7 Απρ 2011

ΔΙΑΖΥΓΙΟ: ελευθερία ή φθορά;

 ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΗ ΣΑΡΑΝΤΟΥ
Ο αδεσιμολογιώτατος π. Σταρος, γαπητς δελφς κα συλλειτουργός, πρν π δύο μνες περίπου, μο δωσε τ θέμα.
 Τ θέμα, πως διατυπώνεται, εναι διαζευκτικό. διάζευξη μως ατ δν δηλώνει ποχρεωτικ μία ντίθεση, γιατί, πως χει δοθε, κα μάλιστα πάρα πολ σωστά, δηλώνει τι, ταν ζητήσεις τν λευθερία σου, προφανς προτίθεσαι ν διαλύσεις κάποια λλ πράγματα γύρω σου.
Ατν τν βασικ νομοτελειακ ρχ θ πρέπει ν τοποθετήσουμε στν σημερινή μας συνάντηση κα στν σημερινή μας εσήγηση, γιατί εναι λοφάνερο κριβς τ γεγονός, γιατί, ταν βρίσκεσαι μέσα στν χρο τν ελογημένο τς οκογενείας κα ζητήσεις τν λευθερία σου -πως ννοεται κοσμικά-, τότε σφαλς λευθερία ατ εναι συνδυασμένη μ τν φθορ κα μ τν διάλυση πολλν πραγμάτων κα εδικ πολλν προσωπικοτήτων γύρω σου. π τν 'ρθόδοξη 'κκλησία μας τ θέμα δν τίθεται διαζευκτικά, γιατί κάθε φορ πο ελογεται ν ς γάμος, ελογεται μ μία περχρονικ κατάφαση κα ποτ μ διάζευξη.
'πιτρέψτε μου ν τοποθετήσω πι φυσικ τ πράγματα κα μ μία φυσιοκρατικ ντίληψη κα σκέψη θ μποροσα ν π κάτι πο εναι ντελς ατονόητο. Μπορομε ν λλάξουμε τν κυκλοφορία το αματός μας; Έχουμε σκεφτε ποτ ν τ κάνουμε ατό;
λλα κι ν σκεφτoύμε νὰ....

τ κάνουμε, ατ εναι κατορθωτό; εναι φικτό;
Μπορομε ν πομε στν καρδιά μας, στω γι λίγα λεπτ τς μέρας, τι πρέπει ν ξεκουράζεται; τ 'χουμε σκεφτε ατό; λλα κι ν τ σκεφτομε, ατ εναικατορθωτό;        
      Μπορομε σ κάποια ργανα το σώματός μας ν τος δώσουμε τν ντολ τ λεύθερο ν λειτουργον μ τν συχνότητα πο θέλουμε μες ; σύμφωνα μ μία διαφορετικ π τν μέχρι τώρα φυσιολογική τους λειτουργία-κατάσταση ; Μπορομε ν λλάξουμε τος ρυθμος μ τος ποιους κινεται λος σωματικός μας παράγοντας, χωρς ν διαταραχθε γειά μας; Μερικ πράγματα μπορον ν γίνουν. Μερικ μως, μερικς λειτουργίες πάρα πολ βασικές, οτε καν σκεφτόμαστε τι μπορον ν πισυμβον.
'τσι εναι κα οκογενειακ κατάσταση.
Τ Πνεμα Τ 'γιο συναρμόζει-συναρμολογε τος δύο συζύγους σ μία χώριστη νότητα, ποια παράγει πίσης νότητα κα δημιουργία.
Παρεμβαίνοντας γιος Μάξιμος μολογητς μέσα σ' ατ τν χρο λλ κα σ' ατν τν νοοτροπία τς οκογενείας, λλ κα γενικότερα στν πνευματική μας ζωή, λέγει τι λευθερία ννοεται ς πακο στ θέλημα το Θεο. Κα ντως εναι λεύθερος κα χαίρεται τν λευθερία το νθρωπος, ποιος εναι πάκουος στ θέλημα το Θεο κα πομένως ερισκόμενος μέσα στν χρο τς οκογενείας το πολαμβάνει τν μείζονα νθρώπινη ετυχία κα προετοιμάζεται γι τν μέλλουσα ετυχία κα μακαριότητα.
γιος Μάξιμος μολογητς στηρίζεται στν πόστολο Παλο κα δ στν πρς 'φεσίους πιστολή του κα δίνει τς ελογημένες νθρώπινες διαστάσεις τς συζυγικς λευθερίας κα τς συζυγικς γάπης. πόστολος Παλος - κα προεκτείνοντας τν σκέψη το ποστόλου Παύλου γιος Μάξιμος μολογητς- λέγει: «γαπ τν σύζυγό μου; γαπ κα τν Χριστό. γαπ τν Χριστό; γαπ κα τν σύζυγό μου. γαπ τν σύζυγό μου; γαπ κα τν Χριστ κα ντίστροφα». πομένως γάπη δν εναι μία συναισθηματικ όριστη κατάσταση, μ ριοθετούμενη κκλησιολογικά.
'ρθόδοξη 'κκλησία μς χει τ πν-κριτήριο τς γάπης, τ ποιο μως δν εναι να κριτήριο χωρς συγκεκριμένη συχνότητα κα χωρς συγκεκριμένες διαστάσεις.
  μία διάστασή της εναι ριζόντια, δηλαδ συνάνθρωπος κα -θεσμικ κα μυστηριακ κατοχυρωμένη- γάπη πρς τ συζυγικ πρόσωπο. Κα λλη διάσταση εναι κάθετη, πρς τν Κύριό μας. πομένως κα ο δύο ατς διαστάσεις συναρμολογον κα συνθέτουν τν θεανθρώπινη λειτουργία τς γάπης, ποια βιώνεται χαρισματικ μέσα στν κάθε οκογένεια κα διευρύνεται σν τ χρόνο στν ερύτερα οκογένεια πο εναι 'κκλησία μας.
γιος 'ωάννης Χρυσόστομος -" συμφωνώντας" μ τν γιο Μάξιμο τν μολογητ- λέγει τι Κύριός μας βρίσκεται 'διος ατοπροσώπως κα χι μόνος του, λλ μ τ μητέρα τον Παναγία μητέρα-, κα χι μόνοι τους, λλ κα μ τος γιους ποστόλους. πομένως λο τ κκλησιολογικο δυναμικό της πρώτης 'κκλησίας μ παρόντα τν δρυτή της, τν Θεάνθρωπο Κύριό μας, βρίσκεται στν γάμο τς Κανά. κα κε γίνεται τ πρτο θαμα, τ ποιο εναι μετατροπ το νερο σ κρασί. κα λέει πάλι Χρυσόστομος τι μετατροπ ατ δηλώνει τν μετατροπ τς βιολογικς συναισθηματικς γάπης σ θειοτέρα -πι θεϊκ δηλαδή-, σ γλυκύτερα κα σ νωτέρα, δηλαδ θεανθρώπινη γάπη.
