6 Οκτ 2023

Κρίσεις καί Σχόλια στό βιβλίο: “Ἀσκητική τῆς Ἁγάπης” Γαβριηλίας μοναχῆς. Π. Βασιλείου Σπηλιοπούλου. Προλεγόμενα Ἀρχιμ. Σαράντου Σαράντου

Ἐπειδὴ οἱ καιροὶ εἶναι πονηροὶ καὶ πρέπει νὰ πορευτοῦμε διαμέσου τοῦ ἀνάποδου κόσμου, τῆς Νέας Ἐποχῆς, τῆς Πανθρησκείας, τῆς Παγκοσμιοποίησης, τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ἂς ἔχουμε ὑπ᾿ ὄψιν μας κάποιες ἐπώνυμες κριτικὲς τοποθετήσεις ἀπὸ τον π. Βασίλειο Σπηλιόπουλο, καὶ τὸν πρόλογο τοῦ μακαριστοῦ καὶ ἀγαπητοῦ μας π. Σαράντη Σαράντου, στὸ συγκεκριμένο βιβλίο «Ἀσκητική τῆς Ἀγάπης», οἱ ὁποῖες ἀφοροῦν τὸ πρόσωπο καὶ τὴν ζωὴ τῆς Γερόντισσας Γαβριηλίας, καὶ οἱ ὁποῖες δημοσιεύτηκαν τὸ 2010 δηλαδὴ ἀρκετὰ χρόνια πρίν, ἀκριβῶς γιὰ νὰ προλάβουν ἐξελίξεις.
Βέβαια ἡ πολεμικὴ ποὺ δέχτηκαν καὶ τότε ἦταν ἔντονη. Ἀξίζει ὅμως νὰ δοῦμε διαβάζοντας αὐτὲς τὶς κριτικές, ἂν δὲν τὶς ἔχουμε δεῖ στὸ παρελθόν...
Ἀρχιμανδρίτης Σαράντης Σαράντος
Στό βιβλίο πού εὐρέως ἐκυκλοφόρησε, “Ἡ Ἀσκητική τῆς Ἀγάπης”, τῆς Γαβριηλίας μοναχῆς, ἀναφέρεται τό ὄνομά μου ὡς ἕνας ἀπό ἐκείνους πού γνώρισαν τή μοναχή. Πράγματι, εἴχαμε συναντηθεῖ μία φορά καί ἀνταλλάξαμε γιά λίγο κάποιες ἀπόψεις. Τό γεγονός αὐτό δέν μπορεῖ νά ἀποτελέσει δική μου “ἐγγύηση” γιά τό βιβλίο, πού μεταγενέστερα συνεγράφη ἀπό τήν ὁμώνυμη συγγραφέα.

Δρττομαι, λοιπν, τς εκαιρας ν παρουσισω μ πολλ χαρ τν κριτικ το παραπνω βιβλου, πο χει κνει ερολογιτατος Δικονος π. Βασλειος Σπηλιπουλος.

Εναι πολ χρσιμη νγνωση ατς τς κριτικς π τος ναγνστες το γκδους βιβλου τς Γαβριηλας, λλ κα π λο τ χριστεπνυμο πλρωμα τν ρθοδξων, γι ν μθουν ν ξεχωρζουν τ σιτρι π τ χυρο, τ φς π τ σκοτδι, τν λθεια π τ ψμα.

Δυστυχς, πληθρα τν μηνυμτων κα τν καταπαστων πληροφοριν τς “Νας ποχς”, μβλνουν τς ρθδοξες συνειδσεις λων μας,  κινητοποιον τ δοτ π τν Κρι μας ησο Χριστ εθυκρισα, ποσκοπντας ν παραπλανσουν, ε δυνατν, κα τος κλεκτος κα ν τος ντξουν στ γοητευτικ πανραμα τς Πανθρησκεας.

Θεσμο θεανθρπινοι κα ρχς αταπδεικτες μχρι τρα, σχετικοποιονται, μ πουλους τρπους κα τελικ μφισβητονται π τος ρχοντες το κοσμοκρτορος το αἰῶνος τοτου”, τσο μσα στν παγκσμια κοιντητα, σο κα μσα στ φιλττη ρθδοξη πατρδα μας, τν λλδα, τν ποα γωνιωδς πασχζουν ν κσυγχρονσουν, ς δθεν συγχρνιστη κα τριτοκοσμικ, ξνοι κα ντπιοι κσυγχρονιστς”.

Εναι πολ λυπηρ ν μπλκονται σ’ατ  τ νοοτροπα κα στ νεοεποχτικη εραποστολ, μλη τς ρθοδξου κκλησας μας κα δ μλη θεσμικ φιερωμνα στ Χριστ, κα μλιστα ν προσπαθον ν μπλξουν στν παναρεση τς Νας  ποχς κα τς Πανθρησκεας τ πλρωμα τν πιστν.

