11 Ιαν 2011

Χριστούγεννα Ἡλιούγεννα ἢ Μιθρούγεννα

Χριστούγεννα Ἡλιούγεννα Μιθρούγεννα
Λάμπρου Κ. Σκόντζου, 
Θεολόγου - Καθηγητο
μεγάλη ορτ τν Χριστουγέννων ποτελε γι σύμπασα τ Χριστιανοσύνη τν εφρόσυνη νάμνηση το πι λπιδοφόρου γεγονότος τς νθρώπινης στορίας. Διότι νανθρώπηση το Θεο Λόγου ταν, εναι κα θ εναι τ κέντρο λων τν στορικν ξελίξεων. πρξε παρχ τς πι μεγάλης πανάστασης λων τν ποχν, καθότι μελλε Θεάνθρωπος Λυτρωτς ν λλάξει τν πορεία το κόσμου, ν νασύρει τν πεσόντα νθρωπο π τ ζοφώδη σκότη τς πατηλς πλάνης κα ν τν δηγήσει στ νέσπερο θεϊκ φς τς λήθειας. Ατ τ φς φτάνει ς τ μύχια της ψυχς μας. Μς φωτίζει κα μς γεμίζει μ φατη χαρά, διότι μς δίνει τ βεβαιότητα τι δν εμαστε μόνοι στν πορεία τς ζως μας λλ μαζί μας συμπορεύεται «μμανουλ στ μεθερμηνευόμενον μεθ' μν Θες» (Μάτθ.1,23). Γι' ατ ερς μνογράφος τν Χριστουγέννων προτρέπει: «Εφραίνεσθε δίκαιοι, ορανο γαλλιάσθε, σκιρτήσατε τ ρη Χριστο γεννηθέντος» (1ο τροπάριο τν ανων).
πάρχει μως κα θλιβερ ξαίρεση. Κάποιοι χι μόνο δ χαίρονται π τν νανθρώπηση το Θεο, λλ λυπονται, δύρονται κα καταριονται τ γεγονς τς...
Θείας Γεννήσεως, θεωρώντας τν ρχομ το Θεο στν κόσμο ς τ χειρότερο κακ γι τν νθρωπότητα. Πρόκειται γι κάποια σύγχρονα κατάλοιπα το λεγομένου «ερωπαϊκο διαφωτισμο», ποος, πως εναι γνωστό, μ κομπασμ ποσχέθηκε στν νθρωπότητα «σωτηρία» χωρς Θεό, φέρνοντας δυστυχς τ ντίθετα ποτελέσματα, σκοταδισμό, μίσος, αμα, δυσώπητη ντιπαλότητακαι πάνω π' λα δύο παγκοσμίους πολέμους στ γηραι πειρο μ περισσότερα π 100.000.000 νεκρούς. Μόνο πο ατ τ «διαφωτιστικ» κατάλοιπα χουν τ «θεό» τους, μλλον τος «θεούς» τους, κα θέλουν ν μς σώσουν μ κείνους. Μιλομε γι τος πανταχο της γς λάτρεις τν ρχαίων ξεχασμένων παγανιστικν «θεν», τος νεοπαγανιστές, ο ποοι χουν ναν μεγάλο στόχο, ν κθρονίσουν τν ληθιν Θε κα ν νθρονίσουν στ θέση το τος νύπαρκτους, ασχρος κα γελοίους «θεος» τς προχριστιανικς εδωλολατρίας.
Γνωρίζουν ο διοι πολ καλ πς ρχ το τέλους τν ψεύτικων παγανιστικν «θεν» πρξε εσοδος στν κόσμο το Θεο Λόγου, το ληθινο Θεο. Ατ βεβαιώνει στορικ λήθεια κα δν πιδέχεται καμι μφισβήτηση. Γι' ατ κα τος καταλαμβάνει δαιμονικ μανία κα ψυχοπαθολογικς οστρος κατ τς γιες ορτς τς κκλησίας μας. Μέσα στ σκοτοδίνη τος πιχειρον ν μειώσουν κα ν συκοφαντήσουν τ Λυτρωτ μς Χριστό, διαδίδοντας διάφορα γελοα πιχειρήματα, τ ποα, νασύρουν π τ σκουριασμένο κα ραχνιασμένο πλοστάσιο τν «διαφωτιστν» το παρελθόντος.
