούτισε μ σύγχρονα κα προσωπικ δεδομένα. Τεκμηρίωσε κα νέδειξε ς συχαστς τν γιοπνευματικ-φιλοκαλικ ζω τς κκλησίας, πιστοποιώντας στν παρξή του τν πραγμάτωση το σκοποτς νανθρωπήσεως το Θεο Λόγου γι τν χαρισματικ θέωση το νθρώπου. πέδειξε μπειρικς, τι τ φρόνημα τν «φερομένων π το γίου Πνεύματος» εναι διαχρονικς τ ατ[2]. τσι, πρόβαλε πειστικ τν σπουδαιότητα τς προσωπικς μπειρίας, πο προκύπτει π τ βίωση τς χαρισματικς παρουσίας το γίου Πνεύματος στ πλαίσια τς συχαστικς ζως. πέδρασε ναγεννητικ σ λόκληρη γενι ς διακριτικς πνευματικς Πατέρας. Μ τ σκληρ σκηση κα τ νοερ προσευχή, πο βίωσε κα δίδαξε, νδυνάμωσε μπειρικς κα νέδειξε πραγματικ τν συχασμ[3]. πρξε συνεχιστς τς συχαστικς Παραδόσεως, φο, πως σημειώνει διος, τν συχαστικ τάξη κα τ Τυπικό του τ παρέλαβε π προγενεστέρους γίους σκητς[4]. Στ γιον ρος, κατ τν μαρτυρία του, βρκε τος πνευματικος προγόνους το[5] «ν πράξει κα θεωρία»[6]. Ατο ταν ο «ν πείρα κα πράξει διδάκτορες»[7] κατ τν πρωτότυπη κα πιτυχ διατύπωσή του.
χοντας τν εαρέστηση το διου του Θεο, μπειρικς πιβεβαιωμένη στ ζωή του, διαφορε κυριολεκτικ γι τν κοσμικ γνώμη, λλ κα γι τν πώδυνη περιφρόνηση τν γγς κα τν μακρν[8]. Σηκώνει σοβίως τν μαρτυρικ σταυρ τς μομφς το «πλανεμένου»[9] κα συνεχίζει πτόητος τν συχαστικ κα φιλοκαλικ Παράδοση, πο παρέλαβε, δίνοντας ταυτόχρονα τ προσωπικ χαρακτηριστικό του στίγμα.
Ο σύγχρονοί του μοναχο στ γιον ρος μένουν κατ κανόνα στν ξωτερικ τύπο το μοναχισμο[10] μ ντονη τν καμψία στν τυπικ θρησκευτικότητα. Κατ τν παροσα περίοδο κα ατ δια πνευματικ ζω χει θεσμοποιηθε κα τυποποιηθε. τσι, ο περισσότεροι μοναχο διαφορον γι τν συνεχ πνευματικ γρήγορση, τν πατερικ νήψη, κα στρέφονται πρς τ λικ γαθ[11]. Ο φιλοκαλικο Πατέρες το σχετικ πρόσφατου γι’ ατος παρελθόντος, ο γνωστο μ τ ερωνικ πίθετο «Κολλυβάδες»[12] κα τ ργα τν Νηπτικν Πατέρων, πο ατο φιλοπόνησαν, γνοήθηκαν στν πράξη. φιλοκαλικ ναγέννηση, πο ξεκίνησε π τ γιον ρος στ τέλη το 18ου αιώνα κα προέκυψε π τ ποκαλούμενο Κίνημα τν «Κολλυβάδων» μ σκοπ τν πνευματικ ναβάπτιση δι τς πιστροφς στος Πατέρες, πέρασε στ περιθώριο τς περιφρονήσεως. Συνακόλουθα, νηπτικ κα συχαστικ βιωτ το γέροντα ωσφ μφανίζεται ξωτερικς κα ποιοτικς νόμοια πρς τ ερύτερο κοινωνικ περιβάλλον του, γι’ ατ κα προκαλε τν δυσμένεια[13], τν μφισβήτηση, λλ κα τν ντονη ντιπαράθεση κα πόρριψη π τος συγχρόνους του σκητς[14]. Τν περίοδο ατ σπανίζει μφάνιση πρακτικν πνευματικν δηγν μ τν γιοπνευματικ διάκριση τν πνευμάτων[15]. λλοτρίωση π τν συχαστικ κα φιλοκαλικ Παράδοση τς κκλησίας, μάθεια κα λλειψη πνευματικς διακρίσεως[16] χουν φτάσει σ τέτοιο βαθμ στν ποχή του, στε, ποιος μιλ γι τν θεία Χάρη κα τν κάθαρση το σω νθρώπου π τ πάθη ν θεωρεται πλανεμένος[17], ν νοερ ργασία κα νοερ προσευχ ν θεωρεται κάτι ς αρεση[18]. Ατ τ τελευταα νακαλον στ μνήμη μας τν πνευματικό του προπάτορα[19] γιο Συμεν τν Νέο Θεολόγο κα τν ποχή του, ποία ντιδροσε κατ νάλογο τρόπο στν ζωνταν χαρισματικ μπειρία του.
