3 Μαΐ 2011

Ἡ Ὀρθοδοξία - Ἁγίου Νικολάου Ἀχρίδος

Ἁγίου Νικολάου Ἀχρίδος
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Δίχως τν λήθεια, δν μπορε νθρωπος ν εναι μήτε γιος μήτε κα γαθός. γαθοσύνη πάλι, εναι τ κλειδ ν γιότητα θύρα τς ληθείας. π’ ποιαν κρη κα ν ξεκινήσει κανες θ πρέπει ν καταλήξει στν λλη.
***
λήθεια, γιότης κα γαθοσύνη, εναι τ τρία χαρμόσυνα μηνύματα τς ρθοδόξου πίστεως. Ο τρες ρετές, γεννον μία τν λλη κα εναι τέλειες μονάχα ταν βρίσκονται σ πλήρη νότητα.
Δίχως τν λήθεια, δν μπορε νθρωπος ν εναι μήτε γιος μήτε κα γαθός. γαθοσύνη πάλι, εναι τ κλειδ ν γιότητα θύρα τς ληθείας. π’ ποιαν κρη κα ν ξεκινήσει κανες θ πρέπει ν καταλήξει στν λλη. πως κα μ να δέντρο. ν ξεκινήσει κάποιος π τ σπόρο κάτω π τ γ, θ φτάσει π τ κορμ κα τ νθος στ σπόρο πο βρίσκεται στ κορυφ κα τ ντίστροφο, ν κολουθήσουμε τν τύχη το σπόρου στ κορφ το δέντρου, θ φτάσουμε στ σπόρο πο βρέθηκε κάτω π τ γ.
ταν σπέρνουμε τν λήθεια, φυτρώνει γιότητα κα γαθοσύνη. ταν σπέρνουμε τν γιότητα, φυτρώνει ἡ....

λήθεια κα γαθοσύνη. ταν πάλι σπέρνουμε τν γαθοσύνη, φυτρώνει λήθεια κα γιότητα. Χωρισμένες μία π τν λλη δίνουν πικρος καρπούς. Τν λήθεια δν πρέπει ν τν ναμιγνύουμε μ κάποια διαίτερη γνώση πειδ ξειδικευμένη γνώση εναι σν τ να π τ δάκτυλα το νθρώπου. πως τ να δάκτυλο δν μπορε ν μς περιγράψει τν νθρωπο, τσι κα μεμονωμένη γνώση δν μπορε ν περιγράψει τν λήθεια. Η λήθεια εναι πραγματικ ερύτερη, ψηλότερη καὶ βαθύτερη π τ σύμπαν. Γι’ ατ κα λήθεια δν μπορε ν γνωσθε, λλ μονάχα ποκαλύπτεται στν πνευματικ νθρωπο. Όπως μέρα φωτίζεται ρκετ π τν λιο το Θεο, τσι γνωρίζουμε τι, μόνον στος γίους νοίγονται ο πνευματικο φθαλμο κα τσι, μόνον γιος μπορε ν δε τν λήθεια κα βλέποντας τν ν καταστε φς γαθοσύνης στ κόσμο.
ρθοδοξία δν διδάσκει κάποια ξεχωριστ γνώση λλ τν λήθεια, δι τς ποίας τ σύμπαν ζε κα ναπνέει, στν ποία βρίσκουν τ σωτηρία λα τ πράγματα τ ποα ζον γι ν σωθον π τν γνοια, τν σθένεια κα τ φόβο.
Τν λήθεια πορρίπτουν συνήθως κενοι ο νθρωποι πο πορρίπτουν τν γιότητα κα τν γαθοσύνη. κενοι πάλι πο μολογον τν χριστιανικ λήθεια μ ζον δίχως γιότητα κα γαθοσύνη, ψεύδονται κα τ νοιώθουν στ ψυχή τους πς λένε ψέματα.
