10 Ιουν 2011

Τὸ χρονικό της ἀφαίρεσης τῶν μαρμάρων τοῦ Παρθενώνα ἀπὸ τὸν κλεφταρὰ Λόρδο Ἔλγιν


Τ ξεκίνημα το 19ου αώνα πρξε δυνηρ γι τ μνημεα τς κρόπολης τν θηνν, ξαιτίας τς ρχαιοθηρίας, ποία φτασε στ ποκορύφωμά της στς ρχς τς πρώτης δεκαετίας το αώνα. Κύριος ατουργς πρξε Λόρδος λγιν, ποος τότε πηρετοσε ς πρεσβευτς τς γγλίας στν θωμανικ Πύλη (1799-1803).  λγιν, κμεταλλευόμενος τ θέση του κα τ μεγάλη πιρρο πο σκοσε γγλικ πολιτικ στν τουρκικ κυβέρνηση, λόγω τς στρατιωτικς βοήθειας πο ο γγλοι εχαν προσφέρει στος Τούρκους στν πόλεμο ναντίον τν Γάλλων το Ναπολέοντα στν Αγυπτο, κατόρθωσε ν ποσπάσει φιρμάνι π τν Σουλτάνο, στς 6 ουλίου 1801, πο το πέτρεψε τν φαίρεση ρχαιοτήτων π τν κρόπολη. Μ τ φιρμάνι ατ λγιν λοκλήρωσε τ ργο πο εχε ρχίσει τν Αγουστο το 1800 μ εδικ συνεργεο, τ ποο ς τότε κτελοσε πεικονίσεις, καταμετρήσεις κα ρχιτεκτονικ σχέδια τν μνημείων τς κρόπολη. Τ φιρμάνι, πο εχε πογραφε π τν Καϊμακν Πασ κα πευθυνόταν στν...
Βοεβόδα κα τν Καδ τν θηνν, παρεχε τν δεια στ μέλη το συνεργείου ν στήνουν κριώματα γύρω π τν Να τν Εδώλων, πως ποκαλοσαν τν Παρθενώνα, ν κατασκευάζουν κμαγεα, ν καταμετρον τ κτίρια κα ν κάνουν νασκαφς γι νεύρεση πιγραφν. πίσης, περιλάμβανε ντολ τς Πύλης ν μν νοχληθον τ μέλη το συνεργείου π τν Δισδάρη π ποιονδήποτε λλο, ν μν ναμειχθε κανες μ τ κριώματα κα τ ργαλεα οτε ν μποδίσει τ μέλη ν πάρουν «μερικ κομμάτια πέτρας μ πιγραφς κα γλυπτ» (qualque pezzi di pietra con inscrizioni e figure).
Τ φιρμάνι, πως ατ κδόθηκε στ τουρκικά, δν βρέθηκε ς σήμερα, παρ τς ρευνες εδικν στ τουρκικ ρχεα. Μία μετάφρασή του στ ταλικά, τν ποία εχε κάμει διερμηνέας τς γγλικς Πρεσβείας στν Κωνσταντινούπολη Πισανί, βρέθηκε στ ρχεο το Φ. Χάντ, ερέα τς Πρεσβείας στν Κωνσταντινούπολη κατ τν περίοδο πο προΐσταστο ατς λγιν. π ατ τ ταλικ κείμενο γινε μετάφραση το φιρμανίου στ γγλικά, τν ποία δωσε Χντ στν Εδικ ξεταστικ πιτροπή, πο εχε συστήσει γγλικ Βουλ γι τν γορ τν «λγινείων», ταν διος κλήθηκε ς μάρτυρας.

