15 Δεκ 2010

Ἔχουν ὅλες οἱ θρησκεῖες τὸν ἴδιο Θεό;

 
π. Δανιλ Σισόγεφ
ΕΧΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΘΕΟ;
********
Μικρ εσαγωγ π τν στοσελίδα μας
Τ τί διδάσκει κάποιος γι τς λλες θρησκεες θεωρεται ν πολλος σν να θικ δίλλημα π τ ποο θ φανε ἐὰν Χριστιανισμς κηρύττει τν γάπη διακρίνεται π μισαλλοδοξία.
Τ κείμενο πο κολουθε φαίνεται ρκετ αστηρ κα πόλυτο. Φυσικ κανες δν θ μποροσε ν ποστηρίξει πς ο θέσεις το μιλητ εναι ντιευαγγελικς νορθόδοξες, μως πωσδήποτε θ βρεθον πολλο πο θ ποστηρίξουν πς ν κα λα ατ εναι ληθιν τουλάχιστον θ πρεπε ν λεχθον μ περισσότερη «προσοχή», «διάκριση» «λεπτότητα», σως κα κάποιοι ν θεωρον πς θ πρεπε ν ποσιωπηθον ντελς.
Δν θ ξετάσουμε ν τέλει ποι γνώμη π τς προαναφερθεσες εναι ρθή, μως θ παραθέσουμε ναν προβληματισμό μας. π. Daniil Sysoev- κφωνήσας τν παρακάτω μιλία- πηύθυνε πολλς φορς ατ τ λόγια κα λλα παρόμοια, χι σ κάποια μάδα «φανατικν» «στενόμυαλων» ρθοδόξων λλ σ πυκν κροατήρια λλοθρήσκων. Τ ποτέλεσμα ταν διπλό. ρχικς ν προσελκύσει ρκετος λλοθρήσκους κα ν τος βαπτίσει ρθοδόξους (πογραμμίζουμε, παρ τν «αστηρ» πλν ληθ γλώσσα του) κα ν τέλει ν ξιωθε ν πογράψει τν γνήσια ν Χριστ μαρτυρία του μ τ αμα του, πως κα ο παλαιότεροι μολογητς τς... ρθοδόξου Πίστεώς μας.
********

«Μ γιατί εστε τόσο στενόμυαλοι φανατικοί; Γιατί πιστεύετε τι δν πάρχει σωτηρία μακρι π τν ρθόδοξη κκλησία; φο λοι πιστεύουν στν διο Θε – μουσουλμάνοι, χριστιανοί, ουδαοι κα βουδιστές. διαφορ γκειται μόνο στ διαφορετικ τελετουργικά. Γιατί θ πρέπει κανες ν πιμένει στν δική του μοναδικότητα; Πιστεύετε πραγματικ τι δημιουργς δν δέχεται κοντ το τος λλόθρησκους; Κι μως, δν τν νοιάζει ποις πιστεύει πο. Τ βασικ εναι ν εναι καλς νθρωπος!» 
-Τέτοια λόγια χουν κούσει λοι ο Χριστιανο περισσότερες π κατ φορές. Κα συχν προέρχονται π κείνους, πο πρόσεκτοι ερες γι γνωστους λόγους, τος πέτρεψαν ν μετέχουν στ Θεία Κοινωνία. Κα βέβαια, πς μπορε κανες ν τ ρνηθε τι πάρχει μόνο νας Θεός; φο κόμα κα πόστολος Παλος λεγε: «…οδες Θες τερος ε μ ες.»  (1) (Πρς Κόρ. ’ 8,4.) Θες εναι μόνος Κύριος τν πάντων, Ατς κα μόνο εναι Θες τόσο τν ουδαίων σο κα τν θνικν [ ουδαίων Θες μόνον; οχ δ κα θνν; να κα θνν](Πρς Ρώμ. 3,29). κοιν λογικ λέει, τι δν γίνεται ν πάρχουν συγχρόνως δύο Θεο πανταχο παρόντες – δν θ πρχε χρος κα γι τος δύο κα νας θ περιόριζε τν λλο.  ν μως εναι προφανς λήθεια μοναδικότητα το Θεο, σ καμία περίπτωση ατ δν σημαίνει τι λοι γνωρίζουν περ ατο του Θεο κα Τν λατρεύουν πως πρέπει. διατύπωση κα μόνο, μως, τι «λοι πιστεύουν σ ναν Θε» δν εναι σωστή, γι τ λόγο τι πάρχουν πολλο θεϊστς στν κόσμο – ετε κομμουνιστές, ετε βουδιστς ετε κόμα κα παδο το Σαμανισμο. λοι ατο δν πιστεύουν σ κανένα Θεό. ν πρέπει μως ν μιλήσουμε γι τος λλους, τότε π τν παραδοχ τς πραγματικότητας τς πάρξεως το Θεο δν συνεπάγεται σ καμία περίπτωση, τι ο νθρωποι τν λατρεύουν.     

