26 Μαρ 2011

Οἱ Ἀρχιερεῖς στὸν Ἀγώνα τοῦ 1821

                        ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ 1821
Εναι γνωστν λήθεια τι ο μύδροι τν πικριτν δ στρέφονται γενικ κατ το κλήρου λλ κυρίως κατ τν ρχιερέων γενικ κατ το  νωτέρου κλήρου. Σ πολλς μάλιστα περιπτώσεις γίνεται ντιδιαστολ τι ν κατώτερος κλρος (ννοώντας τος ερες) συμμετέσχε κα συνέπραξε  σύξυλος  στν γώνα, νώτερος κλρος κα μάλιστα ο ρχιερες ταν κενοι πο ντέδρασαν κα ντιτάχθηκαν σ' ατόν.
Γι ν ποστηρίξουν δ τς πόψεις κα σχυρισμος τος ο πικριτς πικαλονται πραγματικ περιστατικ κα λόγους τν διων τν εραρχν, πο μαρτυρον τι μεμονωμένα β’ εράρχης, μερικο τουλάχιστον π ατούς, δειχναν ν δυσπιστον κα ν μφιβάλλουν γι τ δυνατότητα πιτυχίας νς τέτοιου γχειρήματος, πως γενικς ξεσηκωμς το γένους, ν γι λλους τι φθαναν ν ντιδρον κα ν φαίνονται τι τάσσονται στ πλευρ τν Τούρκων. ναφέρονται κόμα κα ρισμένες δυναμίες κα πάθη τν εραρχν, πο τ προβάλλουν ς βδεληρ κα ποτρόπαια, ξεχνώντας τι κα ο ρχιερες εχαν σμα κα ταν νθρωποι σν λους τους λλους συγχρόνους τους κα σν κα μς σήμερα μ τς μικροεπιθυμίες, φιλοδοξίες, νειρα, γωισμος κ.λπ. κα πομένως θ πρέπει ν τος βλέπουμε -σο κι' ν ταν ο κατ τόπους κεφαλς τς κκλησίας κα  ες τύπον Θεο  -ς νθρώπους κα χι ς γγέλους.
Ξεπερνώντας λοιπν τς νδεχόμενες κα ναγνωριζόμενες νθρώπινες δυναμίες, πο τος καταμαρτυρον, θ πρέπει ν ναζητήσουμε ν δομε ἐὰν τελικ κατόρθωσαν ν ρθον στ ψος τν τότε περιστάσεων κα ν προσφέρουν θετικ ργο στν πόθεση τοῦ...
1821.
πιχειρώντας μάλιστα ν διερευνήσουμε τ μύχια των νθρώπων κείνων κα ν τος θογραφήσουμε καλ εναι ν μ μένουμε στ λόγια τς νέργειες κάποιας ποιασδήποτε στιγμς τος λλ ν ναζητομε τς ριακς στιγμς τς πολιτείας τους, κα μάλιστα το τέλους τους, γιατί, πως γραφε κα Θουκυδίδης,  πρς τ τελευταον  κβν καστον τν πρν παρξάντων κρίνεται, κα νάλογα ν τος μακαρίσουμε ν τος κατακρίνουμε, κατ τ πόφθεγμα το Σόλωνος  μηδένα πρ το τέλους μακάριζε  (λλ κα κατάκρινε).
Πόσο κοντ λοιπν στν λήθεια εναι σχυρισμς τν πικριτν τι ντέδρασαν ο ρχιερες στ 1821; ταν στ λήθεια ναντίον τς ποτινάξεως το τουρκικο ζυγο χι; λλ κα ἐὰν δν ντέδρασαν ποι συμμετοχή τους στ πος το 1821; Ποι θετικ κα διαμφισβήτητη συνεισφορά τους στν παλιγγενεσία τν λλήνων;
Τ ρώτημα ατ θ πιχειρηθε ν διερευνηθε κα ν παντηθε. Πι συγκεκριμένα θ ναζητηθον στοιχεα κα μαρτυρίες γι τ πόσοι κα ποιο π τος ρχιερες συμμετέσχαν, ατόβουλοι κα πρόσκλητοι, νεργ κα δραστήρια στν γώνα. Πόσοι κα ποιο πραν στ να χέρι τ Σταυρ κα στ λλο τ γιαταγάνι. Πόσοι γκατέλειψαν τς πατερίτσες γι τ καρυοφύλλια, τος θρόνους γι τ μετερίζια κα τ ταμπούρια, τν πισκοπ γι τν λευθερία.
