Κάποτε ὁ Κύριός μας, παρατηρώντας τό πλῆθος τοῦ λαοῦ πού τόν ἀκολουθοῦσε, τούς συμπόνεσε, καθώς τούς εἶδε νά εἶνε «ὡς πρόβατα μή ἔχοντα ποιμένα». Γιατί πρόβατα χωρίς ποιμένα μένουν ἀφρόντιστα, νηστικά καί διψασμένα, ἀπροστάτευτα ἀπό κινδύνους καί ἐπιθέσεις λύκων. Καί τότε στούς μέν μαθητᾶς τοῦ εἶπε «Παρακαλέστε τόν Κύριο νά βγάλη ἐργάτες γιά τόν θερισμό τοῦ» (Μάτθ. 9,36-38), ὁ ἴδιος δέ «ἄρχισε νά διδάσκη πολλά πράγματα» τόν λαό, καί τέλος φρόντισε καί γιά τήν ὑλική διατροφή τους στό ἔρημο ἐκεῖνο μέρος πού βρίσκονταν (Μάρκ. 6,34 κ.ε.).
Ὁ Χριστός, ὁ δημιουργός καί σωτήρας μας, φροντίζει πάντοτε γιά ὅλους. Ὅταν ἦταν στή γῆ, φρόντιζε ὁ ἴδιος αὐτοπροσώπως· ἐν συνέχεια, ἀπό τῆς ἀναλήψεώς του στούς οὐρανούς καί ἑξῆς, ἀνέθεσε τή φροντίδα αὐτή στούς ἁγίους ἀποστόλους, καί αὐτοί πάλι στούς διαδόχους τῶν.
Ἔτσι ὁ Κύριος, διά τῆς Ἐκκλησίας του καί τῶν ἀπεσταλμένων του, συνεχίζει ἀπαύστως νά φροντίζη γιά ὅλη τήν ἀνθρωπότητα, γιά ὅλα τά πλάσματά του. Φροντίζει δέ γιά τόν ὅλο ἄνθρωπο, καί ὡς ψυχή καί ὡς σῶμα, ἀφοῦ μέ τήν ἐνανθρώπησί του τόν ἀνέλαβε ὁλόκληρο. Τόν φωτίζει μέ τήν ἀλήθεια πού τοῦ ἀποκαλύπτει, τόν κατευθύνει μέ τίς ἐντολές πού τοῦ δίνει, τόν ὁδηγεῖ μέ τό παράδειγμα τοῦ ἐπί γής βίου του, τόν θεραπεύει ἀπό τίς ἀσθένειές του μέ τήν θαυματουργό χάρι πού τοῦ χορηγεῖ, τόν παιδαγωγεῖ καί τόν παιδεύει ὅταν παρεκκλίνη ἀπό τό δρόμο του, τόν προστατεύει μέ τή σκέπη τῶν ἀγγέλων του. Ἐκεῖνος...
εἶνε ὁ κατ' ἐξοχήν φροντιστής καί ὁδηγός, καί στά ἴχνη τοῦ Κυρίου ἀκολουθοῦν ἔπειτα οἱ ἐντολοδόχοι του, οἱ ἀπόστολοι, οἱ πατέρες καί οἱ διδάσκαλοι, ὅλοι οἱ ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας.Ἡ ἱστορία μαρτυρεῖ, ὅτι ἦλθαν περίοδοι πού ὁρισμένοι ἐργάτες τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν τό ἐκάλεσε εἰδική καί ἐπείγουσα ἀνάγκη, πέρα ἀπό τό καθαρῶς πνευματικό ἔργο ἀνέλαβαν καί τή φροντίδα νά σώσουν τό λαό ἀπό δεινές περιστάσεις, ἐκτεινόμενοι θά ἔλεγε κανείς πέρα τῶν αὐστηρῶς ἐκκλησιαστικῶν ἁρμοδιοτήτων τούς (λ.χ. ὁ ἰ. Χρυσόστομος ὡς πρεσβύτερος στήν Ἀντιόχεια καί ὁ ἐπίσκοπός του Φλαβιανός ὅταν ἔγινε ἐκεῖ ἡ καταστροφή τῶν ἀνδριάντων καί μεσολάβησαν νά ἀποτραπῆ ἡ σκληρή τιμωρία ἀπό τόν αὐτοκράτορα, ἤ ο πατριάρχης Σέργιος στήν Κωνσταντινούπολι ὅταν ἔλειπε ὁ Ἡράκλειος καί κινδύνευε ἡ Πόλις καί ἐνίσχυσε τήν ἄμυνα, κ.α.).
