17 Αυγ 2011

Τὸ πνεῦμα τῆς ἐπιστημονικῆς φαντασίας

 είμνηστος π. ντώνιος λεβιζόπουλος στ βιβλίο το «ποκρυφισμς στ φς τς ρθοδοξίας» (τεχος 11°, 15) ναφέρει στ κεφάλαιο «Οφολογία», τι  πίστη σ ξωγήινους κ.λπ. εναι μία μορφ ποκρυφισμο ποία πίστη κυρώνει τ μήνυμα το Εαγγελίου κα καθιστ τν νθρωπο ρμαιο τυφλν δυνάμεων κα καταστάσεων.  «προσφορς» πιστημονικς φαντασίας λεγε μακαριστς πατήρ, μπορε ν χουν ποικίλα νόματα, μως λες γκαταλείπουν τν νθρωπο σ «πόκρυφες» δυνάμεις μφίβολης ξίας κα πιφέρουν νυπολόγιστη ζημία στν προσωπική, οκογενειακή, παγγελματικ κα κοινωνικ ζω τν θυμάτων πο τίθενται σ πόλυτη ξάρτηση π μάδες το χώρου ατο.

π το θέματος ατο ερομόναχος πατρ Σεραφεμ Ρόουζ (†) γράφει στ ξιόλογο βιβλίο του « ρθοδοξία κα θρησκεία το Μέλλοντος» (κδόσεις «γρήγορση») στ κεφάλαιο «Τ πνεμα τς πιστημονικς φαντασίας» τ ξς ποκαλυπτικά:


στορικοί της πιστημονικς φαντασίας χνηλατον συνήθως τν προέλευση ατς τς μορφς λογοτεχνίας πίσω στς ρχς το 19ου αώνα. Μερικο προτιμον ν βλέπουν τν ρχή της στς σύντομες στορίες το Edgar Allen Poe, ο ποιες συνδυάζουν να πειστικ ρεαλισμ στ φος μ να θέμα λικ πάντα χρωματισμένο μ τ «μυστήριο» κα τ πόκρυφο. λλοι βλέπουν τν πρώτη συγγραφέα πιστημονικς φαντασίας στν σύγχρονή του Poe, Mary Wollstonecraft Shelley (σύζυγο το διάσημου ποιητ Frankenstein, νεώτερος Προμηθέας» της, συνδυάζει φανταστικ πιστήμη κα ποκρυφισμ μ ναν τρόπο χαρακτηριστικ πολλν στοριν πιστημονικς φαντασίας π τότε.

τυπικ στορία πιστημονικς φαντασίας, πάντως, πρόκειτο ν ρθει στ τέλη το 19ου κα τς ρχς το 20ου αώνα, π τν ούλιο Verne κα τν H. G. Wells μέχρι τς μέρες μας. π μία κατ να μεγάλο μέρος δεύτερης κατηγορίας μορφ λογοτεχνίας στ φτην λαϊκ μερικανικ περιοδικ τς δεκαετίας το 1930 κα 1940, πιστημονικ φαντασία νηλικιώθηκε κι γινε να ξιοσέβαστο διεθνς λογοτεχνικ εδος στς πρόσφατες δεκαετίες. πιπροσθέτως, νας ριθμς ξαιρετικ δημοφιλν κινηματογραφικν ταινιν δειξε πόσο τ πνεμα τς πιστημονικς φαντασίας εχε γοητεύσει τ φαντασία το ερέος κοινο. Τς φτηνότερες κα ντυπωσιακότερες ταινίες πιστημονικς φαντασίας τς δεκαετίας το 1950 διαδέχτηκαν τν τελευταία δεκαετία ο μοντέρνες ταινίες-πρότυπα σν τς «2001: δύσσεια το διαστήματος», κα «Στενς παφς τρίτου τύπου», γι ν μν ναφέρουμε μία π τς πι δημοφιλες κα μακρς διαρκείας μερικανικς τηλεοπτικς σειρές, τ «Star Trek» (ταξίδι στ' στέρια).
Τ πνεμα τς πιστημονικς φαντασίας πηγάζει π μία ποστρωματικ φιλοσοφία δεολογία, ποία πι συχν πονοεται, παρ κφράζεται, μ πολλς λέξεις, κα τν ποία οσιαστικ σπάζονται λοι σοι δημιουργον στ εδος τς πιστημονικς φαντασίας. Ατ φιλοσοφία μπορε ν συνοψιστε στ κόλουθα κύρια σημεα:

1. θρησκεία, μ τν παραδοσιακ ννοια, εναι ποσα, λλο παρουσιάζεται μ' να πολ περιστασιακ τεχνητ τρόπο. Τ διο τ λογοτεχνικ εδος εναι φανερ προϊόν της «μεταχριστιανικς ποχς», (πο εναι δη μφανς στς στορίες το Poe κα τς Shelley). κόσμος τς πιστημονικς φαντασίας εναι τελείως λιστικός, παρ' τι συχν χει «μυστικιστικς» προεκτάσεις ποκρυφιστικο νατολικο χαρακτήρα. «Θεός», ν ναφέρεται καθόλου, εναι μία κεν κα πρόσωπη δύναμη, χι να προσωπικ ν (γι παράδειγμα, «Δύναμη» στν «πόλεμο τν στρων», μία κοσμικ νέργεια πο χει τν κακή, πως πίσης κα τν καλή της πλευρά). αξανόμενη λκυστικότητα τν θεμάτων πιστημονικς φαντασίας στν σύγχρονο νθρωπο εναι μεση ντανάκλαση τς πώλειας τν παραδοσιακν θρησκευτικν ξιν.
Δετε τν συνέχεια δ: Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.