23 Σεπ 2010

Τὸ λάθος τοῦ Ἀγγέλου

τς Ζως Γκενάκου – Μουρούτη
Στ 1824 κυκλοφόρησε στ Παρίσι να βιβλίο το Claude Fauriel φιερωμένο στ δημοτικά μας τραγούδια. Στ μία σελίδα τ λληνικ κείμενο κα στν λλη γαλλικ μετάφραση.
Τ βιβλίο κανε μεγάλη ασθηση στ Γαλλικ κοιν κα βοήθησε στν ναθέρμανση το φιλελληνισμο. Στν εσαγωγ το βιβλίου, πο παραμένει μέχρι σήμερα διαίτερα σημαντική, κδότης συμπερασματικ ποστηρίζει τι λληνικς λας δν χάθηκε διότι τραγουδοσε. κπληκτοι ο ερωπαοι νακάλυπταν στ συλλογ ατ τ μεγαλεο του νέου λληνισμο, πο δν ταν πλς στορία νς λαο, λλ εχε στοιχεα πρωτοφανέρωτα γι λο τν ερωπαϊκ πολιτισμό...
να π’ τ σημαντικότερα τραγούδια συλλογς, εναι μία παραλλαγ το τραγουδιο « λωσις τς Κωνσταντινουπόλεως», π’ τ παλιότερα δημοτικ τραγούδια, τ τραγούδι πο κλεισε στος στίχους το τ μεγαλεο της βυζαντινς ατοκρατορίας, τ βάρος τς μεγάλης συμφορς μ τν λωση κα τν στερε λπίδα γι τν λευτερι πο θάρθει.
Κα μόνο ατ τ δημοτικ τραγούδι ν εχε σωθε, θ ταν ρκετ γι ν στηρίξει, ν νοηματοδοτήσει κα ν καθοδηγήσει τν σκλαβωμένο λληνα στος τέλειωτους αἰῶνες τς συμφορς: «Σημαίνει Θεός, σημαίνει γ, σημαίνουν τ πουράνια, σημαίνει κι γι Σοφιά, τ μέγα μοναστήρι, μ τετρακόσια σήμαντρα κι ξηνταδυ καμπάνες- κάθε καμπάνα κα παπάς, κάθε παπς κα διάκος. Σιμ ν βγονε τ' για κα ν 'βγη βασιλέας, φων τος ρθ' ξ ορανο κα π’ γγέλου στόμα: «Πάψετε τ Χερουβικ κι ς χαμηλώσουν τ' για, γιατί εναι θέλημα Θεο Πόλη νὰ...
τουρκέψη. Μόν' στελτε λόγο στ Φραγκι ν' ρθουνε τρία καράβια, τ' ν ν πάρει τ Σταυρ κα τ' λλο τ Βαγγέλιο, τ τρίτο τ καλύτερο τν για Τράπεζά μας, μ μς τν πάρουν τ σκυλι κα μς τ μαγαρίσουν» ' Δέσποινα ταράζεται κα κλαίει κα δακρύζει. «Σώπασε, κυρ Δέσποινα, μν κλαίεις, μ δακρύζεις, πάλι μ χρόνους, μ καιρούς, πάλι δικά Σου εναι».
Στ τραγούδι τς γι Σοφις συναντιέται, τ μεγαλεο της παραδόσεως μίας ατοκρατορίας πο νθεξε τς ρδς τν βαρβάρων τόσους αἰῶνες, θεολογικ ρμηνεία τς λώσεως, πο μυαλ νθρώπου δν μποροσε ν χωρέσει κα κλόνητη πεποίθηση γι τ λπιδοφόρο τέλος. Σπάνια να τραγούδι 15 στίχων κινεται μ τόση πιτυχία σ τόσα τερόκλιτα πίπεδα.
ναφέρεται π’ τος στορικούς, τι τν παραμον τς λώσεως κλρος κα λας συγκεντρώθηκε στν γι Σοφι μ πικεφαλς τ μαρτυρικ ατοκράτορα σ μία πάνδημη λειτουργία. Κα σν πραν τ τελευταο ντίδωρο π’ το παπ τ χέρι, κατευθύνθηκαν λοι στς πολεμίστρες. Ατ τ στορικ γεγονς πο σφραγίστηκε μ τ αμα χι μόνο το ατοκράτορα Κν/νο Παλαιολόγου λλ λόκληρού του λληνισμο, δν τ ντεχε ν τ σηκώσει ψυχ το ραγιά. Κι ν συνήθως στ στορικ τραγούδια ο περισσότεροι στίχοι ντικαθρεπτίζουν μία ληθιν μπειρία, να πραγματικ περιστατικό, δ εναι π’ τς σπάνιες φορς πο θριαμβεύει, χι λήθεια τν γεγονότων, λλ' λήθεια τς πίστεως το λαο. Κι ατ νόραση τς πίστεως δημιούργησε να καινούργιο στορικ γεγονός, μία καινούργια λήθεια, τ τραγούδι τς γι-Σοφις πο διασκευάστηκε σ θνικ σύμβολο. λληνικ ψυχ βρκε τρόπο, στ τελεσίδικα γεγονότα ν δημιουργήσει να ργμα λπίδας.