Καί ἀργότερα, ὄχι σπανίως ἀλλά πολύ συχνά, κληρικοί πρωτοστάτησαν σέ ἐθνικούς ἀγῶνες (ὅπως ὁ Παπαφλέσσας στό Μοριά, ὁ Ἀθανάσιος Διάκος στή Ρούμελη, ὁ Ρωγῶν Ἰωσήφ στό Μεσολόγγι, ὁ Καστοριᾶς Γερμανός Καραβαγγέλης στό Μακεδονικό ἀγώνα, ὁ Χρυσόστομος Σμύρνης στή Μικρασιατική καταστροφή, ἤ ἐπί τῶν ἡμερῶν μᾶς ὀ Σεβαστιανός Κονίτσης για τά δίκαια τῆς Β. Ἠπείρου). Κάποτε μάλιστα ὠρισμένοι ἱεράρχαι ἀνεδέχθησαν καί ἐθναρχικά ἀκόμη καθήκοντα (ὅπως λ.χ. ο πατριάρχης Γρηγόριος ὁ Ἐ' κατά τήν τουρκοκρατία ἤ ὁ ἀρχιεπίσκοπος καί ἀντιβασιλεύς Δαμασκηνός ἐπί γερμανικῆς κατοχῆς), δυστυχῶς ὅμως ὄχι πάντοτε προσωρινά (ὅπως ὁ ἀρχιεπίσκοπος καί πρόεδρος τῆς Κύπρου Μακάριος ἐπί ἀγγλικῆς κατοχῆς). Στίς περιπτώσεις αὐτές μποροῦμε νά ποῦμε, ὅτι ἡ ποιμαίνουσα Ἐκκλησία, ὑπερβαίνουσα τά ὅρια τῆς ἀποστολῆς της, πού εἶνε νά ὁδηγῆ τίς ψυχές στήν ὁδό πρός τήν οὐράνιο πατρίδα, ἤ κάποτε καί ἐκτρεπομένη ἀπό αὐτήν, ὑπέστη χάριν τοῦ ποιμνίου τῆς μίαν «κένωσιν», ὅπως ἔλεγε ὁ ἀείμνηστος μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος (Ψαριανός).
Ἔπρεπε ἄραγε νά γίνη αὐτό; Ἄν ὁ ἄνθρωπος ἔχη καί ὑλικές - βιοτικές ἀνάγκες, δέν μπορεῖ ὁ πνευματικός του πατέρας νά ἀδιαφορήση γι' αὐτές, σύμφωνα μέ τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου πού μνημονεύσαμε. Τό ὅτι τίς περισσότερες φορές ἦταν ἀνάγκη κληρικοί νά παίξουν καί αὐτό τό ρόλο, τό ὁμολογοῦν ἐμμέσως ἀκόμη καί ἐχθρικῶς διακείμενοι πρός τήν Ἐκκλησία. Μπορεῖ ἀπό τό ἕνα μέρος νά τούς ἀκοῦτε νά μιλοῦν γιά «διακριτούς ρόλους» καί νά θέλουν νά περιορίσουν τήν Ἐκκλησία ἐντός τῶν ἰ. ναῶν μόνο ἤ νά ἐποφθαλμιοῦν τήν ἐκκλησιαστική περιουσία, ἀπό τό ἄλλο ὅμως μέρος θά τούς ἀκούσετε νά τῆς ζητοῦν πάντοτε νά προσφέρη οἰκονομική βοήθεια καί νά ἀπαιτοῦν νά δίνη τό παρών σέ δύσκολες στιγμές τῆς ζωῆς τοῦ λαοῦ. Δέν ἔθεταν λ.χ. τό ἐρώτημα «Ποῦ ἦταν ἡ Ἐκκλησία τόν καιρό τῆς δικτατορίας;...»; Τί σημαίνουν αὐτά; ὅτι σέ τέτοιες ὧρες ἐπιθυμοῦν τήν παρέμβασί της καί δέν θεωροῦν ὅτι ἔτσι ἐξέρχεται τῶν ὁρίων της.