Γι’ ατ κα λέγεται τι μονάχα ο καθαρο στ καρδι θ δον τ Θεό. Μέσα π λερωμένα ματογυάλια δν μπορες ν δες μήτε τ φς το λίου, πόσο περισσότερο τ φς το Θεο. Θεός, δελφοί μου, εναι λήθεια, λόκληρη λήθεια στ σύμπαν κα μετ τ σύμπαν κα ξω π κενον δν πάρχει λήθεια. δρόμος πρς τ γνώση τς ληθείας εναι ρετ κα τ ποτέλεσμα τς γνώσεως τς ληθείας, εναι πάλι ρετή. λοι ο νόμοι το σύμπαντος εναι νότες τς ληθείας, χορδς στν ρπα της. Μακάριος κενος πο ψυχ το βρίσκεται σ ρμονία μ τν πέραντα γλυκι μουσικ τς ληθείας! Πρόκειται γι να μέγα μυστήριο, προσιτ μονάχα σ λάχιστους ο ποοι μ θυσίες κριβς πληρώνουν ατ τος τ γνώση.
Κοίταξε στ παρελθόν σου. πίγνωση πς δίχως θυσία δν φτάνει κανες στ γνώση ταν ξεκάθαρο γι τος προγόνους μας πρν π χίλια χρόνια. π τς δυναστείας τν Νεμάνια, τούτη πίγνωση κφράστηκε καθαρ σ πολλς προσπάθειες κα παραδείγματα που φαίνεται τι ποτελοσε γι’ ατος μία μπειρία.
Γι ν φτάσει κανες σ μία καλύτερη ζω πρέπει ν θυσιάσει τ χειρότερη. Τ καινούριο νδυμα φοριέται χι πάνω στ παλαι λλ στ θέση κείνου. καινς νθρωπος αξάνει μέσα στν παλαι καθς σπόρος στ κοπριά. ταν καινς νθρωπος νισχυθε, παλαις ξαλείφεται. θρησκεία εναι αωνίως νικανοποίητη μ τν νθρωπο πως ατς εναι -μ τν παλαι νθρωπο- κα αωνίως ποθάλπει κα προλέγει τν γέννηση το καινο νθρώπου, το Θεανθρώπου.
Τ πολιτικ δανικ πραγματώνονται ταχύτερα εκολότερα ν τ δανικό της θρησκείας θ πραγματωθε μονομις, στ τέρμα τς νθρωπίνης ξέλιξης. Γι’ ατ θρησκεία συνιστ σκληρς μεθόδους νηστείας κα προσευχς καθς κα οκειοθελες θλίψεις μ σκοπ ν’ νάψει στ ψυχ το νθρώπου τ φλόγα μ τν ποία θ κατακαε παλαις νθρωπος κα π τ στάχτη του θ ναστηθε καινός.
νατολικ ρθοδοξία, παλαι σο κα Χριστιανισμός, ποτελε μία μεγαλειώδη ποποιία παθν κα θλίψεων, κουσίων κα κουσίων. Ο προγονο μς πασχαν π πέντε αἰῶνες γι τ Σταυρ τν Τιμημένο κα στ φωτι κείνη τν παθν, μία γενε μετ τν λλη, κατακάηκε σν τ ξερόκλαδα στ πυρωμένο καμίνι. πασχαν λόκληρα τ χριστιανικ Βαλκάνια. Πρέπει ν εμαστε περήφανοι -μ στν περηφάνειά μας ταπεινο νώπιόν του Θεο- πο στος προγόνους μς λαχε κλρος ν σηκώσουν τ βαρ σταυρ τν δεινν στ Βαλκάνια γι τ τελευταία πεντακόσια χρόνια.
ρθοδοξία στν σία κα τν φρική, φλεγόταν στς φλόγες τν δεινν π δώδεκα αἰῶνες. κκλησία τς Ρωσίας πέμεινε τ μαρτύρια τν Μογγόλων π δύο αἰῶνες ν τ κούσια παθήματα τς Ρωσίας εναι τόσο παλαι σο κα χριστιανισμός της.
