18 Μαρ 2011

ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ. Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ & ΘΕΡΑΠΕΙΑ

π Κωνσταντίνου Ε. Εθυμίου
 Πανοσιολογώτατε ρχιερατικ πίτροπε π. Δαμασκηνέ, Αδεσιμολογιώτατε π. Παναγιώτη, Αδεσιμώτατοι πατέρες, Κυρίες κα Κύριοι,

1.  ς εχαριστήσουμε πρτα-πρτα τν γιο Θεό, πο εδόκησε ν συναχθομε σήμερα λοι μας δ στερα τν γιο πίσκοπο κα Σεβαστό μας Ποιμενάρχη κ. κ. Γερμανό, μ τν ελογία το ποίου λειτουργε τ Πνευματικό μας Κέντρο κα μετ τν δωρητ ατο του Κέντρου κα κλεκτ συμπολίτη μς κ. Δημήτριο Γούργουρα, εχόμενοι γι τν γεία ψυχς κα σώματος το δίου κα τν συγγενν του λλ κα γι τν νάπαυση τν κεκοιμημένων προσφιλν του προσώπων.
 γ δ προσωπικ θ θελα κόμη ν εχαριστήσω κ βάθους καρδίας τν Αδεσιμολογιώτατο κα σεβαστό μας πατέρα Παναγιώτη Βασιλείου γι τν ξαιρετικ τιμή, πού μου κανε μ τν πρόσκλησή του, ν παρουσιάσω τν εσήγησή μου γι να τόσο σοβαρ θέμα στος ελαβες κροατς το Πνευματικο Κέντρου τς νορίας το γίου Γεωργίου.
Εσήγηση βάσει το βιβλίου το εσηγητο Ο ΓΑΜΟΣ κα μετασκευ το «ξ ρρώστιας ες ρσιν», πο δόθηκε στ νοριακ Πνευματικ Κέντρο το γίου Γεωργίου μαλιάδος στς 27 Νοεμβρίου 2002.
μολογ τι μ διακατέχει νας φόβος. φόβος μου εναι δικαιολογημένος, γιατί δν διαθέτω οτε πανεπιστημιακς περγαμηνές, οτε μπειρία εσηγητού. Παρ τατα, πακούοντας στν πρόσκληση το Αδεσιμολογιωτάτου π. Παναγιώτου, παίρνω θάρρος νὰ...
πευθυνθ πρς σς κα ν σς παρουσιάσω λάχιστα π κενα πο γνώρισα, μελετώντας τος Πατέρες τς κκλησίας κα σα βεβαιώθηκα τι φελον τν ψυχ κα ποκαλύπτουν πς μόνον νωθεν καταπεμπόμενη γάπη συσφίγγει, γιάζει κα καθιστ ρρηκτη τν συζυγικ κοινωνία. κόμη πς γάμος εναι δρο το Θεο πρς τν νθρωπο, γι ν κατακτήσει τν γία ταπείνωση, ν μάθει ν γαπ κα ν γίνει τσι φιλόθεος κα φιλάνθρωπος, χρησιμοποιώντας λα τ θεραπευτικ κα σκητικ μέσα πο μεταχειρίζεται κκλησία. 

2.  Εναι κοιν λοιπν διαπίστωση τι σήμερα ο παραδοσιακο θεσμο τς νθρώπινης κοινωνίας διέρχονται παγκοσμίως μία βαθύτατη κρίση. κυριότερη γενεσιουργς ατία ατς τς κρίσεως, κατ τν γνώμη μας, ποτελε ποτυχία το γάμου κα τς οκογενείας ν κπληρώσουν τν ποστολήτους εναι τουλάχιστον στεν συνδεδεμένη μ ατήν.
δ ποτυχία το γάμου φείλεται στν λλειψη συνειδητοποίησης π τν σύγχρονο νθρωπο, πο ζε στ θεο κλίμα τς ποχς, πς γάμος εναι ψυχοσωματικ κα σωματικοπνευματικ νωση, μυστήριο νώσεως τν συζύγων ν Χριστ κα ν τ κκλησία, εκόνα τς σχέσεως Χριστο κα κκλησίας· κα τι σκοπς το γάμου εναι κατάκτηση τς μεγαλύτερης δυνατς βελτίωσης το προσώπου μ μοιβαία ταπείνωση τι εναι πορεία πρς τν κατ χάριν θέωση.
κόμη δυσκολοτερο εναι ν κατανοηθε κα ατ κόμη διδασκαλία τς κκλησίας γι τν γάμο ς «μυστηρίου ες Χριστ κα ες τν κκλησία», γιατί ο περισσότεροι δν χουμε ρθ ντίληψη τς ρθόδοξης Πίστεως γι τν ρχικ προορισμ το νθρώπου, πο δν ταν ατοθέωση, ξαιτίας τς ποίας ρχικ ματαιώθηκε, λλ θέωση τς νθρώπινης φύσεως, πο ργότερα πραγματοποιήθηκε δι τς νανθρωπήσεως το Λόγου το Θεο κα Σωτρος μς Χριστο.
Γι' ατ τ δρα το Θεο γάμος κα οκογένεια βάλλονται π παντο κα χουν ν ντιμετωπίσουν πειρες ντιξοότητες κα δυσκολίες, πο ναπόφευκτα δηγον στν κρίση. Ο νθρωποι μολονότι τν διαπιστώνουν, δυνατον ν τν ξεπεράσουν.
Ατ δυναμία θ πρέπει ν ναζητηθε χι στος ατιακος παράγοντες τς πιστήμης οτε στς ντιλήψεις το κόσμου, λλ στν διδασκαλία τς ρθόδοξης κκλησίας στν προπτωτικ κατάσταση το νθρώπου κα στν πτώση του. Γιατί, κατ τος θεοφόρους Πατέρες, κείνη κατάσταση πο καθορίζει τν νθρωπο, κόμη κα μετ τν πτώση, κα δίνει βαρύτητα στν γήϊνο προορισμό, εναι προπτωτικ κατάσταση τς νθρωπίνης φύσεως, εναι Παράδεισος.