'πίσης λέγει Χρυσόστομος τι θ μποροσε Κύριός μας ν μ βρεθε γι πρώτη φορ κα ν θαυματουργήσει σ' να τέτοιο χρο κα σ τέτοιες συνθκες. Θ μποροσε ν θαυματουργήσει σ κάποιο λλο περιβάλλον, σ κάποια «πνευματικότερη» συνάθροιση (Τ πνευματικότερη σ εσαγωγικ) κα χι σ να, τσι, κοσμικ γεγονός, πως εναι, πως ταν, πως πάντοτε ταν γάμος.
Κα ερισκόμενος μέσα σ' ατ τ κοσμικ γεγονς κα θαυματουργώντας γι πρώτη φορ δίνει τ μεγάλο μήνυμα, τι γάμος δν εναι να τυχαο γεγονός, λλ κτινωτ κα σταδιακ γκαλιάζει λόκληρη τν ζω τν νθρώπων.
Διότι μετ τν ελογούμενη κα γιαζόμενη κα χριστοποιούμενη κα κκλησιοποιούμενη γάπη τν δύο συζύγων, τν καταξιούμενη ατ γάπη -στν βαθμ πο κα ο δύο σύζυγοι δέχονται τν καταξίωση ατ- ρχεται δημιουργία νέων νθρώπων. π τν κρηξη τς γάπης τν δύο νθρώπων π κάτι λιγότερο ρχεται δημιουργία νέων νθρώπων.
Ο δύο νθρωποι ατο ξεκίνησαν -μιλομε γι τν γάμο τς Καν- χωρς τν συγκεκριμένη ρχικ παρέμβαση το Κυρίου μας.
 'χουν γνωρισθε μόνοι τους π κάποιες συνθκες κα πομένως πρώτη γνωριμία εναι λεύθερη κα παφίεται στν προσωπικ πιλογή, τν νθρώπινη πιλογ το καθενός, ποια στν συνέχεια προσφέρεται κα δωρετε πρς τν Θεάνθρωπο Κύριο κα νοίγεται πρς Ατν κάθε δυνατότητα, γι ν θαυματουργήσει.
Στν γάμο λοιπν τς Καν χουμε τ πρτο θαμα, κατ τ ποιο βασικ ρόλο παίζει Κυρία Θεοτόκος, Παναγία μας, ποια εναι μπειρη κατ τν πνευματικ μπειρία λου ατο του φάσματος τς οκογενείας, κα νισχύει-καθοδηγε κα φωτίζει τς νθρώπινες σχέσεις κα λα τ το γάμου.   
     Τ διο συμβαίνει κα στος γιους ποστόλους, ο ποιοι παρίστανται χι πλς μάρτυρες, λλ συνδαιτυμόνες σ' ατ Τ μεγάλο μυστήριο τς ζως, τ ποιό μας προεκπαιδεύει γι τν θητεία μας κα τν πιτυχημένη ζωή μας στν βασιλεία τν ορανν. Γιατί μέσα στν χρο τς οκογενείας, καταρχν τς συζυγίας κα στν συνέχεια στν χρο τς οκογενείας κα τν σχέσεων λων τν μελν ναμεταξύ τους, μαθαίνει κανες ν διευρύνει τς κανότητές του, ν ποκτ τν διάκριση τς πικοινωνίας μ τος συνομηλίκους του, μ τος μεγαλύτερους κα μ τος μικρότερους, κι πομένως λη προσωπικότητα το νθρώπου καταξιώνεται συγκεκριμένα, γαπητικ, χαρισματικ μέσα στς νθρώπινες σχέσεις.
'πειδ λοιπν τ μυστήριο το γάμου εναι τ πρτο θαμα
τ ποιο ελόγησε λλ κα ενάως ελογε Κύριός μας μέσα στν 'κκλησία, γι' ατ κα 'ρθόδοξη 'κκλησία μς παρέλαβε ατ τ πρτο θαμα το Κυρίου μας ς μεγάλο μυστήριο,
Τ θεσμοθέτησε ς μεγάλο μυστήριο, προσέθεσε κα διαφόρους συμβολισμούς, εχές, κα ατ τ ποιο πολαμβάνει λας μς μέσα στ μυστήριο το γάμου εναι χαρ τς βασιλείας τν ορανν, πο ντικατοπτρίζεται στ νθρώπινα πράγματα.
γιος Διονύσιος ρεοπαγίτης λέγει πς ,τί τελομε π τς γής, μέσα στν 'ρθόδοξη κκλησία μας, εναι εκόνα το ορανο. κα πομένως γάμος εναι εκόνα το ορανο  σον φορ τν γάπη τν συγκεκριμένη, τν καταξίωση τν σχέσεων κα τν πιτυχημένη πικοινωνία τν νθρώπων μεταξύ τους.
Θ μπορούσαμε κα ντίστροφα ν πομε τι ατ τ ποιο τελεται π τς γς στν στρατευόμενη 'κκλησία μς χει προέκταση κα ναφορ πρς τν ορανό, κι πομένως τ μυστήριο ατ ξεκινάει μ πρτον κενον ποιος
τελεσιούργησε τ θαμα του, τν Κύριο.
Σ' λη τν διάρκεια τς οκογενειακς ζως παρεμβαίνει θετικ κα χαρισματικ Παναγία μας, ποτρέπει κινδύνους κα νισχύει τς θελήσεις μας κα τν γάπη μας, κα ο γιοι πόστολοι ξακολουθον μ τς θεοφώτιστες παρεμβάσεις τους κα τς συμβουλές τους κα τν λόγο τν καινοδιαθηκικ ν σφυρηλατον ατ τ ελογημένο σχμα τς οκογενείας.
ρθόδοξος λας μς χει παραλάβει ατ τ μεγάλο μυστήριο το γάμου μ πάρα πολ νθουσιασμό, Τ 'χει προσλάβει κα διαρκς μέσα στν διάβα το χρόνου -πολλος αἰῶνες τώρα- ελογε τ νέα ζευγάρια λλ κα τς προεκτάσεις λης της πόλοιπης ζως τους. Γιατί μέσα στ μυστήριο το γάμου δν ναφέρεται μόνο σχέση τους, ατ καθ' αυτ -κα σωματικ λλ κα Ψυχικ- λλ κα λη πόλοιπη σύμφωνη δημιουργία τους, τόσο στ κοσμικό, στ βιοτικ πίπεδο, σο  στ πνευματικό, μ κορυφαο ατημα ν λάμψουν κα ο δύο, λλ κα ο πόγονοί τους, ς φωτειν στέρια στν ορανό.
