20 Αυγ 2011

Γέρων Κλεόπας Ἡλιέ: Λόγος περί ἐξομολογήσεως

 σιος Παΐσιος  Μέγας λέγει τι: « ξομολόγησις τν λογισμν στόν Πνευματικό εναι τό θεμέλιό της πνευματικς ζως καί  λπίς τς σωτηρίας γιά λους τους πιστούς»
Πατέρες καί δελφοί,
να πό τά μεγαλύτερα πνευματικά καθήκοντα τν μοναχν λλά καί τν λαϊκν χριστιανν, εναι ξομολόγησις τν μαρτιν. Γί ατό, σα πρόκειται νά επω παρακάτω, θά χουν σχέσι μέ ατό τό Μυστήριο.
Κατ’ ρχάς πρέπει νά χουμε π’ ψιν μας τι λοι ο νθρωποι εμεθα μαρτωλοί νώπιόν του Θεο, λλοι περισσότερο καί λλοι λιγώτερο. Ατό μας τό λέγει καί γία Γραφή ς ξς: «Τίς γάρ ν βροτός, τι σται μεμπτος, ς σόμενος δίκαιος γεννητός γυναικός;» (ώβ 15, 14), ν Εαγγελιστής ωάννης λέγει στήν πρώτη του πιστολή στίχο 8 καί 9 «άν επωμεν τι μαρτίαν οκ χομεν, αυτούς πλανμεν καί λήθεια οκ στιν ν μίν. άν μολογμεν τάς μαρτίας μν, πιστός στι καί δίκαιος, να φή μίν τάς μαρτίας καί καθαρίση μς πό πάσης δικίας».
ξομολόγησις γιά νά εναι σωστή καί εάρεστος στόν Θεό, πρέπει νά κπληροι τίς ξης προϋποθέσεις: 
Πρέπει νά γίνεται νώπιόν του Πνευματικο
Νά εναι πλήρης. Δηλαδή νά περιλαμβάνη λα τά γενόμενα μαρτήματα πό τόν...
 ξομολογούμενο πό τήν παιδική του λικία πό τήν τελευταία του ξομολόγησι καί νά μή ποκρύπτη τίποτε π’ ατά.
Νά γίνεται μέ τήν θέλησή μας σύμφωνα μέ τήν γία Γραφή πού λέγει: «Καί κ θελήματός μου ξομολογήσομαι ατ» (Ψάλμ. 21,7).
Νά γίνεται μέ ταπείνωσι καί συντριβή, πως λέγει Γραφή: «καρδίαν συντετριμμένην καί τεταπεινωμένην Θεός οκ ξουδενώσει» (Ψάλμ. 50,18).
Νά εναι σπιλος, δηλαδή νά μή νοχοποι λλους ξομολογούμενος, οτε τούς λλους νθρώπους, οτε κάποιο πό τά κτίσματα το Θεο, οτε κόμη καί τόν διάβολο, λλά μόνο τόν αυτό του νά θεωρ νοχο καί πεύθυνο γιά τίς πράξεις του, πως λέγει ερός Χρυσόστομος: «άν θέλης νά κατηγορήσης κάποιον, μόνο τόν αυτό σου νά κατηγορήσης», ν γιος ωάννης τς Κλίμακος λέγει: Λέγε καί μή ντρέπεσαι: «δικό μου εναι τό πρήξιμο, πάτερ, δική μου εναι καί πληγή πό τήν κηδία μου γινε τό τάδε καί τό τάδε ργο καί χι πό λ¬λον. Κανείς δέν εναι νοχος γι’ ατό οτε νθρωπος, οτε πνεμα, οτε σμα, οτε κάποιος λλος, παρά κνηρία μου».
Πρέπει νά εναι ελικρινής, δηλαδή νά λέγη τήν λήθεια χριστιανός καί μόνο ατά τά ποία κανε διος χωρίς νά φανερώνη νόματα προσώπων μέ τά ποια χουν σχέση ο μαρτίες του. Θεός γαπ τήν λήθεια, κατά τήν μαρτυρία τς Γραφς πού λέγει: «στι γάρ ασχύνη πάγουσα μαρτίαν, καί στιν ασχύνη δόξα καί χάρις» (Σοφία Σειράχ 4, 21). ντροπή ατή τήν ποία πομένεις στήν ξομολόγησι σέ παλλάσσει πό τήν ντροπή κείνη τήν ποία μέ ασθανθομε λοι ο νθρωποι τήν φοβερά κείνη μέρα τς Μελλούσης Κρίσεως, πως λέγει γιος ωάννης τς Κλίμακος στόν 4ο Λόγο του: «Δέν γίνεται παρά μόνο μέ τήν ντροπή νά λυτρωθς πό τήν αωνία ντροπή».