Τ κόλουθο παράδειγμα βοηθάει ν τ ντιληφθομε ατό: πολλο γνωρίζουν τν πρόεδρο τς Ρωσίας, λλ συνεπάγεται ατόματα τι λοι κενοι πο τν ξέρουν, το εναι πιστο κα καταλαβαίνουν τς πράξεις του; τσι κριβς γνωρίζουν πολλ δισεκατομμύρια νθρώπων γι τν παρξη το Θεο. λλ μία μεγάλη πλειοψηφία τν ντιλαμβάνεται σν μία πολ μακριν κα κατανόητη δύναμη. Γι παράδειγμα στ σλμ παγορεύεται ν πες τι Θες εναι νθρωπος ( ν ζωγραφίσεις τν λλχ σν πρόσωπο). Εναι περισσότερο κάτι πο παρέχει τ Νόμο, τιμωρε κα πιβραβεύει κατ τ θέλησή του.  Τ διο κα τ ϊν Σφ τς ουδαϊκς Καμπάλα: δν ναγνωρίζεται κα δν ναγνωρίζει τίποτα (2). Εναι κάπως σν τν Θέμιδα (3) τν λλήνων, σν ναν Θε πο φανερώθηκε π μόνος του στ Βίβλο. Εναι σν τ φς τς πολ πομακρυσμένης φωτις, πο δν μπορε ν ζεστάνει καμι ψυχή.

Κα ατ ννοια εναι στν πραγματικότητα πανανθρώπινη. Δν εναι τυχαο πο ?μολογία πίστεως? νς μικροαστο εναι: «Λοιπόν, πάρχει κάτι. λλ τί, ατ δν τ ξέρω». Μ ατ τ ?κάτι? συνήθως συνδέεται ννοια τς δικαιοσύνης. Γι’ ατ σ κάθε δικία λέμε: «ν πρχε Θεός, θ τ πέτρεπε κάτι τέτοιο;». Μπορε μως ν χαρακτηρίσει κανες μία τέτοια μολογία λογική; Φανταστετε τι σς προτείνει κάποιος ν παντρευτετε μία γυναίκα γι τν ποία δν ξέρετε τίποτα. Κα ταν ρωτήσετε «Ποι εναι;», ν σς παντήσουν: «Εναι δίκαιη κα δν τν γνωρίζει κανείς». Μπορε ν θεωρηθε ρκετ μία τέτοια πάντηση;   

Κι μως πλειοψηφία τν νθρώπων ξέρει γι τν Θε πολ λιγότερα π’ τι νας ργοδότης γι τν καινούριο ργαζόμενο πο προσλαμβάνει. Κα τότε σκέφτεται κανείς– γι τος δικούς του λόγους καθένας– τι ατ μφανς γνοια ρκε γι ν σωθε; πιπλέον ατ γνοια δν χει ν κάνει καθόλου μ τ τι ο νθρωποι δν χουν τ δυνατότητα ν μάθουν γι τ Θεό, λλ ντίθετα μ τ τι δν τ πιθυμον.