ρευνητς μως εκολα μπορε ν διαπιστώσει τι λα σα φορον στν νθρωπο (πως γάμος, οκογένεια) λλ κα διος νθρωπος ξετάζονται π τν σύγχρονη ρευνα κα μελετνται στν παραμορφωμένη κα νοσηρ κατάσταση τς πτώσεως το νθρώπου. δν λογαριάζεται οτε προπτωτικ κατάσταση το νθρώπου, οτε πτώση του κα ο συνέπειές της, οτε νσάρκωση το Θεο Λόγου κα σωτήρια διδασκαλία Του, οτε παρξη το διαβόλου.
γνοια περιφρόνηση τς πτώσεως, ατοθέωση κα ατοδικαίωση εναι ο γενεσιουργς ατίες πο τ συμπεράσματα τν μελετητν δηγονται κα δηγον σ πλανεμένες ντιλήψεις ναφορικ μ τν ρθ κατανόηση το δίου το νθρώπου, τν κοινωνικν θεσμν, κα συνεπς το μυστηρίου το γάμου, πο μς νδιαφέρει.
ποτυχία το γάμου κα τς οκογενείας ν κπληρώσουν τν ποστολ τος φαίνεται τι φείλεται σ ξωγενες παράγοντες. Στν πραγματικότητα μως ατία τς εναι νδογενής· νάγεται στν πτώση το νθρώπου, χι πλς τν Πρωτοπλάστων τότε, λλ κα το καθενός μας σήμερα στν ποκοπή του π τν Θε στν διαστροφ τς γάπης στν πάρατη φιλαυτία δηλαδ στν κόρεστη λαχτάρα κα φλογερ πιθυμία το τόμου γι κανοποίηση τν παθν του, τ ποία ταυτίζει π πλάνη π γνοια μ τν αυτό του.
Ο περισσότεροι ντιλαμβάνονται τν γάμο μόνον ς φυσικό, βιολογικ κοινωνικοοικονομικ γεγονός. Δν μπορον ν τν κατανοήσουν ς ψυχοσωματικ κα σωματικοπνευματικ νωση, ς μυστήριο νώσεως τν συζύγων ν Χριστ κα ν τ κκλησία.
π δειγματοληπτικ πεικόνιση τς κοινς γνώμης διαπιστώθηκε τι ρχονται ες γάμου κοινωνίαν:
μερικο εκ κα ς τυχεν,
λλοι γι τν πόκτηση γνησίων διαδόχων κα κληρονόμων,
ο περισσότεροι γι τν κανοποίηση οκονομικν σκοπν τν ντιμετώπιση το τυραννικο ασθήματος τς μοναξις λλων ψυχολογικν δυναμιν τους,
μερικς γυνακες παντρεύονται γι ν βιώσουν τ μητρικό τους φίλτρο, χωρς διαίτερο νδιαφέρον γι τν σύζυγο κα πατέρα τν παιδιν τους,
λλες γι ν «φτιάξουν» ν «κάνουν» τν ζωή τους, δηλαδ ν ζήσουν πως κενες θέλουν, δίχως ν δεσμεύονται π γνμες κανόνες λλων,
ο πι πολλς γιατί πιστεύουν τι γαπον τν ποψήφιο σύζυγο. Διακρινόμενες μως π ρνητικ διάθεση γι τος γονες του, τν θέλουν ποκομμένο π τ σόϊ του,
πολλο λλοι θεωρον τι γάμος εναι μία κοινωνικ ναγνωρισμένη κα νόμιμη ρωτικ σχέση χωρς καμία συνείδηση βαθύτερης εθύνης κα ποστολς,
τ δεδες του γάμου γι ατος εναι κανοποίηση το τομικο τους γωϊσμο που πιδιώκουν τν πραγματοποίηση τν πιθυμιν τους, χωρς ποτ ν νοιάζονται γι τν λλον τν βλέπουν σν ντικείμενο δονς κα συνάμα τν ποστρέφονται π κακότητα κα μίσος
πάρχουν κα κενοι πο πιθυμον ν προσφέρουν, λλ κυρίως πο ξιώνουν ν λαμβάνουν. «γάπη» τος καθορίζεται σχεδν πάντοτε π τν καλ συμπεριφορ το λλου κα γι' ατό, ταν γι κάποιον λόγο λείψει νταπόδοση, «ρωτευμένος» νακαλύπτει τι κάτω π τν φαινομενικ ρμονία πάρχει να γεφύρωτο ργμα, κα τότε ρωτάς του μετατρέπεται σ σφοδρ πέχθεια.
ποδείχθηκε πίσης π τν ρευνα, τι ο μελλόνυμφοι ο σύζυγοι γνοον, δυνατον δν θέλουν ν κατανοήσουν τν γάμο ς κοινωνία γαπητικ γαπωμένων κα μετανοούντων προσώπων πο νήκουν στ Σμα το Χριστο, στν κκλησία ς κοινωνία γάπης πο στηρίζεται στν προσφορ χωρς διον φελος, κατ τ παράδειγμα το  ησο, Χριστο, πο σταυρώθηκε γι μς χωρς κανένα ντάλλαγμα κα δίχως ν τ ξίζουμε.
Σ ατ τν γνοια τν δυναμία κατανόησης το γάμου ς μυστηρίου ν Χριστ κα ν τ κκλησία, συντελον ο ντιλήψεις το «πολιτισμένου» κόσμου κάθε ποχς, ο μελέτες τν τεχνοκρατν, ο θεωρίες τν φιλοσόφων κα ο παρατηρήσεις τν πιστημόνων, ο ποοι, πειδ δν μφορονται π τ πνεμα τς ρθόδοξης κκλησίας, θεωρον τν γάμο λλ κα τν οκογένεια, μόνο ς κοινωνικό, φυσικό, βιολογικ κα οκονομικ γεγονός.
Γ  ατ κα προσπαθον ν «ξασφαλίσουν» τν βιωσιμότητα το γάμου κα ν ντιμετωπίσουν τ δραματικ προβλήματα τς οκογενείας μ νομοσχέδια, κοινωνικ κα οκονομικοτεχνικ μέτρα.  λλ παρ' λες τς φιλότιμες προσπάθειές τους παρατηρεται σ λες τς πολιτισμένες χρες μεγάλη αξηση διαζυγίων, πίταση τς διαφθορς, πιδείνωση τν ψυχικν νοσημάτων κα ξαρση τς βίας κα τς γκληματικότητας.
