4 Αυγ 2011

Ἐκτὸς σχολείων ἡ Ἐξομολόγηση στὴν Κύπρο

Προβληματικὴ θεωρεῖ τὴν ἐξομολόγηση ἐντός του σχολικοῦ χώρου ἡ ἐπίτροπος Διοικήσεως (ὡς Ἀρχὴ Κατὰ τῶν Διακρίσεων), Ἐλίζα Σαββίδου, καθὼς ἐγείρει σημαντικὰ ζητήματα σεβασμοῦ τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας τῶν μαθητῶν καὶ τῶν γονέων τους. Εἰσηγεῖται μάλιστα ἀλλαγὴ τῆς σημερινῆς πρακτικῆς καὶ ἐξέταση τοῦ ἐνδεχόμενου τῆς τέλεσης τῆς ἐξομολόγησης ἀποκλειστικὰ ἐκτός του σχολικοῦ χώρου. Τὰ συμπεράσματα, ἀλλὰ καὶ οἱ εἰσηγήσεις της γιὰ τὸ θέμα περιέχονται σὲ ἔκθεση τῆς Ἀρχῆς κατὰ τῶν Διακρίσεων, ἡ ὁποία ἑτοιμάστηκε μετὰ τὴν ὑποβολὴ παραπόνου σὲ σχέση μὲ τὴν ἐξομολόγηση στὰ σχολεῖα. Ἡ ἔκθεση στάληκε χθὲς στὸ ὕπ. Παιδείας γιὰ μελέτη...
Τὸ παράπονο στὴν Ἀρχὴ ὑπέβαλε μητέρα μαθητὴ Γυμνασίου, καταγγέλλοντας ὅτι ἱερεῖς ἐπισκέπτονται τὰ σχολεῖα μέσης ἐκπαίδευσης καὶ ἀναλαμβάνουν τὴν τέλεση τῆς ἐξομολόγησης σὲ ἀνήλικους μαθητὲς ἡλικίας ἀπὸ 12 ἕως 15 ἐτῶν. Κατήγγειλε ἐπίσης πὼς οἱ μαθητὲς ἐνημερώνονται γιὰ τὴν ἐπίσκεψη τοῦ ἱερέα λίγες ἡμέρες νωρίτερα καὶ καλοῦνται νὰ...

δηλώσουν συμμετοχή, χωρὶς νὰ μεσολαβεῖ ἐνημέρωση καὶ συγκατάθεση τῶν γονέων τους. Ἀνέφερε ἀκόμη ὅτι ἡ ἴδια ἐνημερώθηκε γιὰ τὴ διαδικασία ποὺ ἀκολουθεῖται ἀπὸ τὸ παιδί της, χωρὶς νὰ ἔχει καμία ἐνημέρωση γιὰ τὶς δραστηριότητες αὐτὲς ἀπὸ τὸ σχολεῖο, ἐνῶ ὑποστήριξε ὅτι ἡ ἐξομολόγηση, ὡς χριστιανικὸ μυστήριο, δὲν ἐντάσσεται στὴ μαθησιακὴ διαδικασία ὥστε νὰ δικαιολογεῖται ἡ τέλεσή του ἐντός του σχολείου.

Προαιρετικὴ συμμετοχήΔιαφορετικη θέση ἐπὶ τοῦ θέματος ἐξέφρασε πάντως ἡ διευθύντρια Μέσης Ἐκπαίδευσης τοῦ ὕπ. Παιδείας, τῆς ὁποίας ζητήθηκαν οἱ ἀπόψεις κατὰ τὴ διερεύνηση τοῦ παραπόνου. Μὲ ἐπιστολὴ τῆς ἀνέφερε, μεταξὺ ἄλλων, ὅτι ἡ διαδικασία ποὺ ἀκολουθεῖται συνάδει μὲ τὶς ὁδηγίες γιὰ τέλεση τοῦ μυστηρίου «σὲ προαιρετικὴ βάση, κατόπιν ἄδειας τοῦ διευθυντῆ, σὲ συνεργασία μὲ τοὺς θεολόγους τοῦ σχολείου καὶ μὲ τρόπο ὥστε νὰ μὴν παρακωλύεται τὸ ἔργο τοῦ σχολείου». Σημείωσε ἀκόμη ὅτι ἡ ἐμπλοκὴ τοῦ σχολείου βασίζεται στὴν πάγια τακτικὴ νὰ παρέχονται στοὺς μαθητές, ἐκτὸς ἀπὸ γνώσεις, εὐκαιρίες γιὰ σωματική, πνευματική, ψυχική, αἰσθητική, καλλιτεχνικὴ καλλιέργεια. Ὅσον ἀφορᾶ στοὺς ἰσχυρισμοὺς γιὰ μὴ ἐνημέρωση τῶν γονέων, ἐπεσήμανε ὅτι οἱ μαθητὲς ἔχουν χρόνο νὰ ἐνημερώσουν τοὺς γονεῖς τους, ἀφοῦ μεταξύ της δήλωσης συμμετοχῆς καὶ τῆς τέλεσης τοῦ μυστηρίου μεσολαβεῖ ἱκανὸ χρονικὸ διάστημα. Ἐπιπλέον, συνέχισε, οἱ γονεῖς ποὺ δὲν ἐπιθυμοῦν τὴ συμμετοχὴ τῶν παιδιῶν τους σὲ δραστηριότητες τοῦ σχολείου, μποροῦν νὰ ζητήσουν τὴν ἐξαίρεσή τους.