να π τ πολλ παραδοξολογήματά τους εναι συσχέτιση τς ορτς τν Χριστουγέννων μ τ γέννηση το «μίθεου» ρακλή της ρχαίας λληνικς μυθολογίας κα μ τ λατρεία το ρανικο «θεο» Μίθρα. Παίρνουν φορμ ν συσχετίσουν τ μεγάλη ορτ μ τς ν λόγω παγανιστικς «θεότητες» π μόνο τ γεγονς τι συμπίπτουν ο ορτς τος χρονικά. Εναι λήθεια πς ορτ τν Χριστουγέννων καθιερώθηκε π πάπα Δάμασου στ Δύση στ τέλη το 4ου αώνα στς 25 Δεκεμβρίου (ς τότε ορτάζονταν στς 6 ανουαρίου μαζ μ τ Βάπτιση), γι ν ναχαιτιστον ο παγανιστικς ορτές, το ήττητου λιου (Sol Invictus), στς ποες παιρναν μέρος κα πολλο χριστιανοί, πο ορτάζονταν κατ τ χειμεριν λιοστάσιο. λιολατρία εναι μία μορφ θρησκευτικς πίστης τν στερων χρόνων τς ρχαιότητας, στν ποία συνενώθηκαν ο λατρεες π μέρους «λιακν θεοτήτων» μ κυριότερες τς λατρεες το ρακλ κα το Μίθρα. λατρεία το λιακο δίσκου ναπτύχτηκε στος λεγόμενους ατοκρατορικος χρόνους τς Ρωμαιοκρατίας, ς μία μορφ μονοθεϊστικς πίστης, πο ταν παιτητικ ατημα τν χρόνων κείνων (βλ. Π. Τρεμπέλα Μυστηριακα θρησκεαι κα Χριστιανισμός, θναι 1932, σέλ. 23).
μως καμι συσχέτιση τς παγανιστικς λιολατρίας δ μπορε ν γίνει μ τ στορικ γεγονς τς Γεννήσεως το Χριστο. Ο «λιακς θεότητες» δν χουν καμι σχέση μ τ πέροχο θεο πρόσωπο το Σαρκωμένου Θεο μας. Ατ τ παράδοξα «θεϊκ» φανταστικ πλάσματα εναι πόλυτα ξένα π τ φύση το Θεο Λόγου. Γι το λόγου τ ληθς παραθέτουμε σύντομη παράθεση τς μυθολογικς ξιστόρησής τους γι ν καταλάβουν ο ναγνστες μας τ διαφορ το γλυκύτατου ησο μ τν ρακλ κα τ Μίθρα, πο πιχειρον ο παγανιστς ν μς πείσουν τι Γέννησή Του εναι «κακέκτυπο δάνειο» τς γέννησης το ρακλ κα το Μίθρα.
Ο Ηρακλής υπήρξε καρπς ασχρς μοιχείας το «Θεο» Δία μ τ θνητ μορφη λκμήνη, σύζυγο το βασιλι τν Θηβν μφιτρύωνα. ρωτομανς ψευτοθες βαλε στ μάτι τν θελκτικ βασίλισσα κα ζητοσε εκαιρία ν τν κατακτήσει ρωτικά. ταν κάποτε σύζυγός της βρισκόταν σ κάποια κστρατεία, μεταμορφώθηκε, πρε τ μορφ το συζύγου της κα μπκε στν κρεβατοκάμαρά τους, ς κοινς πατεώνας. ταν τέτοιο τ ρωτικό του πάθος, πο πιμήκυνε θλιος τ νύχτα σ τριπλ χρόνο (τριέσπερο). π ατη τν μετικ μίξη γεννήθηκε ρακλς. ταν γύρισε π τν κστρατεία μφιτρύων κα πληροφορήθηκε τν γκυμοσύνη τς λκμήνης θέλησε ν τ σκοτώσει. Τότε συνέβη τ προσδόκητο: ρωτομανς κα πατεώνας «θες» κατακεραύνωσε τν τυχ πατημένο σύζυγο. Μετ τ μοιχεία κολούθησε δικος φόνος! Ατ τν νόητη κα νήθικη μυθολογικ πίστη βρκαν ο νεοπαγανιστς ν τ συσχετίσουν μ τ Γέννηση το Χριστο!