Διδάσκοντας τν λήθεια βασανισμένη ρθοδοξία διδάσκει ερήνη κα νότητα. Θυμόμαστε π τν στορία πς γιος Σάββας Σερβίας ργάστηκε σ λη του τ ζω γι τν ερήνη κα τν νότητα, ποκλείοντας τ διάσπαση κα τν πόλεμο μεταξ δελφν κα γειτόνων. κόμα κα μετ θάνατον, τ νομά του χρησίμευε ς γγύηση ερήνης κα νότητας στ λαό. ννοεται πς μέγας γιος της Στουντένιτσας πρεπε ν εχε μέσα το βαθι ερήνη φο ποιος δν χει ερήνη μέσα του δν μπορε ν τ μεταδώσει στν λλο. ποιος δν τελε σ νότητα μ τ Χριστ δν μπορε ν οκοδομε νότητα νάμεσα στος νθρώπους.
Εναι δύσβατος κα κοπιαστικς δρόμος πο δηγε στν σωτερικ ψυχικ ερήνη κα νότητα. Μόνος Θες βρίσκεται σ αώνια ερήνη κα νότητα μ τν αυτ Το γι’ ατ κα ο ληθινο υο το Θεο εναι ερηνοποιοί. Γι’ ατ μονάχα ερηνοφόρος μπορε ν γίνει ερηνοδότης, ερηνοποιός. Ξερ σύννεφο δν μπορε ν δροσίσει τ γ μ βροχή, οτε κα νθρωπος πο εναι μέσα το διηρημένος μπορε ν ποτίσει τν κόσμο μ γαλήνη κα ρμονία. πειδή, ερήνη δν εναι νας μονάχα τόνος λλ ρμονία λων τν τόνων τς ψυχς. Κα Θες στν οσία ποτελε τριττ ρμονία -τρες τόνοι σ μία αώνια μουσικ θείας νότητας. τσι, εμαστε κα μες καλεσμένοι ν πραγματώσουμε μία τέτοια μελωδικ ρμονία μέσα μας κα γύρω μας.
ερήνη δελφοί μου, δν σημαίνει μονοτονία μ ρμονία. νότητα δν εναι δυναμία λλ νίσχυση. ερήνη κα νότητα μ τ Θε εναι πηγ κάθε πραγματικς ερήνης κα νότητας στν κόσμο.
χοντας τούτη τ γνώση, ρθοδοξία κηρύττει ερήνη κα νότητα λων τν λαν. Λίγα λόγια χει ν κηρύξει ρθοδοξία. ατ μιλ μ τ δίψα γι τν ερήνη κα τν νότητα τν λαν. Πς θ νωθον μως ο λαο ν ο «κκλησίες», πι πνευματικ κφραση τς ψυχς τους, δν νωθον; Πς θ θεμελιώσουν τν μοιβαία ερήνη τν λαν μ τ διαπλεκόμενα λικ συμφέροντα, τς φυλετικς κα γλωσσικς διαφορές, ν ο «κκλησίες» τους πο χουν ταυτόσημα πνευματικ νδιαφέροντα δν θεμελιώσουν τν μοιβαία ερήνη; λες ο συμμαχίες κρατν πο δημιουργονται ποκλειστικ σ λικ συμφέροντα, χουν κλονισμένη γεία κα εναι πελπιστικ βραχυπρόθεσμες. σκύλος μ τ γάτα, μπορον πρς στιγμ π φόβο ν συμφωνήσουν κα ν φνε τ γεμα τος λλ συμμαχία τους δν σημαίνει τι θ ποτρέψει κα τν πόλεμο γι τ δεπνο τους.
