7 Απρ 2011

Μὲ τὸν Θεὸ ἢ χωρὶς τὸν Θεό; Ἐμεῖς λέμε: Μὲ τὸν Θεὸ (Ὁμιλία τοῦ Ἀρχιμ. Χρυσοστομου Παπαθανασίου)

 
Εχαμε τν ελογία π τν Θεό, στ τέλη το προηγουμένου μηνός, στν Διακίδειο Σχολ Λαο ν μιλήσει εροκήρυκας το Καθεδρικο Ναο τν θηνν κα Δ/ντς το διαιτέρου Γραφείου το Μακαριωτάτου, π. Χρυσόστομος Παπαθανασίου.
ριστος χειριστς το λόγου, πρώην Δικαστικς Λειτουργς νέπτυξε τ θέμα: «Μ τ Θε χωρς τ Θεό;». κανοποιητικ κα κλεκτ τ κροατήριο.
Παραθέτουμε ατούσια τν μιλία.
«Τ περ Θεο ρώτημα εναι πανάρχαιο κα πάντοτε σύγχρονο. παρουσία πουσία το Θεο, ς κορυφαο ρώτημα, τίθεται συνεχς νώπιόν μας. Κα σημερινς παγκοσμιοποιημένος νθρωπος θέτει τ ρωτήματα:
Τί εναι Θεός; Πο εναι; Τί κάνει γι μένα; Ν πιστεύω στo Θε χι; Στ ζωή μου ν προχωρήσω μ τ Θε χωρς τ Θεό;
ναμφιβόλως λοι ο νθρωποι προβληματίζονται μ τ θέμα Θες κα πράγματι μς πασχολε. Συχνά, μάλιστα, φιλόσοφος πολιτικοί, διανοητές, πιστήμονες, καλλιτέχνες, καλλιτέχνες θέτουν τ ρωτήματα ατ κα προβληματίζονται στ περ Θεο ρώτημα. Κα σο ο τεχνολογικς πιτυχίες αξάνουν,τόσο τ ρωτήματα καθίστανται πιτακτικά. χει μάλιστα διαπιστωθε σο κι ν πολεμεται Θεός, σο κι ν πιχειρεται ν τεθε τ γωνία, τόσο τ ασθημα το νικανοποίητου ψυχικο κενο μεγενθύνεται κα Θες ναζητεται.
Προσφάτως, καθημερινς τύπος βρκε τν εκαιρία ν προβάλη μ περισσν προχειρότητα τν θεϊσμό.  Το κ Λονδίνο σύνθημα σύγχρονων θέων: «Πιθανς δν πάρχει Θεός. Τώρα σταματστε ν νησυχετε κα πολαστε τ ζωή σας», τί λλο...
προκύπτει παρ τν γωνία το σύγχρονου νθρώπου;
νέος θεϊσμς μ τς ποικίλες μορφς κα τάσεις το πως σήμερα παρουσιάζεται δν εναι φαινόμενο ατόνομο. Δν εναι γέννημα τωρινό. χει ρίζες. Κα ατς βρίσκονται στος περασμένους αἰῶνες, στος αἰῶνες τς Μεταρρύθμισης, στς κρως ντιθρησκευτικς τάσεις κα πράξεις το 18ου αώνα, στν μετέπειτα στρατευμένο θεϊσμό, στν γνωστικισμ κα θεο παρξισμ το 20ου αώνα, στ λεγόμενη «θεολογία το θανάτου το Θεο» κα στ κρως λιστικ φρόνημα.
Γι’ ατ βεβαίως τ φαινόμενο το νέου θεϊσμο δν φτανε μόνον ο λλοι. Φτανε κα ο χριστιανο κα θ πρέπει ν γίνει πισταμένη ατοκριτικ στ σημεο ατό.