Θ πρέπει ν πογραμμίσουμε διαίτερα τ γεγονός, τι φιλοκαλικς μς γέροντας ωσφ πρξε θεοδίδακτος[20]. τσι, παρότι κατ κόσμον γράμματος, μιλ ς ριμος κα μπειρος πιστήμονας[21], ς ξουσία χων στ πνευματικά, γιατί μαθε «παθν τ θεία[22]. μαθε σα διδάχθηκε π τς θεοπρεπες θεωρίες[23]. Πρτα εδε τν Θε κα μετ μίλησε γι’ ατόν. Γι’ ατ κα λόγος το χει ποδεικτικ χαρακτήρα[24]. Ο Επιστολές κα λα τ κείμενά του γράφονταν μετ π πολύωρη προσευχ[25]. λλ κα τ εκοσιτετράωρο πρόγραμμά του ταν αστηρ καθορισμένο μέχρι λεπτομερειν, κα πόλυτα προσαρμοσμένο στν γιοπνευματικ συχαστικ ζω[26]. Γι’ ατό, λλωστε, κα ταν παραβιάζονταν ατ τάξη τς ερς συχίας, διαπίστωνε μπειρικς, τι βλάπτονταν πνευματικς[27].

ΙΙ. μπειρικ Θεολογία
συχαστικ κα φιλοκαλικ Παράδοση καθεαυτν χει θεολογικς προϋποθέσεις κα στέρεη θεολογικ ποδομή, πο διασφαλίζουν κα τν κκλησιαστικο χαρακτήρα αθεντικότητά της. φιλοκαλικς λόγος το μακαριστο συχαστ μς χει βιωμένες τς θεολογικς προϋποθέσεις, κα παρ τν πλοϊκ διατύπωσή του χει μεγάλη θεολογικ βαθύτητα. Εναι ργανικ κα ρρηκτα συνδεδεμένος μ τν γιοπνευματικ ζω κα προβάλλει μ τν δικό του τρόπο τν μπειρικ χαρακτήρα τς πίστεως. θεολογία το εναι σύντομη λλ λκυστική, γιατί ναδύεται ζωντανή, ς βιωμένη κφραση το ζωοποιο Πνεύματος το Θεο. ποτελε ποκωδικοποιημένη νάπτυξη τς εαγγελικς διδασκαλίας, ξένη πρς κάθε ρθολογισμ κα θεολογικ στοχασμό.
θεολογία το εναι μπειρικ – βιωματικ – χαρισματική. ποτελε κτιστ κφραση τς μπειρίας το κτίστου Θεο κα τν μυστηρίων το[28], το κτίστου φωτς[29], το χώρου κα το τρόπου τς παρουσίας το Θεο[30].