Μονάχα συμμαχία τν ψυχν εναι μακροπρόθεσμη, συμμαχία το θους, στερεωμένη στ συνείδηση μ λλα λόγια, στν λήθεια, τν γιότητα κα τν γαθοσύνη. Στος τρες ατος στύλους κρατιέται λόκληρο τ στρικ σύμπαν τ ποο ριθμε τόσους λιους, περισσότερους π τ νθρώπινα ντα πο βρίσκονται πάνω στ γ. Γιατί λοιπν μικρ κοινωνία τν νθρώπων ν μν μπορε ν κρατηθε σ τούτους τος τρες στύλους; Μ κα κάθε ψυχ νθρώπου θ πρέπει ν οκοδομεται στς τρες ατς πνευματικς βάσεις. Γιατί, καθς ξέρουν ο οκοδόμοι, κάθε τμμα το οκοδομικο λικο θ πρέπει ν εναι γερ γι ν εναι λόκληρο τ οκοδόμημα σταθερό. ν τ κάθε πάτωμα εναι γρανιτένιο, λο τ παλάτι θ εναι γρανιτένιο. ν πάλι νάμεσα στς σειρς μ τς πέτρες τοποθετηθε σειρ π στάχτη, τ παλάτι θ καταρρεύσει. Σς λέω πς δν μπορον γιοι κα γκληματίες ν’ ποτελέσουν τ οκοδομικ λικ γι τ Βασίλειο το Φωστρος Χριστο λλ μονάχα ο γιοι. Οτε κα μπορε ν γίνει ερήνη κα νότητα νάμεσα σ γίους κα γκληματίες ς τ τέλος τς συντέλειας.
ρθοδοξία εναι θρησκεία ερήνης κα νότητας, πο θ πε θρησκεία γίων. π δ κα πόθος τς ρθοδοξίας γι ερήνη νάμεσα στος λαος σημαίνει τν πόθο γι γιότητα τν λαν. νθρωποι κα λαο θ νωθον φυσικς ταν καταστον γιότεροι. Κα ο «κκλησίες» θ νωθον φυσικς ταν φουσκώσουν π γιότητα κα περχειλίσουν π τ στεν τος ρια καθς κα τ φουσκωμένα ποτάμια ξεχειλίζουν π τ κοίτη τους κα νώνονται σ μία μεγάλη λίμνη. Από σς, ξεχωριστ τν καθένα ξαρτται τ πότε θ πραγματωθε ατό. πειδή, σες εστε ζωνταν κκλησία πο χει κληθε ν εναι ρθόδοξη, ν δοξάζει δηλαδ ρθς τ Θε μ τρόπο κα μέθοδο πο δειξε ησος Υἱὸς το Θεο.
ρθοδοξία προτείνει τν νωση λων τν κκλησιν, χι π δυναμία λλ π τ πλήρωμα τς δυνάμεώς της. καθένας π μς θ πιθυμήσει κα θ ποθήσει τν νωση τν «κκλησιν» τότε, ταν μέσα το νοιώσει τ πλήρωμα τς πνευματικς δύναμης τν ποία δίδει πίστη το Χριστο. καρδι τς ρθοδοξίας πρέπει ν χτυπ τ διο θερμ γι λα τ νθρώπινα ντα στ γ τ ποία στ θύελλα τς ζως ρπάζονται π τν Χριστ σν γκυρα σωτηρίας.
Γνωρίζουμε τι νατολικ ρθοδοξία δν ποτελε λόκληρο τ Χριστιανισμ στ κόσμο. Μ νά, δελφοί μου, τώρα πο λόκληρη ρθόδοξη νατολ νυψώνεται π τ δουλεία στν λευθερία, κόσμος σ λο τν πλανήτη προσμένει ναν καιν λόγο π τν ρθοδοξία. Τοτος λόγος δν πρέπει ν προέλθει μονάχα π τ γλώσσα μ κα π τ καρδιά. λοι ο παρηγορητικο λόγοι βγαίνουν π τ γλώσσα. Μ θ εναι πραγματικ παρηγορητικοί, πραγματικ αματικς γι τν σθενοντα κόσμο, ταν φτάσουν κα στν καρδιά.
