16 Απρ 2011

Τὰ δάκρυα τοῦ Χριστοῦ στήν Βηθανία

πρωτοπρεσβυτέρου Δήμ.θανασίου.
   κκλησία μας, μ τς ορταστικς κδηλώσεις της δν ρκεται στ ν δηγήσει τν νθρωπο σ μία ψυχολογικ νάπαυλα, λλ προσπαθε ν στρέψει τν προσοχή του στν πυρήνα τν τραγικν προβλημάτων πο τν πασχολον κα βέβαια, ν τ περβε. Πάντα τ κέντρο τν ορτν ποτελε τ πρόσωπο το θεανθρώπου Χριστο, πο λευθέρωσε τν νθρωπο π τν σκοτειν φυλακ τν ασθήσεων κα το θανάτου, κα τν κανε ”ΘΕΟΥΜΕΝΟ”, ναστημένο.
  Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή, λοκληρώνεται κα καταλήγει σ δύο λαμπρς όρτιες μέρες. Εναι τ Σάββατο το Λαζάρου κα Κυριακ τν Βαΐων. Κα στς δύο ατς λαμπρς μέρες, ποκαλύπτεται ”τ αθεντικ νόημα τς θελούσιας θυσίας το Χριστο κα το λυτρωτικο Του θανάτου, πρν εσέλθουμε στν θλίψη κα τ σκοτάδι το πάθους, πρν ξαναγίνουμε μάρτυρες τς δύνης το Χριστο”(ΑΛ. ΣΜΕΝΑΝ)
 Τα μνογραφικ κκλησιαστικ κείμενα τς κολουθίας το Λαζάρου, μς παρουσιάζουν μερικς πτυχς π τν ζω το Χριστο, πο δν τς προσέχουμε πάντα σο κα πως τος ξίζει. γιος νδρέας Κρήτης, στν κατανυκτικό του κανόνα, παρουσιάζει μ ποιητικότατο τρόπο, τ κλάμα το Χριστο.   Σύμφωνα , μ τν εαγγελικ διήγηση, ταν Χριστς φθασε στν Βηθανία, βλέποντας τ κλάμα τν δελφν κα τν φίλων του Λαζάρου, διος ”. ναστέναξε μέσα του κα ταράχτηκε. κα δάκρυσε.” (ΙΩΑΝ. 11,33,34) κα ο γύρω του επαν ”ΙΔΕ ΠΩΣ ΕΦΙΛΕΙ ΑΥΤΟΝ (τν Λάζαρο)” (ΙΩΑΝ. 11,36) ”ΕΔΑΚΡΥΣΑΣ, ΚΥΡΙΕ ΕΠΙ ΛΑΖΑΡΟΥ, ΔΕΙΚΥΩΝ ΤΗΝ ΣΑΡΚΩΣΙΝ, ΤΗΣ...
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΟΥ. ΚΑΙ ΟΤΙ ΦΥΣΕΙ ΘΕΟΣ ΥΠΑΡΧΩΝ ΦΥΣΕΙ ΚΑΘ’ ΗΜΑΣ ΓΕΓΟΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ” (Παρασκευ Πρ τν Βαΐων – Κανόνας ποδείπνου).
  Πως μπορομε ν συμβιβάσουμε τν θλίψη κα τ δάκρυα το Χριστο μ τν δύναμη ν γείρει νεκρούς; ”. Χριστς κλαίει, πειδ βλέποντας τν θάνατο το φίλου του, βλέπει πίσης κα τν ΝΙΚΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ, πάνω σ’ λόκληρο τν κόσμο βλέπει πς θάνατος, πο δν δημιουργήθηκε π τν θεό, σφετερίσθηκε τ θρόνο Του. Κα τώρα κυριαρχε στν κόσμο, δηλητηριάζοντας τ ζωή, μετατρέποντας τ πάντα σ σκοπο ρεμα μερν πο κυλον νελέητα πρς τν βυσσο. Κατόπιν ρχεται ντολ ”ΛΑΖΑΡΕ ΔΕΥΡΟ ΕΞΩ”. δ χουμε τ θαμα τς γάπης πο θριαμβεύει πάνω στ θάνατο, κομε μία ντολ πο ναγγέλλει τν πόλεμο το Χριστο κατ το θανάτου, μία πόσχεση πς διος θάνατος θ καταστραφε κα θ ξαφανιστε.” (ΑΛ. ΣΜΕΝΑΝ). πιχειρώντας μία πρόχειρη πρόσβαση, στν κατανυκτικότατο κανόνα το γίου νδρέα Κρήτης , πο ψάλλεται στ πόδειπνο τν Παρασκευ πρ τν Βαΐων σημειώνουμε κα τ ξς, πο ναφέρονταν στ τροπάρια:
Τν ρα πο δης, τρεμε κα ”ΠΙΚΡΩΣ  ΟΔΥΡΕΤΟ” γιατί θ χανε τν Λάζαρο, Χριστς δάκρυζε, γι ν μς δείξει τν νσαρκη οκονομία του πς γινε νθρωπος, κα σν νθρωπος πον γι τν νθρωπο φίλο του. σ δάκρυζες Χριστ κα Λάζαρος βγαινε μ τ σάβανα π τν τάφο λλ ο δμοι τν βραίων δν μποροσαν οτε ν καταλάβουν, οτε ν χωνέψουν τ θαμα. Ο θρνοι το δου ρχονται κα ξαναέρχονται γι τν ττα του: ”ΟΙΜΟΙ, ΟΝΤΩΣ ΝΥΝ ΑΠΟΛΩΛΑ” Γιατί λόγος το Χριστο ταν σεισμός, πο νοιξε τν κοιλι το δη κα ρπαξε τν νεκρ Λάζαρο, νασταίνοντας τν. Δάκρυσε Χριστός, γι ν μς δείξει πς εναι νθρωπος, λλ σ λίγο σταμάτησε τ δάκρυα τς Μάρθας κα τς Μαρίας.