τελευταία λειτουργία δν ρχισε στν γι Σοφιά, τ μέγα μοναστήρι. λας πιστεύει πς ατ τραγικ λειτουργία δν μποροσε ν' ρχίσει σν τς λλες, μ τν ξαίσια δηλαδ κωδωνοκρουσία. Ατ λειτουργία - πιστεύει λας - ρχισε στ πουράνια πρτα κι κολουθον τ σήμαντρα στ γ. νοιξε ορανς διάπλατα κι νώθηκε μ τ γ σ' ατ τ σημαδιακ ρα.
Τέτοιον λαλαγμ δν μποροσε ν φανταστε κι τανε δύσκολο ν περιγράψει, φο σ δύο στίχους πάρχει τρες φορς τ ρμα «σημαίνει». νίωσε νώνυμος ποιητς γ κι οραν γι ν δώσει γι μοναδικ φορ κα γι πάντα, τ μεγαλεο μίας ατοκρατορίας πο ταν τ κέντρο τς οκουμένης γι χίλια χρόνια κα πο θ ζωντανεύει τσι μεγαλόπρεπα στς καρδις τν λλήνων, κάθε φορ πο θ τ τραγουδοσαν. Μίας ατοκρατορίας πο τ τελευταο συμβόλαιο τς πεγράφη χι π τος ντιπάλους, λλ π τν διο τν Θεό, κε στος νοιχτος ορανούς. Κα δν ταν παράξενο ατό, φο λας πίστευε μς τ τραγούδια του τι κα τν βασιλεύουσα, τν ξακουστ πρωτεύουσα, δν τν εχαν χτίσει νθρωποι λλ γγελοι.
«ντεν τ θεμελιώνανε ο γ-γγελοι τν Πόλιν, πο τ' γιονόρος τ νερ κι που τ Χι τ χμα κι πο τν ντριανόπολη παίρνουν τ κεραμίδια. Κι πς τν ποχτίσανε ο γ-γγελοι τν Πόλη, στέκου κα συντηρο τηνε κι ποθαμάζουνταν τή. Κα πς ν τν βγάλομε κα πς ν τ ν λέμε;
Πόλη, Κωνσταντινούπολη, το Κωνσταντίνου Πόλη».
Στν γγελοχτισμένη Κωνσταντινούπολη, εναι φυσικό, γγελος ν σταλε τν στερν τν ρα, λίγο πρν τ Χερουβικό, ς π μηχανς Θεός, ν' ναγγείλει τ πρτο ρθρο το συμβολαίου, «εναι θέλημα Θεο πόλη ν τουρκέψει». Πρν π’ τ χερουβικό, ν μν προλάβουν ν παρακαλέσουν γι τ σωτηρία τς πόλεως. Γιατί, ποις δν τ ξέρει πς ο συνηθισμένες εχς θ’ ντικατασταθον π μία κα μόνη δέηση, πανομοιότυπη πως τ βρίσκουμε σ' λλο δημοτικ τραγούδι
«δυνάμωσε τος χριστιανούς, τύφλωσε τος γαρηνος τ σημερν τ μέρα».
λας πιστεύει πς προσευχ πο λέγεται ατ τ στιγμή, εσακούεται π’ τν οράνιο πατέρα. Κα πρόλαβε γγελος κα σταμάτησε τν χερουβικ μνο κα μ τρόπο δογματικ δωσε τ διάσταση τς θείας βουλς, « Πόλη ν τουρκέψει».
στιγμ εναι πι ζοφερ μέσα στν γι Σοφιά, παρ στ τοιμόρροπα τείχη τς βασιλεύουσας.
Κα κε, τ κεραυνοβολημένο πλθος, γγελος προχωρε στ δεύτερο ρθρο το συμβολαίου.
Ν φυλαχτον τ ερ παλλάδια τς χριστιανοσύνης, ν μ τ μαγαρίσουν ο πιστοι. Δν χουν σημασία ο πόλεις, τ κράτη, σημασία χουν τ σύμβολα, Σταυρός, τ Εαγγέλιο, γία Τράπεζα. Διότι π δ κα πέρα γώνας θ κρίνεται χι στ πεδία τν μαχν λλ στ στίβο τς πίστεως.
Στ ναγώνιο «γιατί» πο πνίγει τος πιστος π τότε μέχρι σήμερα, λαός, σ πολλς παραδόσεις, δωσε τ δική του ρμηνεία πο δείχνει κα τ δρόμο τς ποκαταστάσεως.
