22 Αυγ 2011

Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ Γέροντας τοῦ σκλαβωμένου γένους

ρχιμανδρίτου Λ.Μ.Γ.
Κάποτε Κύριός μας, παρατηρώντας τό πλθος το λαο πού τόν κολουθοσε, τούς συμπόνεσε, καθώς τούς εδε νά ενε «ς πρόβατα μή χοντα ποιμένα». Γιατί πρόβατα χωρίς ποιμένα μένουν φρόντιστα, νηστικά καί διψασμένα, προστάτευτα πό κινδύνους καί πιθέσεις λύκων. Καί τότε στούς μέν μαθητς το επε «Παρακαλέστε τόν Κύριο νά βγάλη ργάτες γιά τόν θερισμό το» (Μάτθ. 9,36-38), διος δέ «ρχισε νά διδάσκη πολλά πράγματα» τόν λαό, καί τέλος φρόντισε καί γιά τήν λική διατροφή τους στό ρημο κενο μέρος πού βρίσκονταν (Μάρκ. 6,34 κ.ε.).
Χριστός, δημιουργός καί σωτήρας μας, φροντίζει πάντοτε γιά λους. ταν ταν στή γ, φρόντιζε διος ατοπροσώπως· ν συνέχεια, πό τς ναλήψεώς του στούς ορανούς καί ξς, νέθεσε τή φροντίδα ατή στούς γίους ποστόλους, καί ατοί πάλι στούς διαδόχους τν.
τσι Κύριος, διά τς κκλησίας του καί τν πεσταλμένων του, συνεχίζει παύστως νά φροντίζη γιά λη τήν νθρωπότητα, γιά λα τά πλάσματά του. Φροντίζει δέ γιά τόν λο νθρωπο, καί ς ψυχή καί ς σμα, φο μέ τήν νανθρώπησί του τόν νέλαβε λόκληρο. Τόν φωτίζει μέ τήν λήθεια πού το ποκαλύπτει, τόν κατευθύνει μέ τίς ντολές πού το δίνει, τόν δηγε μέ τό παράδειγμα το πί γής βίου του, τόν θεραπεύει πό τίς σθένειές του μέ τήν θαυματουργό χάρι πού το χορηγε, τόν παιδαγωγε καί τόν παιδεύει ταν παρεκκλίνη πό τό δρόμο του, τόν προστατεύει μέ τή σκέπη τν γγέλων του. κενος...
ενε κατ' ξοχήν φροντιστής καί δηγός, καί στά χνη το Κυρίου κολουθον πειτα ο ντολοδόχοι του, ο πόστολοι, ο πατέρες καί ο διδάσκαλοι, λοι ο ποιμένες τς κκλησίας.
στορία μαρτυρε, τι λθαν περίοδοι πού ρισμένοι ργάτες τς κκλησίας, ταν τό κάλεσε εδική καί πείγουσα νάγκη, πέρα πό τό καθαρς πνευματικό ργο νέλαβαν καί τή φροντίδα νά σώσουν τό λαό πό δεινές περιστάσεις, κτεινόμενοι θά λεγε κανείς πέρα τν αστηρς κκλησιαστικν ρμοδιοτήτων τούς (λ.χ. . Χρυσόστομος ς πρεσβύτερος στήν ντιόχεια καί πίσκοπός του Φλαβιανός ταν γινε κε καταστροφή τν νδριάντων καί μεσολάβησαν νά ποτραπ σκληρή τιμωρία πό τόν ατοκράτορα,  ο πατριάρχης Σέργιος στήν Κωνσταντινούπολι ταν λειπε ράκλειος καί κινδύνευε Πόλις καί νίσχυσε τήν μυνα, κ.α.).
