29 Μαρ 2011

Κρυφὸ Σχολειὸ

 
ΚΡΥΦΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Μερικο μφισβητον τν στορικ πόσταση τν Κρυφν Σχολείων, μ τν ατιολογία, πως επαμε, τι παιδεία δν παγορεύτηκε π τν τουρκικ ατοκρατορία, γι' ατ λλωστε πρχαν ο τόσες νομαστς σχολς το γένους. λλ τ μφισβητον κα γι να κόμα λόγο, π τν «λλειψη» στορικν ντοκουμέντων σχετικ μ τ Κρυφ Σχολειά. Γι ν δομε μως κα π το προκειμένου εναι τσι τ πράγματα;
«Τ Κρυφ Σχολει συνεχίζονται κε πο ο τοπικο πασάδες κα μπέηδες μάχονται τος καλόγερους κα τ γράμματα», μς λέει  Αλ. λλάδιος τ 1714.
« Γέρο Μαλαξς (Πρωτόπαπας) δίνει μαθήματα κρυφ στ σπίτι του, μέσα σ' να ξαθλιωμένο γυμν δωμάτιο», μς λέει στν Περιγραφ το Γκέρλαχ τ 1752.

«Τ Κρυφ Σχολει δν εναι θρύλος. Τ συνετήρησε, παρ τς καταδιώξεις, βαθύτατος πόθος το τυραννουμένου θνους ν πάρξει», βροντοφωνε κριτικς - καδημαϊκς - στορικός Δ. Κόκκινος.
Ο Μ. Πηγς (1535-1602), λόγιος κα Πατριάρχης λεξανδρείας, κανε κκληση στν τσάρο τς Ρωσίας ν φτιάξει σπουδαστήριο λληνικν γραμμάτων στ βασίλειό του, γιατί στν λλάδα κινδυνεύει ν' φανιστε. η πηγ τς σοφίας. (στορία λλην. θνους). Εδώ φαίνεται καθαρ διωγμς πο πέρασαν τ λληνικ γράμματα κυρίως, τν 15ο κα 16ο αώνα, ποτε κα δημιουργήθηκαν ναγκαστικ τ Κρυφ Σχολειά, πο λειτουργοσαν κατ περιόδους κυρίως στς περιοχς τν ρματολν κα κλεφτν κα μάθαιναν τ «κλεφτόπουλα» γράμματα.
«Τ λίγα γράμματα πο ξέρω, λέει γέρος το Μωριά, τ μαθα π τ "Ψαλτήρι" κα τὸ...
"χτωήχι" τς κκλησίας». Ασφαλώς σ κάποιο Μοναστήρι κρυφά. (Διήγηση συμβάντων λληνικς φυλς). Κα πράγματι, πς ταν δυνατ ν φοιτήσει σ φανερ σχολεο νας πόγονος τν πικηρυγμένων Κολοκοτροναίων;
Χαρακτηριστικ γι τ πς λειτουργοσαν τ «Κρυφ Σχολει» εναι κα τ κόλουθο γεγονός:
ταν μπραμ σκορποσε τν καταστροφ στν Πελοπόννησο, ερομόναχος Δοσίθεος, μορφωμένος κληρικς τς Ι. Μονς τν γιων Θεοδώρων Καλαβρύτων, πρε τ παιδι το Σχολείου τν Καλαβρύτων, στ ποο ταν δάσκαλος, κα τ πγε κα τ δίδασκε «ν τος σπηλαίοις» το Χελμο. (Α. Δασκαλάκης, τόμ. Γ «Περ Παιδείας»).
Τ φανερ λοιπν σχολεα, σ ρκετς περιπτώσεις τν περίοδο τς τουρκοκρατίας, γίνονταν κρυφά. τσι δούλευαν ο καλογεροδάσκαλοι τς ποχς κείνης. Δν χαναν καμι εκαιρία γι ν διδάσκουν τ γένος. Εχαν κα μετέδιδαν τ συνείδηση τι η «Πόλη» πεσε κα λώθηκε μόνο τοπικά, χι πνευματικ κα θνικά. Ο Χριστιανισμς κα λληνισμς μεναν πτωτα κα τρωτα. Ατ τρεφαν κα μόρφωναν τ γένος μας.
Κα πρτος λόγος βέβαια γι ν λειτουργον «Κρυφ Σχολει» ταν τ «ΠΑΙΔΟΜΑΖΩΜΑ».
Ο Δ. Ζακυνθηνός στην στορία του « τουρκοκρατία» σέλ. 13 γράφει:
«Κατ τακτ διαστήματα ν πενταετίαν π Μωάμεθ το Β', βραδύτερον δ ν τετραετίαν, τριετίαν κα συχνότερον, διετάσσετο στρατολογία χριστιανόπαιδων π τ βάσει των π τν τοπικν κοινοτικν ρχν τηρουμένων μητρώων. Ο στρατευόμενοι σαν συνήθως λικίας π δέκα μέχρι δεκαπέντε τν».
