18 Μαρ 2011

Ὁ Γρανιτένιος Βράχος

                                             
μιλία τς 9/22-3-2010 το Καθηγουμένου τς I. Μονς Δοχειαρίου γ. ρους ρχιμ. Γρηγορίου ες τν πανήγυριν τν γ. Τεσσαράκοντά της Ι.Μ. Ξηροποτάμου γ. ρους
μοναχισμς δν εναι θεσμός, ν κα π πολλος ν τ ρύμη το λόγου λέγεται κα γράφεται. Εναι χαρισματούχα κατάσταση κα χαρισματούχα κλήση το Θεο ν τ κκλησία. Γι’ ατ τ ερν Εαγγέλιο λέγει «ος δέδοται» κα « δυνάμενος χωρεν χωρείτω». Απ’ λους τους χώρους τς κκλησίας στν μοναχισμ φαίνεται περισσότερο τ περφυσικό της στοιχεο. ταν κούω ρισμένους ν λέγουν: « κόσμος χει νάγκη. Τί κλειστήκατε σες στ μοναστήρια;», ασθάνομαι πς δν ρωτονε τος μοναχούς, λλ τν διο τν Θεό: «Τί τος κάλεσες, Θεέ, στς ρημις κα στ μοναστήρια; Δν βλέπεις πόσες νάγκες χουμε στν κόσμο;». τσι, θελά του νθρωπος κάνει ποδείξεις στν Θε τί πρέπει ν πράττει.
Στ νεανικά μου χρόνια κυκλοφοροσε περιζήτητο βιβλίο ν κάποιον περίφημο συγγραφέα μ τίτλο «Γι ν νοιξη δρόμος σου» τ ποιο μμεσα χτυποσε τν χαρισματικ κλήση. «Δν χρειάζεται -γραφε- ν πάγουμε στ βουνά, στ μοναστήρια κα τς σπηλιές, γι ν βρομε τος γίους». π ατν τν θέση προλθε κρίση στν μοναχισμό, ν κα ατ σήμερα τ παιδιά τους δν τ ποδέχονται μ τίποτα. τσι, κινδύνεψε ν κλειψη μοναχισμς π  τν ρθόδοξη κκλησία κα ν καταντήσει προτεσταντικὴ...
ργάνωση.
κόμη μία πεξήγηση: ταν λέγουμε τι μοναχισμς εναι χαρισματικ κατάσταση, ννοομε πς τ ποτέλεσμα τς σκησης το μονάχου εναι στοεγγύς μελλον γνωστο κα στ παρν ν πολλος βέβαιο. Εναι σχατολογικό. Εναι ατ πο θ φανε τν μέρα τς θείας πιφανείας. ν τ θεσμικ εναι βέβαιο κα μεσο, νεξάρτητο π τν προσωπικ ζω το ερουργοντος. Λειτουργε νας ερεύς; φόσον εναι κανονικς ερέας κα πικαλεται τ Πνεμα τ γιον, χωρς καμία μφιβολία θ γίνει μεταβολ το ρτου κα το ονου σ σμα κα αμα Χρίστου. Βαπτίζει; φόσον χει νεργ τν ερωσυνη, ς εναι χειρότερος τν νθρώπων, βαπτίσθηκε νθρωπος.
ν μοναχς ν εναι φαυλόβιος κα προσεύχεται, ποι νέργεια θ χει προσευχή του; Γέγραπται γάρ: «μαρτωλν οκ κούει Θεός».
λλ ς γυρίσουμε τ δοιάκι το λόγου στν μοναχισμό, πως στν ρχ τ συλλογίστηκα. μοναχισμς εναι νας βράχος, εναι μία πέτρα γρανιτένια σν κενα τ πόκρημνα βράχια τν Μετεώρων. μοναχισμς στήθηκε στν γ, στν κκλησία, χι ς φυσικ φαινόμενο, λλ' ς περφυσικό. Τν φτίαξαν ο σταλαγμίτες τν δακρύων τν π’ αἰῶνος σίων, πο πεσαν στν γ π τ μετανοιωμένα μάτια.
γινε τόσο σκληρς βράχος το μοναχισμο, πο κανες δν μπορε ν τν λαξέψει ν τν σαλέψει ν τν ρίζα του. Τ μακραίωνο μαρτύριο τς συνειδήσεως τν κανε πι σκληρ ν τ σμυρίγλι κα τν γρανίτη. Πολλο ποτυχημένα σκέφθηκαν ν τν κλονίσουν, λλ κενος μεινε σειστος, γιατί εναι ποτισμένος μ τ πι καυτ γρ πο πάρχει στ γ, τ δάκρυα τς μετανοίας. Ποτίστηκε, ποτίστηκε κα σφιξε. γινε να πολύγωνο διαμάντι πο ν παντο στράφτει. σο πι πολ τν χτυπς, τόσο πι στραφτερς γίνεται. σο πι πολ προσπαθες ν τν κρύψεις, τόσο πι πολ φαίνεται. Κα σο πι πολ προσπαθες ν τν μαύρωσης, τόσο πι περιζήτητος γίνεται. «Πολλ δύνανται τ δάκρυα» ψάλλει κκλησία τν περίοδο ατή. Στάλα-στάλα τ δάκρυα φτίαξαν τν βράχο το μοναχισμο κυματοθραύστη στος χειμαζόμενους, νάπαυση τν κουρασμένων. γινε μεγαλύτερος κφορτωτς τν πεφορτισμένων κα ψιστος κοσμημένος χιτώνας τν ραστν το Χριστο, που συναντται τ κρότατον φετν κα πολαμβάνεται τ πόθετον κάλλος. Ατν τν βράχο νεβαίνουμε λοι μες πο γονες, πατρίδες, συγγενες, κα γνωστος φήσαμε. Ο λοκληρωτικ δοσμένοι στ Θεό, πο δν κρατήσαμε τίποτε γι τν αυτό μας, οτε μίας βραδις λάτι, πως λέγει λαός μας.
