6 Αυγ 2011

Ἡ Εἰδωλολατρία ἦταν ἡ θρησκεία τῶν ἀρχαίων χωρικῶν

 πάντηση σ μία σύγχρονη πικίνδυνη πλάνη
κ. Λάμπρου Κ. Σκόντζον, Θεολόγου - Καθηγητο
 Εναι γνωστ τι τν τελευταο καιρ προστέθηκε νας κόμα χθρς τ μακρ κατάλογο τν ναντίων της κκλησίας μας. Πρόκειται γι τ νεοφανς κίνημα τν νεοειδωλολατρν - δωδεκαθεϊστν, ο ποοι, πως εναι γνωστό, ρέσκονται ν ατοαποκαλονται «λληνολάτρες» (λς κα μες ο χριστιανο εμαστε... μισέλληνες)!
 Μέσα π τ πύρινα ρθρα τν περιοδικν τους κα τν τηλεοπτικν συζητήσεων ο "καθοδηγητς" τος πιχειρον ν πείσουν τος δαες, τι ρχαία λληνικ θρησκεία, τν ποία χουν νασυστήσει, δν εναι εδωλολατρική, λλ '' πι ξευγενισμένη θρησκεία πο πρξε ποτ στν στορία", '' γνησιότερη θρησκευτικ κφραση το λληνισμο" (πέρ. ΙΧΩΡ, Δέκ. 2000, σέλ. 23)! "Μεγάλη θνικ κκλησία τν λλήνων", πως νομάζουν τν εδωλολατρικ "κκλησία" τος σύμφωνα μ τ χιτλερικ πρότυπά της παγανιστικς "θνικς Γερμανικς κκλησίας", εναι κατ' ατος "δημιούργημα το λληνικο πνεύματος", χει πνευματικ χαρακτήρα κα φείλουν ο "γνήσιοι" λληνες ν ποβάλουν κάθε λλη πίστη κα ν κολουθήσουν τ μόνη...ληθιν θρησκεία, παραμερίζοντας τ "τεχνητ δίλημμα μεταξ πολυθεϊσμο κα μονοθεϊσμο" (Περιοδ. "πολλώνειο Φς"). Μοναδικός τους ντίπαλος εναι Χριστιανισμς ποος ποτελε γι' ατος στόχο ξόντωσης, διότι τν θεωρον "κατασκεύασμα τν βραίων, προκειμένου ν χτυπηθε λληνισμός"!

Μέσα μως π τ δημοσιεύματά τους ποδεικνύεται πς...

  θρησκεία τν "λληνολατρν" χι μόνο εναι εδωλολατρική, λλ ναβίωση τς πι πρωτόγονης μορφς τς ρχαιοελληνικς θρησκείας, ποία δν λατρεύτηκε π τν πλειοψηφία τν μορφωμένων προγόνων μας, λλ π τν πλοϊκ λα κα τος μαθες κα δεισιδαίμονες χωρικούς της ρχαίας λλάδος!

πως εναι γνωστό, κύριες πηγς τς ρχαίας λληνικς θρησκείας εναι τ ργα το μήρου κα το σιόδου. Ατο ο δύο μεγάλοι ποιητς τς πρώιμης ρχαιότητας, χρησιμοποιώντας παλις πρωτόγονες θρησκευτικς παραδόσεις κα προφανς, ποιητικ δεία, πλασαν τος γνωστούς μας νθρωπομορφικος μύθους περ θεν. Προκειμένου ν δώσουν τόνο στ ποιήματά τους προσέδωσαν στος θεος νθρώπινα σώματα μ νθρώπινες νάγκες, πάθη, κακίες, νηθικότητες κ.λ.π. Ο θεο το μήρου κα το σιόδου δν εναι τίποτε περισσότερο π περάνθρωπα ντα. μαθς μως λας ξέλαβε ατ τ ποιητικ σχήματα ς πραγματικότητες κα τσι μ τ πέρασμα το χρόνου δημιούργησε δεατ θεία ντα, σύμφωνα μ τς ποιητικς φαντασιώσεις τν προειρημένων ποιητν. Κάπως τσι γεννήθηκε ρχαιοελληνικ θρησκεία, (βλ. P. Nilsson, στορία τς ρχαίας λλ. Θρησκείας, μέτ. Ακ. Παπαθωμοπούλου, θήνα 1977, Μέγ. λλην. γκυκλ. Τόμ. Ι, σέλ. 146).