Πάντως, ἐκτός ἀπό τίς περιπτώσεις ἀναλήψεως θεσμικῆς ἐξουσίας (προέδρου δημοκρατίας ἤ ἀντιβασιλέως), πού εἶνε σχετικῶς λίγες, σέ πάρα πολλές ἄλλες περιπτώσεις κληρικοί ἀνέλαβαν τόν ἄτυπο ἀλλά πολύ οὐσιαστικό ρόλο τοῦ ὁδηγοῦ τοῦ λαοῦ, χωρίς καθόλου νά ἐκτραποῦν ἀπό τήν ἀποστολή τούς ἀλλά «πληροφοροῦντες» μάλιστα τήν διακονία τούς (Β' Τίμ. 4,5). Ἀντιμετώπισαν τόν ἄνθρωπο στήν ὁλότητά του, ὄχι μόνο σάν ἄυλη ψυχή ἄλλα καί ὡς σωματική ὕπαρξι, ἔσκυψαν πάνω του μέ στοργή καί ἦλθαν ἀρωγοί σέ ὅλες τίς ἀνάγκες του, φροντίζοντας γιά ὅλες τίς πλευρές τῆς ζωῆς του.
Μία τέτοια ἁγνή, ἁγία καί μαρτυρική ἐκκλησιαστική μορφή, πού σπλαχνίστηκε ὅπως ὁ Κύριος τους ἀδελφούς του ὡς πρόβατα μή ἔχοντα ποιμένα καί ἤσκησε τό ἀνεκτίμητο ἔργο τῆς καθοδηγήσεως τοῦ λαοῦ μας στά δύσκολα χρόνια της μακρᾶς δουλείας ὑπό τούς Ὀθωμανούς, εἶνε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, τόν ὁποῖο τιμᾶ σήμερα ὅλη ἡ Ὀρθοδοξία καί ἰδιαιτέρως ἡ ἰ. αὐτή μονή, πού σεμνύνεται ἐπ' ὀνόματί του, πανηγυρίζει τή μνήμη του, καί φιλοξενεῖ τό Ἡ' τοῦτο Πνευματικό Συμπόσιο μέ θέμα «Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ Γέροντας τοῦ Γένους, τότε καί σήμερα».
Ο Κοσμάς δίδασκε: «Άκουσε, παιδί μου, να σου ειπώ. Η τελεία αγάπη είναι να πουλήσης όλα σου τα πράγματα, να τα δώσης ελεημοσύνη και να πηγαίνης και εσύ να εύρης κανένα αυθέντη να πουληθής σκλάβος. Και όσα πάρης, να τα δώσης όλα. Να μην κρατήσης ένα άσπρο (νόμισμα). Ημπορείς να το κάμης αυτό, να γίνης τέλειος;».
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς εξετάσουμε ενδεικτικά μερικές διδαχές του:
«Ερευνάτε τας γραφάς, ότι εν αυταίς ευρήσετε ζωήν αιώνιον».