 Αδελφοί μο, εμαστε ρειβάτες στν ερ βράχο το μοναχισμο, κολουθώντας τ χνη τν γίων Πατέρων. ν θελήσουμε ν φτιάξουμε δικά μας πατήματα, σίγουρα θ γκρεμιστομε πως ωσφόρος. Στ δικά μας πατήματα θ πιαστε κάθε χθρς κα πολέμιος το μοναχισμο, ετε κληρικς εναι ετε λαϊκός. ερς βράχος λεξιπτωτιστς δν δέχεται. προσγείωση γίνεται πάντα μ νάβαση, πως τν χάραξαν ο γιοι Πατέρας. Ο λλοι δρόμοι δν φτιάχνουν οτε μοναχ οτε μοναχούς. Στ τέλος, παρ τ τάλαντά τους θ μολογήσουν τν λόγο το Κυρίλλου Καστανοφύλλη: «Κα τν μοναχν πώλεσα κα μοναχος οκ ποίησα».
Καυχνται πολλο γόητες κα πλάνο, το κόσμου πς εσλθαν τάχατες στ δυτα το μοναχισμο. Λς κα τ δυτα ατ εναι πς τρώγει κα τί τρώγει, πς πλαγιάζει κα κοιμται μοναχός, πόσο θυμώνει γούμενος, πως καμαρώνουν ο νόητοι δημοσιογράφοι, πο δν συνειδητοποίησαν κόμη τι φημερίδα γράφουν κα χι Εαγγέλιο. Τ δυτα το ρους κα κάθε καλογερικο ρους δν εναι τ σκευοφυλάκια οτε τ θησαυροφυλάκια οτε ο δυναμίες τν γκαταβιούντων λλ ο καρδις τν μοναχν. κε βλέπεις κα πολαμβάνεις τν πλοτο τν φτώχεια τν μοναχισμο. κε καθορς ν πάρχει ντος Θησαυρς νθρακες. Ατ μως εσδυσις εναι προνόμιο τν χόντων λεπτς κεκαθαρμένες ασθήσεις, κα χι τν χόντων τς ασθήσεις κεκαυτηριασμένες. Ατο κα καλ ν δονε, θ τ διαστρέψουνε.
δελφοί μου, βράχος πο νεβαίνουμε εναι δυνατός, καταγερός. μες εμαστε δύναμοι κα νήμποροι. ς προσέχουμε, παρακαλ, γιατί μες ο μοναχο κα γενικ ο ρασοφόροι χουμε τν τύχη τν ποντικν: να τρώγει τ τυρί, «τ ποντίκια φαγαν τ τυρί.  νας μοναχς λίσθησε, «λοι ο μονάχοι λισθαίνουν». Ο πλάνοι κα γόητες αξήθηκαν στς μέρες μας σαν τος κοπρομανίτες. λοι τάχατες πονον τν μοναχισμ κα μιλον γι κκοσμίκευση. Ατο πο τ Εαγγέλιο δν εχε ποτ τν παραμικρ σχ στν ζωή τους. Δν χουμε π πουθεν ποστήριξη. Κα δν θέλουμε τ δεκανίκια τν ναπήρων, παρ μόνον τν βοήθεια τς Παναγίας. Ο νθρωποι πο μς πλησιάζουν δν χουν λαλιά, δν χουν φων ν διαψεύσουν, ν βουλώσουν τ πύλωτα στόματα. Τος φίλους μας κα τος γνωστούς μας πρέπει ν τος προσέχουμε πι πολ π τος χθρούς μας. Ν προσέχουμε τί μς παγορεύουν κα τί μς ποδεικνύουν. Πίσω π τς βρότητες πάρχει πάντα νας μεγάλος διάβολος. Πόσες φορς «φίλοι» του μοναστηριο ξεμαδέρωσαν δελφος π τν δελφότητα, πως φουρτούνα τς κουπαστς το καραβιο! πορεία μς γίνεται ν μέσω παγίδων πολλν. «Στμεν καλς», γιατί πως επε κα μέγας πατέρας μς ντώνιος: «ν τας σχάταις μέραις ο συνετο θ θεωρονται τρελο κα ο τρελο συνετοί».
Σήμερα λόγος θ πρεπε ν ναφέρεται στ λλο μεγάλο βουνό, το μαρτυρίου, πως ταιριάζει στν ορτή. λλ λόγω τν γεγονότων τς ποχς, πιαστήκαμε μ τ ρος το μοναχισμο. Μακάρι ν παραμείνει κα γιά μας κα γι λο τ κόσμο ατ τ ερ βουν τ πι ψηλό του κόσμου, γι ν βρίσκουν ο νθρωποι τ μέτρο τς ρθς πίστης κα ζως.

Χριστιανικ Σπίθα,
τος ξς’ Πάρος 
Νοέμβριος 2010  
ριθμ. Φύλ. 689.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.