14 Ιουλ 2011

Ἡ τιμὴ τῶν ἱερῶν λειψάνων εἰς τὴν ὀρθόδοξον παράδοσίν μας.

Λάμπρου Σκόντζου, Θεολόγου – Καθηγητοὺ Μία π τς σφοδρότερες πιθέσεις κα τς φρικωδέστερες συκοφαντίες κατ τς κκλησίας μας π τος διάφορους χριστιανομάχους εναι δθεν «λειψανολατρία» μν τν πιστν.
Λογς θεϊστές, νεοπαγανιστές, λλ κα παδο αρετικν παραφυάδων, πως Προτεστάντες κα Μάρτυρες το εχωβά, προσάπτουν τν κατηγορία στν ρθόδοξη κκλησία μας, τι δθεν φαρμόζει μορφς κραίας δεισιδαιμονίας, μ ποκορύφωμα τ λατρεία πτωμάτων, λειψάνων, λικν ντικειμένων κλπ!
 Μάλιστα πιχειρηματολογία τος φροντίζουν ν εναι λογικοφανής, στε ν κλονίζονται ο ρηχο στν πίστη, ν πείθονται ο δαες κα ν κτιθέμεθα ς ρθόδοξοι! Ατς εναι λλωστε κα στόχος κάθε μορφς συκοφαντίας κατ τς κκλησίας μας, ν προκληθε σύγχυση κα ναστάτωση στ κκλησιαστικ πλήρωμα κα ν ποτοιχιστον π Ατ σο τ δυνατν περισσότεροι!
 Βεβαίως χουν γραφε κατ καιρος πολλ γι τ ζήτημα τς τιμς τν ερν λειψάνων. Μεγάλοι Πατέρες τς κκλησίας μς χουν γράψει περισπούδαστα θεολογικ σχόλια, τ ποα χι μόνο δικαιολογον τν τιμ τν ερν λειψάνων, λλ τν πιβάλλουν.
 Σπουδαοι πίσης, σύγχρονοι θεολόγοι χουν δημοσιεύσει νδιαφέρουσες πραγματεες γι τ θέμα, δίνοντας ρκοντα λόγο στος πολεμίους τς κκλησίας.
Στ πόνημα ατ θ προσπαθήσουμε μ τρόπο συνοπτικ ν παρουσιάσουμε τν κπεφρασμένη γνώμη τς κκλησίας μας, προκειμένου ν πογυμνώσουμε γι μία κόμη φορ τ συκοφαντικ θλιότητα κα ν στηρίξουμε τος δελφούς μας πιστος π τς...
 ηθες ατς πιθέσεις.

Τ ζήτημα τς τιμς τν ερν λειψάνων π τν κκλησία μας, πέρα π ψιστη θεολογικ σημασία, νέχει τεράστιες φιλοσοφικς κα ντολογικς προεκτάσεις, ποδεικνύοντας περίτρανα τν πίστευτη συλλογιστικ πενία τν κκλησιομάχων πικριτν κα τ γελοία ρηχότητα, πο μεταχειρίζονται, γι ν στηρίξουν τς συκοφαντίες τους.