Καί ργότερα, χι σπανίως λλά πολύ συχνά, κληρικοί πρωτοστάτησαν σέ θνικούς γνες (πως Παπαφλέσσας στό Μοριά, θανάσιος Διάκος στή Ρούμελη, Ρωγν ωσήφ στό Μεσολόγγι, Καστορις Γερμανός Καραβαγγέλης στό Μακεδονικό γώνα, Χρυσόστομος Σμύρνης στή Μικρασιατική καταστροφή, πί τν μερν μς  Σεβαστιανός Κονίτσης για τά δίκαια τς Β. πείρου). Κάποτε μάλιστα ρισμένοι εράρχαι νεδέχθησαν καί θναρχικά κόμη καθήκοντα (πως λ.χ. ο πατριάρχης Γρηγόριος ' κατά τήν τουρκοκρατία ρχιεπίσκοπος καί ντιβασιλεύς Δαμασκηνός πί γερμανικς κατοχς), δυστυχς μως χι πάντοτε προσωρινά (πως ρχιεπίσκοπος καί πρόεδρος τς Κύπρου Μακάριος πί γγλικς κατοχς). Στίς περιπτώσεις ατές μπορομε νά πομε, τι ποιμαίνουσα κκλησία, περβαίνουσα τά ρια τς ποστολς της, πού ενε νά δηγ τίς ψυχές στήν δό πρός τήν οράνιο πατρίδα, κάποτε καί κτρεπομένη πό ατήν, πέστη χάριν το ποιμνίου τς μίαν «κένωσιν», πως λεγε είμνηστος μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος (Ψαριανός).
πρεπε ραγε νά γίνη ατό; ν νθρωπος χη καί λικές - βιοτικές νάγκες, δέν μπορε πνευματικός του πατέρας νά διαφορήση γι' ατές, σύμφωνα μέ τό παράδειγμα το Κυρίου πού μνημονεύσαμε. Τό τι τίς περισσότερες φορές ταν νάγκη κληρικοί νά παίξουν καί ατό τό ρόλο, τό μολογον μμέσως κόμη καί χθρικς διακείμενοι πρός τήν κκλησία. Μπορε πό τό να μέρος νά τούς κοτε νά μιλον γιά «διακριτούς ρόλους» καί νά θέλουν νά περιορίσουν τήν κκλησία ντός τν . ναν μόνο νά ποφθαλμιον τήν κκλησιαστική περιουσία, πό τό λλο μως μέρος θά τούς κούσετε νά τς ζητον πάντοτε νά προσφέρη οκονομική βοήθεια καί νά παιτον νά δίνη τό παρών σέ δύσκολες στιγμές τς ζως το λαο. Δέν θεταν λ.χ. τό ρώτημα «Πο ταν κκλησία τόν καιρό τς δικτατορίας;...»; Τί σημαίνουν ατά; τι σέ τέτοιες ρες πιθυμον τήν παρέμβασί της καί δέν θεωρον τι τσι ξέρχεται τν ρίων της.
Πάντως, κτός πό τίς περιπτώσεις ναλήψεως θεσμικς ξουσίας (προέδρου δημοκρατίας ντιβασιλέως), πού ενε σχετικς λίγες, σέ πάρα πολλές λλες περιπτώσεις κληρικοί νέλαβαν τόν τυπο λλά πολύ οσιαστικό ρόλο το δηγο το λαο, χωρίς καθόλου νά κτραπον πό τήν ποστολή τούς λλά «πληροφοροντες» μάλιστα τήν διακονία τούς (Β' Τίμ. 4,5). ντιμετώπισαν τόν νθρωπο στήν λότητά του, χι μόνο σάν υλη ψυχή λλα καί ς σωματική παρξι, σκυψαν πάνω του μέ στοργή καί λθαν ρωγοί σέ λες τίς νάγκες του, φροντίζοντας γιά λες τίς πλευρές τς ζως του.
Μία τέτοια γνή, γία καί μαρτυρική κκλησιαστική μορφή, πού σπλαχνίστηκε πως Κύριος τους δελφούς του ς πρόβατα μή χοντα ποιμένα καί σκησε τό νεκτίμητο ργο τς καθοδηγήσεως το λαο μας στά δύσκολα χρόνια της μακρς δουλείας πό τούς θωμανούς, ενε γιος Κοσμς Ατωλός, τόν ποο τιμ σήμερα λη ρθοδοξία καί διαιτέρως . ατή μονή, πού σεμνύνεται π' νόματί του, πανηγυρίζει τή μνήμη του, καί φιλοξενε τό ' τοτο Πνευματικό Συμπόσιο μέ θέμα «γιος Κοσμς Ατωλός, Γέροντας το Γένους, τότε καί σήμερα».
