Ἐν Δελβινακίῳ τῇ 16ῃ Αὐγούστου 2012
ΘΕΜΑ: Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς πάντοτε ἐπίκαιρος
Ἀγαπητοί μου Χριστιανοί,
Τοὺς τελευταίους καιρούς, ἡ Ἑλλάδα μας, ἡ ἀγαπημένη μας Πατρίδα, ἐδοκίμασε μεγάλους κλυδωνισμούς. Τὰ ὑπέρογκα χρέη, τὰ ὁποῖα ἐδημιούργησαν τὰ ἀλλεπάλληλα δάνεια, ἡ σπατάλη τοῦ δημοσίου χρήματος, ὁ ὑπέρμετρος πλουτισμὸς ἀρκετῶν ἐπιτηδείων, τὸ ξέπλυμα μαύρου χρήματος, οἱ περιβόητες "μίζες" καὶ ἄλλα παρόμοια ἀνομήματα, ὡδήγησαν τὴν Χώρα στὸ χεῖλος τῆς ἀβύσσου καὶ τῆς καταστροφῆς. Ἔπειτα οἱ περικοπές - ἀνελέητες, κατὰ κανόνα - μισθῶν καὶ συντάξεων καὶ ἐπιδομάτων, ὅπως, γιὰ παράδειγμα, ἀπὸ τοὺς ἡρωϊκοὺς πολυτέκνους, ἀλλὰ καὶ ἡ φορομπηχτικὴ μανία τῶν κυβερνώντων, ἐπροκάλεσαν τὴν ἀπόγνωση σὲ μεγάλο μέρος τοῦ λαοῦ μας, ὥστε κάποιοι συμπατριῶτες μας νὰ παρασυρθοῦν στὴν αὐτοκτονία...
Πέρα, ὅμως, ἀπὸ αὐτά, σοβαρὸ πρόβλημα ὑπῆρξε καὶ ἡ λαθρομετανάστευση. Ἰδιαίτερα μεγάλος καί, πρὸ παντός, ἀνεξέλεγκτος ἀριθμὸς ἀνθρώπων ἀπὸ ξένες χῶρες, μάλιστα δὲ μουσουλμανικές, ἔχουν κατακλύσει τὴν Ἀθήνα καὶ ἀρκετὲς μεγάλες πόλεις, ὅπου....
ζοῦν σὲ ἄθλιες συνθῆκες. Συνακόλουθο αὐτῆς τῆς καταστάσεως εἶναι τὸ ἔγκλημα σὲ ποικίλες μορφές, οἱ κλοπές, οἱ διαρρήξεις σπιτιῶν, τραπεζῶν καὶ καταστημάτων, ἐνῷ κάποιοι ἀπὸ τοὺς λαθρομετανάστες ἀφαιροῦν καὶ τὴν ζωὴ ἡλικιωμένων ἰδίως ἀνθρώπων, προκειμένου νὰ τοὺς ληστέψουν. Τελευταῖα, παρατηρήθηκε ἔξαρση τῶν ἀνθρωποκτονιῶν καὶ τῶν ληστρικῶν ἐπιδρομῶν, ἀκόμη καὶ μέρα μεσημέρι, ὥστε οἱ ἁρμόδιοι ν' ἀνησυχήσουν σοβαρά. Ἀτυχῶς, ὅμως, καὶ οἱ τυχὸν καλὲς ἀποφάσεις καὶ φροντίδες παρασύρθηκαν στὴν δίνη τῆς παρατεταμένης προεκλογικῆς περιόδου καὶ τῶν ἀλλεπαλλήλων ἐκλογικῶν ἀναμετρήσεων. Ἀποτέλεσμα ; Ἡ Χώρα οὐσιαστικὰ νὰ μένῃ γιὰ πολὺ καιρὸ ἀκυβέρνητη.