Μσα στς πεντακσιες σελδες το κρινομνου βιβλου γνεται μεθοδικ προσπθεια μσω ρωοποιημνου εραποστολικο προσπου, τς Γαβριηλας μοναχς π τ Γαβριηλα μοναχ, ποτακτικ της, ν σοπεδωθε ρθδοξη δαμντινη, ληθεουσα διδασκαλα, μ λες τς πλοιπες κακοδοξες λων τν μολογιν κα λων τν θρησκειν.

γα Μοναδικτητα το Θεανδρικο προσπου το Κυρου μας ησο Χριστο, εναι νπαρκτη. π ρθδοξες μοναχς περιμνει κκλησα τν ρθδοξη διδασκαλα κα τ ρθδοξο θος πο εναι ποτυπωμνα κα τ δο στ πρσωπα τν γων τς κκλησας μας. Κθε γιος κα κθε γα τς ρθοδοξας μας δν πολεπονται καθλου σ ρωϊσμ, σ κατορθματα κα σ θαματα, τ ποα Χριστς πιτελε μσω ατν γι τ καλ, γι τ σωτηρα, γι τν οκοδομ το Σματος τς κκλησας κα τν μυρων μελν της.

ντθετα, στς πολυπληθες σελδες το βιβλου, σκητικ τς γπης”, πουσιζει ρθδοξη σκηση κα ταυτχρονα παραποιεται ν Χριστ ρθδοξη Θεανθρπινη γπη. συγκρητισμς δηλαδ τ νακτεμα λων τν ξεπερασμνων μολογιν κα θρησκειν, κυρνουν τ Μοναδικ, Σωτηριολογικ ργο το Κυρου μας ησο Χριστο, τ θαματ Του, τ Θυσιαστικ Του προσφορ, τν νδοξη νστασ Του κα τν ες ορανος γα νληψ Του.

μμεση προβολ το νδουϊσμο κα το Γκουρουϊσμο, ποτιθμενη γλωσσολαλι, Χορτοφαγα, λιστικ θερηση το κσμου, τ Παγκσμιο Συμπαντικ Πνεμα, τ Yama, νυπαρξα κα Νκρωση, Διαλογισμς, Θετικ Σκψη, ο δεισιδαιμονες, διαφμιση το Ρμα Κρσνα, τ ψευδοορματα τς Γαβριηλας μαζ μ τ αματικ χρισμα”, ο ναλλακτικς θεραπεες”, λοκληρνουν τν πολυβολισμ τς κατ πντα δοκιμασμνης μσα στν λληνικ κοινωνα μας ρθοδξου, θεανθρωπνης Παραδσες μας, τς μνης πραγματικ σωζοσης τν νθρπινη προσωπικτητα.

Εναι ντως ξιο μεγστης πορας τ πς εναι δυνατν ρθδοξες μοναχς ν λλοτρινουν, σ ττοιο βαθμ κα ττοια κταση, τν ν Χριστ ζω! Δν εναι γι μς ξιο πορας τ πς κατφερε ν κυκλοφορσει σ δεκατρες κδσεις φο τ παραπνω βιβλο εναι πλημμυρισμνο π τ μεταπτωτικ σνδρομο νς διαχτου συναισθηματισμο, ποος παρακινε τ ναγνωστικ κοιν στ διακνησ του.

ναρθμητοι μως ναγνστες κατπαυστα, μς νοχλον” μ τν πανομοιτυπη ρτηση  γι τ γνμη μας γι’ατ τ βιβλο.

Τελικ, φανεται τι μετ απ μα νηφλια, σωτερικ κριτικ τν προκαταλπτων ναγνωστν, διαπιστνεται, τυπα συνειδητ, τ αρετικ περιεχμενο τς σκητικς τς γπης”, κα τ βιβλο τοποθετεται στ πι ψηλ ρφια τς βιβλιοθκης γι ν μ μεταδδεται διβρωση πο ρχικ προκλεσε.

Χρειζεται προσεκτικ μελτη τς καλοπροαρετης κα πλυτα τεκμηριωμνης κριτικς το εροδιακνου π. Βασιλεου, στε ν ποκτσει ναγνστης ρθ, Θεανθρπινα κριτρια, γι ν μ παραπλανται π ποταπος, δαιμονιδεις συναισθηματισμος.

ρχιμανδρτης Σαρντης Σαρντος
φημριος ερο Ναο Κοιμσεως Θεοτκου μαρουσου

 

Γ Ε Ν Ι Κ Α

σκητικ τς γπης” διανει δη τν 13η κδοσ του, κυκλοφορε πλον κα στν γγλικ γλσσα, κα γκος του κτενεται σ 500 σελδες. Σ πολλς νορες τς χρας μας χει, δυστυχς χρησιμοποιηθε, χρησιμοποιεται κμα, ς γχειρδιο τν κατηχητικν σχολεων.