σκληρ δηλαδ πραγματικότητα φανερώνει τι τ ατια τν οκογενειακν προβλημάτων, τς κρίσεως το γάμου, λλ κα τς γενικώτερης κατάπτωσης τν θικν ξιν τς κοινωνίας δν ντιμετωπίζονται μ νομικά, πιστημονικ τεχνοκρατικ μέτρα.
ρίζα τς κρίσεως το γάμου ντοπίζεται, κατ τν ποψή μας, στν ψυχ το νθρώπου, γι τν ποία ο νθρώπινοι νόμοι καθίστανται πολύτως νίσχυροι, πειδ ατ πόκειται ποκλειστικ στος πνευματικος νόμους, πο σο κα ν μφισβητονται, γνοονται περιγελονται π τος πολλούς, πάρχουν κα λειτουργον.
Πολλο λοιπν πιστήμονες κα φιλόσοφοι θεωρον τι κλονισμς το γάμου φείλεται σ διάφορα ατια, μερικ π τ ποία κτιμον τι εναι:
τ αξημένα ξοδα λόγω τς ξέλιξης τς τεχνολογίας κα τς κατευθυνόμενης περκατανάλωσης,
  ξωσπιτικ ργασία τς μητέρας, πο γίνεται π νάγκη,
λλειψη προσωπικς παφς κα πικοινωνίας τν μελν τς οκογενείας,
τεχνητ ξίσωση τς γυναίκας μ τν νδρα κα ο συνέπειές της,
παράλληλη σχέση τν συζύγων, δηλαδ μοιχεία,
σεξουαλικ λευθεριότητα, μοναξι κα ο ψυχο-νευρωτικς διαταραχές,
δυσκολία προσαρμογς τν συζύγων,
ο διαφορς τν ντιλήψεων, ο ποες συνήθως δηγον σ συγκρούσεις,
πεισματικ γωϊστικ συμπεριφορ τν συζύγων,
διοσυγκρασία κα χαρακτήρας τους,
κοσμοθεωρία τους γι τν γάμο, κα
πολλς λλες ποκειμενικς ντικειμενικς ατίες.
 λα ατ πράγματι δυσχεραίνουν τν συζυγία, λλ δν ποτελον τς γενεσιουργς ατίες τς κρίσεως το γάμου. Γιατί, ν ατ ποιοιδήποτε λλοι ξωτερικο παράγοντες κα λλοι νθρωποι προκαλοσαν τν κλονισμ τς γγαμης διαβίωσης, τότε θ πρεπε ν γίνει δεκτ τι ο σύζυγοι δν εθύνονται γι τς πράξεις τους, φο ναγκάζονται παρ τν θέλησή τους ν τς διαπράξουν.
λοι μως ναγνωρίζουμε τι κάθε νθρωπος εθύνεται γι τς πράξεις του, πειδ τς διαπράττει τς ποφεύγει μ τν θέλησή του στερα π δική του σκέψη κα πόφαση. σ ντίθετη περίπτωση θ εχε τ καταλόγιστο τν πράξεών του.
Συνεπς ναζήτηση κα θεραπεία τν ατίων τς κρίσεως το γάμου θ πρέπει ν προσανατολισθε στν προσωπικ εθύνη, δηλαδ στ πάθη κα στς γγενες δυναμίες τν φορέων το θεσμο. κα πειδ καθένας ντως εθύνεται γι τς πράξεις του, βοήθεια χρειάζονται ο σύζυγοι κα μάλιστα τν Ποιμαντικ βοήθεια τς  κκλησίας.  λλ γι ν τν λάβουν, θ πρέπει ο διοι ν καταλάβουν κα ν χουν διάθεση ν παραδεχθον τι τν χουν νάγκη, στε μετ ν τν ναζητήσουν.
κόμη χρειάζεται ν κατανοήσουν ο σύζυγοι τι λόγω το προπατορικο μαρτήματος, τς ποκοπς το νθρώπου π τν Δημιουργό του, δηλαδ τς ατοθέωσης, διος νθρωπος, ζωή, κοινωνία, φύση χουν δηλητηριασθε κα νοσον θανάσιμα.
τσι κα γάμος ς φυσικ κοινωνικ μόνον γεγονός, μακρι π τν Θε εναι σθενς κα δύνατος π τν φύση του, γι ν σωθε κα ν λυτρώσει τν νθρωπο, ν το χαρίσει κεραία κα λοκληρωμένη ζωή. Γ  ατ χρειάζεται ν περάσει μέσα στν  κκλησία, τν Βασιλεία ατν το Θεο, γι ν μεταμορφωθε, ν γίνει «μυστήριον».
ταν γίνει «μυστήριον», μεταθέτει τος συζύγους κα τν φυσική τους νωση, π τν παλαιό, λύτρωτο κα χωρς Θε κόσμο το γωϊσμο, τς φθορς κα το θανάτου στν καινούργιο, στν θεανθρώπινο κόσμο τς Βασιλείας το Θεο, τς γάπης, τς  κκλησίας.
Πολλο μως κοινωνιολόγοι, ψυχολόγοι, φιλόσοφοι κα λλοι πιστήμονες, πο μφορονται π τ κοσμικ κα θεο κλίμα τς ποχς, διακηρύττουν κα προτείνουν ναδιάρθρωση το γάμου μ κύρια φροντίδα τν «ξασφάλιση» τς φυσιολογικς κα ψυχοδιανοητικς νάπτυξης τν παιδιν.
