12 Μαρ 2010

O Μητροπ. Ναυπάκτου Ἰερόθεος ἀπαντᾶ σὲ ἐρωτήματα γιὰ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, τὴν κατάργηση τοῦ Ὅρκου, γιὰ τὶς σχέσεις Ἐκκλησίας καὶ Κράτους, κ.ἃ

σχόλιο: ὁ π. Ἱερόθεος εἶναι κατά την ἄποψή μας ἀπό τούς καλλίτερους ἱεράρχες τῆς ἐκκλησίας μας διότι προσεγγίζει τά θέματα τῆς πίστεώς μας μέ καθαρῶς βιωματικό τρόπο καί ὄχι ἰδεολογικό.


Ἡ συνέντευξη τοῦ Μητροπολίτη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰεροθέου ἔχει ὡς ἑξῆς:

Τί γνώμη ἔχετε γιὰ τὴν κατάργηση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν ἀπὸ τὰ Σχολεῖα καὶ τὴν κατάργηση τῆς πρωινῆς προσευχῆς;

- Οὔτε τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν οὔτε ἡ προσευχὴ πρέπει νὰ καταργηθοῦν ἀπὸ τὰ Σχολεῖα.
Καὶ αὐτὸ ὄχι μόνον διότι δὲν τὸ ἐπιτρέπουν τὸ Σύνταγμα καὶ οἱ ἰσχύοντες νόμοι, ποὺ καθορίζουν ὅτι ἡ παιδεία «ἔχει σκοπὸ τὴν ἠθική, πνευματική, ἐπαγγελματικὴ καὶ φυσικὴ ἀγωγὴ τῶν Ἑλλήνων, τὴν ἀνάπτυξη τῆς ἐθνικῆς καὶ θρησκευτικῆς συνειδήσεως καὶ τῆς διάπλασής τους σὲ ἐλεύθερους καὶ ὑπεύθυνους πολῖτες» (16 Σύντ.), ἀλλὰ καὶ διότι ἂν ἡ ὑπεύθυνη Πολιτεία δὲν ἐνδιαφέρεται γιὰ τὸ «θρησκευτικὸ συναίσθημα», τὸ ὁποῖο ὑπάρχει στὰ παιδιά, τότε θὰ βρεθοῦν νὰ τὸ ἐκμεταλλευθοῦν ἄλλοι, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ εἰσχωρήσουν ἄλλες «καταστροφικὲς λατρεῖες» διαφόρων σεκτῶν, μὲ ἀπρόβλεπτα ἀποτελέσματα. Γι' αὐτὸ καὶ ἡ ὑπεύθυνη Πολιτεία πρέπει νὰ δὴ τὸ θέμα αὐτὸ μὲ σοβαρότητα...


Τί γνώμη ἔχετε γιὰ τὴν κατάργηση τοῦ ὅρκου; Βαδίζουμε σὲ κράτος ἀθεΐας ἢ πολυπολιτισμικότητας;

-Ὁ Χριστὸς συνιστᾶ κατηγορηματικά: «μὴ ὁμόσαι ὅλως». Οἱ Χριστιανοὶ δὲν πρέπει νὰ ὁρκίζονται καὶ νὰ παραβαίνουν τὴν ἐντολὴ τοῦ Χριστοῦ, οὔτε νὰ ἐξαναγκάζουν ἄλλους νὰ τὰ κάνουν.
Ὑπάρχουν πολλοὶ τρόποι γιὰ νὰ καλλιεργηθεῖ ἡ ἐντιμότητα, ἡ σοβαρότητα καὶ ἡ εἰλικρίνεια. Σ' αὐτὸ μπορεῖ νὰ βοηθήση ἡ πίστη στὸν Θεό.
Στo ἐρώτημα «κράτος ἀθεΐας ἢ πολυπολιτισμικότητας» κλίνω πρὸς τὸ δεύτερο, ἂν καὶ δὲν μὲ ἐκφράζουν οἱ διαζευκτικὲς ἐρωτήσεις, ποὺ τελικὰ τὶς περισσότερες φορὲς εἶναι ψευδοδιλήμματα.
Κάθε Κράτος ἔχει τὸν ἰδιαίτερο πολιτισμικὸ τρόπο ζωῆς καὶ ἡ σχέση τοῦ κάθε Κράτους μὲ τὶς θρησκευτικὲς κοινότητες ρυθμίζονται ἀνάλογα μὲ τὴν παράδοση τοῦ τόπου, ὅπως τὸ προβλέπει καὶ ἡ Συνθήκη τῆς Λισαβόνας.