Ατ συμβαίνει κριβς πως κα στ Εαγγέλιο προηγουμένως. Ο νθρωποι προτιμον, ντ ν πνε στ δεπνο το Θεο, ν χασομερον στος κήπους τους κα ν σχολονται μ τ οκογενειακ τ κοινωνικ ζητήματα. Εναι πραγματικ τόσο φελες στν πίστη τους στε ν  πιστεύουν τι Θες παίρνει μαζί Του ατος πο δν Τν γάπησαν κα Τν σεβόντουσαν λάχιστα; «Σίγουρα δν εναι  μικρότερη εροσυλία τ ν μ γνωρίζεις τν Πατέρα κα Κύριο τν πάντων, π’ τι ν τν προσβάλλεις», λεγε Μ. Μινούκιος Φήλιξ.  

Μόνο στν ρθόδοξο Χριστιανισμ νθρωπος πλησιάζει τόσο πολ τ Θεϊκ ζωή, πο βλέπει τ μυστηριώδη φλόγα τς τριαδικς γάπης.   
ναρωτιέται μως συχν κανείς: «Μ δν πάρχουν τίμιοι νθρωποι σ λλες θρησκεες; Εναι λήθεια τι κα ατο θ πεθάνουν;».

Σ’ ατ τν περίπτωση μς ρέσει ν ξεχνμε τι   λανθασμένη γνώση γι τν Θε εναι χειρότερη π τν γνοια. Διότι ατς πο γνοε μπορε ν συνειδητοποιήσει τν δυσμένειά του κα ν βαπτισθε στ μυστήριο το Θεο. Ατς μως πο πιστεύει στ ψέμα του δν θέλει ν ψάξει, πιστεύει τι τ χει δη λα.

Τ διο συμβαίνει κα στ καθημεριν ζωή. κενος νθρωπος, πο δν χει χάρτη, χει περισσότερες πιθανότητες ν φτάσει στν προορισμό του, π κενον πο χει ναν λανθασμένο χάρτη. νας μελς γιατρός, πο πλ δν κάνει καλ τ δουλειά του, εναι προτιμότερος π ναν πραγματικ τσαρλατάνο. Στ δεύτερη περίπτωση ρρωστος δν χει καμι λπίδα. Τ διο κριβς συμβαίνει κα μ τν πίστη στ Θεό. πεπεισμένος λλόθρησκος δν εναι σ θέση ν δε τ φς, χωρς τν μεση πέμβαση το Θεο. τσι λέει Κύριος: «Γνωρίζω τ ργα σου, τι οτε κρύος εσαι οτε ζεστός.  Μακάρι ν σουν κρύος ζεστός! πειδ μως εσαι χλιαρς κα οτε ζεστς οτε κρύος, θ σ φτύσω π τ στόμα μου. Κα σ λές: Εμαι πλούσιος κα τ χω λα κα δν χρειάζομαι τίποτα! Κα δν ξέρεις, τι εσαι λεεινς κα ξιολύπητος, φτωχός, τυφλς κα γυμνός. Σ συμβουλεύω ν γοράσεις π μένα χρυσάφι καθαρισμένο στ φωτι γι ν πλουτίσεις, καθς κα ροχα λευκ γι ν ντυθες κα ν μ φανερωθε ντροπ τς γύμνιας σου, κι πίσης κολλύριο γι ν’ λείψεις τ μάτια σου, στε ν βλέπεις» [οδα σου τ ργα, τι οτε ψυχρς ε οτε ζεστός· φελον ψυχρς ς ζεστός, οτως τι χλιαρς ε, κα οτε ζεστς οτε ψυχρός, μέλλω σ μέσαι κ το στόματός μου. τι λέγεις τι πλούσιος εμ κα πεπλούτηκα κα οδενς χρείαν χω, - κα οκ οδας τι σ ταλαίπωρος κα λεεινς κα πτωχς κα τυφλς κα γυμνός, -συμβουλεύω σο γορσαι πρ΄ μο χρυσίον πεπυρωμένον κ πυρς να πλουτήσης, κα μάτια λευκ να περιβάλη κα μ φανερωθ ασχύνη τς γυμνότητός σου, κα κολλύριον να γχρίση τος φθαλμούς σου να βλέπης.] (ποκάλ. 3, 15-18).