Τ παιδιά, λοιπόν, πο δν θ ποτάσσονταν στ «παιδομάζωμα» ταν δύνατο ν πηγαίνουν σ φανερ σχολεα...
λλ ο Τορκοι, κατ περιόδους, ταν γρίευαν —κα γρίευαν πολλς φορές— παγόρευαν τν δρυση σχολείων γι ν μ μορφωθε κα σηκώσει κεφάλι «ραγιάς». Κάθε τόσο, δηλαδή, ναιροσαν τ περ λεύθερης παιδείας.
Ρίζος Νερουλς γράφει σχετικά, τι «ο Τορκοι παγόρευαν αστηρς σ μερικς περιοχς τν δρυση δημοσίων σχολείων π φόβο μήπως ο χριστιανο μορφωμένοι γίνουν δολοι πικίνδυνοι κα δυσκολοκυβέρνητοι».
τσι, κατ' νάγκη, δημιουργοσαν ο μορφωμένοι λληνες δικές τους στίες γραμμάτων κρυφά.
Κα ο λληνες ατοί, κατ κανόνα, πως λέγει κα θνικός μας στορικός Κ. Παπαρργόπουλος, ταν κληρικοί.
Διονύσιος Θερειανός λεει χαρακτηριστικ τι « ρθόδοξος κκλησία θέρμανε τ λληνικ γράμματα, καταψυγέντα ν καιρος χαλεπωτάτοις».
Παπαφλέσσας, πως γράφει ο «Λόγιος ρμς» τ 1819, συνιστ μ πιστολή του στος κατοίκους τς Πολιανς (στν Πελοπόννησο) ν χρησιμοποιήσουν τ Μοναστήρι τς Σολομονς γι Σχολεο... λλοτε κρυφ κα λλοτε φανερό, νάλογα μ τς περιστάσεις.
Νεόφυτος Μεταξάς, μοναχός της . Μονς Πεντέλης επι τουρκοκρατίας κα μετέπειτα Μητροπολίτης θηνν, ποος κα συνέχισε τν παράδοση τν μοναχν της Πεντέλης ν διδάσκουν τ σκλαβόπουλα γράμματα, γράφει, μεταξ τν λλων, τι «ο φημέριοι τν μοναστηριν κα τν νοριν διετήρησαν, λλοτε κρυφ κα λλοτε φανερά, μ τν διδασκαλίαν τς πατρίου γλώσσης τν παρακαταθήκην (δηλαδ τν λληνισμ κα τν ρθοδοξία) μόλυντον κα μωμον».
Κα σν πιστέγασμα ς ξαναθυμηθομε ατ πο μαθαίναμε π μικρ παιδι κα πο τ κφρασε θαυμάσια λαϊκ μούσα στ χρόνια της τουρκοκρατίας, κα πο ν δν ποτελοσε πραγματικότητα δν θ τ 'κανε τραγούδι παράδοση τν ραγιάδων:
Φεγγαράκι μου λαμπρ 
φέγγε μου ν περπατ 
ν πηγαίνω στ σχολει 
ν μαθαίνω γράμματα, 
γράμματα σπουδάγματα 
το Θεο τ πράγματα.
Γύρω π τ θέματα ατ γενικς πολλς πληροφορίες μς δίνουν κα τ ργα τν στορικν Π. Καρολίδη, Κ. Παπαρρηγόπουλου, Σπύρ. Τρικούπη, Μίχ. Βολονάκη, Δ. Κόκκινου, Φραντζ, Γρήγ. Παπαμιχαήλ, θ. Βακαλόπουλου, Κ. Καιροφύλα, ν. Γούδα, Κ. Σάθα, Πουκεβλ - Γάλλου προξένου σ διάφορες πόλεις τς λλάδας τν ποχ κείνη. Δήμ. Μπαλάνου, Γ. Σωτηρίου, Χρ. Παπαδοπούλου, Τ. Γριτσοπούλου, κ.α. Δν κάνουμε «σχολαστικς» παραπομπές, γι ν μν εναι κουραστικ τ βιβλίο μας.
Κα ς τ ξαναπομε, τ Κρυφ Σχολει σο κα ν τ πολεμον θ βρον, γιατί εναι στορικ πραγματικότητα, π τ μία κρη τς λλάδας ς τν λλη.
Μιλον τ γεγονότα
ΕΚΚΛΗΣΙΑ -ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ - 21
ΤΙΜΟΘΕΟΥ Κ. ΚΑΛΙΦΗ
Α' ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΝΩΣΕΩΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.