14 Απρ 2011

Ἑνωτικὲς προσπάθειες μετὰ τὸ σχίσμα

ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
ΕΝΩΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΚΑΙ Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
1. Η νότητα νήκει στ φύση τς κκλησίας, ς σώματος Χριστο κα ν Χριστ κοινωνίας. ληθς κκλησία εναι «μόνον μία κα μοναδική», κατ τ ερ Συμβολο1. σωτερικ δ νότητα τς κκλησίας φανερώνεται κα ξωτερικά, ς νότητα στν Πίστη, τν Λατρεία, μ τν συμμετοχ στ δια Μυστήρια, λλ κα στν διοίκηση, μ κέντρο τος πισκόπους. Εναι, λοιπόν, νότητα δογματική, λειτουργικ κα διοικητικ/κανονική2. Ο τοπικς ρθόδοξες κκλησίες κφράζουν τν «μυστικ» νότητά τους στ να σμα το Χριστο, μέσω το νωτάτου κκλησιαστικο ργάνου τους, πο εναι Οκουμενικ Συνοδος3. Κάθε ποστασιοποίηση π τς θεμελιακς ατς προϋποθέσεις κα ναγκαιότητες γι τν διασφάλιση τς κκλησιαστικς νότητας πιφέρει σχισματικς καταστάσεις, μ τν πόσχιση τς καινοτομίας κα πλάνης π τ να σμα. Διότι μένοντας πιστ στν ποστολικ κα πατερικ παράδοση τ σμα, καθ’ ατ δν σχίζεται, λλ τ «σεσηπς κκόπτεται» κατ τν χαρακτηριστικ κφραση το ερο Χρυσοστόμου.
Τ σχίσμα το 1054 εναι γεγονς συγκλονιστικ στν κκλησιαστικ στορία, φο «κατέστη τ δραματικ τέλος μίας μακρς διαδικασίας διαφοροποιήσεως»4της Δυτικς κκλησίας π τν νατολικ κα τς κπτώσεώς της σ «Παπισμ»5. Ο στορικο ...
πισημαίνουν τ κόλουθα βασικ ατια το σχίσματος: α) Θεολογικ ατιο θεωρειται προσθήκη του Filioque στο ερ Σύμβολο τ 1009 μετ τν δογματοποίησή του (809) πο τους Φράγκους 6, β) κκλησιαστικ διαφορά ηταν το παπικ πρωτεο 7, ς παίτηση καθολικς ποταγς τς κκλησίας στν ξουσία κα περοχ το Πάπα. Τ «πρεσβεία τιμς»8 του πισκόπου της Ρώμης σαν δεκτ στν κκλησία τν πρώτη χιλιετία, ς ρχαιότερα ναντι κείνων τς Νέας Ρώμης (3ος καν. τς Β’, 28ος τς Δ’ κα 36ος τς Πενθέκτης), στ ρια μως τς σότητος λων τν πισκόπων9 κα τς πενταρχίας10. γ) Πολιτικ διαφοράηταν τ Παπικ Κράτος, μετ τν δρυσή του (754) λόγω στορικς ναγκαιότητος στ Δύση κα καθαρ κοσμικ ξέλιξη του11. Συμφωνομε ς να σημεο μ τ θέση, τι « πολιτικς διχασμς φερε τν κκλησιαστικν χωρισμν»12, διότι πρχε πάντα διαπλοκ θεολογικο κα πολιτικο παραγοντος13.
Εναι γεγονς μως στασίαστο, τι τ κύριο ατιο το σχίσματος ντοπίζεται στ παπικ πρωτεο κα στν ξίωση πιβολς το σ’ λόκληρη τν κκλησία14. Τ πρωτεο πόκειται σ’ λες τς θεολογικοεκκλησιαστικς κα πολιτικς παπικς ξιώσεις. νύψωση το Πάπα πάνω π τος λλους πισκόπους, δήγησε στν ξαρσή του κα πάνω π τς Οκουμενικς Συνόδους, συνεπς δ κα πάνω π τν κκλησία. Η μέσω δ το πρωτείου διαμόρφωση το Παπισμο δήγησε τν Δύση στν «ριζικ λλοτρίωση το διου του πυρήνα τς κκλησιαστικς λήθειας», σ να «διαφορετικ χριστιανισμό, στος ντίποδες το εαγγελικο τρόπου ζως κα σωτηρίας το νθρώπου15.
2. Η τραγωδία τς διαιρέσεως το χριστιανικο κόσμου κα δυνηρ παράτασή της, ς κα ο καταθλιπτικς πολιτικς ξελίξεις στ χρο τς νατολς, λειτούργησαν ς προϋποθέσεις μίας σειρς προσπαθειν γι τν ποκατάσταση τς νότητας. Δύση δν εχε, λλωστε, ντίρρηση στν νωτικ κίνηση τν νατολικν, φο νωση ταν πάντα επρόσδεκτη στος Πάπες γι τν πέκταση τς κοσμοκρατορίας τους κα στν νατολή16. πρωτοβουλία γι τς νωτικς ατς προσπάθειες ναλαμβανόταν σχεδν πάντοτε π τν ρθόδοξη νατολ π τν πίεση τς πορείας τν πραγμάτων κα γι’ ατ νατολ ταν μόνιμα σ μειονεκτικ θέση. τσι, ν στ τέλη το 11ου αώνα παπισμς εσέρχεται στν «περ περιβολς γώνα»17, πο κατ τν ξυδερκέστατη ννα τν Κομνην ταν «γώνας γι τν διεκδίκηση τς παπικς κοσμοκρατορίας»18, νατολ βρέθηκε ντιμέτωπη μ τν κίνδυνο τς προέλασης τν Σελτζουκιδν Τούρκων. Κατ ναν πολογισμό, σ νδεκα συμποσονται ο βασικς προσπάθειες ποκατάστασης τς κκλησιαστικς νότητας νατολς-Δυσεως19.
α)  ατοκράτορας Μιχαλ Ζ’ Παραπινάκης (1071-1078) ποτάθηκε στν θεμελιωτ τν παπικν ξιώσεων πάπα Γρηγόριο Ζ’ τν λδεβράνδη (1073-1085) τ τος 107320, λλ «περ περιβολς γώνας» δν πέτρεψε τν προώθηση το παπικο σχεδίου γι τν κστρατεία κατ τν πίστων. Πάντως π τν ρχ νωση θεωρεται ς ατονόητο ντάλλαγμα κα π τς δύο πλευρές, μολονότι διαφορετικ κατανοοσε τν νωση κάθε μία π ατές.
Δετε λο τ κείμενο στν στοσελίδα τς Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.