Το «ερευνάτε τας γραφάς» το αντέγραψε από τον Ιησού. Αναφερόμενοι κι οι δύο στις γραφές εννοούσαν την Παλαιά Διαθήκη· η Καινή δεν είχε γραφεί ακόμη. Κανένας τους δεν είπε να μελετάτε τον Όμηρο ή τον Ησίοδο, τον Ευριπίδη, τον Πλάτωνα, τον Επίκουρο, τον Δημόκριτο, τον Ηράκλειτο κ.τ.λ., το οποίο θα έλεγαν, εάν κήρυτταν κάτι, που να είχε σχέση με τον Ελληνικό Πολιτισμό.
«Καλύτερα, αδελφέ μου, να θανατώσης εκατό ανθρώπους βαπτισμένους, παρά να αφήσης ένα παιδίον αβάπτιστον να αποθάνη» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).
Ο Κοσμάς εναντιωνόταν στους παραδοσιακούς χορούς και στα τραγούδια και δίδασκε: «Ψάλτες να παίρνετε στους γάμους» (Παπά-Θεόδωρου Ζήση, ΙΓ Πάτρια).
«Είναι μεγάλη ευλογία να κάμετε το παιδί σας καλόγηρο» (ως ανωτέρω).
Αρκεί να μην πάρει όπλο και πολεμήσει τους Τούρκους.
Πολυδιαφημισμένη είναι η διδαχή: «Είναι προτιμώτερο να έχει κανείς σχολείο στον τόπο του, παρά βρύσες και ποτάμια».
Κανείς τους όμως δεν διαβάζει και τη συνέχεια: «Σκοπός του σχολείου είναι να διδάξει, τι είναι Θεός, τι είναι άγγελοι, δαίμονες, κόλαση, παράδεισος».
Ο Κοσμάς ήταν σαφής: «Το σχολείο ανοίγει τες εκκλησίες, το σχολείο ανοίγει τα μοναστήρια» (Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγ. Καντιώτη, «Κοσμάς ο Αιτωλός», εκδόσεις Ορθοδόξου Ιεραποστολικής Αδελφότητας «Ο Σταυρός», σελ. 142 και 209).
«Ο Τούρκος δεν βλάπτει την Πίστιν»
Ο Κοσμάς δεν αρκούνταν στη σιωπή, αλλά συμβούλευε καθαρά υποταγή στον Τούρκο κατακτητή. Δεν ήθελε να έχει σχέση με την Ελλάδα, ούτε με καμμία άλλη πατρίδα, τόνιζε πως πατρίδα όλων είναι ο ουρανός και συνιστούσε στους Ρωμιούς να παραμείνουν υποταγμένοι στους Τούρκους, που ήρθαν για να διαφυλαχθεί η ορθόδοξη πίστη από την εκ δυσμών απειλή. Συνιστούσε ακόμα να προσεύχονται οι χριστιανοί, για να φωτίζει ο Θεός τον βασιλιά και τους «ζαπιτάδες», ώστε «να κυβερνούν τον κόσμο με πραότητα και δικαιοσύνη».
«Απολαύστε» αντιεπαναστατικές κι αντεθνικές διδαχές του Κοσμά:
• «Σας λυπάμαι για την περηφάνεια, οπού έχετε. Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήση. Και εάν δεν αφήσετε αυτά τα πράγματα που κάνετε, την αυθαιρεσία και ληστεία, θα καταστραφήτε. Σε κείνο το κλαρί, που κρεμάτε τα σπαθιά σας, θά ‘ρθη μια μέρα που θα κρεμάσουν οι γύφτοι τα όργανά τους» (ελέχθη στο χωριό Άγιος Δονάτος Σουλίου, από το βιβλίο «Κοσμάς ο Αιτωλός» του Αυγ. Καντιώτη.)