'πειδ λοιπν εναι τόσο μεγάλο τ μυστήριο το γάμου κα τόσο χαρισματικ κα χριστοποιε κα μεταμορφώνει κα θεανθρωποποιε λη τν ζωή μας, ατ τ γνωρίζει ρχέκακος φις τς πονηρίας, διάβολος, κα ναλαμβάνει τ ργο τς φθορς κα τς καταστροφς 'διος προσωπικά. κα θ λέγαμε τι σ μία ποχ ποιά μας προετοιμάζει γι τν «νέα ποχή», σ μία ποχ πο κυριαρχε προδρομικ ντίχριστος, χει ναλάβει ατ τ ργο τς καταστροφς τς οκογενείας 'διος διάβολος μ τος συνεργούς του, λλ τ πρτο ργο τ κάνει 'διος. 'πειδ γνωρίζει τι, ἐὰν φθαρε ατς θεσμς κα οκογένεια, λες ο πόλοιπες καταστροφικς πιπτώσεις δν εναι πλέον στ χέρια του, διος πιτελε τ μεγαλύτερο κα πι βαρ ργο κα τ πόλοιπα τ φήνει στος συνεργάτες του, πο εναι ο πονηρο δαίμονες.
Ξεκινάει λοιπν πρτα μ παραπληροφόρηση. 'κμεταλλεύεται ποιαδήποτε πληροφορία κα ποιοδήποτε στοιχεο μπορε ν βάλει τος δύο συζύγους σ ντιπαράθεση κα σ ντιδικία. Προσπαθε ν χρησιμοποιήσει κα τ πι θο κόμα μερικς φορς στεο, ν τ περάσει στν λλο σν σοβαρ λλος σύζυγος ν τ θεωρήσει ποτίμηση, κα φο κμεταλλευτε τ γεγονς ατ σν να γεγονς τ ποιο μπορε ν διχάσει τν για νότητα τν δύο συζύγων, ρχίζει ν πολυβολε σ πίπεδο διανοίας κα λογισμν κα τος δύο συζύγους. π τν ντιπαράθεση κα τν συνεχ ατ κατάσταση το βομβαρδισμο τν πληροφοριν καταφέρνει ν σκοτίσει τν νο τν νθρώπων κα ν φέρει τν δική του μαυρίλα σ πίπεδο διανοίας.
πάρχουν στιγμς πο κόμα κα τ πι νωμένα κα τ πι ελογημένα ζευγάρια χουν ντονη τν δυσκολία ατ κα θ λέγαμε τι κείνη εναι κα πι κρίσιμη στιγμ κα πι κρίσιμη ρα γι τν συζυγία. Δοκιμάζεται ριακ γάπη τους, λευθέρια τους κα επιστία τους στν ρχέκακο φι τς πονηρίας, τν διάβολο
. Δηλαδ χρησιμοποιε τν προαιώνια μέθοδό του, κα πως γι πρώτη φορ πγε στος πρωτοπλάστους κα τος ψιθύρισε στν νο, στν διάνοια, τ ρήματα τ καταστροφικά, τσι πηγαίνει μία στν να σύζυγο κα μία στν λλο κα προσπαθε μέσα π τν δική του πληροφορία ν λκύσει τος συζύγους μ τ μέρος του.
Σ' ατ τ σημεο, κα γι ν μ λησμονηθε ατ τόσο βασικ παράμετρος τς λειτουργίας το γάμου, θ πρέπει ν πομε ατ πο προτείνουν πολλο Πατέρες τς κκλησίας μας, κα διαίτερα τ συνιστοσε είμνηστος Γέροντας πατρ Δημήτριος Γκαγκαστάθης σ κάθε νεαρ ζευγάρι κα τος λεγε: «Μάθετε π τν ρχ τς γνωριμίας-σας κα μάλιστα το γάμου, π τν πρώτη νύκτα το γάμου σας, ν κάνετε μαζ τν πρώτη προσευχή, Τ πρτο πόδειπνο. κα φο τελειώσει τ πόδειπνο, -πως γίνεται στ μοναστήρια- ν κάνετε μία μετάνοια νας στν λλον κα ν ζητήσετε συγγνώμη». ον ρώτησα λοιπν -τότε πο μς Τ επε Γέροντας ατό-: «Κι ν δν χουμε καμία διαφωνία, Γέροντα, γιατί ν τ κάνουμε ατό;» Λέει: «Ν τ κάνετε ποχρεωτικά, γιατί τσι Θ μάθετε ν ζηττε νας π τν λλο συγγνώμη». Διότι, ταν θ ρθει τ πρόβλημα, κι ταν πλέον θ ρθει 'διος διάβολος γι ν γεμίσει τν νο μ τς δικές του ναρiθμητες πληροφορίες, τς λλοτριωμένες πληροφορίες, τότε βλέποντας τος δύο συζύγους ν κάνουν μετάνοια κα ν πακούουν νας στν λλον, πειδ δν μπορε ν σταθε σ μία τέτοια ταπεινοφροσύνη, σφαλς Θ φύγει, γιατί σιχαίνεται τος νθρώπους ατος ο ποιοι χουν ταπεινοφροσύνη κα χουν ατ τ φρόνημα τν μετανοιν. Πραγματικά, μία τέτοια κατάσταση, ταν π τν ρχ λειτουργήσει, μπορε ν διαφυλάξει τν νο, τν γε μόνα νο κα τν δύο νθρώπων π τν παραπληροφόρηση, στε ν μ κατέβουν ο πληροφορίες στν συνέχεια στν καρδι κα πλέον τραυματίσουν τν γάπη.
Άλλά κι
ν ποτεθε τι προχωρε στ δεύτερο ατ στάδιο, δηλαδ ο πληροφορίες κατέβουν στν καρδιά, παραπληροφόρηση το διαβόλου κατέβει στν καρδιά, κα τότε πάρχουν τ περιθώρια κα πάρχει τοιμότητα στος συζύγους ν καταλάβουν π τ εδος κα π τν ποιότητα τν ασθημάτων πο δημιουργον ο λογισμοί, ν καταλάβουν ποις παρευρίσκεται κείνη τν στιγμ στν συζυγία τους.
Διότι ταν χει κάνει τν πίσκεψη το τ λλότριο ατ πνεμα, δηλαδ διος διάβολος ο συνεργάτες του, ν πάση περιπτώσει, τότε ο καρδις κα τν δύο εναι κατ ψυχρς καταλυπημένες καταστενοχωρημένες.