Ο κυριότερες π τς προτάσεις τος εναι:
ξασφάλιση νς γάμου θεμελιωμένου στν λληλεγγύη κα χι στν νεξαρτησία τν συζύγων, μ δεδες τν εχαρίστηση π τν κανοποίηση τν πιθυμιν το   νς π τν λλον,
μετατροπ τς μνηστείας σ συμβιωτικ δοκιμαστικ γάμο μ δυνατότητα σόβιας συμβίωσης, ποία ν  μπορε ν διαλύεται χωρς συνέπειες κα διατυπώσεις, ν δν πάρχουν παιδιά, κάτι πο κατ τν γνώμη τος προστατεύει τν νεότητα π τν διαφθορά, τν πορνεία, τς νευρώσεις, τ ναρκωτικ κα λοιπ γκλήματα,
παγόρευση τς τεκνογονίας κατ τν περίοδο τς δοκιμασίας κα γι να χρόνο μετ τν γάμο, στε ν βεβαιωθον ο συμβιοντες γι τν ρμονικ συμβίωση κα ν ποφευχθε γέννηση νόθων παιδιν, τ διαζύγια κα ο σοβαρς συνέπειες στ παιδιά,
διάλυση το γάμου πρν π τν τεκνογονία ν γίνεται μ πλς διατυπώσεις κα χωρς συνέπειες. Μετ μως τν τεκνογονία ν παγορεύεται τ διαζύγιο μέχρι ν τελειώσουν τς σπουδς τος τ παιδιά. σ ντίθετη περίπτωση, ο γονες ν τιμωρονται αστηρότατα,
νομικ κα θρησκευτικ γαμικ ποχρέωση σόβιας συμβίωσης δύο νθρώπων πο δν γνωρίζονται καλ ν θεωρεται ς παράνομη,
τ πίκεντρό του νδιαφέροντος ν μετατεθε π τν γυναίκα ποκλειστικ στ παιδί, γι τν δημιουργία μις καλύτερης νθρωπότητας,
ν μετριασθε σημασία το γάμου τν τεκνων συζύγων κα ν μεγιστοποιηθε κείνου μ παιδιά, λλ μ δύο μόνο, γι τν ποφυγ το περπληθυσμο κα τν καταστροφικν συνεπειν του,
γι κάθε διένεξη τν συζύγων μετ τν τεκνογονία θ προσφεύγουν σ εδικος σταθμος το πουργείου Κοινωνικν πηρεσιν. Δηλαδ σ διοικητικος παλλήλους πιστήμονες, ο ποοι σκον τ λειτούργημά τους μ γνώμονα τς παρκτς κοινωνικς οκονομικς συνθκες κα παιτήσεις, χωρς ν προτάσσουν ς κριτήριο τς  συνέπειες τν πιλογν τους γι τν νθρώπινο παράγοντα.
ν προσέξει κανες τς προτάσεις τν εδικν, θ δηγηθε βίαστα στ συμπέρασμα τι νθρωπος ξετάζεται μόνο σν βιολογικ ντότητα πως να πρόβατο να μοσχάρι κα χι ς ψυχοσωματικ ν, ς εκόνα Χριστο, κα πς γνοεται διδασκαλία το Χριστο.
Ατς εναι λόγος πο τ εσαγόμενα π τν δύση μέτρα, πολλ π τ ποία σχύουν δυστυχς κα στν δική μας κοινωνία, ποδεικνύονται λο κα περισσότερο ναποτελεσματικ κα νεπαρκ.
φυσιολογικ ξέλιξη τν παιδιν, στω κα ν συμπεριφορ τν συζύγων χει μία ατόβουλη π τ νόμο ναγκαστικ πίφαση εγένειας κα καλωσύνης, εναι δύνατη.
λλειψη βαθις νθρωπινς σχέσεως κα καρδιακς νότητας, πο κατορθώνεται μόνο ν Χριστ, πληγώνει νεπανόρθωτα τς παιδικς ψυχές, πράγμα πο συμβαίνει τόσο συχν κα φαίνεται τόσο καθαρ στς μέρες μας σ οκογένειες, που ο σύζυγοι ζον συμβατικ κάτω π τν δια στέγη. Ατ εναι μία κατάσταση πολ δυσάρεστη, λλ -πρέπει ν τονισθε- χίλιες φορς προτιμότερη π τν χωρισμό. Γιατί στν πρώτη περίπτωση τ παιδιά, πο λπίδα εναι ζωή τους, συνεχίζουν ν λπίζουν τι ο γονες τος μία μέρα θ γαπηθον, ρα ν ζον. Στν δεύτερη μως περίπτωση, δηλαδ το διαζυγίου, παύουν ν λπίζουν κα ζον τσι τν πι πάνθρωπη κα βάρβαρη ζωή, ξαιτίας ατν πο τ γέννησαν.
Γ  ατ τν λόγο τ κάθε μορφς προβλήματα το γάμου κα τς οκογενείας θεραπεύονται μόνο στ Θεανθρώπινο Σμα το  ησο Χριστο, στν  κκλησία, κα χι σ ψυχολόγους λλους παρεμφερες «εδήμονες», πο δν ζον τν κατ Χριστν ζωή, κα κόμη χειρότερα στν τηλεόραση, ποία στ νομα το κέρδους καταρρακώνει τ νθρώπινο πρόσωπο κα προκαλε μείζονα προβλήματα.
πουσία θεανθρωποκεντρικς ζως μέσα στν οκογένεια χι μόνο δν συντελε στν μαλ ξέλιξη τν παιδιν, λλ εναι σημαντικώτερη γενεσιουργς ατία τν κάθε μορφς προβλημάτων τους, πο παρηγόρητα π τν χάρι το Θεο καλονται ν σηκώσουν τ βάσταχτο φορτίο τς σκληρς κα πάνθρωπης ζως. τ διαζύγια, τ γκαταλειμμένα παιδι κα τ συνακόλουθα (ψυχοπάθειες, βία, γκλήματα, ναρκωτικ κ.λπ.) αξάνουν π μέρα σ μέρα κα περισσότερο.
βασικ ατία τς ποτυχίας τν προσπαθειν τν καλοπροαίρετων κοινωνιολόγων, νομικν κα λλων παραγόντων, γι τν «ναδιοργάνωση» το γάμου κα τν ντιμετώπιση τν οκογενειακν κα κοινωνικν προβλημάτων φείλεται στν λανθασμένη προσέγγιση το νθρωπίνου προσώπου.
κκοσμικευμένη ντίληψη τς κοινωνίας μς θεωρε τν νθρωπο-πως προαναφέρθηκεμε γκόσμια, λικ μόνο ζω κα ποστολή, πο μ τν θάνατό του χάνεται πως κα ο λλες λικς πάρξεις, ζα, πτηνά, ψάρια, φυτά, δένδρα. Γ  ατ πολλο πιστεύουν τι ο προϋποθέσεις πο μπορον ν ξασφαλίσουν τν ετυχία τος εναι:
πιλογ συζύγου μ ξωτερικ κα κυρίως οκονομικ προσόντα,
μεγιστοποίηση το τομικο συμφέροντος το νς δι το λλου, πο πιτυγχάνεται, πως τ ντιλαμβάνονται, μ τν λληλεγγύη κα τν βρότητα,
ο ρμονικς ρωτικς σχέσεις,
δεσποτικ κυριαρχία δουλικ ποταγ το νς στν λλο,
γάπη σν συναίσθημα, πόθος κα εχαρίστηση πο προκαλεται π τν λλον.