Θ ναφερθομε δειγματοληπτικς σ ρισμένες μόνο πλευρς τς θεολογίας το παρακάμπτοντας τν ριστη κα πρωτογενος χαρακτήρα θεολογία του γι τ κτιστο φς, πειδ γι’ ατν θ γίνει λόγος σ εδικ Εσήγηση. Θ πομε μόνον, τι εναι πολ σαφς κα χαρακτηριστικ Τριαδοκεντρικότητα τς φιλοκαλικς διδασκαλίας του, ποία χει πολλαπλς τεκμηριωμένο τ ντίκρισμά της στν συχαστικ ζωή του,[31] πράγμα πο διασφαλίζει τν αθεντικότητά της. Γνωρίζει κα βιώνει τν ναστάσιμο χαρακτήρα τς Κυριακς κα λης της Πεντηκοστς, γι’ ατ κα συνιστ τν τήρηση το Κανόνα (20ος της ’ Οκ. Συνόδου), πο φορ τν παγόρευση τς γονυκλισίας[32]. ντυπωσιάζει Κτισιολογία[33] κα θεολογικ νθρωπολογία το[34]. Κάνει λόγο γι «φωνη θεολογία τς λόγου φύσεως»[35] κα μ τ γυμνασμένα κα πνευματικς μπλουτισμένα ασθητήριά του βλέπει τ ντα, μψυχα κα ψυχα, «δι τς ναρμονίου φωνς τος»[36] ν μνολογον τν Θε κα ν παληθεύονται, τσι, σα ψάλλει κκλησία στ Θεία Λατρεία, («πάσα πνο κα πάσα κτίσις Σ δοξάζει Κύριε …»), κα διαβεβαιώνει Ψαλμωδός, («ο ορανο διηγονται δόξαν Θεο …»). λλ κα μ τν ναφορά του στ διήγηση της Γενέσεως σημειωνει εστοχα τν χαρισματικ συγγένεια το νθρώπου μ τν Θεό, τν ποία θεμελιώνει θεολογικ στ μφύσημα το Θεο, προκειμένου ν προβάλλει τν δυνατότητα γι πραγματικ-χαρισματικ μοίωση μ τ Θε[37], ντας, τσι, πόλυτα σύμφωνος μ τν ντίστοιχη διδασκαλία το Μ. Βασιλείου, γίου Κυρίλλου λεξανδρείας κα γίου Γρηγορίου Παλαμ. ντοπίζει τ «κατ’ εκόνα» στ λογικό της ψυχς κα τ «καθ’ μοίωσιν» στς ρετς[38], ν παράλληλα προσδιορίζει μ θεολογικ κρίβεια, πότε νθρωπος βρίσκεται στ «κατ φύσιν», στ «παρ φύσιν» στ «πρ φύσιν»[39].

ΙΙΙ. «Πράξις» κα «Θεωρία»
συχαστικ Παράδοση τς κκλησίας μς στηρίζεται πάνω στν «πράξη» κα οκοδομεται φιλοκαλικς δι τς «θεωρίας». τιμώμενος μ τ Συνέδριό μας γιορείτης συχαστς π. ωσφ χαρακτηρίζει ς «πράξη», σα τελονται «δι το σώματος», κα ς «θεωρία», «σα ργάζεται νοερς διάνοια»[40].
σκηση τς «πράξεως» ντάσσει τν πιστ στν κατάσταση τς καθάρσεως τς ψυχς π τ πάθη. Παρέχει βαθεις ρίζες, πο φτάνουν στ πνευματικ δωρ, τ ποο θ φωτίσει τ πνευματικ σκότος του, πο τώρα ναλλάσσεται μέσα του μ τ φς[41]. Κα παρ «τν πολλν γλυκύτητα κα τν μετρη χαρά, πο ασθάνεται καρδιά», λλ κα ταν « νος γίνει λος φθαλμός», τ μέτρα τς χαρισματικς ατς καταστάσεως δν εναι μεγάλα, λλ εναι τ μέτρα τν ρχαρίων[42], κατ τν νηπτικό μας Πατέρα.
π τν «πράξη» γωνιζόμενος πιστς φτάνει σταδιακ στν «θεωρία» δι το «φωτισμο τς γνώσεως». «φωτισμός», διευκρινίζει π. ωσήφ, εναι ο φθαλμοί, δι τν ποίων βλέπει νος κενο, που δν βλεπε πρτα[43].