• «Εμείς, χριστιανοί μου, δεν έχομεν εδώ πατρίδα… Δια τούτο και ο Θεός μας έβαλε τον νουν εις το επάνω μέρος, δια να στοχαζώμεθα πάντοτε την ουράνιον βασιλείαν, την αληθινήν πατρίδα μας» (Διδαχή Α , 1, Ι. Μενούνου).
• «Και βαθμοφόροι Τούρκοι μου παρέχουν τώρα την προστασίαν των. Ο καθείς από αυτούς επιζητεί την παρουσίαν του ιερωμένου εις τα χωριά, όπου έχουν τα φέουδά των, διότι ούτος παρακινεί τους Έλληνας να φέρωνται νομοταγώς και να πληρώνουν τα δικαιώματα εις τους φεουδάρχας των» (Κ. Μέρτζιου, «Το εν Βενετία», σελ. 6). Στη διδαχή αυτή φαίνεται καθαρά ο ρόλος του κλήρου κατά την Τουρκοκρατία. Στο χειρόγραφο 12 της Μονής Λευκοπηγής αναγράφεται, ότι ο Κοσμάς παρακίνησε τους οπλοφόρους από τους ακροατές του να παραδώσουν τα όπλα «εις τους ζαπιτάδες» (Φ. Μιχαλόπουλος, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 271).
• «Να ρίψετε τ’ άρματα και να ελπίζετε εις τον Θεόν» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).
Ας εξετάσουμε τώρα τις…επιστημονικές του απόψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή• «Ο ήλιος και το φεγγάρι και τ’ άστρα είναι κολλημένα εις τον ουρανόν και ο ουρανός γυρίζει μαζί με τον ήλιον… Όπου πηγαίνει ο ήλιος εκεί γίνεται ημέρα» (Χειρόγραφο 12 Λευκοπηγής, σελ. 31).
• Όταν ο γάμος γίνεται όχι όπως θέλει ο Θεός αλλά ο Διάβολος, τότε πεθαίνει κάποιος από τους συζύγους, «και παιδιά κάμνουν και εκείνα όλα κορίτσια, στραβά, κουτσά, λωλά, αναποδιασμένα». (Έκδοση Αποστολιά, σελ. 74.)
Τα κορίτσια εξομοιώνονται με τα παιδιά με αναπηρίες.
• «Και από τον καιρό οπού έκαμεν ο πανάγαθος Θεός τον κόσμον είναι επτά χιλιάδες και διακόσιοι ογδοήντα οκτώ χρόνοι» (Διδαχή Α2 , 19, Ι. Μενούνου).
Δηλαδή ο Θεός κατασκεύασε τον κόσμο περί την 6η χιλιετία π.Χ.. Τα ίδια πάντως υποστηρίζει κι η επίσημη Εκκλησία σήμερα.
• «Να μην τρώγωμεν οψάρια τες Τετράδες και τες Παρασκευές, ότι είναι μεγάλη αμαρτία, και όποιος τρώγει να ηξεύρη, ότι σταυρώνει τον Χριστόν» (Διδαχή Α2 , 930, Ι. Μενούνου).
• «Πάλιν εσύ, γυναίκα, έχεις περισσότερον χρέος από τον άνδρα να ανατρέφεις τα παιδιά σου και να τα νουθετάς εις τα καλά έργα. Όταν το παιδί σου σηκώνεται το ταχύ από τον ύπνον και ευθύς σου γυρεύει ψωμί, εσύ μη του δώσεις, αλλά επάρε το και πήγαινέ το εις την εικόνα του Χριστού και ειπέ του: Εγώ παιδί μου ψωμί δεν έχω, ο Χριστός μας έχει. Έλα κάμε το σταυρόν σου να τον προσκηνύσωμεν και να τον παρακαλέσωμεν να μας δώσει. Και έτσι συνηθίζει το παιδί από μικρόν εις το καλόν» (Διδαχή Α2 , 935, Ι. Μενούνου).
Χριστιανικές παιδαγωγικές μέθοδοι ψυχολογικής βίας.