 Κα πομένως σο γρηγορότερα μπορέσουν κα ο δύο σύζυγοι ν κατανοήσουν, στω νας ν κατανοήσει τν δαιμονικ παρουσία κα ν δώσει χείρα βοηθείας στν λλον, τότε πωσδήποτε πι ταπεινς κα πι ποχωρητικς εναι κα πι εφυής, ποιος πράγματι βοηθάει τν σύντροφό του ν ξελασπώσει π τν δύσκολη στιγμή, ν φύγει ζώφωση  π' τν καρδι κα πολ περισσότερο σκοτισμς π τν νο κα ν πιστρέψουν στν ρχική τους, στν ρχετυπική τους χαρισματικ συζυγικ λειτουργία.
Εναι δυνατν πομένως, λέγουν ο Πατέρες μας, ν ποφευχθε καταιγισμς ατς τν πληροφοριν, τν δαιμονικν πληροφοριν, κα ν ποφευχθε λο ατ τ κλίμα, λλ κα τ πλέγμα τν ντιπαραθέσεων, μ τν ρχικ συμβουλ το γίου Γέροντος πατρς Δημητρίου Γκαγκαστάθη, τν προσευχν κα τν μετανοιν.
δ θ μπορούσαμε ν πομε τι, ἐὰν καταφέρουν ο δύο σύζυγοι ν ποφύγουν τν καταιγισμ τν πληροφοριν μ τν τόσο βασικ κα πολ δοκιμασμένη μέθοδο τν γίων Πατέρων μας, λλ κα τν συζύγων ο ποιοι λειτούργησαν τσι τν συζυγία τους, τότε δν χουν ν φοβηθον τίποτα.
σφαλς καμι λλη παρέμβαση δν μπορε ν τος διασπάσει, στω κα γι λίγο, στω κα συμβατικά.
. λλα δυστυχς δν χρησιμοποιομε τ μέσα τς κκλησίας μας, θεωρομε τν γάμο ς μία καθαρ κοσμικ πόθεση, παίρνουμε ατν τν τόσο χαρισματικ κα ελογημένη συζυγία σν να γεγονς κοσμικ κα συμπεριφερόμαστε «σπερ ο λοιπο τν νθρώπων».
'ν λοιπν λείψει μετάνοια κα προσευχή, τότε παρεμβαίνουν πολλο λλοι παράγοντες πιγενέστερα κα εκολότερα παρεισφρύουν στ συζυγία. Θ μπορούσαμε δ ν ναφέρουμε σν «πρτες θες» (σ εσαγωγικ) παρεμβάσεις τς παρεμβάσεις τν γονέων, ο ποοι πολλς φορς π «νδιαφέρον» κινούμενοι (Τ νδιαφέρον  θ Τ βάλουμε πάλι σ εσαγωγικ) κα βλέποντας τι τ δικό τους τ παιδ βρίσκεται σ μία δυσκολία -κα λοι ο γάμοι σφαλς χουν δυσκολίες- δν εναι πάντοτε εκολοι κα στραπιαία εκολοι στ συνεννόηση.
Διακατέχεται νας γονέας π τ σαρκικ συναισθηματικ φρόνημα, παρεμβαίνει στν συζυγία κα ρχίζει πλέον παρέμβαση δ' λλου τρόπου κα χι δι το τρόπου πο ναφέραμε στν ρχή. Χρησιμοποιε πλέον διάβολος μερικς φορς τος γονες κα ατο παρεμβαίνοντας θεσμοθετον μία διάσταση. 'ν ατ παρέμβαση γίνει μονιμότερη, τότε σφαλς ο γονες χρεώνονται μ ατ τ μεγάλο χρέος κα τ μεγάλη εθύνη τς διαλύσεως μίας συζυγίας, ταν πράγματι φτάσει ν διαλυθε.
 λλα κα πρν ν φτάσει ν διαλυθε, ναλαμβάνουν τν εθύνη μίας προβληματικς συζυγίας κα μπορε ν ς λλος κ τν γονέων το ζεύγους ν διατείνονται τι νδιαφέρονται γι τν νότητα το ζεύγους, πειδ μως παρεμβαίνουν, ατ ατη παρέμβαση συνιστ κα βασικ δυσκολία στ συνεννόηση τν δύο συζύγων.
 Διότι 'διος Κύριός μας λέει: «νεκεν τούτου», το γάμου, «καταλείψει νθρωπος τν πατέρα του κα τν μητέρα», πομένως ν ποκολληθε συναισθηματικά, ν μν εναι πρτος σύμβουλος μητέρα πρτος σύμβουλος πατέρας, κα πομένως ο δύο σύζυγοι ν μπορέσουν μ τ δική τους κανότητα καθένας, μ τ δική τους γνώση, μ τν δική τους  παιδεία, μ τ δικά τους  δυναμικά, λλ κα μ τν δική τους χαρισματικ ναφορ πρς τν Κύριο, ν συνεννοηθον.


Στην συνέχεια χουμε τς πολ χληρς παρεμβάσεις τς δασκάλας πο κυρίως παιδαγωγε λους μας, πο εναι τηλεόραση.
τηλεόραση μπαίνει μέσα στ σπίτια, παρουσιάζει πάρα πολ νάγλυφα τν παράνομη σχέση, τν παρουσιάζει δανικ μέσα στ πολλ σίριαλ, τ ποια ρχονται π τ ξωτερικό, κα τν συζυγικ σχέση τν θεωρε σν πάρα πολ κοιν ποτυχημένη.
 Θ λέγαμε τι σήμερα βομβαρδίζεται λος λαός μας π ατν τν καταστροφικ μανία τν μίντια, πο εναι στ χέρια βέβαιά του διαβόλου, κα πομένως μέσω ατν τν τόσο φαντασμαγορικν σίριαλ περνάει τ ντίθετο μήνυμα, κα πομένως τ ατονόητο πο θ πρεπε ν λειτουργε περισσότερο μέσα στν τηλεόραση, κα ν μφανίζεται συζυγικς θεσμς ς δανικότερος κα καλύτερος κα παράνομος ν πολυβολετε, ατ πο εναι ατονόητο, εναι τ δυσνόητο, κα τ ντίθετο πο εναι μαρτία κα διάλυση, θεωρεται σν τ ατονόητο. Παρουσιάζεται λοιπν ς τέλεια κα δανικ παράνομη σχέση.
Γνωρίζουμε κα κοπέλες μικρές, λλ κα κυρίες μέσης λικίας, κόμη κα προχωρημένης λικίας, πο στέκονται στν τηλεόραση κα πραγματικ κλανε, ταν βλέπουν τ σίριαλ κενο τ ποιο παρουσιάζει μία παράνομη σχέση ς δανική, ποια μως δν μπορε ν λοκληρωθε κα ν πιτευχθε, διότι δυστυχς πάρχει πίσω νας νόμιμος γάμος!
Κα θ λέγαμε τι μέσα τος συμφωνον κα θ συμφωνοσαν πολ εκολα, κα κείνη τν στιγμ πο βλέπουν Τ σίριαλ Θ 'λεγαν: «Μ τέλος πάντων, γιατί ν βασανίζονται ατο ο νθρωποι τόσο πολύ; Γιατί ν πάρχουν ατο ο θεσμο ο τόσο σκληρο π τν 'κκλησία, π τος διαφόρους θεσμούς, π τος νόμους κα ν μν φήνουν ατος τος νθρώπους ν χαρον τέτοιες δανικς ρωτικς καταστάσεις ;»
τηλεόραση σήμερα πραγματικά, γαπητο δελφοί, πειδ διαρκς βομβαρδίζει τς ασθήσεις μας, λλ κα τν νο κα μπαίνει κα στν καρδιά, ατ πο εναι ατονόητα κα θεσμοθετημένα μας τ κάνει πολ χαλαρά.
'τσι μέσα μς χάνουμε τ μέτρα, χάνουμε τς ξίες, κα μπορ ν π χωρς περβολ τι μερικς φορς τ παράνομο μ τ ελογημένο μς φαίνεται 'σο. Καταφέρνει δηλαδ πολλς φορς διάβολος ν μς λαχιστοποιήσει τ μέγιστα κα ν μεγιστοποιήσει τ λάχιστα, τσι στε ν εναι πάρα πολ εκολη πρόσβαση στν μαρτία κα στν διάλυση.
Κυρίως βέβαια Θ πρέπει ν πισημάνουμε τι π' ριθμν να κα μέγιστος χθρός της ελογημένη ς συζυγίας κα το ελογημένου γάμου εναι Τ πν-πάθος το γωισμο, τ ποιο μφωλεύει σ πάρα πολλς καθημερινς στιγμς κα προσπαθε ν δημιουργήσει -κα χωρς βέβαια τν διαιτέρα παρουσία το διαβόλου- τν ντιπαράθεση.
πομένως λευθερία ατή, πο λέγει γιος Μάξιμος μολογητς κα γιος 'ωάννης Χρυσόστομος κα πρτα π' λους πόστολος Παλος, λευθερία κα γάπη πο τ θεωρομε σν τ μεγαλύτερα δυναμικά της συζυγίας, δν εναι πόρθητα, γιατί μ τν 'δια διαδικασία πο λευθερώνεται νας κα ο δύο σύζυγοι, μ τν 'σια κα μ μεγαλύτερη εκολία πέφτει κανες στν κλοι μίας νέας σχέσεως.
 Γιατί ν ποθέσουμε τι καταφέρνουν κα διάβολος κα κόσμος κα τηλεόραση ν σπάσουν να θεσμ κα ν τν βάλουν στ σχμα τς προσωρινς διαστάσεως, τότε εναι τόσο πολλς ο λλες εκαιρίες πο προσφέρονται στν σύζυγο στν σύζυγο, στε πολ εκολα βρίσκεται μέσα στν κλοι τς «λευθερίας» πο θελε ν χει -λλ «λευθερία»- σ εσαγωγικά, κα κλοιός της, στν ποιο δη βρίσκεται χωρς ν τ πολ καταλάβει, τν δεσμεύει σ τέτοιο βαθμό, στε ν μ μπορε τελικ ν σκεφτε, ν μν μπορε ν ασθανθε, ν μ μπορε ν χρησιμοποιήσει τν λευθερία του, τ ατεξούσιό του, γι ν πιστρέψει στν οκογένειά του, ταν στω γι λίγο διάστημα ξεκουραστε π τς συζυγικς κα οκογενειακς ποχρεώσεις.
                 πομένως λευθερία γίνεται συμβατικότητα, γίνεται νέα προβληματική, σ μία νέα σχέση διπλασιάζονται, τριπλασιάζονται κα πολλαπλασιάζονται τ προβλήματα, γιατί στν συνέχεια ρχίζουν ο ντονες κα πολλαπλς ντιπαραθέσεις, ο ποιες εναι νεξέλεγκτες.
Σύμφωνα μ τν 'ρθόδοξη 'κκλησία μας κα τν παράδοσή μας κα τς πατερικς μπειρίες κα τν γάμων λλ κα τν γγάμων, ο δύο σύζυγοι χουν ποκτήσει μεταξύ τους κάποια ρχέτυπα. τ ρχέτυπα τ χουμε μέσα μας κα π τν γωγή μας κα π τ γιο βάπτισμά μας κα τ χρίσμα, λλ κα π τν ρχικ καταξιωμένη συμβίωση τν δύο συζύγων. πάρχει μέσα μας τ ρχέτυπό της γάπης, τς πακος, τς κοινωνίας, τς πολ καλς σαρκικς πικοινωνίας, τς ψυχικς παφς, τς συνεργασίας κα τς συνδιοικήσεως τς οκογενείας.
'ταν ατ τ σχμα τς συζυγίας σπάσει, ατ τ ρχέτυπα πάρχουν μέσα μας, κα πομένως που κα ν βρεθε νθρωπος, σο κα ν θελήσει ν διασκεδάσει τν συνείδησή του μ κάποια λλη παρηγορι ρωτικ μ κάποια λλη παρηγοριά, τν γονέων κάποιων λλων συγγενν κάποιων λλων φίλων, σφαλς τ βασικ ρχικ ρχέτυπο πο πάρχει μέσα μας μς φωνάζει κα μάλιστα ντονά μας ζητάει τν πιστροφ στν ρχική του κπλήρωση.
Ατ τ ρχέτυπα λειτουργον π τν πρόνοια το Θεο σν φωτεινο σηματοδότες, γι ν μς κρατον στ θέλημα το Θεο, ν μς κρατον στν ληθιν κατ Χριστν ετυχία, ν μς δημιουργον τν ληθιν νθρώπινη πρόσβαση κα ν μς καθιερώνουν ς καταξιωμένους πατεράδες κα μητέρες μέσα στν οκογένεια.
'ρχόμαστε στν περίπτωση κατ τν ποια πλέον χουν δημιουργηθε κα τ παιδιά, κα πομένως παρουσία τν παιδιν κα ο ποχρεώσεις πρς τ παιδι καταξιώνουν τσι περισσότερο τν πατέρα κα τν μητέρα.