Ἔδαφος γιὰ διακρίσειςΜετα ἀπὸ ἐξέταση τῶν ἰσχυρισμῶν καὶ τῶν δύο πλευρῶν ἡ Ἀρχὴ ἐξέφρασε προβληματισμὸ γιὰ τὴν τέλεση τοῦ μυστηρίου τῆς ἐξομολόγησης μέσα στὸ σχολικὸ χῶρο καὶ ἔντονες ἐπιφυλάξεις κατὰ πόσο ἡ διαδικασία ποὺ τηρεῖται ὁδηγεῖ τελικὰ σὲ μία συνειδητὴ ἐπιλογὴ ἀποδοχῆς τοῦ μυστηρίου, μὲ τὴν ἔννοια τῆς ἐθελοντικῆς συμμετοχῆς. «Μέσω τῆς πρόσκλησης ἱερέων σὲ σχολικοὺς χώρους πιθανὸν νὰ δημιουργεῖται μία πραγματικὴ κατάσταση ποὺ νὰ προκαλεῖ τελικὰ τὴν ὑποχρέωση συμμετοχῆς στὸ μυστήριο τῆς ἐξομολόγησης, καθὼς μέσα στὰ στενὰ ὅρια τῆς σχολικῆς κοινότητας ἐγκυμονεῖ πάντα ὁ κίνδυνος στιγματισμοῦ ὅσων δὲν μετέχουν. Ὡς ἐκ τούτου, δὲν συμφωνῶ μὲ τὴν ἄποψη ὅτι ἡ δήλωση ἢ μὴ συμμετοχῆς δὲν ἐγείρει ζητήματα ἢ διλήμματα ἀνάμεσα στοὺς μαθητές», ἐπεσήμανε ἡ Ἀρχή. Ὑπογράμμισε ἐπίσης ὅτι «ἡ «προαιρετικὴ» συμμετοχὴ τῶν μαθητῶν σὲ μυστήρια ποὺ ἀποτελοῦν ἐκδήλωση τῶν θρησκευτικῶν τους πεποιθήσεων δημιουργεῖ πρόσφορο ἔδαφος γιὰ διακρίσεις, δυσμενεῖς ἢ εὐμενεῖς, ἀνάμεσα σὲ ἐξομολογουμένους ἢ μὴ καὶ πιθανὸν νὰ ὁδηγήσει σὲ ἀναταραχὴ ἐντός του σχολικοῦ περιβάλλοντος». Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ στὴ θέση ὅτι ἡ ἐξομολόγηση ἐντὸς σχολείου διαδραματίζει ἐκπαιδευτικὸ ρόλο, ἡ Ἀρχὴ σημείωσε ὅτι «οἱ ἀπαραίτητες γνώσεις σὲ σχέση μὲ τὰ μυστήρια τῆς χριστιανικῆς θρησκείας καθὼς καὶ σὲ σχέση μὲ ἄλλες θρησκεῖες παρέχεται μέσα ἀπὸ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν. Ἡ τέλεση μυστηρίων μίας θρησκείας, ἀκόμη καὶ τῆς ἐπικρατέστερης, ἐντός του σχολείου δὲν μπορεῖ νὰ κριθεῖ ἀπαραίτητη στὴ διδακτικὴ διαδικασία καὶ μπορεῖ, ὑπὸ προϋποθέσεις, νὰ διαταράξει τὴν οὐδετερότητα ποὺ ὀφείλει νὰ διατηρεῖ ἡ Πολιτεία στὰ ζητήματα αὐτά». Ἐπεσήμανε ἀκόμη ὅτι:
* Ἡ τέλεση τῆς ἐξομολόγησης στὰ σχολεῖα ἀποδυναμώνει ἐντέλει τὴ θρησκευτικότητα καὶ ἱερότητα τοῦ μυστηρίου, καθὼς αὐτὸ ἐντάσσεται στὰ πλαίσια μίας ξεκάθαρα ἐκπαιδευτικῆς καὶ παιδαγωγικῆς διαδικασίας.
* Ἡ διαδικασία καθίσταται ἀκόμη πιὸ προβληματικὴ λόγω τῆς ἔλλειψης ἐνημέρωσης τῶν γονέων ἀπὸ τὸ σχολεῖο καὶ τῆς ἐξασφάλισης τῆς συναίνεσής τους.
* Ἡ πρόσκληση ἱερέων γιὰ τέλεση τοῦ μυστηρίου ἐντὸς τῶν σχολείων, κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ διδακτικοῦ χρόνου καὶ ὑπὸ τὴν ἐπίβλεψη τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ προσωπικοῦ, δὲν μπορεῖ νὰ κριθεῖ συμβατὴ μὲ τὶς ἀρχὲς τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας καὶ τῆς οὐδετερότητας τῆς Πολιτείας ἔναντι κάθε θρησκείας.
Ἡ Ἀρχὴ εἰσηγήθηκε γι’ αὐτὸ ὅπως ἀποφεύγεται ἡ πρόσκληση ἱερέων γιὰ τὴν τέλεση μυστηριακῶν τελετουργιῶν ἐντός του σχολείου καὶ πρότεινε στὸν ὕπ. Παιδείας ὅπως ἐξετάσει τὰ ζητήματα ποὺ ἀνακύπτουν ἀπὸ τὴν πρακτικὴ ποὺ ἐφαρμόζεται καὶ νὰ ἐρευνήσει τὸ ἐνδεχόμενο τῆς τέλεσης τῆς ἐξομολόγησης ἀποκλειστικὰ ἐκτός του σχολικοῦ χώρου.

πηγή: ἐφημερίδα Πολίτης 3/8/2011

Θρησκευτικά


1 σχόλιο:

  1. Πολύ ωραία εικόνα βάλατε γιατί άλλο Θρησκευτικό ιστολογιο έβαλε μια βρωμοεικόνα, με άσεμνα ντυμενη γυναικα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.