12 Ιαν 2013

Οἱ Γέροντες Κλεόπας καὶ Ἀρσένιος Παπατσιὸκ γιὰ Ὄνειρα καὶ Ὁράματα

Τί εἶναι τὰ ὄνειρα καὶ τὰ ὁράματα; Ποιὰ εἶναι ἡ διαφορὰ μεταξύ τους καὶ ποιὰ εἶναι τὰ εἴδη τους;
– Θὰ σᾶς ἀπαντήσω μὲ τὰ λόγια του ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος, ὁ ὁποῖος λέει: «Τὸ ὄνειρο εἶναι ἀπάτη τοῦ νοῦ σὲ περίοδο ἀναπαύσεως τοῦ σώματος. Ἐνῶ ἡ φαντασία (ἀπατηλὴ ὀπτασία) εἶναι ἀπάτη τῶν ὀφθαλμῶν, ὅταν ὁ λογικὸ ἀναπαύεται. Ἡ φαντασία προέρχεται ἀπὸ τὸ νοῦ, ὅταν τὸ σῶμα ἀγρυπνεῖ. Εἶναι παρουσίαση ἀνύπαρκτων καὶ ἀνυπόστατων πραγμάτων» (Λόγος 3ος). Τὰ ὄνειρα καὶ τὰ ὁράματα εἶναι δύο εἰδῶν: ἄλλα εἶναι καλὰ καὶ ἄλλα κακά. Ἡ διάκριση μεταξύ τους εἶναι ἡ ἑξῆς: Τὰ καλὰ ὄνειρα καὶ ὁράματα εἶναι ἀπὸ τὸ Θεό. Μὲ αὐτὰ ἀποκαλύπτει τὸ θέλημά Του μόνο στοὺς Ἁγίους καὶ σ’ αὐτοὺς ποὺ κάνουν μὲ τελειότητα τὶς ἐντολές Του, ὅπως ἦταν ὁ δίκαιος Ἰωσήφ, στὸν ὁποῖο φανερώθηκε ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ στὸ ὄνειρό του καὶ τὸν διέταξε νὰ φύγει μὲ τὸ Βρέφος Ἰησοῦ καὶ τὴν Παρθένο Μαρία, τὴ Μητέρα Του, στὴν Αἴγυπτο. Τὰ καλὰ ὄνειρα προέρχονται ἀπὸ ἀγγέλους. Ὅταν ξυπνήσουμε, μᾶς προτρέπουν στὴν προσευχὴ καὶ τὴ μετάνοια. Ἀντιθέτως, τὰ κακὰ ὄνειρα καὶ ὁράματα εἶναι τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος μετασχηματίζεται σὲ ἄγγελο φωτὸς ἢ σὲ ἅγιο, καὶ μᾶς ἐξαπατοῦν στὸν ὕπνο νὰ...
πιστεύουμε ὅτι εἴμαστε καλοὶ καὶ ἄξιοί του παραδείσου, ἐνῶ, ὅταν ξυπνήσουμε, μᾶς προκαλοῦν αὐτὲς οἱ ἐνθυμήσεις ὑπερηφάνεια καὶ ψεύτικη χαρά.