ξομολόγησις νά εναι ποφασιστική, δηλαδή νά πάρουμε μία μεγάλη πόφασι νώπιόν του Πνευματικο τι δέν μέ μαρτήσουμε πλέον μέ τήν βοήθεια τς θείας Χάριτος καί μάλιστα, καλλίτερα χιλιάδες φορές νά ποθάνουμε, παρά νά μαρτήσουμε μέ τήν θέλησή μας. ποιος δέν πρε ατή τήν πόφαση εναι μέ τό να πόδι του στόν Πνευματικό καί μέ τό λλο στήν μαρτία. Μερικοί ξομολογονται μέ τό στόμα, ν μέ τήν καρδιά τούς πιθυμον πάλι τήν μαρτία, μοιάζοντες μέ τόν σκύλο, ποιος πιστρέφει πάλι στό διο ξέραμά του μέ τό χορο πού, ν λούζεται καί πλένεται, πάλι πιστρέφει μέσα στίς λάσπες καί κυλίεται.
λλοτε πάλι πολλοί πιστοί κάνουν τήν ξομολόγηση πό συνήθεια, πειδή πλησίασε Γέννησις το Κυρίου τό Πάσχα διότι κινδυνεύουν νά ποθάνουν. Διαβάζουμε στό Γεροντικό τι νας μεγάλος συχαστής βλεπε τίς ψυχές νά κατεβαίνουν στόν δη, πως πέφτουν ο νιφάδες το χιονιο στήν περίοδο το χειμνος, καί ατές χι γιατί δέν ξομολογοντο, λλά δέν ξομολογοντο σωστά καί μέ τήν πόφαση νά μήν μαρτήσουν πλέον. Γι’ ατό λέγει Μέγας Βασίλειος τι τίποτε δέν φελε ξομολόγησις ατόν πού ξομολογεται, ν δέν μισε μέ τήν καρδιά το τήν μαρτία, διότι δέν χει καμμία λπίδα διορθώσεώς του.
Στήν συνέχεια σημειώνουμε τούς τρόπους μέ τούς oποίους πιστός, μετά τήν καθαρή ξομολόγηση πού κανε στόν Πνευματικό, θά μπορέση νά διαφυλαχθ πό τίς διάφορες πτώσεις στήν μαρτία:
Πρτος τρόπος ποφυγς τς μαρτίας εναι μνήμη το θανάτου καί τν ξομολογηθέντων μαρτιν. Ατό κανε Προφήτης Δαβίδ, ποιος, μετά τήν συγχώρησι πού λαβε πό τόν Θεό γιά τίς δύο μεγάλες μαρτίες του, εχε πάντοτε πρό τν φθαλμν το τόν θάνατο, πως διος λέγει: «τι τήν νομία μου γώ γινώσκω καί μαρτία μου νώπιόν μου στί διά παντός» (Ψάλμ. 50, 4).
μνήμη το θανάτου μς βοηθ νά μήν μαρτάνουμε πως λέγει καί Γραφή: «Υέ, μιμνήσκου τά σχατά σου, καί ες τόν αώνα οχ μαρτήσεις» (Σοφία Σειράχ 7,.16). ν πενθύμισις τν μαρτιν δέν θά πρέπη νά καταλήγη σέ λεπτομέρειες, διότι πάρχει κίνδυνος κ¬δηλώσεως τς μπάθειας το νθρώπου.
Μετά τήν ξομολόγηση ν’ ποφεύγονται ο ατίες τς μαρτίας. Ο φιλόσοφοι λέγουν τι, ο διες ατίες κηνον πάντοτε στίς διες μαρτίες. Προπαντός ατοί πού πεσαν σέ σαρκικές μαρτίες πρέπει πολύ ν’ ποφεύγουν τίς μπαθες φιλίες καί συνομιλίες μέ πρόσωπα μέ τά ποια μάρτησαν. γία Γραφή μς λέγει τι «ατός πού φοβται τόν κίνδυνο, δέν θά πέση σ’ ατόν» (Σοφία Σειράχ 3,25).
Τό τρίτο πλο ποφυγς τς μαρτίας εναι συχνή ξομολόγησις. π’ ατή προέρχονται πέντε φέλειες:
πως τά πουλάκια δέν πιστρέφουν πάλι, ταν βρον τήν φωλιά τούς χαλασμένη, τσι καί ο δαίμονες φεύγουν γιά πάντα π’ ατούς πού ξομολογονται συχνά, διότι τσι τούς χαλον τίς φωλιές καί τίς παγίδες. γιος Νικόδημος γιορείτης λέγει: «Γιά ποιά ατία Νεεμν Σύρος λούσθηκε πτά φορές, στόν ορδάνη; Γιά νά διδάξη λους μας τι πρέπει συχνά νά ξομολογούμεθα, νά λουζώμεθα στά νερά τς μετανοίας». Καί συνεχίζει λέγοντας: «Επα νά ξομολογονται συχνά καί ο Τιμιώτατοι Πατριάρχαι, ρχιερες, Πνευματικοί, ερες, διότι σέ μερικούς τόπους χάλασε καλή ατή συνήθεια γιά τέτοια ερά πρόσωπα. πορ πράγματι. Γιά ποιά ατία, προτρέπετε λλους νά κάνουν τό ργο ατό... διότι μόνο πάπας φαντάσθηκε τόν αυτό το ναμάρτητο καί ποτέ ο πατριάρχαι καί ρχιερες τς νατολικς κκλησίας». γιος ωάννης Θεολόγος μς λέγει: «άν μολογμεν τάς μαρτίας μν, πιστός στι καί δίκαιος, να φη μίν τάς μαρτίας καί καθαρίση μς πό πάσης δικίας» (΄ ωάν. 1,4). 