Τί κριβς μως εναι νέος θεϊσμός, τ λυπηρ ατ φαινόμενο;
Εναι χειραφέτηση π τ Θεό, ατονομία κα στ θέση Του νθρόνισις μόνου του νθρώπου. Μιλμε δηλαδ γι να θεο ομανισμό. Θες νθρωπος , τ κτίσμα, τ δημιούργημα το Θεο, πεπερασμένος νθρωπος. ποκατάστατο το Θεο νθρωπος. χουμε τσι μία πολυτοποίηση τς νθρωπίνης λογικς, τς ratio πο δηγε βεβαίως στν ρνηση κα τ μηδενισμ στν τύχη κα τν λη.
νέος θεϊσμς λαμβάνει τς μορφς κατ καιρος ετε τς πολεμικς τς διαφορίας τς παρξης το τίποτε. Τ φαινόμενο φυσικ μ νομίσουμε τι εναι μόνο στ ξωτερικό. Εναι κα ντς τν τειχν.
λληνικ κοινωνία δυστυχς χει διαβρωθε π τ δηλητήριο ατό. Εσβάλλει κα στ χώρας μας ξοβελισμς το Θεο μεθοδικ κα συνεχς μ προσχήματα, μ μιχλώδεις θεωρίες, ντως «προφάσεις ν μαρτίαις».
Κα μες γίναμε πιλήσμονές του Θεο κα κολουθομε στ χνάρια κα στ νοοτροπία κα ρύθμιση ζως, τρόπους βιοτς το νέου θεϊσμο. Λήθη το Θεο = Νέος θεϊσμός.
Ξεχνμε τ Θεό. Στ περιθώριο. ντικαθιστομε τ Θε μ τν αυτό μας, τ λογικοκρατία μας, τ μέθη τς λοφροσύνης.
δο μερικ παραδείγματα ατς τς παθογένειας. ντ στ παιδιά μας ν δίνουμε δολο γάλα τς μητρς ρθοδόξου πίστεως, δίνουμε πικρό, λλότριο, ξένο πρς τς παραδόσεις μας κα ντ ργότερα στος νέους μας ν δίνουμε στερε τροφ προσφέρουμε μουχλιασμένη, τυποποιημένη πνευματικς. ,τι σερβίρει συρμς τς νέας δεολογίας το νέου θεϊσμο.
ντι του θείου λόγου δίδουμε λόγο νθρώπινο, ξύλινο, κκοσμικευμένο, τ χειρότερο, παγανιστικό.
ντι του θους προσφέρουμε τ ηθες κα ερωνευόμεθα τ θικό, καθαρ κα γνό.
Δν πάρχουν στ λεξιλόγιό μας ο λέξεις «γκράτεια» κα «παρθενία».
Φθάσαμε ντ τς παρεχομένης ελογίας το γάμου στ να το Θεο, στν κκλησία, σ λεύθερες συμβιώσεις κα σ πλς δικαιοπρακτικς συμβάσεις γάμου.
ντι της εσεβείας κα τηρήσεως το νόμου Θεο προχωρήσαμε στν κάθε εδους σέβεια κα νομία κα κόμη περισσότερο μνηστεύσαμε τν μαρτία κα συνάμα κα τν προβάλλουμε.
Ν μιλήσουμε γι ράματα, γι δανικά, γι πρότυπα γι πανάρχαιες ξίες ζως! Ατς στόσο νέος θεϊσμς χει δυνηρς θικς συνέπειες μ τν ερύτερη σημασία ρου.
Μακρυ π τν Θεό, κακοδαιμονία το νθρωπίνου προσώπου. πανθρωπιά. « νθρωπος χωρς θε εναι νθρωπος ναντίον το νθρωπισμο», γραφε Gabriel Marcel. «ν δν πάρχει Θεός, τ πν πιτρέπεται’, φώναζε κα γερ-Καραμαζφ στ περίφημο μυθιστόρημα το Ντοστογιέφσκυ.
Μακράν του Θεο «μόνον δάκρυα (nur tranen)». Κα τοτο γιατί ζω χωρς τ Θε εναι χωρς πυξίδα λπίδας, ζω παρηγόρητη, ζω θικς θλία, νευ νοήματος. Ζω πο δν ντέχεται.
Τ δράμα το συγχρόνου νθρώπου εναι στέρησις το Θεο, πιστία, θεΐα, μ ερεση το θεο. Γιατί τ θέμα Θες εναι θεμελιδες γι τν νθρώπινη παρξη. Δν πάρχει μηδέν. πάρχει Θεός.