Ποιο πάλι δοκιμάσθηκαν σν ληθινο ποιμένες χάρη το λαο στ νήλια, γρά, θεοσκότεινα, δυσώδη κα φοβερ μπουντρούμια τν τουρκικν φυλακν που π μέρες κα μνες χρόνια καθημεριν δοκίμαζαν τ πάνδεινα βασανιστήρια κα φρικτς στερήσεις.
Τέλος ποιο δωσαν κα τν τελευταία τους πνοή, στε τ ραμα τόσων γενεν ν θεμελιωθε κα στοιχειωθε πάνω στ λιπόσαρκα, αμάσσοντα κα σπαίροντα κορμι- σκέλεθρά τους, στε π τ κατ' ξοχν ερά τους κόκκαλα ν ξανθίσει κάλλιστος σπόρος κα καρπς τς λευθερίας.
τσι π.χ. Σκαρίμπας, ν κα σχυρίζεται τι λοι ο εράρχες χλεύασαν κα ντέδρασαν στ 21, τελικ φθάνει ν παραδεχθε τι, στω, μόνον ο ρχιερες Σαλώνων σαΐας, Μεθώνης Γρηγόριος κα Ρωγν ωσφ πρξαν κενοι, πο μ τ θέληση τος συμμετέσχαν στν γώνα κα δωσαν κα τ ζω τος σ' ατν[1].
λλοι μως ρευνητς δέχονται τι ριθμς τν ρχιερέων πο συμετέσχαν μ τν ' β' τρόπο στος γνες το 1821 κα πρόσφεραν κα τ ζωή τους βασανίσθηκαν κα δοκιμάσθηκαν π τος δυνάστες σ' ατν τν ερ πόλεμο εναι πολλαπλάσιοι.
λλ κα ατο πο περαμύνονται τς προσφορς τν ρχιερέων δυστυχς δν ναφέρουν πώνυμα κα συγκεκριμένα παρ μόνο λάχιστα νόματα ρχιερέων, συνήθως τ δια κα τ δια, πο παναλαμβάνονται π λους τους μελετητς κα συγγραφες, ς πόδειξη τς συμπράξεως τν ρχιερέων στν παλιγγενεσία[2].
τσι συνήθως ναφέρονται τ νόματα το Πατριάρχου Γρηγορίου κα τν ρχιερέων δριανουπόλεως Δωροθέου, φέσου Διονυσίου, Δέρκων Γρηγορίου, γχιάλου Εγενίου, Π. Πατρν Γερμανο, Χριστιανουπόλεως Γερμανο, Δημητσάνης Φιλόθεου, Σαλώνων σαΐα, Ρωγν ωσήφ, Μεθώνης Γρηγορίου, Κορώνης Γρηγορίου, Κύπρου Κυπριανο, Κρήτης Γερασίμου, λους νθίμου, Ταλαντίου Νεοφύτου, καί, κατ περίπτωση, μερικν λλων, σν μόνον ατο ν ταν ο ρχιερες πο πραν μέρος στος γνες το θνους.
λλ' πως εναι ενόητο, ἐὰν πραγματικ μόνον ο παραπάνω ρχιερες ταν κενοι πο πραν μέρος στν γώνα, σο κι ν, συγκρινόμενοι μ τος 2-3 το Σκαρίμπα, θεωρονται πολλαπλάσιοι, ν τούτοις ν θελαν συγκριθε μ τος 190 στω 200 ρχιερες πο πρχαν σ' λόκληρη τν θωμανικ ατοκρατορία[3] θ πρέπει ν μολογηθε τι ποτελον περιορισμένη μειοψηφία, κα φαίνεται ν δικαιώνονται σ ρκετ ψηλ βαθμ ο πικριτς τν.
Φαίνεται μως τι ριθμς τν ρχιερέων πο λαβε μέρος στν πανάσταση κα θυσιάσθηκε σ' ατν πρέπει ν εναι μεγαλύτερος, γιατί διαφορετικ δ θ μποροσε π τν κκλησιαστικν πιτροπ το θωνα ν γράφει τ 1833, πόταν δήλ. κόμα ταν νωπς ο μνμες, τι  ν διαστήματι τς παναστάσεως, πολλα τν παρχιν τς λλάδος στερήθησαν τος ρχιερες τους, θυσιασθέντας τος περισσοτέρους ες τος πρ τς πατρίδος γώνας [4]. πως δ συνάγεται κα π λλα σημεα τς διας κθέσεως π τος 49 ρχιερες, πο ποίμαιναν π Τουρκοκρατίας  τς δη συγκροτοσας τ Βασίλειον τς λλάδος παρχίας  μόνον 22 ρχιερες  πέζησαν ες τς χρι τοδε πολιτικς μεταβολς ατο του τόπου [5], πράγμα βέβαια πο σημαίνει τι ο λλοι 27, πο πραγματικ ταν κα ο περισσότεροι,  θυσιάσθηκαν  κατ τ διάρκεια το ερο γώνα.
Γι τ λόγο ατ θ πιχειρηθε μία νδελεχέστερη διερεύνηση το λου θέματος γι τ στάση κα συμπεριφορ ν χι το συνόλου τν ρχιερέων (γιατί, δυστυχς, δν πάρχουν στοιχεα γι λους) πωσδήποτε μως τς συντριπτικς πλειονότητας ατν. Ν διαπιστωθε π τέλους ἐὰν ο ρχιερες λαβαν θετικ ρνητικ στάση στν πανάσταση, κατ πόσο δήλ. τν χλεύασαν τν καταπολέμησαν, πως διατείνονται ο πικριτές τους, τν περασπίσθηκαν κα τν πηρέτησαν μ λόγια, ργα, πλα, μαρτύρια κα τ ζωή τους.
Γι τ λόγο ατ κα προκειμένου ν εναι πι συστηματικ κα μεθοδικ διερεύνηση τς στάσεως κα προσφορς τν ρχιερέων στ 21 θ πιχειρηθε παρουσίαση ατν ταξινομημένη κατ τν ξς σειρά:
α) γωνιστς εράρχες 1) τς Πελοποννήσου, Στερες λλάδος κα τν νησιν το Αγαίου Πελάγους κα 2) τν πολοίπων περιοχν το λληνισμο, ο ποοι γκατέλειψαν τς παρχίες κα θέσεις τους, γι ν συμπράξουν κα ατο στος γνες το θνους.
β) ρχιερες πο φυλακίσθηκαν, βασανίσθηκαν, ξορίσθηκαν κα γενικ κακοπάθησαν ναγκάσθηκαν ν γκαταλείψουν τς παρχίες τος πειδ θεωρήθηκαν τι συνεργοσαν στν παλιγγενεσία το Γένους κα
γ) ρχιερες πο θυσιάσθηκαν, ς λοκαυτώματα, στ βωμ τς λευθερίας το Γένους.

Α’   ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
πως τονίσθηκε κα προηγουμένως ο λληνες ρθόδοξοι κληρικο κα μάλιστα ο κατ τόπους ρχιερες στ συντριπτική τους πλειονότητα δέχθηκαν μ νεανικ δημονία τ μεσσιανικ μήνυμα τς πολυτρώσεως το δούλου γένους, πού, ς γγελοι τς σωτηρίας το θνους, εαγγελίζονταν ο Φιλικο κα μ Συμεωνικ γκαρτέρηση κα λπίδα προσδοκοσαν τν ελογημένη ρα. Βέβαια ς πεύθυνοι ταγο το γένους πρεπε ν εναι μέχρι παρεξηγήσεως ατοσυγκρατημένοι κα προσεκτικοί,  φρόνιμοι  κα πιφυλακτικοί, προσποιητο κόλακες μ ελύγιστη μέση κα πλόχερη γενναιοδωρία πρς τος  κρατοντας, πρς δ λεγκτικο κα πιτιμητικο πρς τυχν θερμόαιμους κα νυπόμονους πατριτες κα ταυτόχρονα εδήμονες, δραστήριοι κα γρυπνοι  φιλογενες.