Πρν προχωρήσουμε στ θέμα μας θ θέλαμε ν πληροφορήσουμε κάθε καλόπιστο κακόπιστο κριτή, πς ποιαδήποτε πρακτική της κκλησίας μς χει φιλτραριστε πανωτ κα ξιόπιστα π τ φίλτρα τς λήθειας κα τς αθεντίας, τ ποία εναι διάψευστος λόγος το Θεο και η ν γίω Πνεύματι λειτουργοσα ατοσυνειδησία το κκλησιαστικο πληρώματος.
Τίποτε δν εναι τυχαο, πολλ δ μλλον τοπο, στ ζω τς κκλησίας μας, στω κα ν φαντάζει «παράδοξο» στ μματα ρισμένων «ρθολογιστν».
Σύμφωνα μ τ διδασκαλία τς κκλησίας μας νθρωπος εναι δημιούργημα το Θεο κα συνίσταται π σμα κα ψυχή. ψυχ κα τ σμα συναποτελον ντίστοιχα τν πνευματικ κα τν λικ σύσταση τς διφυος φύσεώς του.
Ατ εναι κα εδοποις διαφορά του π τ λλα δημιουργήματα το Θεο.
πίσης θεμελιώδης διδασκαλία τς κκλησίας μς εναι κ το μηδενς δημιουργία λων τν ντων. Δν πάρχει ΐδια φύση κανενς ντος κτός του Θεο. Ο διάφορες, κτός του Χριστιανισμο, θεωρίες, φιλοσοφίες κα θρησκευτικς ντιλήψεις περ ϊδιότητας το λικο κόσμου χι μόνο ντιτίθενται στ χριστιανικ διδασκαλία, λλ κα χουν καταδικαστε π τν κκλησία ς κρως κακόδοξες πίστεις, διότι συνειδητ συναίσθητα, σοι δέχονται τν αωνιότητα τς λης, παραδέχονται τ «θεότητά» της, φο ϊδιότητα εναι ποκλειστικ διότητα το Θεο!

κ το Θεο δημιουργία το κόσμου φανερώνει περίτρανα τν ερότητα σύμπασάς της κτίσεως, διότι εναι προϊν γαθότητας κα γιότητας το πόλυτα γαθο κα γίου Θεο. Τίποτε τ κακ δν πάρχει στ φύση το λικο κόσμου, τ πάρχον κακ εναι παρείσακτο π τν φευρέτη το τ διάβολο.
Δυστυχς μως παρουσία το κακο στν κόσμο ταυτίστηκε π κάποιες φιλοσοφικς κα θρησκευτικς ντιλήψεις μ τν φύση το λικο κόσμου. Ο ρχαοι λληνες (ρφικοί, νέο- πλατωνικοί, νεοπυθαγόρειοι κλπ), ο νδουιστές, ο Βουδιστές, ο Παρσιστές, ο Γνωστικο τν πρωτοχριστιανικν χρόνων, κα διάφοροι αρετικοί, πως ο γκρατίτες, ο Μοντανιστές, ο Καθαρο κα πολλς σύγχρονες προτεσταντικς παραφυάδες θεωροσαν κα θεωρον τν λικ κτίση ς φυσικ κακ κα παξία.

Κύριο χαρακτηριστικ λων ατν εναι πόρριψη το λικο κόσμου ς κακ κα καλλιέργεια ποστροφς πρς ατόν. κραος σκητισμς λων ατν τν μάδων εχε κα χει ς στόχο τν πελευθέρωση τς ψυχς π τ δεσμ τς «κακς» λης.
πενθυμίζω τν πλατωνικ ρήση περ το σώματος ς φυλακ τς ψυχς, καθς κα τς «πελευθερωτικς» ατοκτονίες πιφανν ρχαίων φιλοσόφων (μπεδοκλ, Ζήνωνος, Κλεάνθους, Πλωτίνου, κλπ)!

Ο ρφικο δίδασκαν πς ο θεο κλεισαν τς ψυχς στ σώματά μας, γι ν μς τιμωρήσουν κα ο στωικο προέτρεπαν «ελόγως ξάγειν αυτν το βίου» (Διογ. Λαέρτ. 7,130), δηλαδ θοσαν στν ατοκτονία.
ξιοσημείωτη εναι περίπτωση το διαβόητου κυρηναϊκο φιλοσόφου γεσία, ποος παρότρυνε τος νθρώπους ν ατοκτονον κα γί? ατ νομάστηκε «πεισιθάνατος»!
ν λη ποτελοσε παξία γί? ατος κα διαίτερα γι τος ρχαίους προγόνους μας, περισσότερο π? λα, φρικιαστικ ποστροφ ποτελοσε ,τι λικ κατάλοιπο (λείψανο) φηνε θάνατος.

