24 Αυγ 2024

Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός καί τό σημερινό σχολεῖο

Τοῦ Ἰωάννου Τάτση, Θεολόγου
«Ἀπό τό σχολεῖο μανθάνομεν, τό κατά δύναμιν, τί εἶναι Θεός, τί εἶναι ἤ Ἁγία Τριάς, τί εἶναι ἄγγελοι, τί εἶναι ἀρχάγγελοι, τί εἶναι δαίμονες, τί εἶναι παράδεισος, τί εἶναι κόλασις, τί εἶναι ἁμαρτία, ἀρετή. Ἀπό τό σχολεῖον μανθάνομεν τί εἶναι Ἁγία Κοινωνία, τί εἶναι Βάπτισμα, τί εἶναι τό ἅγιον Εὐχέλαιον, ὁ τίμιος γάμος, τί εἶναι ψυχή, τί εἶναι κορμί, τά πάντα ἀπό τό σχολεῖον τά μανθάνομεν». Μέ τούς λόγους αὐτούς ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός περιγράφει τό σχολεῖο τῆς ἐποχῆς του, ἕνα σχολεῖο πού συμβάλλει ἄμεσα στήν πνευματική καί ἐκκλησιαστική κατάρτιση τῶν μαθητῶν του.
Κάθε σύγκριση τῶν λόγων τοῦ ἁγίου μέ τούς σημερινούς στόχους τῆς ἐκπαίδευσης καί τίς ὁδηγίες τῶν Ἀναλυτικῶν Προγραμμάτων ἀποδεικνύει τήν τεράστια ἀπόσταση πού χωρίζει τό σχολεῖο τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ ἀπό τό σημερινό σχολεῖο τῆς πολυπολιτισμικότητας...
Τά γλωσσικά μαθήματα ἔχουν πλήρως ἀποχριστιανοποιηθεῖ... μέ τήν ἀφαίρεση σχεδόν στό σύνολό τους τῶν ἑνοτήτων πού ἔκαναν κάποια ἀναφορά στήν χριστιανική ζωή. Τά ἐλάχιστα καινοδιαθηκικά καί πατερικά κείμενα πού διδάσκονταν στό μάθημα τῶν Ἀρχαίων Ἑλληνικῶν ἔχουν σχεδόν πλήρως ἐξοστρακιστεῖ, κι ἄς ἀποτελοῦν -πέραν τῆς πνευματικῆς τους ἀξίας- τά προσφορότερα κείμενα γιά τήν εἰσαγωγή τῶν μαθητῶν στήν γνώση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσας λόγω τῆς περισσότερο προσιτῆς καί γνωστῆς στούς μαθητές γλώσσας στήν ὁποία εἶναι γραμμένα. Ἀλλά καί τά διηγήματα τοῦ Παπαδιαμάντη ἤ τά κείμενα τοῦ Κόντογλου δέ χωροῦν πλέον στό μάθημα τῆς Νεοελληνικῆς Λογοτεχνίας.
Τό χειρότερο δέ πάντων ἡ ἀλλοίωση τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν. Ἀφοῦ πρῶτα ἐξοστράκισε κάθε ἀναφορά στό πρόσωπο τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ καί τήν διδασκαλία του, δέν στοχεύει πλέον στήν μετάδοση τῆς γνώσης τῆς ὀρθόδοξης Πίστης καί τῶν Μυστηρίων ὅπως τά περιγράφει στούς παραπάνω λόγους ὁ ἅγιος Κοσμᾶς. Ἀντίθετα ἔχει ὡς στόχο τήν καλλιέργεια τῆς γνωριμίας μεταξύ τῶν θρησκειῶν, τῆς «ἀνοχῆς» καί τοῦ «διαλόγου» μέ πάσης φύσεως αἱρέσεις καί θρησκεῖες, χωρίς μάλιστα νά ὑπάρχει τό ὑπόβαθρο τῆς βαθιᾶς γνώσης τῆς δικῆς μας ὀρθόδοξης Πίστης. Τό δέ βιβλίο θρησκευτικῶν τῆς Α΄ Λυκείου πού διαπραγματεύεται τά περί τῶν ἱερῶν Μυστηρίων καί τῆς περί τῶν Ἀγγέλων καί δαιμόνων, παραδείσου καί κολάσεως διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας δέχεται οὐκ ὀλίγες ἐπικρίσεις γιά τό «κατηχητικό» του περιεχόμενο πού πρέπει μέ τήν πρώτη εὐκαιρία νά ἀλλάξει.
Τό «σχολεῖο τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ» λόγω τοῦ «κατηχητικοῦ» καί «μονόπλευρου» (ὀρθόδοξου μόνο) χαρακτήρα του εἶναι μᾶλλον ἀπορριπτέο ἀπό τούς συγχρόνους θεολόγους πού σχεδιάζουν τό μέλλον τοῦ θρησκευτικοῦ μαθήματος.

4 σχόλια:

  1. Ο Φλωρίνης Αυγουστίνος για τον γυμνισμό των γυναικών,
    στην ομιλία του ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και οι γυναίκες.

    "Ὑπάρχει ὅμως καὶ ὁ γυναικεῖος κόσμος, ποὺ ἐξέκλινε καὶ ἔφυγε μακριὰ ἀπὸ τὸν Κύριο. Νά, ἐδῶ στὴν ἐκκλησία λίγες γυναῖκες ἔχουν σκεπάσει τὸ κεφάλι τους μὲ μαντήλι· εἶνε πολὺ καλὴ συνήθεια, τὴν ὁποία συνιστοῦν ὄχι μόνο ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, ὄχι μόνο ὁ ἅγιος Νεκτάριος, ἀλλὰ καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος (βλ. Α΄ Κορ. 11,3-6 κ.ἀ.). Μέσα στὴν ἐκκλησία, λένε, ἡ γυναίκα νά ᾽νε καλὰ σκεπασμένη. Δυστυχῶς ὅμως ὄχι μόνο ἔξω ἀλλὰ καὶ μέσα στὴν ἐκκλησία ἐπικρατεῖ γυμνισμός. Ὁ διάβολος πῆρε ψαλίδι καὶ ἔκοψε μανίκια, ῥοῦχα, μαλλιά· κ᾽ ἔχουν τὸ θράσος ἔτσι νὰ μπαίνουν καὶ στὸ ναό, ξεγυμνωμένες. Φαντάζεστε τί θὰ ἔλεγε καὶ τί θὰ ἔκανε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὅταν θὰ τὶς ἔβλεπε;"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Τό «σχολεῖο τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ» λόγω τοῦ «κατηχητικοῦ» καί «μονόπλευρου» (ὀρθόδοξου μόνο) χαρακτήρα του εἶναι μᾶλλον ἀπορριπτέο ἀπό τούς συγχρόνους θεολόγους πού σχεδιάζουν τό μέλλον τοῦ θρησκευτικοῦ μαθήματος. "

    ΑΙΣΧΟΣ σε τέτοιους "εκσυγχρονιστές" θεολόγους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Τά γλωσσικά μαθήματα ἔχουν πλήρως ἀποχριστιανοποιηθεῖ μέ τήν ἀφαίρεση σχεδόν στό σύνολό τους τῶν ἑνοτήτων πού ἔκαναν κάποια ἀναφορά στήν χριστιανική ζωή."

    Χρειάζεται και πάλι να χριστιανοποιηθούν, για να σταματήσει η κατηφόρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.