Ἀλλά, δόξα τῷ Θεῷ ! Μᾶς στέλνει γιὰ ἄλλη μιὰ φορὰ τὸν Ἅγιο τοῦ Γένους, τὸν Ἱερομάρτυρα Ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό, ποὺ μὲ τὶς περίφημες Διδαχές του εἶναι ἐπίκαιρος περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλη φορά : "Ψυχὴ καὶ Χριστὸς σᾶς χρειάζεται", μᾶς λέει. Καὶ μᾶς παροτρύνει νὰ μὴ χάσουμε τὴν πίστη καὶ τὴν ἐλπίδα μας στὸν Χριστό, ἐπαναλαμβάνοντας τὰ λόγια τοῦ ἱεροῦ Ψαλμωδοῦ : "Διήλθομεν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος καὶ ἐξήγαγες ἡμᾶς εἰς ἀναψυχήν" (Ψαλμ. ξε΄ 12). Μᾶς προτρέπει "νὰ βάλωμεν τὴν Δέσποινά μας τὴν Θεοτόκον μεσίτρια , νὰ μεσιτεύσῃ εἰς τὸν Χριστόν ἐπειδὴ καὶ ὁ Υἱός της εἶναι ὠργισμένος κατὰ πάνου μας ἀπὸ τὶς πολλές μας ἁμαρτίες καὶ θέλει νὰ μᾶς καταποντίσῃ. Τὶ καρτεροῦμε, ἀδελφοί μου ; Σήμερον αὔριον τὸ τέλος τοῦ κόσμου · διὰ τοῦτο φροντίζετε νὰ διορθωθῆτε" (Διδαχὴ Ζ΄). Προτείνει δὲ τὸ μοναδικὸ φάρμακο διορθώσεως τῶν κακῶν : Τὴν μετάνοια. Καὶ τονίζει μὲ γλῶσσα προφητική : Πότε θὰ μετανοήσωμεν ; Ὄχι αὔριον καὶ μεθαύριον, ἀλλὰ σήμερον, διότι ἕως αὔριον δὲν ἠξεύρομεν τὶ θὰ πάθωμεν" (Διδαχή Α΄). "Ὅθεν πρέπει καὶ ἡμεῖς, ἀδελφοί μου, νὰ στοχασθῶμεν τὶ εἴμεθα, δίκαιοι ἤ ἁμαρτωλοί ; Καὶ ἀνίσως εἴμεθα δίκαιοι, καλότυχοι καὶ τρισμακάριοι. Ἀνίσως δὲ καὶ εἴμεθα ἁμαρτωλοί, πρέπει τώρα ὅπου ἔχομεν καιρὸν νὰ μετανοήσωμεν ἀπὸ τὰ κακὰ καὶ νὰ πράξωμεν τὰ καλά" (Διδαχή Δ΄).
Αὐτὴν τὴν μετάνοια ἔχουμε ἀνάγκη ὅλοι ἄν θέλουμε νὰ ὀρθοποδήσουμε. Καὶ ἐδῶ καὶ στὴν Βόρειο Ἤπειρο εἶναι μεγάλη ἡ ἀνάγκη τῆς μετανοίας. Γι' αὐτὸ ἡ Μητρόπολή μας γιορτάζει καὶ φέτος τὴν μνήμη τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ, κηρύσσοντας κήρυγμα μετανοίας. Θὰ συμπροσευχηθοῦν μαζὶ μας καὶ ἄλλοι Σεβασμιώτατοι Ἱεράρχες. Τὴν παραμονή, 23 Αὐγούστου, ἡμέρα Πέμπτη, στὶς 7 τὸ ἀπόγευμα θὰ ψαλῆ Μέγας Πανηγυρικὸς Ἑσπερινός. Στὴν συνέχεια θὰ πραγματοποιηθῆ ἡ καθιερωμένη σύντομη λιτάνευση τῆς εἰκόνος καὶ τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου μέχρι τὴν κεντρικὴ Πλατεῖα, ὅπου καὶ θὰ ψαλῇ Δέηση καί, κατόπιν, ἐπιστροφὴ στὸν Ναό. Τὴν ἑπομένη, 24 Αὐγούστου, Παρασκευή, κυριώνυμη ἡμέρα τῆς ἑορτῆς, στὶς 7.30 τὸ πρωΐ, θὰ ἀρχίσουν οἱ "καταβασίες" (δεύτερη καμπάνα), κι' ἀφοῦ ὁλοκληρωθῇ ὁ Ὄρθρος θὰ ἐπακολουθήσῃ ἡ πολυαρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία. Στὸ τέλος οἱ Σεβασμιώτατοι Ἀρχιερεῖς θὰ μεταβοῦν στὴν Ἱ. Μονὴν Μολυβδοσκεπάστου γιὰ νὰ τελέσουν τρισάγιο ἐπὶ τοῦ τάφου τοῦ ἀοιδίμου ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ, ἐνῷ στὸ Δημαρχεῖο θὰ προσφερθῇ ὁ καθιερωμένος καφὲς γιὰ ὅσους τὸ ἐπιθυμοῦν.