Παραθέτουμε δ τν μετάφραση το θωμανικο φιρμανίου στ λληνικά, πως ατ χει δημοσιευθε στ νημερωτικ Δελτίο τν ταίρων τς ρχαιολογικς ταιρίας :
Φιρμάνι πίσημο Γράμμα το Καϊμακν Πασά προς τν Καδ Προϊστάμενο Δικαστ κα πρς τν Βοεβόδα Διοικητ τς θήνας τ 1801.
Σ εδοποιομε τι ελικρινς Φίλος ξοχότητα το Λόρδος λγιν κτατος Πρεσβευτς π τν γγλικ Αλ στν Πύλη τς Ετυχίας, μς χει βεβαιώσει τι εναι γνωστ πς ο περισσότερες Φράγκικες [χριστιανικς] Αλς πιθυμον ν διαβάσουν κα ν μελετήσουν τ βιβλία, γλυπτ κα λλα πιστημονικ ργα τν ρχαίων λλήνων φιλοσόφων. Κα τι εδικότερα, ο πουργοί, φιλόσοφοι, πίσκοποι κα λλοι σημαίνοντες γγλοι νδιαφέρονται γι τ γλυπτ πο χουν μείνει π τν ποχ τν προαναφερθέντων λλήνων κα τ ποία βρίσκονται στς κτς το ρχιπελάγους κα σ λλες περιοχές. Κα ξαιτίας ατο του πράγματος χουν στείλει π καιρο ες καιρν νθρώπους γι ν ξερευνήσουν κα ν ξετάσουν τ ρχαία κτίρια κα γλυπτά. Κα πς πειδ ρισμένοι φιλότεχνοί της γγλικς Αλς θέλουν ν δον τ ρχαία κτίρια κα τ περίεργα γλυπτ στν Πόλη τν θηνν κα τ παλαι τείχη πο σώζονται π τν καιρ τν λλήνων, πο βρίσκονται τώρα στ σωτερικ μέρος το προαναφερθέντος τόπου. θεν ατς [δήλ. πρεσβευτς] χει προσλάβει πέντε γγλους ζωγράφους πο μένουν τώρα στν θήνα, γι ν παρατηρήσουν κα ν ξετάσουν κα πίσης ν ντιγράψουν τ γλυπτ πο πάρχουν κε π τν ρχαιότητα. Κι κόμη μς χει ζητήσει, εδικ γι ατ τ φορά, ν γραφε κα ν διαταχθε τι γι σον καιρ ο προαναφερθέντες ζωγράφοι θ μπαίνουν κα θ βγαίνουν στ φρούριο ατς τς πόλης, πο εναι τόπος τς μελέτης, κα θ τοποθετον κριώματα γύρω π τν ρχαο Να τν Εδώλων πο πάρχει κε. Κα θ κατασκευάζουν κμαγεα τν προαναφερθέντων κοσμημάτων κα γλυπτν σ κονίαμα γύψο. Κα θ καταμετρον τ λείψανα τν λλων ρειπωμένων οκοδομημάτων πο βρίσκονται κε. Κα θ σκάβουν, ταν τ κρίνουν παραίτητο, τ θεμέλια γι ν νακαλύψουν πιγραφς πο μπορε ν χουν καλυφθε π σκουπίδια. Ν μν πάρξει καμία διακοπ οτε μπόδιο στν ργασία τους π τν Δισδάρη ποιοδήποτε λλο πρόσωπο. Κανες ν μν ναμειχθε μ τ κριώματα τ ργαλεα πο μπορε ν χρειαστον στς ργασίες τους. Κα πς ταν θελήσουν ν πάρουν μαζί τους θραύσματα πέτρας πο φέρουν παλις πιγραφς γλυπτά, ν μν πάρξει καμία ντίρρηση.
Σο γράψαμε λοιπν ατ τ γράμμα κα τ στείλαμε μ τν κύριο Philip Hunt μ τ σκοπ μόλις ντιληφθες τ σημασία του, πς κφράζει δηλαδ τ σαφ πιθυμία κα πόσχεση το Μεγαλειότατου Σουλτάνου, προικισμένου μ λες τς ξέχουσες διότητες, ν ενοήσει ατήσεις πως προαναφερθεσα, σύμφωνα μ σα συνοδεύουν τ φιλία, τν τιμιότητα, τ συμμαχία κα τν καλ θέληση πο πάρχει π πολ παλι μεταξύ της ψηλς κα πάντοτε κραταις θωμανικς Αλς κα ατς τς γγλίας κα πο αξάνει μφανς κα π τς δύο Αλές. Εδικά, καθς δν πάρχει κίνδυνος ν τ προαναφερθέντα γλυπτ κα κτίρια παρατηρηθον κα σχεδιαστον. φο λοιπν κπληρωθον τ σα πιβάλλει φιλοξενία κα γίνουν δεκτο μ τ πρέποντα τρόπο ο προαναφερθέντες καλλιτέχνες σύμφωνα μ τν σημαντικ ατηση το προαναφερθέντος πρεσβευτ κα πειδ εναι ποχρέωση γι μς ν ξασφαλίσουμε τι δν θ βρον κανένα μπόδιο περπατώντας, παρατηρώντας μελετώντας τ γλυπτ κα τ κτίρια πο θέλουν ν σχεδιάσουν κα ν ντιγράψουν. Κα σ ποιαδήποτε π τς ργασίες τους, δρυση κριώματος χρησιμοποίηση διαφόρων ργαλείων. πιθυμία μς εναι μόλις φτάσει τ γράμμα ατ ν χρησιμοποιήσεις λη σου τν πιμέλεια γι ν νεργήσεις σύμφωνα μ τς πιδιώξεις το πρεσβευτ γι σον καιρ ο προαναφερθέντες καλλιτέχνες πο μένουν σ ατ τ μέρος θ μπαίνουν κα θ βγαίνουν στ φρούριο τν θηνν πο εναι τόπος τς μελέτης. θ στήνουν κριώματα γύρω π τν ρχαο Να τν Εδώλων θ κατασκευάζουν κμαγεα γύψο τν προαναφερθέντων κοσμημάτων κα γλυπτν, θ καταμετρον τ λείψανα λλων κατεστραμμένων κτιρίων, θ σκάβουν, ταν τ κρίνουν παραίτητο, τ θεμέλια σ ναζήτηση πιγραφν μέσα στ μπάζα. Ν μν νοχληθον π τν προαναφερθέντα Διασδάρη π λλα τομα, οτε π σένα στν ποο πευθύνετε ατ τ γράμμα. Κα κανένας ν μν ναμειχθε μ τ κριώματα τ ργαλεα τους οτε ν τος μποδίσει ν πάρουν μερικ κομμάτια πέτρας μ πιγραφς κα γλυπτ (qualque pezzi di pietra). Ν συμπεριφερθετε πως χει διαταχθε. (κτ. 1991, τχ. 17, σ. 142-144)