Δετε τή συνέχεια δ: Ι.Μ.Παντοκράτορος

3 σχόλια:

  1. Ο Κοσμάς δίδασκε: «Άκουσε, παιδί μου, να σου ειπώ. Η τελεία αγάπη είναι να πουλήσης όλα σου τα πράγματα, να τα δώσης ελεημοσύνη και να πηγαίνης και εσύ να εύρης κανένα αυθέντη να πουληθής σκλάβος. Και όσα πάρης, να τα δώσης όλα. Να μην κρατήσης ένα άσπρο (νόμισμα). Ημπορείς να το κάμης αυτό, να γίνης τέλειος;».
    Ας εξετάσουμε ενδεικτικά μερικές διδαχές του:
    «Ερευνάτε τας γραφάς, ότι εν αυταίς ευρήσετε ζωήν αιώνιον».
    Το «ερευνάτε τας γραφάς» το αντέγραψε από τον Ιησού. Αναφερόμενοι κι οι δύο στις γραφές εννοούσαν την Παλαιά Διαθήκη· η Καινή δεν είχε γραφεί ακόμη. Κανένας τους δεν είπε να μελετάτε τον Όμηρο ή τον Ησίοδο, τον Ευριπίδη, τον Πλάτωνα, τον Επίκουρο, τον Δημόκριτο, τον Ηράκλειτο κ.τ.λ., το οποίο θα έλεγαν, εάν κήρυτταν κάτι, που να είχε σχέση με τον Ελληνικό Πολιτισμό.
    «Καλύτερα, αδελφέ μου, να θανατώσης εκατό ανθρώπους βαπτισμένους, παρά να αφήσης ένα παιδίον αβάπτιστον να αποθάνη» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).
    Ο Κοσμάς εναντιωνόταν στους παραδοσιακούς χορούς και στα τραγούδια και δίδασκε: «Ψάλτες να παίρνετε στους γάμους» (Παπά-Θεόδωρου Ζήση, ΙΓ Πάτρια).
    «Είναι μεγάλη ευλογία να κάμετε το παιδί σας καλόγηρο» (ως ανωτέρω).
    Αρκεί να μην πάρει όπλο και πολεμήσει τους Τούρκους.
    Πολυδιαφημισμένη είναι η διδαχή: «Είναι προτιμώτερο να έχει κανείς σχολείο στον τόπο του, παρά βρύσες και ποτάμια».
    Κανείς τους όμως δεν διαβάζει και τη συνέχεια: «Σκοπός του σχολείου είναι να διδάξει, τι είναι Θεός, τι είναι άγγελοι, δαίμονες, κόλαση, παράδεισος».
    Ο Κοσμάς ήταν σαφής: «Το σχολείο ανοίγει τες εκκλησίες, το σχολείο ανοίγει τα μοναστήρια» (Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγ. Καντιώτη, «Κοσμάς ο Αιτωλός», εκδόσεις Ορθοδόξου Ιεραποστολικής Αδελφότητας «Ο Σταυρός», σελ. 142 και 209).
    «Ο Τούρκος δεν βλάπτει την Πίστιν»
    Ο Κοσμάς δεν αρκούνταν στη σιωπή, αλλά συμβούλευε καθαρά υποταγή στον Τούρκο κατακτητή. Δεν ήθελε να έχει σχέση με την Ελλάδα, ούτε με καμμία άλλη πατρίδα, τόνιζε πως πατρίδα όλων είναι ο ουρανός και συνιστούσε στους Ρωμιούς να παραμείνουν υποταγμένοι στους Τούρκους, που ήρθαν για να διαφυλαχθεί η ορθόδοξη πίστη από την εκ δυσμών απειλή. Συνιστούσε ακόμα να προσεύχονται οι χριστιανοί, για να φωτίζει ο Θεός τον βασιλιά και τους «ζαπιτάδες», ώστε «να κυβερνούν τον κόσμο με πραότητα και δικαιοσύνη».