ταν μως χησαν ο σάλπιγγες τς λευθερίας κα σήμαναν τς νάστασης ο καμπάνες, ο ρχιερες γκατέλειψαν τ προσχήματα κα τ κατ συνθήκη μειδιάματα προσκυνήματα πρς τος λλόθρησκους κα λλογενες δυνάστες το γένους κα δειξαν τν πραγματικό τους αυτ πουδήποτε κα ν πηρετοσαν. Τ σκουλήκια μεταμορφώθηκαν σ σταυραετούς.
ς νας νθρωπος συνεγέρθηκαν χωρς μφιταλαντεύσεις κα μφιγνωμίες κα χι πλς συντάχθηκαν λλ προτάχθηκαν τν γωνιζομένων λλήνων. τσι μαρτυρονται ν συμμετέχουν π τν πρώτη στιγμ το νοπλου πλέον γώνα νεργ κα δραστήρια σχεδν λοι τους. λλοτε μέσα στς κκλησις μ τ λόγο, τ κήρυγμα, τς εχές, τς παροτρύνσεις τς πειλς γι ν νθαρρύνουν κα ξεσηκώσουν τος δειλος κα μφιταλαντευόμενους κα λλοτε στ στρατόπεδα κα τ πεδία τν μαχν μ τς συνταλαιπωρίες, τς πενες, τς γρυπνίες, τς συγκατακλείσεις στ ταμπούρια κα τν κοιν τύχη στς πολεμικς συρράξεις. Κοντ σ' ατ ναδείχθηκαν ο νθερμοι κα ελικρινες προασπιστς το λαο στς θνοσυνελεύσεις ο κατ' ξοχη ξιοι ντιπρόσωποι το θνους στς διάφορες Ερωπαϊκς συσκέψεις κυβερνήσεις.
Πι συγκεκριμένα ναφέρονται ν λαβαν νεργ μέρος στν γώνα:
' π τος ρχιερες τς Πελοποννήσου ο:
1)  Πάλ. Πατρν Γερμανς
2)  Ρέοντος κα Πραστο Διονύσιος
3)  Δαμαλν  ωνς
4)   λους  νθιμος
5)  Κερνίτσης Προκόπιος
6)  Κορίνθου Κύριλλος
7) νδρούσης ωσφ
8)  Τριπολιτζς Δανιλ
9)  Βρεσθένης Θεοδώρητος
10)  Λακεδαιμονίας Χρύσανθος
11)  πρ. Τριπολιτζς Διονύσιος
12)  Μαΐνης Νεόφυτος
13)  Μαΐνης ωσφ
14)  Μαλτζίνης ωακεμ
15)  Χαριουπόλεως Βησσαρίων
16)  Ζαρνάτας Γαβριλ
17)  νδρουβίτσας Θεοκλητς
18)  Πλάτζης ερεμίας
19)  Καρυουπόλεως Κύριλλος
20)  Μηλέας ωσφ
Β' π τος ρχιερες τς Στερες λλάδος ο:
21)  θηνν Διονύσιος
22)  Ταλαντίου Νεόφυτος
23)  Λιτζς κα γράφων Δοσίθεος
24)  Θηβν Παΐσιος
25)  Λοιδωρικίου ωαννίκιος
26)  Μενδενίστης Γρηγόριος
27)  Μενδενίτσης Διονύσιος
Γ' π τος ρχιερες τν Νήσων Αγαίου Πελάγους ο:
28)  Καρύστου Νεόφυτος
29)  Παροναξίας ερόθεος
30)  Σάμου Κύριλλος
31)  Χίου Δανιλ
32)  Σκιάθου κα Σκοπέλου Εγένιος
33)  Σκύρου Γρηγόριος
34)  Αγίνης, Πόρου κα δρας Γεράσιμος
35)   νδρου Διονύσιος
36)  Τζιας κα Θερμίων Νικόδημος