«θεωρία» ποτελε τν ψηλότερη βαθμίδα τς πνευματικς νόδου[44]. ς πρώτη «θεωρία» κατονομάζει συχαστής μας τν «θεωρία τν ντων»[45]. Κατ τν «θεωρία» ατή, τν ποία περιγράφει ναλυτικά, « νος πλοται κα γίνεται λλος ξ λλου. Φωτίζεται. Εναι λα νοικτ ες ατόν. Πληροται σοφίας»[46]. Κα σ λλη συνάφεια θ κάνει λόγο γι χαρισματικ διεύρυνση τν ντολογικν ρίων το νο· « νος πλώνει», σημειώνει, «χων μεγάλη χωρητικότητα»[47]. πνευματικ θεωρία, πο κολουθε, χαρακτηρίζεται π τν διο ς νοδος στος ορανος δι τς θείας Χάριτος. «ντικείμενο» τς θεωρίας ατς εναι «τ πόρρητα κάλλη το Παραδείσου»[48]. Στ στάδιο ατ χει πλήρως μεταμορφωμένες τς ασθήσεις κα στν καρδι το καίει τ πρ τς θείας γάπης. Πέρα π τς πολλς φωτοφάνειες μακαριστς συχαστς μιλ συχν γι θεοφάνειες, γι θέα το διου του Χριστο κα καταθέτει τν συνομιλία μαζί του[49].
ποτελε κοιν τόπο τς σκητικς κα φιλοκαλικς Γραμματείας, τι θεοπτία ποτελε δωρε το Θεο πρς τν νθρωπο. στόσο, δωρε ατ δν εναι κα προϋπόθετη. Βασικ προϋπόθεση τς θεοπτίας, παρατηρε π. ωσήφ, εναι τήρηση τν ντολν το Θεο[50]. Τοτο μς παραπέμπει τόσο στος λόγους το Χριστο σο κα στος μεγάλους φιλοκαλικος Πατέρες, πως τν γιο Συμεν τν Νέο Θεολόγο, τν γιο Γρηγόριο Παλαμ κα τν γιο Νικόλαο Καβάσιλα, γι ν περιοριστ σ’ ατούς. θεωρία μως κα θεοπτία δν διασφαλίζουν τν νθρωπο π τν πτώση. Γι’ ατ κα μπειρος συχαστς συνιστ: «φ’ σον εμεθα ες τν ζωήν, ποτ μ θαρρεύσης ες τν αυτόν σου, καν νέβης ως βδόμου ορανο, καν δης λας τς φύσεις τν μυστηρίων»[51].
Πέρα μως π τν προϋπόθεση τς θεοπτίας βίωση ρισμένων ρετν χει διάζουσα βαρύτητα στ κείμενα το π. ωσφ γι τν συχαστικ κα φιλοκαλικ ζωή. Γι’ ατ κα θ τς παρουσιάσουμε συνοπτικς.
IV. βίωση τν ρετν τς πακος, τς ταπεινώσεως κα τς γάπης
α) ρετ τς πακος
πακο ποτελε «τν ψηλοτάτη τν ρετν», σημειώνει νηπτικς πατέρας, γιατί δ’ ατς νθρωπος γίνεται μιμητς το Χριστο[52]. Τοτο πογραμμίζει κα συχαστς γιος Γρηγόριος Σιναΐτης. « πακο κόβει δι μίας λα τ πάθη», λέει, «κα δ’ ατς γίνεται κανες μιμητς κα δολος Χριστο»[53]. Τ φορτίο τς πακος, θ μς πε π. ωσήφ, «λογίζεται σύνοψις τν λοιπν ρετν, πως κα σταυρς τν παθν το Κυρίου». Γι’ ατ κα μ τν πακο εναι μεσα διασφαλισμένη εσοδος στ βασιλεία το Θεο. «Δι τς πακος ς δι σταυρο», παρατηρε, «εσερχόμαστε ες τν Βασιλείαν»[54].