Κατ τ γνμη μας, τ βιβλο ατ στοχεει στν προθηση το λαϊκο οκουμενισμο, στν προθηση δηλαδ νμεσα στος πλος ρθοδξους Χριστιανος κληρικος κα λαϊκος τς διδασκαλας τι λες ο θρησκεες κατχουν μρος τς ληθεας κα συνεπς, χι μνο δν δικαιομεθα ν πορρπτουμε τς διφορες διδασκαλες τους λλ χουμε χρος ερ ν τς ποδεχθομε, στε ν φθσουμε κποτε στν πιθυμητ, γι τος φορες ατς τς δας, νωση λων τν θρησκειν σ μα. ποτελε, ρα, πρξη μσους φανατισμο “φονταμενταλισμο κατ τ μοντρνα ρολογα, κα μισαλλοδοξας μμον στ δγματα, τος καννες κα τς παραδσεις τς κκλησας μας κα πρριψη τν πολοπων μολογιν κα δοξασιν, φαινμενο πο, κατ τ συγγραφα, φελεται σ διφορα κμπλεξ κα φοβες πο μς διακατχουν.

Πρπει ν τονσουμε τι διδασκαλα ατ εναι θεμλιος διδασκαλα το κινματος τς “ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ”[1], τ ποο διακηρσσει τι Θες εναιπαντο κα τ ποο μεθοδεει συστηματικ τν νωση τν θρησκειν κα τ δημιουργα τς ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΣ. λθεια, μως, δν εναι, οτε μπορε ν γνει διαπραγματεσιμο μγεθος. Τν λθεια μνον μες ς ρθδοξοι Χριστιανο κα πντα ς μλη τς Μας γας Καθολικς κα ποστολικς κκλησας “κατχουμε”, κα μλιστα καθ’  λοκληραν, διτι δν πρκειται γι μι φηρημνη πρσωπη ννοια, λλ γι τ διο τ πρσωπο το Κυρου, πο σαφστατα μς φανρωσε τι Ατς εναι δς λθεια κα Ζω (ω.ιδ ´, 6).

ς δομε μως τ πι μφαν κα ποκαλυπτικ σημεα πο παληθεουν τσο τν παρξη νς νελητου κα νεοεποχτικου συγκρητισμο, σο κα τς πλνες τν νατολικν θρησκειν, ο ποες εναι δισπαρτες σ’ λο τ βιβλο, “μεταμφιεσμνες” πιμελς σ ρθδοξη πνευματικτητα.


Α. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΤΙΚΑ

πως προεπαμε τ βιβλο ατ προσπαθε ν πεσει τν ναγνστη τι ο χριστιανικς κα μ μολογες δν πχουν πολ π τν λθεια. Ατ πιτυγχνεται μ διαφρους τρπους πως μ τν ναφορ σ πμπολλους λλοθρσκους κα τεροδξους φλους τς γερντισσας μ τος ποους διατρησε σχσεις σ’ λη της τ ζω, χωρς στσο ν τος μεταστρψει στω ν καταβλει τν παραμικρ προσπθεια. ντθετα, τος θεωρε συχν κα ς γους (π.χ. σελ. 212 κα 407) πδειγμα χριστιανν (σ. 72)[2] κα γι’  ατ συνομιλε μαζ τους γι τ Θε (γι ποι Θε ραγε; ).

ς ναφερθομε, μως, ναλυτικτερα : Στ σελ. 15, νας γγλικανς “θεολγος”, ναγνωρζει τν ν Χριστ ζω της”. Εναι ατονητο πς ατ προϋποθτει κοιν βωμα κα κοιν πστη γι τ Χριστ, ποα φυσικ δν μπορε ν ταυτιστε μ τν ρθδοξη πστη, γιατ σ’ ατ τν περπτωση γγλικανς θ εχε πμονα ζητσει κα λβει τ ρθδοξο Βπτισμα.

Στ σελδα 27 ναρωτιται συγγραφας σ τ θ μποροσε ν νοχλε τ γερντισσα συνεργασα, κμα κα μισθοδοσα π βραους; Πσο εναι σμφωνη τακτικ ατ πο παρουσιζεται ς ρετ κα προβλλεται ς πδειξη τς πρμετρης γπης πο εχε γερντισσα πρς λους μ τ λγια το εαγγελιστο ωννου πο μς λει “ε τις ρχεται πρς μς κα τατην τν διδαχν ο φρει, μ λαμβνετε ατν ες οκαν, κα χαρειν ατ μ λγετε”      ( Β´ ων. 10); Μπως τελικ γερντισσα διθετε μεγαλτερη γπη π’  ατν πο δια κκλησα νμασε μαθητ τς γπης”;

Στ σελ. 33 βλπουμε τ στεν σχση τς γερντισσας μ τν αρεση τν

Κουακρων[3]. Τ ργο τους στ Θεσσαλονκη διαφημζεται ς σπουδαο, ν δια κατχει θση διευθντριας στ σχολ τους, λλ κα διδασκλου το Εαγγελου. Ποις φελς θ μποροσε ποτ ν πιστεσει πς ν ο πψεις της κα ρμηνεα πο διδε στ Εαγγλιο δν ταυτζονταν πλυτα μ’  ατς τς αρσεως, θ τς μπιστεονταν τς δο, ναμφισβτητα, πι εασθητες θσεις σ ττοια αρεση; Παρλληλα,  δδεται στν ναγνστη σκεμμνη ντπωση πς ο Κουκεροι εναι μδα ρθοδξων χριστιανν μ σπουδαο μλιστα ργο κα δραστηριτητες, ντπωση σφαλμνη κα κρως πικνδυνη κμα κα προσηλυτιστικ. Στς σελ. 40 - 41 παρουσιζεται σχση της μ δο κμη Κουκερους, ν φιλοξενεται κα στν ξεννα τους (σελ. 46).