Τ πτμα το νεκρο κα τ πάρχοντά του προκαλοσαν τρόμο κα φόβο ξαιτίας τν φιαλτικν ντιλήψεων, πο εχαν γι τ μεταθανάτιο κατάσταση τν νεκρν.
Μέσα στ μηρικ πη καταγράφονται μ τ πλέον μελαν χρώματα νείπωτη φρίκη κα παντοτινς βασανισμς τν ψυχν στν σκοτειν κα ραχνιασμένο τόπο, τν δη.
λες ο ψυχς τν θνητν κατέβαιναν χωρς ξαίρεση στ ποχθόνιο βασίλειο το Πλούτωνα, γι ν μένουν σαε κε ς σκιές, γι ν βασανίζονται αώνια!

Σύμφωνα μ τ βασικ δοξασία τς ρχαιοελληνικς θρησκείας, «θες» Πλούτωνας λαβε ς μερίδιο κατ τ μοιρασι το κόσμου, τν ποχθόνιο τόπο, τ σκοτειν κα αώνιο δεσμωτήριο τν θνητν ψυχν! παίσιος κα μισάνθρωπος κενος «θες» εχε πόλυτη κυριότητα στς ψυχς τν νεκρν, το νκαν δικαιωματικ κα δν τς δινε πίσω! κόμη κα ψυχς «θεν» εχε ρπάξει νεπιστρεπτ (Περσεφόνη) στ τρομερ βασίλειό του!
Τ «λύσια Πεδία» ο «Νσοι τν Μακάρων» εχαν δημιουργηθε π τος «θεος» ς προορισμ ποκλειστικ τν θνητν ρωμένων τους κα τν λλόκοτων μιθέων, δηλαδ τν κλεψίγαμων παιδιν τος (Πίνδ. λυμπ. 77–78, σιόδ. ργα κα μέραι,156–173)!

ς τν 5ο π. Χ. αώνα κανένας συγγραφέας δν ναφέρει τι στ «λύσια Πεδία» πήγαιναν ο θνητοί, λλ φυσικς προορισμς τος ταν σκοτεινς κα φοβερς δης. Μόνο ο «αρετικο» ρφικο νέπτυξαν τ θεωρία τι νύπαρκτος ατς «παράδεισος», ταν διαθέσιμος γι σους θνητούς, μ τν κραο σκητισμό τους, «μποροσαν ν πελευθερωθον π τν λη» κα γι σους «μυον τν» στ μακάβρια «μυστήρια»!

Βιώνοντας ο ρχαοι ατν κριβς τ φρικώδη μεταθανάτια κατάσταση ασθάνονταν τέλεια ποστροφ πρς τ θάνατο, ς στέρηση τς ζως κα εσοδο στν τελεύτητη καταδίκη. Ο πιτάφιοι νεκρικο θρνοι τος (τ μοιρολόγια), ο σπαρακτικο κοπετο κα τ θιμά τους φανερώνουν ξεκάθαρα τ φρικτ δύνη, πο βίωναν μπροστ στ γεγονς το θανάτου.

πίκουρος χαρακτήριζε τ θάνατο ς «φρικωδέστατον τν κακν» (Διογ. Λαέρτ. πικ.10,125) κα μάταια προσπαθοσε μ σοφιστεες ν μετριάσει τν σώψυχό του φόβο γί? ατόν. Περισσότερο π? λα πεχθάνονταν ο ρχαοι τ σμα το νεκρο, θέα το ποίου τος προκαλοσε φρίκη κα φόβο.
Εναι χαρακτηριστικ μαρτυρία πς κατ τ μεγάλο λοιμ το 250–251 μ.Χ. στν λεξάνδρεια, ο εδωλολάτρες γκατέλειπαν φρόντιστούς τους ψυχορραγοντες κα φηναν ταφούς τους νεκρούς τους: «πέφευγον τος φιλτάτους καν τας δος ρριπτον μιθανες κα νεκρος ταφους πεσκυβαλίζοντο» Εσ. κκλ. στ. 7,22,9–10).