Ποις λλος χει καρδι ν δν τν χουν κενοι πο ποφέρουν; ν ρθόδοξη νατολ ποία σταυ¬ροται π τν Γολγοθ τς ερουσαλμ μέχρι σήμερα, δν χει τ ραμα τς δελφοποίησης τν νθρώπων, τότε ποις θ τ κατέχει; σοι εναι κρεμασμένοι στ σταυρ θ πρέπει ν χουν ερύτερους ρίζοντες π σους βρίσκονται στ βάση του. Ποις θ δώσει θάρρος στς βασανισμένες ψυχς πάνω στ γ παρ κενοι πο θεωρον τ δεινά τους ς τ μεγαλύτερη δόξα το θνους κα τς κκλησίας;
ρθοδοξία στν οσία τς εναι να σωτηριοφόρο πνεμα, πενδυμένο μ πολυτελς νδυμα, φασμένο π τν σία κα τν Ερώπη. Ατ τ πολυτελς νδυμα δν εναι σωτηριοφόρο ατ καθ’ ατ λλ ς νδυμα το ζντος πνεύματος. λίμονο σ ατν πο στηρίζει τς λπίδες το μονάχα στ νδυμα, μ βλέποντας κα μ νοιώθοντας τ πνεμα πο βρίσκεται κάτω π κενο.
ρθοδοξία εναι λήθεια, γιότης κα γαθοσύνη, συγκερασμένες σ μία ζωοποι νότητα πο νομάζεται γάπη.
Τ ν περιορίσουμε τν ρθοδοξία μέσα στ ρια νς θνους μίας γεωγραφικς περιοχς εναι σν ν κλειδώνουμε τ φς το λίου μέσα σ σιδερένια κασέλα. Πς μπορε κάποιος ν ρπάξει να μέρος το λιακο φωτς κα ν τ κλείσει στ κιβώτιο; Πς μπορε ρθοδοξία ν περιοριστε κα ν μ φωτίζει τν κόσμο λο; Γιατί, ν δν φωτίζει τν κόσμο λο τότε δν φωτίζει κανένα. Κα ν μ τν γάπη της δν θερμαίνει τν κόσμο λο, δν θερμαίνει κανένα. Γιατί μήτε νθρωπος, μήτε γγελος μπορε ν δοξάζει ληθιν τ Θε δίχως τ συμπάθεια κα τ λεος πρς λους τους νθρώπους.
ρθοδοξία δν ξαρτται π κανένα πολιτικ οκονομικ σύστημα. Εναι νάντια στ βία κα τν δικία, ετε ατς προέρχονται π τ μετάξια ετε π τ κουρέλια. Δ διακρίνει τος νθρώπους σ κυρίους κα δούλους, μήτε σ πλουσίους κα φτωχος λλ σ δικαίους κα μαρτωλούς.
ταν ο νθρωποι κατανικήσουν μέσα τος τν πιθυμία τς μαρτίας, εκολα θ πραγματώσουν κα τ τελειότερο πολιτικ κα οκονομικ δανικό.
ταν στς ψυχς τν νθρώπων βασιλεύσει μπιστοσύνη στ θέση τς καταφρόνιας κα συμπάθεια στ θέση τς κδικήσεως, χαρ μ τν χαρ τν λλων κα θλίψη στ θλίψη τους, τότε ο φιλόθεοι νθρωποι θ ντικρύζουν μ πόνο τς παρελθοσες γενες ο ποες γέμιζαν τς μέρες τους στν κόσμο μ τ φθονερ δίψα γι ξουσία κα ψωμί, πως σημεριν γενι ντικρύζει τος νθρωποφάγους.
Ώ, δελφο σ τί εναι νώτερος μισανθρωπισμς τν μερν μας π τν νθρωποφαγία κείνων πο ζησαν παλαιότερα π μς; Η φαρμογ τν εαγγελικν ληθειν παράγει τ φάρμακο κατ τς μισανθρωπίας. Κάθε λλο φάρμακο, τ ποο διατίθεται στν γορ κα στς αθουσες διαλέξεων μ φωνές, εναι να εγευστο δηλητήριο.
Στς βύσσους τς νθρωπίνης ψυχς, κε που λίγοι σκύβουν ν κοιτάξουν, βρίσκεται θεραπεία κάθε κακο. Πρέπει ν σκάψει κανες βαθι κάτω π τν πιφάνεια τς ψυχς γι ν βρε τ φάρμακο κάθε κακο, τν λήθεια κα τν ετυχία, πολ περισσότερο κάτω π τ καυτ μμο ταν σκάβουμε γι ν βρομε τ δροσερ νερό.