    «Απολαύστε» αντιεπαναστατικές κι αντεθνικές διδαχές του Κοσμά:
    • «Σας λυπάμαι για την περηφάνεια, οπού έχετε. Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήση. Και εάν δεν αφήσετε αυτά τα πράγματα που κάνετε, την αυθαιρεσία και ληστεία, θα καταστραφήτε. Σε κείνο το κλαρί, που κρεμάτε τα σπαθιά σας, θά ‘ρθη μια μέρα που θα κρεμάσουν οι γύφτοι τα όργανά τους» (ελέχθη στο χωριό Άγιος Δονάτος Σουλίου, από το βιβλίο «Κοσμάς ο Αιτωλός» του Αυγ. Καντιώτη.)
    • «Εμείς, χριστιανοί μου, δεν έχομεν εδώ πατρίδα… Δια τούτο και ο Θεός μας έβαλε τον νουν εις το επάνω μέρος, δια να στοχαζώμεθα πάντοτε την ουράνιον βασιλείαν, την αληθινήν πατρίδα μας» (Διδαχή Α , 1, Ι. Μενούνου).
    • «Και βαθμοφόροι Τούρκοι μου παρέχουν τώρα την προστασίαν των. Ο καθείς από αυτούς επιζητεί την παρουσίαν του ιερωμένου εις τα χωριά, όπου έχουν τα φέουδά των, διότι ούτος παρακινεί τους Έλληνας να φέρωνται νομοταγώς και να πληρώνουν τα δικαιώματα εις τους φεουδάρχας των» (Κ. Μέρτζιου, «Το εν Βενετία», σελ. 6). Στη διδαχή αυτή φαίνεται καθαρά ο ρόλος του κλήρου κατά την Τουρκοκρατία. Στο χειρόγραφο 12 της Μονής Λευκοπηγής αναγράφεται, ότι ο Κοσμάς παρακίνησε τους οπλοφόρους από τους ακροατές του να παραδώσουν τα όπλα «εις τους ζαπιτάδες» (Φ. Μιχαλόπουλος, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 271).
    • «Να ρίψετε τ’ άρματα και να ελπίζετε εις τον Θεόν» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ας εξετάσουμε τώρα τις…επιστημονικές του απόψεις.
    • «Ο ήλιος και το φεγγάρι και τ’ άστρα είναι κολλημένα εις τον ουρανόν και ο ουρανός γυρίζει μαζί με τον ήλιον… Όπου πηγαίνει ο ήλιος εκεί γίνεται ημέρα» (Χειρόγραφο 12 Λευκοπηγής, σελ. 31).

    • Όταν ο γάμος γίνεται όχι όπως θέλει ο Θεός αλλά ο Διάβολος, τότε πεθαίνει κάποιος από τους συζύγους, «και παιδιά κάμνουν και εκείνα όλα κορίτσια, στραβά, κουτσά, λωλά, αναποδιασμένα». (Έκδοση Αποστολιά, σελ. 74.)
    Τα κορίτσια εξομοιώνονται με τα παιδιά με αναπηρίες.
    • «Και από τον καιρό οπού έκαμεν ο πανάγαθος Θεός τον κόσμον είναι επτά χιλιάδες και διακόσιοι ογδοήντα οκτώ χρόνοι» (Διδαχή Α2 , 19, Ι. Μενούνου).
    Δηλαδή ο Θεός κατασκεύασε τον κόσμο περί την 6η χιλιετία π.Χ.. Τα ίδια πάντως υποστηρίζει κι η επίσημη Εκκλησία σήμερα.
    • «Να μην τρώγωμεν οψάρια τες Τετράδες και τες Παρασκευές, ότι είναι μεγάλη αμαρτία, και όποιος τρώγει να ηξεύρη, ότι σταυρώνει τον Χριστόν» (Διδαχή Α2 , 930, Ι. Μενούνου).
    • «Πάλιν εσύ, γυναίκα, έχεις περισσότερον χρέος από τον άνδρα να ανατρέφεις τα παιδιά σου και να τα νουθετάς εις τα καλά έργα. Όταν το παιδί σου σηκώνεται το ταχύ από τον ύπνον και ευθύς σου γυρεύει ψωμί, εσύ μη του δώσεις, αλλά επάρε το και πήγαινέ το εις την εικόνα του Χριστού και ειπέ του: Εγώ παιδί μου ψωμί δεν έχω, ο Χριστός μας έχει. Έλα κάμε το σταυρόν σου να τον προσκηνύσωμεν και να τον παρακαλέσωμεν να μας δώσει. Και έτσι συνηθίζει το παιδί από μικρόν εις το καλόν» (Διδαχή Α2 , 935, Ι. Μενούνου).