Τν γκληματική τους νεπάρκεια ναπλήρωναν ο χριστιανοί, ο ποοι, μ κίνδυνο τς ζως τος φρόντιζαν διακρίτως τος σθενες κα θαβαν τος νεκρούς, γεγονς πο μολόγησε ργότερα μπαθς κα νειροπαρμένος Ιουλιανος ποστάτης!

Γενικ σοι ταν πιφορτισμένοι ν φροντίζουν τος νεκρος θεωρονταν μιασμένοι κα ποκρουστικοί. Κανένας δν τος πλησίαζε, γι ν μ μολυνθε.
Σ περίπτωση πο κάποιος ρχόταν σ παφ μ τ σμα το νεκρο ταν ποχρεωμένος ν ποστε πίμονους κα βασανιστικος καθαρμος π τος ερες, προκειμένου ν γίνει ποδεκτς π τν κοινωνία!
Τ ερατεα ταν ποχρεωμένα ν βρίσκονται μακρι π κάθε νεκρικ διαδικασία, διότι δ θ μποροσαν ν «ερατεύσουν»! Δν εναι τυχαο τι ο θηναοι περιγέλασαν τ πόστολο Παλο, ταν στν περίφημη μιλία του στν Πνύκα, ταν ναφέρθηκε στν νάσταση τν νεκρν, «κούσαντες δ νάστασιν νεκρν… χλεύαζον» (Πράξ.17,32).

πικρόχολη κείνη χλεύη, φανερώνει ξεκάθαρα τν τρομερ παρξιακ κενότητα τς ρχαιοελληνικς σκέψεως κα τ πάνθρωπο πρόσωπο τς «λληνικς» θρησκείας, ποία τροφοδοτοσε μανιωδς μ δαιμονικ παισιοδοξία τν ρχαιοελληνικ κοινωνία!

Κύριος μν ησος Χριστς ρθε στν κόσμο, γι ν πελευθερώσει καθολικ τ νθρώπινο γένος π τ ργα το διαβόλου κα τ δεσμ τς μαρτίας, τ ποία κατ τ λόγο το Θεο, δηγον ναπόφευκτα στ θάνατο κα τ δια χαρακτηρίζονται ς «θάνατος» (Ρώμ. 6, 23).

πόστολος Παλος ναφέρει πς « μαρτία ες τν κόσμον εσλθε κα δι τς μαρτίας θάνατος κα οτως ες πάντας νθρώπους θάνατος διλθεν» (Ρώμ. 5,12). ντίθετα, κατ τν ερ Φώτιο, εναι «ναίτιος Θες το θανάτου» (P.G. 101,1036B).
λλ πέρτατη δωρε το Χριστο γι τν νθρωπο πρξε νίκη Το κατ το θανάτου.
Χριστς μ τν σταυρική Του θυσία, τν κούσιο θάνατό Του κα τν νδοξη νάστασή Του νίκησε λοκληρωτικ τν λεθρο το θανάτου, κατάργησε τν καταχθόνιο δη κα κλεισε ρμητικ τς πύλες του γι τος πιστούς Του.
ναστημένος Κύριός μας γινε «παρχς ναστάσεως) τν κεκοιμημένων» (΄Κόρ. 15, 21), δηλαδ καμε τν ρχή, νοιξε τ δρόμο μ τν λαμπροφόρο νάστασή Του γι τν αώνια ζω γι λόκληρο τ νθρώπινο γένος.
φρικτς δης, τ προαιώνιο δεσμωτήριο τν ψυχν δν πάρχει πιά. πεχθέστατος κα μισάνθρωπος «θες» Πλούτων (δηλαδ ωσφόρος) νικήθηκε κατ κράτος, χάνοντας ριστικ τν πολύτιμη λεία του, τς π αἰῶνος ψυχς τν νθρώπων.
Τ τρομερ παρξιακ χθος δ δικαιολογεται πλέον. φόβος το θανάτου νήκει στ φιαλτικ προχριστιανικ παρελθν κα τ ξωχριστιανικ παρόν, διότι «τ χάρισμα το Θεο (στι) ζω αώνιος ν Χριστ ησο τ Κυρίω μν» (Ρώμ. 6,23).