Ο Μίθρας ανήκει στ μυθολογικ παράδοση τν ρανν κα νήκει στς λεγόμενες «λιακς θεότητες» (βλ. Ξενοφ. Κύρου Παίδ. 8, 3, 12. 24 8). λατρεία το ντάχτηκε στ ζωροαστρικ λατρεία. Γεννήθηκε (ποτίθεται) στς 25 Δεκεμβρίου π ναν βράχο, τν ποο περιμάζεψαν βοσκοί. ναδείχτηκε γαπημένος το ψιστου «Θεο» χούρα Μάζδα κα καταστάθηκε μεσάζων τν νθρώπων. Τ κακ στν κόσμο προξενοσε τ πρτο δημιούργημα το χούρα Μάζδα, γριος ταρος. Μίθρας τν φόνευσε κα κατέστη τσι σωτήρας τς νθρωπότητας. Θεωρονταν «θες» το φωτς κα το δικαίου. Μέσω τν μυστηρίων το ο νθρωποι κατακτοσαν τν μετ θάνατον ζω κα εδαιμονία. Ο πιστοί του τν νέμεναν ς μελλοντικ κριτ το κόσμου, που θ νταμείψει τος καλούς, τος δ κακος θ παραδώσει στν κακ «θε» ριμαν ν τος κμηδενίσει (βλ. W.R. Haliday, The pagan Background of early Christianity, Liverp. 1928, σέλ. 282).
μυστηριακ θρησκεία το Μίθρα ντως χει ρκετ στοιχεα, πο τν κάνουν ν ξεχωρίζει π λες τς ρχαες εδωλολατρικς θρησκεες. λανθάνων μονοθεϊσμός, θεώρηση το κακο στν κόσμο, ννοια το σωτήρα, τ πλεστα θικ στοιχεα κα σχατολογία του, τν καναν σως τν πι σχυρ ντίπαλό του Χριστιανισμο στ πρωτοχριστιανικ χρόνια. φότου λατρεία το Μίθρα εσήχθηκε π τν ατοκράτορα Αυρηλιανο (274 μ.Χ.) ς πίσημη θρησκεία στ Ρώμη κα ταυτίστηκε μ τ λατρεία το λιακο δίσκου ς ήττητος λιος (Sol Invictus), κα π τν Διοκλητιαν (307 μ.Χ.) κατέστη ατοκρατορικ λατρεία κα πίσημη λατρεία το ρωμαϊκο στρατο τ πράγματα πραν λλη τροπή. Στς 25 Δεκεμβρίου λάβαιναν χώρα σ λόκληρη τν ατοκρατορία μεγαλόπρεπες ορταστικς φιέστες, που παιρναν μέρος κα πολλο χριστιανοί. Γι' ατ κα κκλησία ναγκάστηκε ν ρίσει τν μέρα ατη ς ορτ τν Χριστουγέννων στ Ρώμη, πως προαναφέραμε, προκειμένου ν ποσπάσει π τν ργιαστικ μιθραϊκ λατρεία τος πιστούς Της. Και τ κατάφερε!
Παρ' λες τς ξωτερικς μοιότητες τν «Μιθρουγέννων» μ τ Χριστούγεννα, καθς κα κάποιων λλων στοιχείων το Μιθραϊσμο μ τ Χριστιανισμό, στν οσία πάρχει γεφύρωτο χάσμα μεταξύ τους. ποστηρίζουν ο νεοπαγανιστς τι ο χριστιανο ντέγραψαν τ θρησκεία το Μιθραϊσμο κα τν προσάρμοσαν στ Χριστιανισμό. Θέλουν ν ξεχνον μως τι Μιθραϊσμς ς θρησκεία κα διαίτερα τ λεγόμενα «μυστήρια το Μίθρα», π τ ποία ντλομε τ περ το Μίθρα δόγματά του, εναι μεταγενέστερός του Χριστιανισμο τουλάχιστον κατ διακόσια χρόνια (βλ. Β. ωαννίδη Μυστικισμς το π. Παύλου, θναι 1957, σ. 86)! Μιθραϊσμς συγκροτήθηκε κα συστηματοποιήθηκε ς θρησκεία τον 3ο μ. Χ. αώνα. Ο μεγάλοι ρευνητς J. Grill κα F. Cumont πέδειξαν πς χι μόνο δν πέδρασε Μιθραϊσμς στν Χριστιανισμό, λλ τ ντίθετο συνέβηκε: τ μιθραϊκ μυστήρια λαβαν βασικς χριστιανικς πιδράσεις (βλ. Π. Τρεμπέλα πολογητικα Μελέται, τόμ. Ε', σ. 101, θναι 1962).
