3 Ιαν 2011

Ποιά εἶναι τά ὅρια τῆς ἑλληνικῆς ὑφαλοκρηπίδας στό Αἰγαῖο

 Μια πόπειρα κατανόησης καί συνολικς προσέγγισης τν ζητημάτων πού φορον τήν ριοθέτηση τν θαλασσίων ζωνν τς λλάδας
Το Γεωργίου Σαββαϊδη*
Ο γραμμές ατές γράφονται σέ μία προσπάθεια πεξήγησης καί καλύτερης κατανόησης ρισμένων κανόνων το σχύοντος Δικαίου τς Θαλάσσης φενός καί τς νάγκης συνολικς προσέγγισης τν ζητημάτων πού φορον τήν ριοθέτηση τν θαλασσίων ζωνν τς λλάδος φετέρου. 
προσπέλαση τν ζητημάτων ατν δέν εναι εχερής διότι μπλέκονται νομικά, πολιτικά, στορικά, μυντικά καί οκονομικά ζητήματα διαφόρου προελεύσεως καί σημασίας πού παιτον μακρόχρονη γνώση, παρακολούθηση τν ξελίξεων καί συνολική κτίμηση καί προσέγγιση πρίν πό τήν νάληψη δράσεων καί πρωτοβουλιν.

ΠαρεμβάσειςΤο πολυσύνθετο καί πολυδιάστατο τν ζητημάτων ατν πεξηγε, σέ σημαντικό βαθμό, λλά χι πλήρως τήν ποσπασματική προσέγγισή τους πό...
πολιτικούς, καδημαϊκούς, διπλωματικούς καί δημοσιογραφικούς ταγούς κατά τά τελευταία σαράντα χρόνια τουλάχιστον. Δυστυχς μως παρεμβαίνουν πέραν τν γνωστικν λλείψεων καί τν γγενν δυσκολιν κατανόησης, καί λλοι σοβαρότεροι παράγοντες πολιτικο, δεολογικο, δεοληπτικο καί συνωμοσιολογικού, ρισμένες φορές, χαρακτρος πού κτρέπουν τήν νάγκη ρεμης, νηφάλιας καί συνεκτικς προσέγγισης τν πολύ σημαντικν ατν ζητημάτων.
Ο παρεμβάσεις ατές ποδίδουν προθέσεις νεπίτρεπτων συμβιβασμν, ποκαλύπτουν δθεν ναληφθεσες δεσμεύσεις πρός γείτονες καί τρίτους, μπλέκουν τόν χειρισμό ζητημάτων σωτερικς φύσεως καί πικαιρότητας μέ τόν χειρισμό πρωτοβουλιν καί διμερν διαπραγματεύσεων τς χώρας, μέ προφαν ζημιογόνα ποτελέσματα στή διεξαγωγή τν τελευταίων κ. τ. λ. Κοινή πωδός καί σύνηθες βασάνιστο συμπέρασμα τν προαναφερθέντων εναι τι χώρα στερεται πολιτικς καί διπλωματικς σοβαρότητος στήν ντιμετώπιση τν ζητημάτων ατν, τι ο χοντες τήν εθύνη τν χειρισμν κινονται συχνά μεταξύ νεπάρκειας, ρασιτεχνισμο καί θνικς μειοδοσίας καί τι νόψει λων ατν τν (διαχρονικν) νεπαρκειν, δυσλειτουργιν καί λλείψεων σταθερν πατριωτικν ντιβάρων, εναι προτιμότερο ν χι ναγκαο τά σχετικά ζητήματα νά παραμένουν νέγγιχτα ρρύθμιστα.
Ο ντιλήψεις ατές, πού κατά καιρούς κφράζονται πό διάφορες πλευρές, πιβάλλουν νομίζω μία συνοπτική, λόγω χώρου, λλά πιχειρηματολογημένη νασκευή:
Πρτον. λλάς χει θέσει κατά τά τελευταία χρόνια ς βασικό στρατηγικό στόχο τήν ριοθέτηση τν θαλασσίων ζωνν της μέ λα τά γειτονικά της κράτη μέ βάση τά δικαιώματα πού πορρέουν πό τό σχον Δίκαιό της Θαλάσσης. άν σκεφθε κανείς πόσους γνες καί θυσίες πήτησε γιά τό θνος μας διαδοχικός καθορισμός τν χερσαίων συνόρων της χώρας πό τό 1830 καί ντεθεν, μπορε σχετικά εκολα νά ντιληφθε τή σημασία καί τό ερος το γχειρήματος μέσω τς διπλωματίας καί τς διαπραγμάτευσης.