άν δέν γίνεται συχνή ξομολόγησις, δυσκολοτέρα ξερριζώνονται τά πάθη πό μέσα μας. πως τό γέρικο καί μεγάλο δένδρο δέν μπορε νά κοπ μέ μία μόνο τσεκουριά, τσι καί να συνηθισμένο κακό δέν μπορε νά κδιωχθ μέ μία μόνο συντριβή τς καρδίας, λλά μέ πολλές.
νθρωπος πού ξομολογεται συχνά, διατηρε εκολώτερα στήν μνήμη το τά παραπτώματα πού διέπραξε πό τήν τελευταία ξομολόγησί του, ν ντιθέσει μέ κενον πού ξομολογεται σπανίως καί δυσκολεύεται νά κάνη κριβ καί λεπτομερ ξομολόγησι. Γι’ ατό διάβολος, ταν θά μφανισθ στήν ρα το θανάτου του, δέν θά χη νά το παρουσιάση τίποτε, φ’ σον πάντοτε λεπτομερς τά ξωμολογετο.
Ατός πού ξομολογεται συχνά, στω καί νά πέφτη στό διο θανάσιμο σως μάρτημα, τρέχει μέσως νά ξαγορεύση τήν μαρτία του, λαμβάνει πάλι τήν φεσι καί τήν Χάρι το Θεο καί τσι λαφρύνει τήν συνείδησί του πό τό βάρος τς μαρτίας.
τέταρτη φέλεια εναι τι ξομολογούμενος συχνά, άν τόν ερη ρα το θανάτου, εναι ψυχικά τοιμος, χει τήν Χάρι το Θεο καί τήν λπίδα τς σωτηρίας του. Μέγας Βασίλειος λέγει τι: « διάβολος πηγαίνει πάντοτε στήν ρα το θανάτου τν δικαίων καί τν μαρτωλν, μήπως καί ερη τόν νθρωπο στήν μαρτία γιά νά το πάρη τήν ψυχή».
πέμπτη φέλεια εναι τι ξομολογούμενος συχνά γωνίζεται νά γκρατεύεται πό τήν μαρτία, νθυμούμενος τι πρίν λίγες μέρες πάλι ξομολογήθηκε καί χει νά λάβη κανόνα καί μεγάλη ντροπή νώπιόν του Πνευματικο του, ποιος μέ τόν λέγξη γι’ ατά πού πάλι κανε.
Τό τέταρτο πλο ποφυγς τς μαρτίας εναι νθύμησις τς σχάτης Κρίσεως καί πόκρισης πού μέ δώση Δίκαιος Κριτής τήν μερα κείνη στούς μαρτωλούς: «Πορεύεσθε π’ μο ο κατηραμένοι ες τό πρ τό αώνιων τό τοιμασμενον τ διαβόλο καί τος γγέλοις ατο» (Μάτθ. 25, 41).
Τό πέμπτο πλο εναι μνήμη τν αωνίων βασάνων το δου, δηλαδή μνήμη τι μαρτία μς ποχωρίζει πό τόν Θεό καί τήν εφροσύνη τν δικαίων καί τι τά αώνια βάσανα το δου, τά ποια, ταν τά σκεπτώμεθα, δέν μέ βασανίσουν τήν ψυχή μας, διότι νθύμησίς τους μέ μς προκαλέση μετάνοια.
Καί τώρα ν κατακλείδι ατο του κηρύγματός μου, παρακαλ λους τους γαπητούς μου δελφούς, πού μέ διαβάσουν ατές τίς σειρές νά προσεύχωνται γιά μένα τόν νάξιο καί πολύ μαρτωλό νά μέ βοηθήση Θεός νά θέσω καί γώ μία καλή ρχή καί νά μή ξεχάσω ατά πού σς επα. μήν.
ερομονάχου Κλεόπα λιέ 
«Πνευματικοί Λόγοι» 
κδ. ρθόδοξη Κυψέλη» 
Θεσσαλονίκη 1992

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.