8 Φεβ 2011

Ἡ εὐχὴ

«Γιατί συνιστον ο γιοι Πατέρες ν λέμε «Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μ» κα χι «λέησον μς», που τ «μς» συμπεριλαμβάνει κα τος λλους; Δν εναι γωιστικ ν νοιαζόμαστε μόνο γι τν αυτό μας, διαφορώντας γι τος συνανθρώπους μας;»
Ο γιοι Πατέρες προτιμον ν λέμε στν νικ τν εχή, πειδ μ τν λόγο «λέησον μ» (συχν προσθέτουμε κα «τν μαρτωλν») δηλώνουμε συναίσθηση τς μαρτωλότητάς μας, πως κα Δαβδ στος ψαλμος πολλς φορς βο «λέησον μέ», ν προσθέτει «τι τν νομίαν μου γ γινώσκω» (Ψάλμ. ν’ 5) κα «τν νομίαν μου γνώρισα κα τν μαρτίαν μου οκ κάλυψα» (Ψάλμ. λ’ 5). Τ «λέησον μ» σημαίνει ξομολόγηση, ατοέλεγχο, ατομεμψία, ατοσυναίσθηση τς μαρτωλοτητάς του προσευχομένου. Από τ συναίσθηση ατ γεννιέται μετάνοια, συντριβή, ο στεναγμο κα τ δάκρυα, καθς κα πάλι μαρτυρε προφητάναξ λέγοντας: «λούσω καθ’ καστην νύκτα τν κλίνην μου, ν δάκρυσί μου τν στρωμνήν μου βρέξω» (Ψάλμ. στ’7). Λέγοντας, δελφέ, τ μικρ ατ εχ («Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μέ»), ἐὰν πιθυμες ν γνωρίσεις καρποφορία, φείλεις ν στέκεσαι κα σ ς λλος Δαβδ κα ς λλος Τελώνης.
τελευταος π τν πολλ συναίσθηση κα τ στθος κόμη χτυποσε, φωνάζοντας: « Θεός, λασθητι μο τ μαρτωλ!» Κατέβηκε δ ατς δικαιωμένος παρ «δίκαιος» Φαρισαος, κατ τ μαρτυρία το Κυρίου (Λούκ. η’14).Κα δν διαφορομε γι τος λλους. σα-σα, πειδ νοιαζόμαστε γι τος λλους, φροντίζουμε τόσο πολ γι τν αυτό μας. κουσε πάλι παράδειγμα: ς ποθέσουμε τι εσαι σημος κα μόνος. Ξαφνικά, ρχεται κάποιος φίλος σου τ διο σημος κα μόνος, πως σύ. Πέφτει στὰ....

πόδια κα σ παρακαλε: «Φίλε μου, σ παρακαλ, τρέξε στος σχυρος ν παρακαλέσεις γι μένα. χω μεγάλη νάγκη». Τί θ κάνεις; σο συνδέεται φίλος σου μ τος σχυρούς, λλο τόσο τος ξέρεις κα σύ. Τί βοήθεια ν προσφέρεις; σφαλς τίποτε.ν μως γαπς πραγματικ τν φίλο σου, λλ κα κάθε λλο συνάνθρωπο, θ προβληματιστες σοβαρά. Θ σκεφθες: «Εναι νάγκη ν συνδεθ πωσδήποτε μ τος ρμοδίους. Πρέπει ν βοηθήσω. Θ τρέξω λοιπν στν πόλη? θ σπουδάσω? θ μορφωθ? θ ποκτήσω θέσεις, φήμη κα καλ νομα.
Σιγ-σιγ θ συνδεθ μ τος σχυρος κα τότε θ μπορ νετα ν πετύχω ατ πο θέλω».Τώρα, νομίζω, κατάλαβες Τί ννο. ν θέλεις λοιπν κα σ ν βοηθήσεις πνευματικά τους συνανθρώπους σου, φρόντισε πρτα ν συμφιλιωθες διος μ τν παντοδύναμο Σωτήρα Χριστ μ μετάνοια, μ ξομολόγηση κα ν λς μαζ μ τν Δαβδ «λέησον μέ!»
«ραία», θ μο πες. «Ν κάνω τσι. ς ποθέσουμε τι συμφιλιώθηκα κα γ μ τν Κύριο ησο Χριστό. «Ε, τότε, π δ κα πέρα δν εναι γωισμς ν συνεχίσω ν προσεύχομαι γι τν αυτό μου λέγοντας «λέησον μ» κα χι «λέησον μς»;Σωστ παρατήρησή σου, κουσε μως κα τν ξήγηση. πόστολος Παλος γράφει: «Καθάπερ γρ τ σμα ν στν κα μέλη χει πολλά… μεϊς δ στε σμα Χριστο κα μέλη κ μέρους» (’ Κόρ. β’ 12,27). «στε, κατ τν «πόστολο, «σοι ες Χριστν βαπτίσθημεν» ποτελομε μέλη νς σώματος, το ποίου κεφαλ εναι Χριστός. Λέει πάλι μέγας Παλος: «ετε πάσχει ν μέλος, συμπάσχει πάντα τ μέλη, ετε δοξάζεται ν μέλος, συγχαίρει πάντα τ μέλη» (’ Κόρ. β’26).Γι παράδειγμα, ν Κώστας νίκησε στ 100 στ 400 μέτρα κα βραβεύτηκε, δν θ δώσουμε συγχαρητήρια στ πόδια το Κώστα, λλ στν διο τν νθρωπο. ν πάλι τυχν χτύπησε στν γώνα τ πόδι του, τότε δν πονάει μόνο τ πόδι, λλ πονάει λόκληρος.Τ διο κα στ πνευματικά. ν να μέλος τς κκλησίας γιάζεται μ τος πνευματικούς του γνες, φέλεια εναι μεση γι λα τ μέλη τς κκλησίας μας, φόσον ποτελομε να σμα. γιασμς ντανακλ σ λο τ σμα τς κκλησίας.
ποιος γεμίσει μέσα του μ τν εχ το ησο μοιάζει μ τ οράνια σώματα. λιος, γι παράδειγμα, εναι ατόφωτος, λλ σελήνη εναι τερόφωτη. Καθς λοιπν σελήνη παίρνει τ φς το λιου, τ διοχετεύει κα φωτίζει τ ζοφερ νύχτα, τσι γεμίζει κα προσευχόμενος μ τ δυτο φς το λιου τς Δικαιοσύνης Χριστο κα τ μεταδίδει κα στος «ν σκότει κα σκι θανάτου καθεύδοντας δελφούς του». λλα, πως σελήνη πλώνεται σ λη τ γ, μως τ πυκν νέφη ναχαιτίζουν τ φς της, τσι κα νθρωπος πο ζε πιμένει στν μαρτία καλύπτεται π να σύννεφο, τ ποιο σκοτίζει τν νο του κα δν μπορε ν δεχθε μέσα το τ φς τς νοητς σελήνης.ν κα σύ, δελφέ, δν βλέπεις μέσα σου τ φς το νοητο λιου κα τς σελήνης, δν φταίει λιος οτε σελήνη. Φρόντισε μ τ μετάνοια ν διαλύσεις τ ζοφερ νέφη κα τότε θ δεχθες πλετο τ φς τν προσευχν τν γίων μέσα σου. Κα ατς εναι μπειρίες, πο μόνος σου θ διαπιστώσεις. Πρόκειται γι τ θαύματα πο βλέπει μέσα το κάθε γωνιζόμενος πιστός. γιος Σιλουανς το θω γράφει τι, σο στ γ πάρχουν γιοι, κόσμος θ στέκει. Ἐὰν γ σταματήσει ν παράγει γίους, τότε φθασε στ τέλος της.ταν νας γιος λέει μ ταπείνωση κα μ ασθημα μαρτωλοτητας τ «λέησον μέ», αξάνει μν σ γιασμό, αξάνει μως κα παρρησία το νώπιόν του Θεο. λλα χοντας συνείδηση τι ποτελε μέλος νς σώματος κα βλέποντας τι τ περισσότερα μέλη το σώματος, δηλαδ ο περισσότεροι δελφοί του Χριστιανοί, λόγω τς μαρτίας σθενον βαριά, τότε ναλαμβάνει στν αυτ το τ βάρη τν δελφν κα στενάζει σν ν εναι δικά του τ μαρτήματα τν λλων. «ν μάλιστα πάσχουν κα λλα μέλη π σωματικ ψυχικ σθένεια, τότε συμπάσχει. εχ «Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μ» εναι τ ρεμα πο φορτίζει τν μπαταρία. Πηγ εναι Χριστός, μπαταρία εναι καρδι το νθρώπου. Μ τ μικρ ατη εχ καρδι φορτίζεται μ Χριστό, φορτίζεται συνεπς μ χριστιανικς ρετές, φορτίζεται μ ζλο, μ πόθο, μ ρωτ Χριστο. Πολ φορτίζεται; Πολ γεμίζει, πολ χριστοποιεται. Μάλιστα σ τέτοιο βαθμό, πο ν ποκτ, κατ τν ρο τν γίων Πατέρων, τν «μανικν νθεον ρωτα».