φροντίδα κα στοργ κα ποχρέωση πρς τ παιδιά, κατ τν κοσμικ ντίληψη, εναι να βάρος, εναι νας κόπος. λλα κατ τν πνευματικ τοποθέτηση, εναι να διακόνημα, να λειτούργημα, τ ποιο σο τ πιτελε κανες ν ναφoρ_ κα μ τν χάρη το Θεο, ατ γίνεται λο κα εκολότερο, κα ναλαμβάνει πλέον Χριστός μας, Παναγία, ο γιοι πόστολοι, ο γιοι 'γγελοι ναλαμβάνουν τν βοήθειά μας, πομένως δ κα τ δύσκολο ργο τόσο τ χειρωνακτικό της γωγς κα τς νατροφς τν παιδιν σο κα τ παιδαγωγικό.
Δν εμαστε μόνοι, λλ χουμε τν παρουσία κείνων πο πρωτοστάθηκαν στ μυστήριο το γάμου, πο γινε τ πρτο θαμα το γάμου κα στν συνέχεια ενάως χαρισματικότητα το πρώτου θαύματος ξακολουθε ες τ διηνεκές.
Θ μο πιτρέψετε ν κάνω μία αθαίρετη 'σως δική μου τοποθέτηση δ. 'νθρωπος διαφωνήσετε, Θ μο τ πετε στν συζήτηση. 'νθρωπος συμφωνήσετε, νομίζω τι Θ μπορούσαμε ν παρομοιάσουμε τ μυστήριο το γάμου σν κενες τς νέσεις ντεπόν, πο γίνονται γι διάφορες παθήσεις γίνεται μία φορ νεση, λλ τ ποτελέσματά της διαρκον γι να μήνα. τ φάρμακο διαλύεται σταδιακ μέσα στ σμα το νθρώπου κα ο εεργετικς πιδράσεις εναι πολυχρόνιες εναι μακροχρόνιες μλλον.
         Τ μυστήριο το γάμου εναι να τέτοιο μυστήριο στ ποιο παξ μία πολ σημαντικ μέρα μς δίνεται συγκεκριμένα κα χι όριστα χάρις το γιου Πνεύματος, κα πομένως τ εεργετικ χαρισματικ ποτελέσματα διαρκον σαεί. Συνεπς τ παιδι εναι τ ποτέλεσμα ατν τν δωρεν, τν κτιστων δωρεν το Θεο.
  νατροφ τν παιδιν μπίπτει κα βρίσκεται μέσα σ' ατ τ κλίμα -τν κτιστων δωρεν το Θεο- κα γωγή, ρθόδοξη γωγή, χριστιανικ γωγ εναι να πολ δυναμικ κομμάτι ατν τν δωρεν το θεο  πο δόθησαν κατ τ μυστήριο το γάμου παξ, λλ μέσα σ' λο τ φάσμα κα σ' λα τ χρόνια της οκογενείας λειτουργον ρατ κα συγκεκριμένα.
Τ παιδι λοιπόν, βάσει τν ρχετύπων πο ναφέραμε, βλέπουν τος γονες γαπημένους κα χαίρονται.
Τος βλέπουν νωμένους κα ετυχον. Τος βλέπουν μονιασμένους κα δημιουργον κα ατ μέσα στ κλίμα ατς τς δημιουργίας το Θεο. Τ μοντέλο λοιπν τς γωγς, τς ρθοδόξου γωγς, εναι νοποιητικό. Τ κλίμα τς οκογενειακς γωγς εναι νοποιητικό. Μέσα στν οκογένεια λοι ασθάνονται, ναπνέουν κα χαίρονται ατν τν για νότητα το γιου Πνεύματος. Τ ρχέτυπα πο δη τ Πνεμα τ 'γιο βαλε στος δύο γονες μεταδίδονται φυσιολογικ κα στ παιδιά, κα πομένως κα τ γόρια κα τ κορίτσια, κόμα κα στν πι δύσκολη φηβικ περίοδο, στν τίθαση ατ περίοδο, τν χειμαρρώδη, τν τακτη, τν κατάστατη, τ παιδι μπορον κα σφραίνονται κα εφραίνονται μ τ κλίμα κα μ τ Πνεμα -ατ τ εκρατο κλίμα- τς γάπης κα τς κοινωνίας τν δύο συζύγων.
'ταν ατ τ κλίμα σπάσει, σφαλς γκρεμίζεται κα στ παιδι ατ τ ρχέτυπο, γκρεμίζεται στν πράξη, ν στν Ψυχολογικ τομέα κα στν πνευματικ τομέα ρχετυπικ πάρχει μέσα τους, κα πομένως πάρχει ατ ντιδικία νάμεσα στ ρχέτυπο κα στν κπτωση το ρχετύπου.
Τ παιδι μπλοκάρονται σ' ποια λικία κι ν βρεθον, π τν πι τρυφερ -πολ χειρότερα βέβαια- ς τ μεγαλύτερη. Τ ψυχοδυναμικά τους δρανοποιονται, δν λειτουργον, κα πομένως τ νδρικ ρχέτυπο, πο εναι πατέρας, κα τ μητρικ ρχέτυπο κα πρότυπο, πο εναι μητέρα, φ' σον δν περιβάλλονται π τν νοποιητικ γάπη, ρχίζουν πλέον ν καταστρέφονται κα ν διαστρεβλώνονται στς συνειδήσεις τν παιδιν.
   Εναι δυνατν πατέρας ν κυρώνει τ μητέρα κα ντίστροφα, κα πομένως μπορε πατέρας ν διατείνεται τι βρίσκεται μακρι π τν συζυγικ στία, λλ' μως χει καλς σχέσεις μ τ παιδιά του.
      Τ παιδι μως χουν τν δυνατότητα, τν κανότητα κα τν εφυΐα ν ψυχολογον κα τν πατέρα κα τν μητέρα κα ν καταλαβαίνουν σ ποι βαθμ λένε τν λήθεια κα πόσο πραγματικ  σχύουν ο ποσχέσεις περ μονοίας κα περ γάπης.
Εναι γεγονς τι σήμερα πολλ παιδι ρέπουν στ ναρκωτικ' πίσης σ λλους δρόμους λλοτριωμένους, σ αρετικς μάδες, πομένως σ ψυχοναρκωτικά. Διακατέχονται π πολλ Ψυχολογικ προβλήματα κα πολλο φηβοι πο βρίσκονται στν κρίση μίας προβληματικς οκογένειας κυρίως μίας διαλυμένης οκογένειας, χουν φοβερ κρίση ταυτότητος.