Δεύτερον. Λέγοντας θαλάσσιες ζνες ννοομε, κατά τό Διεθνές Δίκαιο, τέσσερις διαφορετικές θαλάσσιες περιοχές ο ποες φίστανται σήμερα γύρω πό τήν δαφική πικράτεια τς χώρας δέν φίστανται λλά μπορον νά γκαθιδρυθον στό μέλλον πό τίς προϋποθέσεις καί τά ρια πού καθορίζει τό σχον Δίκαιό της Θαλάσσης. Ο ζνες ατές εναι τά χωρικά δατα, συνορεύουσα ζώνη, φαλοκρηπίδα καί ποκλειστική οκονομική ζώνη. ντός τν ζωνν ατν σχύουν διαφορετικά νομικά καθεσττα ξικνούμενα πό τήν πλήρη σκηση κυριαρχίας μέχρι τήν σκηση ρισμένων διοικητικν ρμοδιοτήτων.
Τρίτον. Τό σχον Δίκαιό της Θαλάσσης παρέχει κατ’ ρχήν τουλάχιστον σότητα νομικν δικαιωμάτων σέ λα τά τμήματα νός κράτους ετε ατά εναι πειρωτικά ετε νησιωτικά. Εσάγει μως μία ξαίρεση στήν ναγνώριση ατν τν δικαιωμάτων, καθόσον φορ στήν φαλοκρηπίδα καί τήν ποκλειστική οκονομική ζώνη, προκειμένου περί βράχων πού εναι κατοίκητοι δέν μπορον νά συντηρήσουν μορφή οκονομικς ζως. Στίς εδικές ατές περιπτώσεις τούς ναγνωρίζει μόνο χωρικά δατα καί συνορεύουσα ζώνη.
Τέταρτον. Τό σχον Δίκαιο καθορίζει γιά κάθε μία πό τίς προαναφερθεσες ζνες διαφορετικά μέγιστα ρια. Τά κράτη χουν τή δυνατότητα νά ρίσουν τό maximum το προβλεπόμενου ρίου καί λιγοτερο. Προκειμένου περί χωρικν δάτων καί φόσον ρίζεται τό maximum σέ περιοχές στενν διεθνος ναυσιπλοΐας, τό παράκτιο κράτος ποχρεοται στήν φαρμογή ρισμένων συγκεκριμένων διατάξεων το Δικαίου τς Θαλάσσης, πού σκοπόν χουν τήν ξασφάλιση τς λευθερίας διεθνος ναυσιπλοΐας καί εροπλοΐας.
Πέμπτον. Τά σότιμα δικαιώματα πού ναγνωρίζονται, πως προαναφέρθηκε, στά κράτη ναφορικά μέ τά πειρωτικά καί νησιωτικά δάφη τους, πόκεινται στή διαδικασία τς ριοθέτησης φόσον ο ντίστοιχες θαλάσσιες ζνες τούς πικαλύπτονται.
Πρόκειται περί τς διαδικασίας κείνης ποία ποτελε τό ναγκαο συμπλήρωμα τς ναγνωρίσεως λων τν δικαιωμάτων τν δαφν πως προεξετέθησαν. διαδικασία τς ριοθέτησης συνιστ θεωρητικά νομική καί τεχνική μεθοδολογία. Τέτοιος μως περιοριστικός χαρακτηρισμός εναι πλς πατηλός ψευδεπίγραφος. Καί τοτο γιά δύο λόγους: Κατά πρτον διότι τό σχον Δίκαιό της Θαλάσσης διαφοροποιε τή διαδικασία τς ριοθέτησης κάστης θαλασσίας ζώνης καί κατά δεύτερον πειδή φρασεολογία πού χρησιμοποιεται εναι θελημένα όριστη καί παραπέμπει ρητά στή μέση γραμμή σης ποστάσεως μόνο στήν περίπτωση τς χωρικς θαλάσσης πού ριοθετεται, ν στίς πολύ σημαντικές περιπτώσεις τς φαλοκρηπίδος καί τς ποκλειστικς οκονομικς ζώνης, θελημένα καί πάλι όριστα καί γενικόλογα, παραπέμπει στό Διεθνές Δίκαιο καί στήν νάγκη πιτεύξεως νός δίκαιου ποτελέσματος, ς προϊόντος της συγκεκριμένης ριοθέτησης.
κτον. Τίς προαναφερθεσες καί θελημένα όριστες καί γενικόλογες ατές διατυπώσεις λθε νά ρμηνεύσει μέ σειρά ποφάσεών του πό τό 1969 καί φεξς τό Διεθνές Δικαστήριο τς Χάγης. Ο ποφάσεις ατές συνιστον κυμαινόμενη διεθν νομολογία, μέ εσαγωγή διαφόρων κριτηρίων, τά ποία ποτίθεται τι φορον στήν συγκεκριμένη πόθεση πού γεται νώπιόν του ΔΔΧ. Παρά τατα δημιουργον σπουδαα νομικά προηγούμενα, τά ποα ο διάδικοι προσπαθον μέ κάθε τρόπο νά κμεταλλευθον, νά ρμηνεύσουν καί νά παρερμηνεύσουν κατά τά συμφέροντά τους ετε στό στάδιο τν διαπραγματεύσεων ετε στό στάδιο τς δικαστικς παραπομπς φόσον φθάσουν μέχρις κε.