Μήπως δ ξέρετε κα ο διοι τι τ πολυτιμότερα ντικείμενα στν κόσμο βρίσκονται καταχωνιασμένα βαθι στν πομόνωση κα τ σιωπή;
Τ πολυτιμότερα κα σχυρότερα πράγματα στν κόσμο εναι κα τ πι πόκρυφα π τ μάτια τν νθρώπων. Μήπως κα έρας, ατς παραίτητος σ κάθε στιγμ ρος τς ζως, δν εναι κρυμμένος π τ μάτια μας; Δν εναι κα ψυχ πι κρυμμένη κα π τν έρα; Πόσο περισσότερο λοιπν εναι κρυμμένη μυστικ παστάδα τς ψυχς που πίστη ναμένει τ φύπνισή της;
φυπνισμένη πίστη μ τς ρίζες της στν ψυχή, εναι συνάμα τ φυπνισμένο συναίσθημα τς λευθερίας. Πίστη θ πε, λευθερία ναντι τν νθρώπων, τν πραγμάτων, τν δαιμόνων κα το θανάτου. Μάλιστα κόμα κα ναντί του Θεο. Δία τς λευθερίας νθρωπος παύει ν εναι δολος το Θεο κα καθίσταται υἱὸς Θεο, παύει ν εναι χθρς τν πραγμάτων κα καθίσταται φίλος τους.
ταν τ λάφι βρε πράσινο χορτάρι στ βουνό, τότε το εναι διάφορο τ ξεραμένο χορτάρι στ παχνί.
ποιος χει τν κόσμο γι κριβό, θεωρε φτην τ Θεό. Κανες δν μπορε ν εσέλθει στ για τν γίων της πίστεως ν προηγουμένως κόσμος δν το γίνει διάφορος.
ποιος μπερδευτε μ τ παραπάνω στος στος τν πραγμάτων, χάνει τ θέα το ληθος κόσμου τς λευθερίας.
ρθοδοξία εναι πίστη τς λευθερίας κα μάλιστα λευθερίας τς τριττς δεσποτείας π το νθρώπου: δεσποτείας τν νθρώπων, δεσποτείας τν πραγμάτων κα δεσποτείας το αυτο.
Στος περισσότερους π τος τελευταίους αἰῶνες, ρθοδοξία διεκήρυσσε κυρίως κα ποβοήθησε στν πελευθέρωση τν νθρώπων π νθρώπους κα τν λαν π λαούς. ν πε κανες μως τι ατ εναι μόνη λευθερία πο διδάσκει ρθοδοξία στος νθρώπους, ρνεται στν ρθοδοξία τ δύο τρίτα τν ξιν κα τν ποχρεώσεών της.
κόμη κα ταν νθρωπος παύσει ν τυρανν τν νθρωπο, δν θ χει πέλθει πλήρης βασιλεία τς λευθερίας βασιλεία το Θεο πειδ θ πρέπει ν κατανικηθε κα τυραννία τν πραγμάτων π το νθρώπου, πιθυμία δηλαδ γι τ πράγματα, γι τ γ κα γι λα σα γ προσφέρει.Ατ εναι φλογερ πιθυμία γι τν πόκτηση γαθν ποία καταλαμβάνει τν ξουσία π το νθρώπου τ στιγμ πο κενος νομίσει τι χει ξουσιάσει τ πράγματα.
Συνεπαρμένος π τν πατηλ μέριμνα γι τν ξασφάλιση τς ζως μ τ βοήθεια τν πολλν πραγμάτων, παραδίδεται νθρωπος συνείδητα σ μία τυραννία ποία εναι τ διο νήθικη, φαρμακερ κα φονικ σο κα τυραννία το νθρώπου πάνω σ λλον νθρωπο.
Μ κα ταν νθρωπος λευθερωθε π τν τυραννία τν πραγμάτων, θ ργήσει πολ ν ρθει πλήρης βασιλεία τς λευθερίας, βασιλεία το Θεο. Θ χει πομείνει νας κόμα κρυμμένος τύραννος μέσα στν νθρωπο. ματαιοφροσύνη το τομικο γώ, εναι καν ν ξουσιάζει τ ψυχ κάποιου πο κατέχει πλθος πραγμάτων -πο κατέχεται π πλθος πραγμάτων- πως ταν αχμαλωτισμένη κα ψυχ τν προγόνων μας λλ πως εναι κα δική μας μ τ καταδυνάστευση π ξωτερικος χθρούς.