πακο προϋποθέτει τν κκοπ το δίου θελήματος κα χει ς συνέπεια τν χωρς πολ κόπο πνευματικ προκοπ[55]. ποτελε σφάλεια πνευματικ κα τν συντομότερο τρόπο γι ν λάβει κανες τν θεία Χάρη[56]. δς τς πακος εναι πλανής. «μολογ ελικρινς μεθ’ λης της σχύος, ν πλήρει πιγνώσει», διαβεβαιώνει μ μφαση μακαριστς γέροντας, «τι λλη δς σωτηρίας δν πάρχει πέχουσα π κάθε πλάνην κα νέργειαν το χθρο ς ατ»[57]. διάβολος δν χει ξουσία ν πεισέλθει κε, που σκεται πακο κα κυριαρχε « σύνδεσμος τς γάπης»[58]. ντίθετα, παρακο δηγε στν πλάνη[59]. πείθεια στ γέροντα, θ μς πε φιλοκαλικώτατος γιος Συμεν Νέος Θεολόγος, νοικίζει μέσα μας τν πονηρ[60]. πακο παρακοή, κατ τν γέροντα ωσήφ, δν ποτελε ατονομημένη ρετ κακία, λλ χει τν ναφορά της στν διο τν Θεό, σ’ ατν διαβιβάζεται[61].
Τν δρόμο τς πακος χάραξε πρτος διος Χριστς γενόμενος πήκοος στν ναρχο Πατέρα μέχρι το σταυρικο θανάτου[62], καί, τσι, γινε τ πρότυπο πακος γι μς[63].

β) ρετ τς ταπεινώσεως
Πραγματικ συχαστικ ζω χωρς ατοεπίσκεψη κα ατοέλεγχο εναι πρακτικς δύνατη[64]. π τν ατοεπίσκεψη προκύπτει ατογνωσία «τι εσαι μηδέν. Ατ εναι παρξή σου», σημειώνει γιορείτης συχαστής. « καταγωγή σου εναι πηλς»[65]. μνήμη τς καταγωγς το νθρώπου ταπεινώνει τ φρόνημά του. «λαβε χμα, που εναι ταπεινότερη λη», σημειώνει, «δι ν εναι (νν. νθρωπος) πάντοτε ταπεινός· οδν το χώματος ταπεινότερον»[66]. Ατ εναι ταπείνωση το νθρώπου[67]. ταπείνωση, ς βιωματικ ποδοχή, παιτε χρόνο, δοκιμασίες κα μεγάλους, πρ φύσιν, πειρασμούς, πο πείθουν μπειρικς γι τν σθένεια τς νθρώπινης φύσεως[68]. Στ σημεο ατ ξαναζωντανεύει κα πικαιροποιε σα ντίστοιχα χει γράψει γι τν σχέση τν πειρασμν μ τν ταπείνωση καθηγητς τς συχίας γιος σακ Σύρος, «τ καύχημα τς συχίας κα παρηγορία τν σκητν»[69].
λλος σφαλς τρόπος βιωματικς προσεγγίσεως τς ταπεινώσεως εναι σκηση τς τέλειας κα διάκριτης πακος. «ξ ατς γεννται ταπείνωσις», σημειώνει χαρακτηριστικ[70]. Εναι τόσο μεγάλη σημασία τς ταπεινώσεως γι τν πνευματικ πρόοδο το νθρώπου, στε πρόοδος ατ ν ξαρτται π τν βαθμ τς ταπεινώσεώς του[71]. Κα τοτο, πειδ ταπείνωση ποτελε τν «πρώτη ατία», πο λκύει, συγκρατε κα αξάνει τν θεία Χάρη στν νθρωπο, λλ κα τν προωθε στν πρώτη βαθμίδα τς θεωρίας, πο εναι θεωρία τς φύσεως[72].