Ας δούμε όμως το εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά όπως φαίνεται μέσα από τα δικά του λόγια… 1. Ο ρόλος του σχολείου πρέπει να είναι θρησκευτικός και να προετοιμάζει τον άνθρωπο για το μοναστήρι: «Να μαζευθήτε όλοι να κάμετε ένα σχολείον καλόν, να βάλετε και επιτρόπους να το κυβερνούν, να βάνουν διδάσκαλον να μανθάνουν όλα τα παιδιά γράμματα, πλούσια και πτωχά. Διότι από το σχολείον μανθάνομεν τι είνε Θεός, τι είνε Αγία Τριάς, τι είνε Άγγελοι, δαίμονες, παράδεισος, κόλασις, αρετή, κακία· τι είνε ψυχή, σώμα κ.λ.π. Διότι χωρίς το σχολείον περιπατούμεν εις το σκότος· από το σχολείον ανοίγει το μοναστήριον» (Διδαχή Α΄).
«Και αν δεν σπουδάσης τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας. Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια· και ωσάν μάθης το παιδί σου γράμματα, τότε λέγετε άνθρωπος. Το σχολείον ανοίγει τας εκκλησίας· το σχολείον ανοίγει τα μοναστήρια» (Διδαχή Ε΄).
2. Το σχολείο έχει σαν σκοπό τη γνωριμία με την ορθοδοξία: «Διατί πάντα εις τα σχολεία γυμνάζονται οι άνθρωποι και ηξεύρουν και μανθάνουν το τι εστί ο Θεός, το τι είνε οι άγιοι άγγελοι, τι είνε οι καταραμένοι δαίμονες και το τι είνε η αρετή των δικαίων. Το σχολείον φωτίζει τούς ανθρώπους. Ανοίγουν τα ομάτια των ευσεβών και ορθοδόξων χριστιανών να μανθάνουν τα μυστήρια». (Διδαχή ΣΤ΄).
Αυτό ήταν το εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά του Αιτωλού. Να ανοίξουν σχολεία όπου οι χριστιανοί (όχι οι «μιαροί» Έλληνες) να μαθαίνουν ελληνικά ώστε να καταλαβαίνουν το ευαγγέλιο (περί ιστορίας ουδείς λόγος), να μάθουν την ορθόδοξη πίστη και να προετοιμαστούν για το μοναστήρι. Το σχολείο αντιμετωπίζεται από τον Κοσμά σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση της ορθοδοξίας και όχι του έθνους, έννοια η οποία απουσιάζει παντελώς από τις διδαχές του.
Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι το εξής: Από ποιό σημείο των διδαχών του Κοσμά του Αιτωλού προκύπτει ο εθνικός ρόλος της εκπαίδευσης;
Απάντηση: Από πουθενά. Το κήρυγμα του Κοσμά του Αιτωλού δεν έχει καμία σχέση ούτε με το έθνος, ούτε με ανεξαρτησίες, ούτε με επαναστάσεις. Δεν τον ενδιέφερε η αποτίναξη της δουλείας την οποία θεωρούσε ο ίδιος «θεόσταλτη» και «προς το συμφέρον μας», επειδή δεν πείραξε την πίστη μας αλλά μάλλον τον απασχολούσαν περισσότερο να μην ξυρίζονται οι άντρες: «Και εγώ βλέπω εδώ και είνε εξήντα και ογδοήντα χρονών γέροντες, και ακόμη ξυρίζονται. Δεν το εντρέπεσθε να ξυρίζεσθε; Δεν ήξευρεν ο Θεός οπού έδωκε τα γένεια;» (Διδαχή Α΄).
Αυτό είναι το εθνικό έργο του Κοσμά του Αιτωλού
Ο κ. Νικόλαος Σωτηρόπουλος και οι προφητείες του αγίου Κοσμά του Αιτωλού
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://niksotiropoulos.blogspot.com/2011/08/blog-post_24.html