Καλὴ συνάντηση στὸν Ναό μας. Ὁ Κύριος, διὰ πρεσβειῶν τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ νὰ σᾶς χαριτώνῃ καὶ εὐλογῇ. Ἰδιαίτερα νὰ εὐλογῇ τὴν Ἑλλάδα μας καὶ τὴν Βόρειο Ἤπειρο.
Διάπυρος πρὸς Χριστὸς εὐχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ
«Ο Τούρκος δεν βλάπτει την Πίστιν»
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλές υπερβολές γράφτηκαν για τον Κοσμά Αιτωλό.
Υποστηρίζεται για παράδειγμα, ότι ο Άγιος μύησε πολλούς στην επαναστατική ιδέα κι ανάμεσά τους τον Κατσαντώνη στα 1777 (Φ. Μιχαλόπουλος, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 57, 58, 66). Ο αργότερα ονομαστός Κλέφτης όμως, ήταν τότε μικρό παιδί· γεννήθηκε μεταξύ 1770 και 1773.
Ο Κοσμάς ο Αιτωλός δεν αρκούνταν στη σιωπή, αλλά συμβούλευε υποταγή στον Τούρκο κατακτητή. Δεν ήθελε να έχει σχέση με την Ελλάδα, ούτε με καμμία άλλη πατρίδα, τόνιζε πως πατρίδα όλων είναι ο ουρανός και συνιστούσε στους Ρωμιούς να παραμείνουν υποταγμένοι στους Τούρκους, που ήρθαν για να διαφυλαχθεί η ορθόδοξη πίστη από την εκ δυσμών απειλή.
Συνιστούσε ακόμα να προσεύχονται οι χριστιανοί, για να φωτίζει ο Θεός τον βασιλιά και τους «ζαπιτάδες», ώστε «να κυβερνούν τον κόσμο με πραότητα και δικαιοσύνη».
Ακολουθούν μερικές διδαχές του Αγίου:
** «Σας λυπάμαι για την περηφάνεια, οπού έχετε. Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήση. Και εάν δεν αφήσετε αυτά τα πράγματα που κάνετε, την αυθαιρεσία και ληστεία, θα καταστραφήτε. Σε κείνο το κλαρί, που κρεμάτε τα σπαθιά σας, θά ‘ρθη μια μέρα που θα κρεμάσουν οι γύφτοι τα όργανά τους» (ελέχθη στο χωριό Άγιος Δονάτος Σουλίου, από το βιβλίο «Κοσμάς ο Αιτωλός» του Αυγ. Καντιώτη.)
** «Εμείς, χριστιανοί μου, δεν έχομεν εδώ πατρίδα… Δια τούτο και ο Θεός μας έβαλε τον νουν εις το επάνω μέρος, δια να στοχαζώμεθα πάντοτε την ουράνιον βασιλείαν, την αληθινήν πατρίδα μας» (Διδαχή Α , 1, Ι. Μενούνου).
** «Και βαθμοφόροι Τούρκοι μου παρέχουν τώρα την προστασίαν των. Ο καθείς από αυτούς επιζητεί την παρουσίαν του ιερωμένου εις τα χωριά, όπου έχουν τα φέουδά των, διότι ούτος παρακινεί τους Έλληνας να φέρωνται νομοταγώς και να πληρώνουν τα δικαιώματα εις τους φεουδάρχας των» (Κ. Μέρτζιου, «Το εν Βενετία», σελ. 6).
Στη διδαχή αυτή φαίνεται καθαρά ο ρόλος του κλήρου κατά την Τουρκοκρατία. Στο χειρόγραφο 12 της Μονής Λευκοπηγής αναγράφεται, ότι ο Άγιος Κοσμάς παρακίνησε τους οπλοφόρους από τους ακροατές του να παραδώσουν τα όπλα «εις τους ζαπιτάδες» (Φ. Μιχαλόπουλος, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 271).
** «Να ρίψετε τ’ άρματα και να ελπίζετε εις τον Θεόν» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).
Σε λυπάμαι φίλε γιατί δεν μπορείς να καταλάβεις το νόημα των λόγων του Αγίου.
ΔιαγραφήΤα δωδεκαθεϊστικά περιοδικά σε έχουν τυφλώσει και δεν μπορείς να δεις το φως της αλήθειας.
Αλλά μη φοβάσαι. Ο Θεός θα σου χτυπήσει κάποια μέρα την πόρτα της καρδιάς σου και είμαι σίγουρος ότι θα τον δεχτείς.
ΠΟΙΟΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΛΦΕ 4:11
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΟ ΑΛΗΘΕΣ ΝΟΗΜΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΟΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ;
ΓΙΑΤΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ;