4 Ιαν 2011

ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ



ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΜΑΤΑ
Τρες εναι ο γιότερες καί πιό σιακές μορφές τς ρθοδοξίας τόν Βορρ, γιος Θεοδόσιος το Κιέβου, γιος Σέργιος το Ραντονέζ καί γιος Σεραφείμ το Σάρωφ, τρία στέρια λοφώτεινα στό στερέωμα τς Ρωσικς ρθοδοξίας.
γιος Σεραφείμ, νεώτερος τν λλων, ζησε, δρασε καί λαμψε τόν 18ον καί 19ον αώνα (1759— 1833). Γεννήθηκε στίς 19 ουλίου το 1759 στήν πόλη Κούρσκ καί παρέμεινε κε μέχρι τό 18ο τος τς λικίας του. Στήν λικία ατή πρε τή γενναία πόφαση νά φοσιωθε λόψυχα στό Θεό καί δήγησε τά βήματά του στό Μοναστήρι το Σάρωφ.
Στήν μοναχική του κουρά νομάσθηκε Σεραφείμ — προηγουμένως εχε τό νομα Προχορός. να τος ργότερα χειροτονήθηκε  Διάκονος καί μετά  ξι   χρόνια, σέ λικία 34 τν, ερεύς. ταν λειτουργοσε, πετοσε στά οράνια, καί πολλές φορές ξιωνόταν νά βλέπει θαυμαστά ράματα καί νά κούει...
 γγελικές μελωδίες.
Διψώντας νά πλησιάσει περισσότερο τόν Θεό παρακάλεσε νά ποσυρθε σέ μία ρημική περιοχή. λαβε πό τή Μονή τήν δεια καί πί πέντε χρόνια φοσιώθηκε στή σιωπή, στήν σκηση, στήν ντονη προσευχή. Βαθειά μέσα στό δάσος γωνιζόταν νά νεβαίνει μέρα μέ τήν μέρα τήν κλίμακα πού δηγε στόν Ορανό. Τότε κανε καί τήν γνωστή σκηση, τίς «χίλιες νύχτες προσευχς». νεβασμένος σέ μία μεγάλη πέτρα πί χίλιες νύχτες ξαγρύπνησε προσευχόμενος.
Μαζί μέ τήν προσευχή διάβαζε κατάπαυστα τήν γία Γραφή. «Πρέπει νά τρέφεις, λεγε, τήν ψυχή μέ τόν λόγον το Θεο, διότι λόγος το Θεο εναι «ρτος τν γγέλων». Μέ ατόν πρέπει νά τρέφονται ο ψυχές πού γαπον μέ πάθος τόν Θεόν». Ελαβετο φάνταστα τήν Θεοτόκο. Στό πρόσωπό Της ερισκε νέκφραστη πνευματική γαλλίαση. λεγε συχνά, « Παναγία εναι χαρά, μεγαλύτερη π' λες τίς χαρές».
Μέ τίς τόσες προσευχές καί μελέτες καί σκήσεις γινε κατοικητήριο το γίου Πνεύματος, γεμάτος χάρη καί σοφία καί πνευματική δύναμη. πέκτησε φήμη γίου καί φωτισμένου νδρός καί κόσμος τρεχε κοντά του νά ξεδιψάσει. Στήν ρχή πέφευγε τόν κόσμο, λλά ργότερα, τό 1815, σέ λικία 56 τν, κατόπιν ράματος καί προσταγς τς Θεοτόκου, νοιξε τό κελλί το καί  δεχόταν τούς πάντας. Τώρα πιά ρχισε τό ργο το «στάρετς», το πνευματικο καθοδηγητο.
δράση του ς «στάρετς» πρξε καταπληκτική. κατοντάδες χιλιάδες κόσμος τρεχε κοντά του. ναρίθμητες ψυχές πήγαιναν νά βρον σ' ατόν τή γαλήνη, τή χάρη, τή σωτηρία. Καί σοι δέν μποροσαν νά φθάσουν μέχρι τό κελλί του, τόν κατέκλυζαν μέ  πιστολές.
Ο πισκέπτες το γύριζαν λλοι νθρωποι. Καθώς προσευχόταν γι’ ατούς, καθώς τούς ελογοσε μέ τό σημεο το Σταυρο, καθώς μύρωνε τό μέτωπό τους μέ λάδι πό τήν κανδήλα τς Παναγίας, καθώς τούς δινε πνευματικές συμβουλές.., μία μυστική δύναμη πλωνόταν στίς ψυχές τους. «ποιοσδήποτε ρχόταν στόν στάρετς Σεραφείμ, νοίωθε νά τόν γγίζει θεϊκή φλόγα πού πρχε σ' ατόν καί νά γκαλιάζει τήν ψυχή του». Σ' λους μοίραζε ερήνη, χαρά, θεϊκές ελογίες.
Συνιστοσε συχνά τήν ερήνη: «πόκτησε τήν πνευματική ερήνη καί τότε χίλιες ψυχές λόγυρά σου θά βρον τή λύτρωση». Σχετικά μέ τόν προορισμό μς δίδασκε: «Σκοπός το νθρώπινου βίου εναι νά ποκτήσουμε μέσα μας τό γιον Πνεμα». Μιλοσε πολύ γιά τήν νάσταση το Χριστο. Χαιρετοσε τούς πισκέπτες του μέ τά λόγια: «Χαρά μου, Χριστός νέστη» ! Καί κάθε φορ πού κοινωνοσε, πήγγελλε τόν πασχαλινό κανόνα «ναστάσεως μέρα...».
Γιά τά πνευματικά χαρίσματα πο εχε, τί νά πρωτοαναφέρουμε; Τό μάτι το διέσχιζε τά βάθη τν καρδιν. Εχε βλέμμα προφήτου. Προέβλεπε τά μέλλοντα. παντοσε σέ πιστολές, χωρίς νά τίς νοίξει, γιατί γνώριζε τό περιεχόμενό τους. ταν κόμη καί θαυματουργός. σκόρπιζε θεραπεες σέ ρρώστους. Πολλές φορές τό πρόσωπό του στραφτε σάν λιος. Καί μέσα στό δάσος, ταν σκήτευε, εχε φιλίες μέ τά γρια πουλιά καί ζα, καί μάλιστα μέ μία πελώρια ρκούδα, πού κάθε μερα ρχόταν νά φιλοξενηθε κοντά του! Ζωή προπτωτική, παραδεισένια!
Τό πέρασμά του πό τή γ θά μείνει ξέχαστο. κκλησία το Χριστο λίγες παρόμοιες μορφές γνώρισε. Τά λόγια του καί τά ργα του θά δυναμώνουν πάντα τούς πιστούς.
θάνατός του πρξε σιακός. Ερέθηκε (2 ανουαρίου τόν 1833) νεκρός, γονατισμένος, μέ τά μάτια το προσηλωμένα στήν εκόνα τς Θεοτόκου, ν τήν προηγουμένη μέρα εχε κοινωνήσει τν χράντων Μυστηρίων καί εχε ποχαιρετήσει τούς πατέρες το Μοναστηριο. γιος νεκηρύχθη πίσημα τό 1903. ορτάζει στίς 2 ανουαρίου καί στίς 19 ουλίου. γιότης το γίνεται σύν τ χρόνω γνωστή σ'  λο τό χριστιανικό κόσμο.
Ο πρεσβεες το εθε νά μς νισχύουν στό δρόμο τς ζως μας καί τό παράδειγμά του ς μς μπνέει.

Σταχυολογήματα
που ερίσκεται Θεός, κε δέν πάρχει κακό. λα σα πορρέουν πό τόν  Θεόν, χουν μέσα τούς τήν ερήνη καί δηγον τόν νθρωπο πρός τήν ατοκατάκριση καί ταπείνωση.
*  « πίστις χωρίς τν ργων νεκρά στι» (ακώβου 6, 26). πραγματική πίστις δέν εναι δυνατόν νά πάρξει χωρίς τά ργα. ποιος πραγματικά πιστεύει, κενος πωσδήποτε θά πράττει καί καλά ργα.
* Εάν νθρωπος πό γάπη πρός τόν Θεόν καί χάριν τς νάρετου Ζως δέν χει περιττή μέριμνα γιά τόν αυτό του, πιστεύοντας τι γι’ ατόν φροντίζει Θεός, ατή του μπιστοσύνη στήν Πρόνοια το Θεο εναι καί πραγματική καί συνετή.
* Όποιος πραγματικά γαπ τόν Θεόν, θεωρε τόν αυτό το ταξιδιώτη καί ξένο στή γ ατή. Στήν πιδίωξή του νά νωθε μέ τόν Θεόν, μέ τό νο καί τήν καρδιά το διαρκς τενίζει μόνον Ατόν.
* Ο νθρωπος πού θά ποφασίσει νά ζήσει τήν σωτερική ζωή, πρτα π' λα πρέπει νά χει τόν φόβο το Θεο πού εναι καί ρχή τς σοφίας.
* Ο νος το προσεκτικο νθρώπου μοιάζει μέ γρυπνο φύλακα καί φρουρό τς σωτερικς ερουσαλήμ. πό τό ψος τς πνευματικς ζως βλέπει μέ τό καθαρό του μάτι τά πέριξ καί τίς ντός της ψυχς το νάντιες δυνάμεις, σύμφωνα μέ τά λόγια του Ψαλμωδο: «Καί ν τος χθροίς μου πεδεν φθαλμός μου» (Ψάλμ. νγ', 9).
* Ο νθρωπος μέ τήν σάρκα το μοιάζει μέ ναμμένο κερί. Τό κερί εναι προορισμένο νά λιώσει καί νθρωπος νά πεθάνει. ψυχή το μως εναι θάνατη, γι' ατό καί μέριμνά μας πρέπει νά στρέφεται περισσότερο γιά τήν ψυχή παρά γιά τό σμα: «Τί γάρ φελεται νθρωπος, άν τόν κόσμον λον κερδήση, τήν δέ ψυχήν ατο ζημιωθ; τί δώσει νθρωπος ντάλλαγμα τς ψυχς ατο» (Μάτθ. στ', 26).
* Εάν πιτρέψει Κύριος νά δοκιμάσει νθρωπος σθένειες, τότε κενος θά το δώσει καί τήν δύναμη τς πομονς.
* Πρέπει νά συνηθίσεις τόν νο σου νά κολυμβ στόν νόμο το Κυρίου, κάτω πό τήν καθοδήγηση το ποίου νά προσαρμόζεις καί τήν ζωήν σου.
* Η ερήνη τς ψυχς ποκτται διά τν θλίψεων. Γραφή λέγει: «Διήλθομεν διά πυρός καί δατος καί ξήγαγες μς ες ναψυχήν» (Ψάλμ. ξέ', 12).
* Τίποτε δέν συμβάλλει τόσο στήν πόκτηση τς σωτερικς ερήνης, σο σιωπή καί συζήτησις μέ τόν αυτόν μας μλλον, παρά μέ τούς λλους.
* Μπορείς, βλέποντας τόν λιο μέ τούς φυσικούς φθαλμούς, νά μή χαίρεσαι; Μά πόσο μεγαλύτερη χαρά θά νοιώθεις, ταν νος σου βλέπει μέ τούς σωτερικούς φθαλμούς τόν λιο τς δικαιοσύνης, τόν Χριστόν;
* Για νά διατηρήσεις τήν ψυχική ερήνη πρέπει νά διώχνεις πό κοντά σου τήν θυμία, νά προσπαθες νά χεις τό πνεμα τς χαρς, νά ποφεύγεις τήν κατάκριση τν λλων καί νά συγκαταβαίνεις στίς δυναμίες το δελφο σου.
* Κάθε πρόοδο καί πιτυχία σ' ποιοδήποτε τομέα τς ζως μς πρέπει νά ποδίδουμε στόν Κύριο καί μαζί μέ τόν προφήτη νά λέμε: «Μή μίν, Κύριε, μή μίν, λλ' τ νόματί σου δός δόξαν» (Ψάλμ. ριγ',9).
* Κατά τό τριακοστό πέμπτο τος τς λικίας, δηλαδή στό μισύ της πιγείου ζως, συμβαίνει νά κάνει νθρωπος μεγάλο γώνα γιά τήν διατήρηση το αυτο του. Πολλοί σ' ατή τήν λικία δέν παραμένουν στήν ρετή, ξεφεύγουν, καιακολουθον τόν δρόμον τν πιθυμιν τους.
* Όποιος θέλει νά σωθε πρέπει νά χει τήν καρδιά του σέ κατάσταση μετανοίας καί συντριβς: «Θυσία τ Θε πνεμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην καί τεταπεινωμένην Θεός οκ ξουδενώσει» (Ψάλμ. ν', 19).
* Όταν νθρωπος προσπαθε νά χει καρδιά ταπεινή καί λογισμό ερηνικό, τότε λες ο σκευωρίες το χθρο μένουν νενέργητες. Διότι που πάρχει ερήνη τν λογισμν, κε ναπαύεται διος Θεός: «ν ερήνη τόπος Ατο» (Ψάλμ. ε', 3).
* Η πελπισία εναι μεγαλύτερη χαρά το διαβόλου. Εναι μαρτία θανάσιμη.
* Προτού κούσεις τόν λλον δέν πρέπει νά παντς. «ς ποκρίνεται λόγον πρίν κοσαι, φροσύνη ατ στι καί νειδος» (Παροιμ. η', 13).
* Όταν νθρωπος δεχθε κάτι τό θεϊκό μέσα του, καρδιά το χαίρεται. ταν ντιθέτως δεχθε κάτι τό διαβολικό τότε συγχύζεται καί ταράζεται.
* Όποιος ποφέρει τήν σθένειά του μέ πομονή καί εγνωμοσύνη πρός τόν Θεό, στεφανώνεται σάν μάρτυς καί γωνιστής.
* Πρέπει νά προσπαθομε νά εμεθα λεύθεροι πό τούς κάθαρτους λογισμούς, διαιτέρως ταν προσευχόμεθα πρός τόν Θεό. Διότι δέν εναι δυνατόν νά συνυπάρχουν δυσοσμία μέ τήν εωδία.
* Εάν μες δέν συμφωνομε μέ τούς κακούς λογισμούς, πού προέρχονται πό τόν διάβολον, κάνουμε πολύ καλά. Διότι τό κάθαρτο πνεμα μόνον στούς μπαθες νθρώπους σκε ποτελεσματικά τήν πίδρασή του. ν τούς παθες προσπαθε νά τούς πηρεάσει πό μακριά.
* Ο νέος νθρωπος εναι δύνατο νά μήν ταράσσεται πό σαρκικούς λογισμούς. Πρέπει γι' ατό νά προσεύχεται πίμονα στόν Θεό, γιά νά σβήσει γκαίρως τήν σπίθα τν ασχρν πιθυμιν μόλις μφανισθε. Τότε δέν θά δυναμώσει ποτέ φλόγα.
* Πρέπει πάντοτε νά πομένουμε λα χάριν το Θεο, εχαρίστως. ζωή μς εναι μία στιγμή συγκριτικά μέ τήν αωνιότητα, καί γι' ατό: «Οκ ξια, κατά τόν πόστολον, τά παθήματα το νν καιρο πρός τήν μέλλουσαν δόξαν ποκαλυφθναι ες μς» (Ρώμ. η', 18).
* Ας γαπήσουμε τήν ταπεινοφροσύνη γιά νά δομε τήν δόξα το Θεο, διότι που στάζει ταπεινοφροσύνη κε ναβλύζει δόξα το Θεο.
* Χωρίς τό φς λα εναι σκοτεινά καί χωρίς τήν ταπεινοφροσύνη τίποτε δέν πάρχει μέσα στόν νθρωπο, παρά μόνο να σκοτάδι.
* Όπως τό κερί ν δέν θερμανθε καί μαλακώσει, δέν μπορε νά δεχθε πάνω του τήν σφραγίδα, τσι καί ψυχή, χωρίς νά δοκιμασθε μέ τούς κόπους καί τίς σθένειες δέν μπορε νά λάβει πάνω της τήν σφραγίδα τς ρετς.
* Στους πλησίον μας πρέπει νά φερόμεθα μέ λεπτότητα, χωρίς οτε μέ τό βλέμμα μας νά τούς προσβάλλουμε.
* Το πνεμα το συγχυσμένου καί θλιμμένου νθρωπου φρόντισε νά τό νθαρρύνεις μέ λόγια γάπης.
* Για τήν δικία πού σου προξενον ο λλοι, ποια κι' ν εναι ατή, δέν πρέπει νά κδικεσαι, λλά ντίθετα νά συγχωρες πό τά βάθη τς καρδις σου κενον πού σέ δίκησε.
* Δεν πρέπει νά τρέφεις στήν καρδιά σου μίσος καί ντιπάθεια κατά το πλησίον, πού σέ χθρεύεται. λλά νά τόν γαπς καί νά το κάνεις σο μπορες καλό, κολουθώντας τήν ντολή το Χριστο: «γαπτε τούς χθρούς μν, καλς ποιετε τος μισούσιν μς» (Μάτθ. ε', 44).
* Η θύρα τς μετανοίας εναι γιά λους νοικτή καί εναι γνωστο ποιός θά πρωτομπε σ' ατή, σύ πού κατακρίνεις τόν λλον ατός πού κατακρίνεται πό σένα.
* Κατάκρινε πάντοτε τόν αυτόν σου καί θά παύσεις νά κατακρίνεις τούς λλους.
* Μπορείς νά κατακρίνεις μία πράξη κακή, ποτέ μως κενον πού τήν πραξε.
* Όταν γκαταλειφθε νθρωπος πό τόν Θεό, τότε διάβολος εναι τοιμος νά τόν φανίσει, πως φανίζει μυλόπετρα τό σπόρο το σταριο.
* Η περιττή μέριμνα γιά τά βιοτικά πράγματα εναι γνώρισμα νθρωπου πιστου καί μικρόψυχου. Καί εναι συμφορά άν μες φροντίζοντας ο διοι γιά τόν αυτό μας δέν στηριζόμαστε στόν Θεό, πού προνοε γιά μας!
* Είναι καλύτερο γιά μς νά περιφρονομε σα δέν εναι δικά μας, δηλαδή τά πρόσκαιρα καί τά παροδικά, καί νά ζητομε τά δικά μας, δηλαδή τά φθαρτα καί τά αώνια.
* Η θλίψις εναι τό σκουλήκι τς καρδις, πού κατατρώγει τήν μητέρα πού τό γέννησε.
* Όποιος νίκησε τά πάθη ατός νίκησε καί τήν θλίψη. ποιος νικιέται πό τά πάθη δέν θά ποφύγει τά δεσμά τς θλίψεως. πως ρρωστος φαίνεται πό τό χρμα το προσώπου του, τσι μπαθής πό τήν κατάθλιψη.
* Ο Κύριος φροντίζει γιά τήν σωτηρία μας. νθρωποκτόνος μως διάβολος προσπαθε νά μς  δηγήσει στήν πελπισία.
* Δεν πρέπει νά κλονιζόμαστε στήν πνευματική ζωή πό καμιά χθρική δύναμη. ντίθετα νά στηριζόμαστε στά λόγια του Θεο: «Τόν δέ φόβον ατν ο μή φοβηθμεν, οδ' ο μή ταραχθμεν, τι μεθ' μν Θεός. Κύριον τόν Θεόν μν ατόν γιάσωμεν καί Ατός σται μίν φόβος» (πρβλ. σ. η', 12-13).
ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 2000

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.