Μ πλούσια δρα πρς τς τοπικς τουρκικς ρχς τν θηνν, λγιν πέτυχε ν ρμηνεύσει τ φιρμάνι πως θελε. πίμεμπτη ατ πολιτικ εχε ποτέλεσμα ν μείνουν τ μνημεα το ερο της θηνς ρμαια στ βουλιμία το γγλου πρεσβευτ. Σ διάστημα 18 μηνν, δηλαδ ς τ τέλος το 1802, τ συνεργεο εχε κτελέσει σα θελε λγιν, ταν ξεκίνησε τ παίσιο ργο του.
Στν πιχείρηση ατή, τ χειρότερο κα π τν ρπαγ τν ρχαίων ταν παντελς καταστροφ πολλν γαλμάτων κατ τν πόσπασή τους π τ μνημεα, καθς κα πολλν λλων ρχιτεκτονικν πλαισίων, στν προσπάθεια τν ργατν ν ποσπάσουν τς πλάκες τς ζωφόρου κα τς μετόπες, μ τς πρωτόγονες μεθόδους πο χρησιμοποιοσαν. Εναι πολ χαρακτηριστικ περιγραφ τς καταστροφς, τν ποία περιέλαβε περιηγητς δρ. ντουαρτ Ντάνιελ Κλρκ στ δοιπορικό του, ς ατόπτης μάρτυρας τς σκηνς τς πογύμνωσης το Παρθενώνα, που γράφει :

Δισδάρης βλέποντας τν καταστροφ πο εχε γίνει στ μνημεο, ταν κατέβασαν κα τν τελευταία μετόπη, βγαλε τν πίπα π τ στόμα του, φησε ν κυλήσει να δάκρυ κα μ κετευτικ τόνο στ φων επε λληνικ στν Λουζιέρι, «Τέλος».
Σύμφωνα μ τν ρχικ κατάλογο, πο συνέταξεο ννιο Κουιρίνο Βισκόντι, Διευθυντς το Μουσείου το Καπιτωλίου κα στ συνέχεια το Μουσείου το Βοναπάρτη στ Παρίσι, ριθμς τν ριθμς τν ρχαίων πο πρε λγιν νέρχεται σ 253 νάγλυφα κα γάλματα κτς π τ μικρ ντικείμενα. Στν ριθμ ατν περιέχονται μετόπες κα πλάκες τς ζωφόρου το Παρθενώνα, γάλματα π τ νατολικ κα δυτικ έτωμα, Καρυάτιδα κα κομψότατος κίονας το ρεχθείου, τ μεγάλο γαλμα το Βάκχου πάνω π τ Θέατρο το Διονύσου κλπ.
Ο λόγοι τος ποίους προέβαλε λγιν στ Memorandum, πο συνέταξε διος γι ν δικαιολογήσει τ γχείρημά του, ταν πειλούμενη καταστροφ τν ρχαίων π τος Τούρκους κα τος Ερωπαίους, τ προηγούμενο τι κα λλοι πρν π ατν καμαν τ διο, πως πρεσβευτς τς Γαλλίας στν Κωνσταντινούπολη Choiseul Gouffier, τ 1784, κα τ νδιαφέρον του γι τν νάπτυξη τν τεχνν στν γγλία. ποστήριξε πίσης τι ο λληνες δν δειξαν δυσαρέσκεια κα τι λας δέχτηκε τ ργο του μ χαρ ς ποριστικ χρημάτων, ν ο Τορκοι ταν παθες κα διάφοροι. Τ συλλογ ατ τν πούλησε λγιν στ γγλικ κράτος ντ το ποσο τν ?35.000.