κριβς ατ συμβαίνει κα μ τς λανθασμένες θρησκεες. σο πι πολ εναι βουτηγμένος νθρωπος σ μία λάθος παράδοση τόσο πι δύσκολο εναι ν ξεφύγει π ατή. πράξη τς εραποστολς ποδεικνύει τι κενοι πο στρέφονται πι συχν στ Θε εναι σοι, π τ μία μεριά, δν χουν χάσει κόμα τ ασθημα τς λήθειας καί, π τν λλη, χουν πομακρυνθε π τ λανθασμένη πίστη τους. Μάλιστα τ Εαγγέλιο δν τ δέχθηκαν ο γραμματες κα ο Φαρισαοι, λλ ο πλο ψαράδες. Γι’ ατ δν συστήνεται ν πιδοκιμάζουμε τν θρησκευτικ ζλο τν ουδαίων τν μουσουλμάνων, λλ ν προβάλλουμε λη τν νοησία τς πλάνης τους, πως τ καναν ο γιοι. Εναι λάθος πράξη ν τος εχόμαστε στς γιορτές τους κα μ ατ τν τρόπο ν ποστηρίζουμε περισσότερο τν μαρτωλή τους πιμονή.

Σ να βιβλιαράκι δωσε κάποιος να παράδειγμα κατ τ ποο νας Τάταρος πηύθυνε σ ναν ερέα τν ρώτηση: «Τί πρέπει ν κάνω ταν ο δερφοί μου μ πιέζουν ν πάω στ τζαμί;». Τί θ πρεπε ν παντήσει νας σωστς ερέας σ μία τέτοια περίπτωση; Φυσικά, «γκατάλειψε τ σλμ βαπτίσου κα πήγαινε στ μοναστήρι, ἐὰν θέλεις πι γρήγορα ν εχαριστήσεις τν Κύριο». λλ ατς ερέας πάντησε: «Πήγαινε στ τζαμ δύο φορς τν βδομάδα κα πάκουσε στν μάμη». συγγραφέας το βιβλίου κρίνει ατ τ συμβουλ σχεδν ς ρωισμ (χι τυχαία μάμης πιδοκίμασε ατν τν ψευδοβοσκό), στν πραγματικότητα μως εναι πλς κα μόνο τιμία. Λόγω το κακς ννοούμενου νθρωπισμο ριξε ερέας τν καημένο τν νθρωπο σ μία πι μεγάλη πλάνη κα τν καταδίκασε σ αώνια πτώση. Πς εναι δυνατν ν μ γνώριζε, τι «ποιος πιστεύει στν Υό, ατς χει τν αώνια ζωή. ποιος δν πιστεύει στν Υό, ατς δν θ δε τν ζωή, λλ θ πέσει πάνω του ργ το Θεο»; [ πιστεύων ες τν υἱὸν χει ζων αώνιον· δ πειθν τ υἱῶ οκ ψεται ζωήν, λλ΄ ργ το Θεο μένει π΄ ατόν.] (ωάν. 3, 36).  Σ’ ατ τ σημεο ξίζει ν σχοληθομε μ τ ρώτημα, ν μπορε κανες ν σχυρίζεται τι μπορε νθρωπος ν εναι καλός, νεξαρτήτως πίστεως. Κα τί σημαίνει τελικ «ν εναι καλός»;