γνήσια ταπείνωση συνδέεται ρρήκτως μ τ δάκρυα, τν νοερ προσευχή, τν ερήνη τς ψυχς κα το σώματος, τ ποία λληλοδιαδόχως γενννται τ να π τ λλο[73]. Τέλος κρα ταπείνωση σ συνδυασμ μ τν πομον στος πειρασμος λκύει σ τέτοιο βαθμ τν θεία Χάρη, πο δηγε τν νθρωπο σταθερ στν κατ χάρη θέωσή του[74].
λλά, πως ατογνωσία γενν τν ταπείνωση, τσι κα γνωσία «τίκτει τν παρση». γνωσία καθεαυτν εναι «σκότος ψυχς»[75], πο φείλεται στν μαρτία. π τν γνωσία «γεννται περηφάνεια κα σκληρύνεται καρδία»[76], θ μς πε φωτισμένος συχαστής, γι ν προχωρήσει κα σ μία πνευματικο χαρακτήρα διάγνωση τς σχέσεως τν αρετικν μ τν ρθοδοξία. Τ ταπείνωτο φρόνημα, παρατηρε, εναι βασικς λόγος της μ πιστροφς τν αρετικν στν ρθοδοξία τς πίστεως: «Ες ατ τ ταπείνωτον φρόνημα μφωλεύει πολς κενος γωισμός, ωσφορικ περηφάνεια, λων τν πλανεμένων, πο δν θέλουν ν πιστρέψουν».[77]

γ) βίωση τς γάπης
συχαστικ ζω στοχεύει οσιαστικ στ βίωση τς γάπης το Θεο, ποία προσεγγίζεται μ τν τήρηση τν ντολν το[78]. γάπη, λλωστε, πρς τν Θε κα τν πλησίον συνοψίζει κατ τν λακωνικ ρήση το Χριστο «τν Νόμο κα τος Προφτες». Τηρώντας τς δύο ατς ντολές, σημειώνει μπειρος συχαστής, «κα χωρς ν κοπιάσεις πολ ν κάμης γώνας, συντόμως φθάνεις ες μεγάλα μέτρα».[79] Τν σφαλέστερη μως προσέγγιση το Θεο διασφαλίζει τήρηση τς πρώτης κα μεγάλης ντολς γι τν γάπη το Θεο[80]. Θες μφανίζεται κατ κάποιο τρόπο ζηλότυπος. «Δν θέλει ν γαπήσης κανένα πράγμα περισσότερο π’ ατόν».[81] Τηρώντας μως νθρωπος τν πρώτη ντολή, δημιουργε τς προϋποθέσεις τς Θεοφάνειας στν καρδιά του, σύμφωνα μ τν διάψευστη μαρτυρία το Χριστο. «Τότε θ ρθη μέσα σου Χριστός», σημειώνει, «που εναι Λόγος, σν τ Πατρ κα τ Πνεύματι, κα μονν πεσχέθη, κα σει νας»[82].
Στ σημεο ατ γιορείτης συχαστς μς κάνει μία θεμελιακο χαρακτήρα διευκρίνιση, πο ποδεικνύει περίτρανα τν βαθύτητα κα λεπτότητα το φωτισμένου νο του. χοντας προσωπικ-βιωματικ μπειρία τς κτίστου θεοποιο νεργείας, ς «διαβεβηκς ν θεωρία», κάνει σαφ διάκριση κτιστο κα κτίστου. «λλο μν εναι ντολ γάπης ξ ργων τελουμένης πρς τν λληλοφιλαδελφίαν», παρατηρε χαρακτηριστικά, «κα λλο εναι νέργεια τς θείας γάπης». Κα συνεχίζει διευκρινίζοντας ναλυτικότερα: «τ μν πρτον δύνανται λοι ο νθρωποι, ἐὰν θελήσουν κα βιαστον ν τ πληρώσουν, τ δ δεύτερον χι. Καθότι μήτε ξ ργων μν γίνεται, μηδ τς μετέρας θελήσεως εναι ν γένη, ἐὰν θέλωμεν, ταν θέλωμεν, κα πως θέλωμεν. λλ τοτο γκειται ες τν πηγν τς γάπης, τν γλυκύτατόν μας ησον, που μας δίδει, ἐὰν θέλη, πως θέλη, κα ποτε Ατς θέλη»[83]. λλο εναι κτιστ γάπη μας, κόμη κα ταν τηρομε τν ντολ το Θεο, κα λλο κτιστη γάπη, ς νέργεια το Θεο[84]. κτιστ γάπη, κα ς νταπόκριση το νθρώπου στν κλήση τς τηρήσεως τς ντολς τς γάπης, ποτελε πλς τν δρόμο πρς τν κτιστη Πηγή, χι μως τν δια τν κτιστη Πηγ[85]. «Εναι μν ντολ το Θεο», σημειώνει, «λλ’ χι κα Θες»[86].