Γι λους του παραπάνω ρχιερες μως δύσπιστος πικριτς θ μποροσε ν ντιτείνει τι λοι ατοί, η, στω ο περισσότεροι π ατούς, ξεσηκώθηκαν στν πανάσταση κάτω π τ ζορμπαλίκι τν λληνικν γιαταγανιν.  Αν εναι δυνατόν! λλ κα ἐὰν ποτεθε τι ατ εναι λήθεια, τί θ μποροσε ν σχυρισθε γι να λλο νέφος ρχιερέων, πο πειδ στς παρχίες τους δν εχε κδηλωθε δ μπόρεσε ν εδοκιμήσει πανάσταση, δ δίστασαν ν γκαταλείψουν τος θρόνους κα τς τιμς γι ν σπεύσουν ατόκλητοι, που πρχαν παναστατικς στίες κα μάλιστα πρς τν γωνιζομένη νότια λλάδα γι ν συμμετάσχουν στν γώνα πρς ποτίναξη το θωμανικο ζυγο;
τσι βλέπουμε ν σπεύδουν πρς τς παναστατημένες περιοχς ρχιερες π διάφορα μέρη κα μ τν ' β' τρόπο ν συμπράττουν κα ατο γι τν κοιν σκοπό. Πι συγκεκριμένα:
' π τ Θεσσαλία σπεύδουν ο:
37)   Πρ. Λαρίσης Κύριλλος
38)   Δημητριάδος θανάσιος
39)   Δημητριάδος Παρθένιος
40)   Σταγν μβρόσιος
41)   Φαναριοφαρσάλων Γεράσιμος
Β  π τν  πειρο ο:
42)   πρ. ρτης κα Ναυπάκτου Πορφύριος
43)   πρ. Παραμυθις Προκόπιος
44)   πρ. Παραμυθις μβρόσιος
45)   Περιστερς Λεόντιος
46)   πρ. Ρωγν Μακάριος
Γ  π τν Μακεδονία ο:
47)   ρδαμερίου γνάτιος
48)   Ερηνουπόλεως κα Βατοπεδίου Γρηγόριος
49)   Σιατίστης ωαννίκιος
Δ' π τ Θράκη ο:
50)  Μετρν Μελέτιος
51)  Σηλυβρίας Μακάριος
52)  Παμφίλου Κύριλλος
53)  Θεοδωρουπόλεως  νθιμος
' π τ Μικρ σία ο:
54)  Μοσχονησίων Βαρθολομαος
55)  λιουπόλεως νθιμος
56)  πρ. γκύρας γαθάγγελος
57)  Μυρρίνης Σωφρόνιος
58)  λαίας Παΐσιος
59)  Κομάνων γαθάγγελος
Τέλος γι ν κλείσει λο ατ τ νέφος τν γνωστν γωνιστν εραρχν, θ πρέπει ν συγκαταριθμηθον κόμα κα ο:
60)  Πατριάρχης λεξανδρείας Θεόφιλος κα
61)  Μολδοβλαχίας Βενιαμίν.
Γι τος παραπάνω ρχιερες πο γκατέλειψαν τς παρχίες κα τς τιμς γι ν λάβουν μέρος, που τους εχε νάγκη πατρίδα, δν εναι εκολο στν ποιονδήποτε πικριτ ν σχυρισθε τι τ καμαν κάτω π τ βία τν παναστημένων λλήνων.
ντίθετα, θέλω ν πιστεύω πς λοι συμφωνον τι, ο ρχιερες ατο[6] γκατέλειψαν τς θέσεις τους κα τ  «γάμο»  γι τ  «πουρνάρια» , γιατί νοίωθαν μέσα τος πύρωμα ψυχς γι λευθερία, σεβασμό, ξιοπρέπεια, τιμ κα πάνω π' λα ΠΑΤΡΙΔΑ κα ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Κοντ μως σ' λους ατος τος γωνιστς εράρχες θ πρέπει ναντίλεκτα ν προστεθον κα ο:
Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ  Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.