Στ σημεο ατ χουμε ν καταθέσουμε π τν γία Γραφή, Παλαι κα καιν Διαθήκη τι Θες πιθέτων νεξάλειπτον τν αυτο σφραγίδα π τς ψυχς το νθρώπου, (νθρωπος γρ ψυχοσωματικ νότης) κα μφυτεύων τν θικόν του νόμον στ συνείδηση το πλάσματός Του θέτει τ παρασάλευτα θεμέλια της μέσου ναφορς κα κοινωνίας, τς προσωπικς σχέσεως μ τ Θεό. μεταφυσικ νησυχία, ναζήτηση κα φορ το νθρώπου πρς τ Θε σημαίνει τν σωτάτη πνευματικ ξάρτησή μας π τν Οράνιο Πατέρα μας. Δν εμαστε μες πο νακαλύψαμε τ Θεό. κενος ποκαλύφθηκε σ μς. Κα τ πρτο πο βλέπει νθρωπος μόλις νοίγει τος φθαλμος το μετ τν μφύσησιν τς θείας πνος εναι Θεός. Εναι λοιπν θρησκεον ν νθρωπος. Θες εναι κενος πο ρίζει τ σύμπαντα κα τ ζω το καθενός μας. Δεν λθαμε στ ζω ατομάτως. Γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια ς Παντογνώστης κα νθρωπος εναι κορωνς τς θείας Δημιουργίας, πλασμένος «κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσιν» Θεο. Εναι κενος ποος κρίνει κα μιλε.
λλ πς μιλε Θεός;
δο τ σπουδαιότατο κα λίαν χρήσιμο ρώτημα: Θεός, Πλάστης κα Δημιουργός του νθρώπου δν χει γκαταλείψει τν νθρωπο. Μ πολλος τρόπους μιλε Θες στ πλάσμα Του. Δν χρειάζεται ν χει τν δικ μς γλώσσα. στόσο μς μιλε, ρκε μες ν χουμε τ διάθεση, διάκριση κα τοιμότητα ν Τν κομε κα ν ννοομε τ θεία οράνια μηνύματά Του.
Πς λοιπν μιλε Θεός;
Πρτον, μ τ φων τς συνειδήσεως. Είναι να μεγάλο μυστήριο, φων τς συνειδήσεως στ σωτερικό του κάθε νθρώπου. Συνείδησις εναι θικ δύναμις το νοερο τς ψυχς κρίνουσα τς πράξεις μας. λοι μας χουμε πείρα τς συνειδήσεως. κομε συχν τ φωνή: -Μν κάνεις ατό. Κνε κενο. Κα συγχρόνως φων ατ τς συνειδήσεως ρχεται ς φων λεγκτικ πο δν μς φήνει ν συχάσουμε. λλ κα ς γγελος Θεο μς λέγει τ βουλ το Θεο.
Δεύτερον, μς μιλε Θες μ τος συνανθρώπους μας. Δια τν νθρώπων μιλε φιλάνθρωπος Θεός. Μ τν λλο συνάνθρωπο πο εναι καθένας μας κα εκόνα Θεο κα τν χουμε δίπλα μας στν νθρώπινη κοινωνία. Πολλάκις κα μ πλούς, ταπεινος νθρώπους πο ψιστος χρησιμοποιε γι τν σωτηρία μας. Εναι ο νθρωποι το Θεο.
Τρίτον, Θες μς μιλε μ τος γίους Του. Αγίους πο ναδεικνύει θεία Χάρις σ κάθε ποχή. Ο γιοι ναμεταδίδουν τ φωνή, τς θεες ντολές. νάρετος βίος τους, τ θαύματα, εωδία τν λειψάνων τους, παρουσία τος λα ατ ποκαλύπτουν κα δηλώνουν τ θεία φωνή.