Στ σελ. 63, κποιος μεθοδιστς εραπστολος ζητ τς προσευχς της γι ν λβουν κα λλη χρη π’  τ Θε. Ατ παραμνει σχολαστο κα διδσκει γι μι κμη φορ πς Χρις δν εναι προνμιο τν ρθοδξων. Χρις μως το Θεο, τ γιο Πνεμα νεργε μνο στος κλπους τς ρθοδξου κκλησας κα λον συγκροτε τν θεσμν τς κκλησας”. (διμελο τς ορτς το γου Πνεματος).

Στ σελ. 42, “θρασς συγκρητισμς”  ξεπερνει κατ πολ τ ρια, καθς , πως διαβζουμε, Αρηλα, γερντισσα ς λαϊκ, φεγοντας γι τν νδα, πρε μαζ της μνο δο βιβλα. Τ να ταν τ Εαγγλιο κα τ λλο να βιβλο το γκουρο Sivananda[4]. Κα ν γι τ Εαγγλιο οτε λγος γνεται, τ βιβλο το γκουρο τν νθουσιζει τσο πολ, πο ψχνει πεγνωσμνα τ συγγραφα του. Ατς μ τ σειρ του ς κ θαματος”, τν κολουθε παντο κα τν βοηθ πολ περισστερο στ ξεκνημ της στν νδα[5], γι ν μς ποδεξει, τυπα στω, πσες δυνμεις κρβονται στν νδουϊσμ κα στος γκουρο, τς ποες  ν κα γνοομε, μπορομε μως σταδιακ ν νακαλψουμε κα ν εεργετηθομε π’  ατς.

Στ σελ. 50 -51, γνεται σγκριση γκουρουϊστικν τεχνικν μ ρθδοξες πψεις. Θεωρε, δηλαδ, γερντισσα πς στν ρθδοξο μοναχισμ, πως κα στν νδουϊστικ, εναι σνηθες φαινμενο προσπθεια το σκητο ν γνεται ἀόρατος π’ τος νθρπους πργμα ντελς ξνο κα γνωστο στ δικ μας σκητικ παρδοση.

Στ σελ. 53 συγκρνεται κα νδουϊστικ μ τν ρθδοξη λατρεα, χωρς ν πουσιζει π τν κατλογο τν μοιοττων”  κα διαρκς πκληση το νματος το Θεο, πο δθεν πρχει κα στς δο λατρεες μ μοναδικ διαφορ τ νομα το Θεο πο σκητς πικαλεται[6]. Φυσικ, διαφορ εναι πολ πι οσιαστικ, ν ντεχνα περν κα πλι τ μνυμα τι λες ο θρησκεες χουν τν λθεια μ μνη διαφορ τ νομα πο προσδδουν στ Θεο.

Στ σελ. 54 διαφημζεται Rama Krishna, ς πηρεασμνος τχα π τ Χριστιανισμ, ν στ σελ. 47, παρατθενται ρκετ νματα μεγλων γκουρο πο γνρισε γερντισσα, προφανς γι ν ξρουν πο πρπει ν πευθυνθον ο νδιαφερμενοι γι τν νδικ φιλοσοφα κα τς τεχνικς της.

Λγο πι κτω προσπαθε συγγραφας ν μς πεσει τι βραα φλη της πνει π τ σταυρωμνο νερκι, ταν ταυτχρονα πστολος Παλος μς λει τι “Σταυρς  ουδαοις σκνδαλον”.

Σ τ ποσκοπε παραπλνηση ατ, παρ στ ν πιστεσουμε τι ο παδο τν λλων θρησκειν δν διακατχονται π τν διο “φανατισμ π τν ποο διακατεχμαστε μες ο ρθδοξοι;

κμα, γνεται σγκριση το μοναχισμο μ τν ρχαα λλδα, σ μι ποχ πο νεοειδωλολατρεα κα λατρεα το Δωδεκαθου βρσκεται σ ξαρση κα διατερα στ χρα μας(σ. 106).

λλο γερντισσα προσκαλεται ν προσευχηθε μσα σ τζαμι (σελ. 44), χωρς ν ναφρεται τ ν τελικ ποδεχταν τν πρσκληση ατ, μολοντι πρξη ατ παινεται π τ συγγραφα.

