8 Φεβ 2020

Ἑλληνοτουρκικὰ καὶ Θουκυδίδης

Ὅταν οἱ Ἀθηναῖοι πάνω στὴ μεγάλη ἀκμὴ τοὺς ἐπιχειροῦσαν τὸ 416 π.Χ. νὰ προσεταιριστοῦν τὴ Μῆλο, οἱ Μήλιοι ἐπικαλοῦνταν ἔναντί της ἀθηναϊκῆς ἰσχύος τὸ δίκαιο, τὴν ἀρχὴ τῆς αὐτοδιάθεσης καὶ τὸ δικαίωμα στὴν ἀνεξαρτησία τους.
Ὁ Θουκυδίδης, ἀναλύοντας τὸν Πελοποννησιακὸ Πόλεμο καὶ τὴ σχέση Ἀθήνας - Μήλου, μὲ σχολαστικὴ διεισδυτικότητα, μᾶς δίνει ἕνα ἁπλὸ καὶ διαχρονικὸ μάθημα διεθνῶν σχέσεων. Λέει: «Ὁ ἰσχυρὸς ἐπιβάλλει ὅ,τι τοῦ ἐπιτρέπει ἡ δύναμή του καὶ ὁ ἀσθενὴς παραχωρεῖ ὅ,τι τοῦ ἐπιβάλλει ἡ ἀδυναμία του». Συνεπῶς, παρότι οἱ Μήλιοι εἶχαν ἀναμφίβολα μὲ τὸ μέρος τοὺς τὸ δίκαιο τελικὰ ὑποτάχθηκαν στὴ βούληση τῆς ἰσχυρῆς Ἀθήνας.
Ὁ Θουκυδίδης ἱεραρχεῖ ψηλὰ στὴν ἀνάλυσή του τὸ συγκεκριμένο διαχρονικὸ καὶ ἰσχυρὸ ἔνστικτο. Θεωρεῖ, δηλαδή, πὼς ἡ φύση τοῦ ἀνθρώπου, ποὺ βεβαίως δὲν ἀλλάζει ποτέ, ἐπιβάλλει τὴν ἐκμετάλλευση τοῦ ἀνίσχυρου ἀπὸ τὸν ἰσχυρὸ ὡς νομοτέλεια. Ὅπως ἔκανε ἡ Ἀθήνα μὲ τὴ Μῆλο.
Οἱ ὠμὲς καὶ στεγνὲς ἀπὸ κάθε συναίσθημα ἀναλύσεις τοῦ ἀρχαίου ἱστορικοῦ τὸν ἔχουν κατατάξει στοὺς.... πρώιμους ἐκφραστὲς τοῦ ρεαλισμοῦ, καθὼς μᾶς δίνει ἕνα σπουδαῖο case study γιὰ τὸ πῶς λειτουργοῦν οἱ διεθνεῖς σχέσεις. Καὶ πράγματι. Ἂν μελετήσει κανεὶς τὸν τρόπο ποὺ λειτούργησε ἡ Ἀθηναϊκὴ Δημοκρατία, ἡ ἰσχυρὴ δύναμη τῆς ἐποχῆς, θὰ διαπιστώσει πὼς τὸ σχέδιο τοῦ Περικλῆ, τὸ δόγμα του, ἦταν νὰ ἐπιχειρεῖ διαρκῶς τὴ ματαίωση τῶν σχεδίων τοῦ ἐχθροῦ. Ὁ σκοπός του δὲν ἦταν νὰ κερδίσει τοὺς Σπαρτιάτες κατὰ μέτωπον, ἀλλὰ νὰ ἀκυρώσει τὰ δικά τους σχέδια. Ἐξ οὐ καὶ ἡ ἐπιθετικὴ διαχείριση στὸ θέμα τῶν Μηλίων, συμμάχων τῶν Σπαρτιατῶν. Οἱ σύγχρονες θεωρίες στρατηγικῆς ἐρευνοῦν, ἐξετάζουν καὶ ἀποδέχονται τὸ σχέδιο τοῦ Περικλή.
Ὁ Λίντελ Χάρτ, στρατηγικὸς ἀναλυτῆς καὶ συγγραφέας, στὸ ἔργο του «Ἡ στρατηγική της ἔμμεσης προσέγγισης» ἐπισφραγίζει οὐσιαστικὰ τὴν ἀρχαία ἀθηναϊκὴ κοσμοθεωρία. Λέει δηλαδὴ πὼς ἡ μεγαλύτερη ἱκανότητα εἶναι νὰ μπορεῖ κάποιος νὰ νικήσει τὸν ἀντίπαλο χωρὶς κατὰ μέτωπον μάχη. Γιὰ νὰ ἔρθουμε στὸ σήμερα, τὸ ἐρώτημα εἶναι στὴν ἀντιπαραβολὴ Ἀθήνας - Σπάρτης, ποιὸς εἶναι ἡ σημερινὴ Ἀθήνα καὶ ποιὸς ἡ Ἄγκυρα.
Καὶ ποιὸς ἐφαρμόζει ἀντίστοιχα τὶς διὰ-χρονικὲς τακτικὲς τῶν δύο ἀρχαίων πόλεων. Τὸ ἐρώτημα δὲν εἶναι φιλοσοφικὸ ἢ ρητορικό, ἀλλὰ βαθιὰ ἐπίκαιρο. Ὅπως εἶχε πεῖ ὁ Κορνήλιος Καστοριάδης: «Ἂν θέλετε νὰ καταλάβετε αὐτὰ ποὺ συμβαίνουν στὸν κόσμο, ἔχετε κάθε συμφέρον νὰ διαβάσετε τὸν Θουκυδίδη».
kathimerini

1 σχόλιο:

  1. Κουΐζ.

    Οι Δήλιοι
    που τότε

    υ π ή ρ χ α ν

    και είχαν την
    ...λάθος αντίληψη
    να ζουν στο νησί τους

    με ποιά μέθοδο
    έπαψαν

    να υπάρχουν;

    (Σκονάκι: σέ ναό
    του νησιού
    εδραζόταν το κοινό ταμείο
    της συμμαχίας

    και κάποιοι
    πολύ
    πολιτισμένοι
    -πως λέμε τώρα ΗΠΑ
    αλλά αυτοί ήτανε αρχαίοι
    δυλαδή καλοί ακόμη κι αν έκαναν το κακό.
    Ακόμη κι ενα παιδάκι το ξέρει αυτό!-

    έπρεπε να χτίσουν
    τον Παρθενώνα και
    χρειάζονταν
    money.
    Poly arhaiw money,
    γκιά να χτίσουν
    σύμβολο
    ντημοκρατίας!

    Και Δήλιοι...πάάει
    -όπως πρόβλημα-!

    Ψάξτε το,
    για να μην ψάχνεστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.