να τέταρτο σημεο ξαιρετικ σπουδαο της φωνς το Θεο εναι παρξη τς γίας κκλησίας. Ο Θες μιλε δι τς γιαστικς χάριτος τν ερν Μυστηρίων τ ποία τελεσιουργονται στν Κιβωτ τς σωτηρίας, τν κκλησία. κκλησία εναι θεον καθίδρυμα, τν ποία δν θ πρέπει ν τ θεωρομε μοναχ ς μία διοικητικ νθρώπινη ργάνωση, λλ πρωτίστως ς τ σμα το Χριστο, ς Χριστς παρατεινόμενος ες τος αώνας, ς μία συνεχ Πεντηκοστ που τ γιον Πνεμα λαλε κα νεργε δι τν κληρικν κα Ατ εναι ζωογόνος πνο τς κκλησίας. Θες μιλε δι τς κκλησίας «ες οκοδομν σώματος» γι’ ατ κα ο πιστο μέλη τς κκλησίας δν εναι ς κκλησιαστικ σύναξις να πλ θροισμα νθρώπων παδν μίας δεολογίας λλ κοινωνία χάριτος Θεο.
κόμη Θες μς μιλε κα μ’ λα σα συμβαίνουν στν μάταιο τοτο κόσμο. Μας μιλε νίοτε κα μ τς σθένειες, τς θλίψεις, τν πόνο, τν ποτυχία, λλ κα μ τς πιτυχίες κα χαρές. μιλε μ πολλος τρόπους. Κα τέλος θ προσθέσουμε τι μς μιλε κα δι τς σιωπς Του. Πρόκειται γι τν λάλητο λόγο το Θεο. Γι τ μυστικ ξία τς σιωπς Του. Κα σιωπ διδάσκει κα νουθετε.
ταν, λοιπόν, Θες μιλε κα μς καλε κα προσκαλε ποία θ πρέπει ν εναι δική μας στάση ζως; πάντηση δική μας εναι τ «Γενηθήτω τ θέλημά Σου». Τότε εμεθα λεύθεροι κα πελεύθεροι π τ στεν ρίζοντά μας, τν προσήλωσή μας στ φθαρτ κα γήινα ντ τν φθάρτων κα αωνίων. Μ συνεπς χουμε κλειστ τ τα στ φων το Θεο. Στ «Επεν Θεός», ν παντμε «Λάλει Κύριε τι δολος Σου κούει».
Ατ σημαίνει συνεχ ασθηση τς παρουσίας το Θεο, μνήμη Θεο κα μπιστοσύνη σ Ατόν. μπιστοσύνη εναι τ μεγάλο κεφάλαιο τς νθρώπινης πορείας κα προσωπικς στορίας. λοι μας γράφουμε στορία. ποία μως; Μ τ Θε χωρς τ Θεό!
ν εναι χωρς τν Θε πακούοντας τυφλ στ κελεύσματα το νέου θεϊσμο, τότε σχύει κα γι μς τ «ρξατο καταποντίζεσθαι» κα τ «νθρωπος ν τιμ ν ο συνκε, παρασυνεβλήθη τος κτήνεσι τος νοήτοις κα μοιώθη ατος» κα τ « πιστος ες θάλασσαν λίμενον πλανται διηνεκς».
Μ τ Θε διέρχεσαι π τν λογία κα πανθρωπι στ θεϊκ μπειρία, στ θεογνωσία, στν λλη γνώση κα γεύση. Γιατί Θες δν ποδεικνύεται. Βιώνεται. Κα λοι μας χουμε μεση νάγκη π θεϊκ βίωμα, π χάρη Θεο, π πίστη, ποία μιλ φωνα κα τ φατα μυστήρια το Θεο στ ζωή μας.
Κα θ πρέπει ν τ πογραμμίσουμε κα τοτο, γενικότερα, τι λληνικς λας στ βάθος εναι πιστς κα ελαβής. Ξέρει. Δν υοθετε κανένα δεολόγημα το νέου θεϊσμο. Εναι τ παρήγορο κα λπιδοφόρο σημεο γι τν τόπο μας.
γαπητοί μου,
τίτλος τς παρούσης μιλίας ταν: «Μ τ Θε χωρς τ Θεό»; μες λέμε: Μ τ Θεό.
Πηγή: φημερίδα “κκλησιολόγος”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.