Πντως προσκνηση τν τζαμιν δν ντιβανει στ πνεμα το βιβλου, φο ο Μουσουλμνοι, ο νδουϊστς λλ κα ο βραοι, χουν τ Θε μσα τους κα δηγονται π τ διο πνεμα το Θεο, πως δια Γαβριηλα ποστηρζει (σελ. 325)[7]. κμα, Ραμασντρα ναφρεται ς σπουδαος νθρωπος πο ζε κατ Χριστν (σελ. 234), ν διαρκς εναι κα ναφορ στ χαρσματα το  Βaba Amte (σελ. 403). Γίνεται λοιπόν μφανς ποψη τς Γαβριηλας πς λοι μπορον ν ζον κα ν πορεονται κατ Χριστν κα, συνεπς, εναι ντελς χρηστο τ γιο Βπτισμα κα νδειξη μσους ντθετη ποψη.

Τ πι χαρακτηριστικ, μως σημεα συγκρητισμο στ βιβλο εναι τ ξς :

α) Στ σελ. 101, ναφρεται πς φο γινε μοναχ κα κποια μρα συναντθηκε μ δο νδος μοναχος π τ Ashram  το Sivananda, ατο τς επαν : “Τρα εσαι πραγματικ δελφ μας. Ρ σ ο   σ - ρ σ ο  μ ε ς”. Στ φρση ατ συμπυκννεται λη διδασκαλα το βιβλου λλ κα τς Νας ποχς. Μ τν τρπο μλιστα πο εναι διατυπωμνο, περνει τ μνυμα τσο τι ς ρθδοξοι χρζουμε μις ναγνωρσεως π τ λλα, πι “πνευματικ κα μυστικιστικ θρησκεματα, σο κα τι ο νδο, ς μεγαλψυχοι κα φαντιστοι, μς παρχουν ατ τν ναγνριση κα ποδχονται πλυτα τν σκητικ μας πο λγο φυσικ πχει π τ δικ τους. Εναι βση μις σγκρισης μεταξ τς δικς μας σκητικς παραδσεως κα τς νδουϊστικς δηλαδ τς γιγκα κα το διαλογισμο, μ τν προσευχ, διατερα τ νοερ προσευχ κα γενικς τν ρθδοξη λατρεα μας. Στ δια, ξλλου, πλασια, κινονται κα ο σκψεις τς γερντισσας στ σελ. 245 -246, που κι κε δν παραλεπει, μ μι σκπιμα μπερδεμνη πρταση ν μς πε τι κενο πο σζει εναι λιττητα, πτωχεα κα στεν δς, ποα, μως  συγκεκαλυμμνα παρακτω, βινεται κα στ ρθδοξα μοναστρια κα στ σραμ[8]

β) Τ δετερο σημεο τ ντοπζουμε στ σελ. 39. κε ναφρεται πς ς λληνες τρφουμε μφυτο” σεβασμ γι τν νδικ φιλοσοφα, γιατ κα ο νδο, πως κι μες, χουν μι ψυχικ λεπττητα, ποα εναι ποτλεσμα τς καλλιεργεας τους. Γρφει κμα πς πρχουν στν νδα σοφο πο χουν λοκληρωτικ φιερωθε στ Θε, χωρς τν παραμικρ νξη γι τ γεγονς τι δν πηρετον τν διο Θε, τν μοναδικ Θε, πο διακονομε μες. Πργματι, ν λβουμε τ λξη λληνες μ τ συνθη γιογραφικ της σημασα ς εδωλολτρες δηλαδ, ττε δν μπορομε παρ ν συμφωνσουμε. ν μως δεχθομε τι ο λληνες, ς Ρωμηο, ς ρθδοξος δηλαδ λας παραμεναμε νκαθεν μετακνητοι στν πστη κα στς παραδσεις μας, ττε τ κοιν μπορομε ν βρομε μεταξ το Φωτς κα το σκτους, τς ληθεας κα το ψεδους κα το πατρς ατο Διαβλου; πολτως καμμα, διατερα ν λβουμε π’ ψιν τ γεγονς τι ο Πατρες μας ο σοφο κα γιοι, δν δχθηκαν ν βλουν στ Σμβολο τς Πστες μας οτε μα φορ ποιαδποτε λξη πο ν ρχζει π τ γρμμα Ψ, ρχικ τς λξεως  “Ψεδος”, διδσκοντς μας τι καμμι κοινωνα δν μπορομε κα δν πρπει ν χουμε μ τ ψεδος κα τι πστη μας εναι μνη πο δν μπεριχει χνος Ψεδους, μνη πο μπεριχει τν λθεια.

Πρπει μως ν τονσουμε τι πραγματικ σοφς εναι μνον ατς πο κοινωνε μ τ σοφα το Θεο, τν ντως Σοφα, τν Κριο μν ησο Χριστ κα γνεται θες κατ χριν, πργμα πο δυνατον ν δεχθον ο νδουϊστς, ο ποοι λπζουν μνο στς σωτερικς τους δυνμεις κα στ δυναττητα ατοθεσεως. Στ σελ. 184 τλος, συγκρνονται κα ο γιασμνες μορφς τν Προφητν μ τς μορφς τν γιγκι κα τν γκουρο.

