23 Απρ 2011

Tό Ἅγιον Φῶς


 Μ. Γ. ΒΑΡΒΟΥΝΗΣ
ναπληρωτ Καθηγητ το Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
       
 ΟΠΩΣ ΚΑΘΕ χρόνο, τσι κα φέτος Μακαριώτατος Πατριάρχης εροσολύμων λαβε κα μετέδωσε στν λαό, κα στν κόσμο λόκληρο, τ γιο Φς, θαυματουργικ π τν Πανάγιο Τάφο, τ [μεσημέρι το Μεγάλου Σαββάτου. περφυσικ ατ θαυματουργικ παρουσία τς Θείας Χάριτος παναλαμβάνεται κάθε χρόνο στν γία Πόλη τς ερουσαλήμ, χαρίζοντας στος πιστος μία ζωνταν λπίδα στν χαρ τς ναστάσεως το Θεανθρώπου. Χιλιάδες προσκυνητς κα κατομμύρια ρθόδοξοι χριστιανοί, στν φήλιο λόκληρη, προσβλέπουν στ γιο Φς κα τν θαυματουργικ φή του, ν λληνικς λας χει πολλ κα διάφορα θιμα σχετικ μ τ φς τς ναστάσεως, τ μεταφέρει τελετουργικ στ σπίτι του, χρίει μ τν κάπνα το τ νώφλι τς εσόδου, τοποθετε ελαβικ στ κέντρο το πασχαλινο ορταστικο τραπεζιο, γι νὰ....

φωτίζει λη τν οκογένεια πο συγκεντρώνεται γύρω του.

     Κάθε φορ διάφορες μφισβητήσεις κα ντιλογίες γι βασικς πίστεις κα παραδοχς τς θρησκείας μς μφανίζονται τν περίοδο τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. χει γίνει, λλωστε, ατ να εδος μόδας, κα εναι στοιχεο ναμενόμενο τέτοιες μεγάλες κα σπουδαες μέρες. Δν «διέφυγε» π ατ πέρσι οτε κα τ γιον Φς: κούστηκαν διάφορα δθεν στοιχεα, ναμείχθηκαν πρόσωπα νύπαρκτα μ παραποιημένα στοιχεα -κουσα γι παράδειγμα ν μιλον γι τν «πατριάρχη» Νικηφόρο Θεοτόκη- νακαλύφθηκαν κατ' πίφαση γνωστα κρυφ βιβλία κ.ο.κ. πόθεση εχε, πως προβλήθηκε π τ κανάλια κα τ λοιπ ΜΜΕ λα τ δεδομένα μίας καλοστημένης κινηματογραφικς παραγωγς: μυστήριο, κρυμμένες λήθειες, πόκρυφα κείμενα, λλ κα νταση λόγου κα πάθος στν συζήτησή της.

ρισμένοι θεατς σκανδαλίστηκαν, λλοι θύμωσαν, λλοι -ο περισσότεροι- διαισθητικ ντιλήφθηκαν περ τίνος πρόκειται κα λλαξαν κανάλι. μεινε μόνο να μεγάλο «γιατί»: γιατί χριστιανισμός, δύο χιλιάδες χρόνια μετ τν σταυρικ θυσία κα τν λαμπροφόρο νάσταση το Κυρίου μας, ν ντιμετωπίζεται μ τν τρόπο ατό; Γιατί π ρισμένους ν παραθεωρεται προσφορά του στν κόσμο, πνευματική, κοινωνικ κα πολιτισμική; Γιατί ν διαστρέφονται ο λήθειες τς πίστης μας; Καί, σ τελικ νάλυση, γιατί ν προσπαθε νθρωπος ν ρμηνεύσει μ τν πεπερασμένη λογική του τ πειρο κα τ περφυσικό, κα στν ναμενόμενη βέβαιη ποτυχία του ν προσπαθε, σχεδν κδικητικά, ν βλάψει, ν μειώσει κα ν ξαφανίσει τν πίστη τν λλων;