Εἶστε ὑπὲρ τῆς ἑλληνικῆς ἰθαγένειας στοὺς μετανάστες;

-Ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος ἔχει ἀποφασίσει γιὰ τὸ θέμα, ὅτι αὐτὸ εἶναι ἁρμοδιότητα τῆς Πολιτείας, ἡ ὁποία ὅμως θὰ πρέπει νὰ λάβει τὰ ἀπαραίτητα μέτρα καὶ νὰ καθορίσει τὶς δέουσες προϋποθέσεις τηρώντας τὴν εὐρωπαϊκὴ νομοθεσία καὶ προσπαθώντας νὰ μὴν ἀλλοιωθεῖ ἡ κοινωνικὴ καὶ πολιτισμικὴ συνοχή. Ἡ Πολιτεία πρέπει νὰ ἐκπολιτίζει τοὺς ἀνθρώπους καὶ ἡ Ἐκκλησία νὰ τοὺς ἐκκλησιοποιή.

Πῶς μπορεῖ, κατὰ τὴν γνώμη Σας, νὰ λυθεῖ τὸ πρόβλημα τῆς λαθρομετανάστευσης;

-Δὲν ἔχω ἰδιαίτερες γνώσεις στὸ θέμα αὐτό. Πρέπει νὰ δίνουμε προτεραιότητα στοὺς εἰδικούς. Ἐκεῖνο ποὺ γνωρίζω εἶναι ὅτι ἡ Πολιτεία πρέπει νὰ κινηθῆ μεταξὺ τῶν γενικῶν ἀρχῶν διατήρησης τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς καὶ τῆς εὐαισθησίας στὸν ἀνθρώπινο πόνο.
Αὐτὸ εἶναι μία σχοινοβασία. Ἀπὸ τὴν ἐπικαιρότητα παρατηρῶ ὅτι τελικὰ οἱ λαθρομετανάστες εἶναι θύματα διαφόρων ἐπιτηδείων, καθὼς ἐπίσης εἶναι πονεμένες ὑπάρξεις.

Ποιὰ εἶναι ἡ γνώμη Σας γιὰ τὸν χωρισμὸ Ἐκκλησίας - Κράτους;

-Ἡ φράση «χωρισμὸς Ἐκκλησίας καὶ Κράτους» δὲν μὲ ἐκφράζει καθόλου, γιατί κανένας ὀργανισμὸς καὶ κανένας ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ ζῆ χωρισμένος ἀπὸ τὸ Κράτος ἢ νὰ ζεῖ ὡς κράτος ἐν κράτει.
Αὐτὸ ποὺ χαρακτηρίζεται ὡς χωρισμὸς ἤδη ὑπάρχει, γιατί ἄλλο εἶναι τὸ ἔργο τῆς Πολιτείας καὶ ἄλλο τὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Ἂν ὑπάρχουν μερικὰ σημεῖα τριβῆς, μποροῦν νὰ καθορισθοῦν ἀρτιότερα μὲ ψυχραιμία καὶ σοβαρότητα.
Ὅποτε, δὲν πρέπει νὰ κάνουμε λόγο γιὰ χωρισμὸ Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας, ἀλλὰ γιὰ σωστὲς σχέσεις μεταξὺ ἐκκλησιαστικῆς καὶ πολιτικῆς διοίκησης γιὰ τὸ καλό του πολίτη καὶ τῆς κοινωνίας.