«μμ τ μαρτήματά μας εναι κα γίνη παραχώρηση το Θεο» γράφει νας χρονικογράφος γι τν ρμηνεία τς λώσεως. Τ χρέος το λαο γι ν' ποκατασταθε τάξη τν πραγμάτων εναι μετάνοια. Μία μετάνοια πο μπορε ν' λλάξει κα τς ποφάσεις τ' ορανο. «Μ τ μαρτυρική τους ζω θ ξαγοράζανε τ παλι μαρτήματα»
δ τελειώνουν τ γεγονότα, δ πρεπε ν τελειώνει κα τ τραγούδι. γγελος δν εχε λλη ντολή. Τ πλθος το λαο, μία ψυχή, στεκόταν ποσβολωμένο. Τν κπροσώπηση το νέλαβε βρεφοκρατούσα Παναγιά, ψηλ π’ τν κόψη το ερο, π’ τ θαυμάσιο ψηφιδωτ πο δν μπόρεσε μέχρι σήμερα ν μολέψει νθρώπινο χέρι. Ατή, πο τόσες φορς στ κάστρα εχε νισχύσει τος στρατιτες σ προγενέστερους γνες, ατ πο νακηρύχτηκε πέρμαχος στρατηγός, δν τ ντέχει τ μήνυμα τ γγελικ γι τ Πόλη πο προστατεύει.
Θυμόταν λας -στ κατάβαθά του εναι το- τν δυναμικ ρώτηση τς Παναγις, τς λογικς πορίες -τότε στν εαγγελισμ- πόσο δυσκολεύτηκε μέχρις του πε στν φωτοφορεμένο γγελο τ «δο δούλη Κυρίου». Ατ δια Παναγιά, συμβίβαστη χάριν τν λλήνων τώρα, διαμαρτύρεται μ' να τρόπο παράξενο λλ κα ποτελεσματικό. φο τ πλθος, βουβό, κοκάλωσε π τν φατη δύνη, ναλαμβάνει ατ ν κπροσωπήσει να λα πο χι ν μιλήσει, λλ’ οτε ν κλάψει δν μποροσε. Κι ν τ γεγονότα πιβάλλουν τν ποταγή, Παναγι θ συμφωνήσει διαφωνώντας. Θ πάρει τ μέρος τν λλήνων κα σν κπρόσωπός τους θ' παντήσει μ' να βαθύ, βουβ κλάμα πο ξεπερνάει κα τν πι κραυγαλέα ντίσταση. Στ θρνο της Δέσποινα εναι συμβίβαστη. -πρόβλεπτη ξέλιξη.
γγελος δν εχε λλες δηγίες. -Μποροσε μως ν φύγει φήνοντας τν Παναγι στ σπαρακτικ θρνο. Μπερδεύτηκε γγελος, συγχύστηκε. Κα πάνω στν ταραχ το κανε, τ σωτήριο γι τν λληνικ λαό, ΛΑΘΟΣ. γγελος, φορέας λλ κα γνώστης τς θεϊκς βουλς, στν πρόσμενη ξέλιξη, γι χάρη τς Παναγις, ξεστόμισε τ μόνη λήθεια πο μποροσε ν τν παρηγορήσει,
«Πάλι μ χρόνους μ καιρούς, πάλι δικά Σου εναι».
Ατ ταν τ τελευταο ρθρο το συμβολαίου κα κανες δν το εχε ναθέσει ν τ γνωστοποιήσει.
στίχος ατς δν μεινε λόγια, πλ πόσχεση. γινε, γι τ λα πίστη, λπίδα, προσμονή, τι ργ γρήγορα θ συνεχιστε στν γι Σοφι μισοτελειωμένη λειτουργία. Κι παράδοση θέλει τν λειτουργ μ τ' γιο δισκοπότηρο, ν περιμένει κρυμμένος στ' γιο βμα γι ν τ συνεχίσει διος.
Παναγι σταμάτησε τ θρνο, μεινε μως θλιμμένη περιμένοντας τ λευτεριά. τσι ο εδικοί της γιογραφίας, ξεχωρίζουν τν μορφή της, σ εκόνα κέντημα, π τ θλίψη πο κφράζει, γι ν τ χρονολογήσουν πρ μετ τν λωση.
Στ λάθος το γγέλου κούμπησε λληνισμς τς λπίδες του. Μ τ λάθος το γγέλου παραβίασε λληνισμς τς πύλες τ' ορανο κι μαθε τ θεία βουλ γι τ μελλούμενα. Σ' ατ τ λάθος στηριζόταν Κολοκοτρώνης ταν λεγε « Θες χει πογράψει τν λευθερίαν τς λλάδας κα δν παίρνει πίσω τν πογραφν το» Ατν τν πογραφ εχε δε γγελος κα το ξέφυγε μεγάλη λήθεια.
Σ' ατν τν λήθεια « ψυχ το Γένους βρκε στέρεο ποκούμπι» λα τ χρόνια της σκλαβις.
«Τ μαρα χρόνια κύλησαν ργά, σν τ πηχτ σκοτάδι. στόσο πικραμένος ραγις δν γελάστηκε. γγελος πο μίλησε στν Κυρ Δέσποινα, δν τς εχε πε ψέματα. ν δν πγε ν φανερωθε στ Χρυσοπόρτα, μως κατέβηκε στν γία Λαύρα...»
Ν ’ναι ραγε τυχαο τ γεγονός, πς χάρη τς δάνεισε στος παναστατημένους λληνες τ δικό της λάβαρο γι πρώτη σημαία ταν λθε μεγάλη ρα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.