Κατ συνέπεια, ελογη εναι κα δυναμία το νθρώπου ν κφράσει τν κτιστη ατ γάπη το Θεο μ κτιστ τρόπο. μόνη δυνατότητα πάρχει, ταν διος Θες δώσει στν νθρωπο τ σοφία, τ γνώση κα τν νέργεια το λόγου ατς τς κφράσεως[87].
ταν κάποιος βιώνει τν κτιστη γάπη το Θεο, βρίσκεται ξω π τ συνηθισμένα μέτρα τν νθρώπων. Τότε «ε τί γράφει, ε τί λαλε, κλίνει πρς μετρίαν». Παρ τατα, «,τι κα ν λέγη ναντί της πυριφλεγος αγλης τς θείας γάπης, λα εναι μικρ που λάλει»[88]. Μέσα στ πλαίσιο ατ κατανοεται κα περβολ τς νιδιοτελος γάπης το γέροντα πρς τν ποτακτικό του, ταν το λέγει: «κουσον τς φωνς μου. Μ πελπίζεσαι. Μαζ θ πμε ες τν Παράδεισον. Κα ν δν βάλω σένα, μήτε γ δν καθέζομαι μέσα».[89]
Ο ρετς βέβαια καλλιεργονται λες μαζ κα χι κατ τρόπο ατονομημένο.[90]
Κλείνοντας θ πογραμμίσουμε τν συμφωνία το συχαστ μας μ λη τν φιλοκαλικ Παράδοση στ σοβαρότατο θέμα τς σχέσεως νάμεσα στν παροσα κα τ μέλλουσα ζωή. παροσα ζωή, κατ τν γιορείτη γέροντα συχαστή, προσδιορίζει ποφασιστικ τν ποιοτικ κατάσταση τς μέλλουσας ζως κα ποτελε πρόγευσή της. Στ μέτρο τς καθάρσεως κα το φωτισμο τς ψυχς, πο πραγματοποιήθηκε στν παροσα ζωή, θ μετάσχει κανες στ μέλλουσα αώνια ζωή. «ναλόγως δ τν κάθαρσιν τς ψυχς κα τν φωτισμόν, που λαβεν καθείς μας δ,» σημειώνει, «τόσο θ βλέπη τν Χριστν κε πλησιέστερον, καθαρώτερα, κα θ πολαμβάνη τν Ατο εωδίαν»[91].λλ κα στν παροσα ζω «ντρυφ ες θεωρίας μυστηρίων. Ατός, εναι π δ μέσα ες τν Παράδεισον»[92]. Κατ συνέπεια, δίνει σαφς τ μήνυμα γι καταξίωση κα τς παρούσας ζως, φο σ’ ατν τ σχατα γίνονται παρόντα κα βιονται μ τν μορφ ρραβώνα. Ατν τν καλ γγελία προβάλλει γιορείτης συχαστς π. ωσφ ς συνεχιστς τς συχαστικς κα φιλοκαλικς Παραδόσεως τς κκλησίας στς μέρες μας. μεγαλύτερη τιμ κα καλύτερος παινος γι τ πρόσωπό του θ ταν, κατ τν γνώμη μας, ν λάβουμε ατ τ μήνυμα κα ν τ βιώσουμε μιμούμενοι κατ τ δυνατν τν γιοπνευματικ ν Χριστ ζωή του.
Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.