Δν πρπει μως ν ξαιρσουμε π’ ατ τ κεφλαιο κα τ “Μμηση το Χριστο. “Μμηση το Χριστο”  εναι να πασγνωστο βιβλο πο κφρζει λο τν εσεβισμ κα τ λογικοκρατα τς Δσεως κα πο καμμα σχση δν χει μ τν ρθδοξη πνευματικτητα κα τν ρθδοξη κα πατερικ μμηση Χριστο. Τ βιβλο ατ γερντισσα τ γαποσε διαιτρως καθς κα τ συγγραφα του, πως φανεται στ σελ. 205, που συγκαταλγεται “Μμηση το Χριστο”  στ βιβλα πο συνιστοσε στος λλους πρς μελτη, καθς κα στ σελ. 77, που συμβαδζει μ τ συγγραφα του, τ Θωμ Κεμπσιο κι να κμη τερδοξο μοναχ. κρως κατατοπιστικ γι τ θμα ατ εναι να ρθρο το Σεβασμιωττου Μητροπολτου Ναυπκτου κα γου Βλασου κ. εροθου, νς τν λογιωτρων κα παραδοσιακν πισκπων τς κκλησας μας. Σεβασμιτατος μεταξ λλων ναφρει : χει ποδοθε (νν. Μμηση το Χριστο) στν Θωμ Κεμπσιο, πο πρξε νας παπικς σκητικς συγγραφας...Φανεται τι τ βιβλο ατ εναι ντεταγμνο μσα στ δυτικ πλασια κα κφρζει τν πνευματικτητα το δυτικο νθρπου...Μπορε κανες ν διαπιστσει τι μετφρασ του μ τν παρλληλη παραθερηση τν νηπτικν πατερικν κειμνων συνετλεσε στ δυτικοποηση τν ρθοδξων. Ββαια εναι γεγονς τι ταν κανες διαβσει τ “Μμηση το Χριστο”  θερμανεται συναισθηματικ, λλ’  μως κτρπεται, χωρς ν τ καταλβει, π τ γνσια κφραση τς ρθοδξου παραδσεως....

Φρονομε, λοιπν, πς κα τ βιβλο πο μελετμε, χει τς διες κριβς κα κμα πιβλαβστερες πιδρσεις, γιατ κτς π τ νοσηρ συναισθηματισμ, τν ποο κπμπει, προβλλει κα πικνδυνες τεχνικς κα δοξασες. Συνιστομε, συνεπς, νεπιφλακτα κα τν νγνωση το συγκεκριμνου ρθρου[9].

ναφραμε μερικ μνο σημεα το βιβλου, στ ποα πιχειρεται ν συγκριθε ρθδοξη μ τν νδουϊστικ “πνευματικτητα”, μεταξ τν ποων, δυστυχς, δν νευρσκεται π τ συγγραφα καμμα διαφορ. Μι μως προσεκτικ κα παλλαγμνη προκαταλψεων ματι, π να “κριτικ”  μτι θ νασρει, σχετικ εκολα, πειρα ττοια σημεα, φο ατς εναι κα σκοπς το ν λγ βιβλου.


Β.  “ΜΕΤΡΑ  ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ”

Εναι μαθηματικς ββαιο, μως, πς ν λα ατ τ στοιχεα δδονταν στν ναγνστη χωρς τν παρατητη πικλυψη, ττε δσκολα θ πεφτε στν παγδα. Γι τ λγο ατ, συγγραφας χει φροντσει ν πρει τ κατλληλα, ψυχολογικ κυρως, μτρα σφαλεας, στε δσκολα κποιος ν ποψιαστε μπως λα ατ δν εναι κα τσο σωστ ρθδοξα. κτς λοιπν π τ συγκεκαλυμμνο τρπο μ τν ποο δδονται κποιες πληροφορες λλ κα τν καταιγισμ μ ατς, τσι στε ναγνστης ν μν προλαβανει ν τς πεξεργζεται, θ ναφρουμε δειγματοληπτικ μερικ απ τ ψυχολογικ “μτρα σφαλεας”.

Στ σελ. 44 ναφρεται πρσκληση πρς τ γερντισσα ν προσκυνσει στ μικρ τζαμι τν ξενοδοχεων, τονζεται μως ταυτχρονα πς ατ ποτελε ρωϊκ πρξη “στ δικ μας ποχ το Φονταμενταλισμο. Αυτομτως, λοιπν χαρακτηρζεται φονταμενταλιστς ποιος δν δε κα μ καλ μτι τν πρξη ατ.