Εναι ατ πο νομάζει σακ Σύρος ς «ασθησιν θανάτου ζως» (Λόγ.38).
θάνατος, π ναπόφευκτη φρικιαστικ κατάσταση, γινε ναπαυτικς πνος το σώματος μέχρι πο θ σαλπίσει γγελος το Κυρίου τν νάσταση τν κεκοιμημένων (A΄ Κόρ. 15, 52. ωάν. 5, 29).

πως Χριστς νάστησε τ δικό Του σμα τσι θ ναστήσει κα τ σώματα τν πιστν Του, ς ργανικ κύτταρα το σώματός Του, διότι «σύμφυτοι τ μοιώματι το θανάτου ατο, λλ κα τς ναστάσεως σόμεθα… ε πεθάνομεν σν Χριστ, πιστεύομεν τι κα συζήσομεν ατ, εδότες τι Χριστς γερθες κ νεκρν οκέτι ποθνήσκει, θάνατος ατο οκέτι κυριεύει» (Ρώμ. 6, 5–10).

Βιώνοντας ατ τν πέρτατη δωρε κκλησία μας, ρισε τν μέρα το θανάτου τν γίων ς τν πισημότερη πέτειό τους, ς τ «γενέθλιο μέρα» τους, κατ τν ποία χι μόνο δν πέθαναν, λλ (ν)γεννήθηκαν ν Χριστ στ νέα ληθιν κα αώνια ζωή!

μεγάλος χριστιανς φιλόσοφος Μπερδιάγεφ, κφράζοντας τ γνήσια χριστιανικ ντίληψη γι τ θάνατο, ναφέρει τι ατς ( θάνατος) «μαρτυρε τι νθρωπος εναι προορισμένος γι μία λλη ψιστη ζωή.
Χωρς τ θάνατο παρξη θ ταν ετελς κα νόητη» (Περ προορισμο το νθρώπου, σέλ. 344)!
Κατ συνέπεια τίποτε τ ποκρουστικ δν χει θάνατος. Δν δικαιολογεται πι τ σώματα τν κεκοιμημένων ν προκαλον φρίκη κα φόβο, λλ πρέπει ν τυγχάνουν τιμν κα περιποιήσεων, ς ναπόσπαστο κομμάτι τς πόστασης το κεκοιμημένου, διότι κατ τ γενικ νάσταση τ σώματα λων τν κεκοιμημένων θ νωθον ξαν μ τς ψυχές, φθαρτοποιημένα πλέον, γι ν ποτελον αώνια κα τελεύτητα τν ψυχοσωματικ ντότητα το κάθε νθρωπίνου προσώπου στ Βασιλεία το Θεο.

λλωστε, σύμφωνα μ τν γιο Μάξιμο τν μολογητ «ες τοτο μς πεποίηκεν Θεός, να γενώμεθα θείας κοινωνο φύσεως, κα τς ατο ϊδιότητος μέτοχοι, κα φανμεν ατ μοιοι κατ τν κ χάριτος θέωσιν» (P.G.90, 1193D).
Γί? ατ κα ο χριστιανο δείχνουν πλήρη περιφρόνηση κατ το θανάτου, ποία βιώθηκε κα βιώνεται π τος διαχρονικος μάρτυρες τς κκλησίας μας, γεγονς πο χαρακτηρίζεται ς «παραλογισμς» π τς δυνάμεις το κόσμου.
Κατ τν γιο ππόλυτο «τ πνεμα το Πατρς διδάσκει τος μάρτυρας… καταφρονεν μν το θανάτου, σπεύδειν δ πρς πουράνια» (πολ. Ες Δν. ΙΙ,21). θνικς σατιρικς συγγραφέας Λουκιανς μ διάθεση ερωνικο θαυμασμο γραψε πς ο χριστιανο μάρτυρες κα μολογητς «καταφρονούσι το θανάτου» (Λούκ. Περ τς Περεγρίνου τελευτς 13).

Ο δήμιοι εδωλολάτρες στα πρωτοχριστιανικ χρόνια μεναν κθαμβοι π τν προθυμία τν μαρτύρων ν πεθάνουν γι τν πίστη τους κα τν ρωισμ τος μπροστ στ φρικτ μαρτύρια.
Τ διο γινόταν και επ τουρκοκρατίας με τος σφαγες μουσουλμάνους, λλ κα τους σύγχρονους (κόκκινους) δικτες τς κκλησίας του μαρξιστικο λέθρου!
κόσμος, πως ναφέραμε εναι δημιούργημα το Θεο, κα γί? ατ νομάζεται κόσμος, δηλαδ κόσμημα. Δν ταυτίζουμε τν κόσμο μ τ Θεό, πως κάνουν ο κακόδοξοι πανθεϊστές, λλ κάνουμε τ σαφ διάκριση μεταξύ του ναρχου Θεο Δημιουργο κα τς ν χρόνω δημιουργίας.

κόσμος εναι προϊόν της γάπης το Θεο κα ρα τυγχάνει τς διαίτερης φροντίδας Του. λόκληρη τν λικ κτίση, ζσα κα ψυχη, τ διαπερν κτιστη νέργειά Του, ποία κδηλώνεται μ τ λειτουργία τν αώνιων φυσικν νόμων, ο ποοι συγκροτον κα συγκρατον τ σύμπαν.
ε πάρχουσα στν κόσμο κτιστη νέργεια το Θεο ποτελε γι τ χριστιανικ διδασκαλία τ λόγο τς ερότητάς του. εσοδος το κακο στν κόσμο ποτελε μία πίπονη κα θλιβερ παρένθεση, ποία κλεισε μ τν νανθρώπηση το Θεο Λόγου κα τ π γς πολυτρωτικό Του ργο.

νανθρώπησή Του ποτελε ψιστο τεκμήριο τι καλς λίαν λικς κόσμος (Γέν. 1,31), χει καθαγιαστε π τν ργανικ μετοχή Του σ ατόν. Τ χραντο σμα το Κυρίου πρξε σύνδεσμος το Θεο κα το λικο κόσμου.
θεοποίηση το πραγματικο λικο σώματος το Κυρίου σημαίνει χι πλ τν εροποίηση τς κτίσεως, λλ κα ατν κόμα τ θεοποίησή της, ποία θ λοκληρωθε μ τ συντέλεια το κόσμου, φο «ταν ποταγ ατ τ πάντα, τότε κα ατς υἱὸς ποταγήσεται τ ποτάξαντι ατ τ πάντα, να Θες τ πάντα ν πάσιν» (΄ Κόρ. 15,28).

Πι ασιόδοξη κβαση γι τ θεία δημιουργία δν πάρχει! Μέσα σ ατ τν προοπτικ χι μόνο δικαιολογεται τιμ τν ερν λειψάνων τν γίων της κκλησίας μας, λλ πιβάλλεται. Δν πάρχει, πως ναφέραμε, τίποτε τ μιαρ στν μορφο κόσμο το Θεο, πολλ δ μλλον στ νθρώπινο πρόσωπο, πο εναι κορωνίδα, τ πιστέγασμα κα εγενέστερη κα τελειότερη μορφ τς θείας δημιουργίας.