θρησκεία ατ γινε ποδεκτ π τος λληνες τς πρώιμης ρχαιότητας, κατ τν ποία πιστημονικ σκέψη ταν μβρυώδης (βλ. Κ. Γεωργούλη, λ. Εδωλολατρία στ Θ.Η.Ε. τόμ. 5, 360). φότου μως ρχισε ν ναπτύσσεται λογικ σκέψη κα πιστήμη (6ος π.χ. αώνας), ρχαιοελληνικ εδωλολατρικ θρησκεία τέθηκε σ κριτικ π τος μορφωμένους, ξεκίνησε μφισβήτησή της κα ρχισε ν περιορίζεται στν μόρφωτο λα κα τος χωρικούς. λα σχεδν τ μεγάλα πνεύματα τς ρχαιότητας σκησαν κριτικ κα ρνήθηκαν τν ρχαιοελληνικ εδωλολατρία. Πρτος Ξενοφάνης (570 - 480) τόλμησε ν διακηρύξει πίσημα τι Ες Θεός, ν τ θεοίσι κα νθρώποισι μέγιστος οτε δέμας θνητοίσιν μοιος οδ νόημα". μως "πάντα θεοίσ' νέθηκαν μηρος θ' σίοδος τέ... σα παρ' νθρώποισιν νείδεα κα ψόγος στίν, κλέπτειν, μοιχεύειν τ κα λλήλους πατεύειν" (Ξενοφ. π. 11)! ράκλειτος (540 - 480) πιζητοσε "ξαγνισμν π τ εδωλα" κα πνευματικ λατρεία το θείου (ποσπ. 5, Diels) κα ποστήριζε τι μηρος κα σίοδος, ποδίδοντας στος θεος κακίες κα νηθικότητες εχαν λέθρια πίδραση στ θη τν νθρώπων. κόμα στηλίτευσε τν νόητο νθρωπομορφισμό, τόνισε τν πόλυτη διαφορ νθρώπου κα Θεο (ποσπ. 88) κα πειλοσε σους καναν νίερες τελετς (Βακχισμός, ερ ργια, ερ πορνεία κ.λ.π.). ναξαγόρας (490 - 427) πεφάνθη τι λιος, σελήνη κα τ στρα, δν εναι θεοί, πως πρέσβευε εδωλολατρικ θρησκεία κα ποία παιτοσε λατρεία γι' ατά, λλ πύρινες λικς μάζες. Τ διο εχαν ποστηρίξει κα ναξίμανδρος, ναξιμένης, Θαλής, Δημοκριτος. Μητρόδωρος, (5ος αών.), μαθητς το ναξαγόρα, διακήρυξε πς "ο θεο δν εναι κενο πο νόμιζαν, σοι τος χτιζαν ναος κα τος προσκυνοσαν" (P. Decharme, λληνικ Μυθολογία, τόμ. Ά', σέλ. 286). Πρωταγόρας (480 - 411) θεμελίωσε τν ννοια τς πολύτου περβατικότητας το θείου κα σατίρισε τν παιδαριώδη θρησκευτικότητα τς ποχς του, γι' ατ ο φανατικο θηναοι εδωλολάτρες ποφάσισαν ν τν σκοτώσουν. ρόδοτος δ δίστασε ν σκήσει κριτικ στ Μαντεο τν Δελφν γι ψεύτικους χρησμούς, δ ριστόδημος κα Δημοσθένης περιγε-λοσαν τς νόητες μαντεες του, (P. Dech. που νωτ.). Προδικς (5ος αών.) ποστήριξε μ πάθος πς ο νθρωποι τς ρχαιότητας θεώρησαν ς θεος ,τι ταν χρήσιμο γι τ ζωή τους, πως λιος, σελήνη, τ ποτάμια, ο πηγς κ.λ.π. ντισθένης (414 - 365) διακήρυξε πς Θες εναι νας κα πόλυτα περβατικς γι τν νθρώπινο νο. ποκήρυξε ηδιαστικ τ θρησκεία τς ποχς του, διότι ο θεο τς ταν θεοποιηθέντες νθρωποι! (Cicero de Nat. Deor. I, II, 13). Θεοφραστος (372 -287) ζήτησε ν πάψουν ο νόητες ζωοθυσίες, τόσο π σεβασμ πρς τ ζα, σο κα π τ τι Θες δν χει νάγκη π τέτοιες νέργειες (Θ.Η.Ε. τόμ. 6, 415). Εριπίδης (480 -406) χαρακτήρισε τς γελοες γι τος θεος διηγήσεις τν ποιητν ''οιδν δυστήνους λόγους" (Ερ. ρακλ. Μαίν. 1346) κα ποστήριξε πς "ε ο θεο εσ κακο οκ εσ θεο" (Ερ. Βαλλεροφ. 23) μ ποτέλεσμα ν γίνει στόχος τν φανατικν εδωλολατρν. πιχαρμος (530 - 440) λοιδωρε τν ρχαία εδωλολατρία, διότι ατ δέχεται ''τους θεος εναι νέμους, δωρ, γν, λιον, πρ, στέρες" (Στόβ. νθ. 91, 92). 