Στν πμενη σελδα ναφρεται συγγραφας στ λγια κποιου ερρχου, ποος λει πς μες ο Χριστιανο κινδυνεουμε μνο π τς δυναμες μας”. ρα λοιπν εναι δνατοι στν πστη σοι, κολουθντας τν τακτικ τν Πατρων κα τς κκλησας δν ναπτσσουν διατερες σχσεις μ αρετικος κα λλοθρσκους κα κυρως δν συμπροσεχονται μ’  ατος, κατ τν ερρχη ατν. ντιθτως εναι πολ πιστο, σοι κυριολεκτικ, διαπραγματεονται τ Θε κα τν λθεια. Μ τ λγια ατ, κα μλιστα π τ στμα νς ρθοδξου ρχιερως πιστεει συγγραφας κα δυστυχς ν μρει δικαιολογημνα πς θ ξαλεψει κθε νδεχμενη ντρρηση. Μπως, μως, εναι προτιμτερο γι μς ν πακοσουμε στ λγια το γου ωννου το Θεολγου, πο ναφραμε στν εσαγωγ, λλ κα το δου το Κυρου πο παραγγλει : “Προσχετε π τν ψευδοπροφητν” (Ματθ. Ζ, 15), παρ σ να ερρχη, ποιος κι ν εναι ατς; Πς εναι δυνατν, ξλλου, ν πιστεσουμε πς μτρητοι ξνοι εδαν τ φς τς ρθοδοξας, πως ναφρεται λγο πι κτω, ταν δν κατονομζονται παρ μνον νας δο; Δν θ κανε συγγραφας συστηματικ ναφορ στς πραγματικς πιτυχες τς Γαβριηλας ταν κνει τ διο γι λες τς πλνες της; Δν χει γνει δη κατανοητ πς ποιαδποτε προσπθεια μεταστροφς λλοθρσκων κα τεροδξων στν ρθοδοξα κλαμβνεται π τ γερντισσα ς δεγμα φανατισμο;

Στ σελ. 49, γρφεται πς γερντισσα γινε να “παρθυρο στν ρθοδοξα”  γι τος λλους κα στν κσμο γι μς νογοντας να βαθ ργμα στν πκτητη φοβα μας”. Τοννει δηλαδ, συγγραφας τν γωϊσμ μας στε ν λειτουργσει νασταλτικ πρς τς νστσεις μας, φο κανες δν θλει ν κουβαλει τν ττλο το φοβισμνου.

Στ σελ. 122 προλαμβνονται γι μι κμη φορ πιθανς ντιρρσεις φο συγγραφας μς λει πς Γαβριηλα ταν μνη πο εχε τ θρρος γι ττοιου εδους  νογματα κα πς ο πλοιποι μοναχο μας δν εναι κα τσο ργατικο, λλ παραμνουν κλεισμνοι στ μοναστρι τους καθς κα τι γερντισσα εχε τν ελογα γι κτι ττοιο, π ναν ναγνωρισμνο γροντα (τν π. Αμφιλχιο). στσο, γροντας ατς χει κοιμηθε πολ νωρτερα (1976) π τν πρτη κδοση το βιβλου (1996), πως, ββαια, κα πολλο λλοι πο ναφρονται σ’  ατ γι ν στηρξουν τν γιτητα τς γερντισσας Γαβριηλας. Τ γεγονς ατ σ συνδυασμ μ λλα στοιχεα πρπει ν μς βλει σ ποψες γι τ κνητρα τς συγγραφως.

Τλος, στ σελ. 288, παρερμηνεεται γπη πο φελουμε πρς λους κα προβλλεται γερντισσα ς μολογτρια τς πστεως ν σοι διαφωνον νομζονται δικτες τς γπης. Εναι νγκη, μως ν ξεφγουμε π’λες τς παραπνω καλοστημνες παγδες. ς παντσουμε στς κατηγορες πο κινδυνεουμε ν λκσουμε, διαφωνντας μ τς τακτικς ατς (φανατικς, φονταμενταλιστς, φοβισμνος, πιστος, μισαλλδοξος κ. .), μ τ λγια το Χριστο κα το Εαγγελιστο τς γπης πο δη ναφραμε, λλ κα το ποστλου Παλου πο μς παρακαλε “σκοπεν τος τς διχοστασας κα τ σκνδαλα παρ τν διδαχν ν μες μθετε ποιοντας κα κκλνατε π’  ατν”  (Ρωμ. 16, 17), πο μς ξεκαθαρζει τι “ο θλω δ μς κοινωνος τν δαιμονων γνεσθαι”  (Α´Κορ. 1, 20) κα μς φιστ τν προσοχ “μ τις μς συλαγωγν δι τς φιλοσοφας κα κενς πτης κατ τν παρδοσιν τν νθρπων κα ο κατ Χριστν (Κολ. 2, 8). ς παντσουμε κμα μ τ λγια τν πνευματοφρων Πατρων μας ο ποοι ξεκθαρα μς προειδοποιον  λγοντας τι “ε τις κληρικς λαϊκς εσλθ ες συναγωγν ουδαων αρετικν προσεξασθαι κα καθαιρεσθω κα φοριζσθω” (Κανν ΞΕ´ τν γων ποστλων)[10]. Τθεται λοιπν τ ρτημα : γερντισσα Γαβριηλα εχε μεγαλτερη γπη π’  ατ τν Πατρων, τν ποστλων κμα κα το Κυρου; Σ ποιν, τελικ, φελουμε ν πακοσουμε κα  ποιν ν μπιστευθομε κα ν κολουθσουμε, τν δια τν λθεια, μα πλανεμνη μοναχ;