μως θεος ατς ρωτας, κατ τος Πατέρες, χει διπλ διότητα: σο περισσότερο γαπμε τν Θεό, τόσο περισσότερο γαπμε κα τν εκόνα Του, δηλαδ τν νθρωπο? κα σο περισσότερο συμφιλιωθομε μ τν Δημιουργό μας, τόσο περισσότερο βοηθομε κα τ δημιούργημά Του, τν συνάνθρωπο.Λέγοντας νας γιος τν εχή, στ «λέησον μ» περιλαμβάνει πολλά. «λέησον μέ», ννοε: «Στήριξε μ στν δ το γιασμο, που σ μ δήγησες, μν τυχν κα πέσω», κατ τν πόστολο. «λέησον μέ», ννοε: «Φώτισε μέ, δήγησε μέ». «λέησον μέ», ννοε: «Βλέπεις τν γάπη μου, τ συμπόνια μου πρ τν δελφν μου. Κύριε, παρακαλ, μνήσθητι πεινώντων κα διψώντων, μνήσθητι σων πάσχουν ψυχικ κα σωματικά, π καρκίνο, π γκεφαλικά, π καρδιοπάθειες, π ψυχασθένειες, π διάφορες δαιμονικς πιδράσεις. Μνήσθητι σων κινδυνεύουν π λα ατ κα π κάθε νέδρα το χθρο. Φύλαξε τος οκείους, τος συγγενες, τος μοπίστους, τος μογενες κα λο τν κόσμο Σου π κάθε πιβουλ το ντικειμένου». «λέησον μέ», ννοε: «Μνήσθητι πάσης πισκοπς Χριστιανν ρθοδόξων κα παντός του ερο κλήρου κα φώτισε ν ρθοτομον τν λόγον τς ληθείας». κόμη, «μνήσθητι πάντων τν ντειλαμενων εχεσθε πρ ατν κα διαιτέρως σων χουν εδικ νάγκην».
ν θέλεις, θ σο π κα κάτι λλο, καθς τ μαθα π τν είμνηστο Γέροντά μου. «Πολλς φορές», λεγε, « μπαταρία γεμίζει κα ξεχειλάει». Τότε παύει ατ εχούλα κα ς λλος δηγς φωτίζει τν νο ψυχ ασθάνεται ντονα τ Θεία Παρουσία, τ μέλη παραλύουν καί, πέφτοντας στ πόδια το γλυκύτατου ησο, ναλύεται σ ναν ποταμ δακρύων. λλοτε πάλι, σιωπ π δέος κα θαυμασμ ψελλίζει ρωτικ ,τι τ στιγμ κείνη τ διδάσκει νθεος ρωτας, δηλαδ τ Πανάγιο Πνεμα.Κα φο κορεσθε ψυχ π θεία γάπη, τότε ατ δια γάπη, μ τ διπλή της διότητα, στρέφει τ βλέμμα πρς τος δελφούς της. Τί εκαιρία! Εναι μοναδικ εκαιρία τώρα πο κρατ στ χέρια τν Ποθούμενο κα Παντοδύναμο. Κα λέει: « γλυκύτατε ησο, φς τς ψυχς μου, μόνος πραγματικς ρως! γ μν ασθάνομαι ατ τ στιγμ λεημένος κα πανευτυχής, μως να κέντρο μ κεντ. Μαζ μ τν γάπη, χω μέσα μου ναν λλο τόσο πόνο. Βλέπω τος δελφούς μου, βλέπω τν κκλησία μας, βλέπω τος νθρώπους πο πάσχουν, κα δν ντέχω. Συμπον κα συμπάσχω. Γι’ ατ σ κετεύω, ς Πανάγαθος κα Παντοδύναμος, βοήθησέ τους. Φτανε; Τ παραδέχομαι. Κα ζητ συγγνώμη. μολογ τ «μαρτον». Μέλη το σώματός μου εναι. Συνυπεύθυνος εμαι. ‘Αλλά κρούω τ λεος κα τν πειρη φιλανθρωπία σου. Βοήθησε! Βοήθησε!» Νά, γαπητέ μου, πς γάπη μς νώνει ν Χριστ μ λα τ μέλη τς κκλησίας μας κα πς, μ τς προσευχς τν γίων κα σων γωνίζονται τν καλ γώνα, βοήθα Κύριος κα τ πόλοιπα σθεν μέλη, γι τ ποια νέχεται, μακροθυμε κα ναμένει λων τ μετάνοια γι τ σωτηρία.Εδες, ατς μόνο ο πέντε λέξεις τς εχούλας, πο μπορον ν νεβάσουν τν νθρωπο; Εχήσου κα γι μένα τν ράθυμο, λλ κα γι λους τους ν Χριστ δελφούς μας, ν χτυπμε σταμάτητα τν πόρτα το λέους το Κυρίου μας, σίγουροι τι θ τηρήσει τν πόσχεσή Του, ταν επε: «κρούετε, κα νοιγήσεται μιν» (Λούκ. α’ 9) κα « πιστεύων π’ ατω ο μ καταισχυνθ» (’ Πέτρ. β’ 6). μήν.
ερ Μητρόπολη Καλαβρύτων κα Αγιαλείας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.