κακοποίηση τς στορικς πιστήμης εναι τ κοιν γνώρισμα λων τν χθρν του Χριστιανισμο, μ προεξάρχοντες στς μέρες μας τος νεοπαγανιστές. πανούργα διαστρέβλωση τς στορικς λήθειας εναι τ σχυρότερο πλο τους. κμεταλλεύονται τν στορικ γνοια τς πλατις μάζας τν νθρώπων ρίχνουν τ συνθήματά τους κα πλανον τος δαες.
Ο κοπιαστικς προσπάθειες τν χθρν του Χριστο ν συκοφαντήσουν τ θεο πρόσωπό Του κα τν γία κκλησία Το χουν μηδαμιν ποτελέσματα διότι τ ψέμα κα πάτη χουν περιορισμένη δύναμη. ν προκειμένω πόπειρα τν νεοπαγανιστν ν μς πείσουν τι μεγάλη ορτ τν Χριστουγέννων εναι κλεμμένο δάνειο π τς ρχαες λληνικς κα ρανικς μυθολογικς παραδόσεις πέφτει στ κενό. Δν πείθει οτε τος διους πο διαδίδουν ατς τς νοησίες. Ο φυσιολατρικς ορτς το χειμερινο λιοστασίου, τς ποες νάμειξαν μ τς ρχαες παγανιστικς ορτς τν «λιακν θεοτήτων» ρακλ κα Μίθρα, δν εναι τίποτε περισσότερο π πανάρχαιες μαγικς τελετουργίες, τν ρχαίων μ σκοπ τ διάσωση το λιου π τν καθοδική του πορεία! Τ γεγονς ατ ποτρέπει τν προσέλκυση παδν στς νόητες τελετουργίες τους. Ο τηλεοπτικς κάμερες εναι ψευδς μάρτυρας ατς τς σκληρς γι τος παγανιστς πραγματικότητας.
ησος Χριστς δ μπορε ν χει τν παραμικρ σχέση μ κανέναν π τος παγανιστικος «θεούς». Πρώτιστα Χριστς εναι παρκτ στορικ πρόσωπο κα κενοι νύπαρκτα ντα, τερατώδεις νοητικς συλλήψεις εφάνταστων κα ν πολλος διεστραμμένων πνευματικ νθρώπων. ποιοτικ πίσης διαφορ μεταξύ του Χριστο κα λων τν παγανιστικν «θεοτήτων» εναι κυριολεκτικ χαώδης. Οδεμία σχέση πάρχει μεταξύ του πόλυτα γαθο, ναμάρτητου κα παθος ησο Χριστο κα τν θλιων, παθιασμένων, νήθικων κα γελοίων «θεοτήτων» τς ποικίλης εδωλολατρίας.
Σαρκωμένος Λόγος, ληθινς Θες μας «κ νυκτς ργων σκοτισμένης πλάνης λασμν μν (ποίησεν)» (κατ τν μνογράφο τν Χριστουγέννων). Φώτισε τς νήλιες κα ζοφώδεις, ξ' ατίας τς μαρτίας, καρδιές μας, διώχνοντας τν πλάνη κα τ σκοτοδίνη. Γι' ατ κα μες ο χριστιανο εμαστε ντως «λιολάτρες», μόνο πο λιος πο λατρεύουμε, δν εναι λικς κα ναίσθητος λιακς δίσκος το οράνιου στερεώματος, λλ ζωντανς λιος τς Δικαιοσύνης, Υἱὸς κα Λόγος το Θεο το ζντος, ποος, γι χάρη τς σωτηρίας μας, «σρξ γένετο κα σκήνωσεν ν μν» (ωάν. 1, 14). Ατ τ μέγα στορικ γεγονς ορτάζουμε λαμπρ τν γία ατη μέρα, πλημμυρισμένοι π ρρητη γαλλίαση, πως ρμόζει στν ποδοχ το Θείου Λυτρωτή μας!


Δημοσιεύτηκε στν ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΥΠΟ 26ης Δεκεμβρίου 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.