Πίνδαρος (522 - 446) στ περίφημα ποιήματά του πογύμνωσε τος θεος π τς μυθολογικς γελοιότητες, πο προσβάλλουν τ θεο (Πίνδ. λυμ. Θ' 35 κα P. Dech. που νωτ. ελ. 7). Σωκράτης (469 - 399) πρξε σαφς μονοθεϊστής. Στος μαθητς το δίδασκε διαφορετικ θρησκευτικ πίστη, γι' ατ καταδικάστηκε σ θάνατο ς ''τερα καιν δαιμόνια εσφέρων". Πλάτων (428 - 347) φυγάδευσε κυριολεκτικ τν μηρο π τν ''Πολιτεία" του, διότι θεώρησε τι ο νήθικοι μύθοι γι τος θεος ποτελον πιζήμια πρότυπα γι τος νέους (Πολιτ. 368Α - 383C). ρνήθηκε οσιαστικ τν πατρώα εδωλολατρικ θρησκεία κα προσηλώθηκε στ δική του δεατ θεότητα, τ "ντως ν". ριστοτέλης (384 - 322) ρισε τ θεο ς τ ''Πρώτον κινον κίνητον" (πνευματικς μονοθεϊσμός), ρνούμενος τς νόητες περ θεν πίστεις τς ρχαιοελληνικς θρησκείας, γι' ατ κατηγορήθηκε γι θεϊσμό! Ο Στωικοί, κολουθώντας τ διδασκαλία το Ζήνωνα καθιέρωσαν τν πίστη στν να Θε κα ρμήνευσαν τος μύθους το μήρου λληγορικ (P. Nilsson, που ντωτ. σέλ. 304). ρνητς τς ρχαιοελληνικς θρησκείας πρξαν κόμα Καρνεάδης, Θεόδωρος Κυρηναος, Λεύκιππος, Δημοκριτος, πίκουρος κα λοι ο σοφιστς κα ο κυνικο φιλόσοφοι.

Τ τελειωτικ κτύπημα στν ρχαιοειδωλολατρικ θρησκεία τ δωσε Εήμερος (317 -297) ποος διατύπωσε τ θεωρία κα ποία γινε τελικ ερέως ποδεκτή, πς ο θεο τς ρχαιοελληνικς θρησκείας ταν κάποιοι πιφανες νθρωποι τς παλις ρχαιότητας, τος ποίους θεοποίησαν μετ τ θάνατό τους ο μαθες νθρωποι!

Ατς εναι μερικς π τς πάμπολλες μαρτυρίες σύμφωνα μ τς ποες ρχαιοελληνικ εδωλολατρικ θρησκεία δν υοθετήθηκε ποτέ από τους μορφωμένους κα σοφος προγόνους μας, λλ ντίθετα γινε ντικείμενο γριας κριτικς π ατούς. Ο πι πολλο μορφωμένοι τς ρχαιότητας ποφάνθηκαν τι θρησκεία ατ τν χωρικν (παγανισμς) δν ταιρίαζε στος σοφος κα τος λοιπος καλλιεργημένους λληνες. φύση τς ταν σαφς εδωλολατρικ διότι λάτρευε θεος νθρωπόμορφους, γεμάτους πάθη κα νάγκες, χοντας ο διοι χρεία βοηθείας. π πλέον λατρεία το λίου, τς σελήνης, τν ποταμν, τν ερν λίθων "βαιτύλων", ρμαίων λιθίνων στηλν, κόμα κα το φαλλο, μαρτυρε σαφς τν εδωλολατρική της φή. Κάποια στιγμ μάλιστα φτασαν στ σημεο ν λατρεύουν κόμα κα ζντες νθρώπους ς θεούς! Ο θηναοι λάτρεψαν ς θεος τν κπορθητ τς θήνας Λύσανδρο τ Σπαρτιάτη, τ Δημήτριο τν Πολιορκητ κα τ Νέρωνα! πόπειρα τν Στωικν, πως προαναφέραμε, ν ρμηνεύσουν λληγορικά τους μύθους κα ν ταυτίσουν τος ψευτοθεος μ προσωποποίηση φυσικν θικν δυνάμεων, δν κατόρθωσαν ν ρουν π τ θρησκεία ατ τ εδωλολατρικ κα παγανιστικ στοιχεο κα ν νακόψουν τν περιθωριοποίησή της στν μόρφωτο λα κα τος χωρικούς.

Κατόπιν ατν εναι φανερ πς ο σύγχρονοί μας "λληνολάτρες" ο ποοι πιδιώκουν (ποτίθεται) τ βίωση το ρχαιοελληνικο πολιτισμο κα μαζ τν παναφορ τς εδωλολατρίας, δν πιδιώκουν οσιαστικ τν ναβίωση τν ληθν πολιτισμικν στοιχείων τς ρχαιότητας, ατ πο διαμόρφωσε τ γνήσιο λληνικ πνεμα τς διανόησης, λλ τν νεκρανάσταση τν σαθρν κα ποβλήτων στοιχείων τν γραμμάτων χωρικν!

Περιοδικ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Τεχος 23 - 2001

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.