Ποι εναι τ κριτήρια τς συνείδησης; νας λκοολικς θεωρε ναν μοιό του καλ νθρωπο, ν γυναίκα το χει ντίθετη ποψη. Λένε ο νθρωποι τι, «εναι καλς κενος ποος δν κάνει τίποτα κακ στν διπλανό του» λλ ατ δν εναι ρισμός. Σ’ ατν τν περίπτωση δν διαπιστώνουμε τί εναι "καλ" κα τί "κακό". Σύμφωνα μ τν μέθυσο εναι κακς κενος ποος δν το δίνει ν πιε, λλ ο διπλανοί του σκέφτονται διαφορετικά. Ποι εναι λοιπν λήθεια; π τν λλη πλευρ νας συνηθισμένος κορμς δέντρου δν κάνει σ κανέναν κακό, εναι μως γι’ ατν τν λόγο να παράδειγμα ρετς;

πίσης συνείδηση συχν λέει ψέματα, κα πάρα πολ τν "βοηθάει" σ’ ατ μία λάθος θρησκεία. Κύριός μας ησος Χριστς προφήτεψε: «ρχεται μάλιστα ρα πο ποιος σς σκοτώσει, θ νομίσει πς προσφέρει πηρεσία στ Θεό. Κα θ τ κάνουν ατά, γιατί δ γνώρισαν τν Πατέρα οτε μένα» [λλ΄ ρχεται ρα να πς ποκτείνας μς δόξη λατρείαν προσφέρειν τ Θε. Κα τατα ποιήσουσιν, τι οκ γνωσαν τν πατέρα οδ μέ.] ( ωάν. 16, 2-3). Κα ο Χριστιανο εδαν πολλ νάλογα παραδείγματα π τς παρχς το Χριστιανισμο.
Γνωρίζουμε τι νάμεσα σ’ κείνους πο δν πιστεύουν στν Πατέρα κα στν Υἱὸ- πως ο ουδαοι κα ο Μουσουλμάνοι- πάρχουν νθρωποι ο ποοι σκοτώνουν τος Χριστιανος χοντας τν ντύπωση πς τσι κπληρώνουν τ θρησκευτικό τους καθκον. Ατ ξεκίνησε τν ποχ το γίου Στεφάνου (4) κα συνεχίζεται μέχρι τς μέρες μας.  Τ παράδειγμα το ρχιερέα νατολίου κα το στρατιώτη Εγενίου Ροντιόνωφ ο ποοι δολοφονήθηκαν πρν λίγο καιρ στν Τσετσενία, δείχνει τι διος λόγος (ρνηση τς γίας Τριάδας) δηγε στ διο ποτέλεσμα. Γι’ ατ τ λόγο μόνο συνείδηση κα θρησκεία δν εναι κριτήρια το καλο κα το κακο.     

Ποι εναι μως τ σωστ κριτήριο γι τ καλ κα τ κακό; πάντηση εναι προφανής: Καλ εναι ατ τ ποο Δημιουργς θεωρε καλό. τσι, πως ο δηγίες χρήσεως γι μία συσκευ εναι ο πι ξιόπιστες, φο γράφτηκαν π τν κατασκευαστή της. Γι τος Χριστιανος εναι κόμα πι προφανές, διότι γνωρίζουμε τι ο ρετς εναι πειρα χαρακτηριστικά του Θεο. τσι τιδήποτε δν ναντιώνεται στ θέληση το Θεο εναι καλό, κα τιδήποτε ναντιώνεται σ’ ατν εναι κακό. λλ τώρα πιστρέφουμε στν ρώτηση, «ο τίμιοι νθρωποι λλων θρησκειν μπορον ν σωθον;». Πς μπορε κανες ν ρίσει, ἐὰν μία τίμια συμπεριφορ εναι καλ κα μία λλη χι; ρχόμαστε πάλι πίσω στν ρώτηση, ἐὰν πάρχουν πραγματικ κριτήρια το καλο κα το κακο, διότι τιμιότητα κα τιμία εναι ντελς ποκειμενικ πράγματα.