    Χριστιανικές παιδαγωγικές μέθοδοι ψυχολογικής βίας.
    Ας δούμε όμως το εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά όπως φαίνεται μέσα από τα δικά του λόγια… 1. Ο ρόλος του σχολείου πρέπει να είναι θρησκευτικός και να προετοιμάζει τον άνθρωπο για το μοναστήρι: «Να μαζευθήτε όλοι να κάμετε ένα σχολείον καλόν, να βάλετε και επιτρόπους να το κυβερνούν, να βάνουν διδάσκαλον να μανθάνουν όλα τα παιδιά γράμματα, πλούσια και πτωχά. Διότι από το σχολείον μανθάνομεν τι είνε Θεός, τι είνε Αγία Τριάς, τι είνε Άγγελοι, δαίμονες, παράδεισος, κόλασις, αρετή, κακία· τι είνε ψυχή, σώμα κ.λ.π. Διότι χωρίς το σχολείον περιπατούμεν εις το σκότος· από το σχολείον ανοίγει το μοναστήριον» (Διδαχή Α΄).
    «Και αν δεν σπουδάσης τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας. Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια· και ωσάν μάθης το παιδί σου γράμματα, τότε λέγετε άνθρωπος. Το σχολείον ανοίγει τας εκκλησίας· το σχολείον ανοίγει τα μοναστήρια» (Διδαχή Ε΄).
    2. Το σχολείο έχει σαν σκοπό τη γνωριμία με την ορθοδοξία: «Διατί πάντα εις τα σχολεία γυμνάζονται οι άνθρωποι και ηξεύρουν και μανθάνουν το τι εστί ο Θεός, το τι είνε οι άγιοι άγγελοι, τι είνε οι καταραμένοι δαίμονες και το τι είνε η αρετή των δικαίων. Το σχολείον φωτίζει τούς ανθρώπους. Ανοίγουν τα ομάτια των ευσεβών και ορθοδόξων χριστιανών να μανθάνουν τα μυστήρια». (Διδαχή ΣΤ΄).
    Αυτό ήταν το εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά του Αιτωλού. Να ανοίξουν σχολεία όπου οι χριστιανοί (όχι οι «μιαροί» Έλληνες) να μαθαίνουν ελληνικά ώστε να καταλαβαίνουν το ευαγγέλιο (περί ιστορίας ουδείς λόγος), να μάθουν την ορθόδοξη πίστη και να προετοιμαστούν για το μοναστήρι. Το σχολείο αντιμετωπίζεται από τον Κοσμά σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση της ορθοδοξίας και όχι του έθνους, έννοια η οποία απουσιάζει παντελώς από τις διδαχές του.
    Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι το εξής: Από ποιό σημείο των διδαχών του Κοσμά του Αιτωλού προκύπτει ο εθνικός ρόλος της εκπαίδευσης;
    Απάντηση: Από πουθενά. Το κήρυγμα του Κοσμά του Αιτωλού δεν έχει καμία σχέση ούτε με το έθνος, ούτε με ανεξαρτησίες, ούτε με επαναστάσεις. Δεν τον ενδιέφερε η αποτίναξη της δουλείας την οποία θεωρούσε ο ίδιος «θεόσταλτη» και «προς το συμφέρον μας», επειδή δεν πείραξε την πίστη μας αλλά μάλλον τον απασχολούσαν περισσότερο να μην ξυρίζονται οι άντρες: «Και εγώ βλέπω εδώ και είνε εξήντα και ογδοήντα χρονών γέροντες, και ακόμη ξυρίζονται. Δεν το εντρέπεσθε να ξυρίζεσθε; Δεν ήξευρεν ο Θεός οπού έδωκε τα γένεια;» (Διδαχή Α΄).
    Αυτό είναι το εθνικό έργο του Κοσμά του Αιτωλού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο κ. Νικόλαος Σωτηρόπουλος και οι προφητείες του αγίου Κοσμά του Αιτωλού


    http://niksotiropoulos.blogspot.com/2011/08/blog-post_24.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.