20 Απρ 2011

Γιὰ τὸν Ἰὼβ ποῦ δοκιμάσθηκε ἀπὸ τὸν διάβολο. Καὶ γιὰ τὸν Ἰούδα ποῦ πρόδωσε τὸν Κύριο.



Γι τν Ἰὼβ πο δοκιμάσθηκε π τν διάβολο.
Κα γι τν ούδα πο πρόδωσε τν Κύριο.
Κα τι, τόσο εημερία σο
κα ο ντιξοότητες, εναι καταστάσεις
φέλιμες γι τν νθρωπο.

πειδ Ἰὼβ τελικ δοξάσθηκε μέσα π τ δοκιμασία του, θ πρεπε ν γίνει πομον το βραβεο γι τν δαίμονα πο τν πείραξε ; Τν βραβεο δν εναι παρ μόνο γι κενον πο σήκωσε μ νδρεία τς φοβερς πιθέσεις το διαβόλου. Οτε κα ούδας μως θ ξεφύγει π τ αώνια βασανιστήρια, πειδ προδοσία το συντέλεσε στ ργο τς σωτηρίας το νθρώπινου γένους. Δν πρέπει ν ξιολογομε τν τελικ ποτέλεσμα μίας πράξης, λλ τν πρόθεση ατο πο τν κανε. Κα γι' ατ κριβς πρέπει ν κρίνουμε μ ατ τν μέτρο, τι δηλαδ εναι δύνατον ν προκύψει π τν πειρασμ κακό, κτς ν διος νθρωπος πο θλίβεται δώσει, μ τ μικροψυχία κα τν λιγοπιστία του, φορμ στε νὰ....

ξελιχτε πειρασμς σ κακό.
νας λόγος της πρς Ρωμαίους πιστολς το ποστόλου πιβεβαιώνει ατ τ θέση μου: «Γνωρίζουμε», λέει, «τι σ κείνους πο γαπον τν Θεό, λα συνεργον γι τν καλό τους» (Ρώμ. 8, 28). πόστολος λέει, «λα συνεργον γι τν καλό τους». Συνεπς, πόστολος περικλείει στ λόγο του, παράλληλα μ τ εχάριστα γεγονότα, κι λα ατ πο μες τ θεωρομε ς δυσάρεστα. Σ' να λλο σημεο, διος πόστολος μς πληροφορε κα μς λέει τι πέρασε κι ατς π τέτοιες περιπέτειες κα κακοτυχίες: «Μ τ πλα», λέει, «τς δικαιοσύνης, τ δεξι (πιθετικ) κα τὰ ριστερ (μυντικά)». Μ' λλα λόγια, «δοκιμάζοντας δόξα κα τίμωση, δυσφήμηση κα παινο. Μς θεωρον λαοπλάνους κα μως εμαστε ληθινοί, μς προκαλον στενοχώριες κα μως πάντοτε χαιρόμαστε, εμαστε φτωχο κα μως κάνουμε πολλος πλούσιους» (Β' Κόρ. 6, 7-10).

Συνεπς, τι θεωρεται ς καλό, ατ πο γιος πόστολος τ περικλείει στος ρους «δόξα» κα «παινο», κα τι πίσης θεωρεται ς κακν ποιο προφανς κφράζεται π τν διο μ τος ρους «τίμωση» κα «δυσφήμηση» - γι τν τέλειο χριστιαν γίνεται πλο δικαιοσύνης. Γίνονται δηλαδ πλα ατ πο μες νομίζουμε τι συνθλίβουν τν νθρωπο. Στν πραγματικότητα τν νισχύουν κα τν τροφοδοτον μ πλα ατ πο μες θεωρομε ς συμφορές. Εναι, μ λλα λόγια, σν ν τν προμηθεύουν μ να τόξο, μ μία ρομφαία μ μία γερ σπίδα ναντίον το ντιπάλου του.
δίκαιος πο δοκιμάζεται μ τς θλίψεις πλουτίζεται σ καρτερία κα ρετ κα τελικ κερδίζει τ νδοξο παθλο τς πομονς. Κι ατό, γιατί ξιοποιε πρς φελος το τ δια βέλη, τ ποια ο χθροί του προόριζαν γι τν πώλειά του. τσι οτε εημερία τν νυψώνει, οτε δυστυχία τν καταβάλλει. Βαδίζει συνεχς σ να μονοπάτι. Πορεύεται τ μία κα βασιλικ δό. Παραμένει μέσα στν τμόσφαιρα τς ερήνης, π' τν ποία ο χαρς πο ρχονται δν τν λλοιώνουν, πως θ λέγαμε, πρς τ δεξιά. Οτε μως κα ο πιθέσεις τν ντίξοων καταστάσεων τν σπρώχνουν, νικημένο π τ θλίψη, πρς τ ριστερά. Προφητάναξ Δαυδ λέει χαρακτηριστικά: «Πολλ ερήνη χουν σοι τν νόμο σου γαπον, κα πρόσκομμα δν συναντον μπροστά τους» (Ψάλμ. 118, 165).
Τν ντίθετο κριβς χει επωθε γι' ατος πο λλοιώνονται σωτερικ σ κάθε γεγονός, νάλογα μ τν τί εδους εναι ατ τν γεγονός: « φρονας», λέει σοφς Σειράχ, «λλοιώνεται σν τ σελήνη»(Σόφ. Σείρ. 27,12). Κα ν σχύει γι τος τέλειους, «σ` κείνους πο γαπον τν Θε λα συνεργον γι τν καλό τους» (Ρώμ. 8, 28), πάρχει κα ντίστοιχη προφητεία γι τος δύναμους κα περίσκεπτους, ποία λέει: «Στν φρονα νθρωπο ρχονται λα νάποδα» (Παροιμ. 14, 7). Πράγματι, δικος κα περίσκεπτος νθρωπος δν ασθάνεται ερηνικς κα κανοποιημένος τν καιρ τς εημερίας. Οτε μως ο συμφορς το προσφέρουν μπειρίες κα οτε ποτ τν συνετίζουν.
Τν ν πομένει κανες μ σθένος τ θλίψη, καθς κα τν ν παραμένει κυρίαρχός του αυτο το τν ρα τς καλοτυχίας, εναι δύο ψεις τς διας ρετς. λλ κα τ ν νικηθε κανες σ' να π ατ τ δύο, εναι φανερ σημάδι τς διας λλειψης κα δυναμίας. δυνατε δηλαδ ατς νθρωπος ν ντιμετωπίσει σωστ τόσο τν ετυχία σο κα τν δυστυχία.
Παρόλα ατά, εναι πι εκολο ν ποτύχει κανες τν καιρ τς ετυχίας, παρ τν καιρ τν θλίψεων. Γιατί θλίψη, πολλς φορές, συγκρατε κα ταπεινώνει τν νθρωπο. Μ τν συντριβ πο κολουθε τν πειρασμ προφυλάσσεται νθρωπος π τν μαρτία κα διορθώνεται. καλοτυχία κα εημερίας, ντίθετα, ζημιώνουν μ τς μαλθακς κα πικίνδυνες θωπεες τος τν ψυχ κα τν κάνουν ν παίρεται. Κα σο πι μεγάλη σφάλεια μπνέει μία νέφελη εημερία, τόσος πι βαθι εναι βυσσος στν ποία ατ γκρεμίζει τν ψυχή.
ΒΙΒΛ. ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΑΒΒΑ ΘΕΟΔΩΡΟ ΜΕ ΤΟΝ ΑΒΒΑ ΚΑΣΣΙΑΝΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.