Ἐὰν συμφωνομε, τι τ καλ εναι κπλήρωση το θελήματος το Θεο κα τ κακ μ κπλήρωσή του, τότε χουμε τν πάντηση στ χέρι μας. παραμον το νθρώπου στ θρησκευτικ παράδοση, ποία δν δημιουργήθηκε π τ Θε τν διο, εναι μαρτία. π τν πρώτη κ τν δέκα ντολν, πο δόθηκαν στν Μωυσ, συμπεραίνουμε τι Κύριος ποκηρύσσει τς λλες θρησκευτικς διδασκαλίες: «γ εμαι Κύριος, Θεός σου, ατς πο σ λευθέρωσε π τ γ τς Αγύπτου, π τ γ τς δουλείας. Δν θ πρέπει ν χεις λλους Θεος κτς π μένα» (2. Μωυσς 20,2-3) [γ εμι Κύριος Θεός σου, στις ξήγαγον σ κ γς Αγύπτου, ξ οκου δουλείας. οκ σονται σο θεο τεροι πλν μο. ] (ξοδος 20, 2-3)
Γι’ ατ θ πρέπει λοι ο νθρωποι πο πιστεύουν τι τ κριτήριο γι τ καλ κα τ κακ εναι δεκάλογος, ν ναλογιστον, τι κανένας θεϊστς λλόθρησκος δν θ ξεφύγει π τν "ργ το Θεο." Κα Κύριός μας ησος Χριστς πάντησε στν ρώτηση: «Τί πρέπει ν κάνουμε, γι ν κάνουμε τ ργα το Θεο;», τι «ατ εναι τ ργο το Θεο, ν πιστεύετε σ’ κενον πο στειλε Ατς» [τί ποιμεν να ργαζώμεθα τ ργα το Θεο; πεκρίθη ησος κα επεν ατος· τοτο στ τ ργον το Θεο, να πιστεύσητε ες ν πέστειλεν κενος.] (ων . 6, 28-29).

διος Χριστς μς κάλεσε ν μετανοήσουμε κα ν πιστέψουμε στ Εαγγέλιο (δς κατ Μρκ 1, 15)[ κα λέγων τι πεπλήρωται καιρς κα γγικεν βασιλεία το Θεο· μετανοετε κα πιστεύετε ν τ εαγγελίω], κα ποιος παραμένει μετανόητος (παρ’ λο πο το χει ποκαλυφθε λήθεια), εναι δική του πιλογή, πο θ ποκοπε ς καρπο δένδρο (δς κατ Λοκ 3, 9)[ δη δ κα ξίνη πρς τν ρίζαν τν δένδρων κεται· πν ον δένδρον μ ποιον καρπν καλν κκόπτεται κα ες πρ βάλλεται].  Κύριος κάλεσε λα τ θνη ν βαπτιστον στ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος [πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τ θνη, βαπτίζοντες ατος ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος,] (κατ Μάτθ. 28, 19) κα «ν δ γεννηθε κανες π τ νερ κα π τ Πνεμα, δν μπορε ν μπε στ βασιλεία το Θεο» [ἐὰν μ τς γεννηθ ξ δατος κα Πνεύματος, ο δύναται εσελθεν ες τν βασιλείαν το Θεο.] (κατ ωάν. 3, 5). Λυτρωτς διος, κα χι ο "φανατικο" ρθόδοξοι, βεβαίωσε: «ποιος πιστέψει κα βαφτιστε θ σωθε, ποιος πιστήσει θ καταδικαστε» [ πιστεύσας κα βαπτισθες σωθήσεται, δ πιστήσας κατακριθήσεται.] (κατ Μάρκ. 16, 16)

Κύριος τν πάντων επε: «Σς βεβαιώνω, πς ν δ φτε τ σάρκα το υο το νθρώπου κα δν πιετε τ αμα Του, δν χετε ζω μέσα σς» [ἐὰν μ φάγητε τν σάρκα το υο το νθρώπου κα πίητε ατο τ αμα, οκ χετε ζων ν αυτος.] (κατ ωάν. 6, 53). Σ’ μς πάρχει ντύπωση τι σώζεται κανες μόνο μέσα π μία βέβαιη καλ κατάσταση χωρς τν Θεία Κοινωνία.