Γ.  ΙΝΔΟΥΪΣΜΟΣ  -  ΓΚΟΥΡΟΥΪΣΜΟΣ

ς περσουμε μως σ κτι πι πικνδυνο κα σημαντικ. να π τ χαρακτηριστικ γνωρσματα τς Νας ποχς εναι ντιστροφ χριστιανικν ρων. Ατ, πολ πλ, σημανει πς ο διφορες μδες τς Νας ποχς παρνουν να ρο συνηθισμνο στν ρθδοξη πνευματικτητα κα τος προσδδουν νημα τελεως διαφορετικ κα ξνο. Παρνουν π.χ. τν ρο  π ρ ο σ ε υ χ κα τν ταυτζουν μ τ περιεχμενο το ρου  δ ι α λ ο γ ι σ μ ς γι ν λκσουν τ νυποψαστα θματ τους εκολτερα, κμπτοντας πιθανος νδοιασμος κα παρασροντας, ε δυνατν, κα τος κλεκτος φο γνεται λγος γι χριστιανικς ρετς κα μεθδους. Τ φαινμενο τς ντιστροφς εναι πολ σνηθες κα στ βιβλο ατ. Μ ξυπνο μολογουμνως τρπο, τοιμζεται ναγνστης ν δεχθε τν νδουϊστικ φιλοσοφα κα ζω, φσον μλιστα παρουσιζεται ς γνσια μορφ ρθοδξου πνευματικτητος, κατηχεται κα σταδιακ μυεται, κουσως μλιστα, σ’ατν κα κινδυνεει ν απομακρυνθε π τ ζω τς κκλησας ν παραμενει τυπικ σ’ ατ, προσκυνντας λλους θεος, δαμονες στν πραγματικτητα, πο θ ποκτον αξανμενη ξουσα πνω του, ποξεννοντς τον π τ Θεα Χρη κα μαυρνοντς του τν χιτνα το Βαπτσματος. μως, “οδες δναται δυσ κυροις δουλεειν”  (Ματθ. 6, 24). Θ ξετσουμε τ σημεα το βιβλου που γνεται ντιστροφ κποιων ρων, ντιπαραβλλοντς τα μ σχετικ ποσπσματα π τ βιβλα το π. Αντωνου λεβιζοπολου[11].

Στ σελ. 3, συγγραφας εχεται ν μς “μυσει” - κα χει μεγλη σημασα ρος - στν σκητικ τς γπης, να ποημα πο βρθηκε στ χαρτι τς γερντισσας, κα λο τ βιβλο ν μς νοξει να παρθυρο στν οραν της. Κατ’ ρχν εναι γνωστ τι τ λξη  μ η σ η  τ χρησιμοποιομε ταν μεταδδουμε σ κποιον “ξνο”, κτι π τς δικς μας μπειρες κα μλιστα θρησκευτικς μπειρες ταν δηλαδ, τν εσγουμε σταδιακ στ δικ μας μυστρια, στ λατρεα το δικο μας Θεο. “Στ μηση νκει τ ν κολουθε μαθητς τς ντολς το γκουρο του, νεξρτητα ν ζε κοντ στ γκουρο χι”[12]. σως παραλληλισμς ατς ν φαντζει περβολικς λλ πιστεουμε πς στ συνχεια θ δικαιολογσετε τς ποψες μας. Διαβζουμε ξλλου, πς μηση θ γνει στν σκητικ τς γπης. δ πρπει ν ναφρουμε πς δισημος σ’ λκληρο τν κσμο, γκουρο Σϊ Μπμπα, πιστεει πς πρχει μνο μα θρησκεα, θρησκεα τς γπης...πρχει μνο μι γλσσα, γλσσα τς καρδις”[13]. Πρκειται γι πεποιθσεις πο ταυτζονται, δυστυχς, πλυτα μ’ ατς τς γερντισσας. κμα ο ποψες μας νισχονται π τ γεγονς τι κατ τν πατρα τς θετικς σκψης[14]...” νθρωπος δημιουργε τ δικ του οραν  κα τ δικ του κλαση”[15]. Πρπει ν θεωρσουμε τυχαες συμπτσεις κα μλιστα σ μι παραγραφολα, πο τυγχνει(;) ν εναι πρτη το βιβλου; Στ τλος μλιστα τς παραγρφου ατς ναφρεται πς κενος (νν. ορανς της;) εναι τ πεπρωμνο μας! Δν μς κπλσσει ατ φο “κρμα σημανει δρση κα δρση εναι ναπφευκτη...κα μ’ ατ τν ννοια τ πεπρωμνο μας εναι δη ποφασισμνο”[16], καθς “κθε νθρωπος παζει τ ρλο του πο εναι λεπτομερειακ καθορισμνος στν προσωπικ ταινα τς ζως του, κι ατς ρλος λλζει συνεχς π ζω σ ζω[17], λγια πο σχεδν ατοσια παναλαμβνει γερντισσα στ σελ. 396[18].

Γλωσσολαλι: Στ σελ. 10, ναφρονται τ “χαρσματα” τς γερντισσας μεταξ τν ποων