Κάτω π τέτοιες συνθκες, εναι μλλον ναπόφευκτη συνέπεια πιλογ συζύγου ν γίνεται σύμφωνα μ τς παιτήσεις το συρμο, τς μφυτες φυσικς παρορμήσεις, τς φοβίες, τς διοτελες πιδιώξεις κα πολογισμούς, λλ χι σπάνια κα γι κδίκηση γκατάλειψη τς πατρικς οκογενείας.
Γίνεται δηλαδ πιλογ νάλογα μ τς πραγματικς τς τεχνητ προκαλούμενες νάγκες κα ψυχολογικς δυναμίες κείνου πο κάνει τν πιλογή, φο πρτα χει κτιμήσει, ν κα κατ πόσο μπορε ν ξιοποιήσει τς δυνατότητες το λλου, γι τν κανοποίηση τν τομικν του δυναμιν, ναγκν κα συμφερόντων. μ λλα λόγια, ξωθεται σήμερα νέος ν κλέξει ς σύζυγο τ καλύτερο διαθέσιμο «προϊν στν γορά».
Ατ ντίληψη, μολονότι εναι χαρακτήριστη, δν πρέπει ν θεωρεται καθόλου παράξενη στν τομοκρατούμενη κοινωνία, που πικρατε γι τ τομο τ συμφέρον κα γι τν πολιτισμ τ πνεμα τς μπορικς νταλλαγς κα δοσοληψίας.
Στν ποχή μας που λτρουϊσμός, συμπόνια, συμφιλίωση, πακοή, ταπεινοφροσύνη κα πίστη στν ληθιν Θε σπανίζουν περιφρονονται, θ ποτελοσε γι κάποιον πράξη εγεν κα γενναία, ν πέλεγε σύζυγο γι ν φοσιωθε σ ατήν, ν τν φροντίζει κα ν γαπ τν δια κα τος συγγενες της, χωρς ν ποβλέπει σ κανένα προσωπικό του φελος, οτε κόμα κα στν νάγκη ν τν γαπον.
πιτυχία το σκοπο κα τς ποστολς το γάμου κα τς οκογενείας χωρς τν καρδιακ ν τ Θεανθρώπω νωση τν μελν, δίχως τν προοπτικ αώνιας ζως μ τν Θεάνθρωπο Χριστ κα ν Ατ εναι μία καθαρ οτοπία.
ν ζω το νθρώπου τελείωνε στν τάφο, ν δηλαδ νθρωπος ταν μόνο μία βιολογικ παρξη, τότε ο μελέτες κα τ προγράμματα τν εδικν θ εχαν πλήρη φαρμογ κα πιτυχία, πως λλωστε χουν λλες οκονομοτεχνικς μελετεςγι τν βιωσιμότητα κτηνοτροφικν μονάδων κα τόσων λλων μπορικν κα πολεμικν βιομηχανιν. Οτε θ πρχε λόγος ν γωνίζεται κανες ναντίον τς φιλαυτίας του γι ν γαπήσει τος συνανθρώπους του κατ τν λλων παθν του γι ν καλυτερέψει τν γεία τς νύπαρκτης γι «τος υος τς πειθείας» ψυχς του.
γάμος δν μπορε ν εναι γις οτε ρμονικς οτε σταθερός, ταν ο σύζυγοι βρίσκονται ξω π τν  κκλησία το Χριστο. Γιατί τότε ς πεπτωκότες νοσον θανάσιμα, χωρς ν τ συνειδητοποιον.
Ο κοινωνικς λοιπν πολιτιστικς κα λοιπς ντιλήψεις, πο κάστοτε πικρατον, πηρεάζουν βεβαίως τν γάμο, τν οκογένεια κα τν χαρακτήρα το νθρώπου, χι μως γιατί ατς καθαυτς χουν κάποια φυσικ ξουσία πάνω του, λλ γιατί διος νθρωπος τς υοθετε κα πιθυμε ν ζε σύμφωνα μ τ πνεμα τους.  ρα εθύνη τν πράξεων το καθενς βαρύνει πρωτίστως τν διο κα δευτερευόντως τν κοινωνία κα τν πολιτισμό της.
λλ ποιεσδήποτε προσπάθειες κα ν καταβάλλει μόνος του κανείς, γι ν ντισταθε στς διαβρωτικς κα δηλητηριώδεις κοινωνικς πιδράσεις, ποφέρουν συνήθως πολ πενιχρ ποτελέσματα. Γ  ατ χρειάζεται μαζ μ τν δική του συμμετοχ στν μυστηριακή, στν σκητικ κα λειτουργικ ζω τς  κκλησίας, τν λυτρωτική της βοήθεια, γιατί μόνον Μία,  γία κκλησία το  ησο Χριστο θεραπεύει τ νθρώπινα πάθη κα μόνον ατ μεταμορφώνει τν γάμο π θεσμ ρρωστημένο σ γι κα πωφελ, σ πραγματικ μυστήριο γι τν σωτηρία κα τν θέωση τν συζύγων κα τν τέκνων τους.
Γι' ατ ο φιλότιμες προσπάθειες κα πιδιώξεις τν προαναφερθέντων πιστημόνων ν προσδιορίσουν ρχς κα διατάξεις πο θ προστάτευαν κατ τν γνώμη τος σφαλέστερα τν γάμο κα τν οκογένεια, πως εναι:
μοιβαος σεβασμός, φιλαλληλία κα λληλεγγύη,
κτίμηση κα πίστη μεταξ τν συζύγων,
κατανόηση κα νεκτικότητα,
ο δονιστικς σαρκικς σχέσεις,
τεκνογονία, κα
κατοικία νεξάρτητη π τος γονες,
γγαμη συμβίωση συνεχίζει ν χει περισσότερα προβλήματα, δυνηρότερες θλίψεις κα δυσκολοτέρες καταστάσεις ν ντιμετωπίσει.
Πράγματι σύγχρονος τρόπος ζως γίνεται πρόξενος πολλν δυσκολιν κα προβληματικν καταστάσεων. Στν οσία μως πρωτεύων ατιακς παράγοντας, κατ μία χριστιανικ ποψη, πο κάνει δυσάρεστη μέχρι κα φόρητη τν γγαμη συμβίωση εναι: λήθη το Θεο. Γιατί ατ χει ς ποτέλεσμα:
τν ατοθέωση τς λογικς κα τν ξαχρείωση το νθρώπου ς προσώπου,
τν ατονομία κα τν ατάρκεια,
τν διαφθορ τς γάπης κα τν διαστροφή της σ φιλαυτία,
τν φόβο τς δύνης κα τν πιθυμία τς δονς,
τν συμφωνία τς γνώμης κα τν ατοδικαίωση,
τν προσωπολατρία, τν εδωλοποίηση τν συζύγων κα τς οκογενείας,
τν προσήλωση στν διοκτησία χι μόνον κινητν κα κινήτων λλ κα γνώμης, πόψεων, δεν, γνώσεων, φίλων μ σκοπ τν ατοπεποίθηση κα τν ατοεκτίμηση,
τν φόβο πρς τ λλο φύλο λλ κα πώλειας τν στοιχείων τς διοκτησίας,
τν ποξένωση κα τν μοναξι κα
τν πλανεμένη πεποίθηση το κάθε συζύγου τι φταίει λλος.
λήθεια μως εναι πς καθένας εναι προσωπικ πεύθυνος γι σα πράττει, λέγει το συμβαίνουν στν γάμο του. τσι καθένας θ
πρέπει ν στραφε πρς τν αυτό του κα μόνο σ ατόν, ς παίτιου γι λα τ προβλήματα πο νακύπτουν στν γάμο του. γι λα ατ οδόλως κα οδαμς εθύνεται λλος λλ μόνος πεύθυνος εναι διος. Γι' ατό, γι ν γαπς λλος τρόπος δν πάρχει παρ μόνον ατός: «ν κατηγορες κα ν κατακρίνεις πάντοτε τν αυτό σου».
λλ στν νθρωποκεντρικ κοινωνία μας δν φαίνεται ν εναι προσφιλς νάληψη εθύνης κα μάλιστα γι λλα πρόσωπα οτε γίνεται ερύτερα ποδεκτ τι νθρωπος θ πρέπει ν ζε μ ταπείνωση κα πακο μία εχαριστιακ ζω ν γαπ χωρς ν περιμένει ν γαπηθε.
Ατς εναι λόγος πο ο περισσότεροι σήμερα νοιάζονται πς ν γαπηθον π τος λλους κα χι πς ν γαπήσουν ατο κείνους. Προκειμένου δ ν πετύχουν στν σκοπ τος κολουθον διάφορους τρόπους, πως πλουτισμό, κοινωνικ θέση, ποκριτικ εγένεια κα γλυκύτητα κα λα κενα πο συνδυάζουν τν συμπάθεια μ τν ρωτικ λξη. Θεωρον τι γάπη εναι τ πι εκολο πράγμα κα τι τ δύσκολο εναι ν βρεθε τ κατάλληλο τομο, γι ν τος γαπήσει.
λοι διψον γι γάπη, λλ ο περισσότεροι γνοον συγχέουν τν γνήσια γάπη-πο εναι σκληρς γώνας κα θεο δρο-μ φηρημένες ννοιες, παρορμήσεις ασθήματα. Γ  ατ κα ποτυγχάνουν σ ατν τόσο συχνά, σο σ τίποτα λλο σ ατν τν κόσμο.
ντούτοις δν φαίνονται πρόθυμοι ν ξετάσουν τος λόγους τς δυνηρς ατς ποτυχίας, λλ οτε κα μπορον π μόνοι τους ν μάθουν, τι:
γάπη εναι λευθερία, τρόπος ζως, φειλ κα ποχρέωση πρς τος αυτούς τους κα πρς τος λλους χωρς δικαιώματα φέλη,
ατ μαθαίνεται μέσα στν κκλησία ζώντας τν σκητική, τν λειτουργικ κα τν μυστηριακή της ζωή,
γάπη δν εναι συναίσθημα εναι σταυρικ ζω γι ταπείνωση, ποία λκύει τν χάρι το Παναγίου Πνεύματος πο φέρνει στ νδρόγυνο κα στν οκογένεια ληθιν χαρά.

3.  ποτελε κοιν διαπίστωση τι ποιος ζε χωρς Χριστ κα πιστεύει τι δικεται, συνήθως γίνεται τυφλ κτελεστικ ργανο το μίσους, το φθόνου, τς κδίκησης κα τν λλων παθν του μ βλαπτικς συνέπειες γι τν διο κα γι σους ξαρτνται σχετίζονται μεσα μ ατόν.
Πρέπει ξάλλου ν σημειωθε τι, κόμη κα ελαβες χριστιανο σύζυγοι, ταν συγκρούονται, δν μπορον ν σκέπτονται τν Θεό. Ατ συμβαίνει, γιατί νας προσέχει τ λόγια του λλου πο πηγάζουν π τ πάθη π λογισμος το διαβόλου. Τότε νος τος σκοτίζεται π τ πάθη κα ντ ν σκέπτεται τν Θεό, γίνεται ρμαιο τν παθν. τσι σύγκρουση καθίσταται σχεδν ναπόφευκτη.
ν μως στω νας σύζυγος, μολονότι «περιλούζεται» π τν λλον μ κατονόμαστες βρεις, κατορθώνει ν χει τν νο του στν Θεό, τότε χι μόνο δν χάνει τν νηφαλιότητά του κα τν πομον το λλ μ τν γαλήνη το συνήθως ρεμε κα τν λλον.
Ο νοσηρς καταστάσεις, πο προκαλονται π τ πάθη, θεραπεύονται μόνο ζώντας νθρωπος τν ζω τς κκλησίας. Γιατί ξω π τν κκλησία βασιλεύει νθρωποκεντρισμός, ν μέσα σ ατν θεανθρωποκεντρισμός. Συνεπς μπαίνοντας κανες στν κκλησία ποτοξινώνεται π σα πνευματικ δηλητήρια παίρνει κάθε μέρα ξω στν κοινωνία πο ζε. Γίνεται ποτοξίνωση πνευματική. τσι υοθετε τν γάπη κα τ πνεμα τς θυσίας, τς πομονς, τς ταπεινοφροσύνης το Χριστο. Κέντρο τς ζως το γίνεται Χριστός.