(Γέρων Κλεόπας)
Εἶναι ἁμαρτία νὰ πιστεύουν οἱ χριστιανοὶ στὰ ὄνειρα καὶ τὰ ὁράματα;
– Λέει ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος ὅτι αὐτὸς ποὺ πιστεύει στὰ ὄνειρα ὁμοιάζει μὲ αὐτὸν ποὺ τρέχει γιὰ νὰ πιάσει τὴ σκιά του. Ἐπίσης λέει, ὅτι οἱ δαίμονες τῆς κενοδοξίας γίνονται προφητικοὶ στὰ ὄνειρα. Αὐτοὶ σὰν πονηροὶ ποὺ εἶναι, φαντάζονται τὰ μέλλοντα καὶ μᾶς τὰ γνωστοποιοῦν ἐκ τῶν προτέρων. Καὶ ὅταν ἐκπληρωθοῦν τὰ ὄνειρά μας, θαυμάζουμε καὶ καυχόμεθα ὅτι ἀποκτήσαμε τὸ χάρισμα τῆς προοράσεως. Αὐτοὶ ποὺ ἀκούουν σ’ αὐτὰ τοὺς δαίμονες ἀποδεικνύονται συχνὰ ψευδοπροφῆτες. Καὶ παρακάτω λέει: «Οἱ δαίμονες δὲ γνωρίζουν τὰ μέλλοντα λέγοντάς μας μία εἴδηση ἐκ τῶν προτέρων. Εἶναι ὅπως οἱ γιατροί, ποὺ μποροῦν νὰ μᾶς μιλήσουν γιὰ τὸ θάνατό μας ἐκ τῶν προτέρων». Κατόπιν τελειώνει, λέγοντας: «Ὅταν ἀρχίσουμε νὰ πιστεύουμε στὰ ὄνειρα τῶν δαιμόνων, αὐτοὶ οἱ ἴδιοι μας ἐμπαίζουν, ἀκόμη καὶ ὅταν εἴμαστε ξύπνιοι. Αὐτὸς ποὺ πιστεύει στὰ ὄνειρα καὶ τὶς νυκτερινὲς φαντασίες εἶναι τελείως ἀνόητος. Ἐνῶ αὐτὸς ποὺ δὲν πιστεύει σ’ αὐτὰ εἶναι φιλόσοφος».
Ὅποτε, λοιπόν, εἶναι ἁμαρτία νὰ πιστεύουμε στὰ ὄνειρα καὶ ὁράματα, μὲ τὰ ὁποῖα μᾶς ἐξαπατοῦν πολὺ εὔκολα οἱ δαίμονες καὶ μᾶς ρίχνουν στὴ φοβερὴ ἁμαρτία τῆς ὑπερηφάνειας καὶ κενοδοξίας, ὅταν ὁ ἄνθρωπος δώσει πολλὴ ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτό του καὶ ὄχι στὸ λόγο τοῦ Θεοῦ. Μὲ αὐτὸ τὸ πονηρὸ τέχνασμα οἱ δαίμονες ξεγέλασαν πολλοὺς χριστιανοὺς καὶ μοναχούς, τοὺς ὁποίους κατόπιν ὁδήγησαν στὸν γκρεμὸ τῆς ἀπώλειας. Ἐνῶ, ὅταν κάποιος ἔχει παρ’ ὅλα αὐτὰ ἀμφιβολία σ’ αὐτὰ ποὺ βλέπει, νὰ ἐξομολογεῖται στὸν πνευματικό του καὶ νὰ ζητᾶ τὴ συμβουλή του, διότι διὰ μέσου του πνευματικοῦ ὁμιλεῖ ὁ Θεός. (ο.π.)
Τὴ νύχτα πειραζόμαστε πολὺ ἀπὸ τὸ νοητὸ ἐχθρό μας· γι’ αὐτὸ πρέπει νὰ προσευχόμαστε πολύ· καί, ὅταν βλέπουμε ὄνειρα, νὰ μὴν ἀνησυχοῦμε, διότι εἴμαστε ὑποτακτικοὶ σὲ Γέροντα καὶ οἱ εὐχὲς τοῦ μᾶς σώζουν. Νὰ ἔχουμε πλήρη τὴν πεποίθηση ὅτι φέρουμε μέσα μας τὸν Ἰησοῦ Χριστό.
(Γέρων Ἀρσένιος)
Γεροντικὸ Ρουμάνων Πατέρων
Ἐκδόσεις "Ὀρθόδοξος Κυψέλη
Ἀγοράστε online τὸ βιβλίο ἀπὸ ἐδῶ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.