Στν κτη δ χουμε τν λόγο το διου του Λαζάρου πρς τν Χριστό, πο τν νάστησε.”Ερώτησες, πο βρίσκομαι, Χριστέ, σ πο λα τ γνωρίζεις δάκρυσες γι μένα, σν νθρωπος κα μ νάστησες μ τ δικό σου πρόσταγμα. Πρτα μ’ ντυσες τ πήλινο τοτο σμα, κα μο δωκες πνο ζως κ’ εδα τ φς κα τώρα, μ βγάζεις νεκρ π τν τάφο ψύχωσες τν πνοη μορφ τς σάρκας μου κα σφιξες τ στ μου κα τ νερα, γι ν’ ναστηθ, κατ τ πρόσταγμα μού”.
Στν ζ’ δή, μς δίνει λλη μία ρμηνεία τν δακρύων το Χριστο.
”ΚΑΙ ΕΚΩΝ ΕΔΑΚΡΥΣΑΣ, ΤΥΠΟΥΣ  ΗΜΙΝ ΠΡΟΤΙΘΕΙΣ ΕΝΔΙΑΘΕΤΟΥ ΣΤΟΡΓΗΣ.”
Τ κλάμα κα τ δάκρυα το Χριστο στν Βηθανία, πρέπει ν πομε πς εναι μία πόμνηση κα γι μς πο δν χουμε κάποιο φίλο νεκρό, λλ τν διο μας τν αυτό. Κα πειδ εμαστε μαρτωλο κα ”νεκρο τος πάθεσιν” Χριστς ρχεται ν πάθει κα ν σταυρωθε γιά μας, ν δακρύσει π συμπάθεια κα γι τς δικές μας πληγς κα γι τος δικούς μας θανάτους, πο κουβαλομε χρόνια τώρα μέσα μας. Γι’ ατ ατς τς μέρες, πο πλησιάζουν τ πάθη το Χριστο, ”ΕΝΟΣ ΕΣΤΙ ΧΡΕΙΑ”: θεωρία κα μελέτη το προσώπου το Θεανθρώπου Χριστο ς Λυτρωτο κα νικητή του.
Ν ”Λέμε στ Θεό: εσαι μόνος Κύριος γνωρίζουμε κα πιστεύουμε κα βεβαιώνουμε πς ατ βασιλεία τς γάπης Σου, θ νικήσει τν μαρτία, τ κακ κα τ θάνατο. Κανες δν μπορε ν μς φαιρέσει τν χαρ ατς τς πίστης, κόμα κα ταν ο λλοι κατευθύνουν κάθε λπίδα τους στν δύναμη κα τν βία, κόμη κα ταν πιστεύουν μόνο στς σφαρες, στς φυλακές, στν τρόμο κα τ βασανιστήρια. χι, ατ βασιλεία τς βίας, το κακο κα το ψεύδους δν θ σταθε. θ καταρρεύσει, πως ξαφανίστηκε κάθε πρώην τύραννος. κα καιρς θ ρθει ταν μ τν γάπη Σου θ σκουπίσεις κάθε δάκρυ π τ μάτια μας, θ διαλύσεις κάθε λύπη μ τν χαρά Σου, κα θ γεμίσεις τν κόσμο πο σ δημιούργησες μ τ φς τς θανασίας” (ΑΛ. ΣΜΕΝΑΝ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.