Ατ ζω συνεπάγεται βέβαια σκληρος γνες κα πραγματικς θυσίες, δηλαδ Σταυρό, λλ τσι μπορε κανες ν γίνεται λίγο-λίγο μάρτυρας το Σταυρωθέντος κα ναστάντος ησο Χριστο κα ν ζε τν ληθιν χαρά. ν κατανοε κα ν συμπονε τν λλον.

 4.  ν δν ποκτήσουμε πίγνωση:
τι βρισκόμαστε σ πτώση,
πς κπέσαμε π «τς δόξης το Θεο»,
τι νθρωπος κα τ «περ τν νθρωπον» μπορον ν κατανοηθον κα ν θεραπευθον ξεκινώντας μόνον π τν Θε κα μ κέντρο τν Θεάνθρωπο, κα
πς τ πάθη μς μπορομε ν τ μεταμορφώσουμε σ ρετς κα ν ποκτήσουμε βεβαα πίστη κα πραγματικ γάπη μόνο μ τν βοήθεια το Θεο,
θ δηγούμεθα σ πλανεμένες ντιλήψεις κα σφαλμένες λύσεις.

5.   νθρωπος πλάσθηκε λεύθερος χι γι ν κάνει «,τι το κατέβει»-πράγμα πο κα ατ μπορε ν κάνει-λλ γι ν μάθει ν γαπ, χωρς ποτ ν προσδοκ ν γαπηθε. Γιατί σο περισσότερο γάπη ποσπται π τ «συμφέρον», τόσο περισσότερο καθορίζεται π τ πνεμα τς αταπάρνησης, τς θυσίας κα τς λευθερίας.
 κενος πο γαπ μ ατ τ πνεμα, στν πράξη χει καταργήσει κάθε περιορισμ εναι πράγματι λεύθερος κα ληθινς κα μπαίνει στν καθολικ διάσταση. νήκει ντας λεύθερος σ λους κα πολ περισσότερο στν σύζυγό του χωρς ν θέλει, οτε κν ν σκέπτεται, ν νήκει ατ σ ατόν.
Γι ν νωθε μως κανες κα ν νήκει σ λους χρειάζεται ν μεταμορφώσει τ πάθη του, στε ν μπορέσει ν ταυτίσει τ θέλημά του μ κενο το Θεο. ν τ κατορθώσει, κόμη κα ταν προσπαθε ν τ πετύχει, διαπιστώνει τι ερίσκεται σ γαστ σύμπνοια, σ συμφιλίωση κα σ μοφροσύνη μ λους τους λλους νθρώπους πο χουν κατορθώσει πο προσπαθον τ διο μ ατόν. κα λοι μαζ εναι νωμένοι μ τν Σωτήρα Χριστό. Εναι νας γι τν λλον κα νας μέσα στν λλον.  τσι μόνο μπορον ν νήκουν στν Θεό. Διαφορετικ νθρωπος δυνατε ν κατανοήσει τν προορισμό του κα ν προκειμένω τν σκοπ το γάμου ν εναι νας μέσα στν λλον ν εναι να νδρόγυνο: « Θες συνέζευξεν».
ντίθετα, χωρισμς το νθρώπου π τν Θε το προξενε ατοστιγμε μία ρωγμ στν ψυχή του.  να ξένο στοιχεο εσέρχεται στς σχέσεις λων διάσπαση.  μοιβαία οκειότητα χάνεται κα νας προσπαθε μάταια ν συναντήσει, ν νωθε μ τν λλον.
 τσι προκύπτει τι διάσπαση το νδρογύνου σ νδρα κα σ γυναίκα εναι πρωτίστως πρόβλημα πνευματικς πτώσεως κα δευτερευόντως φυσικς ντιπαλότητας ψυχολογίας.  Γ  ατ   πόστολος Παλος λέει: «οτε γυν χωρς νδρς οτε νρ χωρς γυναικς ν Κυρίω».
  κ νέου λοκλήρωση το νδρογύνου βρίσκεται στ μυστήριο το γάμου.  νθρωπος μπορε ν ζήσει ατ τ μυστήριο νάλογα μ τν βαθμ τς πνευματικότητός του.
Στν ληθιν ρθόδοξη χριστιανικ οκογένεια δν βασιλεύει αταρχικ νδρας γυναίκα, λλ Χριστός, ποος ξαγιάζει τ νθρώπινα, νώνει τος συζύγους κα ξασφαλίζει στς δυναμίες τος νίκη κα σωφροσύνη.  πειδ κα ο δύο πιθυμον κα γωνίζονται ν φαρμόσουν στν ζω τος τς ντολς το Χριστο κα χι ν κάνει καθένας τος τ δικό του θέλημα.
  μοιβαιότητα νάμεσα στν νδρα κα στν γυναίκα βρίσκεται κτ  ρχν στν σχέση το Χριστο κα τς  κκλησίας Του. Γ  ατ φείλουμε ν ναζητήσουμε τν μόνη ληθιν λύση τν νθρωπίνων σχέσεων μέσα στ κλίμα τν σχέσεων το Χριστο μ τν  κκλησία Του. Μόνο μέσα π ατς τς σχέσεις εναι δυνατ ν χειραγωγηθον κα ν ναπτύξουν σωστς σχέσεις νας μ τν λλο κα ο δύο μ τ παιδιά τους.  λοποίηση μως ατ συνιστ ργο λόκληρης ζως κα μόνο διαδοχικ μπορε κανες ν τ προσεγγίζει.
6.  Ο σύζυγοι πο συγκρούονται μεταξύ τους, πο κάνουν τν βίο τος βίωτο κα πιστεύουν τι μόνον να διαζύγιο θ τος λυτρώσει π τ βάσανα καί, πς νας δεύτερος γάμος μ να καλύτερο πρόσωπο θ τος βοηθήσει, ν βρον καταφύγιο κα παρηγοριά, ν χουν ερήνη, μόνοια, λληλοκατανόηση, πλαννται οκτρά, φο φορέας τς σθένειας εναι καθένας μόνος του κα χι, κατ τν πλανεμένη ντίληψη, λλος.
 φόσον κουβαλμε τ πάθη μας κα ζομε γι ατά, που κα ν πμε, μ ποιον κα ν συζήσουμε, σες φορς κα ν παντρευτομε τίποτα δν θ κερδίσουμε, λλ θ κάνουμε τ δια κα θ ποφέρουμε δεινότερη δυστυχία.
κενο πάλι πο πωθε τος συζύγους, σν τν μαγνητικ δύναμη τος ντίθετους πόλους, εναι χι μόνο τ μίσος κα φθόνος λλ κα μπαθς γάπη γωϊστικ γάπη. Ατ κδηλώνεται γαπητικ μόνον ταν λλος νέχεται ν χρησιμοποιεται σν ντικείμενο διοκτησίας κα σκεος δονς. Εναι δαιμονικ γάπη. Γι' ατ-χι σπάνια-δηγε κόμη κα σ ατν τν φόνο.
νιδιοτελς μως γάπη, λεύθερη π τ πάθη μς γάπη, δν ξαρτται οτε π τν συμπεριφορ οτε π τς νέργειες οτε π τς πράξεις το λλου. Ατ γάπη εναι γάπη πόνου κα θυσίας εναι γάπη σταυροαναστάσιμη λλ κα λευθερίας χει ς θεμέλιο τν Χριστ κα γαπμε τν τν σύζυγο κα τος λλους νθρώπους, πειδ μες θέλουμε ν τος γαπμε λλ κα γι ν δοξάζεται τ Πανάγιο νομα το Θεο. Γι' ατ ατ γάπη ζε ες τν αώνα κα φέρνει ερήνη τν ερήνη κα τν γλυκύτητα το Χριστο. ν δν ταν τσι, Χριστς δν θ μς δινε ντολ ν γαπμε κόμα κα τος χθρούς μας. πιπλέον, πως λέει γιος Μάξιμος μολογητής, γάπη συνδέει τν Θε κα τος νθρώπους μ τν αυτό της κα μ κενον πο τν χει.
 τσι λοιπν σοι θέλουν ν χωρίσουν, ζητον τ χωρισμ π φθόνο πρς τν τν σύζυγο, πο μέχρι πρν λίγο διεκήρυτταν πς τάχα θ θυσίαζαν κα ατν τν ζωή τους γι ατν γι ατήν, λλ κα π γνοια γι τ καλύτερο. τ καλύτερο εναι τ θέλημα το Θεο « Θες συνέζευξεν, νθρωπος μ χωριζέτω»  εναι σν-χώρηση, πομονή, ταπείνωση, γάπη, Βασιλεία το Θεο. Σταυρς μέν, νάσταση δέ.
ντίθετα, τ διαζύγιο παρακάμπτει τν Σταυρ το Χριστο Εναι μως κα ατ σταυρός, λλ σταυρς χωρς σωτηρία εναι σταυρς το «ξ εωνύμων» ληστο εναι πικύρωση τς φιλαυτίας τν συζύγων κα δρόμος πρς τν κόλαση, πρς τν οκογενειακ κα κοινωνικ συμφορά.

7.  ναμφιβόλως κενο πο μπορε ν βοηθήσει τος συζύγους εναι πράγματι λλαγή. ν λλάξουν μως χι νας τν λλον μ κάποιο λλο πρόσωπο, λλ καθένας τν δική του γνώμη κα θέληση κα τν προσωπικό του τρόπο σκέψεως. ν μετανοήσουν ν μεταμορφώσουν μ τν βοήθεια το Θεο τν πάρατη φιλαυτία τους σ γάπη πρς τν Θε κα πρς τος λλους, ν ταυτίσουν τν θέλησή τους μ τ θέλημα το Θεο, κα ν γίνουν πάλι να.
Ν παραβλέπουν κα ν συγχωρον τ λάθη κα τς παραλείψεις το λλου, ν προσπαθον ν κατανοον κα ν συμμετέχουν στν ψυχική του κατάσταση. ν συγχωρον κα ν νδιαφέρονται νας γι τν σωτηρία το λλου. ριθμητικ ρια γι τ πόσες φορς φείλει κανες ν συγχωρε τν λλον δν πάρχουν. Γιατί Θες συγχωρε τ μαρτήματα τν νθρώπων μόνον ταν κατ τν διο τρόπο κα ο διοι συγχωρον τ μεταξύ τους παραπτώματα.

8.  Φυσικ γι τος περισσότερους εναι πράγματα περβολικ δύσκολα, ν χι δύνατα, λλ μέσα στν  κκλησία μ μετάνοια, ξομολόγηση, θεία Κοινωνία λα λλάζουν μ πολλος κόπους κα θλίψεις, μ μεγάλη πομονή, λλ πάντοτε μ  πιτυχία.
 σοι δν γεύτηκαν τος καρπος τς μετανοίας δν μπορον ν καταλάβουν τν γλυκύτητα τς θείας χάριτος κα τν παρηγορι το Παναγίου Πνεύματος. Γ  ατ καταγίνονται μ πίγειες κα νθρώπινες μικροχαρές, ο ποες στ βάθος κρύβουν δύνη, λύπη κα μοναξιά.
 σοι μως γεύτηκαν μέσα π τν μετάνοια τς δωρες το Θεο, τν νακούφιση, τν παρηγοριά, τν δύτητα, τ χαροποι πένθος κα τν παλλαγ π τς νοχές, ατο καταλαβαίνουν τ νόημα κα τν πραγματικ χαρ τς πνευματικς ζως.
  νθρωπος, ταν γαπ ληθινά, δονεται σ λόκληρο τ εναι του κα θεται μ σχυρ στικ δύναμη πρς τ πρόσωπο πο γαπ, μ τ ποο γίνεται να, λλ ταυτοχρόνως διατηρε τν μοναδικότητα κα κεραιότητα το αυτο του, ν γάπη του δν περιορίζεται μόνο σ ατ τ πρόσωπο. Μέσω ατο νώνεται μ λόκληρο τν κόσμο.
Γι' ατ κα δν μπορε κανες ν διαρρήξει τ δεσμ ατς τς γάπης, φο νώνει, πως λέει Μέγας Βασίλειος, κα κείνους πο τος χωρίζουν ο κεανοί.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.