 Πάνω στν κρίση ταυτότητος Θ πρέπει ν τονίσουμε τ ζοφερ γεγονς τς μοφυλοφιλίας, τ ποιο στς μερές μας λανσάρεται κα προπαγανδίζετε π τος νθρώπους κείνους ο ποοι χουν ατς τς βαρις παθογενες τραυματικς μπειρίες.
 Δηλαδή, πιτρέψτε μου ν π πι συγκεκριμένα τι, φ` σον νας νέος βρίσκεται κτς ατο του νοποιητικο, νωμένου οκογενειακο περιβάλλοντος κα φ σον κα πατέρας κα μητέρα μ τν γάπη κα τν ναγνώριση το νς πρς τν λλον δν πιβεβαιώνουν τ νδρικ φύλο τ γυναικεο φύλο νας πρς τν λλον, τ παιδι καταλαβαίνουν, ννοον τν θέτηση πο γίνεται το νς κα το λλου φύλου κα βρίσκονται πάντοτε στν δειν προβληματισμ ποι φύλο ν διαλέξουν.
Ατ βέβαια εναι μεγάλη δοκιμασία γι τ παιδιά, τν ποια μως δν τν χουν σα παιδι βρίσκονται σ μία νωμένη οκογένεια Διότι ντελς ατονόητα κα φυσιολογικ διαλέγουν τ φύλο πο χουν. Γιατί βλέπουν τι τ φύλο πο χουν ντίστοιχα τ χει κα πατέρας κα ατ τ φύλο το πατέρα δν σνομπάρεται, Δν κυρώνεται π τν μητέρα, Δν καταστρέφεται π τν πουσία, π τν λλειψη π τ σπάσιμο τς οκογένειας.                                                        


       τ σιο μπορε ν συμβε κα στ κορίτσι κα στν λη πόλοιπη στορία κα ξέλιξη τν παιδιν.
Τ παιδι πο βρίσκονται κτός του νοποιημένου οκογενειακο κλίματος πάσχουν π διάσπαση τς προσοχς, φο τ μυαλουδάκι τος εναι τί κάνει πατέρας, τί κάνει μητέρα, ο ποιοι μως ντιπαρατίθενται.
πομένως στ δημοτικ στ γυμνάσιο στ λύκειο σ μεγαλύτερα σχολεα, Δν μπορον ν χουν τν παιτούμενη προσοχή, τν σωστ προσοχή, γι ν μπορέσουν ν τελειώσουν γράμματα κα σπουδς κα στν συνέχεια ν εδοκιμήσουν σ' να συγκεκριμένο πάγγελμα.
Γνωρίζουμε σήμερα πάρα πολλος νέργους, ο ποιο χουν στς καταβολές τους κα στς ρίζες τος μία θλιβερ στορία νς σπασμένου γάμου. Βέβαια μες λέμε τι πάρχει τ πρόβλημα τς νεργίας κα φταίει κυβέρνηση κα φτανε ο διάφορες λλες συνθκες -κα φτανε κι ατς βέβαια-, λλ ρίζα, βάση κα ρχ το προβλήματος βρίσκεται σ λλο πίπεδο, διότι τ σωματοποιημένο γχος κα ο πολλς εαισθησίες κα τραυματικς μπειρίες πο δημιούργησε σπασμένη οκογένεια εναι τ βασικότερο ατιό της μ δημιουργίας κα τς ποτυχίας σ διαφόρους τομες τς ζως τν παιδιν.
Κα μετ π' ατ ς διατυπώσουμε τ ρώτημα: «μ τί καρδι νας νέος τν εκοσι πέντε τν περίπου τν τριάντα κα τν σαράντα μία νέα μικροτέρας λικίας μετ π πολλς τραυματικς μπειρίες σπασμένης οκογένειας Θ σκεφτον τν δική τους ποκατάσταση; λλα κα τί μοντέλο, τί εκόνα οκογένειας χουν στν νο τους, στε ν μπορέσουν στν συνέχεια κα στν δική τους οκογένεια ν εναι σορροπημένοι, ν εναι γεμονικο κα ν μπορον ν γαπον κα ν μπορον ν προσφέρουν, φο ατ δν τ χουν ε μπρακτα στν δική τους οκογένεια ;»
Ξέρω τι σς στενοχώρησα, σς λύπησα κα σς παρουσίασα τώρα, στ δεύτερο μέρος δηλαδ τς μιλίας, τ τραγικ μέρος, τ ποιο τ ναπνέουμε, τ σφραινόμαστε, τ ζομε κα μες ο πνευματικοί, τ Ψηλαφομε κατ κόρον, κατ κόρον, κατ κόρον... 'μως μες δν εμαστε παισιόδοξοι. Γιατί; Γιατί γνωρίζουμε τι οαδήποτε σταυρικ μπειρία, π σταυρικ πο εναι, π τραυματικ δηλαδή, μπορε ν μετατραπε σ σταυροαναστάσιμη κα τελικ σ ναστάσιμη.
Δηλαδ 'ρθόδοξη κκλησία μας τσι μ τος θεσμούς της, μ τν ερ για γλώσσα της, μ τος ραίους μνους της -πο χουν λόκληρη πιστημοσύνη μέσα τους κα κυρίως χουν τ χάρη το γιου Πνεύματος-, μ τ χραντα μυστήρια -ξομολόγηση, θεία εχαριστία- μ τν χαρισματικ ξακολουθητικ παρουσία το μυστηρίου το γάμου κα μ τόσες λλες εκαιρίες προσευχές, μελέτες- δίνει τν δυνατότητα, στν ποιονδήποτε πο χει ποιαδήποτε τραυματικ μπειρία, ν νασυστήσει τν προσωπικότητά του κα ν δημιουργήσει τν οκογένειά του.
πνευματικς πατέρας προσπαθε ν δρ κα στ σπασμένο οκογενειακ περιβάλλον νοποιητικά. Προσπαθε ν συμφιλιώσει τος γονες μεταξύ τους, τος γονες μ τ παιδι κα τ παιδι μ τος γονες.
ρθόδοξη λατρεία μας, ατ τ ζεστ νθρώπινο λλ κα φυσικ περιβάλλον, θεραπεύει τ τραύματα κα τς λλείψεις κα κάνει θαύματα. Κύριός μας Δν θαυματούργησε μόνο στν γάμο τς Κανά, κανε κα πολλ λλ θαύματα. Τ ρχικ τ κανε στν γάμο τς Κανά, λλ στν συνέχεια μπορε ν τ κάνει κα σ κάθε λλη σχέση, σ κάθε λλο γάμο, σ κάθε λλη κατάσταση, σ κάθε λλη περίσταση κα ν μεταβάλλει τν ρχικ τραυματικ μπειρία σ' να ληθιν κα πραγματικ γάμου. ταν πηγαίνουμε στν κκλησία μας κα στεκόμαστε ρθιοι μες ο ρθόδοξοι στ λατρεία μας, μπροστά μας, μπροστ στ τέμπλο, βλέπουμε τν Χριστ κα τν Παναγία μας. Βλέπουμε τν Παναγία μας ν κρατάει στν γκαλι τς τ Παιδάκι της.
 'σο τραυματικς μπειρίες κα ν χουμε, ποιεσδήποτε τραυματικς μπειρίες κα ν χουμε, ταν βρισκόμαστε μπροστ στν Παναγία μας κα στ παιδάκι της, σφαλς καρδι μς μαλακώνει κα λα τ προβλήματα χαλαρώνουν.
 'ν ρχίσει νας οσιαστικς διάλογος, σωτερικός, μυστικς διάλογος μέσα στ λατρεία μας -'που εναι ζωνταν κτιστη χάρη το γίου Πνεύματος- τότε πραγματικ κα Παναγία μας λλ κα Χριστς θ μεταβάλουν λες τς τραυματικές μας μπειρίες σ μετατραυματικές, σ σταυροαναστάσιμες κα ναστάσιμες.
'δ θ κάνουμε μία ναφορ στν γιο πατέρα το ποίου τν ερ μνήμη π σήμερα πιτελομε, τν γιο Συμεν τν νέο Θεολόγο, ποιος λέγει τι μέσα στν χρο τς κκλησίας μας -κα ννοε εδικ τν λατρεία μς- δημιουργεται μία συνούλωση τν τραυμάτων μας, μία πούλωση.
  Τν λέει συνούλωση καλύτερα, κα εναι πι πιτυχς ρος, γιατί λες ο τραυματικς μπειρίες πο προέρχονται κυρίως π τς δυσκολίες τς οκογενειακές, λλ κα π λλες βέβαια, μπορον μ Τν χάρη το γίου Πνεύματος- ν περβαθον κα ν γλυκαθε καρδι τν νθρώπων.
' Παναγία μς εναι μητέρα κκλησία μς λόκληρη εναι μητέρα, κι ν κόμα δική μας μητέρα κάπου δν στάθηκε ληθιν μητέρα εναι τροφός, εναι παιδαγωγς ριστη, κι ν κόμα δική μας μητέρα κάπου παραστράτησε, κάπου στόχησε, κάπου παραπλανήθηκε.
              Τ πρόσωπο το Κυρίου μς εναι τ ληθιν πατρικ πρόσωπο, πο πραγματικ νασυνιστ μέσα μας τν εκόνα το ληθινο πατέρα. κα μάλιστα για μητέρα, Παναγία μας, κα τ τέλειο θεανθρώπινο πρόσωπο το πατρός μας, το Κυρίου, μπορον, στω κα σ προηγμένη λικία, ν μς νασυστήσουν τν εκόνα τν ληθιν γι τν πατέρα μας κα τν μητέρα μας. κα μπορε κ τν στέρων τ τραυματισμένα παιδι ν
βοηθήσουν τος σπασμένους γονες, στε ν νασυστήσουν κα ατο τ ληθιν ρχέτυπό του πατέρα κα τ ληθιν ρχέτυπό της μητέρας.
Ν γιατί, γαπητοί μου δελφοί, σεβαστο πατέρες πρωτίστως, διαφωνομε μ τ σεμινάριο πο διοργάνωσε Ψυχιατρικ ταιρεία στος πνευματικούς, κα θέλει ν τος κπαιδεύσει. Γιατί δν εναι δυνατν ατ τ μέγα μυστήριο το γάμου, πως τ βιώνει 'ρθόδοξη κκλησία μας, ν τ κατανοον ο Ψυχίατροι, Συγχωρέστε μέ, δν κατηγορ προσωπικ νθρώπους, λλ πειδ ποχ μς εναι πάρα πολ δύσκολη κα πειδ κομε πολ περίεργα πράγματα ν συμβαίνουν κα πειδ κομε κάποιους Ψυχιάτρους, Ψυχολόγους, Ψυχαναλυτές, Ψυχοθεραπευτς ν γκρίνουν τ διάσπαση το γάμου, δν μπορον ν καταλάβουν τι νθρωπος χει νεξάντλητα κα περιόριστα ρια κα τι χάρις το γίου Πνεύματος νυπάρχει κόμα κα στος διαφωνοντες συζύγους κα στος διασπασμένους, λλ τος δίνουν εκολα τν εκολη λύση –τν χειρότερη βέβαια, τ δυσκολοτερη λύση- κα τος λένε' «φο δν συμφωνετε, χωρίστε, τί καθόσαστε κα παιδεύεστε;»  κα π κε κα πέρα ρχίζουν ο δύσσειες κα ο περιπέτειες τν ποικίλων κα πολλαπλν προβλημάτων κα ντς κα κτς τν οκογενειν, Γι' ατ κοινωνία μας σήμερα τόσο πολ ταλαιπωρεται.
'ρθόδοξη κκλησία μς χει να πλουσιότατο χαρισματικ δυναμικό, πο εναι τ μέγα μυστήριο το γάμου. θ πρέπει λοι μας ν νασκουμπωθομε, πρς ατ ν κατευθύνουμε, πρς ατ ν γώμεθα, πρς ατ ν χειραγωγούμεθα λοι, λοι μ λοι, κα ν μ φήνουμε κανέναν ν μειώνει Τν θεανθρώπινη κα χαρισματική του δυναμικότητα,
Ερήσθω ν πάροδο_ κα ν παρένθεση τι κα ατ τ μυστήριο το γάμου βάλλεται κα πολυβολετε, διότι κάποιοι, δύο «θεολόγοι», σήμερα προτείνουν στν 'ερ Σύνοδο τς κκλησίας τς λλάδος μία λλη κολουθία το γάμου, διότι παραδοθεσα, παραδεδομένη ατ πο γίασε κα γιάζει τ ζωή μας, δν τος κφράζει. κα πομένως θ λέγαμε τι  Νέα ποχ χει κόμα κα ατ συλλάβει πο βρίσκεται δύναμη, χαρ κα ετυχία τν νθρώπων κα θέλει παντοιοτρόπως κα κ τν σω πολλς φορς ν κυρώνει τ περφυ κα μεγάλα μυστήρια το Θεο.

πομαγνητοφωνημένη μιλία πο κφωνήθηκε στς 11-03-2000
νορία ΑΓ. Παρασκευς σεμινάριο ρθόδοξο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.