διαιτέρως πιστς χριστιανς μ τν συσσωμάτωσή του στ μυστικ σμα το Χριστο, γίνεται μέσω τν ερν μυστηρίων ργανικ κα ναπόσπαστο κύτταρό του, καθότι τ «σώματα μν μέλη Χριστο στιν» (΄Κόρ. 5,15).
Ο γιοί της κκλησίας μς πρξαν συνειδητ μέλη Χριστο. Ατ σημαίνει τι ταν κα θ εναι σαεί, χριστοφόροι, θεοφόροι, φορες τν κτίστων νεργειν το Θεο κα τν χαρισμάτων το γίου Πνεύματος.
Τ λέει ξεκάθαρα πόστολος Παλος: « Θες τς ερήνης γισαι μς λοτελες κα λόκληρον μν τ πνεμα κα ψυχ κα τ σμα μέμπτως ν τ παρουσία το Κυρίου μν Χριστο τηρηθείη» (΄Θέσ. 5,23).
τσι θάνατός τους (γι τν κρίβεια κοίμησή τους), δ διακόπτει ατ τ μακάρια σχέση μ τ Θεό. Τ λείψανά τους, προσωριν χωρισμένα π τ πνεμα τους, συνεχίζουν ν εναι μέλη Χριστο κα φορες τν κτίστων νεργειν το Θεο, διότι διαλείπτως « κολλώμενος τ Κυρίω ν πνεμα στι» (΄ Κόρ. 5,17).

Φανερ πόδειξη ατν τ πειρα φθαρτα λείψανα γίων σ λόκληρο τν ρθόδοξο κόσμο, τ ποία εωδιάζουν κα θαυματουργον, διότι, πως τονίζει Μ. Βασίλειος, «τε πρ Χριστο θάνατος, τίμια τ λείψανα τν σίων ατο» (P.G. 30,112).
Τ πιστοποιον τ πειράριθμα τεμάχια γίων λειψάνων, τ ποία π τ πρωτοχριστιανικ χρόνια ς τ σήμερα ποτελον πολύτιμους θησαυρος σ λες τς τοπικς κκλησίες κα τ μοναστήρια μας, τ ποα εωδιάζουν κα θαυματουργον.
Ο Μ. Βασίλειος ναφέρει πίσης χαρακτηριστικ πς τ λείψανο τς γίας μάρτυρας ουλίττης, τοποθετημένο σ περίοπτη θέση τς πόλεως «γιάζει μν τν τόπον, γιάζει δ τος ες ατν συνόντας» (Θ.Η.Ε., τόμ.8, 113).

Τ τίμια λείψανα τν γίων μας εναι ο είρρευστες πηγς γιασμο τν πιστν, ντλώντας τν π τν στείρευτη πηγ το γιασμο, τ Θεό!
ς ρθόδοξοι πιστο χι μόνο δν μς προκαλε ποστροφή, ηδία κα φόβο θέα τν ερν λειψάνων, λλ τ ντίθετο χαρά, λαρότητα, ρεμία κα προπαντς λπίδα. Ο «ποστολικς Διαταγς» (4ος αών.) συστήνουν στος πιστούς: «μ βδελύσεσθε τ τούτων (τν μαρτύρων) λείψανα» (ΣΤ, 5-7).

Τιμώντας τ ερ λείψανα, τιμμε τ Θεό, τν δημιουργ τν σωμάτων. Τιμμε τ Χριστ κα τ κύτταρα το γίου σώματός Του. Τιμμε τ γιο Πνεμα το ποίου χάρη εναι ναποθηκευμένη σ ατά, διότι τ σώματα τν γίων «νας το ν μν γίου Πνεύματος στιν» (΄ Κόρ. 5,19).
Γί? ατ κα μς παραγγέλλει πόστολος Παλος: «δοξάσατε δ τν Θεν ν τ σώματι μν κα ν τ πνεύματι μν, τινά στι το Θεο» (΄ Κόρ. 5,20).

Τιμμε πίσης στ ερ λείψανα τ θεοδημιούργητη κοινή μας νθρώπινη φύση. Κι κόμη στ ερ λείψανα τιμμε τν λικ κτίση, τς ποίας ατ εναι μοούσια κα τεθεωμένα μέρη. ρισμένοι Πατέρες τς κκλησίας μς μιλον γι «γιο λισμό», ντελς διάφορό του δυστηνου θεϊστικο λισμο!
λλ εναι παραίτητο ν κάνουμε κα μία λλη διευκρίνιση. Μς κατηγορον ο κκλησιομάχοι τι λατρεύουμε πτώματα, τι εμαστε «πτωματολάτρες».
 ρθόδοξος Τύπος  1 κα 8 ουλίου '11
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ....

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.