Θέλουν ν μς παντήσουν ο ντιφρονοντες, ποιν πρέπει ν πιστέψουμε – τος νθρώπους τ Θεό; Χριστς λέει τ να κα ο νθρωπιστς τ λλο. Υἱὸς το Θεο λέει, τι ο ουδαοι κα ο Μουσουλμάνοι, ο Βουδιστς κα ατο πο πιστεύουν στ Θεωρία τς ξέλιξης, ο ποοι παρνήθηκαν τν Υἱὸ το Θεο, θ ποστον τν ργή Του κα ο φιλελεύθεροί μας πιστεύουν τι λοι θ σωθον. Γιατί πρέπει ν τος πιστέψουμε; Μήπως ταν σύμβουλοι το Θεο κα μπορον ν διορθώνουν τν Δημιουργό; Ατ εναι πι ξεδιάντροπη πανάσταση τν θνητν λιθίων ναντίον τς θάνατης Σοφίας το Θεο! Ατο εναι ο μοντέρνοι ψευδοπροφτες, γι τος ποίους τοιμάζεται τιμωρία το Θεο. χι, κόμα κα ν πολλο πιστεύουν στν παρξη το Θεο, θ σωθον μόνο κενοι, πο γνωρίζουν τ Θεό, κουμπνε πάνω Του, Το εναι πιστοί, Τν γαπον. Μ δύο λόγια, γι ν σωθε κάποιος, εναι παραίτητο κα νθρωπος ν γνωρίσει τ Θε κα Θες ν ναγνωρίσει τος νθρώπους, πως εναι γραμμένο: «Γνωρίζει Κύριος τους δικούς Του»[ γνω Κύριος τους ντας ατο], κι πίσης: «Ν στέκεται μακρι π τν δικία καθένας πο μολογε τ νομα το Κυρίου» [κα ποστήτω π δικίας πς νομάζων τ νομα Κυρίου.](Τιμόθεος Β 2, 19). Κα Θες γνωρίζει σν δικούς του μόνο κείνους στος ποίους βλέπει τν Υἱὸ Τον ποο νδύονται μ τ Βάπτιση κα τν Κοινωνία) κα κείνους πο φέρουν τν ελογία το Πνεύματός Του.

ποσημειώσεις
1.    λόκληρη φράση: «Σχετικά, λοιπόν, μ τ κρέας τν ζώων πο θυσιάζονται στ εδωλα, μες τ ξέρουμε πς γι μς δν πάρχει κανένα εδωλο στν κόσμο κα τι δν πάρχει κανένας λλος θες παρ μόνο νας.» (Σήμ. το μτφρ.)
2.Τ Ain Soph (βρ. ??? ???) εναι μία ννοια το καβαλιστικο μυστικισμο, πο δηλώνει τ πειρο. (Σήμ. το μτφρ.)
3.     Θέμις εναι λληνικ θεότητα τς δικαιοσύνης κα τς τάξης. (Σήμ. το μτφρ.)
4.    Δές: http://www.unifr.ch/bkv/kapitel393-34.htm (Σήμ. το μτφρ.)
5.     γιος Στέφανος ταν πρτος χριστιανς μάρτυρας, περισσότερα: http://de.wikipedia.org/wiki/Stephanus (Σήμ. το μτφρ.)


πιμέλεια -Μετάφραση π τν Γερμανικ γλώσσα γι τν ερ Μον Παντοκράροτος:  Δήμητρα Ντάσιου Καθηγήτρια Γερμανικν
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.