Γι’ ατό, συγχαίροντάς σας γι τν πελευθέρωση π τος ξωτερικος χθρούς, σς παρακαλ ν μν γνοετε κα τος λλους δύο ναπομείναντες ντιπάλους, ν τος παρακολουθετε ξάγρυπνοι κα μ τ βοήθεια τς γρυπνης, ζωντανς ρθοδόξου πίστεως ν τος διώκετε π’ νάμεσά σας. Γιατί, λίγη ετυχία θ σς φέρει λευθερία π τν ξωτερικ τύραννο ν παραμείνετε κάτω π τν τυραννία τν πραγμάτων κα το αυτο σας.
Θ σς περιγελον στ’ λήθεια λα τ θνη ν δον τι χετε κδιώξει π τν πατρίδα σς Τούρκους, Γερμανος κα Βούλγαρους λλ ο ρνητικς διότητες το χαρακτήρα τν Τούρκων, Γερμανν κα Βουλγάρων παρέμειναν νάμεσά σας, σν λλη μόλυνση στ ψυχή σας.    
ν σες γωνιστήκατε κατ τς ματαιότητας, το ψευδος, τς ρπαγς κα τς βίας τν κατακτητν, τί θ πον τ θνη τς γς ταν σς βρον ν βρίσκεστε μέσα στ ψεδος, τν ρπαγ κα τν βία μεταξύ σας; Θα πον τότε τι ατς λας πολέμησε πολ καλ νάντια στ κακ τν γειτόνων το λλ ξίσου καλά, δυστυχς, μαθήτευσε στ σχολεο τν κακν τους.
Τί θ χουν ν πον ο νεκροί σας, ο ποοι ριθμητικ εναι περισσότεροι π σς, ἐὰν σς βλέπουν ν μν γιάζετε τος τάφους τους μ μύρο εγενικ κα καθαρ προσευχ παρ ν τος τιμτε μ λογισμος τιποτένιους, λόγια φαρμακερ κα ργα νομίας; Τότε στ’ λήθεια θ πον κενοι: μες μ λο τν κόπο κα τ θυσία μς θελήσαμε ν σώσουμε τ θνος μας λλ νά, σώσαμε μονάχα τν αυτό μας ν σοι παρέμειναν στ ζωή, παρέμειναν στν μαρτία!
χι δελφοί, μν προσβάλετε οτε νεκρος μ οτε κα ζντες λλ γίνετε ατία χαρς κα γι τος μν κα γι τος δέ. ν θέλουμε ν δοξάζουμε ρθ τ Θε κα στ’ λήθεια ν εμαστε ρθόδοξο θνος, πρέπει ν τ κάνουμε χι μονάχα μ τ περήφανο νομά μας λλ κα μ τ ταπειν κα καθαρ πνεμα τς ληθείας, τς γιότητος κα τς γαθοσύνης. τσι πο τ περιεχόμενο ν νταποκρίνεται στ νομα κα ν δικαιολογε τν πληρότητα το νόματος.
τσι, ρθοδοξία θ καταστε γι σς τ νδότερο Βασίλειο το Θεο κα θ μεταφυτευθε μέσω μν σ λο τν κόσμο. τσι, μέσα π τν ζωνταν κα ρθ πίστη, θ βρετε παρηγορία στς μέτρητες πληγς μ τς ποες ψυχ σς χει ξέλθει π τ μακρόχρονη σκληρ μάχη, παρηγορία στς ταπεινώσεις κα τν γωνία το θανάτου.
τσι κα καρπς τν μεγάλων παθημάτων σας δν θ εναι πικρός, πως εναι τ διο πάθος, λλ γλυκς κα εώδης, θρεπτικς γι τν νάπτυξη κα τ πρόοδο τς ψυχς σας.

ΠΗΓΗ: «ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ 
ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ
ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ»
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΧΡΙΔΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.