Πιστεύετε ὅτι οἱ Διαθρησκειακοὶ Διάλογοι ἀποδίδουν; Καὶ τί ἔγινε μέχρι σήμερα;

-Ἔγιναν καὶ γίνονται πολλοὶ Διαθρησκειακοὶ Διάλογοι, ἀλλὰ τὸ μόνο καλὸ ποὺ βγαίνει εἶναι ὅτι ὑπάρχει μία γνωριμία μεταξὺ τῶν θρησκευτικῶν ἡγετῶν καὶ ἐνδεχομένως βελτιώνονται μερικὰ σημεῖα ποὺ προκαλοῦν τριβές.
Θεωρῶ ὅμως ὅτι οἱ Διαθρησκειακοὶ Διαλογοι δεν μποροῦν νὰ εἴναι μερος ἑνὸς πολιτικοῦ σχεδιασμοῦ, διότι σὲ τέτοια περίπτωση οἱ θρησκεῖες θὰ παίζουν τὰ παιχνίδια τῶν πολιτικῶν, οὔτε πρέπει νὰ ἐκκοσμικεύεται ἡ ὀρθόδοξη πίστη μας καὶ νὰ καταλήγουμε σὲ ἕναν συγκρητισμὸ ποὺ εἶναι σκοπὸς τῆς «νέας ἐποχῆς», ποὺ τὰ πάντα μαζοποιοῦνται καὶ πολτοποιοῦνται.

Μπορεῖ νὰ σωθεῖ τὸ περιβάλλον καὶ πῶς;

-Στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πιστεύουμε ὅτι τὸ περιβάλλον ἀγρίεψε ἀπὸ τὴν ἁμαρτία τῶν Πρωτοπλάστων καὶ «βιάζεται» ἀπὸ τὴν ἀπληστία τῶν ἀνθρώπων, ἀνακαινίζεται δὲ καὶ αὐτὸ μὲ τὴν ἐπαναφορὰ τοῦ ἀνθρώπου στὴν προηγούμενη δόξα του.
Πιστεύω στὴν ἀλλαγὴ τοῦ περιβάλλοντος ἀπὸ τοὺς Ἁγίους, ὅπως δείχνουν τὰ συναξάρια, ἀφοῦ οἱ Ἅγιοι συμφιλιώνονται μὲ τὸ περιβάλλον.
Δὲν ἐλπίζω ὅτι θὰ τὸ βελτιώσουν οἱ πολιτικοὶ καὶ Παγκόσμιοι Ὀργανισμοί, ἀφοῦ οἱ μεγαλύτεροι ρυπαντὲς τοῦ εἶναι τὰ ἰσχυρότερα καὶ πλουσιότερα Κράτη, ποὺ ἔχουν μεγάλα συμφέροντα, ὅπως φάνηκε καὶ πρόσφατα στὴν Κοπεγχάγη.

Αὐτὲς τὶς μέρες γίνεται πολὺς λόγος γιὰ τὸ "ἔκκλητο". Ποιὰ εἶναι ἡ γνώμη Σας;

-Τὸ «ἔκκλητο», δηλαδὴ ἡ ἔκκλητος προσφυγὴ στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ βασικὰ κανονικὰ δικαιώματα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, γιὰ τὰ ὁποία ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει δεσμεύσεις τὶς ὁποῖες πρέπει νὰ τηρεῖ. Γενικὰ πρέπει νὰ σεβόμαστε ἀπόλυτα τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο.
Παράλληλα σὲ ὅλα τὰ θέματα ὑφίσταται καὶ ἡ κανονικὴ ἀρχὴ τῆς «οἰκονομίας», δηλαδὴ ἐπιείκειας.
Οἱ Κανόνες προβλέπουν καὶ τὴν ἀκρίβεια καὶ τὴν οἰκονομία. Ἄλλωστε, ἡ Ἐκκλησία προχωρεῖ περισσότερο μὲ τὴν οἰκονομία, παρὰ μὲ τὴν ἀκρίβεια, οἱ δὲ Ἐπίσκοποι κατὰ τὸν Ἀπόστολο Πέτρο εἶναι «καλοὶ οἰκονόμοι ποικίλης χάριτος Θεοῦ» καὶ κατὰ τὸν Μ. Βασίλειο εἶναι «οἱ οἰκονομοῦντες τὰς Ἐκκλησίας τοῦ Θεοῦ».
Ὁμολογοῦμε δὲ ὅτι καὶ ὁ Θεὸς θὰ μᾶς κρίνει μὲ τὸ ἔλεός Του καὶ τὴν φιλανθρωπία Του.

Ἐφημερίδα «Σφῆνα»
«ρομφαία»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.