Πρν π τν τελικ πόφαση τς γγλικς κυβερνήσεως γι τν γορ τς συλλογς, τ 1816, γινε μεγάλη συζήτηση στ Βουλ τν Κοινοτήτων γι τς νομικς κα γλωσσικς ντιφάσεις πο περιέχονται στ φιρμάνι, κα κούστηκαν πολλ γι τν κατάχρηση τς ξουσίας π τν λγιν ς πρεσβευτ στν Πύλη. Τελικ ποφασίστηκε μ ψήφους 82 πρ κα 30 κατ γορ τν ρχαιοτήτων.
ξίζει δ ν σημειωθε τι κατ τ συζήτηση ατ κατατέθηκε π τν Χίου Χάμερσλυ, μέλος το Κοινοβουλίου, τροπολογία, ποία θ θεωρεται πρώτη καταγεγραμμένη πρόταση πιστροφς τν ρχαίων (βλ. σ. 81). Μ ατν Χάμερσλυ ζητοσε ν γνωστοποιηθε :
[...] Μεγάλη Βρετανία κρατε ατ τ μάρμαρα ς παρακαταθήκη μέχρις του τς ζητηθον π τος τωρινος ποιουσδήποτε μελλοντικος κυρίους τς Πόλης τν θηνν. Κα τι μετ π να τέτοιο ατημα ναλαμβάνει, χωρς διατυπώσεις διαπραγματεύσεις, ν τ πανατοποθετήσει, σο εναι δυνατόν, στ μέρη π που εχαν φαιρεθε κα τι στ μεταξ θ φυλάσσονται προσεχτικ στ Βρετανικ Μουσεο. τροπολογία ατ καταψηφίστηκε.Τ διάταγμα πο ψήφισε γγλικ κυβέρνηση γι τν γορ τν ρχαίων κα δημοσιεύθηκε τν 1η ουνίου το 1916, ναφέρει, πιγραμματικά, στοιχεα, τ ποα μς νδιαφέρουν διαίτερα γι τν νομασία «λγίνεια Μάρμαρα» κα γι τος ρους μ τος ποίους δόθηκε στ Βρετανικ Μουσεο. Τ σχετικ κείμενο χει ς ξς:
νωτέρω ναφερόμενος λόρδος συμφώνησε ν πωλήσει τ ατ [Μάρμαρα] στ ποσ τν ?35.000 μ τν ρο τι λη παραπάνω ναφερόμενη συλλογ θ κρατεται διαχώριστη στ Βρετανικ Μουσεο κα νοικτ γι πιθεώρηση κα θ νομάζεται «λγίνεια Μάρμαρα». Κα τι νωτέρω ναφερόμενος λόρδος κα κάθε πρόσωπο πο θ ποκτ τν τίτλο το λγιν θ πρέπει ν προστίθεται στος πιτρόπους το Μουσείου. Τ μέγεθος τς καταστροφς ταν τόσο μεγάλο, στε γγλος περιηγητς ντουαρντ Ντόντγουελ, πο πρξε ατόπτης μάρτυρας τς σύλησης τν μνημείων τς κρόπολης, γράφει στ δοιπορικό του γι τ γεγονς τ ξς : «Εναι βέβαιο τι ο καταστροφς πο γιναν στ μνημεα μέσα σ να χρόνο ταν μεγαλύτερες π σες εχαν ποστε ατά, σ λόκληρο τν 18ο αώνα». λλ κα Δρ. Κλάρκ, π τος πι δυνατος κατήγορους το λγιν, ποτιμ συγκριτικ τ ζημιά : «ο καταστροφς πο σημειώθηκαν στ να (το Παρθενώνα) ταν μεγαλύτερες π κενες πο εχε ποστε π τ πυροβολικ τν Βενετν». Γι τν καταστροφ τν μνημείων γραψαν κόμη κα κενοι πο πρξαν μετριοπαθες γι τν λγιν, πως Τζν Κμ Χομπχάουζ, Φ. Σ. Νρθ Ντάγκλας ργότερα Α. Μιχαέλις. λλ κα διος κτελεστς του ργου το λγιν, Τζιοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, ταλς ζωγράφος, πο προΐστατο το συνεργείου τς καταστροφς, ναφέρει στν λληλογραφία του πρς ατν τι «κτελώντας τς ντολς το ναγκάστηκε ν γίνει λίγο βάρβαρος».
Εγενίας Κεφαλληναίου “Τ Μάρμαρα το Παρθενώνα κα τ κατηγορ το Μπαϋρον”, σέλ. 9-15.

1 σχόλιο:

  1. Όλη η Ευρώπη είναι γεμάτη από Βυζαντινά μνημεία που έκλεψαν οι Φράγκοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.