       κατομμύρια νθρώπων ζησαν, δημιούργησαν κα κοιμήθησαν μ τν πίστη στ Θε κα μ τν λπίδα ν φωτιστον π τ φς τς ναστάσεως. λλοι τόσοι θεσαν τ φς το Ζωοδόχου Τάφου ς φάρο κα πυξίδα στ ζωή τους, πορευόμενοι μ τ βοήθεια κα τν φωτισμ το «ν τ πελάγει τν θλίψεων» τς παρούσας ζως. Κα κατομμύρια συνανθρώπων μς προσβλέπουν μ λπίδα, κάθε Μεγάλο Σάββατο, στν Πανάγιο Τάφο, πο Πατριάρχης εροσολύμων προσευχόμενος πραγματοποιε τν φ το γίου Φωτός. Πρς τί περιφρόνηση πρς λους ατούς, πρς τί περοψία κα μάταιη πίδειξη γνώσεων; Πρς τί τ πειράματα, ταν μιλε μπειρία σων ζησαν κα ζον τ θαμα κα διηγονται τ θαυμάσια του Θεο, τν μφάνιση το γίου Φωτς μ τρόπο πο ξεπερν τ λικά, γήινα κα νθρώπινα πράγματα;
Εναι στ' λήθεια παράξενο πο νθρωπος πιζητε ν ναγνωρίσει μόνο τν Θε κενο πο θ μπορέσει ν ναπαραγάγει πειραματικά. Εναι πωσδήποτε φρικιαστικ τ τι ντ ν εχαριστομε γονυπετες τν Θε γι τ θαμα το πιζητομε ν τ ναλύσουμε στ ργαστήριο, χωρς ν ντιλαμβανόμαστε τι προσλαμβάνουμε τ θαμα διαφορετικά, νάλογα μ τν πνευματική μας κατάσταση. Καί, βεβαίως, εναι πέρα π κάθε νθρώπινη λογικ τ τι, τούτων οτως χόντων, Θες συνεχίζει, στν πειρη γάπη κα στν μέτρητη φιλανθρωπία Του, ν μς παρέχει κάθε χρόνο τ λεος τς ζωντανς θαυματουργικς του παρουσίας, τ θαμα το γίου Φωτός.
Τν λήθεια θ τν βρομε μέσα μας, χι στ μυαλό, λλ στν καρδιά μας. Θ τν κατανοήσουμε μυστηριακ ζώντας μέσα στν κκλησία, συμμετέχοντας στ ερά της μυστήρια, ντες σ διαρκ μετάνοια κα ξομολόγηση, μ ταπείνωση κα προσευχή. Τ θέαμα το πηρμένου νθρωπου πο προσπαθε ν ταξινομήσει κα ν ρμηνεύσει τ θαύματα κα τ μεγαλεία το Θεο μ τν τελ φύση κα λογική του, εναι χι μόνον κωμικό, λλα κα πεχθές. Μόνον ν φήσουμε μ μπιστοσύνη τν αυτό μας στν πρόνοια κα στν πέραντη γάπη το Θεο, μόνον πικαλούμενοι τ λεος κα τν φωτισμ Το μπορομε ν ασθανθομε ν καταυγάζεται ταπεινή μας παρξη π τ κτιστο φς τς Τρισηλίου Θεότητος, μπορομε ν βρεθομε ξω π τ Κεν Μνημεο, μ τ μάτια τς ψυχς μας, ασθανόμενοι τ θεον φς τς ναστάσεως.
       ς κλείσουμε λοιπν τ φτιά μας σ σους πιζητον τν σκανδαλισμ κα τν κλονισμό μας. ς φήσουμε τν χαρ τς ναστάσεως -πο πειραματικ δν προσδιορίζεται, οτε ναπαράγεται ν γεμίσει τν παρξή μας. Κι ς εχηθομε τ γιον Φς, πως κάθε χρόνο ζωηφόρο κπηγάζει π τν Πανάγιο Τάφο, ν φωτίσει κα σους φέτος ρθρωσαν λόγον μφισβητήσεως σεβείας, στε ν βρον στ ζω τος τν ησο Χριστό, τν νάσταση, τ Ζω κα τ Φς το Κόσμου, πο βοήθα τος νθρώπους ν μν περπατον πελπισμένοι στ σκοτάδι λλ ν χουν μέσα τος τ νέσπερο κα λαρ φς τς ζως, φο γι τος ρθόδοξους χριστιανος δν πάρχει νάγκη το θαύματος το γίου Φωτς γι ν ποδειχθε παρξη το Θεο, ντιθέτως νθρωπος χει τν νάγκη το θαύματος, γι ν στηριχθε μ τ λεος κα τος οκτιρμος το Θεο.
ΕΓΚΟΛΠΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.