βδομον. Τά προεκτεθέντα πού ναφέρονται τόσο στήν ναγνώριση δικαιωμάτων τν παρακτίων κρατν πί τν θαλασσίων ζωνν, σο καί στήν ριοθέτηση τν δικαιωμάτων ατν, εναι νδεικτικά τι ατοματισμοί στήν ναγνώριση δικαιωμάτων σφαλες προβλέψεις γιά τήν κβαση δικαστικν παραπομπν μέ βάση χι μόνο τό θελημένα σαφές Δίκαιό της Θαλάσσης, λλά καί τήν ξελισσόμενη διεθν νομολογία εναι στάθμητοι ν πολλος παράγοντες καί δέν θά πρέπει νά θεωρονται δεδομένοι.
γδοον. παραπομπή σέ διεθν δικαστική πίλυση, πέραν τν βεβαιοτήτων κβάσεως πού παρουσιάζει, παιτε καί σύνταξη συνυποσχετικο (πού ποτελε εδική διεθν συμφωνία καί χρειάζεται κύρωση πό τά κοινοβούλια τν νδιαφερομένων). πί πλέον, συνιστ χρονοβόρο καί δαπανηρή διαδικασία, φήνει νοιχτό τό νδεχόμενο παρεμβάσεως τρίτων χωρν κατά τό στάδιο τς κδικάσεως πρός προστασία τν πραγματικν εκαζομένων συμφερόντων τους καί, τέλος, δέν ποκλείει ξ ρισμο διαφωνίες περί τήν φαρμογήν τς κδοθησομένης ποφάσεως δίως άν πάρξει κακοπιστία τν διαδίκων.
Τά δεδομένα ατά δηγον ρισμένους διεθνολόγους νά προτιμον μία συμβιβαστική διμερ συμφωνία ριοθέτησης πό μία διαίτερα ενοϊκή γιά τόν να τν διαδίκων δικαστική πόφαση, ποία νδεχομένως θά μφισβητηθε στήν πράξη.
νατον. λοι ο νωτέρω παράγοντες μού λαμβανόμενοι καί συνεκτιμώμενοι δηγον στό συμπέρασμα τι χώρα μας ρθς νέλαβε προσπάθεια πρό μερικν τν νά ρίσει, μέσω διαπραγματεύσεων μέ τίς μορες χρες, τίς θαλάσσιες ζνες τίς ποες δικαιοται βάσει το Διεθνος Δικαίου.
Ο χειριζόμενοι τά ζητήματα ατά, ν νόματι πάντοτε τν Κυβερνήσεων τς χώρας μας, δέν εναι ρασιτέχνες αθεροβάμονες μή ντιλαμβανόμενοι τίς δυσκολίες τούς κινδύνους πού κρύβουν πάντοτε ο διαπραγματεύσεις ατές.

ΔιαλογοςΟμως θά πρέπει νά πογραμμισθε κατά τόν πλέον κατηγορηματικό τρόπο, τι διαπραγμάτευση ριοθέτησης θαλασσίων ζωνν κατά τό Διεθνές Δίκαιο δέν σημαίνει ποδοχή παραδοχή διεκδικήσεων, διαστρεβλωμένων δικαιωμάτων, πιδιώξεων μεθοδεύσεων τς ποιασδήποτε λλης πλευρς. Διάλογος μέ ποντες, κωφούς ποστηρικτές, κατ’ νομα μόνον τς καλς γειτονίας δέν γίνεται νά πάρξει. Διαπραγμάτευση ξάλλου παρομοίων θεμάτων πό τό κράτος μεγαφώνων καί προβολέων πουθενά στόν κόσμο δέν διεξάγεται καί ν τυχόν πιχειρηθε θά εναι ξ ρισμο διέξοδος. παιτεται λοιπόν νότητα σκοπο, σοβαρότητα, πρωτοβουλία, βαθιά γνώση το ντικειμένου σέ λες τίς πολύπλευρες πτυχές του καί, τέλος, καί πρό παντός σχυρή πολιτική βούληση.
* κ. Γεώργιος Σαββαΐδης εναι Πρέσβης, Συντονιστής Πολιτικοστρατιωτικν καί πιχειρησιακν ποθέσεων ΥΠΕΞ, πρώην Γέν. Γραμματεύς το ΥΠΕΞ καί πικεφαλς τς Διαπραγματευτικς μάδος τς χώρας μας μέ τίς μορες χρες γιά τήν ριοθέτηση τν Θαλασσίων Ζωνν.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.